Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:23

Als je had gelezen, zie je dat dit niet haar eigen mening is, maar die van Jan Maiburg.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:25

grappig dit topic......
zat laatst zelf ook nog te bedenken of ik dit nog mooi vind.
spectacel geeft het zeker wel.

maar ik meen me te herinneren dat edward laatst zelf heeft uitgesproken dit paard niet te rijden zoals hij hem graag zou willen rijden?
toch de druk van het presteren dus.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:26

_San87_ schreef:
Als je had gelezen, zie je dat dit niet haar eigen mening is, maar die van Jan Maiburg.

Die citeert ze dus ze is het er mee eens. Ik vind het een goedkope manier van kritiek leveren.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:27

@modie.
Bijzonder slecht fotomoment.............profi fotograaf zou er de kriebels van krijgen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:28

Adil18 schreef:
Ik ben ook benieuwd wat de foto moet bewijzen...behalve dat het een beroerd geschoten foto op het foute moment is zie ik er niks in of aan...

Dat het een beroerde foto is klopt.

Maar foute momenten, zien we bij Totilas, Salinero en dus ook bij Parzival.
Deze foute momenten komen wel erg vaak voor, ook tijdens de EK in Windsor

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:29

ThePast03 schreef:
Eigenlijk wel grappig. Rond 1996 kreeg Nick Wagman ladingen kritiek over zich heen vanwege het spectaculaire lopen van Krack C. Dat waren circuskunstjes en hij zou het paard naar de knoppen rijden.

Er kan veel veranderen in 13 jaar tijd. ;).

Ben het niet met je eens, de mensen stonden echt op de banken voor de combinatie, er is nooit meer een spannender hengstencompetitie geweest. De kritiek op Nick was meer op de verschrikkelijk harde hand waarmee hij reed, niet op de bewegingen van Krack, daar kreeg hij ook heel veel merries door.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:30

sarabande schreef:
_San87_ schreef:

Die citeert ze dus ze is het er mee eens. Ik vind het een goedkope manier van kritiek leveren.

Waarom het wiel uitvinden als het er al is? Als je ergens een goed verwoord stuk vindt waar je het helemaal mee eens bent, wat ook nog eens wordt onderbouwt op een manier waarmee je het mee eens bent....Waarom mag je dan niet gewoon dat stuk citeren....En vooral, wat is daar goedkoop aan...?

Goedkoper vind ik jouw manier van kritiek geven, persoonlijk en niet onderbouwd....knap hoor...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:31

Deze slechte fotomomenten zie je overal.
Ik neem vaak foto's van proeven en kan aan het aantal goede/slechte foto's de kwaliteit van en combinatie zien. Dit is echt een zeer slecht fotomoment van een zeer goede combinatie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:32

modie schreef:
Adil18 schreef:
Ik ben ook benieuwd wat de foto moet bewijzen...behalve dat het een beroerd geschoten foto op het foute moment is zie ik er niks in of aan...

Dat het een beroerde foto is klopt.

Maar foute momenten, zien we bij Totilas, Salinero en dus ook bij Parzival.
Deze foute momenten komen wel erg vaak voor, ook tijdens de EK in Windsor

Ik bedoelde een fout moment meer qua foto...twee seconde later drukken had een heel ander en waarschijnlijk beter beeld gegeven

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:32

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:33

Adil18 schreef:
Waarom het wiel uitvinden als het er al is? Als je ergens een goed verwoord stuk vindt waar je het helemaal mee eens bent, wat ook nog eens wordt onderbouwt op een manier waarmee je het mee eens bent....Waarom mag je dan niet gewoon dat stuk citeren....En vooral, wat is daar goedkoop aan...?

Goedkoper vind ik jouw manier van kritiek geven, persoonlijk en niet onderbouwd....knap hoor...

Ik vind het goedkoop en niet onderbouwd om te zeggen dat de hele jury geen verstand van zaken heeft. Als de Duitsers winnen hebben ze opeens wel weer verstand van zaken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:33

StableEnable schreef:
Ik neem vaak foto's van proeven en kan aan het aantal goede/slechte foto's de kwaliteit van en combinatie zien. Dit is echt een zeer slecht fotomoment van een zeer goede combinatie.

Waren dus meer slechte momenten te zien.
Waarom bij de éne combinatie wel de slechte momenten zien en bij een andere combinatie niet?

kairouan

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:34

Volgens mij heeft elk paard zn slechte momenten. Daarom is het ook n dier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:36

Maar Toti heeft er wel erg veel... Zeker als je de "goede" momenten dan bekijkt :oo

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:37

modie schreef:
StableEnable schreef:

Waarom bij de éne combinatie wel de slechte momenten zien en bij een andere combinatie niet?

slechte fotograaf die ook nog eens zo dom is slechte foto's online te plaatsen....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:37

sarabande schreef:
Adil18 schreef:

Ik vind het goedkoop en niet onderbouwd om te zeggen dat de hele jury geen verstand van zaken heeft. Als de Duitsers winnen hebben ze opeens wel weer verstand van zaken.

Op die manier....

Hoe bedoel je het dikgedrukte stuk?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:38

Gelukkig zijn we niet allemaal even slim, zullen we het daar maar op houden.

Trusten

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:41

modie schreef:
StableEnable schreef:

en waarop baseer je de stelling dat er meer slechte momenten te zien waren?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 01:34

Equimotion schreef:
Bomba schreef:
Officieel is het zo dat de helling van het pijpbeen gelijk moet zijn aan die onderkant van het spaakbeen van het voorbeen (gezien de kracht juist vanuit de achterhand moet komen).

Even puur nieuwsgierig, kan je het FEI artikel er eens bij halen waar dat op deze manier in staat?

Het voor en achterbeen gelijktijdig op het hoogste punt hebben is nl een andere benadering dan kijken naar de hellingshoek, ik vraag me af hoe exact de reglementen daarin zijn. Puur vanwege het feit dat een paard souplesse in de schouder en bovenlijn heeft en daardoor het voorbeen hoger kan heffen zegt m.i. niet per definitie dat hij achter te weinig doet, mits hij achter ook gelijktijdig het hoogste punt van z'n bewegingsafloop heeft bereikt. Bij een hele trage (denk even aan het welbekende Weltmeyer-syndroom) zie je dat de beweging achterblijft tov voor. Even los van of je graag wilt zien wat hij doet, bij Totilas is de bewegingsafloop voor en achter wel gelijk, in die zin dat hij achter ook op het maximale punt zit. (als je begrijpt wat ik bedoel, het is al laat op de avond)
Maar misschien zit ik er wel volledig naast, en is er in de reglementen duidelijk omschreven dat de helling exact gelijk moet zijn.

Ik zie in de basis nog wel wat verbeterpunten in de GP's van Totilas, maar jeetje, mag dat met een 9 jarige die debuteert op dit niveau? Gigolo en Rembrandt en Ahlerich en alle andere toppers die we gekend hebben waren toch ook nog niet "kant en klaar" en nog lang niet op hun top ten tijde van hun debuut?

Wat de wedstrijdsport betreft geef ik op dit moment voorkeur aan Parcival boven Totilas, omdat je bij Parcival de combinatie ziet van vermogen en kwaliteit van africhting, en m.i. toets je in een dressuurproef toch ook voornamelijk dat laatste. Maar Totilas kan meer dan alleen het uitstrekken waar hier over gediscussieerd wordt, ik denk dat niemand er omheen kan dat het een paard is met gruwelijk veel vermogen, die nog alle tijd voor zich heeft om te groeien in het GP-werk.

Naar aanleiding van wat je hierboven zegt zou jij en andere deelnemers aan dit topic eens naar foto 090829080 op de site http://www.arnd.nl kunnen kijken. Als je dit nummer intypt in het zoekvak krijg je de foto van Totilas die ik bedoel.

Hier zie je toch dacht ik dat de diagonale benen die aan de grond staan precies even ver zijn in hun bewegingsafwikkeling. Ook klapt de hoef van het voorbeen niet door naar boven. Bij typische voorbeenzwaaiers zie je juist dat het voorbeen nog aan de grond staat als het achterbeen van de grond komt en klapt de hoef wel door naar boven. Eigenlijk vind ik deze ontzettend foto veel lijken op een silhouette dat vroeger op de site "sustainabledressage.com" stond van een perfecte klassieke uitgestrekte draf (dit in tegenstelling tot de slechte uitgestrekte draf van de LDR ruiters volgens deze site).

Als je de foto van Edward vergelijkt met deze foto:
http://www.eurodressage.com/images/2005/05ec/schmidt_9419.jpg
van Hubertus Schmidt (die altijd geroemd wordt om de Takt-matigheid van de gangen) wat is dan het verschil en hoe zit het dan met die hellingshoeken?

Ik moet bekennen dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie met wat er allemaal geroepen wordt over wat goed en fout is. Ik vind de foto van de TS niet mooi maar op de site van Arnd Bronkhorst staan honderden foto's van Totilas die een veel mooier beeld tonen, dus ik ben geneigd mee te gaan in wat gezegd wordt door StableEnable over een slecht moment.

Heeft iemand Edward trouwens al gewaarschuwd dat de meute bloedhonden geflankeerd door whippers-in nu op zijn spoor zit? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 01:44

En overal heeft hij dezelfde in elkaar gedoken houding... := Nee ook die foto kan ik geen fijn ontspannen beeld vinden... :o Ik kan er niets aan doen, overal lijkt dit paard zo opgekropt en in elkaar gekrompen lopen... Is dat nu gewoon zijn bouw of?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 02:00

pharagirlke schreef:
En overal heeft hij dezelfde in elkaar gedoken houding... := Nee ook die foto kan ik geen fijn ontspannen beeld vinden... :o Ik kan er niets aan doen, overal lijkt dit paard zo opgekropt en in elkaar gekrompen lopen... Is dat nu gewoon zijn bouw of?

Zal ook wel aan zijn bouw liggen, hij is vrij kort gebouwd en heel gespierd. Dit is wel een leuk stukje over Totilas van een paar jaar geleden:

http://www.eurodressage.com/reports/shows/2005/05wcyh/rep_5yo_totilas.html

Op de middelste foto zie je heel duidelijk dat hij toen ook al die knieheffing had.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 02:05

Maar niet zo extreem als dat hij het nu heeft... Nu heft hij hem boven zijn schouder uit en dat is IMO gewoon niet goed.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 02:33

sarabande schreef:
Ben het niet met je eens, de mensen stonden echt op de banken voor de combinatie, er is nooit meer een spannender hengstencompetitie geweest. De kritiek op Nick was meer op de verschrikkelijk harde hand waarmee hij reed, niet op de bewegingen van Krack, daar kreeg hij ook heel veel merries door.

Dus jij wil beweren dat er geen kritiek is geweest op zijn manier van rijden?
Zelf zegt hij dat dat de reden is geweest om te stoppen met Krack, er werd beweerd dat Krack C wel door hem getrixed moest zijn en dat hij het paard de vernieling in zou helpen en hij kon daar niet mee leven. Er was enorm veel kritiek toendertijd en zijn manier van rijden was een stuk minder extreem dan tegenwoordig.

Natuurlijk waren er mensen die op de banken gingen staan, er zijn ook mensen die op de banken gaan staan bij hengstenshows als een hengst zijn staart over de rug legt en ronkend door de baan gaan.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-09-09 02:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 02:51

Hermelientje schreef:
Heeft iemand Edward trouwens al gewaarschuwd dat de meute bloedhonden geflankeerd door whippers-in nu op zijn spoor zit? :+

Dat is helemaal niet het geval. Dat willen sommige mensen er van maken, net zoals sommige mensen het blijkbaar leuk vinden om te beweren dat iedereen hier kritiek heeft op de ruiters, jury's of wat dan ook.

Topictitel is duidelijk: Is het te extreem, niets meer niets minder.
Persoonlijk krijg ik geen kippenvel van Totilas en dat heeft verder niets met Edward Gal te maken. Van de meeste Nederlandse dressuurruiters die op dit moment in de top rijden krijg ik geen kippenvel meer.

Wat is dat toch in de paardensport? Als ik zeg dat ik een bepaald nummer niet mooi vind terwijl het wekenlang nummer 1 staat (dus door een groot deel van het Nederlandse volk mooi gevonden wordt) zal niemand dat mij kwalijk nemen, zelfs niet als het een Nederlandse artiest is die in het buitenland succes heeft.
Niemand die dan begint te roepen dat je dom bent of eerst zelf maar eens zulke muziek moet gaan maken....

Is het zo moeilijk te accepteren dat niet iedereen kippenvel heeft gekregen van de proeven van Totilas tot nu toe of is dat ineens een doodzonde?
Smaken verschillen nu eenmaal en ik zie liever het filmpje wat op pagina 10 onderaan de pagina staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 02:53