Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:17

Denk dat dat eerder de clou is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:21

_Sascha_ schreef:
haha nee dat klopt! Maar naar mijn idee zie ik vaker felle springpaarden dan felle dressuurpaarden. En met fel bedoel ik dan echt rare bokkesprongen maken na de hindernis enzo, of keihard op de hindernis afgaan en daarna vrolijk verder racen:P Kan ook zijn dat ik gewoon een vertekend beeld heb :+

Dat is ook logisch want als je dressuurpaard zo loopt dan pak je hem niet mee o pwedstrijd, dan train je nog een paar maanden door ;)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:29

Wat een flauwekul die stelling heeft met een combi van dingen te maken en niet alleen met dresuur of springen of ander tak van paardensport. Je hebt lef of je bent een schijterd. Je hebt een braaf paard waarop een schijterd de hele wereld aan kan en een lastig paard waar eentje met lef de moed van in zijn schoenen zakt en zo heb ik nog wel een paar........

Heb zo'n hekel aan het in hokjes plaatsen van spring en dressuurruiters onterrecht vind ik ook!!

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:46

ik ben het niet helemaal eens met jou stelling.
Ik vind het wel waar dat dressuur ruiters soms minder durven en daarom waarschijnlijk ook niet springen.
Ik ben zelf dressuur ruiter, en scheld mijn paard echt niet uit als hij niet wil hoor. Ook rijd ik dressuur, omdat ik gewoon meer van het verfijnder rijden houd en ik ben echt geen scheiterd ofso wand ik stap op de gekste en mafste paarden:P

Dat jij zegt dat dressuur ruiters hun paard vaak uitschelden enzo, heb je aan de ene kant misschien gelijk. Maar ik zie juist ook vaak dat dressuurruiters poeslief voor hun paard zijn, en het alleen maar vertroetelen dus ik denk dat dat 2 kanten heeft:P

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:53

jury schreef:
En waarom zullen hen banger wezen?
ABN? :D

Maar goed ik spring niet omdat dat niet goed is voor mijn hart.
Wel voor mijn darmen want die worden vanaf het begin van de dag waarop het moet gebeuren geheel leeggewerkt.
Ook voor de lijn, want eten is er op zo'n dag ook niet meer bij.

Bang? Ja
Voorzichtig? ook ja.

Hahaha, ja dat ken ik. Als ik een dressuurwedstrijd heb gebeurt dit al (niet omdat ik bang ben overigens, wordt tijdens de voorbereidingen altijd een beetje nerveus). Maar als ik zou moeten gaan springen, dan weet ik denk ik niet wat me overkomt.

Ik vind springen wel leuk, tot een bepaalde hoogte (50 à 60 cm.... :+ )
Meer lef heb ik niet (meer)

hennadot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:56

Ik geloof niet dat dressuur ruiters banger zijn. De ene vindt dit leuk, de ander dat.. Maakt niet uit toch, heeft niets met bangigheid te maken!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:01

Heb ook al meisjes zien rijden met perfecte dressuurpaarden met stang en trens en sporen van hier tot in Tokyo, die uit de inrijpiste komen en direct in paniek slaan als er niemand klaar staat om hun paard vast te houden en ermee naar de piste te stappen... En aangezien ze al op hoger niveau reden zullen dit geen jonge paarden meer zijn.
Misschien zijn dressuurruiters niet 'banger' dan springruiters, maar willen ze gewoon niet dat hun paard een stap fout zet, terwijl en bokje in een parcours geen ramp is..
Dressuurpaarden moeten gehoorzaam in een krul lopen, terwijl een springpaard vooruit moet zijn en actief.

Het is gewoon een heel andere stijl van rijden, ook gewoon thuis rijden is anders, een dressuurpaard loopt opgericht, een springpaard meer voorwaards neerwaarst.. Denk niet echt dat 1ne beter is dan het andere, maar gewoon anders :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:01

Ehrentusch_ schreef:
Heb ook al meisjes zien rijden met perfecte dressuurpaarden met stang en trens en sporen van hier tot in Tokyo, die uit de inrijpiste komen en direct in paniek slaan als er niemand klaar staat om hun paard vast te houden en ermee naar de piste te stappen... En aangezien ze al op hoger niveau reden zullen dit geen jonge paarden meer zijn.
Misschien zijn dressuurruiters niet 'banger' dan springruiters, maar willen ze gewoon niet dat hun paard een stap fout zet, terwijl en bokje in een parcours geen ramp is..
Dressuurpaarden moeten gehoorzaam in een krul lopen, terwijl een springpaard vooruit moet zijn en actief.

Het is gewoon een heel andere stijl van rijden, ook gewoon thuis rijden is anders, een dressuurpaard loopt opgericht, een springpaard meer voorwaards neerwaarst.. Denk niet echt dat 1ne beter is dan het andere, maar gewoon anders :)

De sporen moeten aan bepaalde eisen voldoen, en zijn dus niet zo groot of lang als jij doet voorkomen.
En als je op hoger niveau rijdt, heb je ook een gevoelig paard, en ben je blij als iemand je komt helpen.
En wat versta je onder een jong paard?
Weet dat ze in de springsport een paard dat internationaal loopt, van 13/14 jaar nog jong vinden!!!!!
Dressuurpaarden lopen in aanleuning, niet in de krul, wellicht een gebrek aan inzicht van jou kant. Geeft niet.
En helaas pindakaas, moet een dressuurpaard ten alle tijde voorwaarts zijn, ook als hij verzameld is.
En moet een springpaard niet gehoorzaam zijn?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:19

Ik ben het niet eens met deze stelling, voor springen heb je gewoon meer lef nodig. Dat wil nog niet zeggen dat dressuurruiters banger zijn ;)

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:21

Springers durven idd wel meer.
Maar als je bijv. dressuur rijd en je hebt een paard dat echt heel erg eigenwijs en lastig is en je moet er veel voor doen en het bokt of stijgert ofzoiets, en je doet het, dan vind ik dat je ook wel iets durft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:29

Ehrentusch_ schreef:

Gelukkig weet je er veel van...
Dressuurpaarden in de krul? Dat heet nageven, dat doen veel springpaarden ook...
Dressuurpaarden langzaam? Die zijn ook écht wel voorwaarts en actief. Activiteit heeft namelijk niets te maken met snelheid.
Dressuurpaarden worden ook laag getraind, denk je dat die altijd in die oprichting lopen :) ?

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:30

springruiters hebben meer een uitdaging met springen en zo.
Hebben meer kans om te vallen.
Maar meestal zijn de mensen die voor dressuur wel wat voorzichtiger.
Dat wil niet zeggen dat ALLE dressuurruiters zo zijn
Er zitten vast wel een paar durfals tussen :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:32

Springruiters kunnen gewoon niet zo goed rijden..... :+

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:34

Brainless schreef:

Haha, dat is een belediging :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:37

Dat zei vroeger nl. mijn instructeur (op en top: zo'n ouderwetse springruiter).
Als je met dressuur niet verder komt dan de B, kun je altijd nog gaan springen.
:D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:46

Brainless schreef:
Dat zei vroeger nl. mijn instructeur (op en top: zo'n ouderwetse springruiter).
Als je met dressuur niet verder komt dan de B, kun je altijd nog gaan springen.
:D

Een waarheid als een koe!!!!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:51

Dressuurruiters banger dan springruiters???
De meeste dressuurruiters zijn vrouwelijk, of doen vrouwelijk.
De meeste springruiters zijn mannelijk.
Het lijkt dus of springruiters meer durven, maar het zijn gewoon mannen.( Ik weet het, er zijn hele goeie vrouwelijke springruiters)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:08

Brainless schreef:

Grappig, Ik spring M maar rijd ook M dressuur. :Y)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:59

om terug te komen op paarden, ik vind dat de echte springpaarden vaak gemakkelijker om mee te werken zijn. Ze zijn wat cooler in de kop. De spectaculaire dressuurpaarden die ik over het algemeen heb gezien zijn wat zijkeriger en wat vluchteriger. Terwijl de springpaarden vaker een tikkeltje dominant zijn en over een dossis lef beschikken :). Nu zeg ik het wel hier heel zwart wit...Je hebt natuurlijk ook zat fijne allrouders. Jammer dat daar niet meer zo op gefokt wordt..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:12

Johanna59 schreef:
Dressuurruiters banger dan springruiters???
De meeste dressuurruiters zijn vrouwelijk, of doen vrouwelijk.
De meeste springruiters zijn mannelijk.
Het lijkt dus of springruiters meer durven, maar het zijn gewoon mannen.( Ik weet het, er zijn hele goeie vrouwelijke springruiters)

Zei ik ook al ja. :j

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:15

Momenteel hou ik me bezig met dressur nivo m/m2.

Daarin tegen ga ik een hindernis van 1.10 mtr ook niet uit de weg. Tevens met het dressuurpaard neem ik ook boomstammen mee tijdens een buitenrit.
Er is tijd voor ontspanning en tijd voor intensief werk.
Buiten mag hij spelen, maar alleen als ik hem toesta dat stammetje te springen, anders niet.

In de bak is het keihard werken.. Misstap kan, dan word ik niet boos en stress ik ook niet, maar met klieren is hij bij mij aan het verkeerde adres.

Dus nee. Ik ben het hier duidelijk niet mee eens.

JuullovesAsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:52

Het verschilt per mens.
Meestal hebben springruiters wel wat meer lef, maar dat is niet bij iedereen zo.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:56

Maar goed ik spring niet omdat dat niet goed is voor mijn hart.
Wel voor mijn darmen want die worden vanaf het begin van de dag waarop het moet gebeuren geheel leeggewerkt.
Ook voor de lijn, want eten is er op zo'n dag ook niet meer bij.

Bang? Ja
Voorzichtig? ook ja.[/quote]

:D haha erg grappig en ook wel waar. Alleen ik spring ook , tenminste poging tot. Tot ik eenmaal over een hindernis ben gegaan voel ik me weer stoer, daarvoor idd een mietje haha!!

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:02

Uiteraard zullen er mensen zijn die voor de dressuur gaan omdat ze tegen springen op zien, maar uitblinken in de dressuur is een hele opgave en kan ook eng zijn. Er zijn genoeg mensen die zich van binnen opvreten uit angst dat ze de proef verkeerd doen. Gaan die dan allemaal springen?

JeFFeRSoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:59

Het hang er gewoon vanaf wat je het liefste doet..
Ik doe ze alletwee op wedstrijd, maar persoonlijk doe ik het liefste dressuur.
Wat ik ook opmerk, veel springruiters rijden niet graag dressuur, omdat je bij dressuur veel meer moet nadenken en veel meer verschillende hulpen moet toepasse, waar ik de conclusie uit trek dat springruiters toch in principe een beetje luier zijn dan dressuurruiters :D