Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:26

KiWiKo schreef:
WAAAAAT, hang er een slof an!!! :D :D

(geintje!!!)

Wacht even, ging dit hele topic al die tijd over het aanrijden van een 2,5 jarige zonder slof?????
Dan ben ik wel even op het verkeerde been gezet, ik weet niet beter of je begint daarmee zodra er een bit in gaat, om misverstanden voor te zijn.

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:17

ik vind 3,5 ongeveer een juiste leeftijd. :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:58

LDRD schreef:
En het gekke is dat juist lastig is om een talentvolle al met 2.5 aan het werk te schoppen. Een talentvolle doet alles met 4 hoeven in zijn neus. Hoe ga je die bezig houden totdat je hem in hogere klasses mag starten? Weet je hoe lastig het is om een getalenteerde maar thuis te houden omdat hij eenvoudigweg nog niet mag starten?
Een getalenteerde kan je makkelijk met 3.5 zadelmak maken en met 4 jaar pas wat serieuzer gaan rijden. Dan nog heb je maar de helft van de trainingstijd nodig dan die een minder getalenteerde nodig heeft om evenver te komen op dezelfde leeftijd.

Alle reden dus om juist die getalenteerde nog even lekker te laten staan.

Gevaarlijke uitspraak, het minder getalenteerde paard mag dus wel overtraind worden....

Je hebt wel gelijk hoor, de doeners moet je voor opassen, die bieden veel, maar zijn ook veel sneller overtraind. Hoofd wil wel, lichaam werkt nog niet helemaal mee. Je moet van erg goede huizen komen om dat in goede banen te leiden. Daar doen ''we'' allemaal wel een beetje te lichtzinnig over. Ik ken namelijk maar erg weinig ruiters die dat echt kunnen ;) Daar en tegen ken ik ook maar bar weinig die echt goed kunnen rijden ;)

Maar je moet bijna van nog betere huize komen om het minder getalenteerde paard niet te pushen. Komt allemaal wel, dan maar wat later. En aangezien het meerendeel dit soort paard heeft. Lekker laten staan of vraag iemand die verstand van zaken heeft.

Ik denk dat dat in de reinig niet heel anders werkt, al zegt mijn gevoel dat daar minder mensen zijn en meer kenners. Maar ik zie ook niks in die jonge paarden competities.

Ik zie ook het zin niet om op een 2,5 jarige te gaan zitten al is het maar voor een minuut. Wat voor meerwaarde geeft dat in beleren van dat dier? Helemaal niks, waarom zou je het dan doen. Voor jezelf, want voor je paard doe je het niet.

Nu ben ik helemaal niet erop tegen om eem 3 jarige al eens rustig zadelmak te maken, maar als ik zie dat dat een half jaar later op wedstrijd loopt wordt ik er misselijk van. Wat voor meerwaarde geeft dat? Wederom helemaal niks en als je geluk hebt moet je ook wachten tot april voor je over mag naar de volgende klasse. Als je het doet, doe je dat voor jezelf niet voor je paard.

Ik bedoel, een paar hier zeggen terecht! dat het niet moeilijk is om een paard wat net onder zadel is correct te laten gaan. Als dat dan zo makkelijk is, waarom er dan zo vroeg mee beginnen? Dat geeft geen enkele meer waarde voor het paard.

En dan zie ik weer iemand een vergelijking maken met kinderen. Sorry maar dan kan ik je niet serieus nemen. We weten inmiddels toch dat paarden geen mensen zijn. Ik bedoel: 4 benen, geen 2. Zelfbewustzijn en geen zelfbewustzijn ;) Ieder moet het zelf weten en alle meningen verschillen, maar zo denk ik erover. 3 jaar inrijden prima, maar laat het dier dan nog maar lekker 1,5 jaar op de peuterspeelzaal en dan kan ie met 4,5 als ie het er aan toe heeft naar de basisschool. Kan het echte werk beginnen :P

Nell_Jarig

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:40

Ik vind 3,5 jaar ook een goede leeftijd! :j 2,5 is echt veel te jong. Paardje moet de mogelijkheid hebben te groeien en zich te ontwikkelen.
Bij 3 kan je vast wennen aan bit & longeren.

Mijn bijrijdpaardje is met 3 ingereden (hij was 3 jaar, en 2 maanden) en ik merk gewoon dat het voor hem veel te vroeg en te vlug was!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:19

WinBinChes schreef:
Alle reden dus om juist die getalenteerde nog even lekker te laten staan.

Gevaarlijke uitspraak, het minder getalenteerde paard mag dus wel overtraind worden....

Dat is een conclusie die je aan mijn opmerking niet mag verbinden :n .
Ik spreek ook nergens van overtrainen. Een echt talent overtrain je niet snel, want die pikt alles zó snel op dat er nauwelijks sprake is van training uberhaupt ;) . Juist die getalenteerde kan je laten staan omdat deze met een minimum aan training hetzelfde of zelfs meer bereikt dan een ongetalenteerde. Uiteraard is hiervoor ook een ervaren/getalenteerde ruiter nodig, dat spreekt vanzelf.
Wil je een minder getalenteerde combinatie dus net zo snel op het gelijke niveau krijgen zal je inderdaad eerder moeten beginnen en meer meters moeten maken. De vraag is natuurlijk of je dat wil.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:51

Ik begrijp jullie beide wel eigenlijk, beide hebben jullie sterke overtuigingen maar persoonlijk merk ik dat het wel opletten is met paarden die het werk 'makkelijk' opnemen en dus wellicht meer aanleg hebben. Je mag dan niet in de verleiding komen om meer en meer te gaan vragen omdat je voelt dat het allemaal zo makkelijk gaat en dat gaat soms grondig fout!

Wat betreft wedstrijden, ik ben er eigenlijk niet tegen, op voorwaarde dat er met een 3jarig paard op een verantwoordelijke manier getrained wordt en dat m'n niet alleen maar wedstrijdgericht gaat trainen. Maar als je met een 3jarig paard aan het werk gaat en een jaar later zit de basis er goed in en paard geeft aan klaar te zijn voor een wedstrijdje, waarom dan niet? Dat hoeft ook allemaal niet zwaar te zijn maar je moet het een beetje verstandig aanpakken... paard op de trailer, op wedstrijd niet te lang op de trailer, even tijd geven om aan de omgeving te wennen, opzadelen, max 20 minuutjes inrijden en dan proefje rijden. Waarom zou dat niet kunnen?

Maar ik ben niet akkoord met mensen die gaan trainen met een jong paard met het idee dat het paard op 5-jarige leeftijd een Z proef moet kunnen lopen. Ongetwijfeld zullen er jonge paarden zijn die dat kunnen maar de vraag is of het ook nog goed is voor de ontwikkeling...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:22

Brando090309 schreef:
Ik begrijp jullie beide wel eigenlijk, beide hebben jullie sterke overtuigingen maar persoonlijk merk ik dat het wel opletten is met paarden die het werk 'makkelijk' opnemen en dus wellicht meer aanleg hebben. Je mag dan niet in de verleiding komen om meer en meer te gaan vragen omdat je voelt dat het allemaal zo makkelijk gaat en dat gaat soms grondig fout!

En dat is precies de reden dat ik een getalenteerde laat staan :j .
Weet je hoe lastig het is om een jong dier dat met een minimale aan trainingsarbeid een maximum aan prestatie geeft te begeleiden naar wedstrijdniveau? Je bent wel gedwongen om die te laten staan omdat hij uberhaupt niet op dat niveau mag starten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:44

LDRD schreef:
Brando090309 schreef:

En dat is precies de reden dat ik een getalenteerde laat staan :j .
Weet je hoe lastig het is om een jong dier dat met een minimale aan trainingsarbeid een maximum aan prestatie geeft te begeleiden naar wedstrijdniveau? Je bent wel gedwongen om die te laten staan omdat hij uberhaupt niet op dat niveau mag starten.

maar je mag met 3 jaar gewoon starten.
ik spreek nu alleen voor de reining en haar klasses en regels .
die van mij gaat volgend jaar gewoon mee op wedstrijd zolang ze daar dan klaar voor is,maar zolas we het nu doen en ik het beetje vooruitzie zoals het nu gaat moet dat lukken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:45

Ik heb het over M en Z niveau in de dressuur.

Klasse B : minimaal 3 jaar en starten vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 : minimaal 4 jaar en starten vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 : minimaal 5 jaar en starten vanaf 1 april
Klasse Z1 en Z2 : minimaal 6 jaar

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:49

LDRD schreef:
Ik heb het over M en Z niveau in de dressuur.

Klasse B : minimaal 3 jaar en starten vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 : minimaal 4 jaar en starten vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 : minimaal 5 jaar en starten vanaf 1 april
Klasse Z1 en Z2 : minimaal 6 jaar

ja ja de klasses ken ik van de dressuur. :D :P
maar daarom kan je een 3jarige gewoon in b starten als hij het goed kan.
waarom thuislaten?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:52

Punt 1 mag niet iedereen B starten :D .

Punt 2, ik probeer duidelijk te maken dat wanneer je een getalenteerde met 3 jaar B start je een enorm probleem hebt om ervoor te zorgen dat hij pas met 6 jaar Z mag starten. Je moet dan 3 jaar lang met de handrem op een training die toch al minimaal is. Dat is verrekte lastig :j .

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:57

LDRD schreef:
Punt 1 mag niet iedereen B starten :D .

Punt 2, ik probeer duidelijk te maken dat wanneer je een getalenteerde met 3 jaar B start je een enorm probleem hebt om ervoor te zorgen dat hij pas met 6 jaar Z mag starten. Je moet dan 3 jaar lang met de handrem op een training die toch al minimaal is. Dat is verrekte lastig :j .

ik denk ook niet dat je elke week of maand een wedstrijd moet rijden er zijn zoveel wegen die naar z gaan.
dat niet iedereen b mag starten lijkt me duidelijk dan zal je even moeten wachten.
maar als dat niet hoeft zal ik zeker niet voor kiezen om hem op stal te laten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:01

Nee, als je iedere week zou starten loop je al helemaal vast met je winstpunten. Bovendien moet je daar ook maar zin in hebben. >;)
Maar ik bedoel dat ook de training stagneert ondertussen. En dan kies ik ervoor om de training maar te laten stagneren voordat die uberhaupt begonnen is :D .

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:06

LDRD schreef:
Nee, als je iedere week zou starten loop je al helemaal vast met je winstpunten. Bovendien moet je daar ook maar zin in hebben. >;)
Maar ik bedoel dat ook de training stagneert ondertussen. En dan kies ik ervoor om de training maar te laten stagneren voordat die uberhaupt begonnen is :D .

ligt ook aan het paard.
ik ben het niet helemaal met je eens ik denk dat je in een jaar tijd je paard op een normaal trainings niveau en tempo kan switchen met de klasses.
ik zie hier geen problemen in eigelijk

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:10

En toch kan ik je verzekeren dat het lastig is om een paard dat echt talent heeft af te remmen.
Zo'n dier loopt al met een minimale training met 4 hoeven in zijn neus overal doorheen.
Je kunt niet eindeloos oefeningetjes blijven herhalen er zal ook een uitdaging moeten zijn wil zo'n dier niet afstompen. Je komt daarbij in de situatie dat je trainingsniveau veel hoger komt te liggen dan je wedstrijdniveau. En dat is knap lastig en zelfs onnodig.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:19

LDRD schreef:
En toch kan ik je verzekeren dat het lastig is om een paard dat echt talent heeft af te remmen.
Zo'n dier loopt al met een minimale training met 4 hoeven in zijn neus overal doorheen.
Je kunt niet eindeloos oefeningetjes blijven herhalen er zal ook een uitdaging moeten zijn wil zo'n dier niet afstompen. Je komt daarbij in de situatie dat je trainingsniveau veel hoger komt te liggen dan je wedstrijdniveau. En dat is knap lastig en zelfs onnodig.

ik denk ook zeker niet dat dat een optie is zoals je het vermeld.
maar iets kunnen doen of iets uitmuntend kunnen doen is ook een verschil.
Ik ben er ook nooit voor geweest dat mensen met de genoeg behaalde winstpunten gelijk van klasse veranderen.
Wat ik veel zie in de dressuur (heb dit jaren gedaan) dat er zoveel slordigheids fouten zitten en geen bevestiging worden behaald.
We moeten allemaal zo snel mogelijk hoog komen dan loop je uiteindelijk juist in de hogere klasses muur vast want een rode draad die in je training moet zitten kan je nooit op terug vallen als oefeningen maar matig worden gedaan

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:24

Moniek schreef:
We moeten allemaal zo snel mogelijk hoog komen dan loop je uiteindelijk juist in de hogere klasses muur vast want een rode draad die in je training moet zitten kan je nooit op terug vallen als oefeningen maar matig worden gedaan

Moeten helemaal niet hoor :n .

En die rode draad dat is nou net wat ik aangeef. Die moet erin blijven en dat moet een lijn zijn die langzaam omhoog loopt en die niet na verloop van tijd door omstandigheden vlak moet gaan lopen. Progressie moet aanwezig blijven.
En uiteraard is het niet handig om met 10 winstpunten over te gaan als alles maar matig gaat. Maar ja, dan ben je kennelijk ook geen getalenteerde ruiter met dito paard toch?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:29

LDRD schreef:
Moniek schreef:

Moeten helemaal niet hoor :n .

En die rode draad dat is nou net wat ik aangeef. Die moet erin blijven en dat moet een lijn zijn die langzaam omhoog loopt en die niet na verloop van tijd door omstandigheden vlak moet gaan lopen. Progressie moet aanwezig blijven.
En uiteraard is het niet handig om met 10 winstpunten over te gaan als alles maar matig gaat. Maar ja, dan ben je kennelijk ook geen getalenteerde ruiter met dito paard toch?

weet ik niet wat je daar zegt er bestaat geen paard dat zo goed is waar overal in uitblinkt.
Ook die hebben met bepaalde oefeningen moeite.
Ik zie juist dat er veel ruiters zijn die snel willen doorstromen naar volgende klasses kijk alleen op bokt rond en de topics die daarbij horen.
ik denk namelijk niet dat de rodelijn hoeft te stoppen als je met 3 jaar begint ik denk daar anders over :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:38

Ben met je eens dat ik op bokt inderdaad ook van alles voorbij zie komen hoor.

En uiteraard hebben die paarden ook wel eens ergens moeite mee. Achterwaarts bijvoorbeeld :D .

Wil niet zeggen dat ze niet wekelijks met een berg winstpunten thuis komen en alle lintjes meenemen :P .

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:45

LDRD schreef:
Ben met je eens dat ik op bokt inderdaad ook van alles voorbij zie komen hoor.

En uiteraard hebben die paarden ook wel eens ergens moeite mee. Achterwaarts bijvoorbeeld :D .

Wil niet zeggen dat ze niet wekelijks met een berg winstpunten thuis komen en alle lintjes meenemen :P .

en ik ben juist tegen dat wekelijkse gedoe :D
maar ik begrijp je wel hoor ,,ik denk er alleen anders over

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:51

:D

Heb ik ook niks mee hoor, maar het is maar een uitdrukking. Elke start alles meenemen dan ;) .

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:54

LDRD schreef:
:D

Heb ik ook niks mee hoor, maar het is maar een uitdrukking. Elke start alles meenemen dan ;) .

kom jij even mee juichen in kreuth dan voor mijn paardje *\o/* *\o/* :j
wil ook alles mee naar huis nemen alleen dat gaat niet lukken ondanks ze goed is :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:56

Ja hoor, ik kom wel met de ratel langs de kant staan :+ .

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:59

LDRD schreef:
Ja hoor, ik kom wel met de ratel langs de kant staan :+ .

deal!!!!!!!!!! :D :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:06

Wat zal die lopen := .