Paardentango schreef:Zou angst voor normaal paardengedrag leidend en bepalend kunnen zijn voor velen om al heel jong te starten met van alles zodat het paard wordt afgevlakt en 'braaf' is? Dat gaat makkelijker met een jong paard dan met een ontwikkeld paard.
We noemen dat uiteraard liever geconditioneerd of goed getraind.
Zoals paarden in bepaalde disciplines heel vroeg al worden 'gedensibiliseerd' zodat ze mak, braaf en gewillig zijn en zich niet meer volledig gedragen als een paard maar dingen gelaten over zich heen laten komen?
'Angst voor normaal paardengedrag' Zou het handig zijn om in deze tijd een paard zich zijn eigen gedrag te laten vertonen? Ik denk dat de eerste/spoedeisende hulp dan flink vol zal zitten
Zonder tussenkomst van de mens had het paard volledig kansloos (qua overleven) geweest met de intrede van de automobiel.
PT, we hebben het hier over gedomestiseerde paarden! Ze hoeven geen uren meer te lopen voor een beetje water.
Ja, het is handiger om een paard jong te beleren en contitioneren voor ONZE veiligheid maar ook voor de veiligheid van paard zelf. Dan gaat het er niet om 'afvlakken' maar vertrouwd te laten maken met mensen en de handelingen die zij doen, zodat ze niet schrikken bij de eerste de beste fietser.
Ik heb mijn veulen vanaf dag één aan een halstertje en touwtje mee laten lopen met z'n moeder. Elke dag voetjes optillen, aan oren zitten, druk om ribbenkast laten voelen, vingers in z'n mondje, rondje om me heen laten lopen, achteruit.
Waarom? Omdat ik, als hij 3 is (of 2 en een half) met een stabiel paard wil werken wat (bijna) nergens raar van zal opkijken.
Misschien is het jouw perceptie dat deze paarden 'gelaten' alles over zich heen laten komen, ik noem het een gedegen imprinttraining. Een vertrouwensbasis opbouwen voor de veiligheid van paard én vooral mens.
Als je wilde (pure) paard paarden wilt zien ga dan naar Mongolie of de Beekse Bergen of de Oostvaardeseplassen. Ga daar maar 's een rondje op rijden...