Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FaberSmid schreef:Sorry maar prikbanden en stroom zijn de onkunde van de geleider.
Daan_Ordeal schreef:Devaney2009 schreef:Als je eens nadenkt dan heeft die opmerking dus juist in 1 zin heel veel toegevoegde waarde. Hoeveel mensen hebben nog zitles en kunnen onafhankelijk zitten zonder een paard te storen?
Ik hoef er echt niet over na te denken om tot de conclusie te komen dat zitles en ofhankelijk zitten volkomen los staat van bitloos rijden. Ook héél veel bitruiters hebben geen onhankelijke zit. En even ter informatie, ik heb wel zitlessen gehad en was tijdens mijn opleiding de enige tijdens de zitlessen die in galop even met een been over de hals zwaaide om in dameszit verder te galloperenEn dat terwijl ik bitloos rij, knap he?!
![]()
Tjelle123 dat boek vond ik ook erg interessant
Moniek ik heb je posts op de vorige pagina nagelezen maar kan geen goed onderbouwde argumenten vinden...
Daan_Ordeal schreef:Het boek Metaal in de Mond is zeker een aanrader, daarin wordt oa op het adem/slik verhaal ingegaan. Echter het adem/slik verhaal is voor mij geen reden om bitloos te rijden. Ik vind communicatie met een bitloos hoofdstel veel vriendelijker voor mijn paard dan met bit, dat is voor mij de enige reden om bitloos te rijden.
Daan_Ordeal schreef:Sorry ik zie de relatie tussen de vriendelijkheid van springen en bitloos niet helemaal?
Maar ik spring graag ja
Excuus Sieppus, je hebt gelijk!
Daan_Ordeal schreef:Devaney2009 schreef:Als je eens nadenkt dan heeft die opmerking dus juist in 1 zin heel veel toegevoegde waarde. Hoeveel mensen hebben nog zitles en kunnen onafhankelijk zitten zonder een paard te storen?
Ik hoef er echt niet over na te denken om tot de conclusie te komen dat zitles en ofhankelijk zitten volkomen los staat van bitloos rijden. Ook héél veel bitruiters hebben geen onhankelijke zit. En even ter informatie, ik heb wel zitlessen gehad en was tijdens mijn opleiding de enige tijdens de zitlessen die in galop even met een been over de hals zwaaide om in dameszit verder te galloperenEn dat terwijl ik bitloos rij, knap he?!
![]()
Tjelle123 dat boek vond ik ook erg interessant
Moniek ik heb je posts op de vorige pagina nagelezen maar kan geen goed onderbouwde argumenten vinden...
Moniek schreef:et laatste wat ik wil is mensen in hokjes stoppen..dat doe ik wel bij mijn paard![]()
![]()
maar even dat terzijde,,ik had verder een heel onderbouwt argument waar dan weer totaal niet op gereageerd word.
even niet over het springen dat was gewoon enkel een vraag.
Lovely schreef:Bij normaal gebruik doet een bit geen pijn bij een paard.
Sieppus schreef:FaberSmid schreef:Sorry maar prikbanden en stroom zijn de onkunde van de geleider.
Ik heb een mechelse herder, netjes PH2 gehaald.En ik heb een 2 jarige hond, net een half jaar, die zo vals is dat hij alles aanvliegt dat hij helaas met een muilkorf loopt. Als hij geen pinnen halsband heeft en hij trekt dan krijgt hij een sterkere nek en ik lamme handen. Een keer goed trekken en hij volgt weer netjes. Was deze hond door de mensen opgevoed die verstand van zaken hadden dan was het een andere hond geweest en hoefde ik niet zo te corrigeren.
Als ik weg ga ben ik helaas genoodzaakt mijn mechelaar een blafband om te doen aangezien deze zo waaks is dat ze de hele buurt bewaakt!Voor haar heb ik een paar keer zelfs de pliesie aan de deur gehad, en na de laatste bekeuring werd mij netjes vezocht om haar een blafband om te doen , anders zou ze in beslag genomen worden!
Dus ik heb kunde genoeg.... helaas, jouw opmerking is bij deze afgekeurd.
Het is net als met een bit. Als je weet wat je doet dan is het gewoon een goed hulpmiddel!
Moniek schreef:Lovely schreef:Bij normaal gebruik doet een bit geen pijn bij een paard.
daar ging het ook niet over volgens mij.
het bitgebruik zal het paard tegenwerken met ademhalen en het slikreflex zal getriggert worden zodat het paard dus niet gewoon kan ademen dit in combinatie met arbeid zal een bitloos vele malen beter zijn.
Moniek schreef:Lovely schreef:Bij normaal gebruik doet een bit geen pijn bij een paard.
daar ging het ook niet over volgens mij.
het bitgebruik zal het paard tegenwerken met ademhalen en het slikreflex zal getriggert worden zodat het paard dus niet gewoon kan ademen dit in combinatie met arbeid zal een bitloos vele malen beter zijn.
KiWiKo schreef:ach zo een paard had ook pijn op zijn neus, onder zijn kaak en achter de oren gehad als ik bitloos had geredendie bitloze hoofdstellen zijn lang zo vriendelijk niet