Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:14

mirgino schreef:
@flugeltje

*\o/* fijn dat jij nu een gelukkig gevoel over gehouden hebt aan dit topic *\o/*

:D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:14

Citaat:
Ik heb Cesar houdingstherapie :P . Maar tot die tijd dat mijn houding niet 100% is mag ik dus ook niet paardrijden :?

gelukkig is niemand zijn houding 100% := . Nee maar zolang je je paard niet belemmerd is er toch helemaal niks aan de hand?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:15

volbloedfan schreef:
Nou TS als ik jou profiel foto zie word ik ook niet echt vrolijk wat heb jij dan een belg?
of ben ik nou extreem;)

Ik zou TS hier buiten houden , die is allang al uit dit topic gestapt :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:17

Buitenzinnig schreef:
inesje15 schreef:
Ja, overgewicht volgens dit ja, maar vanaf wanneer wordt overgewicht te paard schadelijk. Dat is wat ik bedoel :-)

Dan kom ik weer met mijn lijstje, maar dat vindt vrijwel niemand hier acceptabel - terwijl dat wel is samengesteld door dierenartsen, rij-instructeurs, paardenfysio's etc.

Lichaamsvet kan niet bestuurd worden door spieren en reageert dus later/anders dan de rest van het lichaam. Je kunt niet te dik zijn, maar wel te zwaar voor je paard. Wanneer je te zwaar en/of te dik bent, is het raadzaam om andere dingen te verzinnen om samen te doen met je paard en je wat rijden betreft te beperken door rustig stappen. (en liefst ook dat niet te vaak/te langdurig)
Je paard moet ook volwassen zijn (ca. 6-7 jaar) voldoende getraind en gespierd en gezond zijn....

Bedenk ook dat - hoe goed je zadel ook past - de belasting de haarvaten in de huid samen drukt, dus het is zeker zinvol om elke 1,5 tot 2 uur even af te stappen en de haarvaten de kans te geven zich weer te herstellen. Dat verzin IK niet, ook dat is door wetenschappers bewezen.

ik kan wel in je lijstje vinden! Waarom zou dat hier niet acceptabel zijn?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:21

MaritAriel schreef:
Citaat:
Ik heb Cesar houdingstherapie :P . Maar tot die tijd dat mijn houding niet 100% is mag ik dus ook niet paardrijden :?

gelukkig is niemand zijn houding 100% := . Nee maar zolang je je paard niet belemmerd is er toch helemaal niks aan de hand?

Iedereen belemmerd zijn paard wel in zekere zin.
Je zit nooit helemaal recht en dus een ongelijke belasting.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:22

Wat mij opvalt in dit topic is dat veel mensen die vóór rijden met overgewicht zijn (en dan bedoel ik te zwaar voor het betreffende paard) te pas en te onpas met argumenten komen die niets meer met het topic an sich te maken hebben.

Natuurlijk zijn er 1000 (of misschien wel meer) voorbeelden te noemen die in gedrang komen met het welzijn van het paard, maar hier gaat het om het feit of je als mens het recht hebt om je paard te (over)belasten door als te zware ruiter/amazone op je paard mag gaan zitten.

Het gaat er niet om of je "te" dik bent doordat je niet KAN/WIL afvallen, het gaat er om of je als mens niet je verantwoordelijkheid moet nemen en moet kijken naar je paard en hoe jij als ruiter je paard door je gewicht kan overbelasten.

Alles wat daar bij wordt gehaald is mijns inziens onmacht van de persoon die zelf eigenlijk wel weet dat het niet verantwoord is om met zijn/haar gewicht op een specifiek paard te gaan zitten en niet met juiste argumenten kan komen omdat ze ergens in hun achterhoofd wel weten dat er een kern van waarheid zit in de theorieën die bijvoorbeeld "joenohoe" schetst.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:26

Wat een rare discussie. Allemaal emoties worden er bij gehaald. Hier komt er gewoon niemand op een paard boven de 90 kilo. Je moet ergens een grens trekken. Het is een paardenrug, er zijn veel onderzoeken gedaan naar wat ze kunnen dragen en dit kwam er zo gemiddeld uit.

En of het nou een man of vrouw is, door medicijnen of eten, vet of spieren. 90 kilo is 90 kilo en daar is de grens, we kunnen niet bij iedereen gaan doormeten of het spieren zijn en hoe hard het al dan niet blubbert.

Daar houden we ons aan, ja, ook wij zelf. Ik ben nu ook aan het afvallen met heel veel moeite omdat ik graag op een pony van 1.50 wil rijden (waar uiteraard nog veel minder dan 90 kilo op mag).

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:08

flugeltje schreef:
Iedereen belemmerd zijn paard wel in zekere zin.
Je zit nooit helemaal recht en dus een ongelijke belasting.

er zal gerust wel wat ongelijke belasting zijn , maar dat zal niet veel zijn . Ik geloof niet dat iedereen zijn paard daar meteen mee belemmerd .

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:40

Jongens, jongens, wat een zielige discussie is dit topic geworden.... krijg echt de neiging om te temmen..

ik denk dat ieder voor zich moet bekijken of hij of zij te zwaar is voor een paard of iig te dik, want, je zit idd jezelf in de weg. Ik ben WEL fors om voor mijzelf met een fijn gevoel te kunnen paardrijden, maar te zwaar, hoeft niet echt niet, ik zit alleen mijzelf in de weg. Mede door dit heb ik gekozen om te stoppen met paardrijden en te gaan mennen. Ik neem aan dat dit topic niet bedoeld is om elkaar volledig af te branden, maar voornamelijk bewustwording van sommige dingen die imo niet helemaal lelijk naar "dikkere" mensen bedoeld zijn...

Edit: typfout

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:48

Ir1ne schreef:
Jongens, jongens, wat een zielige discussie is dit topic geworden.... krijg echt de neiging om te temmen..

ik denk dat ieder voor zich moet bekijken of hij of zij te zwaar is voor een paard of iig te dik, want, je zit idd jezelf in de weg. Ik ben WEL fors om voor mijzelf met een fijn gevoel te kunnen paardrijden, maar te zwaar, hoeft niet echt niet, ik zit alleen mijzelf in de weg. Mede door dit heb ik gekozen om te stoppen met paardrijden en te gaan mennen. Ik neem aan dat dit topic niet bedoeld is om elkaar volledig af te branden, maar voornamelijk bewustwording van sommige dingen die imo niet helemaal lelijk naar "dikkere" mensen bedoeld zijn...

Edit: typfout

ik zie deze discussie niet als iemand afbranden , maar gewoon duidelijk maken hoe je er over denkt. Ik vind over het algemeen ook dat ieder voor zich zelf moet bekijken of hij/zij te zwaar is voor zijn paard , maar helaas is gebleken dat veel mensen dit niet kunnen . Zoals ik al eerder zei hoeven de mensen die 'zeker' weten dat ze niet te zwaar zijn voor hun paard zich ook niet aangesproken te voelen , maar er zijn zoveel mensen die zich zelf er niet bewust van zijn dat ze te zwaar zijn voor hun paard of iniedergeval te dik om goede hulpen te kunnen geven.

Ir1ne

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:01

Ik val jou toch ook niet persoonlijk aan? Ik zie hier alleen dingen voorbij komen, wil ze btw best nog evenn quoten, die niet getuigen van respect naar elkaar. Hoe iedereen er ook uit ziet, dik,dun, mollig, slank, tietloos, wasbord, paars, groen geel of zwart, wat maakt t uit? je kunt elkaar toch respecteren?

Ik, als gezette meid, voelde me niet aangevallen, maar werd pissig om t feit dat mensen zich vastpinnen op BMI. BMI is een slechte indicator, en ik vind dat je voor jezelf moet bekijken of je jezelf in de weg zit ja of nee.
Daarnaast erger ik me ook aan te dikke meiden die ploffen inn het zadel en zichzelf in de weg zitten met flubberige vetkwabben, maar ik erger me ook aan slanke dames die ploffen in het zadel. Iedereen moet zelf weten wat ze doen en voor zichzelf goed bedenken of ze echt te zwaar zijn of iig zichzelf in de weg zitten, want dat laatste is misschien wel erger omdat je dan nooit goed op je paard kunt zitten.
Daarnaast vind ik het nog wel een verschil of je zelf een paard hebt of eens in de 3 maanden of eens in de 2 weken tien minuten op een paardenrug vertoeft, alleen in stap bijvoorbeeld.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:05

Ir1ne schreef:
Ik val jou toch ook niet persoonlijk aan? Ik zie hier alleen dingen voorbij komen, wil ze btw best nog evenn quoten, die niet getuigen van respect naar elkaar. Hoe iedereen er ook uit ziet, dik,dun, mollig, slank, tietloos, wasbord, paars, groen geel of zwart, wat maakt t uit? je kunt elkaar toch respecteren?

Ik, als gezette meid, voelde me niet aangevallen, maar werd pissig om t feit dat mensen zich vastpinnen op BMI. BMI is een slechte indicator, en ik vind dat je voor jezelf moet bekijken of je jezelf in de weg zit ja of nee.
Daarnaast erger ik me ook aan te dikke meiden die ploffen inn het zadel en zichzelf in de weg zitten met flubberige vetkwabben, maar ik erger me ook aan slanke dames die ploffen in het zadel. Iedereen moet zelf weten wat ze doen en voor zichzelf goed bedenken of ze echt te zwaar zijn of iig zichzelf in de weg zitten, want dat laatste is misschien wel erger omdat je dan nooit goed op je paard kunt zitten.
Daarnaast vind ik het nog wel een verschil of je zelf een paard hebt of eens in de 3 maanden of eens in de 2 weken tien minuten op een paardenrug vertoeft, alleen in stap bijvoorbeeld.

ik zeg toch niet dat je mij aanvalt ? ik was het alleen niet helemaal eens met jou reactie . Maar goed. Je hoeft niks te qouten want ik volg dit al de heletijd , dus ik snap ook best wel welke stukjes je bedoeld , maar goed . Als je een menings verschil hebt komen er soms wel eens wat vellere reactie's , maar ik heb nog geen 1x gedacht van goh das echt respectloos! voor de rest ben ik het niet met je eens dat iedereen het maar zelf moet weten, we hebben het hier over het welzijn van een paard, dat staat bij mij toch echt voorop. ;)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:13

Dat hoeft ook niet, maar de meningen van wat te zwaar eigenlijk inhoudt zijn nogal verdeeld :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:17

Ir1ne schreef:
Dat hoeft ook niet, maar de meningen van wat te zwaar eigenlijk inhoudt zijn nogal verdeeld :)

ja precies, maar te zwaar in onder het paardrijden niet in kilo's uit te drukken vind ik . Je bent te zwaar als je je paard belemmerd , je de hulpen niet meer goed kan geven enz. en tja het verschilt uiteraard ook per paard ;)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:24

Dat was wat ik net ook zei ;) en al een aantal keer heb gezegd... maar daar wordt elke keer tegenin gegaan omdat ze vinden dat je boven een bepaald gewicht niet meer mag paardrijden... wat ik dus onzin vind om wat jij net zegt ;) Je bent idd te zwaar als je je paard belemmerd..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:28

Daar kan ik helemaal in meegaan, Maritariel. En dit daar kan niemand via een foto op de computer of enkel via gewicht een oordeel over vellen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:28

chanel1985 schreef:
Daar kan ik helemaal in meegaan, Maritariel. En dit daar kan niemand via een foto op de computer of enkel via gewicht een oordeel over vellen.

precies :j

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:36

En daarmee stoot je dus ook de "dikkere" mensen niet voor het hoofd :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:42

Waves schreef:
Wat een rare discussie. Allemaal emoties worden er bij gehaald. Hier komt er gewoon niemand op een paard boven de 90 kilo. Je moet ergens een grens trekken. Het is een paardenrug, er zijn veel onderzoeken gedaan naar wat ze kunnen dragen en dit kwam er zo gemiddeld uit.

En of het nou een man of vrouw is, door medicijnen of eten, vet of spieren. 90 kilo is 90 kilo en daar is de grens, we kunnen niet bij iedereen gaan doormeten of het spieren zijn en hoe hard het al dan niet blubbert.

Daar houden we ons aan, ja, ook wij zelf. Ik ben nu ook aan het afvallen met heel veel moeite omdat ik graag op een pony van 1.50 wil rijden (waar uiteraard nog veel minder dan 90 kilo op mag).

_/-\o_

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:54

Waves schreef:

die laatste zin ,is iets wat jij vind :j

ik zat met meer kilo`s op mijn appaloosa van 149cm en daar nog eens een zwaar zadel bij.
en ik vond dat geen belemmering,en mijn pony had geen limiet van 90kg

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:06

Citaat:
ik kan wel in je lijstje vinden! Waarom zou dat hier niet acceptabel zijn?

Ik heb dit lijstje al meerdere keren op Bokt gepost en elke keer word ik er op aangevallen alsof ik het zelf bedacht heb. Het staat weliswaar op mijn website, maar ik heb het overgenomen uit een Duits blad en contact gehad met de samensteller van dat lijstje.

Citaat:

Loffelijk streven. Ik ga er wel van uit dat je daarbij toch het paard bekijkt, want (daar is mijn lijstje weer) een Shetlander van 200 kilo mag maximaal 50 kilo dragen. Een korte stevige grote pony kan meer hebben dan een ranke lange volbloed van 1.75m. Een paardenrug is een brug die op 2 peilers rust - de voorbenen en de achterbenen. Het deel er tussen in hangt en zakt bij grote belasting te ver door, waardoor er schade ontstaat aan de spieren en gewrichten. Simpele natuurkunde

Ik vind het jammer dat sommige mensen hun ogen sluiten voor hun (over)gewicht. Om het heel cru te zeggen; wanneer je geen armpjes hebt, kan je ook niet tennissen. (maar waarschijnlijk wel genieten van een goede wedstrijd)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:17

mirgino schreef:
Waves schreef:

die laatste zin ,is iets wat jij vind :j

ik zat met meer kilo`s op mijn appaloosa van 149cm en daar nog eens een zwaar zadel bij.
en ik vond dat geen belemmering,en mijn pony had geen limiet van 90kg

Nee. Dat is niet iets wat ik vind. Dat is onderzocht. Bron o.a. http://www.horsesciencenews.com/horseba ... -carry.php
Verder kan je zoeken naar onderzoek van Ohio State University Agricultural Technical Institute. En ik geloof dat er nog veel meer onderzoek naar is gedaan.

Maar meid, als jij met meer dan 90 kilo en zwaar zadel op een pony van 1.49 wil gaan zitten dan moet je dat vooral doen hoor. Maar voor mij ben je dan een egoïstisch mens. En dat is wel iets dat ík vind. :*

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:24

Dat lijstje heeft hier vaker gestaan.
Maar het is zomaar een opsomming wat een persoon er van vind.
Ik pas zelf in het lijstje zonder belemmering voor mijn paard, daarom geen reactie van mij.
Toch vind ik het lijstje prut.
Gewoon maar een mening van iemand.
Niets waardevols naar mijn idee.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:26

Buitenzinnig schreef:
Loffelijk streven. Ik ga er wel van uit dat je daarbij toch het paard bekijkt, want (daar is mijn lijstje weer) een Shetlander van 200 kilo mag maximaal 50 kilo dragen. Een korte stevige grote pony kan meer hebben dan een ranke lange volbloed van 1.75m. Een paardenrug is een brug die op 2 peilers rust - de voorbenen en de achterbenen. Het deel er tussen in hangt en zakt bij grote belasting te ver door, waardoor er schade ontstaat aan de spieren en gewrichten. Simpele natuurkunde

Ja, uiteraard. 90 kilo is het maximum wat het grootste en sterkste paard bij ons mag dragen (KWPNer 1.85, medium gebouwd en bespierd). Voor de pony van 1.50 (half arab, ook medium gebouwd, korte rug, in hele goede conditie) houden we zo 65 kilo aan.

Het ziet er ook gewoon gek uit en de verhoudingen kloppen niet meer als je daar een zwaarder iemand op zet. Ik ben nu langzamerhand iets te zwaar geworden en mijn bovenbenen en kont zaten gewoon niet meer lekker in het zadel. Ga er ook niet meer op dus.

Het sluipt erin, je hebt vaak ook niet direct door dat je nou zoveel bent aangekomen, dat snap ik allemaal best. Maar op gegeven moment merk je het wel of zegt iemand het tegen je (hopelijk) en dan trek je je conclusies. Althans, dat hoop je dan. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:33

schrikdraad schreef:
Dat lijstje heeft hier vaker gestaan.
Maar het is zomaar een opsomming wat een persoon er van vind.
Ik pas zelf in het lijstje zonder belemmering voor mijn paard, daarom geen reactie van mij.
Toch vind ik het lijstje prut.
Gewoon maar een mening van iemand.
Niets waardevols naar mijn idee.

Dat lijstje is het resultaat van onderzoek door manege houders, dierenartsen en fysiotherapeuten. Dus geen opsomming wat een persoon er van vindt of meent. Dat jij het lijstje prut vindt, zegt meer over jou, dan over het lijstje....