Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:50

cherie78 schreef:
En dat is nu net een probleem in mijn ogen.

Als de omstandigheden goed en juist zijn voor een paard, zal het paard zich nergens vasthouden.
Dit leren wijken voor druk wordt al aangeleerd bij het jonge paard aan de longeerlijn zodra er een bijzetteugel wordt aangehangen.

En hoe pak jij dat op dan, met teugels rijden? Op een gegeven moment zal je toch licht contact moeten hebben met de paardenmond, waarbij het paard niet mag gaan trekken om een andere kant op te kijken bijv. Heeft imo toch ook te maken met wijken voor druk)

Ik heb mijn jonge paarden eerst gelongeerd met een elastiek, dus die geeft nog wat mee. Denk niet dat het veel verschil geeft, maar ik vond de overgang wat "vriendelijker". Dan kunnen ze merken dat meer druk, meer weerstand geeft en dat ik ook wat ik met de teugels doe. (en actief houden natuurlijk, anders ben je idd van voor naar achter bezig :P )
Laatst bijgewerkt door superwoman op 06-02-13 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:50

Mijn stem is het eerste wat ik gebruik Cherie, samen met mijn zit, maar als daarop geen reactie komt, ben ik heel snel in een correctie met de teugel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:52

cherie78 schreef:
horseyfries schreef:
Ik ben blij dat jullie er met zijn tweeën zo uitkomen, zo te lezen begrijp je idd hoe ik het bedoel.
Ansie, zelf verwar je blijkbaar nageeflijkheid met losgelassenheid. Nageven op druk kan in stilstand, dat hoeft niet in beweging. In beweging zou dat nageven moeten leiden tot losgelassenheit door het hele lichaam, maar dat is wel de volgende stap.

En over dit denken we dus verschillend.

Ik persoonlijk, denk dat losgelatenheid juist een vorm van nageven/nageelfijkheid is.

Een paard wat niet losgelaten is in het lichaam zal dus ook nooit kunnen nageven.
Losgelatenheid is een synoniem (voor mij) voor (totale) ontspanning.
Nageeflijkheid en durchlässigkeit zijn ook synoniemen.

Een paard kan zich inderdaad pas ontspannen als het in balans loopt en dan ook pas kunnen "nageven" in het lichaam.

Het hoofd hoog gooien, kan op 2 manieren uitgelegd worden; of verzet tegen teugels/ruiterhand of onbalans en daardoor dus spanning.

Dan gebruik je de term niet zoals die in de klassieke rijkunst gebruikt wordt, prima, maar dat is dus wel cruciaal om te weten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:54

superwoman schreef:
cherie78 schreef:

Als de omstandigheden goed en juist zijn voor een paard, zal het paard zich nergens vasthouden.
Dit leren wijken voor druk wordt al aangeleerd bij het jonge paard aan de longeerlijn zodra er een bijzetteugel wordt aangehangen.

En hoe pak jij dat op dan, met teugels rijden? Op een gegeven moment zal je toch licht contact moeten hebben met de paardenmond, waarbij het paard niet mag gaan trekken om een andere kant op te kijken bijv. Heeft imo toch ook te maken met wijken voor druk)

Ik heb mijn jonge paarden eerst gelongeerd met een elastiek, dus die geeft nog wat mee. Denk niet dat het veel verschil geeft, maar ik vond de overgang wat "vriendelijker". Dan kunnen ze merken dat meer druk, meer weerstand geeft en dat ik ook wat ik met de teugels doe. (en actief houden natuurlijk, anders ben je idd van voor naar achter bezig :P )

Eerst een (tegen)vraag aan jou; ben je het met mij eens dat de hoofdl/halshouding een gevolg is van achterhand(gebruik)?
Eigenlijk heb ik hiermee jouw vraag al beantwoord :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:56

superwoman schreef:
cherie78 schreef:

Ben trouwens heel erg tegen elastiek, ken een aantal paarden die daar vreselijk van hebben leren hangen en trekken, omdat ze voelden dat het "meegaf". Hangt denk ik wel ook weer af van de gevoeligheid van het paard, een Arabier zal het wel laten om daar tegenin te trekken, een Fries zal er een stuk sneller gewoon doorheen gaan duwen en op hangen. Maar ik gebruik het niet om dat soort dingen te voorkomen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:57

horseyfries schreef:
Mijn stem is het eerste wat ik gebruik Cherie, samen met mijn zit, maar als daarop geen reactie komt, ben ik heel snel in een correctie met de teugel.

Daar heb je dan ook weer gelijk in.

Dat is de belangrijkste reden waarom er bij mij nog steeds een teugel aanhangt.

Veiligheid voor alles!!

Voor zover paardrijden "veilig" kan zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:00

horseyfries schreef:
Ben trouwens heel erg tegen elastiek, ken een aantal paarden die daar vreselijk van hebben leren hangen en trekken, omdat ze voelden dat het "meegaf". Hangt denk ik wel ook weer af van de gevoeligheid van het paard, een Arabier zal het wel laten om daar tegenin te trekken, een Fries zal er een stuk sneller gewoon doorheen gaan duwen en op hangen. Maar ik gebruik het niet om dat soort dingen te voorkomen.

eens, ik doe dat ook alleen de eerste paar korte keren.
Dan is hij al gewend aan de bedoeling en moet hij aan de slof aan de longe.
Ik vind de slof ineens te hard, dan krijgt hij imo minder de kans om het zelf te ontdekken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:02

cherie78 schreef:
Eerst een (tegen)vraag aan jou; ben je het met mij eens dat de hoofdl/halshouding een gevolg is van achterhand(gebruik)?

Jawel, maar uiteindelijk blijft de teugel een wijken voor druk princiepe.
Zeker op de volte wanneer je de schouder meeneemt door de buitenteugel is basis en wijken voor druk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:04

superwoman schreef:
horseyfries schreef:

eens, ik doe dat ook alleen de eerste paar korte keren.
Dan is hij al gewend aan de bedoeling en moet hij aan de slof aan de longe.
Ik vind de slof ineens te hard, dan krijgt hij imo minder de kans om het zelf te ontdekken.

Maak je de slof dan vast aan het zadel?

Wat is dan het voordeel in jouw ogen van een slof boven een bijzet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:06

HF en Hermelientje bedankt voor jullie uitleg. Klinkt zeer logisch en aannemelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:06

cherie78 schreef:
Maak je de slof dan vast aan het zadel?

Wat is dan het voordeel in jouw ogen van een slof boven een bijzet?

nee de longeersingel.
Voordeel is de verschillende manieren van vastzetten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:07

superwoman schreef:
cherie78 schreef:

Jawel, maar uiteindelijk blijft de teugel een wijken voor druk princiepe.
Zeker op de volte wanneer je de schouder meeneemt door de buitenteugel is basis en wijken voor druk.

Ik denk dat de mate van tempo bij ons verschillend is, in een rustig tempo is de kans op de buitenschouder "vallen" stukken minder tot nihil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:11

cherie78 schreef:
Ik denk dat de mate van tempo bij ons verschillend is, in een rustig tempo is de kans op de buitenschouder "vallen" stukken minder tot nihil.

:? snap ik niet?
Als ik op de volte ga, geef ik met de binnenhand wat stelling waar ik naar toe wil en met de buitenhand zorg ik dat hij gaat. Dus niet sturen met de binnenteugel om het zo maar te zeggen. Of dat nu in stap of harder is, maakt niet uit.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:14

Cherie: Dus volgens jou komt vallen over de buitenschouder door het rijden in een te hoog tempo? Niet door de natuurlijke scheefheid die IEDER paard heeft? Jij hebt nog nooit een paard aan het begin van de opleiding gehad dat over de buitenschouder weg viel op de volte? En als je het wel had, heb jij dat elke keer kunnen oplossen met je gewichtshulpen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig geloof aan hecht, maar enorm graag zou willen zien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:15

superwoman schreef:
cherie78 schreef:

Als ik op de volte ga, geef ik met de binnenhand wat stelling waar ik naar toe wil en met de buitenhand zorg ik dat hij gaat. Dus niet sturen met de binnenteugel om het zo maar te zeggen. Of dat nu in stap of harder is, maakt niet uit.

Ik "stuur" door gebruik te maken van gewichts/zithulpen waar ik naar toe wil, de teugel gebruik ik daar dus niet voor.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:16

Als je langzaam aan gaat doen in de volte, heb je helemaal kans dat het paard zo scheef wordt als een hoepel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:18

superwoman schreef:
cherie78 schreef:

Ik denk dat dat te maken heeft met de mate van africhting en rechtgericht zijn. Als een paard harder loopt (in welk tempo dan ook) en daarbij nog niet voldoende in balans is zal hij eerder over de schouder weglopen, c.q. is het moeilijker om hem "in het spoor" te houden. Als het paard verder afgericht is, moet het tempo niet uitmaken.

Overigens stuur ik ook zo als Superwoman, kijken waar je heen gaat (zit), binnenteugel geeft aan waar heen moet, buitenteugel stuurt hem de volte op. Binnenbeen ligt op de singel (drijft indien nodig), buitenbeen iets achter de singel om uitzwaaien te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-02-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:19

cherie78 schreef:
Ik "stuur" door gebruik te maken van gewichts/zithulpen waar ik naar toe wil, de teugel gebruik ik daar dus niet voor.

maar dan snap ik nog je reactie niet over het tempo, wat dat er dan mee te maken heeft?
En ik vraag me ook af of het paard dan wel goed buigt in heel zijn lichaam op de volte, zonder dat je de teugels gebruikt om te sturen..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:20

Tango1979 schreef:
Cherie: Dus volgens jou komt vallen over de buitenschouder door het rijden in een te hoog tempo? Niet door de natuurlijke scheefheid die IEDER paard heeft? Jij hebt nog nooit een paard aan het begin van de opleiding gehad dat over de buitenschouder weg viel op de volte? En als je het wel had, heb jij dat elke keer kunnen oplossen met je gewichtshulpen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig geloof aan hecht, maar enorm graag zou willen zien.

Wellicht is één van de redenen daarvoor dat ik aan de longeerlijn de balans en de natuurlijke scheefheid al verminderd heb?

Dit heb ik bv bij onze bruine heel goed kunnen waarnemen.

Een kolossaal paard van ruim 1m80 die bovendien ook nog eens een graasvoet "had"

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:21

superwoman schreef:
cherie78 schreef:

maar dan snap ik nog je reactie niet over het tempo, wat dat er dan mee te maken heeft?
En ik vraag me ook af of het paard dan wel goed buigt in heel zijn lichaam op de volte, zonder dat je de teugels gebruikt om te sturen..

De buiging bij een paard "vraag" ik met beenhulp(en), daar gebruik ik de teugel al helemaal niet voor.
Stelling "vragen" doe ik ook met een beenhulp.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 06-02-13 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:22

superwoman schreef:
cherie78 schreef:

Kijk, dat is inderdaad sturen met je binnenhand de volte in.
met als gevolg dat óf je achterhand uitzwaait of over de schouder wegvalt
Nog steeds zijn jullie in het topic bezig met de voorhand....niet met de achterhand.
Als je met je zit een volte instuurt, het paard aan de binnenzijde de ruimte geeft om een rompkanteling te doen, kan je paard keurig netjes met de juiste stelling een volte in....zonder uitzwaaien, zonder niet recht te sporen.
Denk allemaal de handen maar eens weg. Die kan je bij een extreem slap paard als ondersteuning gebruiken, maar liever niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:23

cherie78 schreef:
De buiging bij een paard "vraag" ik met beenhulp(en), daar gebruik ik de teugel al helemaal niet voor.
Stelling "vragen" doe ik ook met een beenhulp.

Dat zou ik graag willen zien (oprecht :j )

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:24

Dus het probleem van de natuurlijke scheefheid van een paard heb jij in de eerste paar maanden aan de longeerlijn al opgelost? Knap, zou ik ook heel graag willen zien. Ik was altijd in de veronderstelling dat je daar de hele opleiding van je paard mee bezig was. Jij hebt dus nog nooit een paard onder je gehad dat over de buitenschouder wegvalt, wat je niet kon corrigeren met je zit. Mmmm

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:25

nombrado schreef:
Kijk, dat is inderdaad sturen met je binnenhand de volte in.
met als gevolg dat óf je achterhand uitzwaait of over de schouder wegvalt
Nog steeds zijn jullie in het topic bezig met de voorhand....niet met de achterhand.
Als je met je zit een volte instuurt, het paard aan de binnenzijde de ruimte geeft om een rompkanteling te doen, kan je paard keurig netjes met de juiste stelling een volte in....zonder uitzwaaien, zonder niet recht te sporen.
Denk allemaal de handen maar eens weg. Die kan je bij een extreem slap paard als ondersteuning gebruiken, maar liever niet.

blablabla...
ten eerste lees je niet en ten 2e neem ik je door eerdere posts al niet meer serieus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:28

cherie78 schreef:
Tango1979 schreef:

cherie78 schreef:
Wellicht is één van de redenen daarvoor dat ik aan de longeerlijn de balans en de natuurlijke scheefheid al verminderd heb?
Dit heb ik bv bij onze bruine heel goed kunnen waarnemen.
Een kolossaal paard van ruim 1m80 die bovendien ook nog eens een graasvoet "had"

Kan echt niet met longeren, mits bijgezet en met dubbele longeerlijn (maar ik heb zo de indruk dat je dat niet doet, daar je geen druk op teugels wil geven).
Met longeren aan een halstertje krijgt je echt geen rechtgericht paard.