Kelly_ann schreef:Sizzle schreef:pijn is zeker weten meetbaar.
Hoe?
Bij mijn weten is het beleven en uiten van pijn subjectief.
Dit is het perfecte voorbeeld van niet exact hetzelfde bedoelen volgens mij! Pijn an sich is meetbaar aan de hand van stofjes in het bloed (bijv cortisol, het stresshormoon of zelfs pijnregulatoren e.d.) maar de uiting en de beleving hiervan kan totaal anders zijn!
Mooi voorbeeld, ik ben net geopereerd en in het protocol stond dat ik een morfinepomp nodig had. Veel pijn dus! Blijk ik allergisch te zijn dus geen morfine voor mij, moest het doen met minder pijnstilling. Toch heb ik vrij weinig pijn gehad vind ik zelf, terwijl deze operatie dus bekend staat als erg pijnlijk. Precies hetzelfde gedaan, dus dezelfde structuren aangetast e.d. waar waarschijnlijk dezelfde stofjes bij vrijkomen maar mijn pijngrens ligt vrij hoog (wist ik hiervoor ook al) dus mijn beleving van de pijn kan totaal anders zijn dan bij een ander.
De pijn is zeker meetbaar, de beleving van pijn een stuk moeilijker!
En daar zit ook het probleem aangezien paarden toch dieren zijn die het vaak verbergen aangezien kwetsbaar opstellen erg gevaarlijk is. Daar heb ik ook nog een mooi voorbeeld van, dat je zowel biologisch als met je gevoel kan uitleggen. Een paard wat ik "lease" van een huifkarverhuur staat buiten de zomermaanden om bij mij. Voelt zich bij mij helemaal happy en daar is het hard werken met wat andere minder leuke situaties, kortom meneer is daar niet echt happy. Hij had een peesblessure opgelopen aan beide voorbenen en liep dus erg moeizaam. Had hij al een paar weken dus was al niet meer echt acuut. Wij nemen hem mee en nauwelijks een dag later gaf hij zich er volledig aan over en kon nauwelijks meer op zn benen staan. Biologisch erg goed te begrijpen omdat hij zich bij ons duidelijk veiliger voelt dus aan zn pijn kan toegeven (doen ze in het wild ook op momenten dat het kan, dat het veilig is) maar je zou ook meer de gevoelskant ervan kunnen bekijken en dus denken dat hij het op een of andere manier weet dat het bij ons kan en dat hij bij ons ook de medische zorg krijgt. Komt op hetzelfde neer maar toch net iets anders volgens mij. Zo kom ik veel meer situaties tegen die je op beide manieren kan bekijken en dat het toch vaak op hetzelfde neer komt!
Wat betreft die wraak, erg apart! Ik heb het zelf nog nooit zo gezien en ook niet van gehoord maar wat jij beschrijft is wel lastig om op een andere manier uit te leggen... zulke situaties zetten je zeker aan het nadenken!
Nog wat betreft de onderzoeken zonder controlegroep, zodra ik getypt had dat ze zo goed als waardeloos zijn besefte ik zelf al dat het niet waar is vanwege de genoemde redenen van shadow. Had ik zelf al gedacht maar ging gelijk erna online en drukke middag gehad dus is het erin geschoten om mezelf te corrigeren maar gelukkig is dat al voor me gedaan
Ook mooier verwoord dan ik zelf had kunnen doen!