Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_Sproet

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:58

Ziet er al een stuk beter uit murosch, vooral die laatste foto! Het kost even tijd voordat ze het helemaal doorhebben.
Ik moest vandaag ook weer even opnieuw beginnen. Had bijna een week niet meer in de bak gereden dus hij moest weer even inkomen, alleen maar sterrenkijken. Dus ik heb geen werkhouding gedaan, alleen een half uurtje gereden totdat hij weer volledig wilde halsstrekken in alle gangen en toen gestopt.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:09

Bovenstaand filmpje van Simpelman vind ik er mooi uit zien, je ziet ook op 12 seconden, bij het terugnemen naar de stap, dat het paard echt de onderhand er onder zet :j

Ik ben een hele tijd stil geweest, maar heb wel meegelezen. Ik heb weinig tijd om te rijden, buiten mijn les en het weekend om, maar ik longeer tussendoor. Daar laat ze, vooral in draf, heel goed haar hals/hoofd naar de grond zakken. Ik gebruik een kaptoom zonder hulpteugels, maar ik zie dat ze vooral rechtsom weleens de neiging heeft om achter de LL te lopen, voordat ze zich gaat uitstrekken. Ik zal een keer proberen te filmen (is een beetje lastig als je 2 handen vol hebt met lijn en zweep).

Ik loop in de les tegen een meningsverschil aan met mijn instructrice. Zij vindt dat ik het strekken wel heb gehad, en dat het paard nu in stap, draf, én galop al nageeflijk moet lopen, maar dat dat bereikt wordt door een strengere hand te gebruiken. Hier ben ik het dus niet mee eens, omdat ze dan in protest gaat, oren naar achteren, rennen, etc. Een ander meisje in de les was met haar eigen houding bezig en had de teugels even helemaal los. Haar paard galoppeerde heel rustig met de neus over de grond. Ik vertelde haar ook dat ik eerst dát wilde bereiken, lekker ontspannen galopperen met de hals gestrekt, voordat ik haar wilde 'oppakken'. Ze vond dat dat niet goed zou zijn, omdat dat andere paard gigantisch op de voorhand liep, terwijl mijn paard net de goede kant op gaat qua achterhand gebruik.

Het lijkt mij op dit moment belangrijker dat ze ontspannen loopt, dan dat ze de achterhand gebruikt. Wat is jullie mening?

Op dit moment oefenen we dus bij het longeren, veel hals strekken en overgangen en onder het zadel veel hals strekken, zijgangen en overgangen, daarnaast elke week een buitenrit van minimaal 2 uur, met zoveel mogelijk draf en af en toe galop waar het kan.

Mijn doel: spieren kweken, maar ik wil dus ook die ontspanning krijgen. Meer dan dit doen we eigenlijk niet.

Over een maand hebben we winterstop, dus zal ik op mezelf aangewezen zijn om te blijven oefenen, en dan zal ik de meeste info wel uit dit topic gaan halen. Ik ben benieuwd hoe we dan de winter uit komen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:49

Een paard loopt bijna de gehele dag op de voorhand. Pas als je echt gaat verzamelen komt hij iets van de voorhand af. Dus tot die tijd hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Actief de achterhand onder zetten is wel belangrijk. Maar alsnog loopt je paard dan met meer gewicht op de voorhand

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:15

Murosch, knap dat je zo de knop om hebt gezet voor jezelf. Ook herkenbaar dat je nu af en toe niet weet waar je je handen moet houden...

Kesje, het is ook niet of halsstrekken of de achterhand erbij.... je wil dat ze ontspannen haar achterhand gebruikt... want als ze gaat rennen.. duwt ze haar rug weg en gebruikt ze haar achterhand helemaal niet zo effectief. Er is dus geen keuze tussen ontspannen of achterhand gebruik... zonder losgelatenheid heb je helemaal niks aan die zogenaamde oprichting/aanleuning.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:55

@Milkberry: ja, dat snap ik, het gaat ook om wanneer ik er op zit, dat ze die achterhand er bij pakt ;)

@ Evelijn: ja, dat was mijn insteek dus ook. Blijkt mijn instructie helaas toch niet meer te passen bij mijn doelen en voorkeuren. Jammer.

Ik was niet erg duidelijk denk ik, ik bedoelde te vragen of het kwaad kon dat ze heel erg op de voorhand gaat vallen als ze met gestrekte hals blijft lopen, bijvoorbeeld in galop. Maar wat Milkberry zegt is eigenlijk het meest simpele antwoord; dat paard loopt sowieso al op de voorhand.

Voorlopig ga ik maar gewoon zorgen dat ze zich ontspant in elke gang, ongeacht hoe ze er verder bij loopt :j Binnenkort komt er waarschijnlijk een instructrice uit het buitenland langs die wél KD lesgeeft. Ik ben benieuwd wat die te zeggen heeft, want ik heb er wel graag een extra paar ogen bij die mij kunnen vertellen wat het paard doet, aangezien ik zelf nog niet kan voelen hoe ze loopt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 10:59

Kesje schreef:
Het lijkt mij op dit moment belangrijker dat ze ontspannen loopt, dan dat ze de achterhand gebruikt. Wat is jullie mening?

Op dit moment oefenen we dus bij het longeren, veel hals strekken en overgangen en onder het zadel veel hals strekken, zijgangen en overgangen, daarnaast elke week een buitenrit van minimaal 2 uur, met zoveel mogelijk draf en af en toe galop waar het kan.

Mijn doel: spieren kweken, maar ik wil dus ook die ontspanning krijgen. Meer dan dit doen we eigenlijk niet.

Over een maand hebben we winterstop, dus zal ik op mezelf aangewezen zijn om te blijven oefenen, en dan zal ik de meeste info wel uit dit topic gaan halen. Ik ben benieuwd hoe we dan de winter uit komen.

Voorwaarts neerwaarts is strekken én voorwaarts rijden.
Zo ontwikkel je de juiste bespiering van je paard.
Op deze gaat je paard dus ontspannen lopen én de achterhand gebruiken.
Paarden "vallen op de voorhand" wanneer ze niet voldoende voorwaarts gereden worden of wanneer ze de rug aanspannen.
Het hoofd van het paard houdt hetzelfde gewicht of het nu hoog opgericht of laag naar de grond gedragen wordt, het feit dat het in de laagte dichter bij de voorvoeten komt maakt niet dat daar meer gewicht op komt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:04

Prachtig en behulpzaam filmpje, Simpelman.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:30

Vanmorgen ben ik met alle tips aan de slag gegaan om te kijken of het me zou lukken om haar de hals nog dieper vanuit de schoft te laten strekken.

Eerst met methode uit het nagesynchroniseerde filmpje, werkt voor haar niet zo fijn. Toen ben ik me meer gaan focussen op het contact. Ik neem iets steviger contact nu, terwijl ik wel de mond blijf volgen. Word een klein beetje stug in de hand. Gevolg is: zij maakt een knikje om van het contact weg te komen (zo heeft zij dat geleerd ooit ergens) en zakt daarbij wel iets, maar niet diep genoeg en komt los van het contact. En ik vond dat goed genoeg en liet haar dan ook te los. Ik had een aantal filmpjes gezien van Will en zijn vrouw en die hielden zeker in het begin ook een wat steviger contact. De opmerking van gisteren dat het contact in het filmpje wel stevig is, maar ook duidelijk deed mij ook beseffen dat ik haar nu gewoon iets meer moet begeleiden.

Nu heb ik geprobeerd om ondanks dat ze knikt, wel het iets stevigere contact aan te houden. Dat het knikje maken dus niet hetgeen is wat ik vraag en dat betekent ook niet dat het dan weg is (beloning).
En nu kon ze naar het bit blijven reiken en mijn hand helemaal mee naar beneden blijven volgen. Haar rug kwam helemaal omhoog. Het was net of ik op een opgespannen boog zat en voor mijn gevoel heel rustig/bijna lui aan het lichtrijden was.
En iedere keer als ze het contact weer verbrak, dan pak ik nu de teugels weer een flink stuk korter en begin ik weer overnieuw. Werkte super en in stap en draf ging het nu supergoed en lijkt het in 1x alsof we in een dag een heel stuk verder zijn. *\o/*

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:34

Kes:

Als je paard de losgelatenheid opzoekt en je daarbij gaat dragen met rug voel ook jij dat meteen.
Dat is nogal een verschil :)
Dat gevoel zoek je elke keer gevend weer op, niet dwingend maar meegaand met hoofd.
Klinkt mij, wat lastig is zo op forums, alsof jou paard je dat nog niet echt hebt laten voelen en die ontspanning nog niet heeft bereikt.

Ik noem het zelf een fase van soort van "slungeligheid" die je dan ervaart, paardje is opzoek naar nieuwe eigen balans.
Die fase mag je eerst nog door, en dat gevoel hoeft echt niet altijd doorlopend stofzuigend te zijn, net hoe ze zijn gebouwd.
Hier een (tuigertype) die dat al toont met zijn lange nek op boeghoogte bv, en dieper nog wat lastig vindt.
Hij gaat wel es wat dieper maar belangerijk vinden wij dat nu effe niet.
Ging ie eerst versnellen in draf & laag ( logisch) behoudt ie nu al beter tempo en gaat ie losser lopen.

Wel neusje eruit en in contact volgend, niet je hand ontwijken willen maar em afkauwen willen.
Daarin contact verliezen en naar losse teugel gaan , is minder erg als contact verzwaren.
Is dus precies tegenovergesteld als jou instructie wilt.
Gaat je lesgever daar niet in mee ?, jammer dan maar kun je daarmee beter stoppen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:42

Ankem, wat goed!!! Super. Dag boogje zit lekker he? Als mijn paard draaft terwijl hij zijn rug zo bolt, kan ik nauwelijks meer lichtrijden, dan wil ik alleen nog maar doorzitten. Zit heerlijk :P

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:46

Milkberry schreef:
Ankem, wat goed!!! Super. Dag boogje zit lekker he? Als mijn paard draaft terwijl hij zijn rug zo bolt, kan ik nauwelijks meer lichtrijden, dan wil ik alleen nog maar doorzitten. Zit heerlijk :P

Het zit superlekker. Het is echt alsof je door paard gedragen wordt. Ik zat normaal altijd in een soort badkuip en dat was altijd heel hard werken tijdens het lichtrijden.
Ze vond het ook leuk en kreeg er zelf ook steeds meer lol in. Het tempo bleef ook veel regelmatiger nu. Superleuk! Deze progressie hadden we echt even nodig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:48

Een flinke tijd geleden heb ik een video van Will Faerber geplaatst.
Voorzover ik mij herinner was het een jonge bruine arabier met Will's vrouw.
Ze liepen alleen op een grote volte en voornamelijk in draf.

Het gaf heel mooi weer hoe het begin van het aanleren van het hals strekken er uit ziet.
Dit kan wat mensen steunen.

Wie weet hem nog te vinden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:49

ankem schreef:
Milkberry schreef:

Het zit superlekker. Het is echt alsof je door paard gedragen wordt. Ik zat normaal altijd in een soort badkuip en dat was altijd heel hard werken tijdens het lichtrijden.
Ze vond het ook leuk en kreeg er zelf ook steeds meer lol in. Het tempo bleef ook veel regelmatiger nu. Superleuk! Deze progressie hadden we echt even nodig.

Nu gierig worden ankem.
Kort werken/genieten anders gaat het weer verloren.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:51

Simpelman schreef:
Een flinke tijd geleden heb ik een video van Will Faerber geplaatst.
Voorzover ik mij herinner was het een jonge bruine arabier met Will's vrouw.
Ze liepen alleen op een grote volte en voornamelijk in draf.

Het gaf heel mooi weer hoe het begin van het aanleren van het hals strekken er uit ziet.
Dit kan wat mensen steunen.

Wie weet hem nog te vinden?

Die heb ik gisteren gezien en dat was mijn eye opener. Ze lieten in dat filmpje heel duidelijk het verschil zijn tussen halsstrekken met contact en halsstukken zonder contact. Wat dat deed met het tempo en de takt. Ik zal kijken of ik hem zo nog terug kan vinden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:53

Simpelman schreef:
Nu gierig worden ankem.
Kort werken/genieten anders gaat het weer verloren.

Gaan we doen! Dit is nog wel een dingetje, want als je lekker bezig bent…... <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:53

ankem schreef:
Starbreeze schreef:
Een aanvulling op hoe je paard voor de ll te houden is het vergelijk met het duwen van een winkelwagentje.

Onder geen beding werkt je hand terug, maar doe alsof je een winkelwagentje duwt. Het paard zal daar je hand op gaan zoeken.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je een paard hebt dat zo gewend is aan het krulletje, zal het op deze manier niet automatisch de hand opzoeken, maar liever ontwijken. Die van mij gaat aan de longeerlijn als de chambon wat druk geeft zelfs in een krul. Moeilijk om te doorbreken.

Mijn paard gaat als ik dat doe zeker niet in een krulletje lopen, komt niet achter de loodlijn, maar spant, versneld, drukt haar rug weg. Het is voor mij helaas niet zo eenvoudig als een winkelwagentje duwen....

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:56

ankem schreef:
Vanmorgen ben ik met alle tips aan de slag gegaan om te kijken of het me zou lukken om haar de hals nog dieper vanuit de schoft te laten strekken.

Eerst met methode uit het nagesynchroniseerde filmpje, werkt voor haar niet zo fijn. Toen ben ik me meer gaan focussen op het contact. Ik neem iets steviger contact nu, terwijl ik wel de mond blijf volgen. Word een klein beetje stug in de hand. Gevolg is: zij maakt een knikje om van het contact weg te komen (zo heeft zij dat geleerd ooit ergens) en zakt daarbij wel iets, maar niet diep genoeg en komt los van het contact. En ik vond dat goed genoeg en liet haar dan ook te los. Ik had een aantal filmpjes gezien van Will en zijn vrouw en die hielden zeker in het begin ook een wat steviger contact. De opmerking van gisteren dat het contact in het filmpje wel stevig is, maar ook duidelijk deed mij ook beseffen dat ik haar nu gewoon iets meer moet begeleiden.

Nu heb ik geprobeerd om ondanks dat ze knikt, wel het iets stevigere contact aan te houden. Dat het knikje maken dus niet hetgeen is wat ik vraag en dat betekent ook niet dat het dan weg is (beloning).
En nu kon ze naar het bit blijven reiken en mijn hand helemaal mee naar beneden blijven volgen. Haar rug kwam helemaal omhoog. Het was net of ik op een opgespannen boog zat en voor mijn gevoel heel rustig/bijna lui aan het lichtrijden was.
En iedere keer als ze het contact weer verbrak, dan pak ik nu de teugels weer een flink stuk korter en begin ik weer overnieuw. Werkte super en in stap en draf ging het nu supergoed en lijkt het in 1x alsof we in een dag een heel stuk verder zijn. *\o/*

Dat dikgedrukte, dat doet mijn merrie ook. Ik zal eens proberen wat jij deed, kijken of ik het gevoel van de gespannen boog kan meemaken. Die vergelijking heb ik al eens eerder gehoord.

Peetstap schreef:
Kes:

Als je paard de losgelatenheid opzoekt en je daarbij gaat dragen met rug voel ook jij dat meteen.
Dat is nogal een verschil :)

Ik ben er heel benieuwd naar, hopelijk voel ik het binnenkort een keertje. Soms heb ik wel een heel fijne draf waarbij doorzitten heel lekker zit, maar of dat echt zo'n wauw-gevoel is geweest....ik heb gewoon nog nooit GOED les gehad op een paard die dit al kan en doet. Dus ik weet gewoon niet wat ik hoor te voelen.

Citaat:
Gaat je lesgever daar niet in mee ?, jammer dan maar kun je daarmee beter stoppen.

Je hebt gelijk, dat denk ik nu ook. Ik rijd in een groep van 4, ik betaal per jaar een bedrag aan de vereniging. Dus dat geld ben ik er sowieso al aan kwijt, ik maak dit jaar gewoon nog even af. Al is het maar om te zorgen dat ik elke week minstens 1 uur aan dressuur besteed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:58

[***] schreef:
Mijn paard gaat als ik dat doe zeker niet in een krulletje lopen, komt niet achter de loodlijn, maar spant, versneld, drukt haar rug weg. Het is voor mij helaas niet zo eenvoudig als een winkelwagentje duwen....

Zou je geen video willen plaatsen @[***]?
Je zit op een vriendelijk topic :)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 09-10-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:00

In ieder geval deze. Ik heb ook nog een andere gezien, maar die kan ik zo snel even niet terugvinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:00

Dit is hem.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:01

Simpelman schreef:
[***] schreef:
Je zit op een vriendelijk topic :)

En daar ben ik zo blij mee! Ik ben, ondanks al ruim 12 jaar paardzitten, nog een echte beginner in het paardrijden. Ik heb al veel foute dingen geleerd, maar nog weinig goede. Aan afkraken heb ik dan ook niks, op dit moment.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:01

En deze:

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:02

Simpelman schreef:
Dit is hem.

En dat maakte dat ik nu een hele stap voorwaarts heb gemaakt. Maakte heel veel duidelijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:15

Wat ontzettend gaaf Ankem, zo'n stap vooruit is altijd lekker :)

Ik kon deze week weer op de grote merrie stappen ... en ondanks dat ze bijna 3 weken stil heeft gestaan was de stretch zo weer gevonden... en dat heerlijke gevoel van dat ze echt de rug opbolt... dat lukt me nog niet bij mijn ouwe van 23... daar zou ik echt serieuzer mee bezig moeten maar juist omdat ik het jaren anders op heb gedaan (en hij het dan ook wel "doet" en de merrie echt niet) ben ik daar juist meer mee aan het klooien.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:18

Super anke! Fijn dat je wat aan alle tips hebt gehad !

Kesje lastig is dat als je instructrice het anders ziet dan jij.. Ik had het een tijdje geleden ook. Ik had een springles van iemand op een andere stal, en mijn paard was nogal gespannen dus hij deed zijn hoofd in de lucht. Ik had mijn handen dus wat hoger en probeerde licht contact te houden. Zei hij telkens: handen laag en ophouding maken. Heb ik maar lekker genegeerd haha