Rowna schreef:Misschien is het toch een beetje angst waardoor ze met de rem er op gaat rijden, of is het gewoon een stomme fout. Maar iedereen heeft mindere punten waar ze hard aan moeten werken en dat is bij Grand Prix ruiters niet anders.
Met al haar 'stomme fouten' heeft ze wel al 4 keer op de OS gereden en tig medailles daar meegepikt. En op de laatste OS zag Salinero er topfit uit en reed ze ontzettend mooi. Dus zo 'stom' zullen die fouten van haar wel niet zijn. En kom niet aan met dat het allemaal zo verkeerd is wat er in de topsport gebeurd, want ik zie in geen enkele andere stroming mooiere/betere dressuur. En het is gewoon een waarheid als een koe wanneer Anky zegt dat het orenspel van het paard wel verteld hoe hij zich voelt en dat als een dier van 600kg echt niet wil, dat je dan lekker op je kop kunt gaan staan, maar het dan ook niet voor elkaar krijgt.
Equimotion schreef:Je moet de aanspanning of misschien wel vormspanning (al is die laatste term feitelijk niet correct in dit verband) die vereist is voor een prestatie niet per definitie verwarren met negatieve gespannenheid. Anders zou je nooit iets anders met een paard kunnen doen dan hem elke keer dat je rijd alleen maar lang en laag met zijn neus over de grond te laten sloffen en geloof me, daar gaat ie op den duur kapot van (!)
Ontspanning wordt iid vaak geinterpreteerd. Een paard dat in de wie staat te slapen is ontspannen. Onder het zadel moet hij 'losgelaten' zijn. En verder vind ik dat er ook onderscheid gemaakt moet worden in een uiting van een paard dat het gewoon even ergens zwaar mee heeft en een paard dat daadwerkelijk verzet geeft.