ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:31

kamsel schreef:
Als je predikt dat je pas met 5/6 op een paard kunt zitten, moet je niet mensen die met 4 jaar op een paarden gaan zitten als het goede voorbeeld nemen.

Helemaal mee eens.
Als het argument is dat een paard pas volgroeid is met de 6, moet je hem tot de 6 in de weide laten staan.

Vergeet niet rondjes om je heen ook een kleine diameter is, of er nu wel of geen longeerlijn aan hangt en net zoveel of meer schade kan brengen.
Rechtuit dat is het beste.
Dat betekend of regelmatig onder de man naar het bos of hem aanspannen. :)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:51

Paardentango schreef:
Zou angst voor normaal paardengedrag leidend en bepalend kunnen zijn voor velen om al heel jong te starten met van alles zodat het paard wordt afgevlakt en 'braaf' is? Dat gaat makkelijker met een jong paard dan met een ontwikkeld paard.
We noemen dat uiteraard liever geconditioneerd of goed getraind.

Zoals paarden in bepaalde disciplines heel vroeg al worden 'gedensibiliseerd' zodat ze mak, braaf en gewillig zijn en zich niet meer volledig gedragen als een paard maar dingen gelaten over zich heen laten komen?

'Angst voor normaal paardengedrag' Zou het handig zijn om in deze tijd een paard zich zijn eigen gedrag te laten vertonen? Ik denk dat de eerste/spoedeisende hulp dan flink vol zal zitten :D

Zonder tussenkomst van de mens had het paard volledig kansloos (qua overleven) geweest met de intrede van de automobiel.

PT, we hebben het hier over gedomestiseerde paarden! Ze hoeven geen uren meer te lopen voor een beetje water.

Ja, het is handiger om een paard jong te beleren en contitioneren voor ONZE veiligheid maar ook voor de veiligheid van paard zelf. Dan gaat het er niet om 'afvlakken' maar vertrouwd te laten maken met mensen en de handelingen die zij doen, zodat ze niet schrikken bij de eerste de beste fietser.

Ik heb mijn veulen vanaf dag één aan een halstertje en touwtje mee laten lopen met z'n moeder. Elke dag voetjes optillen, aan oren zitten, druk om ribbenkast laten voelen, vingers in z'n mondje, rondje om me heen laten lopen, achteruit.
Waarom? Omdat ik, als hij 3 is (of 2 en een half) met een stabiel paard wil werken wat (bijna) nergens raar van zal opkijken.

Misschien is het jouw perceptie dat deze paarden 'gelaten' alles over zich heen laten komen, ik noem het een gedegen imprinttraining. Een vertrouwensbasis opbouwen voor de veiligheid van paard én vooral mens.

Als je wilde (pure) paard paarden wilt zien ga dan naar Mongolie of de Beekse Bergen of de Oostvaardeseplassen. Ga daar maar 's een rondje op rijden...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:11

Ha, ha nou dat zit ie al, de spoedeisende hulp !
Vooral in het wekend. (sorry, maar dat zal het verschil niet maken)

Maak je geen zorgen ik heb ze allemaal gezien, behalve de mustangs omdat ik weiger naar Amerika te gaan.

Maar je reageert niet op wat ik bedoel met normaal paardengedrag. je hebt er een eigen invulling aan gegeven. Moet je niet doen. Ik doel op gewoon gedrag wat paarden vertonen, trots en eerbiedig rondlopen zoals de dressuur (in Europa) bedoeld is.

Gehoorzaamheid staat los van normaal gedrag. Een trots en puur paard kan keurig gehoorzamen.
Dieren die niet meer reageren noemen wij braaf en zoet. Zijn ze dat ook., of hebben we ze al vroeg hun eer afgenomen onder het motto 'je kan niet vroeg genoeg beginnen'.

Uh, ennen die Ooostvaardersplassen, die worden in de zomer bijgevoerd met kinderijsjes, cola en patat, weinig wilds aan.... ze lopen los, maar zijn niet wild. Het zijn gewoon gedomesticeerde paardjes uit Polen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:18

Definieer 'normaal paardengedrag'. (Volgens jou, want ik heb allicht een andere definitie).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:24

EeCee schreef:
Paardentango schreef:
Zou angst voor normaal paardengedrag leidend en bepalend kunnen zijn voor velen om al heel jong te starten met van alles zodat het paard wordt afgevlakt en 'braaf' is? Dat gaat makkelijker met een jong paard dan met een ontwikkeld paard.

Zoals paarden in bepaalde disciplines heel vroeg al worden 'gedensibiliseerd' zodat ze mak, braaf en gewillig zijn en zich niet meer volledig gedragen als een paard maar dingen gelaten over zich heen laten komen?

'Angst voor normaal paardengedrag' Zou het handig zijn om in deze tijd een paard zich zijn eigen gedrag te laten vertonen? Ik denk dat de eerste/spoedeisende hulp dan flink vol zal zitten :D

Zonder tussenkomst van de mens had het paard volledig kansloos (qua overleven) geweest met de intrede van de automobiel.

PT, we hebben het hier over gedomestiseerde paarden! Ze hoeven geen uren meer te lopen voor een beetje water.

Ja, het is handiger om een paard jong te beleren en contitioneren voor ONZE veiligheid maar ook voor de veiligheid van paard zelf. Dan gaat het er niet om 'afvlakken' maar vertrouwd te laten maken met mensen en de handelingen die zij doen, zodat ze niet schrikken bij de eerste de beste fietser.

Ik heb mijn veulen vanaf dag één aan een halstertje en touwtje mee laten lopen met z'n moeder. Elke dag voetjes optillen, aan oren zitten, druk om ribbenkast laten voelen, vingers in z'n mondje, rondje om me heen laten lopen, achteruit.
Waarom? Omdat ik, als hij 3 is (of 2 en een half) met een stabiel paard wil werken wat (bijna) nergens raar van zal opkijken.

Misschien is het jouw perceptie dat deze paarden 'gelaten' alles over zich heen laten komen, ik noem het een gedegen imprinttraining. Een vertrouwensbasis opbouwen voor de veiligheid van paard én vooral mens.

Als je wilde (pure) paard paarden wilt zien ga dan naar Mongolie of de Beekse Bergen of de Oostvaardeseplassen. Ga daar maar 's een rondje op rijden...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

precies.
wat heb je liever, een paard dat van iedere scheef hangende tak schrikt en een gevaarlijke situatie kan veroorzaken of eentje die al dit soort dingen KENT en geleerd heeft te vertrouwen dat er niks erg gebeurd.... ik weet het wel.
honden zijn van nature ook niet zo braaf maar ik heb er toch liever een die niet bijt en gromt hoor....

Karenx

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:31

Ik ben het eens met wat ze hierboven zeggen maar als ik zie dat er bij ons op stal een pony is die net 3 is en al moet wijken aan de teugel wordt getrokken etc. etc. vind ik dit echt te ver gaan.
Het was altijd een braaf paardje, en nu komt ze in galop in protest, ja dat zou ik ook doen als ik op mijn 2e al wordt beleerd:$
ja sorry hoor, maar ik vind dit echt te veel van het goede:$:$

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:43

Renpaarden zijn vaak ingereden als ze twee zijn.
Het licht eraan wat voor baas het is.
Is het geldwolf doet die het zo snel mogelijk.
Vind de baas dat zijn spieren eerst goed moeten ontwikkelen en aansterken om later harder te rennen word die meestal tussen de 3 en de 4 ingereden.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:45

Lisa_Dries; Dat is vette onkunde wat training betreft en geen inzicht hebben in de pony en zijn kunnen!

Heeft niets te maken met het (licht) beleren (lange lijnen o.i.d.) met twee jaar. Juist een paard wat vroeg in de hand is (dus niet persé erop!), is relaxter.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:51

Ja snap ik, vind het zelf ook niet normaal en gewoon zielig.
mijn vriendin verzorgt die pony dan en moet persee een slofteugel gebruiken, wil ze niet dus dan vraagt ze of ze zonder mag proberen en dan zegt die eigenaresse NEE! want ze moet leren daar te blijven lopen, ze is net 3 hallo.
ook moet ze dezelfde bespiering krijgen als mijn paard (KWPN van 9 die best laat is gecastreerd en altijd goed getraind en daardoor veel bespiering heeft) terwijl dat arme beestje kruising fjord paint is en een merrie die 3 is, jaa sorry vind het zelf nog steeds raar

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:47

KiWiKo schreef:
Lieve Maikeltje :) tot nu toe zijn alle paarden die ik ingereden heb heel fijn na te rijden geweest MET en ZONDER spoor :) kwestie van gewoon goed beleren :)

en geloof me, dat zijn er echt heel veel :)

Het gaat mij om je argumenten om met sporen te rijden op een jong dier, die slaan kant noch wal ;)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:13

Ik denk dat Kiwiko meer dan voldoende ervaring heeft, en voldoende kan zitten of rijden, om op elk paard met sporen te rijden. Als je ze dan enkel gebruikt indien echt nodig, wat is hier het probleem :?

K zou nu zelf wel niet bij het zadelmak maken met sporen starten, maar wel bij het verder doorrijden, mits kundig gebruik.

En ik denk dat we hier wel van kundig gebruik kunnen spreken.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:18

Ik rij mijn paard ook niet met sporen hoor, en al helemaal niet om voorwaarts te rijden.
Onze 17 jarige rij ik ook zonder sproren en zweep.

En goed inrijden hoeft echt niet met sporen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:20

Voor mij hoeft het ook niet - het is geen noodzaak - maar bij het ene paard is het wel meer nodig dan bij het andere.

Ik heb 2 vierjaarse waarop ik absoluut geen sporen nodig heb, 1 vijfjarige waarop ik toch altijd een "wapentje" in de buurt moet hebben, dus of zweep, of spoortje.
Ligt toch aan het karakter van het diertje, de looplust, en t kan nooit kwaad om iets bij de hand te hebben.

DAAROM GEBRUIK JE HET TOCH NIET?!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:25

lientjeds schreef:
Ik denk dat Kiwiko meer dan voldoende ervaring heeft, en voldoende kan zitten of rijden, om op elk paard met sporen te rijden. Als je ze dan enkel gebruikt indien echt nodig, wat is hier het probleem :?

K zou nu zelf wel niet bij het zadelmak maken met sporen starten, maar wel bij het verder doorrijden, mits kundig gebruik.

En ik denk dat we hier wel van kundig gebruik kunnen spreken.

Ze gebruikt ze standaard zegt ze. En om redenen die kant noch wal slaan. Lees haar posts dan. Ik heb verder niks gezegd over wel of geen ervaring, waar haalt iedereen dat toch vandaan?
Enige is dat de redenen die zij aangeeft met sporen te rijden (moet ik ze nog een keer quoten dan?) nergens op slaan. ;) Maar dat moet ieder voor zich weten hoor. Maar als ze gebruikt worden zoals kiwiko aangeeft, om ze lekker aan het been te krijgen, dan worden ze dus verkeerd gebruikt ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:23

Ik kreeg de vraag van X-marr waarom ik mijn 3jarige met sporen rijdt. Simpel. Ten eerste rij ik alles met sporen, dus oko de jonge beesten. En ten tweede blijven ze van een prikkel vele malen scherper dan een kuitdruk. Ten derde, als je een beetje handig bent met rijden hoef je de sporen die je draagt niet te gebruiken met het rijden. :)

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:32

Mechelfan schreef:
een paatrd waar je niet op kan rijden kost geld, doen ze het liefst zo snel mogelijk.

hier ben ik het niet helemaal mee eens, want een paard waar je wel op kan rijden kost ook geld. je kiest ervoor om een niet ingereden paard te nemen, of je kiest ervoor om een ingereden paard te nemen. je kan het zelf kiezen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:51

Chaos schreef:
Ik kreeg de vraag van X-marr waarom ik mijn 3jarige met sporen rijdt. Simpel. Ten eerste rij ik alles met sporen, dus oko de jonge beesten. En ten tweede blijven ze van een prikkel vele malen scherper dan een kuitdruk. Ten derde, als je een beetje handig bent met rijden hoef je de sporen die je draagt niet te gebruiken met het rijden. :)

Ieder moet het voor zich weten maar wanneer je twee dagen consequent bent dan heb je je paard scherp op lichte kuitdruk. Daar is een spoor niet voor nodig.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:55

maikeltje schreef:
Chaos schreef:

Ieder moet het voor zich weten maar wanneer je twee dagen consequent bent dan heb je je paard scherp op lichte kuitdruk. Daar is een spoor niet voor nodig.

Daar ben ik het wel mee eens.
Je wilt hem scherp hebben op de kuit, niet op de spoor.
Ik ken mensen die dat wel lukt incl. sporen dragen.
Die gebruiken een spoor idem als dat ze dan aantikken met een zweepje als er geen reactie komt op de kuit.
Maar of dat voor veel ruiters is weg gelegd?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:43

EeCee schreef:

Helemaal mee eens.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:24

Dat zal. Maar een kuitdruk kan je veel minder gedoseerd brengen, en op minder plaatsen en veel minder licht.

Ik geef gewoon liever prikkels. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:29

Chaos schreef:
Dat zal. Maar een kuitdruk kan je veel minder gedoseerd brengen, en op minder plaatsen en veel minder licht.

Kuitdruk is óók een prikkel... ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:35

Kuggur schreef:
Chaos schreef:

Kuitdruk is óók een prikkel... ;)

En wanneer je je paard goed aanrijdt kun je die kuitdruk als (lichte)prikkel geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:49

Arabesk schreef:
Even tussendoor; vandaag iemand gesproken die járenlang bij de bereden politie heeft gewerkt. Daar gaan paarden pas onder het zadel met vier jaar (of gingen, misschien dat het veranderd is). Vanaf twee worden ze aan lange lijnen beleerd.

Hahaham, toevallig ken ik al meer dan 25 jaar meerdere mensen die jaaaaaarenlang bij de bereden politie gewerkt hebben of dat nog steeds doen en ik denk dat je je in het ooitje hebt laten nemen, wat je verteld is, is namelijk niet waar.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:15

Met mijn paard ben ik begonnen toen hij ouder was als 3,5. Het was nog niet echt intensief rijden, gewoon klein beetje de basis dingen. Met zijn 4e zijn we echt gaan rijden. Meerdere dagen per week en ook wat harder werken. Gaat prima, hij vermaakt zich volgensmij wel.
Rij hem zonder sporen, vind het niet nodig bij mijn pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:29

Citaat:

Ik heb mijn paard sinds hij 5 maanden oud is. Maar heb hem al wel met dagelijkse dingen kennis laten maken. Door omstandigheden zijn wandelingen langs de weg er niet geweest. Maar je kan verder alles met hem, kan hem overal aan zitten, sprayen, spuiten, thermometers, dekens en de hele handel. Braaf aan het halster en bij de smid en DA. Daar ben ik gelijk mee begonnen.
Dat heeft er mijn inziens toch helemaal niets mee te maken of je het verkiest om er met het derde jaar op te gaan rijden? Dit soort dingen vind ik erg belangrijk, want ik wil een goed opgevoed paard, zie dat niet als afvlakking. Ga er zelf alleen met 3 nog niet op zitten. Met 5 wordt hij ingereden en met 6 gaan we weer verder.
Volgens mij heeft het een niet zoveel met het ander te maken.