Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Ik zoek me ook suf, en vind ook niks... wat ik wel mis is het verband tussen moderne dressuur en artritis en zowiezo ontgaat het me volledig wat kreupelheid en moderne dressuur met elkaar te maken hebben.(http://www.mijnpaardgezond.nl )Citaat:Artritis bij paarden is een ontsteking van de gewrichten, ook wel gewrichtsontsteking genoemd.Artritis bij paarden kan veroorzaakt worden door reumatische aandoeningen (bijvoorbeeld reumatische artritis), verwondingen of bacteriële ontstekingen (septische artritis). De verschijnselen bij paarden zijn pijn in de gewrichten, koorts en roodheid van de huid.Er wordt ontstekingsvocht in plaats van gewrichtsvocht gevormd,waardoor de smering en de voeding van het gewrichtskraakbeen gestoord raakt.
callunairis schreef:KiWiKo schreef:sorrie, die heb ik dan zeker gemist............ want ik heb het nog niet gelezen
kijk, zie je wel dat het echt niet altijd aan onwillendheid ligt![]()
ik had jouw stellingen ook gemist, gaat allemaal zo snel hier af en toe
Citaat:Artritis bij paarden is een ontsteking van de gewrichten, ook wel gewrichtsontsteking genoemd.Artritis bij paarden kan veroorzaakt worden door reumatische aandoeningen (bijvoorbeeld reumatische artritis), verwondingen of bacteriële ontstekingen (septische artritis). De verschijnselen bij paarden zijn pijn in de gewrichten, koorts en roodheid van de huid.Er wordt ontstekingsvocht in plaats van gewrichtsvocht gevormd,waardoor de smering en de voeding van het gewrichtskraakbeen gestoord raakt.
(http://www.mijnpaardgezond.nl )
suleilitha schreef:Callunairis, het was denk ik slimmer geweest als je je eerst even in de aandoening artritis had ingelezen alvorens je die hier te berde bracht....
callunairis schreef:ok, nog een keer:
"en de resultaten spreken voor zich......... internationaal goed presterende paarden die ook nog eens op hele hoge leeftijd aan ouderdom ipv slijtage doodgaan......"
artritus verhaal, dat had je opgevangen
"en verder zijn er wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het niet schadelijk is...... vorige maand is er nog eentje uitgebracht....."
de vraag of je mij een link kunt doorsturen van het onderzoek (de NL krant heb ik niet in amerika)
"maar dat heeft niks met klassiek of modern te maken........... alle paarden die slecht gereden worden, in welke stroming dan ook gaan uiteindelijk kapot"
Dit ben ik met je eens! Vandaar dat ik daar ook nooit op door ben gegaan

callunairis schreef:suleilitha schreef:Callunairis, het was denk ik slimmer geweest als je je eerst even in de aandoening artritis had ingelezen alvorens je die hier te berde bracht....
och och
artritus komt wel degelijk van verkeerde bewegingen van het aparaat...
verkeerde (herhaaldelijke) bewegingen of een verkeerde houding.
Sorry, maar hier heb ik toch wel wat achtergrond in
KiWiKo schreef:daarnaast komt Artrose meer bij basispaarden voor dan bij de toppers
suleilitha schreef:KiWiKo schreef:daarnaast komt Artrose meer bij basispaarden voor dan bij de toppers
Juist vooral bij basispaarden die veel te veel op de voorhand worden gereden. Verder heb ik geen enkele moeite met een discussie waarin bepaalde afwijkingen dan wel ziektes worden benoemd, maar als iemand daar zo stellig een mening in heeft en vervolgens een megablunder maakt met de naam van een afwijking/ziekte, daalt diegene bij mij nogal in geloofwaardigheid

Egni schreef:Ik zit al even mee te lezen, ben zelf niet van het onderscheid maken tussen klasiek/modern. Ik kijk naar het paard, ga erop zitten en naar aanleiding van wat ik onder me voel ga ik dat paard rijden/trainen.
Wat me wel opvalt, en wat zeker ook in gedachten moet worden meegenomen denk ik: de grote klassieke namen/meesters die hier genoemd worden rijden ook daadwerkelijk met klassieke rassen. Het moderne dressuurpaard zoals wij die kennen heeft echt een hele andere trainingsbenadering nodig dan bijvoorbeeld een lippizaner.
Een klassiek ras heeft een veel kortere hals, voor zo'n paard heeft het weinig toegevoegde waarde om die constant LDR te rijden, beest wil toch al kort in de nek worden. Meer op lengte is beter met een constante aanvulling van achteruit.
Een langelijnde KWPN die graag een beetje op de voorhand rondtuft zul je toch van achteruit moeten stimuleren om het gewicht over te nemen op de achterhand. Om dan te zorgen dat hij daar ook blijft ga je vanuit je been naar de hand toe rijden om vervolgens via ophoudingen deze activiteit in het lichaam te houden, wat dan een logisch gevolg is dat hij ook wat ronder en negevelijker (LDR desgewenst) zal lopen dan daadwerkelijk precies op de LL. Geef je zo'n paard teveel lengte, raak je geheid activiteit kwijt en zal hij geheel uit elkaar vallen. Dan heeft je training geen enkele toegevoegde waarde voor het paard, en dat is toch waarvoor ik een paard train, ongeacht hoe.