mirgino schreef:@flugeltje
fijn dat jij nu een gelukkig gevoel over gehouden hebt aan dit topic
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Buitenzinnig schreef:inesje15 schreef:Ja, overgewicht volgens dit ja, maar vanaf wanneer wordt overgewicht te paard schadelijk. Dat is wat ik bedoel
Dan kom ik weer met mijn lijstje, maar dat vindt vrijwel niemand hier acceptabel - terwijl dat wel is samengesteld door dierenartsen, rij-instructeurs, paardenfysio's etc.
Lichaamsvet kan niet bestuurd worden door spieren en reageert dus later/anders dan de rest van het lichaam. Je kunt niet te dik zijn, maar wel te zwaar voor je paard. Wanneer je te zwaar en/of te dik bent, is het raadzaam om andere dingen te verzinnen om samen te doen met je paard en je wat rijden betreft te beperken door rustig stappen. (en liefst ook dat niet te vaak/te langdurig)
Je paard moet ook volwassen zijn (ca. 6-7 jaar) voldoende getraind en gespierd en gezond zijn....
Bedenk ook dat - hoe goed je zadel ook past - de belasting de haarvaten in de huid samen drukt, dus het is zeker zinvol om elke 1,5 tot 2 uur even af te stappen en de haarvaten de kans te geven zich weer te herstellen. Dat verzin IK niet, ook dat is door wetenschappers bewezen.
MaritAriel schreef:Citaat:Ik heb Cesar houdingstherapie. Maar tot die tijd dat mijn houding niet 100% is mag ik dus ook niet paardrijden
gelukkig is niemand zijn houding 100%. Nee maar zolang je je paard niet belemmerd is er toch helemaal niks aan de hand?
Ir1ne schreef:Jongens, jongens, wat een zielige discussie is dit topic geworden.... krijg echt de neiging om te temmen..
ik denk dat ieder voor zich moet bekijken of hij of zij te zwaar is voor een paard of iig te dik, want, je zit idd jezelf in de weg. Ik ben WEL fors om voor mijzelf met een fijn gevoel te kunnen paardrijden, maar te zwaar, hoeft niet echt niet, ik zit alleen mijzelf in de weg. Mede door dit heb ik gekozen om te stoppen met paardrijden en te gaan mennen. Ik neem aan dat dit topic niet bedoeld is om elkaar volledig af te branden, maar voornamelijk bewustwording van sommige dingen die imo niet helemaal lelijk naar "dikkere" mensen bedoeld zijn...
Edit: typfout
Ir1ne schreef:Ik val jou toch ook niet persoonlijk aan? Ik zie hier alleen dingen voorbij komen, wil ze btw best nog evenn quoten, die niet getuigen van respect naar elkaar. Hoe iedereen er ook uit ziet, dik,dun, mollig, slank, tietloos, wasbord, paars, groen geel of zwart, wat maakt t uit? je kunt elkaar toch respecteren?
Ik, als gezette meid, voelde me niet aangevallen, maar werd pissig om t feit dat mensen zich vastpinnen op BMI. BMI is een slechte indicator, en ik vind dat je voor jezelf moet bekijken of je jezelf in de weg zit ja of nee.
Daarnaast erger ik me ook aan te dikke meiden die ploffen inn het zadel en zichzelf in de weg zitten met flubberige vetkwabben, maar ik erger me ook aan slanke dames die ploffen in het zadel. Iedereen moet zelf weten wat ze doen en voor zichzelf goed bedenken of ze echt te zwaar zijn of iig zichzelf in de weg zitten, want dat laatste is misschien wel erger omdat je dan nooit goed op je paard kunt zitten.
Daarnaast vind ik het nog wel een verschil of je zelf een paard hebt of eens in de 3 maanden of eens in de 2 weken tien minuten op een paardenrug vertoeft, alleen in stap bijvoorbeeld.
Ir1ne schreef:Dat hoeft ook niet, maar de meningen van wat te zwaar eigenlijk inhoudt zijn nogal verdeeld
en al een aantal keer heb gezegd... maar daar wordt elke keer tegenin gegaan omdat ze vinden dat je boven een bepaald gewicht niet meer mag paardrijden... wat ik dus onzin vind om wat jij net zegt
Je bent idd te zwaar als je je paard belemmerd.. Waves schreef:Wat een rare discussie. Allemaal emoties worden er bij gehaald. Hier komt er gewoon niemand op een paard boven de 90 kilo. Je moet ergens een grens trekken. Het is een paardenrug, er zijn veel onderzoeken gedaan naar wat ze kunnen dragen en dit kwam er zo gemiddeld uit.
En of het nou een man of vrouw is, door medicijnen of eten, vet of spieren. 90 kilo is 90 kilo en daar is de grens, we kunnen niet bij iedereen gaan doormeten of het spieren zijn en hoe hard het al dan niet blubbert.
Daar houden we ons aan, ja, ook wij zelf. Ik ben nu ook aan het afvallen met heel veel moeite omdat ik graag op een pony van 1.50 wil rijden (waar uiteraard nog veel minder dan 90 kilo op mag).
Waves schreef:Wat een rare discussie. Allemaal emoties worden er bij gehaald. Hier komt er gewoon niemand op een paard boven de 90 kilo. Je moet ergens een grens trekken. Het is een paardenrug, er zijn veel onderzoeken gedaan naar wat ze kunnen dragen en dit kwam er zo gemiddeld uit.
En of het nou een man of vrouw is, door medicijnen of eten, vet of spieren. 90 kilo is 90 kilo en daar is de grens, we kunnen niet bij iedereen gaan doormeten of het spieren zijn en hoe hard het al dan niet blubbert.
Daar houden we ons aan, ja, ook wij zelf. Ik ben nu ook aan het afvallen met heel veel moeite omdat ik graag op een pony van 1.50 wil rijden (waar uiteraard nog veel minder dan 90 kilo op mag).
Citaat:ik kan wel in je lijstje vinden! Waarom zou dat hier niet acceptabel zijn?
Citaat:En of het nou een man of vrouw is, door medicijnen of eten, vet of spieren. 90 kilo is 90 kilo en daar is de grens, we kunnen niet bij iedereen gaan doormeten of het spieren zijn en hoe hard het al dan niet blubbert.
mirgino schreef:Waves schreef:
die laatste zin ,is iets wat jij vind![]()
ik zat met meer kilo`s op mijn appaloosa van 149cm en daar nog eens een zwaar zadel bij.
en ik vond dat geen belemmering,en mijn pony had geen limiet van 90kg
Buitenzinnig schreef:Loffelijk streven. Ik ga er wel van uit dat je daarbij toch het paard bekijkt, want (daar is mijn lijstje weer) een Shetlander van 200 kilo mag maximaal 50 kilo dragen. Een korte stevige grote pony kan meer hebben dan een ranke lange volbloed van 1.75m. Een paardenrug is een brug die op 2 peilers rust - de voorbenen en de achterbenen. Het deel er tussen in hangt en zakt bij grote belasting te ver door, waardoor er schade ontstaat aan de spieren en gewrichten. Simpele natuurkunde
schrikdraad schreef:Dat lijstje heeft hier vaker gestaan.
Maar het is zomaar een opsomming wat een persoon er van vind.
Ik pas zelf in het lijstje zonder belemmering voor mijn paard, daarom geen reactie van mij.
Toch vind ik het lijstje prut.
Gewoon maar een mening van iemand.
Niets waardevols naar mijn idee.