Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:19

Yamcha schreef:
Maar je kunt wel beschrijven hoe het eruit ziet, toch? :)

ja, dat klopt!
Ze loopt lekker voorwaarts.
Soms wel iets te diep maar ik probeer ook vooral voorwaarts/neerwaards te rijden.
Je zit dat de achterhand er goed bij is, de achterbenen dus ook.

maar het andere paardje probeer ik op manier 2 te rijden, maar ook eigenlijk een soort mix..
Dat gaat ook redelijk goed.
maar voor het andere paardje werkt die manier echt niet.. meer een mix, zonder zagen dan..

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:20

Yamcha schreef:
Hoe wil je dat doen dan? Je hebt hoe dan ook een los-vast contact.

dat is niet waar!!
Bij het paard dat k voornamelijk op manier 1 rijd is geen los vast contact gewoon vast contact..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:21

Nee hoor, je houdt gewoon contact, alleen door dan licht kneepjes te geven heb je een fijnere aanleuning vind ik, lichter als wanneer je dat niet doet. Paard blijft smakelijk in de mond. Ik kan niet zo heel goed uitleggen hoe je het doet. Gewoon blijven meevoelen met de mond van het paard, teugels niet los-vast oid. Maar gewoon heel licht een knijpje geven.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:22

JessicaD88 schreef:
Nee hoor, je houdt gewoon contact, alleen door dan licht kneepjes te geven heb je een fijnere aanleuning vind ik, lichter als wanneer je dat niet doet. Paard blijft smakelijk in de mond. Ik kan niet zo heel goed uitleggen hoe je het doet. Gewoon blijven meevoelen met de mond van het paard, teugels niet los-vast oid. Maar gewoon heel licht een knijpje geven.

mee eens!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:33

JessicaD88 schreef:

Maar waarom geef je kneepjes?
Om zijn hoofd te laten zakken?
Of om te zorgen dat de aanleuning niet te zwaar wordt?
of beide of wat anders?
Wat is het directe resultaat na een kneepje?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:44

Om te zorgen dat de aanleuning licht blijft. Niet om te laten zakken, het is maar een heel licht kneepje, niet een soort trekken om het hoofd naar beneden te houden, zo helemaal niet. Het is maar heel iets. Best lastig om uit te leggen.. Tja het zorgt er voor dat de aanleuning licht blijft veel meer kan ik er niet van maken eigenlijk :o

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:47

Dat je een open verbinding houdt. Als ik het niet doe zou mijn paard gaan hangen en niet meer willen verlengen als ik dat zou willen. Ik kan nu de hals uitschuiven, paard blijft smakelijk in de mond. Het is niet om te zakken, eigenlijk juist meer een beetje om omhoog te houden (nja zo ongeveer, blijft moeilijk uitleggen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:50

JessicaD88 schreef:
Om te zorgen dat de aanleuning licht blijft.

Maar waarom zou deze met een stille aanleuning zwaarder worden? Bij mij iig niet hoor :?
Geeft je paard dan wel goed na? dwz neemt de teugel die jij hem geeft - dus dat hij direct reageerd als jij meer teugel geeft - soort van schakelen met de hoofdhouding?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:52

JessicaD88 schreef:
Dat je een open verbinding houdt. Als ik het niet doe zou mijn paard gaan hangen en niet meer willen verlengen als ik dat zou willen. Ik kan nu de hals uitschuiven, paard blijft smakelijk in de mond. Het is niet om te zakken, eigenlijk juist meer een beetje om omhoog te houden (nja zo ongeveer, blijft moeilijk uitleggen)

aha, dus jij houdt zijn hoofd omhoog dmv de teugel ipv dmv de verzameling en de oprichting die het paard zelf moet aanbieden :Y)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:59

Nou de oprichting komt niet door de kneepjes hoor. Het is ook niet zo dat als ik geen kneepje geef dat ie ineens als een blok in mn hand zakt. Maar ik vind dat je een te strakke en de zware aanleuning hebt als je je hand heeltijd stil houdt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:20

JessicaD88 schreef:
Nou de oprichting komt niet door de kneepjes hoor. Het is ook niet zo dat als ik geen kneepje geef dat ie ineens als een blok in mn hand zakt. Maar ik vind dat je een te strakke en de zware aanleuning hebt als je je hand heeltijd stil houdt.

hmm, nooit last van gehad :?

Toch jammer dat je niet kunt uitleggen wat het kneepje voor jou nou precies doet.
Het directie resultaat en waarom je dat resultaat krijgt (de reden waarom het paard zo reageerd op het kneepje)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:26

Het is juist geen direct resultaat, het zorgt dat je een open verbinding hebt en het paard fijn in de mond, lekker licht en door de nek.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:36

Tja, Jessica, ik doe dat ook zo. Mijn paard is door zijn bouw snel geneigd om zwaar te worden op de hand. Dat heeft niks met nageeflijkheid oid te maken. Hij is wat horizontaal gebouwd en heeft een heel sterk achterbeen. Hij loopt dan makkelijk "in mijn hand" en wordt dan zwaar. Op het moment dat ie nageeflijk is, houdt ik met kleine bibbertjes hem smakelijk in de aanleuning en blijft het een levendig geheel. ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:40

Ja precies! Het is niet dat ie anders niet nageeft oid, of dat dan de aanleuning slecht is. Het is gewoon net wat beter als ik n kneepje, maar zoals jij zegt bibbertje is waarschijnlijk een betere omschrijving, geeft.

Dit: 'aha, dus jij houdt zijn hoofd omhoog dmv de teugel ipv dmv de verzameling en de oprichting die het paard zelf moet aanbieden' klopt zowiezo niet Yamaha, je houdt zn hoofd er echt niet mee omhoog. Jij doet of ik een beweging maak die een heel slagschip omhoog tilt. Het is maar heel klein.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:42

Het is bij mij ook eerder iets loslaten en dan weer aannemen van de teugel om te voorkomen die ie erin kan gaan hangen. Dus inderdaad een soort bibbertje. Mensen aan de kant kunnen het niet zien, dus het heeft geen grote corrigerende waarde, maar meer een beperkte invloed om je paard zelfgedragen te houden en dus het goede te onderhouden en behouden. Dus wat mij betreft inderdaad een opmerking die slaat als een tang op een varken. ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:47

Inderdaad! Zo doe ik het ook. Ik houdt m er gewoon net wat lichter en smakelijker mee.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:50

JessicaD88 schreef:
Inderdaad! Zo doe ik het ook. Ik houdt m er gewoon net wat lichter en smakelijker mee.

ik ook

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:52

Nou, leuk om te lezen. Misschien dat andere lezers hierdoor aan het denken worden gezet en er misschien iets aan hebben om hun rijden nog meer te kunnen verfijnen. ;)

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:42

De tweede manier

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:44

JessicaD88 schreef:

Goh het wordt lichter, wil je ook weten hoe dat kan komen? Omdat het paard achter de de teugel kruipt.
Hoef je nieteens door te hebben om dat het contact dan wel lekker los kan voelen, maar goed is het zeker niet omdat je dan geen correct ruggebruik meer hebt! ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:45

Ik vraag mij af waarom je het hangen niet voorwaarts oplost ipv aan de teugels te komen?

skins

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:47

Normaal doen ze dat toch dmv voorwaarts rijden? Zo is het mij geleerd.
Maar achter de teugel kruipen kan ook andere betekenissen hebben: slecht zadel, ergens pijn fzo?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:42

'Goh het wordt lichter, wil je ook weten hoe dat kan komen? Omdat het paard achter de de teugel kruipt.
Hoef je nieteens door te hebben om dat het contact dan wel lekker los kan voelen, maar goed is het zeker niet omdat je dan geen correct ruggebruik meer hebt!'

Haha sorry hoor moet er gewoon om lachen :P dan heb je toch niet helemaal goed gelezen wat ik bedoel ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:45

Zal het toch maar even aan beetje uitleggen. Het is absoluut niet zo dat ik de teugels loslaat! Paard kruipt zeker niet achter de teugel, je trekt hem namelijk niet naar binnen toe. Laat ook je hand niet helemaal los van de mond. Je rijdt hem juist naar je hand toe, van achteruit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:47

JessicaD88 schreef:
Het is juist geen direct resultaat, het zorgt dat je een open verbinding hebt en het paard fijn in de mond, lekker licht en door de nek.

Een hulp die geen direct resultaat geeft - nou het wordt al beter :=