ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:38

@Rani, de syllabus kan ik je helaas niet meegeven, maar wil het best kopiëren. Wil je alleen het deel over de wervels of alle info over botten?
Ik hoor het wel over pb Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:41

Waratje schreef:
Beste meid, jouw Haflinger gaat nog een heel stuk verder uitgroeien in de komende jaren. Dat is misschien wat minder de hoogte in, maar reken maar dat er nog tot 6 jaar gegroeid wordt.
Onze Welsh Cob is nu 6 en vorige week merkte de bekapster nog op dat hij sinds de vorige keer toch weer veranderd was. Hij is nu heel mooi in verhouding gekomen, mooi uitgezwaard maar zeker niet vet. Maar een jaar geleden leek hij ook al af..... Dus je kunt wel vinden dat je paard er uitziet als volledig uitgegroeid, de kans dat dat met 3,5 ook feitelijk zo is, is nihil.
Feit blijft dat die groeischijven van de rug pas met 6 sluiten en het paard dan pas volledig is uitgegroeid in het skelet.

En wat sommige mensen opmerken dat het paard het zo leuk vindt: dat kan, maar dat is meteen ook de grootste valkuil bij het beleren van een jong paard. Dat ze het zo leuk vinden is mooi, maar de kans dat je dan teveel vraagt (zowel geestelijk als lichamelijk) is wel heel erg groot. Paarden die zo blij zijn om dingen voor je te doen moet je tegen hun en jouw eigen enthousiasme beschermen. Leer ze dingen onbelast, dan leren ze wel, maar het doet geen (of minder) schade.

Afgod

@ rianneh: zou je mij de syllabus ook kunnen pb-en / mailen? Ik heb ook wel interesse Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:56

Waratje super geschreven. Toen ik las over het enthousiaiste paard was het eerste wat in me opkwam, mijn veulen van bijna 6 maanden is zeer werkwillig doet mama na in alles wat ik van haar vraag. Voor mij is dat reden om minder met moeders te doen tot hij gespeend is, want ik ben bang dat hij anders overbelast wordt. Het is een paard die een dag geen aandacht beschrijft als een dag niet geleefd, maar toch zal ik daar nu nog niet actief mee gaan werken en ook niet voor zijn 3e, helaas maar dan moet hij toch echt leren dat het niet altijd feest is en dat hij nog niet alles mag.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:46

Ik kreeg net per pb nog een reactie (schrijver wenst anoniem te blijven)

Citaat:
wat een goed verhaal over de gevolgen van groei!
Ik verbaas me over de vele reacties van ongeloof over de noodzaak om te wachten met jonge dieren.

We hebben een paar jaar geleden een hengstveulen gefokt uit een merrie met alle predicaten die er zijn.
Een groot veulen, met fantastische uitstraling en beweging. Eentje voor het grote werk.

Verkocht op tweeenenhalf jarige leeftijd, en ja, ze zouden het rustig met hem aandoen. Eerst tenminste een jaar het land in.
En wat schrijven ze me, op 1 januari eropvolgend stond hij in een africhtingsstal. Twee jaar en zeveneneenhalve maand oud.
Tweeeneenhalf jaar later is hij afgekeurd: problemen met de nekwervels, door snelle groei.
De eigenaren spreken van 'pech'. Ik ben razend. Alle waarschuwingen en adviezen ten spijt - ze konden gewoon niet wachten. Weer een paard naar de knoppen, 5 jaar oud.

Geduld is een schone zaak... en over geduld gesproken: ik wacht nog steeds op een wetenschappelijk onderbouwde verwerping van mijn artikel.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:02

Ik heb nu een veulen in de opfok staan. En ik had er over zitten denken, om het rond zijn 3.5 a 4 lichtjes in te rijden, en dan weer lekker de wei in, en nog ff lekker genieten.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:04

Ik vind dat je eigenlijk ook naar het paard zelf moet kijken. Zo heeft een vriendin van mij een paardje van 3,5 jaar oud staan maar dat paardje ziet eruit als 2,5 jaar. Hij lijkt nog zo veulenachtig en is nog niet echt uitgegroeid hebben wij het idee. Dus ze wacht gewoon geduldig totdat ze vindt dat hij er wel klaar voor is, al is dat pas over 1 jaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:12

Nikki_L schreef:
Ik heb nu een veulen in de opfok staan. En ik had er over zitten denken, om het rond zijn 3.5 a 4 lichtjes in te rijden, en dan weer lekker de wei in, en nog ff lekker genieten.

Besef wel dat de verleiding heel groot is om door te gaan met rijden als je eenmaal met een paard begint. Ik heb al van heel veel mensen dit voornemen gehoord, maar als het puntje bij paaltje komt gaat het paard niet weer de wei in. Daarom is het beter om desnoods iets langer te wachten met erop te gaan zitten, zodat de verleiding minder groot is.
Beleren voor de kar zou eventueel wel op die leeftijd kunnen, want dan wordt de rug niet belast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:23

AngelofLove schreef:
Ik vind dat je eigenlijk ook naar het paard zelf moet kijken. Zo heeft een vriendin van mij een paardje van 3,5 jaar oud staan maar dat paardje ziet eruit als 2,5 jaar. Hij lijkt nog zo veulenachtig en is nog niet echt uitgegroeid hebben wij het idee. Dus ze wacht gewoon geduldig totdat ze vindt dat hij er wel klaar voor is, al is dat pas over 1 jaar.

Je kunt alleen op röntgenfoto's zien of een paard uitgegroeid is, hoor Knipoog

En aangezien mensen geen röngenogen hebben.......

Pás over een jaar? Geduld is een schone zaak.....

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:34

Yamcha schreef:
AngelofLove schreef:

Ik zeg toch ook dat we het idee hebben dat hij nog niet is uitgegroeid, niet dat hij zeker nog niet is uitgegroeid Knipoog

En tja, pas over een jaar, ze heeft in totaal 3 paarden waarvan 2 van 8 jaar, die ze regelmatig rijdt dus waarom zou ze dan geen geduld hebben..... ze heeft er geen haast mee

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:40

Ik las gister toevallig het volgende in het boek Paardenmassage van Renate Ettl:

Omdat het bot substanties op kan bouwen en af kan breken, is het in zekere zin vormbaar. Het bot stelt zich in op de belasting en breekt mineralen af of slaat ze op. Daardoor is een bot trainbaar. Als botten niet worden belast, leidt ook dit tot een afbraak van botsubstantie.

Het is natuurlijk de vraag in hoeverre dit van belang is voor de leeftijd van het inrijden, maar ik vind het wel iets om over na te denken. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat een paard uitgegroeid moet zijn. Dat geldt ook niet voor mensen. Ik denk dat het eerder een kwestie is van rustig opbouwen, zodat het lichaam de tijd krijgt op zich aan te passen. Dat het schadelijk is om een paard uit de wei te trekken en vervolgens hard aan zijn eerste training te zetten, lijkt mij logisch. Maar het zou kunnen dat als je op 2-jarige leeftijd rustig begint met wat longeerwerk en dat langzaam opbouwt, dat het paard dan op 3-jarige leeftijd misschien wel klaar is om op een verantwoorde manier beleerd te worden. Ik weet niet of het zo is, maar ik kan me er iets bij voorstellen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:53

Citaat:
Tweeeneenhalf jaar later is hij afgekeurd: problemen met de nekwervels, door snelle groei.

Wat heeft dit te maken met vroegtijdig beleren? Dit lijkt me een probleem van de grote luxe-paarden van tegenwoordig. Vooral ruinen kunnen echt veel te groot worden. Dat is een fokkerij-probleem.

Het zorgt er wel voor dat je nog veel langer moet wachten met het beleren, want deze paarden zitten gewoon niet stevig in elkaar. De rassen die dichter bij het wilde paard staan en minder kapotgefokt zijn, zijn over het algemeen eerder 'uitgehard'. Ik heb al eerder in dit topic gezegd: dat zouden ze eens per ras moeten onderzoeken. Ik denk dat er enorme verschillen zijn.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:15

LindyH schreef:
Ik las gister toevallig het volgende in het boek Paardenmassage van Renate Ettl:

Omdat het bot substanties op kan bouwen en af kan breken, is het in zekere zin vormbaar. Het bot stelt zich in op de belasting en breekt mineralen af of slaat ze op. Daardoor is een bot trainbaar. Als botten niet worden belast, leidt ook dit tot een afbraak van botsubstantie.

Het is natuurlijk de vraag in hoeverre dit van belang is voor de leeftijd van het inrijden, maar ik vind het wel iets om over na te denken. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat een paard uitgegroeid moet zijn. Dat geldt ook niet voor mensen. Ik denk dat het eerder een kwestie is van rustig opbouwen, zodat het lichaam de tijd krijgt op zich aan te passen. Dat het schadelijk is om een paard uit de wei te trekken en vervolgens hard aan zijn eerste training te zetten, lijkt mij logisch. Maar het zou kunnen dat als je op 2-jarige leeftijd rustig begint met wat longeerwerk en dat langzaam opbouwt, dat het paard dan op 3-jarige leeftijd misschien wel klaar is om op een verantwoorde manier beleerd te worden. Ik weet niet of het zo is, maar ik kan me er iets bij voorstellen.

Bot wordt ook belast door beweging. Lekker de wei / paddock in dus! In ieder geval niet opsluiten in een klein hokje.
Bij mensen werkt dat overigens net zo.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:04

Citaat:
Besef wel dat de verleiding heel groot is om door te gaan met rijden als je eenmaal met een paard begint. Ik heb al van heel veel mensen dit voornemen gehoord, maar als het puntje bij paaltje komt gaat het paard niet weer de wei in.

Ergens komt dat doordat veel mensen geen alternatieven kennen, en geen lol lijken te beleven aan een hoop dingen die je met een 3-5 jarige kan doen zonder hem te overbelasten. Je kan alles met ze doen, alles aanleren, van balkjes lopen, tot door riviertjes, druk verkeer enz..alleen: alles kort, en met mate, véél rust, en je mag er niet te veel bovenop gaan zitten. Dus als je bereid bent 3/4 van het parcours of de wandeling naast je paard te lopen is er geen enkel probleem.

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:58

even stipje, moet dit iemand laten lezen die met paarden van 2.5 bezig is met inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:20

AngelofLove schreef:
Yamcha schreef:

Ik zeg toch ook dat we het idee hebben dat hij nog niet is uitgegroeid, niet dat hij zeker nog niet is uitgegroeid Knipoog

En tja, pas over een jaar, ze heeft in totaal 3 paarden waarvan 2 van 8 jaar, die ze regelmatig rijdt dus waarom zou ze dan geen geduld hebben..... ze heeft er geen haast mee

Je kunt weten dat een paard met 6 jaar pas is uitgegroeid, sommigen zelfs pas met 8 jaar.
Speculeren of hij met 3,5 of 4,5 al wel uitgegroeid is, is dus grote onzit, je wéét dat het niet zo is.....

Wil niet zeggen dat je hem geen dingen kunt leren, niks mis met een zadeltje op de rug, bitje erin, bak slepen, verzin het maar!
Maar uitgegroeid is hij niet

Ik vind rond de 4 jaar een prima leeftijd om te beginnen met beleren (de basismanieren moet hij dan gewoon allang kennen). 3 jaar vind ik echt te jong, maar pas wel op met beleren dat je het paard niet gelijk op de rug belast. Je kunt ze vrij veel aan de hand aanleren, als dan de tijd is gekomen om erop te zitten, hoeft ie alleen nog maar te leren dat er iemand op zijn rug kan Lachen