KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Winx

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:26

Dat vind ik inderdaad een goede!
Ik vind het wel interessant om te lezen zelf respecteer ik ieders keuze zolang niemand anderen in onveilige situaties brengt. Ik rijd zelf wel met bit, maar ben niet tegen bitloos. Alleen tegen de mensen die zo gigantisch extreem zijn, maar dat is aan beide kanten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:28

Ik rij met bit en bitloos, dus ook niet voor en tegen beide. Aleen de discussie over dat je bitloos dit of dat niet zou kunnen en met bit niet ok zou zijn etc..........die discussies worden in elk topic gevoerd. Laten we gewoon on topic blijven en aangeven waarom je wel of niet gemengd wedstrijden zou willen rijden. Het niet of wel werkzaam zijn van bitloos is niet aan de orde in dit topic. Daar zijn al vele anderen van.......

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:46

nouja, je ontkomt er niet echt aan ben ik bang.
want de een vind dat diegen veilig mee kan doen omdat diegene zijn paard denkt te houden zonder bit
terwijl de ander zegt dat zonder bit niet mee mag doen want dat levert een onveilige situatie op.

persoon 1 wil dan natuurlijk graag vertellen dat dit niet zo hoeft te zijn.. toch?

maar het zou prettig zijn als geen van beide meningen proberen door te duwen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:55

Dat ben ik wel met je eens, alleen zijn er weer een aantal dezelfde personen die overal dezelfde discussies aan gaan op een niet echt vriendelijke manier.
Maar als iedereen nou eens niet hun mening probeert door te duwen zou het idd misschien eens een leuk topic kunnen zijn.
Maar goed, weer on topic anders zet ik mijn eigen woorden geen daad bij ;-)
(ps heb een sidepull van je, idd erg zacht in vergelijking met de reguliere sp).

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 05:48

Ieder moet toch voor zich uitmaken wat hij fijn vindt?
Ik rij met bit en ook wel zonder, maar meer met bit.
Ik sta er verder niet afwijzend tegenover.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:59

er is nu al een discussie of je een paard bitloos wel kan houden enz. dus denk dat dat op de wedstrijden niet heel veel anders zal zijn ;) leuk sfeer heb je dan. ik denk dat apart gewoon veel minder ruzies op zal leveren je hebt nu als mensen die zeggen zij heeft meer punten omdat ze een mooier paard heeft b.v en dat is dan alleen nog maar met bit ! ik denk als je alles gemengd zou doen er veel irritaties zouden zijn van beide kanten. toch ben ik er wel benieuwd naar of er veel bitlozen komen ( in mijn ogen zijn dat meer recreanten ( niet aanvallend bedoeld )) naar wedstrijden, en of ze ook tegen iemand met S&T in het z kunnen rijden ;).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:08

Danieke94: Ik heb hier in dit topic al 2 mensen gezien die bitloos dressuur rijden, of daar een begin mee aan het maken zijn, dus ik vraag me af hoeveel er verder dan nog zijn, ik denk wel meer dan wij denken. Maarja waar zouden we dat moeten zien? Op wedstrijden kun je ze nog niet zien :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:05

danieke94 schreef:
en of ze ook tegen iemand met S&T in het z kunnen rijden ;).

Wat mij betreft is het gewoon gemengd. Anders moet je voor de schimmels een aparte rubriek maken en voor de zwarten en voor de paarden beneden de 1.60m enz enz enz... dressuur is dressuur.

En nog even iets dieneke94, als je paard goed afgericht is, waarom zou je dan minder zijn (bitloos) dan iemand die met stang en trens rijdt? Nevzorov is een beetje de Anky met bitloos (hij doet alleen geen wedstrijden ed.) en zie wat voor resultaten hij behaalt met een halsring. Nu weet ik ook wel dat je niet elke bitloos ruiter met Nevzorov kan vergelijken en zo kan je ook niet elke bitruiter met Anky vergelijken, maar het is maar even om het aan te geven ;) en omdat het bitloos 'wereldje' nog zoveel kleiner is dan het bit 'wereldje' zal je ook veel minder 'Z-ruiters' tegenkomen die bitloos rijden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:41

danieke94 schreef:
toch ben ik er wel benieuwd naar of er veel bitlozen komen naar wedstrijden, en of ze ook tegen iemand met S&T in het z kunnen rijden ;).

Als het gemengd moet blijven kom je daar dus nooit achter. Dan krijg je weer uitspraken als: Had je zoveel punten ja? Dat komt zeker omdat er anders gejureerd wordt, tussen de gewone ruiters had je vast niet gewonnen ;)

Gewoon een gedachte hoor, als je er echt meer begrip en bekendheid voor wilt creeëren kun je het beter gewoon door elkaar laten starten. 2 kampen zijn er (naar het schijnt op bokt) al lang genoeg.
Bitloze ruiters zijn er van overtuigd dat het niets onder doet voor met bit rijden, dus geef ze dan de kans om dat te laten zien. Bitruiters denken vaak dat je zonder bit niet zo goed kunt dressuren als met, geef hen dan ook de kans om te zien dat dat wel zou kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:40

ik ga er zeker 1 starten! maar mag je dan in je eigen klasse verder of moet je overnieuw in de B beginnen dat lijkt me niks :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:55

Citaat:
Nevzorov is een beetje de Anky met bitloos (hij doet alleen geen wedstrijden ed.) en zie wat voor resultaten hij behaalt met een halsring.

Hij is idd net anky, kijk maar eens naar de foto's op zijn site, op de helft ervan lopen de paarden LDR zonder bit. Hij klikkert die houding er gewoon in, heeft niets met verzameling te doen.

Afbeelding

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:02

Het gaat erom of je dezelfde resultate bitloos ook kan bereiken. Dat kan dus. ik doel niet op de verschillende trainingsmethoden zoals jij hier suggereert :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:05

Wie kan mij aan concrete informatie helpen van de KNHS over dit besluit. Ik zie van de TS namelijk alleen een link naar een site over bitloos paardrijden, en daarop een plan van aanpak van de sectorraad Paarden.

Allemaal prima, maar ik kan op de site van de KNHS nergens terugvinden dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Staat het eigenlijk wel allemaal vast, of is het meer een idee uit het plan van aanpak van een geheel andere organisatie?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:07

Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-01-09 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:07

heiditjj schreef:
Het gaat erom of je dezelfde resultate bitloos ook kan bereiken. Dat kan dus. ik doel niet op de verschillende trainingsmethoden zoals jij hier suggereert :)

Ik weet dat je dat bedoelt.
Echter zal Nevzorov hiermee nooit de top dressuur bereiken omdat de verzameling gewoon nergens te vinden is, maar anderzijds vinden de juryleden een voorhandlastige piaffe tegenwoodig ook geen probleem meer lijkt het :+

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:04

Ik heb inmiddels begrepen dat er voorlopig nog geen bitloze wedstrijden zullen komen en al helemaal niet gecombineerd met de "gewone" wedstrijden. Dit omdat de aanleuning van een paard met bit wezenlijk anders is dan die van een paard zonder bit. Aangezien aanleuning 1 van de onderdelen is van het scala van de africhting is en dus 1 van de onderdelen is waarop elk onderdeel van een proefje wordt beoordeeld is het in ieder geval nu nog niet te doen om de verschillende methodes in 1 klassement van te zetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:07

Boeiend :j Waar komt die info vandaan?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:30

Lietje1 schreef:
Ik heb inmiddels begrepen dat er voorlopig nog geen bitloze wedstrijden zullen komen en al helemaal niet gecombineerd met de "gewone" wedstrijden. Dit omdat de aanleuning van een paard met bit wezenlijk anders is dan die van een paard zonder bit. Aangezien aanleuning 1 van de onderdelen is van het scala van de africhting is en dus 1 van de onderdelen is waarop elk onderdeel van een proefje wordt beoordeeld is het in ieder geval nu nog niet te doen om de verschillende methodes in 1 klassement van te zetten.

Conclusie is dat dat als ze er komen het gescheiden is?
Waar heb je die info vandaan? Maar mocht het waar zijn ben ik daar wel blij mee dat het gewoon apart word dan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:31

Ben ik ook erg benieuwd naar, staat dat ergens zwart op wit?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:39

Ik heb hier en daar een berichtje meegelezen en dus niet het hele topic. Dus hierbij alvast excuses als ik in herhaling val.

Ik heb gekozen voor gemengd omdat ik vind dat er geen onderscheid gemaakt mag worden, dressuur is dressuur en of je dat nu met of zonder bit wilt rijden vind ik dat beide gelijk beoordeeld moeten worden. Dat de aanleuning anders zou zijn vind ik onzin, je wilt nog steeds je paard op 2 handen, nageeflijk, onspannen en gehoorzaam rijden neem ik aan! Waarom zou je het dan splitsen?!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:50

Waarom splitsen? Omdat ik toch echt van mening ben dat een bitloos hoofdstel anders inwerkt dan een hoofdstel met bit. Ik rij zelf bitloos en met bit op mijn paard maar ik merk toch verschil.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:33

Nibbit schreef:
Dat zou ik er net nog bij zetten Arabesk ;)

Er zijn trouwens wel aparte wedstrijden voor Fjorden en voor Friezen. Vind ik ook discriminatie. Dressuur is dressuur

Ook voor haflingers en arabieren, en op de pavo cup zul je geen koudbloed tegenkomen ;)

Dat zijn gewoon competities die de stamboeken organiseren voor hun leden/paarden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:41

Lietje1 schreef:

Pardon, met een dr. Cook krijg je hetzelfde beeld, het voelt hetzelfde en de aanleuning is dus ook gelijk. Ik denk dat er weer wat mensen zijn die beelden van touwhalsters en halsriemen zien. Maar er zijn ook nog gewoon bitloze optomingen die gewoon hetzelfde plaatje geven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:05

@arabesk: Als dat gaat gebeuren zal dat wel niet hier op de ponyclub gebeuren, zoveel zijn er volgens mij niet in egmond en omgeving(die wedstrijdwensen hebben dan bedoel ik) ik kom in het duin jullie soms tegen dan en bij ons op stal 1 en dan zie ik er hoguit nog 5. Maarja dat is natuurlijk wat ik zie dus weet t verder niet hoeveel het er precies zijn. Ik hoop voor jullie dat dit doorgaat, en hoop dat dan ook eindelijk de beschuldigingen naar elkaar toe zullen stoppen.