pharagirlke schreef:Dat veel paarden beter op spoor reageren is ook al niet waar. Ik zie er meer bokkent door de piste gaan als ze voor het eerst met spoor moeten, dan als het voor het eerst met zweep moet... En dat zijn geen ruiters die grof zijn met hun benen.
Quote Merlijn:Tja, en ik heb er meer heel overdreven zien reageren op een tik van de zweepen dan bedoel ik niet die paarden met dat "niet met zweep in de hand gereden kunnen worden omdat ze daar niet tegen kunnen" verhaal.
Dan is de tik niet op het juiste moment geweest. Als je op het foute moment je spoor erin duwt krijg je die reactie ook van dergelijke paarden.
Dan was de hulp met spoor dus ook niet op het juiste moment gegeven in het door jou aangehaalde voorbeeld van bokkende paarden in de piste.
We gaan er natuurlijk beiden van uit dat de spoorhulp èn de zweephulp op het juiste moment gegeven zijn; niet dat dit alleen in jouw voorbeeld is gebeurd, anders wordt de discussie wel moeilijk.
en dan bedoel ik niet die paarden met dat "niet met zweep in de hand gereden kunnen worden omdat ze daar niet tegen kunnen" verhaal.
zowel op spoor als zweep

?