Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:19

Ik rij zelf ook een paard bij.

De eigenaresse is net bevallen van haar 2e kindje. Dus ik ben begonnen met rijden doordat zij vanwege de zwangerschap niet meer kon rijden. Nu gaat ze langzaam weer beginnen, maar ik blijf hem rijden. Vooral omdat ze nu met 2 kleine kinderen zit en haar man de hele week werkt. Dan is het nog wel lastig om goede momenten te vinden. Zij moet haar kids meenemen, maar je kunt natuurlijk niet uitgebreid rijden als je een baby en een 2 jarige bij je hebt. Daardoor zal het paard meestal afgescheept worden met een poetsbeurtje of een kwartiertje longeren.

Daarom rij ik hem uitgebreid (dressuur in de bak) en rijdt zij buitenritjes (ongeveer 30 min.) snel tussendoor terwijl ze de kids dumpt bij de eigenaar van het pension.

Een goede oplossing. Ik vroeg haar eens of ze het niet naar vond dat er iemand dat er iemand anders op haar paard rijdt. Daarop kwam het antwoord; "ja vind ik wel, maar ik wil marbo niet verwaarlozen en dit is op dit moment de beste oplossing voor marbo. Hij krijgt tenminste genoeg aandacht zo.

Wij staan op een stal waar de stallen worden schoongemaakt in de winter, en in de zomer staan ze 24/7 op de wei dus dat hoeven we niet te doen. in principe hoef ik alleen maar te rijden maar ik doe wel meer. Ik vet bijvoorbeeld het tuig in, maar dat is omdat ik veel secuurder ben aan dat soort dingen. ik wil het leer altijd mooi en soepel hebben. Haar boeit dat niet zo, dus doe ik het gewoon. Mooie oplossing toch? :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:37

Zammie schreef:
Nou, als je het zo gaat bekijken, dan moeten we er ook absoluut niet op gaan zitten. Wij zijn jagers (van oorsprong) en hebben voorheen denk ik menig paard alleen als eten gezien. Het paard ons als jager. Het is dus heel bijzonder, dat een paard zijn jager op zijn rug laat....

Klopt.
Paardrijden is heel onnatuurlijk.
Daarom is het ook een verantwoordelijkheid voor het welzijn van het dier waar je voor joúw lol op gaat zitten.
Je behoort het niet te stallen omdat je geen ruimte hebt, je behoort het niet aan derden over te laten omdat je geen tijd hebt.
De stelling van het ts klopt: dan hoor je geen paard te houden.
Het is geen recht maar een verantwoordelijkheid. Het páárd heeft welzijnsrecht :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:52

HannahFrouk schreef:
Ik zou niet weten waarom dat minder respect zou verdienen. Mijn paard krijgt het er alleen maar beter door.

Dat jouw paard het er beter door krijgt is indicatief voor een fundamenteel probleem. Beter dan is niet gelijk aan goed.

Het is loffelijk dat je verbetering nastreeft, maar het is het volste recht van de ts-stellingnemer geen respect te hebben voor ruiters die de fundamentele vrijheden van het paard niet respecteren.
De stellingnemere heeft geen respect voor ruiters die de vrijheden van hun paard niet respecteren. Dat is een kwestie van prioriteit. In zijn geval liggen die bij het paard.

Wellicht dat je dit irritant vindt, doch dat ligt dan aan wat jíj doet, niet aan de mening daarover noch aan het uiten ervan.
Ik weet dat op Bokt paardenwelzijn alleen politiek correct is zo lang de invulling door de modale ruiter haalbaar is. Het is echter censuur om andere meningen daarover als respectloos te weren. Die meningen baseren zich op meer respect voor de rechten van het paard.
Weten jullie dat nu wel?
Blijkbaar niet want er verandert geen moer. Als het muntje gevallen zou zijn veranderde er wat.

Het paard verdient kwali-tijd van een persoon waar het een duurzame betekenisvolle relatie op kan bouwen.
Tijdelijke onvoorrziene omstandigheden zijn iets wat een oplossing vraagt. Niet het punt.
Het punt is dat je geen paard gehoort te nemen als je de kwali-tijd waar het recht op heeft niet hebt.
Een ieder kan voor zich bepalen in hoeverre iemand die daar een loopje mee neemt respect verdient voor die beslissing.
De ts-stellingnemer vindt van niet. Dat is geen onzin, maar een goed onderbouwde mening.

hc

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:03

ik vind dat je bijrijders hebt niet verkeerd is want vooral als je medische problemen hebt of heel veel werkt.

maar ik heb ook weleens gezien dat mensen nooit kwamen (naja 1 keer in de maand om het stalgeld enzo te betalen) en dan werd hij verleast dus door 3 verschillende bijrijders gereden en dat vond ik wel echt slecht.

ik denk dat als ik zelf een paard zou hebben liever geen bijrijders zou willen hebben omdat ik liever niemand anders op mijn paard zou willen zien.
maar dan zou mijn moeder me waarschijnlijk wel helpen als ik echt niet kan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:11

hc, je hebt het over kwali-tijd. Je geeft zelf aan, dat een paard meerdere banden kan opbouwen in zijn leven. Ik geloof niet, dat een paard maar een bepaald aantal "banden" in zijn/haar leven kan aangaan. Hoe verklaar je dan die topruiters, die de paarden door anderen (vaak meerdere personen) worden verzorgt en door de ruiter eigenlijk enkel wordt bereden, toch zulke topprestaties kan leveren. Is dit dan alleen dwang? Ik kan het me niet voorstellen, aangezien bijv. De Sjiem bepaald geen paard was, wat onder dwang een hindernis sprong. En toch, via vele wegen en dus mensen is paard bij iemand gekomen, die er het hoogst haalbare op het gebied van de sport mee heeft gehaald.

Ik behoudt mijn paarden voor mensen die niet bij ze passen. Ik ben er altijd bij, als er wat gedaan wordt met mijn paarden. Ik zie echt wel als mijn paard(en) iemand niet in zijn nabijheid wil hebben. Ik merk dat mijn paard geniet van de aanwezigheid van mijn bijrijdster en wat ik minstens zo belangrijk vind: ik geef iemand de kans om echt te leren omgaan (en daar hoort in dit geval rijden ook bij) en de diepgang van het wezen paard te doorzien. Hier komt niet iemand op mijn paarden, die voor de lol een uurtje wil rondhobbelen en dan nog....bij jonge ruitertjes is dat het allerbelangrijkste wat er is... het tutten en rondhobbelen op een pony wat een goede leermeester is...
Ik vraag me af, hoe jij ooit bent begonnen met paarden. Meteen daar in Andalusië? Nooit geen ervaringen met paarden daarvoor gehad? Kan me niet voorstellen, dat je paarden hebt genomen enkel en alleen naar aanleiding van boeken. Je moet het wezen paard daarvoor toch ook in het echie hebben "geproefd"....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:28

Heeft er ooit iemand aan gedacht dat er ook bijrijdster zijn die vele malen beter rijden dan de eigenaar?
Bij zulke paarden en berijders kunnen er deuren opengaan die anders gesloten zouden blijven of na ..tig lessen wellicht ooit geopend zouden kunnen worden.

Ik begrijp dat een paard zich ' hecht' aan een bepaald persoon, zowel in de omgang als onder het zadel, maar een 2e daarnaast is niet per defenitie minder goed of zelfs slecht.
Paardeneigenaren zijn er van diverse pluimage en de 1 heeft meer ervaring dan de ander, maar IEDEREEN kan en moet bijleren om zichzelf te verbeteren.
Ik rijd ruim 20 jr en heb al zeg ik het zelf behoorlijk wat ervaring maar mijn bijrijdster leert mij regelmatig dingen bij, waar ik weer wat aan heb tijdens de training, niks geen eigenbelang maar de welzijn van het paard voorop.

Als ik puur naar eigenbelang zou handelen, dan houd ik bij 1 ruiter en dat ben ik zelf, net zo makkelijk want ik kan op mijn eigen manier verder hobbelen of ik het nu goed of fout doe.
Niemand is prefect en er bestaat geen 1 berijder die het allemaal 100% goed doet, ook in Andalusië lopen deze niet rond. ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:49

cissie schreef:
Niemand is prefect

jawel hoor....
ik ben perfect :P :P :P :P :D :D :D

Ik ben het helemaal met je eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:34

Zammie schreef:
Ik geloof niet, dat een paard maar een bepaald aantal "banden" in zijn/haar leven kan aangaan.

Dat hoef je ook niet te geloven. Is wetenschappelijk onderzoek over.

Míjn achtergrond is niet relevant maar als je denkt dat dit helpt;
Ben 46 jaar geleden behoorlijk paardgek geworden. Ze sindsdien wanneer maar mogelijk opgezocht.
Alweer 35 jaar geleden door de kennisoverdracht van biologen en ethologen viel het muntje over welzijn en soortspecifieke behoeftes. Dat vulde ik dús voor paarden in :D
Daarna weinig in stallen geweest. Wel gemiddeld wekelijks bij de projecten bij Lelystad (de laatste 5 jaar voor mijn vertrek uit NL bijna dagelijks). Ook een winter bij de koniks/wisenten/wolven bij het Bialowieza-woud geweest.

Je hebt gelijk Cissie; leren is een doorlopend project. Dat gaat het beste met een open geest want je weet niet wat je niet weet. Het is daarbij goed om je te realiseren dát je veel niet weet.
Volgens de Tao is een wijs mens als een bergbeklimmer. Op de top van een berg kennis ziet die dat het slechts een bergje is in een enorm bergmassief.

In mijn ruiterbelang zou ik er graag een bijrijder bij hebben. Mijn paarden hebben daar nul belang bij.
Een compromis zou een duurzame bijrijd(st)er zijn die de paardgerichte leerdoelen dient.
Let wel; compromis. Blijft namelijk dat mijn paarden ook zonder de extra kwali-tijd helemaal gelukkig zijn met hun vrijheid hun natuurlijke gedrag in de haremgroep op het land te vertonen.

hc

linka_lover

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:58

ik ben zelf bijrijder en verzorger van een paardje omdat ik geen te rijden paard heb

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:56

HannahFrouk schreef:
Op het eerste: precies. En ook dat is mega-irritant, want dat gebeurt ook telkens in topics waar dat niet aan de orde is. Zo ook het dragen van een cap.

.

ja sorry hoor ik heb ook gereageerd in dit topic en niet iedereen weet dat over precies dit onderwerp al een topic was, en ik ga niet eerst de zoekmaschine af of er toevallig al zo'n (oud) topic over was,
en als je het zo irritant vind negeer je die topics gewoon en klik je ze niet aan, simpel ;)

we zitten niet allemaal ons leven te verslijten op bokt.. :+

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:33

Huertecilla schreef:
HannahFrouk schreef:
Ik zou niet weten waarom dat minder respect zou verdienen. Mijn paard krijgt het er alleen maar beter door.

Dat jouw paard het er beter door krijgt is indicatief voor een fundamenteel probleem. Beter dan is niet gelijk aan goed.

hc

Beter is de overtreffende trap van GOED.
Mijn paard had het al GOED. En heeft het nu nog BETER.

Jij lijkt er vanuit te gaan dat elk paard in Nederland een vreselijk leven heeft.
Ik denk niet dat mijn paard het wat dat betreft met jou eens zou zijn.

Verder vind ik deze discussie geen zin meer hebben, omdat jij duidelijk uitgaat van een aantal VOOR-aannames waar dan niet meer over te praten valt. Op die wijze zou je in NL geen enkel paarden moeten houden. Nou kan ik daar voor een groot deel nog wel in meegaan, maar ik zie het minder zwart-wit dan jij. Ik vind dat als je goed zoekt en goed je best doet, je wel degelijk een goed leven aan een paard in NL kunt bieden. Weliswaar een gedomesticeerd leven. Maar laten we wel wezen, ik woon zelf ook niet meer in een hol op de hei, met een hond voor de deur en een zwijn aan het spit. Allez, mijn paard loopt ook niet meer vrij op de steppe. Maar daarom hoeft hij nog niet minder gelukkig te zijn, als je rekening houdt met de basisbehoefte van het wezen paard.

Ik weet wel waar ik zelf liever zit namelijk ....

Wat mij betreft einde discussie, off-topic zitten we sowieso al en dat is de bedoeling. Dus ik sluit het hiermee af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:36

HannahFrouk schreef:
. Allez, mijn paard loopt ook niet meer vrij op de steppe. Maar daarom hoeft hij nog niet minder gelukkig te zijn, als je rekening houdt met de basisbehoefte van het wezen paard.

Ik weet wel waar ik zelf liever zit namelijk ....
.

De vraag is echter wat jouw páárd vind wat de basisbehoeftes zijn.
Volgens biologen is dat met een stel hechte vrinden op de wei.
Zijn hechte vriendschappen belangrijk en als ruiter kan je dat in jouw ruiterbelang manipuleren door een dergelijk relatie met een mens te bieden.
Dat bied je niet met wisselende (bij)rijders.

Je kan het enigzins vergelijken met een papegaai. Wil je een tamme pratende papegaai, dan sluit je het die op in een kooi in de huiskamer. Laat het dier er af en toe uit, geef het aandacht en je hebt een tamme papegaai die kunstjes voor je doet. Heb je geen tijd genoeg of door tijdelijke omstandigeden, dan vraag je een kennis en het dier trekt niet de veren uit van frustratie. Goéd?
De behoefte van het díer is echter in een geestelijk stimulerende ruimte waar het kan vliegen en interactief zijn met soortgenoten.
Dat bied je niet met wisselende verzorgers. Beter dan totále frustratie, niet goéd.

De stelling in de ts is geen onzin. Hooguit confronterend.

hc

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:21

Ik ben het met je eens!
Ik heb hartstikke veel Respect voor je.
En jij denkt eraan wat het beste is voor je paarden en niet voor jezelf!

-xoxo-

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:53

@HC: wat is dan jouw 'perfecte' paardenleven?

Ik als TS ben er nog steeds van overtuigd dat ik voor mijn paarden de beste keuze heb gemaakt en ik vond de opmerking van mijn collega onterecht en zeker niet confronterend. Zijn mening hangt af van mens tot mens, tot zover ben ik akkoord. Maar in deze situatie passeerde zijn mening te snel zijn lippen en was het dus vrij nutteloos. Ik vraag me af wat jij zou doen in bepaalde situaties? Stel dat jij je rug breekt en dat je een jaar verplicht niet op een paard mag stappen. En zeg niet 'ik laat het beest gewoon een jaar in vrijheid genieten'. Dat was ook mijn plan, tot 1 van mijn 3 paarden bijna op ontploffen stond van het lekkere gras en ik het 'zielig' vond om het dier moederziel alleen te plaatsen op een zandvlakte.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:53

In mijn ogen zijn de basisbehoeftes van mijn paarden duidelijk. En dat er 2 personen zijn die ze dat geven doet in mijn ogen totaal geen afbraak aan het geluk van mijn paarden. En tja mijn paarden zijn bijna 27 en 32, als die niet gelukkig zouden zijn zouden ze die leeftijden niet gehaald hebben in deze staat van gezondheid. Mensen kunnen onderzoeken wat ze willen, maar dit is wat werkt voor mijn 2 paarden. Een ongelukkig paard haalt deze leeftijd niet, en al helemaal niet in blakende gezondheid. Een paard van 32 dat nog vrolijk rond rent met jonge paarden zonder moe te zijn, kortademig te zijn en vrolijk en ondeugend is, zegt mij meer dan 10000 onderzoeken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:00

Ik kijk net als lillytjuh ook liever naar de resultaten in de praktijk.
Sinds 2 jaar heb ik een vast verzorgpaard en al vanaf het begin klikt het ontzettend goed tussen mij, paard en eigenaar. We vormen een hele sterke 3-eenheid. Hebben hetzelfde voor ogen en ik kan in volle overtuiging zeggen dat we er alledrie beter van zijn geworden. Eigenaar gaat bijvoorbeeld heel rustig op vakantie omdat ze weet dat ik alle dagen voor hem zorg, ik ben de enige die ze 100% met hem vertrouwd. We lessen bij dezelfde instructrice dus qua rijden zitten we ook op één golflengte. Omdat ik erg graag spring en eigenaar wat minder graag is dat er in zijn training nu ter afwisseling ook bijgekomen en dat gaat echt supergoed.
Paard heeft ook al vanaf het begin aangegeven dat hij mij mag. Hij had al 3 verzorgsters versleten waar het allemaal niet mee klikte.

Een duurzame bijrijder/verzorger vind ik persoonlijk een verrijking. Maar steeds wisselende personen dat doet niemand goed denk ik.
En als iemand het allemaal zelf kan doen, dan neem ik mijn petje daarvoor af. Maar dat is gewoon héél erg moeilijk in te passen in de levens van veel mensen hier.

Bovendien kunnen er altijd situaties zijn waarin je tijdelijk even niet voor je paard kunt zorgen. Als je een been breekt, of net bevallen bent bijvoorbeeld. Dan is het toch heerlijk dat je op iemand terug kan vallen die je paard ook goed kent en je paard alle nodige zorg kan geven?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:13

_Sigrid_ schreef:
Een duurzame bijrijder/verzorger vind ik persoonlijk een verrijking. Maar steeds wisselende personen dat doet niemand goed denk ik.
En als iemand het allemaal zelf kan doen, dan neem ik mijn petje daarvoor af. Maar dat is gewoon héél erg moeilijk in te passen in de levens van veel mensen hier.

Bovendien kunnen er altijd situaties zijn waarin je tijdelijk even niet voor je paard kunt zorgen. Als je een been breekt, of net bevallen bent bijvoorbeeld. Dan is het toch heerlijk dat je op iemand terug kan vallen die je paard ook goed kent en je paard alle nodige zorg kan geven?

Ben ik het helemaal mee eens.
En ik ervaar persoonlijk mijn bijrijdster(tje) zeker als een verrijking voor mijn paard. Ze hoort gewoon bij de "kudde".

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:13

Ik snap hc's standpunt wel maar ik geloof er ook in dat er altijd meerdere manieren zijn om een doel te bereiken...de waarheid zoals iemand 'm leert kan in een andere tijd en een andere plaats heel anders zijn. We hebben al veel geleerd van paarden, maar veel is niet alles. Ik gok dat we nog heel veel missen...

Ik heb een Welsh A pony. Die heb ik al jaren. Daar heb ik verschillende verzorgsters voor gehad. Nu is het een meisje van 8 die samen met haar moeder mijn pony verzorgt. De pony is zielsgelukkig, ik voel het aan hem. Hij heeft sinds zijn geboorte ongeveer altijd met zijn grootste makker (en sinds vorig jaar gelukkig ook in een vaste groep paarden) gestaan en zich kunnen uiten wat hij wilde....toch is hij vreselijk blij met de aandacht die hij nu krijgt.

Zowiezo denk ik heel vrij over het houden van paarden en het verzorgen ervan. Ik heb de wijsheid niet in pacht, ik weet niet alles...ik ben niet perfect (hihi, ook al zou ik het wel graag denken eowyn04 ;)) en dus verwacht ik niet dat ik alles goed doe. Dat geldt ook voor de wereld om mij heen. Iedereen maakt keuzes en neemt beslissingen op het pad van zijn en haar leven...iedereen leert en iedereen maakt fouten. Hoort er bij. Het is fijn als je kritisch bent tegenover jezelf, maar anderen in hun waarde laten en respecteren voor wat zij doen is net zo belangrijk...

In mijn ogen is een verzorgster zeker niet erg...iedereen om zijn eigen redenen, net als het "houden" van een paard...je doet het toch nooit perfect, zo graag als je zou willen. We werken er wel naartoe natuurlijk! :P

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:29

Ik heb het hele topic niet doorgelezen maar ik wou toch even mijn mening geven.

Ik vind een bijrijder hebben eerder een verrijking voor je paard. Maar dat is in mijn geval, ik heb mijn paard al 7 jaar en heb er zeker 4 jaar dag in dag uit voor gezorg. Daarna ging ik studeren en krijg je het heel druk. Toen heb ik goed erover nagedacht, wat te doen. Of ik laat mijn paard door een stalgenoot verzorgen of ik zoek iemand die veel aandacht aan haar wil besteden 2 keer in de week. Verkopen vond ik te drastisch omdat ik over het algemeen tijd genoeg had alleen voor de drukke dagen werd het afentoe wel zwaar om na veel huiswerk dan nog te gaan. Dus werd de keuze voor mij gemakkelijk.

Op dit moment verzorg een heel goede vriendin van mij die ik al jaren ken, mijn paard. Ze is super lief voor haar en geeft haar de knuffels, liefde, aandacht en beweging als ik het op dagen erg druk heb. Ik zie hier geen probleem, totaal niet zelfs, uberhaupt nooit over nagedacht. Ik weet dat mijn paard erg geniet van de dubbele knuffels en is verder hardstikke gelukkig!!

Uiteraard zijn er ook minder positieve gevallen/situaties waarin deze questie direct heel anders is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:24

_Sigrid_ schreef:

Wij hebben een eco-boerderij en een duurzame hulp zou welkom zijn omdat ik bij sommige fases tegen de grenzen van alleen werken oploop bij het opleiden van 6 paarden.
Liever echter niet dan niet duurzaam/compatibel. Ze krijgen echter meermalen dagelijks kwali-tijdsaandacht en de extra aandacht is in míjn belang; mijn paarden zijn heel tevreden in de harem op het land :)*

Jouw laatste punt is een tweesnijdend zwaard.
Als de paarden niet met vrinden op het land staan en je kan ze niet inpassen, hoor je dan wel een paard te hebben? Ook dat is weer het punt van de stelling in het ts: als je er geen kwali-tijd voor hebt.....

hc

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:30

Ik heb nou net weer een bijrijdster. Dit omdat ik meer met mijn tweejarige wil gaan doen in de vorm van wandelen, en ik niet wil dat mijn merrie hierdoor meer stil staat. Hoewel.. stilstaan... Wat is stil staan als je 24/7/365 in een kleine groep door het land scharrelt?
Het belangrijkste vond ik dat mijn merrie haar accepteerde. Jessie is daar heel strikt in, als ze je mag dan laat ze dat direct weten door haar hoofd op je schouder te leggen en zich open voor je stellen. Mag ze je niet, dan kun je ook geen contact met haar leggen. Maar Jes legde direct contact, en onder het zadel was ze ook blij, vrolijk en open. Mijn bijrijdster neemt Jes 1 á 2 keer in de week mee naar buiten, de andere keren rijd ik met haar buiten. Een bak hebben we niet tot onze beschikking, we maken onze uren op de zandpaden in de bossen.

Doe ik nou afbreuk aan het welzijn van mijn paard omdat ik een 'bijrijdster' heb? Dat dacht ik toch niet. Mijn paarden staan op een stal die drie kwartier fietsen is, dus zeker in de winter is het (naast een studie en baan) niet te doen om twee paarden op één dag te doen voor het donker wordt.

Mensen die een bijrijdster hebben onder het mom van "dan komtie er nog eens uit", dat vind ik ook niet zo'n beste zaak. Maar een bijrijdster an sich is zeker niet alleen maar slecht. Mits je iemand hebt die bij je paard past.

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:49

Het licht eraan als het een ruiter is die goed is voor je dier heb ik er geen problemen mee

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:53

Slaat helemaal nergens op het is een ander verhaal als je je bijrijdster alles laat doen en je zelf niet meer naar je paard omkijkt een paard wegdoen omdat je er geen tijd mee voor hebt is erg!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:55

Hoezo is dat erg? Dat lijkt me alleen maar eerlijk tegenover je paard. Jíj hebt geen tijd meer, daar moet je paard niet onder lijden. Dan is hij beter af bij een eigenaar die er wel de tijd voor heeft :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:57

dat ben ik met berdien eens!