Ik hoor het wel over pb

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Waratje schreef:Beste meid, jouw Haflinger gaat nog een heel stuk verder uitgroeien in de komende jaren. Dat is misschien wat minder de hoogte in, maar reken maar dat er nog tot 6 jaar gegroeid wordt.
Onze Welsh Cob is nu 6 en vorige week merkte de bekapster nog op dat hij sinds de vorige keer toch weer veranderd was. Hij is nu heel mooi in verhouding gekomen, mooi uitgezwaard maar zeker niet vet. Maar een jaar geleden leek hij ook al af..... Dus je kunt wel vinden dat je paard er uitziet als volledig uitgegroeid, de kans dat dat met 3,5 ook feitelijk zo is, is nihil.
Feit blijft dat die groeischijven van de rug pas met 6 sluiten en het paard dan pas volledig is uitgegroeid in het skelet.
En wat sommige mensen opmerken dat het paard het zo leuk vindt: dat kan, maar dat is meteen ook de grootste valkuil bij het beleren van een jong paard. Dat ze het zo leuk vinden is mooi, maar de kans dat je dan teveel vraagt (zowel geestelijk als lichamelijk) is wel heel erg groot. Paarden die zo blij zijn om dingen voor je te doen moet je tegen hun en jouw eigen enthousiasme beschermen. Leer ze dingen onbelast, dan leren ze wel, maar het doet geen (of minder) schade.
Citaat:wat een goed verhaal over de gevolgen van groei!
Ik verbaas me over de vele reacties van ongeloof over de noodzaak om te wachten met jonge dieren.
We hebben een paar jaar geleden een hengstveulen gefokt uit een merrie met alle predicaten die er zijn.
Een groot veulen, met fantastische uitstraling en beweging. Eentje voor het grote werk.
Verkocht op tweeenenhalf jarige leeftijd, en ja, ze zouden het rustig met hem aandoen. Eerst tenminste een jaar het land in.
En wat schrijven ze me, op 1 januari eropvolgend stond hij in een africhtingsstal. Twee jaar en zeveneneenhalve maand oud.
Tweeeneenhalf jaar later is hij afgekeurd: problemen met de nekwervels, door snelle groei.
De eigenaren spreken van 'pech'. Ik ben razend. Alle waarschuwingen en adviezen ten spijt - ze konden gewoon niet wachten. Weer een paard naar de knoppen, 5 jaar oud.
Nikki_L schreef:Ik heb nu een veulen in de opfok staan. En ik had er over zitten denken, om het rond zijn 3.5 a 4 lichtjes in te rijden, en dan weer lekker de wei in, en nog ff lekker genieten.
AngelofLove schreef:Ik vind dat je eigenlijk ook naar het paard zelf moet kijken. Zo heeft een vriendin van mij een paardje van 3,5 jaar oud staan maar dat paardje ziet eruit als 2,5 jaar. Hij lijkt nog zo veulenachtig en is nog niet echt uitgegroeid hebben wij het idee. Dus ze wacht gewoon geduldig totdat ze vindt dat hij er wel klaar voor is, al is dat pas over 1 jaar.
Yamcha schreef:AngelofLove schreef:Ik vind dat je eigenlijk ook naar het paard zelf moet kijken. Zo heeft een vriendin van mij een paardje van 3,5 jaar oud staan maar dat paardje ziet eruit als 2,5 jaar. Hij lijkt nog zo veulenachtig en is nog niet echt uitgegroeid hebben wij het idee. Dus ze wacht gewoon geduldig totdat ze vindt dat hij er wel klaar voor is, al is dat pas over 1 jaar.
Je kunt alleen op röntgenfoto's zien of een paard uitgegroeid is, hoor
En aangezien mensen geen röngenogen hebben.......
Pás over een jaar? Geduld is een schone zaak.....
Citaat:Tweeeneenhalf jaar later is hij afgekeurd: problemen met de nekwervels, door snelle groei.
LindyH schreef:Ik las gister toevallig het volgende in het boek Paardenmassage van Renate Ettl:
Omdat het bot substanties op kan bouwen en af kan breken, is het in zekere zin vormbaar. Het bot stelt zich in op de belasting en breekt mineralen af of slaat ze op. Daardoor is een bot trainbaar. Als botten niet worden belast, leidt ook dit tot een afbraak van botsubstantie.
Het is natuurlijk de vraag in hoeverre dit van belang is voor de leeftijd van het inrijden, maar ik vind het wel iets om over na te denken. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat een paard uitgegroeid moet zijn. Dat geldt ook niet voor mensen. Ik denk dat het eerder een kwestie is van rustig opbouwen, zodat het lichaam de tijd krijgt op zich aan te passen. Dat het schadelijk is om een paard uit de wei te trekken en vervolgens hard aan zijn eerste training te zetten, lijkt mij logisch. Maar het zou kunnen dat als je op 2-jarige leeftijd rustig begint met wat longeerwerk en dat langzaam opbouwt, dat het paard dan op 3-jarige leeftijd misschien wel klaar is om op een verantwoorde manier beleerd te worden. Ik weet niet of het zo is, maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Citaat:Besef wel dat de verleiding heel groot is om door te gaan met rijden als je eenmaal met een paard begint. Ik heb al van heel veel mensen dit voornemen gehoord, maar als het puntje bij paaltje komt gaat het paard niet weer de wei in.
AngelofLove schreef:Yamcha schreef:Je kunt alleen op röntgenfoto's zien of een paard uitgegroeid is, hoor
En aangezien mensen geen röngenogen hebben.......
Pás over een jaar? Geduld is een schone zaak.....
Ik zeg toch ook dat we het idee hebben dat hij nog niet is uitgegroeid, niet dat hij zeker nog niet is uitgegroeid![]()
En tja, pas over een jaar, ze heeft in totaal 3 paarden waarvan 2 van 8 jaar, die ze regelmatig rijdt dus waarom zou ze dan geen geduld hebben..... ze heeft er geen haast mee