Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:03

wimmus schreef:
Over (hopelijk) niet al te lange tijd heb ik een kennismakingsles bij Natalie van fijnerijkunst.nl Zijn er mensen hier die ervaring met haar hebben? Ze geeft les volgens de Branderup. Dit topic wat verticaal doorlezend zag ik vooral AdB, of heb ik dat verkeerd?
Vind het wel spannend trouwens :o

Hallo, ik zou me al een hele tijd terug voorstellen hier maar het komt er maar niet van (Ik doe het echt nog wel) .....
Toch wil ik nog wel even op jou inhaken. Ik heb ook les van Natalie en dat bevalt me super. Ik les vanaf mei bij haar.
We hadden het gevoel dat mijn paard atactisch was. Daar is nu absoluud geen sprake meer van.
Als je vragen hebt stuur je me maar ffe een pbtje ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:10

Marsan schreef:
Ik geef mijn paard ook nooit weg.......maar mijn dochter rijdt em ook,nu iets minder,want ze is lekker aan t puberen,maar als ze nu met em rijdt,is de valse knik weg en loopt ie heerlijk een uur met zijn hoofd in de lucht.
Nu heb ik pas 3 lesjes gevolgd en gelukkig rijdt mijn dochter niet veel,maar ik ben dus benieuwd of zij straks ook gewoon ontspannen met em in de bak kan gaan rijden en eens een proefje met em gaan doen bijvoorbeeld.....(Of kan ik em dan alleen maar zo rijden?)
Hoop dat jullie mijn vraag snappen....

Misschien is het een idee als je dochter ook een keer een lesje meepakt en zo een beetje de basis weet of in ieder geval een idee heeft over het hoe en wat.:) Verder denk ik dat het met een goede uitleg en misschien wat begeleiding geen kwaad kan als er iemand ander op rijd.

Laatst is mijn paard gereden door mijn nichtje en dat was juist erg leuk om even te zien.Ik zag nu namelijk met eigen ogen wat ik ook wel voel onder het zadel.

wimmus schreef:
Over (hopelijk) niet al te lange tijd heb ik een kennismakingsles bij Natalie van fijnerijkunst.nl Zijn er mensen hier die ervaring met haar hebben? Ze geeft les volgens de Branderup. Dit topic wat verticaal doorlezend zag ik vooral AdB, of heb ik dat verkeerd?

Dat heb je verkeerd :D Het begin van het topic is redelijk veel Branderup en de laatste pagina's is weer meer AdB. Ik krijg zelf ook les volgens de Branderup-methode.

Natalie ken ik niet, maar ik ben benieuwd naar een verslag met foto's van jou ;)

Marsan

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:00

Fransje23,dat bedoel ik,dus toen je nichtje erop zat,bleef je paardje hetzelfde lopen,zeg maar...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:07

Het zal nog wel wat weekjes duren hoor :o
De osteo zal paardlief eerst onder handen nemen en afhankelijk van de rustperiode zal er een les gepland worden.
Komt ook wel goed uit, want tot die tijd kan ik me mooi wat meer inlezen. Wat betreft rechtrichten en gymnastiseren weet ik net zoveel als de gemiddelde baby van scheikunde.

Zal ik dan meteen maar een heuse inleiding geven?
Dit is Wien, een 8jarige Friese merrie. Zoals je ziet is ze niet echt gunstig gebouwd en noga 'volslank'. Dit jaar heeft ze een pracht van een veul gekregen. Dit is een foto van mei.
Afbeelding

Ooit op 3jarige leeftijd klunzig ingereden toen ik 14 was, een halfuur per week langs de weg (daar ben ik achteraf blij om) Wel een paar jaar af en toe een ritje gemaakt, maar over het algemeen blijf ik liever op de grond en houden we ons al jaren bezig met parelliën/nh en vooral veel onzin. De laatste keer dat ik gereden heb is sowieso een jaar geleden, omdat ik nou eenmaal geen verstand van gymmen heb en bewust op een scheef paard rijden is ook zo onnozel. Oftewel; paard is groen en ik nog meer.

In sept zat ze niet goed in haar vel, dus toen is het roer maar even omgegooid. Officieel is ze niet van mij, maar ik mag al jaren eigenlijk alles wel. Pas sinds kort gaat ook alles écht volgens mijn ideeën en daar ben ik heel blij mee.
Uitgangsituatie was de foto hierboven, op dit moment staat ze sinds begin okt voorzichtig op dieet (met voorzichtig resultaat)
Op 13 okt zijn we rustig begonnen met afspenen (inmiddels al 'klaar')
Op 23 okt kreeg ze eindelijk een nieuwe bekapper, voor het resultaat van de vorige prutser (die we jarenlang hadden) en van nu; klik de laatste 4 foto's zijn na-foto's. Ze staat vooral achter nog niet helemaal recht erop, maar dat komt goed. Bekapper is Marco Krul, zijn we beide blij mee. 26 okt is de tandarts geweest, voor het eerst in 8 jaar. Ze vond een boel haken en scherpe randen en een wolfstandje. Sinds deze week krijgt ze ook supplementen bijgevoerd, naast haar hoofdzakelijk stengel-hooi dieet.
Op dit moment zit ze al een stuk beter in haar vel, ze racet door de wei en is dagelijks lekker smerig van het spelen en rollen.
Dinsdag komt de osteopate en daarna gaan we dus ein-de-lijk beginnen met lessen. Ik wil dat al jaaren maar dat kon niet (faciliteiten, geld, noem maar op) en ik ben dus blijblijblij dat het binnenkort eindelijk zo ver is.
En nu heb ik lang genoeg getypt }:0

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:27

Marsan schreef:
Fransje23,dat bedoel ik,dus toen je nichtje erop zat,bleef je paardje hetzelfde lopen,zeg maar...

Toen mijn nichtje erop reed deed mijn paard dezelfde dingen goed en niet goed die ze de les ervoor ook niet goed deed. Maar ze loopt wel al een stuk rechter en zeker ook minder stuwend dan voor in begon op deze manier te rijden. Als het goed is wordt je paard rechter, zijn bespiering veranderd, van je manier van trainen. Als het lichaam rechter is dan zal hij niet ineens van het ene op het andere moment weer erg scheef worden van een keer iemand anders er op.

Leuk project, Wimmus!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:31

Hoi!

Even voorstellen dan maar!

Dit is Argentina, een 18 jarige criollo merrie

Afbeelding

Ik heb haar nu een dikke 10 jaar (alweer).
In 2004 verging het lopen Argi niet zo goed. Stijf en hier en daar onregelmatig. De DA geweest en ik moest daarheen komen voor foto's, echo's en een reeks van (helaas 9 verdovingen) te laten maken....
Helaas nooit een diagnose gekregen (wel een hele zomer stalrust met dure poeders 3x per dag die uit 90% as bestonden :n ) maar wel de stempel "jazeker een arthrose paardje" ...........
Verslagen ging ik naar huis.
Ik heb een hele fijne osteo en die kwam om de paar maanden mijn paardje behandelen, met goed resultaat alleen altijd weer een terugval. Dus met veel vallen en opstaan en pappen en nat houden kwamen op het moment dat het niet meer ging.... Argi ging na een rondje buiten rijden, gewoon heel rustig aan, thuis bij het afzadelen op rust staan en ze kwam er niet meer uit....... Ze kon haar been (rechts achter) niet meer doorbuigen. Al je dan weg stapte met haar was het weer over...???

In 2005 heb ik ook mijn eerste les op de methode AdB gehad

Afbeelding

Maarja, zoals je ziet western paardje en western gereden was dat een hele verandering en dacht "dit is niets voor ons.......... (was ik toen maar wel doorgedaan, achteraf kijk je een koe in z'n kont...)

Ik besloot na het rare verschijnsel van haar achterbeen; of grasmaaier of in training...... Die keuze was heeeeeeel snel gemaakt! Training!

Afbeelding

nog scheef....
Afbeelding

"vliegeren :D "

Afbeelding

Argi heeft toch ook wel een "probleem" dat ze snel dikkig wordt............
En dat maakt het niet gemakkelijk voor je beentjes

Afbeelding

2006
Afbeelding

2008
Afbeelding

Afbeelding

april 2009
Afbeelding

Afbeelding

juni 2009
Afbeelding

Afbeelding

27-09-2009

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle foto's zijn eigenlijk gemaakt tijdens een les. We hebben meer plezier gekregen in alles wat we doen!
Wat we nog steeds wel het liefste doen is:

Afbeelding

wat gewoon weer kan omdat we rechtrichten!
Af en toe speelt de zwakke plek nog op, door dan rustig met beleid en de juiste oefeningen te doen komen we er altijd weer uit!

Sorry voor het verhaal/veel foto's.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:04

Caballos, bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik heb een vraag; moet je zo ver naar voren zitten en je ellebogen afgestoken van je lichaam? Zo ja, wat is de achterliggende gedachte daarvan?:)

Ik kreeg via pb een vraag over welke kaptoom ik gebruik. Ik zal het antwoord hier even plaatsen want misschien vragen meer mensen zich af wat voor kaptoom je het beste kan gebruiken.

Dit is mijn eigen kaptoom besteld bij Goedhard:
Afbeelding

En dit is de academische kaptoom die vaak gebruikt wordt bij de klassieke dressuur. Deze werkt wat meer in vanwege de ketting die onder het leer verwerkt is. Ik leen deze af en toe van mij lesgeefmens of stalgenoot.

Afbeelding

Ik heb trouwens voor mijn verjaardag van de week het boek: Horse training in hand, a modern guide to working from the ground, gevraagd en gekregen. Had dit boek als tip gekregen van iemand die al langer met het rechtrichten en werken aan de hand bezig is. Heb er nog niet echt ingelezen maar wat ik zag met bladeren ziet er erg leerzaam uit. Misschien voor sommige een nadeel, het is in het engels

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:35

Inderdaad dan heb ik weinig aan het boek,kan geen engels haha

cynnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:32

Even een reactie op het naar voren zitten en je armen afsteken *D (ja heb je haar weer. :o ...)
Het naar voren zitten heeft als simpel gevolg dat je paard zijn/haar passen zal gaan verruimen of als je al op het juiste tempo zit in stap....gaat draven.Het je armen naar voren doen is ook om je paard de ruimte te geven om te verruimen.Het is echter de bedoeling(volgens mijn instructie!)Dat je ellebogen na de eerste fase(het actief en recht rijden) gewoon recht naast je lichaam hebt hangen .Het contact met je teugels word dan ook langzaam weer op gelijke druk opgepakt,het naar voren zitten is dan ook niet zo extreem meer.Er rijden genoeg mensen wedstrijden volgens de ADB methode,die zitten ook niet naar voren.Het principe is dat je je gebaar en opdracht eerst groot maakt zodat je paard de opdracht begrijpt,hierna word het gebaar steeds minder en krijg je de zogeheten pincetgreep .Gevolg,.....je paard zal steeds minder aanwijzingen nodig hebben om de opdracht te begrijpen...
Vind het wel moeilijk om uit te leggen,maar hoop dat het een beetje duidelijk is :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:40

cynnie schreef:
Even een reactie op het naar voren zitten en je armen afsteken *D (ja heb je haar weer. :o ...)
Het naar voren zitten heeft als simpel gevolg dat je paard zijn/haar passen zal gaan verruimen of als je al op het juiste tempo zit in stap....gaat draven.Het je armen naar voren doen is ook om je paard de ruimte te geven om te verruimen.Het is echter de bedoeling(volgens mijn instructie!)Dat je ellebogen na de eerste fase(het actief en recht rijden) gewoon recht naast je lichaam hebt hangen .Het contact met je teugels word dan ook langzaam weer op gelijke druk opgepakt,het naar voren zitten is dan ook niet zo extreem meer.Er rijden genoeg mensen wedstrijden volgens de ADB methode,die zitten ook niet naar voren.Het principe is dat je je gebaar en opdracht eerst groot maakt zodat je paard de opdracht begrijpt,hierna word het gebaar steeds minder en krijg je de zogeheten pincetgreep .Gevolg,.....je paard zal steeds minder aanwijzingen nodig hebben om de opdracht te begrijpen...
Vind het wel moeilijk om uit te leggen,maar hoop dat het een beetje duidelijk is :D

Dank je. Maar als je zo naar voren zit heb je dan niet dat het paard erg op de voorhand gaat lopen en de achterhand er niet onder gaat brengen?

cynnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:15

Als een paard klassiek is opgeleid dan is ontspanning de eerste fase en de oprichting de laatste. Als een paard echter in zijn scheefheid is doorgereden, kun je niet tot ontspanning komen en zul je het paard eerst recht moeten richten. Ontspanning kan niet zonder recht richten. Zolang een paard scheef loopt, hoe weinig ook, zal het zich namelijk moeten spannen om overeind te blijven.

Het paard moet zijn buikspieren aanspannen om de rug te ontspannen. Pas dan kan de achterhand ondertreden en zal het paard nageeflijk zijn. Alleen een recht gericht paard zal gelijke aanleuning op beide teugels nemen en zal zich laten verzamelen en oprichten. :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:34

cynnie schreef:
Het paard moet zijn buikspieren aanspannen om de rug te ontspannen. Pas dan kan de achterhand ondertreden en zal het paard nageeflijk zijn. Alleen een recht gericht paard zal gelijke aanleuning op beide teugels nemen en zal zich laten verzamelen en oprichten. :)

Exactly! Buiging is eigenlijk een verre voorloper van verzameling. Door de buiging leert het paard eerst bij iedere zijde apart hoe hij deze moet aanspannen of juist ontspannen om op te kunnen rekken. Daarvoor zijn oefeningen als buiging, schouderbinnen en travers. Je maakt steeds 1 zijde en achterbeen sterk. In verzameling moeten links en rechts gelijktijdig op dezelfde manier aanspannen. Vezamling is dan ook weer veel zwaarder.

Op het moment dat een paard scheef is, maw ergens een blokkade heeft, dan kan dat stukje moeilijk meedoen. De energie die de achterhand maakt, kan niet mooi naar voren doorvloeien, hij stopt in die blokkade. Vaak gebeurt dat in de schouder of het bekken. In de schouder wordt er ook nog eens vaak door de ruiter zelf ingereden, omdat veel mensen te veel stelling willen in de hals, waardoor de hals niet meer evenredig aan het lichaam gebogen wordt.

Deze scheefheid is dus op te lossen door de oefeningen, waardoor het paard 'vanzelf' gaat verzamelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:05

Mijn vraag was misschien niet zo duidelijk. Ik snap wel dat het paard recht en ontspannen moet zijn voor de buiging en verzameling. :)

Maar wat ik niet snap is hoe dat naar voren met afgestoken ellebogen zitten bij de methode AdB kan bijdragen aan een meer ontspannen paard. Door zo te gaan zitten verleg je het zwaartepunt toch extra naar voren waardoor het paard heel erg op de voorhand gaat lopen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:08

Hoi fransje23,

Het je lichaam wat naar voren brengen is om het voor het paard makkelijker te maken en cynnie heeft dat goed uitgelegd.

Die ellebogen is denk ik ook een beetje mijn "probleem" . Op het moment dat Argi ontspant breng ik mijn handen naar voren.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:06

Vandaag nog les gehad.
We hebben veel gedaan omdat we veel aangeboden kregen.
Het kan goed zijn dat sommige dingen thuis voor mij alleen niet haalbaar zullen zijn.

Aan de hand ben ik aan het draven en stilletjes aan schouderbinnen er bij aan het nemen zowel linksom als rechtsom .
Rechtsom gaat moeilijker. de laatse weken word duidelijk dat zijn linkerachterbeen minder sterk is dan ondertussen zijn rechterachterbeen dat flink voorbij gestoken is kwa sterkte.
Travers hier moet ik op gaan letten dat ik behoud van stelling blijf houden.

Het rijden hier hebben we vandaag renvers als knopje erbij genomen. Dat voelde cool aan net een banaatje.
Ik had nooit durven dromen dat hij en voorwaarts en zou reageren op mijn benen voor zijgangen zonder sporen . ik ben echt trots op mijn mannetje
En als toetje op de taart wilde ze nog wat draf werk zien met beetje verzamelen in combinatie met voorwaarts neerwaarts .Maar omdat dit zo goed ging mocht ik eenhandig even verder rijden heb hier al mee gestoeid in het afgelopen jaar . en mocht ik de hulpen gaan geven voor de half steps. Wauw zeg wel 2 passen.

Ik moet zeer dringend foto's laten maken.
Maar die half steps die zijn een kadootje daar kan ik thuis nog niet mee aan de slag.
Dan heeft marion nog even laten zien hoe je half steps aan de hand uitvoert . in grote lijnen want ik mocht hem wel gaan aanleren als ik hem achteraan op de staartwortel aantik dan moet die zakken.
Ik loop nu helemaal op wolkjes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:44

Weer een lesverslag van mij. Helaas weer zonder foto's want om iemand te vinden die op zaterdagochtend om 9 uur foto's wil maken is best moelijk..

Er zijn al weer 2 weken voorbij dus tijd voor weer les! Ik heb er iedere keer ook echt zin in!

Vandaag begonnen met lang en laag instappen aan de hand. Eigenlijk ging dit vanaf het begin af aan al goed. Het tempo lag normaal tot rustig en ze zakte ook meteen mooi. Wel had ze de neiging een beetje teveel richting de omheining te trekken dus af en toe even de buitenteugel erbij. Gelukkig had ik dit keer geen geruzie met Koek over het tempo :)

Omdat ze meteen zo lekker stapte kon ik al snel beginnen met wat stelling vragen. Ik moet er zelf goed op letten om dit ter hoogte van haar neusband te doe en niet schuin omhoog ophoudingen te geven. Als je de ophouding schuin omhoog doet vraag je als het ware het hoofd te kantelen, wat Koek ook braaf doet, maar dat wil je natuurlijk niet.

Toen ze links en rechtsom lekker los was zijn we begonnen met het verplaatsen van het zwaartepunt van Koek. Dit moet van de voorhand af en meer achteren. Hiervoor moet ik haar hoofd wat hoger instellen en het tempo laag houden. Ik moest er ook goed opletten dat ze zich van voren niet opkrult want dan zet ze zich vast kan de beweging ook niet meer naar achter vloeien. We moeten hier nu nog verder mee oefenen maar het beginnetje was best redelijk.

Daarna was het tijd om er weer op te stappen. Dan merk ik al meteen wat voor vooruitgang we hebben geboekt. Nog niet een zo heel lang geleden wilde ze niet rustig stappen onder het zadel en ging ze steeds dribbelen nu stapt ze meteen lang en laag in een normaal tempo! Het doel bij het rijden was hetzelfde als bij het werk aan de hand: van de voorhand af en het zwaartepunt naar achter brengen. Om dit te bereiken moest ik haar in stap terug nemen tot bijna halthouden, dan nog 1 of 2 pasjes laten stappen en dan echt gaan stilstaan. Cookie vond dat erg moeilijk, misschien niet eens zo zeer fysiek maar wel mentaal. Zij is een type van snel vooruit en langzaam is voor losers :D Natuurlijk is ze als draver zijnde ook voor snel vooruit gaan gefokt.

In het begin kwam ze bij het terug komen in tempo erg tegen de hand en wrong ze haar lichaam in allerlei bochten. Volgens lesgeefmens moest ik mij nu alleen op het tempo richten de rest zou later wel weer goed komen. Dat later kwam al redelijk snel want mijn laatste volte rechtsom heeft ze helemaal ontspannen in hele nette langzame stap met het zwaartepunt meer naar achteren gedaan!

Voor de draf hebben we ook hetzelfde opgepakt. Ook nu weer zoeken naar een rustig tempo en proberen het zwaartepunt naar achteren te brengen. Ook deze keer weer proberen heel langzaam licht te rijden maar wel soepel te blijven. In plaats van richting halthouden te denken en gaan moest ik nu aan de overgang naar stap denken. Om helemaal te relaxen moest ik ook aan iets ontspannends denken...tja ik zie dan meteen een tropisch strand en Koek onder een palmboom. Mistte alleen nog een Jack Johnson muziekje. :oo

In de draf is het langzamer gaan helemaal belachelijk vond Koek maar uiteindelijk lukte het toch wel een goed . Ook nu was eerst alleen het tempo belangrijk de rrst zou later wel volgen. Stapje voor stapje ging het beter en dit wordt met oefenen ook wel makkelijker. Volgens lesgeefmens hebben we dit de volgende keer vast al beter onder de knie.

Aandachtpunten voor mij zijn: mijn houding meer rechtop (voor je gevoel zelfs naar achteren leunen), heel rustig blijven en een versnelling lager denken (zit je in draf dan denk aan een overgang naar stap) en niet per ongeluk mijn buitenbeen tegen Koek aanhouden want dan krijgen we meteen een travers.

Ik ben weer erg tevreden over mijn Koekje, ze heeft weer goed haar best gedaan! Lesgeefmens is volgens mij ook erg tevreden over ons. Wij gaan met sprongen vooruit. Als ik het zo type en alle verslagen teruglees besef ik weer hoe snel het allemaal gaat. Nu is Koek als draver zijnde natuurlijk erg werkwillig en intelligent dus dat moet de verklaring zijn :j

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:59

@ fransje,
maar ik heb ook het idee dat mijn paardje alles zo gemakkelijk leert. Volgens mij komt het denk ik omdat alle oefeningen op zich simpel zijn in die zin van dat je het simpel aanbied en stukje voor stukje alle 100 puzzelstukje later 1 grote mooie oefeningen gaan vormen.
en ondertussen heb je een soepel paard onder je kont.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:05

ik ben het met je eens carrotje.. Lay pakt alles ook zo goed en makkelijk op! Ik heb gister weer geoefend.. Wat we maandag in de les hebben geoefend, ging bijna meteen goed.. Mooi rustig tempo, uit haar zelf! Wat ze hier voor nog nooit heeft gedaan, toen was het altijd rondje baan en de stop ontbrak... Ook hoef ik haar nu niet meer overdreven in de contra-stelling te vragen, dit doet ze nu uit haar zelf.. Waardoor ze mij ook recht op haar rug laat zitten.. En ze ontspant ook goed, waardoor ze ook echt begint te 'zweven' onder me.. Heel apart gevoel, aangezien lay altijd heel vlak in haar gangen was.. Van drukte maker, naar een heel ander paard! Ik ben ook nog steeds erg blij dat we hier aan begonnen zijn! :D

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:11

ik zal trouwens dinsdag proberen foto's te maken.. :)

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:44

Heb al een poosje niet gepost hier maar lees wel mee! :)
Ben het ook met carrotje eens :j
Dat merk ik ook met Evelien, je moet het stapje voor stapje doen en je ziet haar gewoon vooruit springen :j
Heb hier ooit eens een foto geplaats van Evelien toen (pagina 9 als ik het goed heb) en ik heb nu nieuwe foto's:

Toen:
Afbeelding
Afbeelding

Nu:
Afbeelding
Afbeelding

*Meer foto's in mijn profiel*

Vind der toch aardig veranderd in nog geen halfjaar tijd :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:02

- naam van je paard: Tic Toc
- zijn/haar leeftijd: 8
- hoe lang je al bezig bent met RR en wat voor oefeningen doe je: schouder binnen waarts aan de hand en rechtrichten aan de longe en daar zit het probleem
- een beetje de geschiedenis van je paard, o.a. lichamelijke beperkingen: ik nam het natuurlijk wel mee in mijn rijden maar ergens ging het fout en blokkeerde hij. ik heb vervolgens de vriendin van mijn neef laten komen. Mijn neef bas de recht erg bekend in de klassieke rijkunst en zijn vriendin Amber koppen (chiropractor) helpen mij nu. Toc heeft zijn eerste behandeling gehad waarin ze ging kijken waar het zat. toen ze hem alleen zag lopen viel er weinig aan af te zien. maar tijdens de behandeling kwamen er toch heel wat problemen helaas naar boven. het begint al achter zijn oren en trekt eigenlijk zijn hele rug door.

- Specifiek probleem met rechtrichten; hij wil niet buigen, ik moet hem soepel maken aan de longe maar hij vertikt het eigenlijk gewoon om te buigen, valt naar binnen en loopt over je heen. gaat rennen en verliest evenwicht
En eventueel, als je het leuk vindt:
- was voor jou de aanleiding bv een fysiek probleem of heb je ambities in klassieke dressuur: ik ben met de klassieke dressuur bekend geraakt door mijn neef die 1 van de 2 copamaestro's van nederland is. hij had verschillende paarden hoog op nivea lopen waarbij ik de eer had om die soms te mogen rijden.
- Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten: mijn houding, ik ga voorover zitten verstrak in mijn schouders wat door trekt naar mijn handen
- Wat je al bereikt hebt: mijn andere paard is goed gerevalideerd
- Wat je doelen zijn: harmonie in het rijden van mijn paard in de bewegingen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:41

fransje23 schreef:
Mijn vraag was misschien niet zo duidelijk. Ik snap wel dat het paard recht en ontspannen moet zijn voor de buiging en verzameling. :)

Maar wat ik niet snap is hoe dat naar voren met afgestoken ellebogen zitten bij de methode AdB kan bijdragen aan een meer ontspannen paard. Door zo te gaan zitten verleg je het zwaartepunt toch extra naar voren waardoor het paard heel erg op de voorhand gaat lopen?

Het ellebogen afsteken heeft caballos al duidelijk gemaakt, niet zo zeer afsteken, maar naar voren toestaan.

De verlichte zit is als volgt: als je het paard eerst recht gaat maken om tot de ontspanning te komen, er is dan idd nog geen oprichting zoals iemand anders opmerkte, zit je dus in de verlichte zit met jouw evenwicht boven het evenwicht van het paard. naarmate het paard recht is en er oprichting gaat komen, komt het paard meer op de achterhand en zorg je dat jouw lichaam boven het nieuwe zwaartepunt van het paard is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:15

MissRoxyy schreef:
Vind der toch aardig veranderd in nog geen halfjaar tijd :)

Zo te zien zijn jullie ook van lang een laag richting naar het zwaartepunt meer naar achteren en wat meer oprichting gegaan.

Je lijkt er zelf ook meer zelfvertrouwen uit te stralen.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:32

Dat klopt fransje :j
Ben zelf een stuk zekerder geworden, ook omdat ik van mensen om mij heen gewoon positieve berichten krijg en ik en de eigenaresse nu op 1lijn zitten. Scheelt ook een hoop training omdat ik niet steeds dingen weer "recht" moet zetten ;)
Het zwaartepunt op achter zetten heeft idd even geduurd maarja het is en blijft natuurlijk een tuiger van 23 en als je dat nooit hebt geleerd.. Ja dan blijft het een moeilijk iets voor haar.
Maar al met al mag ik zeker niet klagen, lees en oefen veel en het werpt toch zijn vruchten af!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:03

Wow, wat een drukte en gezelligheid hier. Zo op deze pagina alleen al leer ik weer een hoop nieuwe dingen.
Ik zal later proberen wat specifieker te reageren, maar moet nu toch even melden dat ik erg trots ben op mijn paardje.
Vandaag voor het eerst sinds, altijd eigenlijk, heeft ze netjes gegalopeerd in 1 tempo en met alle benen zoals het hoort :) En zette ze met uitstappen over het harde beide achterbenen neer en optillen zonder ze te draaien. Zo goed heeft ze in al die jaren nog nooit gelopen, dus ik ben helemaal trots :D

@Fransje, ik ga zeker dat boek eens opzoeken, ben erg benieuwd.