Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 11:29

lammie2701 schreef:
Denk dat het anotomisch en biomechanisch ietje anders in elkaar zit.
Wanneer ik mijn schouders draai, dan kan ik onmogelijk mijn binnenzitbeenknobbel makkelijk belasten.
Ik ontlast hem juist.
ik kan als ik mijn schouders indraai juist makkelijker mijn binnenzitbeenknobbel belasten...maar misschien komt dat wel door mijn hypermobiliteit...

Ga eens op een krukje zitten.
Belast beide zitbeenknobbels.
Draai je schouders, b.v. naar rechts.
Dan ontlast je automatisch je rechterzitbeenknobbel.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:31

Professor schreef:
lammie2701 schreef:
Denk dat het anotomisch en biomechanisch ietje anders in elkaar zit.
Wanneer ik mijn schouders draai, dan kan ik onmogelijk mijn binnenzitbeenknobbel makkelijk belasten.
Ik ontlast hem juist.
ik kan als ik mijn schouders indraai juist makkelijker mijn binnenzitbeenknobbel belasten...maar misschien komt dat wel door mijn hypermobiliteit...

Ga eens op een krukje zitten.
Belast beide zitbeenknobbels.
Draai je schouders, b.v. naar rechts.
Dan ontlast je automatisch je rechterzitbeenknobbel.

nou ik heb het gedaan en ik kan zeggen nee das niet waar...bij mij...ik belast hem dan dus juist meer...ik denk dan toch die hypermobiliteit en misschien een deel mijn scoliose...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 11:32

FaberSmid schreef:
Is het niet zo dat de ruiter door een goede zit automatisch als het ware mee gaat in het rijden? In plaats van zelf indraaien en kantelen?

Mijnheer FaberSmid, kantelen is juist wat wij in de Dressuur niet willen zien, daar heeft u gelijk in.
Niet van het paard, nog van de ruiter.
Wat u beschrijft van de zit die automatisch als het ware mee gaat in het rijden, daar kan ik goed in meegaan. Maar niet inzetten met het bovenlichaam, niet als hulp.

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:20

Zodra je de binnen schouder in draait, gaat het gewicht op buiten zitknobbel over?
Bovenlichaam draaien of kantelen is juist uit den boze is mij geleerd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 12:47

FaberSmid schreef:
Zodra je de binnen schouder in draait, gaat het gewicht op buiten zitknobbel over?
Bovenlichaam draaien of kantelen is juist uit den boze is mij geleerd?

Denk dat u op de goede weg bent.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:51

Gelukkig maar, hier raak je de weg wel kwijt met al die verkeerde info.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 17:30

Wanneer men SB ook zo makkelijk vind?
Nee het is de meest mooie en moeilijkste zijgang die er is, om perfekt uit te voeren.
Het is een enorme gymnastische oefening, en de perfektie van het rechtrichten.
Een basis voor de zijgangen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:50

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:01

FaberSmid schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=f-pyOpIU0sA
Is dit nu schouder binnenwaarts volgens de Nederlandse ruiters of over de schouder weg lopen?

Dit is het voorbeeld hoe het niet moet.
Dit is over de schouderweg lopen.
Heeft totaal niets met schouderbinnenwaarts te doen.
Wanneer men lichtrijdt, dan op het andere been, maar daar wil ik niet eens over praten bij dit filmpje.

Het is niets, maar ook helemaal niets.
Rondtollen is denk de uitdruk voor dit.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:03

Hier zitten jullie dus. :D
Het is geen schouderbinnenwaarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:08

Professor schreef:
het is de meest mooie en moeilijkste zijgang die er is, om perfekt uit te voeren.

Alles wat je perfect wilt uitvoeren is moeilijk.
Een goede hoek rijden is iets wat maar zelden perfect gebeurd, eveneens een perfecte verzamelde stap of een perfecte overgang.
Ik zie niet in waarom dat allemaal makkelijker perfect te rijden is dan SB. Ligt aan de kwaliteiten van het paard en de ruiter. Persoonlijk is voor mij het changement de allermoeilijkste oefening om die perfect te krijgen.
Volgens mij heeft nog niemand ooit een 100% proef gereden op GP niveau dus blijkbaar is er nog wel meer dat bijzonder moeilijk PERFECT te krijgen is. Oefeningen horen uitgevoerd te worden op het op dat moment gevraagde africhtingsniveau en dat betekend dat het het zelden perfect zal zijn, maar dat betekend niet dat het het op dat moment niet goed genoeg is.

Dat fimpje heeft natuurlijk met SB geen fluit te maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:13

Sizzle schreef:
Alles wat je perfect wilt uitvoeren is moeilijk.
Een goede hoek rijden is iets wat maar zelden perfect gebeurd, eveneens een perfecte verzamelde stap of een perfecte overgang.
Ik zie niet in waarom dat allemaal makkelijker perfect te rijden is dan SB. Ligt aan de kwaliteiten van het paard en de ruiter. Persoonlijk is voor mij het changement de allermoeilijkste oefening om die perfect te krijgen.
Volgens mij heeft nog niemand ooit een 100% proef gereden op GP niveau dus blijkbaar is er nog wel meer dat bijzonder moeilijk PERFECT te krijgen is. Oefeningen horen uitgevoerd te worden op het op dat moment gevraagde africhtingsniveau en dat betekend dat het het zelden perfect zal zijn, maar dat betekend niet dat het het op dat moment niet goed genoeg is.

Dat fimpje heeft natuurlijk met SB geen fluit te maken.

U schrijft hier niveau, wat bedoeld u daarmee?
Alleen oefeningtjes rijden die nodig zijn voor een proefje?
Dat heet nl programmeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:16

Professor schreef:
U schrijft hier niveau, wat bedoeld u daarmee?
Alleen oefeningtjes rijden die nodig zijn voor een proefje?
Dat heet nl programmeren.

Vooral lekker van het slechtste in de mens uit gaan, goede instelling :=

Het niveau dat het paard fysiek en mentaal aan kan lijkt mij, uitgaande van een ruiter die weet wat hij doet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:22

Sizzle schreef:
Vooral lekker van het slechtste in de mens uit gaan, goede instelling :=

Het niveau dat het paard fysiek en mentaal aan kan lijkt mij, uitgaande van een ruiter die weet wat hij doet.

Dat eerste begrijp ik niet geheel.
Wanneer een ruiter weet wat hij doet?
Denkt u dan dat u wanneer u alleen rijdt, een goede schouderbinnewaarts kunt rijden??
Een changement?
Denk dat wij allemaal met zulke oefeningen iemand nodig hebben die het controleert.
Niveau, vind ik lastig een lastig woord, maar dat ligt waarschijnlijk wel aan mij.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:23

Toen ik mijn paard op zesjarige leeftijd kocht was er nog vrijwel niks aan bevestigd. Stap, draf en galop zaten erin, er was een zwakke rem en het gas was bevestigd, maar dit was het.

Binnen een jaar heb ik ervoor gezorgd dat hij zijgangen kent, en heb ik hem van het L1 naar het Z1 gereden, binnen een half jaar. Schouderbinnenwaarts was hierbij één van de makkelijkste gangen.

Mensen die er wel moeite mee hebben lijken mij moeite te hebben met het draaien van het lichaam, het draaien van de schouders, omdat je een paard recht maar toch schuin moet houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:24

Prof: Waar heb ik het over iemand die het helemaal alleen moet doen?
Vind je dan dat alle andere oefeningen een eitje zijn om perfect te rijden? Rijdt je eenvoudig een perfecte travers?

Africhtingsniveau is een woord dat al ruim voor mijn bestaan gebruikt wordt in de Nederlandse rijkunst.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:29

Sizzle schreef:
Prof: Waar heb ik het over iemand die het helemaal alleen moet doen?
Vind je dan dat alle andere oefeningen een eitje zijn om perfect te rijden? Rijdt je eenvoudig een perfecte travers?

Travers en Renvers zijn makkelijker te controleren voor de ruiter.
DWZ makkelijker wanneer de voorbereiding er is, wanneer het paard een goede Schouderbinnenwaarts kan uitvoeren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:31

Professor, wat zijn volgens jou de voorwaarden (voorbereiding) voor een goede schouderbinnenwaarts?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:34

Professor schreef:
DWZ makkelijker wanneer de voorbereiding er is, wanneer het paard een goede Schouderbinnenwaarts kan uitvoeren.

Deze text letterlijk genomen betekent dat een travers moeilijker is dan SB omdat je dit dus niet kunt uitvoeren zonder beheersing van de SB. Waarom is travers makkelijker voor de ruiter? Zie je nooit mensen te schuin of te vlak gaan, of totaal de impuls verliezen?
Kun je een perfecte travers rijden en problemen hebben met SB?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:41

Heeft alles niet met elkaar te maken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:45

Voor mij wel, daarom vind ik dat geneuzel over de moeilijkste oefening ook zo onzinnig. Er bestaat niet zoiets als 1 moeilijkste ding. Net zo onzinnig als beweren dat wiskunde het moeilijkste vak is.

Zou me trouwens niets verbazen als dit hele topic voort komt uit een issue van een duits paarden magazine. Zag namelijk op het vliegveld tijdens de verveelfase dat 1 van de duitse bladen de SB besprak.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-09-09 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:47

hopla schreef:
Professor, wat zijn volgens jou de voorwaarden (voorbereiding) voor een goede schouderbinnenwaarts?

Dat het paard, met een goede lengtebuiging, met de buitenschouder op de zelfde hoogte is als de binnenheup.
Dit wil zeggen het binnenachterbeen spoort in het linkervoorbeen.
Beide achterbenen gaan rechtuit. (de toon van de hoef gaat bijna net zo rechtuit als bij rechtuit rijden idiaal wat bijna nooit bereikt wordt.)
Het moeilijk daaraan is dat heb buitenbeen, bij goede lengtebuiging, de neiging heeft om naar buiten te zwaaien.
Beide achterbenen komen dichter bij elkaar, het binnenachterbeen grijpt meer onder de massa, daardoor ontstaat er meer verzameling, met dito meer oprichting.
Oppassen moet men, dat de takt en de schwung behouden blijft.
Een goede Schouderbinnenwaarts erkent men, doordat het paard zich verheft (meer oprichting), en een lichte aanleuning heeft, waarbij de ruiter als controle, de verbinding met de binnenteugel enkele passen onderbreekt, door de binnenhand naar voren te brengen.
Dat is dan een teken dat het paard werkelijk om het binnenbeen gebogen is.
Buitenachterbeen op eigen spoor.
Binnenachterbeen en Buitenvoorbeen op één spoor.
En Binnenvoorbeen op één spoor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:48

Sizzle schreef:
Professor schreef:

Deze text letterlijk genomen betekent dat een travers moeilijker is dan SB omdat je dit dus niet kunt uitvoeren zonder beheersing van de SB. Waarom is travers makkelijker voor de ruiter? Zie je nooit mensen te schuin of te vlak gaan, of totaal de impuls verliezen?
Kun je een perfecte travers rijden en problemen hebben met SB?

Leest u eens goed, maar dan ook alles.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:50

FaberSmid schreef:

Ik denk het wel.
Bijv. schouderbinnenwaarts links en rechts is persoonlijk geen probleem voor mij. Een appuyement naar links ook niet. Maar dat appuyement naar rechts wordt voor mij wat moeilijker, Waarom? Omdat mijn paard (elk paard) scheef wil worden en ik zelf ook van nature een voorkeurskant heb.
En daar zit de moeilijkheid. Doordat ik de oefening moeilijker maak, dus een appuyement wil rijden i.p.v. een schouderbinnenwaarts verval ik en mijn paard in de (oude) fout (scheefheid). Na meer scholing zal die linkerappuyement ook geen probleem meer opleveren maar dan is er wel weer een andere oefening die 'problemen'geeft.
En zo blijft men steeds de grenzen verleggen. Perfect is het i.m.o. nooit.

Dank voor de uitleg Professor, mijn antwoord hierboven sluit er wel op aan denk ik.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:53

hopla schreef:
FaberSmid schreef:

Ik denk het wel.
Bijv. schouderbinnenwaarts links en rechts is persoonlijk geen probleem voor mij. Een appuyement naar links ook niet. Maar dat appuyement naar rechts wordt voor mij wat moeilijker, Waarom? Omdat mijn paard (elk paard) scheef wil worden en ik zelf ook van nature een voorkeurskant heb.
En daar zit de moeilijkheid. Doordat ik de oefening moeilijker maak, dus een appuyement wil rijden i.p.v. een schouderbinnenwaarts verval ik en mijn paard in de (oude) fout (scheefheid). Na meer scholing zal die linkerappuyement ook geen probleem meer opleveren maar dan is er wel weer een andere oefening die 'problemen'geeft.
En zo blijft men steeds de grenzen verleggen. Perfect is het i.m.o. nooit.

Dank voor de uitleg Professor, mijn antwoord hierboven sluit er wel op aan denk ik.

Wanneer men problemen heeft met een bepaalde kant met Appuyeren, moet u juist terug grijpen om SB, zodra uw paard zich vastzet, direkt verder in Schouderbinnenwaarts, direkt op de lijn waar u rijdt.