Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
michelle___ schreef:Ik kom me dan maar eens melden.
Ben lang niet actief geweest op bokt of in dit topic.
Ik heb een friesje (soort van), met een struikelpunt.. Galop.
Laatst hebben we een clinic gereden bij Laurens van Lieren wat toch wel een paar puntjes op de I heeft gezet.
Ook krijg ik vaak de opmerking dat wat ik verwacht 'niet past bij mijn paard', dan had ik 'maar een kwpn moeten kopen'. Wat ik verwacht is eigenlijk een rustige constante galop, met de juist aanleuning.
Mijn paard is geneigd zich eruit te vouwen en in een soort strijkplankgalop verder te gaan. Zit voor geen meter.Ik ben toen ook een paar keer met slof wezen trainen om toch iets meer op te kunnen vangen. Maar sinds kort gaat 't voor me gevoel echt veel beter.
En ben benieuwd of jullie deze mening met me delen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Is 't perfect? Nee. Ik zit niet rechtop, m'n handen mogen ietsje hoger, paard mag nog ietsje opgerichter met 't neusje er ietsje meer uit en nog wat kleiner galopperen.
Tips, trics, commentaar neem ik allemaal aan! En daar doe ik ook echt wat mee.![]()
(En voor de nieuwsgierige, ik ben ook zo http://i1332.photobucket.com/albums/w60 ... 700ec1.jpg door de baan gegaan)
Vientje schreef:Goh, helemaal uit het oog verloren dit topic! Fijn, weer wat leven erin
Ik vind de foto van SheeNegro erg grappig om te zienWat mij vooral opviel (naast de links-rechts verwarring
) is dat je een beetje 'naast' je paard lijkt te zitten. Je maakt een bocht naar links, maar gaat helemaal op rechts zitten. Daardoor breng je je paard uit balans en nodig je hem uit om uit te zwaaien, wat dan ook het gebrek aan lengtebuiging wat Bertie al zegt in de hand werkt. Je kijkt wel heel mooi bewust in de richting waarin je wilt buigen, je doet heel hard je best netjes te sturen maar brengt je eigen lichaam in een ingewikkeld bochtje
Vientje schreef:Goh, helemaal uit het oog verloren dit topic! Fijn, weer wat leven erin
Ik vind de foto van SheeNegro erg grappig om te zienWat mij vooral opviel (naast de links-rechts verwarring
) is dat je een beetje 'naast' je paard lijkt te zitten. Je maakt een bocht naar links, maar gaat helemaal op rechts zitten. Daardoor breng je je paard uit balans en nodig je hem uit om uit te zwaaien, wat dan ook het gebrek aan lengtebuiging wat Bertie al zegt in de hand werkt. Je kijkt wel heel mooi bewust in de richting waarin je wilt buigen, je doet heel hard je best netjes te sturen maar brengt je eigen lichaam in een ingewikkeld bochtje
bertie schreef:Hm .. ik zie niet dat ze naast het paard zou zitten. Dat zie ik vaak, en dan is het in ieder geval véél erger.![]()
Wél heb ik de indruk (maar ik kan dat op de foto niet goed zien) dat rechterheup en -schouder naar voren komen, en linkerheup en -schouder wat teruggehouden worden.
Als de linkerheup ingetrokken wordt (maar zoals gezegd niet goed te zien) is het binnendoorzetten van het linkerachterbeen wel een logisch gevolg.
Maar zoals gezegd, ik zie het niet duidelijk genoeg op de foto om er iets over te kunnen zeggen.
bertie schreef:Hallo SheeNegro,
Zo op het eerste gezicht is de volte naar links, en niet naar rechts.![]()
Dat is dan al 'fout', zeg maar.![]()
Nu serieus.
Ik mis stelling: daar net achter de oren blijft het paard wel erg recht.
Hm .. dat binnenachterbeen wordt onder de massa doorgezet: het paard 'draagt' niet.
Geen wonder dat er geen stelling, en buiging is.![]()
Waarom zeg ik dat laatste? Omdat stelling en buiging voortkomen vanuit het achterbeen.
(met een heel klein beetje hulp om stelling in te leiden)