moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:47

vudress:

het probleem met (en dan heb ik het nu ff over 1 van de methodes hoor, moet ergens beginnen) bv de rollkur is (naar mijn mening, gebaseerd op wat ik geleerd heb bij de anatomieles)is:

door de sterke buiging van de nek, komen nekwervel 2 en 3 in gedrang (dit is ook niet te trainen omdat botten niet rekken) en krijg je ongezonde wrijving

Verder heeft het paard de vrijheid van de nek nodig om zich op te kunnen richten, dit gaat niet in die krul, het paard valt in het ergste geval uitelkaar

daarnaast is het voor het paard psychisch ongezond omdat het niet kan zien waar het heen gaat en op die manier onderworpen wordt...dit is dus geen dialoog tussen ruiter en paard, maar een onderwerping (en in mijn ogen dwang)

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:48

Het lijkt wel tv, daar worden series ook steeds eindeloos herhaald, net als dit onderwerp. :(:)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:48

suleilitha schreef:
Ik zoek me ook suf, en vind ook niks... wat ik wel mis is het verband tussen moderne dressuur en artritis en zowiezo ontgaat het me volledig wat kreupelheid en moderne dressuur met elkaar te maken hebben.

Citaat:
Artritis bij paarden is een ontsteking van de gewrichten, ook wel gewrichtsontsteking genoemd.Artritis bij paarden kan veroorzaakt worden door reumatische aandoeningen (bijvoorbeeld reumatische artritis), verwondingen of bacteriële ontstekingen (septische artritis). De verschijnselen bij paarden zijn pijn in de gewrichten, koorts en roodheid van de huid.Er wordt ontstekingsvocht in plaats van gewrichtsvocht gevormd,waardoor de smering en de voeding van het gewrichtskraakbeen gestoord raakt.
(http://www.mijnpaardgezond.nl )

ja de artritus ontstaat dus door de 2e en de 3e nekwervel die in een rare bocht worden gewrongen met de rollkur (zie mn vorige berichtje)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:49

callunairis schreef:
KiWiKo schreef:
sorrie, die heb ik dan zeker gemist............ want ik heb het nog niet gelezen :)

kijk, zie je wel dat het echt niet altijd aan onwillendheid ligt :(:)

ik had jouw stellingen ook gemist, gaat allemaal zo snel hier af en toe :P

zou je de antwoorden op die stellingen dan voor mij even kunnen quoten? want ook bij geconcentreerd teruglezen, kan ik het helaas niet vinden

behalve dat in jouw opinie paarden die artitus hebben niet gaan kreupelen

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:49

Margreth schreef:
Het lijkt wel tv, daar worden series ook steeds eindeloos herhaald, net als dit onderwerp. :(:)

niet enkel het onderwerp, maar ook binnen deze discussie, maar dat komt omdat er steeds nieuwe mensen bij komen, denk ik dan maar...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:50

Ik vroeg je om de positieve kanten van het systeem van Anky en Sjef te belichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:51

Callunairis, artritis is reuma en dat wordt niet veroorzaakt door bepaalde bewegingen. Al zou je een paard 24 uur lang de handstand laten doen, krijgt ie nog geen reuma van. Ik verwijs je nogmaals naar het citaat waarin wordt beschreven wat artritis inhoudt.

Citaat:
Artritis bij paarden is een ontsteking van de gewrichten, ook wel gewrichtsontsteking genoemd.Artritis bij paarden kan veroorzaakt worden door reumatische aandoeningen (bijvoorbeeld reumatische artritis), verwondingen of bacteriële ontstekingen (septische artritis). De verschijnselen bij paarden zijn pijn in de gewrichten, koorts en roodheid van de huid.Er wordt ontstekingsvocht in plaats van gewrichtsvocht gevormd,waardoor de smering en de voeding van het gewrichtskraakbeen gestoord raakt.
(http://www.mijnpaardgezond.nl )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:52

callunairis schreef:
ja de artritus ontstaat dus door de 2e en de 3e nekwervel die in een rare bocht worden gewrongen met de rollkur (zie mn vorige berichtje)

wat is artitus dan? en welke rare bocht?

Anoniem

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:53

Callunairis, het was denk ik slimmer geweest als je je eerst even in de aandoening artritis had ingelezen alvorens je die hier te berde bracht....

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:53

ok, nog een keer:

"en de resultaten spreken voor zich......... internationaal goed presterende paarden die ook nog eens op hele hoge leeftijd aan ouderdom ipv slijtage doodgaan......"

artritus verhaal, dat had je opgevangen

"en verder zijn er wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het niet schadelijk is...... vorige maand is er nog eentje uitgebracht....."

de vraag of je mij een link kunt doorsturen van het onderzoek (de NL krant heb ik niet in amerika)

"maar dat heeft niks met klassiek of modern te maken........... alle paarden die slecht gereden worden, in welke stroming dan ook gaan uiteindelijk kapot"

Dit ben ik met je eens! Vandaar dat ik daar ook nooit op door ben gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:54

TS, nogmaals, het is me ondertussen geheel duidelijk dat jij niet weet wat artritis is.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:55

suleilitha schreef:
Callunairis, het was denk ik slimmer geweest als je je eerst even in de aandoening artritis had ingelezen alvorens je die hier te berde bracht....

och och
artritus komt wel degelijk van verkeerde bewegingen van het aparaat...
verkeerde (herhaaldelijke) bewegingen of een verkeerde houding.
Sorry, maar hier heb ik toch wel wat achtergrond in

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:56

ja, je hebt gelijk, artrose bedoel ik (sorry, even een gedachten fout (ben ook maar een mense, maar geef het ook toe als ik fout zit, niet?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:56

callunairis schreef:
ok, nog een keer:

"en de resultaten spreken voor zich......... internationaal goed presterende paarden die ook nog eens op hele hoge leeftijd aan ouderdom ipv slijtage doodgaan......"

artritus verhaal, dat had je opgevangen

"en verder zijn er wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het niet schadelijk is...... vorige maand is er nog eentje uitgebracht....."

de vraag of je mij een link kunt doorsturen van het onderzoek (de NL krant heb ik niet in amerika)

"maar dat heeft niks met klassiek of modern te maken........... alle paarden die slecht gereden worden, in welke stroming dan ook gaan uiteindelijk kapot"

Dit ben ik met je eens! Vandaar dat ik daar ook nooit op door ben gegaan

Gek.......... hebben toch de bekende paarden geen last van op een of andere miraculeuze manier......

er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken die het tegendeel bewijzen (zie voorpagina nieuws hier op bokt, je weet wel de homepage)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:57

Ik ben bang dat je in de war bent met artrose.
Artritis is hetzelfde als reuma en dit is veelal genetisch bepaald of kan ontstaan na een ziekte, het is ook terug te vinden in de bloedbaan.
Verder merk ik niks van je achtergrond, dan had je niet zo achteloos met de term atrititis gesmeten die bovendien geen enkel raakvlak heeft met de moderne dressuur ;)

Het kwartje is inmiddels bij je gevallen, zie ik ;)
Ik vind het prima verder dat je met allemaal afwijkingen aankomt, maar check dan wel van te voren even of je de goeie te pakken hebt, alvorens je ze op Bokt neerzet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-09 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:58

callunairis schreef:
suleilitha schreef:

och och
artritus komt wel degelijk van verkeerde bewegingen van het aparaat...
verkeerde (herhaaldelijke) bewegingen of een verkeerde houding.
Sorry, maar hier heb ik toch wel wat achtergrond in

dat noemen ze ook wel RSI :) :)

sorrie hoor........ maar echt......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:58

daarnaast komt Artrose meer bij basispaarden voor dan bij de toppers :)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:59

ja, je hebt gelijk... (silly rabbit me) ik zag de 'fout' al in (vorig bericht)
maar goed, ik heb dus veel paarden gezien met ARTROSE (pff, t goede woord dit keer) door verkeerde trainingen en door scheefstand van het lichaam (door een val danwel training of geboorte)deze aandoening ontstaat dus als daar mee doorgereden wordt en hoeft niet tot uiterlijke pijn te leiden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:01

KiWiKo schreef:

Juist vooral bij basispaarden die veel te veel op de voorhand worden gereden. Verder heb ik geen enkele moeite met een discussie waarin bepaalde afwijkingen dan wel ziektes worden benoemd, maar als iemand daar zo stellig een mening in heeft en vervolgens een megablunder maakt met de naam van een afwijking/ziekte, daalt diegene bij mij nogal in geloofwaardigheid ;)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:01

kiwiko:
ja daar zeg je me wat, RSI kan tot artrose leiden!

Maar helaas, ook veel doorgereden paarden hebben artrose...
er is dus ook al artrose ontdekt bij behoorlijk wat (dressuur)paarden, tussen de 2e en 3e nekwervel...

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:04

suleilitha schreef:
KiWiKo schreef:

Juist vooral bij basispaarden die veel te veel op de voorhand worden gereden. Verder heb ik geen enkele moeite met een discussie waarin bepaalde afwijkingen dan wel ziektes worden benoemd, maar als iemand daar zo stellig een mening in heeft en vervolgens een megablunder maakt met de naam van een afwijking/ziekte, daalt diegene bij mij nogal in geloofwaardigheid ;)

goh, dat kan je vinden, neemt niet weg dat ik, zoals ik zei, op een stal gewerkt heb waar ze paarden met deze problemen behandelden (dus onder begeleiding van dierenartsen)
tja, het typen moet hier ook zo snel af en toe, dat een typ foutje er wel eens in zit, als je daar mensen op gaat beoordelen...dan sta je zelf ook niet echt open voor anderen...(dacht je bv dat Einstein nooit fouten maakte..om ff een voorbeeldje te geven. ik pretendeer hier echt niet einstein te zijn

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:09

of suleilitha, ben je ook zo iemand die mensen met dyslectie veroordeeld?
Hopelijk toch niet? Ik bedoel maar, even een beetje nadenk voordat je onaardige dingen zegt, dan blijft de discussie leuk, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:11

Callunnairis, RSI komt niet voor bij paarden. En eh meid, al had je bij Douwe Egberts gewerkt, Unox of Stegeman, dat maakt nog niet dat je over dit onderwerp meer zou weten dan menigeen ;)

Nee joh, bovendien heeft de verwarring tussen atrose en atritis niks met elkaar te maken, is puur een gebrek aan feitenkennis ;)
Verder zeg ik geen onaardige dingen, ik wijs je er alleen even op dat ik het toch wel erg slordig vindt dat je in een discussie als deze twee totaal verschillende aandoeningen door elkaar weet te halen en daarmee wordt je er niet geloofwaardiger op ;)

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:13

Ik zit al even mee te lezen, ben zelf niet van het onderscheid maken tussen klasiek/modern. Ik kijk naar het paard, ga erop zitten en naar aanleiding van wat ik onder me voel ga ik dat paard rijden/trainen.

Wat me wel opvalt, en wat zeker ook in gedachten moet worden meegenomen denk ik: de grote klassieke namen/meesters die hier genoemd worden rijden ook daadwerkelijk met klassieke rassen. Het moderne dressuurpaard zoals wij die kennen heeft echt een hele andere trainingsbenadering nodig dan bijvoorbeeld een lippizaner.

Een klassiek ras heeft een veel kortere hals, voor zo'n paard heeft het weinig toegevoegde waarde om die constant LDR te rijden, beest wil toch al kort in de nek worden. Meer op lengte is beter met een constante aanvulling van achteruit.
Een langelijnde KWPN die graag een beetje op de voorhand rondtuft zul je toch van achteruit moeten stimuleren om het gewicht over te nemen op de achterhand. Om dan te zorgen dat hij daar ook blijft ga je vanuit je been naar de hand toe rijden om vervolgens via ophoudingen deze activiteit in het lichaam te houden, wat dan een logisch gevolg is dat hij ook wat ronder en negevelijker (LDR desgewenst) zal lopen dan daadwerkelijk precies op de LL. Geef je zo'n paard teveel lengte, raak je geheid activiteit kwijt en zal hij geheel uit elkaar vallen. Dan heeft je training geen enkele toegevoegde waarde voor het paard, en dat is toch waarvoor ik een paard train, ongeacht hoe.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:20

Egni schreef:
Ik zit al even mee te lezen, ben zelf niet van het onderscheid maken tussen klasiek/modern. Ik kijk naar het paard, ga erop zitten en naar aanleiding van wat ik onder me voel ga ik dat paard rijden/trainen.

Wat me wel opvalt, en wat zeker ook in gedachten moet worden meegenomen denk ik: de grote klassieke namen/meesters die hier genoemd worden rijden ook daadwerkelijk met klassieke rassen. Het moderne dressuurpaard zoals wij die kennen heeft echt een hele andere trainingsbenadering nodig dan bijvoorbeeld een lippizaner.

Een klassiek ras heeft een veel kortere hals, voor zo'n paard heeft het weinig toegevoegde waarde om die constant LDR te rijden, beest wil toch al kort in de nek worden. Meer op lengte is beter met een constante aanvulling van achteruit.
Een langelijnde KWPN die graag een beetje op de voorhand rondtuft zul je toch van achteruit moeten stimuleren om het gewicht over te nemen op de achterhand. Om dan te zorgen dat hij daar ook blijft ga je vanuit je been naar de hand toe rijden om vervolgens via ophoudingen deze activiteit in het lichaam te houden, wat dan een logisch gevolg is dat hij ook wat ronder en negevelijker (LDR desgewenst) zal lopen dan daadwerkelijk precies op de LL. Geef je zo'n paard teveel lengte, raak je geheid activiteit kwijt en zal hij geheel uit elkaar vallen. Dan heeft je training geen enkele toegevoegde waarde voor het paard, en dat is toch waarvoor ik een paard train, ongeacht hoe.

egni:
hey, bedankt voor je argumenten... je hebt een punt, de rassen verschillen erg.
Ik moet echter doorverwijzen naar twee andere klassieke ruiter uit de jaren 30, die destijds in olympische spelen reden,
Taine en Lesage...zij reden op engelse volbloeden!