Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:17

Weet je wat nou zo jammer is?

Ik vind bitloos rijden best leuk. Voor deze hele hetze vond ik het best leuk dat mensen jaren terug zwaar verbaasd waren als ze mij op buitenrit tegen kwamen met alleen een stal halstertje. Ik vond het best leuk om te laten zien dat dat best kan, en dat er geen kunst aan is. Voor de lol pak ik af en toe in mijn dressuur training alleen een halster ipv een bit hoofdstel. Ook het experimenteren met alleen een touwtje om de hals bezorgt me heel veel plezier. gewoon lollig en vrijblijvend bekijken wat je allemaal kunt en wilt met je paard en daarbij dan ook meteen ervaren hoe je paard daar op reageert.

Dit hele gezeik geeft me echter echt een heel erg nare smaak. Laat mensen gewoon lol hebben met hun paard, Probeer eens iemand een andere kant van een verhaal te laten zien, ga eens een gesprek aan. Laat mensen zien dat er ook andere mogelijkheden zijn dan alleen een gebaande paden.

Maar ga geen mensen veroordelen omdat ze andere keuzes maken. Ga al helemaal niet mensen jou waarheden opdringen! Dat zijn namelijk jou waarheden en geen feiten die je iedereen kunt opleggen. Er wordt hier maar gesproken over feiten en onderbouwingen. De feiten zijn: we weten waar het bit ligt in de mond. We weten op welke structuren het rust. We weten alleen niet of dat wat wij denken dat pijn zou kunnen doen ook daadwerkelijk pijn doet. We kunnen het namelijk niet vragen aan het paard. We kunnen alleen zijn gedrag interpreteren en daar onze conclusies uit trekken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:24

Kiwiko: ik weet het wel, uit ervaringen met onze hond die bij vorige eigenaar ph1 heeft gedaan...

En voor de rest is de hele discussie compleet zinloos.
Ik kan niet wetenschappelijk aantonen dat een bit niet slecht is voor een paard. Hij is bijna 18, heeft plezier in zijn om de dagelijkse dingetjes, doet ook nog steeds zijn mond open als ik met bit aankom, dit itt tot wanneer ik met een wormkuur aan kom lopen... Ojee, nou geef ik hem dus iets wat ie liever niet wil, stoute ik..
Hij is er ook nog steeds niet bij neergevallen, loopt veel met z'n oren naar voren maar wel echt zeer geemotioneerd als ik TS moet geloven..

Mensen die bitloos willen rijden, helemaal prima, moeten ze zelf weten.
Alleen ben ik ervan overtuigd dat meer dan de helft dit doet omdat ze problemen ondervinden van het rijden met bit. Een aantal daarvan hebben een medische oorzaak, de rest is zelf het probleem en verlegt op deze manier het probleem.
Daarnaast is er nog steeds geen bewijs dat een bit wel slecht is. Waarom zou ik het tegendeel moeten bewijzen, ik zeg niet dat mensen persé met bit moeten rijden.

Idd pol 013, en mijn interpretatie is dat mijn paard er geen last van heeft. En als hij het wel zou hebben zou ik de oplossing in eerste instantie in mijn manier van rijden zoeken en niet in bitloos..

en ik had me nog zo voorgenomen niet te reageren in dit topic

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:57

FaberSmid schreef:
Sorry maar prikbanden en stroom zijn de onkunde van de geleider.

Ik heb een mechelse herder, netjes PH2 gehaald. :D En ik heb een 2 jarige hond, net een half jaar, die zo vals is dat hij alles aanvliegt dat hij helaas met een muilkorf loopt. Als hij geen pinnen halsband heeft en hij trekt dan krijgt hij een sterkere nek en ik lamme handen. Een keer goed trekken en hij volgt weer netjes. Was deze hond door de mensen opgevoed die verstand van zaken hadden dan was het een andere hond geweest en hoefde ik niet zo te corrigeren.
Als ik weg ga ben ik helaas genoodzaakt mijn mechelaar een blafband om te doen aangezien deze zo waaks is dat ze de hele buurt bewaakt! :') Voor haar heb ik een paar keer zelfs de pliesie aan de deur gehad, en na de laatste bekeuring werd mij netjes vezocht om haar een blafband om te doen , anders zou ze in beslag genomen worden!
Dus ik heb kunde genoeg.... helaas, jouw opmerking is bij deze afgekeurd.
Het is net als met een bit. Als je weet wat je doet dan is het gewoon een goed hulpmiddel!

Ukje112

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:15

maar wat ik mij afvraag...
als een bit nou zo hinderlijk en pijnlijk was voor een paard, dan was die toch wel compleet uit zijn dak gegaan op het gegeven moment of zie ik dat verkeerd???

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:29

Het is inderdaad heel erg jammer dat discussies over bitloos over het algemeen vaak met een nare ondertoon en persoonlijke aanvallen gevoerd worden.
Jammer trouwens Devaney2009 dat je niet op mijn bericht reageert.

Het punt is dat voorstanders van bitloos argumenten aandragen die door de bitruiters van de tafel geveegd worden als niet correcte argumenten. Daarover verschilt men van mening, en ik geloof niet dat daar veel aan zal veranderen. Dus heeft het imo ook niet zoveel zin om discussie te voeren. Ik vind zeker wel een goede zaak dat dergelijke topics geplaatst worden omdat er toch altijd weer (nieuwe) interessante informatie uit kan komen voor mensen die zich er wel voor interesseren. Degene die bitloos maar niets vinden kunnen zich volgens mij gewoon beter niet in de discussie mengen.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:32

Ik blijf niet aan de gang Daan_Ordeal. Je fotos in je profiel bevestigen mijn gevoel over de reden dat jij bitloos prefereert boven met bit rijden. Daarom reageer ik er niet meer op.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:40

Dus mij eerst persoonlijk aanvallen en daarna niet met een normale reactie komen? Ik ben benieuwd welke foto's in mijn profiel jouw gevoel bevestigen dat ik bitloos ben gaan rijden omdat ik geen onafhankelijke zit heb? Ik durf tenminste foto's in mijn profiel te zetten :=

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:41

Daan_Ordeal schreef:
Devaney2009 schreef:
Als je eens nadenkt dan heeft die opmerking dus juist in 1 zin heel veel toegevoegde waarde. Hoeveel mensen hebben nog zitles en kunnen onafhankelijk zitten zonder een paard te storen?

Ik hoef er echt niet over na te denken om tot de conclusie te komen dat zitles en ofhankelijk zitten volkomen los staat van bitloos rijden. Ook héél veel bitruiters hebben geen onhankelijke zit. En even ter informatie, ik heb wel zitlessen gehad en was tijdens mijn opleiding de enige tijdens de zitlessen die in galop even met een been over de hals zwaaide om in dameszit verder te galloperen ;) En dat terwijl ik bitloos rij, knap he?! :Y)

Tjelle123 dat boek vond ik ook erg interessant :j

Moniek ik heb je posts op de vorige pagina nagelezen maar kan geen goed onderbouwde argumenten vinden...

niet? de argumenten die dat artikel van de ts ophaalt is hoe zegt je dat netjes? vaag?..
er word gezegd dat paarden met bit in slechter kunnen ademen toch?
dit zal komen omdat er zodra er bij een paard iets in de mond komt het zogenaamde eetreflex op gang zal komen.
dit is een raar verhaal het slikreflex bij het paard komt pas op gang als het een bepaald deel van de tong bereikt en dat is heel ver achterin.
daarnaast word er gezegd dat een bit voor veel speeksel zorgt vandaar het schuimen,,maar bij bitloozrijden schuimt het paard ook.
dus waar slaat deze theorie dan op?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:47

Het boek Metaal in de Mond is zeker een aanrader, daarin wordt oa op het adem/slik verhaal ingegaan. Echter het adem/slik verhaal is voor mij geen reden om bitloos te rijden. Ik vind communicatie met een bitloos hoofdstel veel vriendelijker voor mijn paard dan met bit, dat is voor mij de enige reden om bitloos te rijden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:49

Daan_Ordeal schreef:
Het boek Metaal in de Mond is zeker een aanrader, daarin wordt oa op het adem/slik verhaal ingegaan. Echter het adem/slik verhaal is voor mij geen reden om bitloos te rijden. Ik vind communicatie met een bitloos hoofdstel veel vriendelijker voor mijn paard dan met bit, dat is voor mij de enige reden om bitloos te rijden.

maar dat is wel de aanleiding van dit topic,
vinden jullie het dan wel vriendelijk om te springen met jullie paarden?
ookals dit bitloos is?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:55

Daan_Ordeal schreef:
Sorry ik zie de relatie tussen de vriendelijkheid van springen en bitloos niet helemaal?

Maar ik spring graag ja :j

Excuus Sieppus, je hebt gelijk!

omdat je een paard juist met springen zijn ademhaling erg in de weg zit.
een paard krijgt geen lucht op het moment van de sprong pas bij de landing kan hij weer ademen.
en aangezien er door veel 'naturals'als ik jullie zo mag noemen ? er alles aan word gedaan om een paard niet te belasten met jullie dingetjes vroeg ik me af of springen dan wel in het boekje past. :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:02

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik "natural" ben aangezien mijn paard met ijzers en deken staat, en in de winter op stal. Ik rij alleen bitloos.

Ik had nooit eerder gehoord dat je paard tijdens de sprong niet kan ademen, maar als dat zo is dan is dat dus ook slechts een fractie van een seconde dus lijkt mij dat niet echt problematisch voor het paard.

Paardrijden doe je voor je eigen plezier. Maar ik probeer het wel zo leuk en prettig mogelijk te maken voor mijn paard. Ik ben er van overtuigd dat bitloos rijden daarin bijdraagt dus rij ik bitloos.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:12

Tjongejonge, wat een onzin lees ik hier weer.....

Dus omdat ik bitloos rij heb ik volgens sommigen misschien geen onafhankelijke zit, heb ik problemen met het rijden met bit, kan ik ook al niet springen? :+
Wat zijn dat voor non-argumenten :roll: ? Ik heb jarenlang met bit gereden, rij zelfs nog wel eens met bit op paarden van anderen. Ojee...... :D

Toen ik mijn eigen paard op 2-jarige leeftijd kocht, heb ik lang nagedacht over hoe ik hem wilde beleren en me verdiept in diverse methodes (omdat ik even verder wilde kijken dan de traditionele methode). Ik voelde er uiteindelijk meer voor om hem bitloos te beleren, aangezien mij dat meer aansprak op dat moment en omdat het mijn eigen paard is. Heb eindelijk met niemand wat te maken, nadat ik jarenlang anderman's paarden verzorgd en bereden heb. Heerlijk, die vrijheid, en het heeft prima uitgepakt!! :j
Daarbij bleek er nog een praktische reden te zijn, waardoor bitloos rijden beter is voor mijn paard (of ik moet alle 4 de wolfskiesjes er uit laten halen, kan ook, maar zolang hij nergens last van heeft, voel ik de behoefte niet). ;)
En bitloos gaat heel erg fijn, dus nog een reden om het lekker zo te laten.

Maar ach, als dat volgens sommigen zou zeggen dat ik niet kan rijden (en nee, ik ben geen perfecte ruiter, verre van, maar ik doe mijn best, heb wekelijks les, ben bezig met recht richten, klassieke dressuur etc.) en ik rij nog boomloos ook. Nou, geloof me, als je dan geen onafhankelijke zit hebt, fl.kker je vrij snel van je paard, hoor. :D
Zeker met inrijden, als ze nog wel eens wegspringen ofzo. :Y)

Springen, ach, ik maak sinds kort wel eens een sprongetje, maar mijn paard is geen toptalent qua springen en ik heb er ook niet zo'n behoefte aan om het fanatiek te doen,. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet graag kijk naar wedstrijden op TV met huge hindernissen. Ik vind het niets, maar een simpel sprongetje op zijn tijd, is leuk en prima. Maar da's mijn mening en mij kun je in de meeste opzichten wel scharen in het hokje naturals. :P

PS: Hahaha, Daan_Ordeal laat dus zien dat bitloos niet per definitie alleen bij naturals hoort. Daar gaat het hokje. _O-

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:26

Daan_Ordeal schreef:
Devaney2009 schreef:
Als je eens nadenkt dan heeft die opmerking dus juist in 1 zin heel veel toegevoegde waarde. Hoeveel mensen hebben nog zitles en kunnen onafhankelijk zitten zonder een paard te storen?

Ik hoef er echt niet over na te denken om tot de conclusie te komen dat zitles en ofhankelijk zitten volkomen los staat van bitloos rijden. Ook héél veel bitruiters hebben geen onhankelijke zit. En even ter informatie, ik heb wel zitlessen gehad en was tijdens mijn opleiding de enige tijdens de zitlessen die in galop even met een been over de hals zwaaide om in dameszit verder te galloperen ;) En dat terwijl ik bitloos rij, knap he?! :Y)

Tjelle123 dat boek vond ik ook erg interessant :j

Moniek ik heb je posts op de vorige pagina nagelezen maar kan geen goed onderbouwde argumenten vinden...

niet? de argumenten die dat artikel van de ts ophaalt is hoe zegt je dat netjes? vaag?..
er word gezegd dat paarden met bit in slechter kunnen ademen toch?
dit zal komen omdat er zodra er bij een paard iets in de mond komt het zogenaamde eetreflex op gang zal komen.
dit is een raar verhaal het slikreflex bij het paard komt pas op gang als het een bepaald deel van de tong bereikt en dat is heel ver achterin.
daarnaast word er gezegd dat een bit voor veel speeksel zorgt vandaar het schuimen,,maar bij bitloozrijden schuimt het paard ook.
dus waar slaat deze theorie dan op?[/quote]

heb het maar weer gequote

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:33

Moniek schreef:
et laatste wat ik wil is mensen in hokjes stoppen..dat doe ik wel bij mijn paard :D ;)
maar even dat terzijde,,ik had verder een heel onderbouwt argument waar dan weer totaal niet op gereageerd word.
even niet over het springen dat was gewoon enkel een vraag.

Jij liever dan ik ;) . Mijn paard houdt niet van hokjes. :D
Die staat nu heerlijk te genieten in het zonnetje.

Maarre... ik reageerde even 'in het algemeen' op wat ik zo snel even las in de laatste posts. Ik heb nl. helemaal de tijd niet om te bokken, ben eigenlijk met belangrijkere zaken bezig.

En wat je andere vraag betreft, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe dat zit met de ademhaling (ik heb ook over je vraag heen gelezen, eerlijk gezegd). Ja, ik heb van alles gelezen van beide partijen, maar ik heb geen idee wat echt waar is. Daar kan ik eerlijk in zijn, dus het heeft niet zo'n nut om daar dan uitspraken over te doen. Overigens schuimt mijn paard niet bitloos. En met bit hebben we geen ervaring, dus ik zou niet weten wat hij dan zou doen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:58

Bij normaal gebruik doet een bit geen pijn bij een paard.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:01

Lovely schreef:

daar ging het ook niet over volgens mij.
het bitgebruik zal het paard tegenwerken met ademhalen en het slikreflex zal getriggert worden zodat het paard dus niet gewoon kan ademen dit in combinatie met arbeid zal een bitloos vele malen beter zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:46

Sieppus schreef:
FaberSmid schreef:
Sorry maar prikbanden en stroom zijn de onkunde van de geleider.

Ik heb een mechelse herder, netjes PH2 gehaald. :D En ik heb een 2 jarige hond, net een half jaar, die zo vals is dat hij alles aanvliegt dat hij helaas met een muilkorf loopt. Als hij geen pinnen halsband heeft en hij trekt dan krijgt hij een sterkere nek en ik lamme handen. Een keer goed trekken en hij volgt weer netjes. Was deze hond door de mensen opgevoed die verstand van zaken hadden dan was het een andere hond geweest en hoefde ik niet zo te corrigeren.
Als ik weg ga ben ik helaas genoodzaakt mijn mechelaar een blafband om te doen aangezien deze zo waaks is dat ze de hele buurt bewaakt! :') Voor haar heb ik een paar keer zelfs de pliesie aan de deur gehad, en na de laatste bekeuring werd mij netjes vezocht om haar een blafband om te doen , anders zou ze in beslag genomen worden!
Dus ik heb kunde genoeg.... helaas, jouw opmerking is bij deze afgekeurd.
Het is net als met een bit. Als je weet wat je doet dan is het gewoon een goed hulpmiddel!

weet je ook wat de reden is van het blaffen en wat de band doet met je hond?
Ik ben zelf groot hondenliefhebber en werk beroepsmatig met honden, ik ben niet tegen een antiblafband maar echt in uitzonderingen, als deze hond dagelijks met zo'n band om zit, vind ik dat echt heel sneu voor het dier.
misschien zeg ik nu iets wat niet goed valt, niet zo bedoeld, maarr heb je wel eens overwogen om het dier te herplaatsen? Op een plek waar het dier wel kan en mag blaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:48

Moniek schreef:
Lovely schreef:

het bitgebruik zal het paard tegenwerken met ademhalen en het slikreflex zal getriggert worden zodat het paard dus niet gewoon kan ademen dit in combinatie met arbeid zal een bitloos vele malen beter zijn.

Een bit belemmert het paard niet bij het ademhalen, de slikreflex wordt door een bit niet opgewekt en het paard krijgt ook niet het gevoel van de brok in de keel door het bit.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:24

Moniek schreef:
Lovely schreef:

Een bit belemmert het paard niet bij het ademhalen, de slikreflex wordt door een bit niet opgewekt en het paard krijgt ook niet het gevoel van de brok in de keel door het bit.[/quote]

idd dat geloof ik dus ook niet.
ik heb ook met tekst en uitleg verteld waarom,,maar op een of andere manier word er nu niks meer gezegd
wie zwijgt stem toe dan? :D :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:27

ik heb ook nooit enig negatief effect op het paard gemerkt van een bit :)

niet met slikken, niet met ademhalen, niet qua pijn........ behalve als een paard me tegen een muur aan wil parkeren........ dan maar paard pijn in zn bekkie :) en zn kiezen geflost......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:29

Ik dus ook niet Kiwiko, ik heb wel een keer bijna een driedubbele flikflak gemaakt over een massief houten bakrand omdat ik zonodig toch even een bitloos hoofdstel moest en zou uitproberen.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:35

haha, paar salto's derbij en je kunt zo meedoen met de europese kampioenschappen!
Maar ik zit ookal de hele tijd te denken. Als een bit echt zeer zou doen, dan hadden we dat allemaal toch allang gemerkt denk ik maar zo???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:37

ach zo een paard had ook pijn op zijn neus, onder zijn kaak en achter de oren gehad als ik bitloos had gereden :) die bitloze hoofdstellen zijn lang zo vriendelijk niet :)

ik denk zelfs bijna wel zeker te weten dat ik met menig bitloos hoofdstel de muur regelmatiger minder snel op me af had zien komen :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:13

KiWiKo schreef:
ach zo een paard had ook pijn op zijn neus, onder zijn kaak en achter de oren gehad als ik bitloos had gereden :) die bitloze hoofdstellen zijn lang zo vriendelijk niet :)

Ok, dus jij rijdt met zoveel druk op je teugels dat je je paard pijn zou als je bitloos zou rijden +:)+ :n In zo'n geval is niet een optoming vriendelijk...