Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kesje schreef:Het lijkt mij op dit moment belangrijker dat ze ontspannen loopt, dan dat ze de achterhand gebruikt. Wat is jullie mening?
Op dit moment oefenen we dus bij het longeren, veel hals strekken en overgangen en onder het zadel veel hals strekken, zijgangen en overgangen, daarnaast elke week een buitenrit van minimaal 2 uur, met zoveel mogelijk draf en af en toe galop waar het kan.
Mijn doel: spieren kweken, maar ik wil dus ook die ontspanning krijgen. Meer dan dit doen we eigenlijk niet.
Over een maand hebben we winterstop, dus zal ik op mezelf aangewezen zijn om te blijven oefenen, en dan zal ik de meeste info wel uit dit topic gaan halen. Ik ben benieuwd hoe we dan de winter uit komen.
Milkberry schreef:Ankem, wat goed!!! Super. Dag boogje zit lekker he? Als mijn paard draaft terwijl hij zijn rug zo bolt, kan ik nauwelijks meer lichtrijden, dan wil ik alleen nog maar doorzitten. Zit heerlijk
ankem schreef:Milkberry schreef:Ankem, wat goed!!! Super. Dag boogje zit lekker he? Als mijn paard draaft terwijl hij zijn rug zo bolt, kan ik nauwelijks meer lichtrijden, dan wil ik alleen nog maar doorzitten. Zit heerlijk
Het zit superlekker. Het is echt alsof je door paard gedragen wordt. Ik zat normaal altijd in een soort badkuip en dat was altijd heel hard werken tijdens het lichtrijden.
Ze vond het ook leuk en kreeg er zelf ook steeds meer lol in. Het tempo bleef ook veel regelmatiger nu. Superleuk! Deze progressie hadden we echt even nodig.
Simpelman schreef:Een flinke tijd geleden heb ik een video van Will Faerber geplaatst.
Voorzover ik mij herinner was het een jonge bruine arabier met Will's vrouw.
Ze liepen alleen op een grote volte en voornamelijk in draf.
Het gaf heel mooi weer hoe het begin van het aanleren van het hals strekken er uit ziet.
Dit kan wat mensen steunen.
Wie weet hem nog te vinden?
ankem schreef:Starbreeze schreef:Een aanvulling op hoe je paard voor de ll te houden is het vergelijk met het duwen van een winkelwagentje.
Onder geen beding werkt je hand terug, maar doe alsof je een winkelwagentje duwt. Het paard zal daar je hand op gaan zoeken.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je een paard hebt dat zo gewend is aan het krulletje, zal het op deze manier niet automatisch de hand opzoeken, maar liever ontwijken. Die van mij gaat aan de longeerlijn als de chambon wat druk geeft zelfs in een krul. Moeilijk om te doorbreken.
ankem schreef:Vanmorgen ben ik met alle tips aan de slag gegaan om te kijken of het me zou lukken om haar de hals nog dieper vanuit de schoft te laten strekken.
Eerst met methode uit het nagesynchroniseerde filmpje, werkt voor haar niet zo fijn. Toen ben ik me meer gaan focussen op het contact. Ik neem iets steviger contact nu, terwijl ik wel de mond blijf volgen. Word een klein beetje stug in de hand. Gevolg is: zij maakt een knikje om van het contact weg te komen (zo heeft zij dat geleerd ooit ergens) en zakt daarbij wel iets, maar niet diep genoeg en komt los van het contact. En ik vond dat goed genoeg en liet haar dan ook te los. Ik had een aantal filmpjes gezien van Will en zijn vrouw en die hielden zeker in het begin ook een wat steviger contact. De opmerking van gisteren dat het contact in het filmpje wel stevig is, maar ook duidelijk deed mij ook beseffen dat ik haar nu gewoon iets meer moet begeleiden.
Nu heb ik geprobeerd om ondanks dat ze knikt, wel het iets stevigere contact aan te houden. Dat het knikje maken dus niet hetgeen is wat ik vraag en dat betekent ook niet dat het dan weg is (beloning).
En nu kon ze naar het bit blijven reiken en mijn hand helemaal mee naar beneden blijven volgen. Haar rug kwam helemaal omhoog. Het was net of ik op een opgespannen boog zat en voor mijn gevoel heel rustig/bijna lui aan het lichtrijden was.
En iedere keer als ze het contact weer verbrak, dan pak ik nu de teugels weer een flink stuk korter en begin ik weer overnieuw. Werkte super en in stap en draf ging het nu supergoed en lijkt het in 1x alsof we in een dag een heel stuk verder zijn.
Peetstap schreef:Kes:
Als je paard de losgelatenheid opzoekt en je daarbij gaat dragen met rug voel ook jij dat meteen.
Dat is nogal een verschil
Citaat:Gaat je lesgever daar niet in mee ?, jammer dan maar kun je daarmee beter stoppen.
[***] schreef:Mijn paard gaat als ik dat doe zeker niet in een krulletje lopen, komt niet achter de loodlijn, maar spant, versneld, drukt haar rug weg. Het is voor mij helaas niet zo eenvoudig als een winkelwagentje duwen....