heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:35

pharagirlke schreef:
Dat veel paarden beter op spoor reageren is ook al niet waar. Ik zie er meer bokkent door de piste gaan als ze voor het eerst met spoor moeten, dan als het voor het eerst met zweep moet... En dat zijn geen ruiters die grof zijn met hun benen.

Quote Merlijn:Tja, en ik heb er meer heel overdreven zien reageren op een tik van de zweep :+ en dan bedoel ik niet die paarden met dat "niet met zweep in de hand gereden kunnen worden omdat ze daar niet tegen kunnen" verhaal.

Dan is de tik niet op het juiste moment geweest. Als je op het foute moment je spoor erin duwt krijg je die reactie ook van dergelijke paarden.

Dan was de hulp met spoor dus ook niet op het juiste moment gegeven in het door jou aangehaalde voorbeeld van bokkende paarden in de piste.
We gaan er natuurlijk beiden van uit dat de spoorhulp èn de zweephulp op het juiste moment gegeven zijn; niet dat dit alleen in jouw voorbeeld is gebeurd, anders wordt de discussie wel moeilijk.

Anoniem

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:41

Als je de hulpen goed timet krijg je over het algemeen alleen de reactie die je wilt hebben.
Zijn maar een paar paarden die dan extreem reageren ;) zowel op spoor als zweep :)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:49

Yamcha schreef:
Als je de hulpen goed timet krijg je over het algemeen alleen de reactie die je wilt hebben.
Zijn maar een paar paarden die dan extreem reageren ;) zowel op spoor als zweep :)

Mee eens; het zijn ook niet zoveel paarden die zo reageren, de meeste doen normaal, maar ik had het over luie en stoute paarden en sommigen daarvan willen het er wel eens niet mee eens zijn dat er nu ineens geluisterd moet worden, en laten dat dan duidelijk merken. ;)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:50

Ik vind het ook wel chique staan eigenlijk maar toch zie ik vaak sporen bij combinaties dat ik denk van ...

Soms zie je kleine kinderen die nog niet eens onder het zweetblad uit komen al met sporen rijden. Dan denk ik, waarom zitten ze dan om? Ik vind dat je sporen moet gebruiken om je hulp iets te verfijnen. Is je paard niet goed voor je been probeer dat op te lossen zonder sporen.

Of mensen die constant hun paard prikken. Nee, dat vind ik echt verschrikkelijk ...

Ik heb een tijd een fries gereden die net iets te traag was qua reactie zonder spoor. Met spoor ging het niet iets sneller. Bijvoorbeeld aangalopperen, zonder spoor moest je toch flink drukken met je binnenbeen (waardoor ik dan iets scheef ging zitten) en met spoortje was hij zo weg.

Nu rijd ik zonder omdat het paard wat ik nu rijd het absoluut niet nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:52

Merlijn schreef:
Yamcha schreef:

Mee eens; het zijn ook niet zoveel paarden die zo reageren, de meeste doen normaal, maar ik had het over luie en stoute paarden en sommigen daarvan willen het er wel eens niet mee eens zijn dat er nu ineens geluisterd moet worden, en laten dat dan duidelijk merken. ;)

Dat mag; ze hebben recht op een eigen mening.

Echter maak ik daarna wel duidelijk dat niet luisteren geen optie is :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:55

Als je paard goed is ingereden heeft ie nooit geen sporen nodig...als ie dan niet reageert dan geef jij de hulp verkeerd...het paard dat ik nu rijd is heel erg gevoelig voor het been, maar als je de hulp verkeerd geeft dan begrijpt ze je niet en dan gebeurt of niets of te veel...(het is een jong paard)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:51

Lovetrees schreef:
Als je paardje goed voorwaarts is hoeft dat ook echt niet, maar zoals die van mij die plakt heel erg aan het been die moet ik afentoe wel vooruit trappen, (niet hard hoor) maar dan is zo'n spoortje wel handig!

NOGMAALS: Sporen zijn niet om je paard naar voren te drijven, maar om bijv. je been beter te laten voelen met o.a. wijken, sb, travers, appuyeren enz. dus doe asjeblieft je sporen aan want je hebt er NIKS aan, pak er dan een zweepje bij :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:10

Merlijn schreef:
pharagirlke schreef:
Dat veel paarden beter op spoor reageren is ook al niet waar. Ik zie er meer bokkent door de piste gaan als ze voor het eerst met spoor moeten, dan als het voor het eerst met zweep moet... En dat zijn geen ruiters die grof zijn met hun benen.

Quote Merlijn:Tja, en ik heb er meer heel overdreven zien reageren op een tik van de zweep :+ en dan bedoel ik niet die paarden met dat "niet met zweep in de hand gereden kunnen worden omdat ze daar niet tegen kunnen" verhaal.

Dan is de tik niet op het juiste moment geweest. Als je op het foute moment je spoor erin duwt krijg je die reactie ook van dergelijke paarden.

Dan was de hulp met spoor dus ook niet op het juiste moment gegeven in het door jou aangehaalde voorbeeld van bokkende paarden in de piste.
We gaan er natuurlijk beiden van uit dat de spoorhulp èn de zweephulp op het juiste moment gegeven zijn; niet dat dit alleen in jouw voorbeeld is gebeurd, anders wordt de discussie wel moeilijk.

Ik was niet degene die beweerde dat er meer paarden op een zweephulp reageren dan op een spoorhulp. Je spreekt jezelf tegen of je gaat er van uit dat elke zweephulp per definitie op het foute moment gegeven word. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat ik het vaker goed zie gaan met een zweep omdat mensen dingen eerst met de benen proberen op te lossen en pas als dat niet lukt met de zweep. Dan hebt ge er sukkels tussen zitten die niet snappen dat, als je een spoor aan hebt, je die ook uit je paard kan houden. Vandaar dat ik dus meer paarden zie bokken op spoor dan op zweep. :) Ik heb niets tegen sporen hoor. Ik rijd er alleen niet zó graag mee omdat mijn merrie nog wel eens wil bokken en ik bang ben dat, als ik mijn evenwicht verlies, ik ze er dan in steek... En dat gaat madam helemaal niet leuk vinden. :) Maar op wedstrijd moet het dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:13

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:22

Stravero schreef:
Snoevie schreef:
nee,jij bedoeld knopspoortjes,ik bedoel echte dummy's:

Afbeelding
als je gewoon geen sporen nodig hebt,maar ze zijn wel verplicht,dan mogen deze ook(best onnozel eigenlijk)

Maar wel erg paardvriendelijk :j

oh zeker wel,ik bedoelde ook onnozel dat deze wel mogen en zonder sporen niet

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:31

apart is dat echt een spoor :D?
of gaat het er om dat je wat om je voeten hebt? je heb er toch weinig aan (of zie ik wat over het hoofd..)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:32

Stravero schreef:
Lovetrees schreef:
NOGMAALS: Sporen zijn niet om je paard naar voren te drijven, maar om bijv. je been beter te laten voelen met o.a. wijken, sb, travers, appuyeren enz. dus doe asjeblieft je sporen aan want je hebt er NIKS aan, pak er dan een zweepje bij :?

Ik zou ze toch af doen dan :+

Hahah typo O:)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:20

Rena100 schreef:
Als je paard goed is ingereden heeft ie nooit geen sporen nodig...als ie dan niet reageert dan geef jij de hulp verkeerd...het paard dat ik nu rijd is heel erg gevoelig voor het been, maar als je de hulp verkeerd geeft dan begrijpt ze je niet en dan gebeurt of niets of te veel...(het is een jong paard)

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.. je hebt paarden die heel veel moeite hebben met een travers of appuyeren, dan is zo'n spoortje toch echt noodzakelijk bij mij. Dat heeft niks met inrijden te maken

Caroo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:23

Ik vind dat je alleen sporen moet dragen als het echt nodig is, en je je been goed stil kan houden.
Ik rij al ong. 6 jaar zonder, en het bevalt me zo ook prima hoor.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:25

Heel veel mensen gebruiken het om te showen en er uit te zien als een 'echte' (kuchkuch) dressuurruiter.
Sowieso is dat een slechte zaak, die mensen kunnen er vaak niet eens mee om gaan.

Meisje dat ik ken rijdt op een manege en rijdt met sporen omdat ze last van dr enkel/voet heeft en dus niet goed aan kan drijven.. vind ik ook belachelijk.. ga dan maar eerst wachten tot je enkel is genezen.

Ik rij wel met sporen, omdat ik sinds kort oefeningen meepak zoals sb, wijken, appuyement (wel onder begeleiding) en ze dat fijner doet met een spoortje. Ze pikt de hulpen dan wat fijner op. Heb het ook geprobeerd zonder spoor, maar dan reageert ze niet helemaal naar goed resultaat of het gewenste resultaat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:39

nou ik zie er ook genoeg springruiters mee rijden hoor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:40

MyHorseGirl schreef:
Heel veel mensen gebruiken het om te showen en er uit te zien als een 'echte' (kuchkuch) dressuurruiter.
Sowieso is dat een slechte zaak, die mensen kunnen er vaak niet eens mee om gaan.

Meisje dat ik ken rijdt op een manege en rijdt met sporen omdat ze last van dr enkel/voet heeft en dus niet goed aan kan drijven.. vind ik ook belachelijk.. ga dan maar eerst wachten tot je enkel is genezen.

Ik rij wel met sporen, omdat ik sinds kort oefeningen meepak zoals sb, wijken, appuyement (wel onder begeleiding) en ze dat fijner doet met een spoortje. Ze pikt de hulpen dan wat fijner op. Heb het ook geprobeerd zonder spoor, maar dan reageert ze niet helemaal naar goed resultaat of het gewenste resultaat.

Gek, ik zie hier een hoop dressuurruiters zeggen dat die verplichting zuigt en niet zou mogen.
En ik ken toevallig ook een meisje dat met die reden rijd. Punt is wel dat haar enkel ondanks alle operaties hoogstwaarschijnlijk niet meer zal genezen en ze het beu is om telkens onder narcose te moeten, de pijn van het genezingsproces en nog niets opschieten.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:49

Ik rijd zonder sporen, maar ben wel van plan om met te gaan, mijn paard is super voorwaarts, en goed aan het been als het neerkomt op stap draf en galop, maar loopt op voltes gewoon door mijn been heen, en als ik ga wijken ofzo, dan doet hij dit ook niet helemaal goed, neemt zijn kont niet mee.
Dus dan is het wel beter, om je hulpen te verfijnen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:11

ik rijd alleen met sporen op springwedstrijden en laatst had ik in het duin ff een keer een spoortjes omgedaan omdat ze 2x daarvoor heel vervelend in het duin was (steigeren/bokken) en donderdag ben ik naar duin geweest zonder sporen en was ze heel braaf dus mischien heeft het wel geholpen dus rijd niet meer met spoortje in het duin behalve als ze het weer gaat doen ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 05:31

DUDIEFOREVER schreef:
Ik rijd zonder sporen, maar ben wel van plan om met te gaan, mijn paard is super voorwaarts, en goed aan het been als het neerkomt op stap draf en galop, maar loopt op voltes gewoon door mijn been heen, en als ik ga wijken ofzo, dan doet hij dit ook niet helemaal goed, neemt zijn kont niet mee.
Dus dan is het wel beter, om je hulpen te verfijnen.

volgens mij is dat dan geen hulpen verfijnen,als je paard door je been heen loopt?

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:38

Ik gebruik bij mijn paard ook sporen met dressuur. En die heb ik niet nodig omdat ze niet aan het been is, want dat los ik gewoon op met veel overgangen en een zweep, maar omdat ze de buigingen en zijgangen zo veel beter doet. En dan hoef je nog een lange scherpe sporen te hebben, maar gewone kleine botte. Ook vind ik het bij elk paard anders. Sommige mensen vinden het onzin want hun paard doet het zonder ook heel goed. Prima toch? Mijn paard doet het met net iets fijner dan zonder, want zonder begrijpt ze met niet. Ik moet zonder sporen met mijn houding haar die aanwijzingen nog duidelijker laten zien, maar door die houding belemmer ik haar lopen. Dan is zo een spoortje toch een prima oplossing. Ik zie het punt er niet van in om sporen af te schaffen of het zielig vinden voor je paard. Want als je er goed mee omgaat, dan hebben ze er nauwelijks last van. Dit vind ik overigens hetzelfde als een slof. Iedereen heeft zijn of haar eigen mening er over. Ik vind het geen oplossing om een paard mee aan je been te krijgen. En dat vind ik een zweep ook niet helemaal. Een paard aan je been krijgen door heel veel overgangen te rijden.....

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:19

Jij gebruikt ze zo te lezen precies waar ze voor bedoelt zijn!
Eindelijk iemand die het snapt ;)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:21

suus_ schreef:
apart is dat echt een spoor :D?
of gaat het er om dat je wat om je voeten hebt? je heb er toch weinig aan (of zie ik wat over het hoofd..)

Nee je ziet nix over het hoofd,
dit is voor als je in het M eigenlijk zonder sporen wilt starten.
Eigenlijk gewoon voor de sier dus :Y)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:30

Bij jonge paarden zou ik het niet zo snel doen, die kan je het nog leren zonder te rijden..
al hoe wel, bij sommige paarden kan het gewoon niet anders! ik rij die van mij ook met sporen (e-pony van 20 jaar), hij is erg slecht aan been, zelfs met een zweepje! en ik doe het niet voor de sier;)

doe het alleen als het nodig is! *D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:33

sporen zijn niet om hem aan het been te maken :roll:
Elk paard kan zonder sporen leren lopen. Sterker nog: elk paard zou zonder sporen moeten kunnen lopen.