Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:22

6 boeken al, dat wordt schrijven.
Boekenwijsheid topic vast gelopen, nee toch dat kunnen de fans niet kapot laten lopen. Snel fans lezen en on topic plaatsen!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:29

Geachte Fasmijn,

Zonder dat ik wie dan ook wil krenken, maar ik zou het zeer onprettig vinden in die (AR) hoek geplaatst te worden. Ik vind het niet prettig iets over mijn persoon te moeten zeggen omdat het snel pedant,ijdel of opschepperig overkomt. Hier is het echter nodig, om mijn bezwaar duidelik te maken.
Ik ben een zeer nadenkende ruiter/africhter, bij gebrek aan talent (en motorische problemen, als zwakte aan de linkerkant, bijzonder mijn linkerarm; kracht inzet is nooit mijn 'sterke kant'geweest, als u mij die woordspeling vergeeft). In die zin inderdaad academisch. Ook geniet ik van het aangaan en oplossen van problemen in die materie, onderzoek dus; ook dit kan mij academisch noemen. MAAR het grote (sorry) aanstellerige theater, de belachelijke 'riddertitels', de kinderachtige pakjes, al dat wat er bij sommige bij komt, leidt af van hetgeen het om gaat: GOED PAARDRIJDEN; in de wedstrijdring of thuis. Zeker, ook ik hou wel van 'krul en sier'. Bij een openbare voorstelling vind ik die kostuums prachtig. In het dagelijks leven wordt ik daar giechelig van. In een klein boekje dat Ernest van Loon had voorbereid om bij zijn uitvaart aan de gasten te geven, stond ook een citaat van Rudolf G. Binding:" Val door niets op behalve door GOED paardrijden". Bij teveel van deze zelfbenoemde 'academische meesters' is er meer tati-tata rondom dan goed paardrijden te zien. Ofschoon ik hun commerscieel succes, wel een beetje benijdt.
Daarnaast hebben veel van deze leider van zelfbenoemde 'academische rijscholen' de neiging een personencult om henzelf te creëeren en hun leer tot een godsdienst te verheffen. Zo als Ernest van Loon ooit eens schreef (ik weet de exacte tekst niet meer):' Goeroes hebben volgelingen, die vormen sekten, die op hun beurt dan weer collectief zelfmoord plegen'.
Daarom wil ik en mijn aanpak er niet vereenzelvigd worden.Daarom reageer ik als door een wesp gestoken. Ik neem zeker aan dat U mijn in geen enkel opzicht wilden ergeren. Ik wilde alleen duidelijk maken dat ik daar niet in thuis hoor. Ook uit mijn uitvoering antwoord aan de Professor zal iets meer duidelijk worden waar ik sta, als ik al niet geheel allen sta. Ik heb sterk het gevoel dit er niemand meer over is.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:02

Sorry schrijffout, moet naturlijk zijn 'Jasmijn'

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:48

Klaarblijkelijk is er behoefte aan vernieuwing in de zin dat het paard centraler wordt gezet dan de kunsten van de ruiter.

Het paard als levend wezen, wat nadenkt, ervaart en wij die dat dier iets willen leren. Knabbeltje op het bit, waarom niet geholpen met een stukje wortel of een brokje van het dagrantsoen?

Het is een andere insteek, en Hr. Kanakovitch alstublieft... :j schrijf er iets over, daar zit NL op te wachten !!!!

Gevoel voor het dier, gevoel voor de mens en vooral iets meer respect.
Waarmee ik niet zeg dat anderen dat hier niet hebben, integendeel zelfs.
Alleen met een geste richting het dier denk ook ik dat er meer goodwill wordt gecreeerd bij het paard.
"Wij vrienden".
Jij paard, en ik mens... zullen we samen wat leuks doen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:54

Kadankovitch schreef:
Zonder dat ik wie dan ook wil krenken, maar ik zou het zeer onprettig vinden in die (AR) hoek geplaatst te worden. Ik vind het niet prettig iets over mijn persoon te moeten zeggen omdat het snel pedant,ijdel of opschepperig overkomt. Hier is het echter nodig, om mijn bezwaar duidelik te maken.
Ik ben een zeer nadenkende ruiter/africhter, bij gebrek aan talent (en motorische problemen, als zwakte aan de linkerkant, bijzonder mijn linkerarm; kracht inzet is nooit mijn 'sterke kant'geweest, als u mij die woordspeling vergeeft). In die zin inderdaad academisch. Ook geniet ik van het aangaan en oplossen van problemen in die materie, onderzoek dus; ook dit kan mij academisch noemen. MAAR het grote (sorry) aanstellerige theater, de belachelijke 'riddertitels', de kinderachtige pakjes, al dat wat er bij sommige bij komt, leidt af van hetgeen het om gaat: GOED PAARDRIJDEN; in de wedstrijdring of thuis. Zeker, ook ik hou wel van 'krul en sier'. Bij een openbare voorstelling vind ik die kostuums prachtig. In het dagelijks leven wordt ik daar giechelig van. In een klein boekje dat Ernest van Loon had voorbereid om bij zijn uitvaart aan de gasten te geven, stond ook een citaat van Rudolf G. Binding:" Val door niets op behalve door GOED paardrijden". Bij teveel van deze zelfbenoemde 'academische meesters' is er meer tati-tata rondom dan goed paardrijden te zien. Ofschoon ik hun commerscieel succes, wel een beetje benijdt.
Daarnaast hebben veel van deze leider van zelfbenoemde 'academische rijscholen' de neiging een personencult om henzelf te creëeren en hun leer tot een godsdienst te verheffen. Zo als Ernest van Loon ooit eens schreef (ik weet de exacte tekst niet meer):' Goeroes hebben volgelingen, die vormen sekten, die op hun beurt dan weer collectief zelfmoord plegen'.
Daarom wil ik en mijn aanpak er niet vereenzelvigd worden.Daarom reageer ik als door een wesp gestoken. Ik neem zeker aan dat U mijn in geen enkel opzicht wilden ergeren. Ik wilde alleen duidelijk maken dat ik daar niet in thuis hoor. Ook uit mijn uitvoering antwoord aan de Professor zal iets meer duidelijk worden waar ik sta, als ik al niet geheel allen sta. Ik heb sterk het gevoel dit er niemand meer over is.

Oh, gut!!!! Zeker is het niet mijn intentie geweest jou in de AR hoek te plaatsen!!!!! Dat beeld heb ik absoluut niet van je! Het enige wat ik stelde was dat ik niet precies wist wat Redop was en dacht dat dat de manier was waarop men paarden zo laat galoperen zoals je veel in de AR-richting veel ziet. Zonder daar meteen een oordeel aan te willen hangen of dit goed of slecht was of iemand in dat hokje te willen plaatsen. Ik trachte een manier/voorbeeld te vinden om helder te krijgen of wij dezelfde manier van galloperen bedoelen? Mij een beeld te vormen bij de redop...

Verder kan ik mij wel vinden in het beeld dat je van de AR en hun goeroes schetst :+ En ik vind je reactie prachtig, inderdaad heel theatraal, verwoord!!! Ik lig helemaal in een deuk :+ :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:57

Vast een knullige vraag, maar wat is AR ? :o

Nog een dingetje opmerken, ik ervaar het onderlinge respect voor andermans meningen her ook als erg prettig. Ook de berichten van mensen die niet geheel naar 'mijn idee' zijn zeg maar lees ik met volle belangstelling.

Zoiets moets de kerstgedachte denk ik zijn, leven en laten leven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:22

Kadankovitch schreef:
Geachte Fasmijn,

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Dan is wat ik geschreven heb nog erg mild.

FaberSmid schreef:
"Piramiden sekten"?

Wie durft er iets te ondernemen?
Er zijn van die "nieuwe" uitvindingen", die je doen denken aan "Piramiden sekten".
"nieuwe uitvindingen" zoals natuurlijk bekappen, hoefschoenen, speciaal beslag, ldr, rollkur, hyperflexi, natural horsemanship, paardenfluisteren, lange teugel en ga zo maar door.
"Piramiden sekten" zoals natuurlijk bekappen, ldr, rollkur, hyperflexi, natural horsemanship, paardenfluisteren, lange teugel en ga zo maar door.
Laten we natuurlijk bekappen als voorbeeld nemen. Voor het natuurlijk bekappen betaal je een natuurlijke bekapper. Om het te leren moet je deel nemen aan een of meer cursussen. Daar zijn de verdienste aan het cursuspakket, boeken, dvd's, gereedschap en cursus. Na de cursus heb je nog begeleiding, gereedschap en benodigheden nodig. Als de tijd komt dat je zelf cursussen geven mag, breng je weer de klanten in de visuele cirkel van de "piramiden sekte" natuurlijk bekappen.
Het zal dan wel de hoefsmeden kwalijk genomen worden, hun klanten het gratis te leren en hun oude gereedschap aan dat goede doel te schenken.
Nog een goed voorbeeld is ldr, rollkur en hyperflexi, de topruiters presteren er goed mee tegen alle regels in en ten koste van de paarden. Het liefst met dopinggebruik er ook nog bij, de paarden verdoven en hersendood spuiten. Ook hier zijn er maar weinig mensen die er wat tegen durven te ondernemen. Wie wil er nu een boycot riskeren? Die paar mensen die het wel durven en geboycot worden, die vechten voor de welzijn van de paarden. Omdat de paarden zelfs door de dierenbescherming geboycot worden, die nemen Anky van Grunsven als hun grote voorbeeld voor de paarden? Je zal maar paard zijn, daar sta je dan en je kan er niks tegen ondernemen. Blijkbaar valt het onder de welzijn van de dierenbescherming, dat paarden met stang, trens en slofteugel met ldr, rollkur en hyperflexi gereden mogen worden? Het zijn toch maar momentopnames van lange duur.
Maar er is hoop, de wel bekende ruiters hierboven beschreven die daar onder vallen gaan in gesprek over de welzijn van paarden.
Bent u een van de weinige die iets durft te ondernemen?

Faber ferramentarius (Faber Smid)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:04

Paardentango schreef:
Vast een knullige vraag, maar wat is AR ? :o

Nog een dingetje opmerken, ik ervaar het onderlinge respect voor andermans meningen her ook als erg prettig. Ook de berichten van mensen die niet geheel naar 'mijn idee' zijn zeg maar lees ik met volle belangstelling.

Zoiets moets de kerstgedachte denk ik zijn, leven en laten leven.

Niet zo knullig hoor, Kadankovitch had die vraag ook al gesteld. Zie antwoord Jasmijn op de vorige bladzijde, bericht 12.20

Iedereen fijne kerstdagen en een Nieuwjaar met veel verzamelde galop gewenst. ;)

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:55

Ik zet even een stipje om mee te lezen .
Ben hier namelijk ook wel benieuwd naar .

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:59

jasmijn78 schreef:
Kadankovitch schreef:
Ik ben niet goed in afkortingen wat bedoeld U met "de AR-richting"? Waarschijnlijk zal ik dedelijk zeggen: aha, dat ken ik, maar nu kom ik er niet op.

Oh, sorry, daarmee bedoel ik de academische rijschool/dressuurrichting... Beetje ala Bent Branderup, dat soort dressuur zeg maar.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:00

ik ben de discussie aan het meelezen (je wordt immers altijd wijzer van dit soort dingen :D )
Alleen ik volg het niet helemaal meer, vanwege het taalgebruik en de omleiding naar respect :o Kan iemand me alsjeblieft heel even vertellen hoe het er op dit moment voorstaat in de discussie?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:11

wake_up dan zal u toch zelf moeten lezen, in plaats van anderen voor u te laten lezen.
Excuses maar uw naam is wel erg toepasselijk.
Hoe verzameld u de galop?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:21

Ik heb geprobeerd zelf te lezen, maar ik snap het gewoonweg niet, vandaar dat ik het vroeg.

Zelf verzamel ik door eerst van voren het paard met kneepjes terug te vragen, en dan meteen van achter bijdrijven, en dit een paar keer herhalen.
edit: typfout

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:32

wake_up wat snapt u dan niet, u verzameld dus met halve ophoudingen?
Rijdt u dan nog bepaalde oefeningen of maakt u gebruikt van balken, cavaletti heuvels?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:44

wat ik niet snap is de loop van de discussie, gezien de wending over respect voor medemens en het taalgebruik in sommige posts, dus ik snapte niet wat er momenteel in de discussie tussen mensen precies besproken werd , bijv. de stukken tussen Kadankovitch en Jasmijn.

Qua rijden betreft, soms zet ik traver in, maar ik maak geen gebruik van balken of cavaletti e.d. puur omdat m'n pony weigert eroverheen te gaan ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:51

wake_up dan kunt u daar beter "overheen" lezen en dat links laten liggen. Als die het aan gaan begrijpen wat hun aan geschreven wordt.
Traver(s) over de hoefslag, of met een figuur? Rijdt u dan niet liever renver(s)?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:55

Renvers kan ik zelf nog niet rijden, ik rij pas L1, en wat travers betreft is mijn pony heel makkelijk te buigen, en komt dan sneller terug in tempo waardoor ik bij kan drijven. Ik rij vaak een halve hoefslag traver, om daarna weer recht te stellen en met halve ophoudingen op het achterbeen te zetten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:44

Wel renvers maar geen travers, terwijl het contra oefeningen van elkaar zijn? Hoe rijdt u dan de travers, vanuit een volte?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:47

mij is nooit geleerd renvers te rijden ;) maar wel travers. De travers zet ik vaak in vanuit een hoek om vanuit daar de stelling en buiging mee te nemen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:59

Welke losmakende oefeningen rijdt u dan met los rijden en warmrijden?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:01

Met losrijden begin ik altijd met figuren zoals voltes etc. daarna pak ik stukjes wijken mee, en kleine stukjes het paardenlichaam oprekken door de kont wat naar binnen te zetten, naar buiten etc. Houd er alsjeblieft rekening mee dat ik pas 15 ben en L1 rijd, ik ben dus lang geen volleerde dressuurruiter. :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:06

wake_up dat kan ik begrijpen dat u geen volleerde dressuurruiter bent, dat is geen een ruiter.
Bent u wel bekend met voltes verkleinen en vergroten? Met galop verzamelen?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:07

Ja, daar ben ik wel bekend mee, daar ben ik in de training regelmatig mee bezig.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:42

Zou oppassen met de travers in galop, over de lange zijde. De meeste paarden hebben zowieso al de neiging om de kont naar binnen te gooien, op deze manier kan jouw pony heel makkelijk leren om onder de verzameling uit te komen!
Als je toch de travers wilt gebruiken, doe het dan liever op een volte (werkpirouette).

Liever schoudervoor/schouderbinnenwaarts gebruiken, want als de motor (achterhand) niet recht achter de massa (voorhand) staat, kun je niet verzamelen!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:17

Ook ik ben het met de waarschuwing van Libera eens. Ik zelf ga pas over op gebruimaking van travers en renvers als ik geenenkel probleem heb, mijn paard recht te richten of in schoudervoor te plaatsen.

Geachte Wake_up,
Wat snap U niet precies over de berichten tusen mij en Jasmijn. Ik wil U best antwoorden maar mij is niet helemaal duidelijk waar het probleem zit?
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch