Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:En hier is dus mijn punt, geeft dat paard wel na? Of buigt hij in zijn nek omdat dat bit ( wat echt niet fijn is ) hem aardig wat nachtmerrie's kan bezorgen als hij het niet doet.
Marije1984 schreef:Ik bedoel er dus alleen maar me te zeggen dat zulke problemen er niet zou zijn geweest als mijn instructie (al verscheidene gehad) het tijdig had gezien en had het opgelost
Goofy44 schreef:Leuke naam: Kneusje --- een nieuwe ster aan het firmament ?
Citaat:Ja dat paard geeft meestal na. De stang die ik gebruik is niet zwaarder dan een dressuurstang die veel ruiters met Stang en trens gebruiken. En zoals gezegd ik rij met nauwelijks druk op het bit. Net iets meer dan het gewicht van de teugels. We gebruiken zwaardere teugels als we meer gewicht willen.
Wel zijn de scharen wat langer waardoor je minder snel inwerkt dan met korte scharen en een kleine beweging van de ruiterhand minder effect beweging geeft op het bit.
Nachtmerries heeft hij niets meer aan, LLano is geruind.
Marije1984 schreef:Ik vindt het idd erg jammer dat je het in de basis allemaal maar een beetje moet uitzoeken. Goeie instructeurs zijn er bijna niet te vinden dus ben je op jezelf aangewezen. Erg jammer. Ik heb mijzelf ook altijd alleen moeten redden. Dan sluipen er snel fouten in en die zijn er niet snel uit. Het meest absurde vindt ik nog dat ik er na 2 weken na een artikel te hebben gelezen over het belang van de houding van de ruiter bij overgangen er ben achter gekomen dat ik helemaal verkeerd op mijn paard zit. Ben nu dus met mezelf bezig om dus goed te zitten. De eerst volgende les toch maar even in conclaaf met mijn instructrice. Toch te gek voor woorden dat ik daar zelf na 10 jaar achter kom. Erg jammer.
janderegelaa schreef:Citaat:Ja dat paard geeft meestal na. De stang die ik gebruik is niet zwaarder dan een dressuurstang die veel ruiters met Stang en trens gebruiken. En zoals gezegd ik rij met nauwelijks druk op het bit. Net iets meer dan het gewicht van de teugels. We gebruiken zwaardere teugels als we meer gewicht willen.
Wel zijn de scharen wat langer waardoor je minder snel inwerkt dan met korte scharen en een kleine beweging van de ruiterhand minder effect beweging geeft op het bit.
Nachtmerries heeft hij niets meer aan, LLano is geruind.
Nou......... ik weet het niet hoor maar ik heb met wiskunde geleerd dat als de arm langer wordt de kracht toeneemt met een mindere inspanning. Dus die ogenschijnlijke kleine ophouding van jou voelt ie veel beter met jouw bit dan dezelfde druk op het bit van onze dressuurruiters met kortere scharen. Probeer het maar eens.
Citaat:
Nou......... ik weet het niet hoor maar ik heb met wiskunde geleerd dat als de arm langer wordt de kracht toeneemt met een mindere inspanning. Dus die ogenschijnlijke kleine ophouding van jou voelt ie veel beter met jouw bit dan dezelfde druk op het bit van onze dressuurruiters met kortere scharen. Probeer het maar eens.
Natuurkundig gezien heb je gelijk, je hebt minder kracht nodig om die stang bijvoorbeeld 2mm te bewegen. Maar als je een korte stang 2mm beweegt is de werking groter dan als je een langere stang 2mm beweegt.
Gerrie schreef:Marije1984 schreef:Ik vindt het idd erg jammer dat je het in de basis allemaal maar een beetje moet uitzoeken. Goeie instructeurs zijn er bijna niet te vinden dus ben je op jezelf aangewezen. Erg jammer. Ik heb mijzelf ook altijd alleen moeten redden. Dan sluipen er snel fouten in en die zijn er niet snel uit. Het meest absurde vindt ik nog dat ik er na 2 weken na een artikel te hebben gelezen over het belang van de houding van de ruiter bij overgangen er ben achter gekomen dat ik helemaal verkeerd op mijn paard zit. Ben nu dus met mezelf bezig om dus goed te zitten. De eerst volgende les toch maar even in conclaaf met mijn instructrice. Toch te gek voor woorden dat ik daar zelf na 10 jaar achter kom. Erg jammer.
Jammer ,maar toch ook weer knap dat je dat zelf na wat gelezen te hebben geconstateerd hebt!
En dan ga je je verder ontwikkelen door lezen, kijken en zelf rijden natuurlijk!
Ik denk voor jou dat een paar 'centered riding' lessen heel wat opheldering kunnen brengen!
Laatst een demo gezien en die blonk uit door zijn eenvoud, en het snelle effect op een verbeterde houding
Je gewone instructie zal hoogst waarschijnlijk daar niet in zijn geoefend...
Dus pik van alles wat mee en doe er je voordeel mee.
Don_Marcello schreef:Jan en Mareille,
De kracht neemt toe, maar de beweging neemt juist af. 2 centimeter beweging in mijn hand levert bij een verhouding van (ik denk 1:4) slechts een halve centimeter beweging van het bit in de mond.
Bij een kortere schaar of waneer de teugels direct op het mondstuk van het bit zitten (zoals bij een trens) levert 2 cm beweging van de ruiterhand ook direct 2 cm beweging op de lagen op. Men noemt daarom een stang met langere scharen langzamer dan een stang met korte scharen.
Deze kracht is zoals ik steeds al aangeef geen punt als je in balans zit en zonder druk op de teugels rijdt.
De reden dat men in de 17e eeuw met nog veel langere scharen reed was ook niet om meer kacht uit te kunnen oefenen en ook niet omdat de ruiters van toen zulke onrustige handen hadden. De reden was simpelweg om bij de barokke paarden van toen, de teugels lager te kunnen houden, zodat de teugels op de hals kunnen inwerken en niet op de machtige manenkam van die hengsten. Met één hand kan je natuurlijk niet je hand lager houden dan de schoft.
janderegelaa schreef:Ik vind het een interessante materie, misschien moet ik maar eens op zo'n paard gaan zitten om het zelf te voelen.
Karl66 schreef:Dan ben je een keer twee dagen afwezig en is het topic zowat verdubbeld![]()
Ik ben het wel met Q eens dat ik nieuwsgierig ben naar het punt dat kneusje wil maken, tot nu toe zijn zijn of haar bijdragen vooral op de persoon en een bloemlezing van andermans meningen.
Paardentango schreef:Nou zeg, en als je dan inderdaad weer ineens binnen kom vallen is er een hoop bij te lezen.
Wat een commotie, en wat een hoop werk. Of het nu wel of niet mag het levert een interessante opsomming van een aantal citaten op, intervieuws. Of het nu mag of niet mag, ik heb het er niet ipgezet, ik lees alleen maar.
Stang gebruik is weer een heel ander iets, en zo vaart dit topic rond op de grote zee van paardkennis, logica en mijn ding...het gevoel van beiden ten opzichte van elkaar.
Branderup, hmm, wat D. Marcello schrijft is heel fraai verwoord en er zit zeker een groot deel waarheid in.
Maar het onderschrift van kneusje, nee, daar schrik ik ook wat van. Een beetje nivo mag je wel verwachten, en dit soort 'humor' is niet de mijne.
Over Mireille nog even, het is niet netjes ergens binnen te vallen en meteen te gaan provoceren. Alhoewel ik er tegelijkertijd, en ja ik ben ook een blaaskaak, wel weer bewondering voor heb.Mensen die zeggen, kijk, dit ben ik en hier sta ik voor. Maar laten we een beetje stijlvol met elkaar omgaan en de persoonlijke vetes per PB houden. Daar zijn die methodes toch voor, en die kun je gewoon wissen nietwaar.
Gaan we het hier hebben over stanggebruik?
Dat is waar, LDR is in principe met stang én trens toch ?