"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:26

Cassidy schreef:
sjaantje schreef:

Ik vind dit gewoon appels met peren vergelijken.

En dat vind ik dus niet :D
(als we met oneliners gaan smijten doe ik gewoon mee)

Ik had gisteravond geen zin om het uit te leggen, maar ik neem aan dat je wel kunt bedenken dat wel of niet aangalopperen en wel of niet met zweep rijden een WERELD van verschil is. Galopperen moet en een zweep niet altijd (vind ik, maar jij dus niet, dus dan zijn we uitgediscussieerd).

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:35

Cassidy schreef:
@Sjaantje, ik zou het idd direct doen, maar pas als idd de rillerigheid aangepakt is (met behulp van grondwerk en sacking out) . Als ik iets tegen zou komen, zou ik het opgelost willen zien.

Bijv. (kom ik weer met een voorbeeld, jongens goed lezen, dit is NIET zoals ik het zou doen).

Stel je eens voor dat je een paard hebt dat niet wil aangalopperen. Je gaat hem beleren, werkt alle oefeningen door, maar de galop laat je zitten want dat is nog niet nodig, komt later wel. Paard is op een gegeven moment klaar voor wedstrijden, maar je kunt niet starten omdat je de galop bent vergeten mee te nemen. Die ga je er op het eind nog opmonteren, wat je een jaar kost. Had je de galop meegenomen zoals je de stap en draf had meegenomen, was je eerder klaar geweest.

Dat ik (en anderen) dingen direct willen doen, is misschien het het verschil tussen degene die voor zichzelf een beetje aan het keutelen zijn, en degenen die een degelijk opgeleid paard dat van alle markten thuis is voor anderen willen afleveren of afgeleverd willen zien. Ik zelf zou geen genoegen nemen met een gulden middenweg zonder het geprobeerd te hebben om het probleem aan te pakken, iig niet op het gebied van zoiets "simpels" als het rijden met zweep.

Dat aangalopperen is idd appels en peren vergelijken. Een zweep hoort bij mij niet bij de basisuitrusting, een paard laten aangalopperen daarentegen wel. Zeker als je doel wedstrijdrijden is ;)

Dat van dat aankeutelen doet mij eigenlijk ook wel zeer. Ik ben behoorlijk secuur in het aanrijden en beleren van mijn paarden. Mijn doel is om een paard af te leveren die voor iedereen fijn te berijden is. Een paard waar ook alle knopjes zoveel mogelijk op zitten, uiteraard afh. van het nivo. En ja misschien hoort het mét zweep rijden daarbij, maar is imo nog steeds geen noodzakelijk iets.

Hoipiepeloii

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:39

ja dat aankeutelen slaat ook nergens op, want als iemand dat niet doet ben ik het wel (en jij ook).

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:40

Ik kon m'n pony ook eerst niet met zweep rijden,
toen ging ze als een gek rennen, en kreeg ik d'r niet meer rustig.
Nu reageert ze wel beter op de zweep,
al weet ik niet waarom ze nu opeens wél normaal reageert, en toen niet..

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:00

ik vind ook dat als je paard bang voorde zweep is hem eraan moet wennen, ook als je er niet mee rijd, want als het paard je vertrouwd is hij uiteindelijk nergens meer ang voor, ik heb ook een heel angstig paard, niet voor de zweep dan maar voor water flesen, zodra je op hem probeerde te drinken ging hij er in paniek vandoor, ben eraf gegaan en heb hem eraan laaten ruiken, toen hij minder angstig ervoor was ben ik het overzijn lichaam gaan vrijven , en beetje voor beetje verder, nu kan ik gewoon water mee nemen zonder problemen. hij is altijd angstig geweest maar als je eraan werkt met geduld dan komen ze erover heen, hij is nu niet meer bang en vertrouwd mij 100%, ik rijd alleen met zweep in de bak met dressuur, maar gebruik hem alleen voor als hij zijn kont niet mee krijgt met zijgangen, hoef alleen maar te raaken (echt niet hard) en dan begrijpt hij het. buien en met springen gebruik ik hem helemaal niet

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:57

Ik vind het prima als iemand besluit dat een zweepje niet nodig is. Vind het zelf ook lekkerder rijden zonder. Maar op het moment dat ik 'm nodig heb dan komt-ie er wel bij, of paardlief het nou leuk vind of niet. En als ik weet dat ik mogelijk later een zweepje nodig zou kunnen hebben, dan heb ik liever dat mijn paard daar nu meteen maar aan went, dan over 2 jaar pas.

Als je zeker weet (kun je dat ooit écht zeker weten?) dat je nooit een zweepje zult gebruiken met een paard, dan begrijp ik het als je ervoor kiest het paard hier ook niet vertrouwd mee te maken. Maar als je het later misschien toch nodig zal hebben, waarom dan niet nu alvast je paard eraan laten wennen?

(volgens mij is dat ook wat Cassidy bedoelde met dat voorbeeld over aangalopperen, of niet?)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:21

Wat voor zin heeft het om een paard te wennen aan iets wat hij nú niet nodig heeft. Alleen het vasthouden zal het dier niet deren. Of wil je de zweep gaan gebruiken terwijl het niet nodig is?
Je rijdt toch ook niet eerst met je been eraan om het dier aan die benen te laten wennen?

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:22

Bij de basis africhting zeker in het begin heb je ook zeker een zweep nodig, ze reageren nou eenmaal niet gelijk op de beenhulpen en stemhulpen van bovenaf werken ook niet altijd even geweldig.
Daar wen je het paard dus al aan een zweep, maar dat wil nog niet zeggen dat je altijd met zweep op een paard moet blijven rijden.

De draver die wij hadden was al zadelmak en redelijk bereden toen wij hem kochten, en was erg rennerig op de zweep.
Aangezien je bij een draver juist de rust in wil trainen en een langzamere/rustigere draf hebben wij de zweep niet gebruikt bij dit paard. Aan de longe had ie het ook niet op een longeerzweep, wel gebruikte ik een kortere zweep met longeren wat niet te dicht bij zijn lijf kwam.
Het is per paard en ruiter verschillend of ze de energie erin willen steken om zo'n paard aan een zweep te willen laten wennen. Ik heb het bij dit paard niet gedaan omdat er geen vooruitgang mee was en hij al prima aan de hulpen stond.
Deze draver heeft in zijn basis training voor koersdraver geleerd dat een zweep hard lopen betekend, nou ga dat maar eens afleren. Andere dingen aanleren vond ik belangrijker.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:28

Mijn paarden maak ik nooit mak met een zweep. Ik wil mijn handen vrij hebben. Het paard is gewend om op de stemhulp van de longeur te reageren. Daar begint het dus ook mee als ik of iemand anders erop zit. In het eerste begin doe ik niks en de longeur alles. Totdat de ruiter het overneemt. En dan rijdt ik na 4 keer los en helemaal op eigen stemhulp in combinatie met beenhulp. Paarden zijn heel slim, verbaas me er altijd weer om dat daar door de ruiters niet meer gebruik van wordt gemaakt.

Als je wilt ben je nergens een zweep voor nodig. Ik ben daar heel neutraal in. De zweep is een uitermate fijn hulpmiddel. Alleen niet voor mij. Ik houd er niet van om wat in mijn handen te hebben en ik ga hem ongemerkt teveel gebruiken en denk niet meer na. Als er iets is waarbij ik de zweep zou moeten gebruiken, pak ik hem er ook rustig wel bij ja. Ondanks dat een paard 3 jaar zonder is gereden. De reactie op de zweep is vaak niet anders of juist fijner. Meestal is het bijna aanraken dan al voldoende om bijvoorbeeld de achterhand te verplaatsen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:30

ik gebruik altijd een klein springzweepje om het stuur erop te monteren :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:39

KiWiKo schreef:
ik gebruik altijd een klein springzweepje om het stuur erop te monteren :)

Ik doe gewoon net of ik op een vrachtwagen zit :P

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:10

Ik zou niet zeggen dat ik mijn paard niet met zweep kan rijden..
Alleen zodra hij hem voelt is het feest :Y)
Begint te steigeren en te bokken en schiet alle kanten op.
Ik kan dit best uitzitten maar hij word niet meer rustig tot dat ik de zweep weg leg..
en dan nog :oo
ik ben een half jaar bezig geweest om hem iedere keer zachtjes aan te raken en als hij rustig blijft belonen.
na een tijdje ging dit best goed werd wat minder heftig.
totdat ik in een les reed en iemand met een zweep door de lucht een sloeg (dat geluid ;))
hij washelemaal in paniek en de volgende keer dat ik een zweep vast had was hij helemaal bang.

Ik rij het liefst met gewoon een zweepje oid maar ik wil ook wel eens met hem aan het werk. als ik altijd maar bezig ben om hem rustig te houden ga ik liever zonder rijden.
als iemand echt een goede tip heeft ga ik dat zeker proberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:15

Ga Parelli met hem doen, en als je de voorbereiding goed doet, kun je uiteindelijk de extreme friendly game doen, Dat zie je op het filmpje ook, als de man met de stick en string hem hard knallend langs het paard op de grond slaat. Dat is de extreme friendly game. En zo rustig als het paard er bij staat, kan jou paard dat uiteindelijk ook. Dan schrikt hij niet zo van het geluid van een zweep bij een ander.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-01-09 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:19

ja daar hou ik dus niet van.
prima hoe anderen met hun paard omgaan.
Ik kan je niet precies uitleggen waarom niet maar ik hou er gewoon niet van.
van die mannetjes met hun theorieen.. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:22

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen. Maar misschien hebben anderen hier ook nog tips voor je.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:25

Cassidy; ik heb even een stukje van het filmpje bekeken. Zeg er ook bij dat ik nog nooit iets met NH heb gedaan. Maar ik snap het nut ook niet van de oefening/extreme friendly game :n Waarom zou ik mijn paard zo willen trainen dat ik dit kan doen.

De laatste zin in je laatste post ben ik het helemaal mee eens. Maar we moeten allemaal in ons achterhoofd houden dat de resultaten die je krijgt of wil krijgen afhankelijk zijn van je gebruiksdoel :)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:26

__Elizabeth schreef:
ja daar hou ik dus niet van.
prima hoe anderen met hun paard omgaan.
Ik kan je niet precies uitleggen waarom niet maar ik hou er gewoon niet van.
van die mannetjes met hun theorieen.. :)

daar geef ik je dus gelijk in ik hou ook niet van die mannetjes. ;) :o
ik vind wel dat als je je zweep niet nodig heb je er dus ook niet mee hoeft te rijden,
ergens in het begin van dit topic werd geroepen dat mensen der zweep gebruiken als straf middel. dat zal vast maar niet iedereen doet dit.
ik gebruik me zweep ook om te corrigeren dit heeft niets met straffen te maken.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:32

ik gebruik mijn zweep om de achterhand nog beter te activeren.
Dit is tog geen straf geven?
ik mep hem echt niet, sterker nog krijg de kans er niet voor :Y)

en ik vind het eigenlijk gewoon onzin dat filmpje.
iedereen meot zelf weten wat hij wil maar kom op..
de zweep moet ook weer niet het vriendje worden van mij paard.
want zoals dat paard er bij staat op het begin van het filmpje zal hij ook niet reageren als ik hem aantik.
beetje de extreme kant he :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:35

malloesje schreef:
Cassidy; ik heb even een stukje van het filmpje bekeken. Zeg er ook bij dat ik nog nooit iets met NH heb gedaan. Maar ik snap het nut ook niet van de oefening/extreme friendly game :n Waarom zou ik mijn paard zo willen trainen dat ik dit kan doen.

Als een paard ergens van schrikt of ergens sceptisch over is, dan neemt hij de benen. Met de extreme friendly game leer je hem het tegenovergestelde.

Quote Parelli: Het gedrag van het paard moet veranderen van: "Don't stand there, do something" naar "Don't do something, stand there"
Krijg je bombproof paardjes van.
De Queens Horse Guard in Engeland gebruiken tegenwoordig ook Parelli, wisten jullie dat?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:37

__Elizabeth schreef:

want zoals dat paard er bij staat op het begin van het filmpje zal hij ook niet reageren als ik hem aantik.

nou wat jij doe doe ik dus ook ik sla hem niet verrot wat een onzin allemaal
en soms krijgt hij wel een tik en dat is vooral als er niet op me been gereageerd word.
bedoel ik vind dat als je je paard moet schoppen omdat het niet op je been reageerd erger dan een tik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:38

__Elizabeth schreef:

Hij gaat zeer zeker reageren op je zweep omdat je eerst desensibiliseert en aansluitend sensibiliseert. Wat je hier ziet is de desensibiliseringsfase.
En verder geldt: you may lead a horse to water, but you cannot make him drink.
Wat mij betreft mag je het onzin vinden.

malloesje

Nee geen weet van. Grappige quote trouwens.. Maar ik zou nog niet snel beginnen met Parelli oid :o Iig zolang ik het op mijn vertrouwde/conservatieve manier goed kan redden ;)

Shadow0

Ik vind het filmpje niet aansprekend qua ultieme schoonheid ofzo, maar verder... ik zie wel het nut van een paard dat zich niet lamschrikt als er een keer een touw tegen hem aankomt of een zweep knalt. Gewoon, omdat er een heleboel onverwachte situaties zijn en het fijn is als paarden daar niet al te veel van onder de indruk raken. (Zo vind ik het ook erg fijn dat de paarden bij ons naast zweepbestendig, ook klappende-bakdeurbestendig zijn.)
En verder zie ik gewoon een paar basis stuuroefeningetjes - het lijkt me meer dan logisch dat je een paard voor- en achteruit kunt zetten, de voor- en/of de achterhand op zij kunt verplaatsen en aan de hand meerdere gangen kunt vragen.

Is allemaal niet uitzonderlijk toch?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:42

Cassidy schreef:
malloesje schreef:

Als een paard ergens van schrikt of ergens sceptisch over is, dan neemt hij de benen. Met de extreme friendly game leer je hem het tegenovergestelde.

Quote Parelli: Het gedrag van het paard moet veranderen van: "Don't stand there, do something" naar "Don't do something, stand there"
Krijg je bombproof paardjes van.
De Queens Horse Guard in Engeland gebruiken tegenwoordig ook Parelli, wisten jullie dat?

Oftewel je ontneemt het dier zijn instinct. Nee ook niet voor mij weggelegd. Ik erger me al groen en geel als een paard op zijn kalie krijgt omdat hij ergens voor wegspringt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:46

Je ontneemt het paard al het instinct als je er een zadel oplegt, en op zijn rug gaat zitten. En wat is je mening over politiepaarden dan? Die hebben ook geleerd om na te denken en niet blind de benen te nemen bij harde geluiden, flitslichten, sirenes en zwaailichten of een kudde hooligans die gillend op ze afstormt. Ontneem je die paarden ook hun instinct? In mijn ogen niet. Je leert ze nadenken.
Maar ik denk dat we afdwalen. Voor NH is er een heel ander forum.