Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:19

Murphy, ze bedoelt volgens mij dat de schouders, net als de heupen en dus op 1 lijn met de heupen (allemaal van de mens) mee draaien met de schouders van het paard. Doordat schouders en heupen meedraien zijn ze dus alsnog op 1 lijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:33

Airborn schreef:
Murphy, ze bedoelt volgens mij dat de schouders, net als de heupen en dus op 1 lijn met de heupen (allemaal van de mens) mee draaien met de schouders van het paard. Doordat schouders en heupen meedraien zijn ze dus alsnog op 1 lijn.

Als ze dat zo bedoelt, moet ze dat ook zo zeggen, want dat is nl. een logisch gevolg. Een paard is gesteld en gebogen volgens het verloop van de wending. Zitten jouw schouders recht boven jouw heupen en zijn die weer gelijk met de heupen van het paard, dan is het dus een logisch gevolg dat het lichaam van de ruiter diezelfde beweging meemaakt en is het dus helemaal niet nodig om die schouder nog eens extra naar voren te brengen, want dan dus breng jij jezelf wel degelijk uit balans en ben je niet meer mee met de beweging van het paard!! Dan betekent dat dus echt dat jij scheef gaat zitten. Uit balans = scheef.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:37

Moll schreef:
murphy102 schreef:
Suelza, je spreekt jezelf in een antwoord tegen. Enerzijds zeg je dat de schouders meedraaien, vervolgens zeg je even dat de heupen meedraaien waardoor de schouders boven de heupen kunnen blijven.
Als je je schouders, los van je heupen, laat meedraaien, ga je zelf UIT balans zitten en dit komt overeen met scheef zitten.
Dan wil ik nu wel meteen de volgende vraag stellen: "Ooit wel eens in dameszadel gereden?"
Laat ik me daar nu behoorlijk in bekwaamd hebben. Ook de galopchangementen zaten daar in.
Als je je het ergens niet kan permitteren om uit balans te raken, dan is het wel in een dameszadel. Het moeilijke daarbij is steeds weer die rechter heup en rechter schouder terug te houden, hetgeen absoluut noodzakelijk is om je schouders recht boven je heupen te houden. Het probleem hierbij is dat r.heup en schouder terug willen schieten, dus bovenlichaam zal willen draaien. Echter, dan haal je meteen je paard uit balans. Probeer het maar eens op een stoel.

moety u toch eens praten met dfe ruiters van bueckeburg

Daar kan ik niets mee. Ik vraag u bij deze of u hier een ervaring mee heeft, want dan zou u precies begrijpen wat ik bedoel.

Suelza

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:03

Helaas doet mijn pc het thuis iets minder goed en kan ik even niets quoten, dus maar even zo...

@ Murphy, ik spreek mijzelf helemaal niet tegen. Ik stel dat als ik mijn wending inzet, ik mijn buitenheup naar voren breng, tegelijkertijd met mijn buitenschouder, waardoor mijn binnenheup, als ook mijn binnenschouder achter blijven...

Ik stel ook nergens dat ik de schouder 'extra' naar voren zou brengen. Ik stel dat door het inbuigen van de heup (en het gelijktijdig kantelen van het bekken) de buitenschouder voor de binnenschouder komt, het buitenbeen tegen het paard aankomt te liggen en dat het binnenbeen het paard de ruimte biedt de wending in te zetten.

Niet meer en niet minder...

Dat dit alles een 'logisch' gevolg van elkaar is, moge duidelijk zijn. Echter, als alles zo logisch was als het leek, zou ik niet dagelijks mijn geld verdienen met het trainen van paarden en het geven van instructie...

Wellicht moest ik het niet anders zeggen, maar moest u het anders lezen, daar Airborn en Moll mijn reactie kennelijk wel begrepen hebben...

Op uw vraag of ik bekend ben met het rijden in dameszadel?

Jazeker...

Sterker nog... aankomend najaar zal ik 1 van mijn paarden in de klasse Z dressuur uitbrengen in, jawel, een dameszadel...

Echter, hierbij wel zeggende dat het dameszadel niet is ontworpen voor de comfort van het paard, maar voor de kuisheid van zijn amazone...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:36

murphy102 schreef:
Moll schreef:
moety u toch eens praten met dfe ruiters van bueckeburg

Daar kan ik niets mee. Ik vraag u bij deze of u hier een ervaring mee heeft, want dan zou u precies begrijpen wat ik bedoel.

ik moet u zeggen dat ik geen dames zit rijd, echter dat wanneer de schoders gedraait worden is het niet zo wanneer de navel mee draait er een knik in de heup onstaat, en zoals hier boven beschreven kopt naar mijn mening wel.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:41

Die zin is wel heel onduidelijk Moll, ik kan niet helemaal afleiden wat je bedoelt met "wanneer de schouders gedraait worden is het niet zo wanneer de navel mee draait er een knik in de heup ontstaat"

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:44

Niet als je de navel meer naar boven wijst

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:19

Suelza schreef:
Helaas doet mijn pc het thuis iets minder goed en kan ik even niets quoten, dus maar even zo...

@ Murphy, ik spreek mijzelf helemaal niet tegen. Ik stel dat als ik mijn wending inzet, ik mijn buitenheup naar voren breng, tegelijkertijd met mijn buitenschouder, waardoor mijn binnenheup, als ook mijn binnenschouder achter blijven...

Ik stel ook nergens dat ik de schouder 'extra' naar voren zou brengen. Ik stel dat door het inbuigen van de heup (en het gelijktijdig kantelen van het bekken) de buitenschouder voor de binnenschouder komt, het buitenbeen tegen het paard aankomt te liggen en dat het binnenbeen het paard de ruimte biedt de wending in te zetten.

Niet meer en niet minder...

Dat dit alles een 'logisch' gevolg van elkaar is, moge duidelijk zijn. Echter, als alles zo logisch was als het leek, zou ik niet dagelijks mijn geld verdienen met het trainen van paarden en het geven van instructie...

Wellicht moest ik het niet anders zeggen, maar moest u het anders lezen, daar Airborn en Moll mijn reactie kennelijk wel begrepen hebben...

Op uw vraag of ik bekend ben met het rijden in dameszadel?

Jazeker...

Sterker nog... aankomend najaar zal ik 1 van mijn paarden in de klasse Z dressuur uitbrengen in, jawel, een dameszadel...

Echter, hierbij wel zeggende dat het dameszadel niet is ontworpen voor de comfort van het paard, maar voor de kuisheid van zijn amazone...

Ja ik ben bekent met dameszadel, dit jaar dus aankomende Zaterdag met 6 dames in het Kompetenzentrum op de Equitana. De Groep is wel weer nieuw, maar ze hebben gereden op de WK in Aachen, WK 4 span in Burgsteinfurt dus een beetje bekend ben ik er mee in totaal 16 Dames.
En juist in een dameszadel is het belangrijk dat men ook niet met de schouders draait.
De buitenschouder mag in een Herenzadel ook niet voor de binnenschouder komen.
Wat u doet in een wending??
Wanneer ik mijn buitenbeen naar achter legt doet men dat van uit mijn heup, de heup gaat naar achter inplaats van naar voren.
Dat is de grote denk fout, anders zou men nooit het bovenbeen ook naar achter krijgen,het is niet alleen het onderbeen wat naar achter gaat.
Denk dat velen eens beter leren zitten, en dat onderbeen niet zover van het paard afhouden dan zou men bemerken dat men de schouders en de heupen altijd op 1 lijn moet hebben.
Elke verdraaing van het bovenlijf is een verkeerde.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:09

Buitenschouder en buitenheup voor, als gevolg van de buitenheup die iets naar voren is gebracht... Buitenbeen ligt tegen het paard aan, binnenbeen bied het paard ruimte. Navel wijst in de schuine lijn van de wending mee naar voren.

Een wending rijden, is een wending zitten:
Afbeelding

Afbeelding

Een wending rijden, is een wending zitten,

Rechtuit rijden, is rechtuit zitten...
Afbeelding

Afbeelding

Doordat de buitenschouder iets wordt meegedraaid in de wending, komt de buitenhand iets voor, waardoor het paard de lengte krijgt die voor hem aan de buitenzijde noodzakelijk is om de wending te maken.

Hij zal toch, in verhouding tot het lopen op een rechte lijn, 1 zijde van zijn lijf (de buitenzijde) langer moeten maken en een zijde moeten verkorten, wil hij een wending kunnen (blijven) lopen met correcte lengtebuiging.

Zou ik kaarsrecht boven mijn paard blijven en dus ook mijn handhouding cq. teugelvoering niet aanpassen op de wending, dan zou ik het mijn paard onnodig moeilijk maken en hem dwingen op het bit te komen, doordat ik hem de ruimte die hij nodg heeft en dus ook vraagt, weiger.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:14

En waarom ligt de binnenkuit niet aan het paard, omdat u op de buitenkant komt te zitten, daardoor is van het binnenbeen de knie boven het breedste gedeelte van het paard waardoor het onmogelijk word de voet aan het paard te brengen.
Vooral op de eerste foto ziet men dat. De rechterschouder van de amazone zit boven de rechterschouder van het paard wat dus geheel niet wenselijk is, daardoor krijgt het paard te veel gewicht op de buitenschouder.
Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:20

Maar wat doet dit af aan het feit dat de heup en schouder wordt meegenomen in de wending?

De kuit heb ik in het hele verhaal niet genoemd, enkel heel basaal dat het binnenbeen het paard de ruimte bied om te wenden...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:25

Suelza schreef:
Maar wat doet dit af aan het feit dat de heup en schouder wordt meegenomen in de wending?

De kuit heb ik in het hele verhaal niet genoemd, enkel heel basaal dat het binnenbeen het paard de ruimte bied om te wenden...

Heel veel, alles wat niet goed is aan gewicht vernietigd de goede dingen.
Het buitenbeen gaat naar achteren in zijn geheel dus vanuit de heup, daardoor kan en mag de schouder niet mee draaien.
Het binnenbeen geeft de buiging anders zou het paard naar binnenvallen.
Dat is op die foto een prachtig ding hoe het niet hoort te zijn, binnenbeen weg, dit is een typisch beeld van compenseren het paard word tegengehouden door de verkeerde gewichtshulpen.
Men dient op het binnenzitbeenknobbeltje te zitten.
Het zijn basis fouten, een wending word totaal anders ingezet.
En zo als ik al schreef de binnenknie is hoger dan de buitenknie. (ruiter)
Het is naar buiten zitten. De compensering ziet met aan de achterbenen het paard gaat breed, heeft ook geen andere mogelijkheid.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:33

Toch ben ik het in deze niet met u eens.

De hengst op de eerste foto, was op het moment van het nemen van de foto behoorlijk heftig, in die zin, dat, wat u niet ziet, er in diezelfde bak, achter een klein lijntje, 5 jonge merries los liepen en in volle galop de baan door gingen.

Wat u hier ziet, is dan ook een hengst die op het moment van de foto, op de binnenschouder valt in zijn wending. Echter, hetgeen ik met het plaatsen van de foto wilde tonen, was puur de zetting van heup en schouder, zie ook de foto van het zwarte paard eronder...

Wederom een foto van een jonge hengst in een wending. Ook hier toch weer de buitenheup licht ingedraaid waardoor de buitenschouder mee komt en het paard mee de wending in loopt.

Ik spreek in mijn verhaal niet over extra verdraaiingen in het lichaam van de ruiter, echter wel over het rijden vanuit houding en zit.

Afbeelding

Toont u mij eens een foto van uzelf waarin u laat zien wat u bedoeld? Wellicht leerzaam voor ons allen, want zoals ik het voor mij zie, houdt u een statische houding op uw paard, waarbij het paard een andere richting uitloopt.

Hoe kan er dan sprake zijn van 2-eenheid? Beweging en ritme van paard en ruiter, moeten in het meest ideale geval kloppend zijn met elkaar en niet tegen elkaar in bewegen.

Kennelijk is uw visie mij niet duidelijk, maar maak eens visueel wat u bedoeld...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:34

Leuke discussie :j

Als ik het zo lees is het slechts een kleine verschil tussen de beide standpunten.

De professor geeft aan dat de schouders en heupen in 1 lijn moeten blijven. Hierdoor blijft de ruiter recht boven het paard.

Om mezelf even te laten visualiseren.
Vraag aan professor: de ruiter kijkt toch wel in de richting waar hij heen gaat? En de ruiter zit toch ook mee in de wending?

Bijvoorbeeld een schouder binnenwaart; het paard gaat over de lange zijde, het paard brengt te schouder naar binnen. De ruiter blijft recht boven het paard, kijkt de lange zijde af in de richting waar hij heen gaat Buitenhand "tegen" de hals, binnenhand klein beetje van de hals. Dan moet de heup ennschouder toch wat meedraaien naar binnen??

De wijze van Moll kan ik wel visualiseren omdat ik dat regelmatig zie en uitvoer. Moet daarbij wel opmerken dat mijn binnenbeen aangesloten blijft, mijn buitenbeen waakt dat er geen achterbeen naar buiten wordt gezet, en dat het draaien van de schouder mm werk is.

Hmmm, ingewikkeld om te omschrijven.

Want als ik dit allemaal zo lees wordt er echt in mm afgeweken qua zit.

Ik denk toch dat een ronde tafel meeting met muffins en appeltaart en paarden (niet aan tafel) een erg goed en leerzaam idee is :j ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:39

Citaat:
Om mezelf even te laten visualiseren.
Vraag aan professor: de ruiter kijkt toch wel in de richting waar hij heen gaat? En de ruiter zit toch ook mee in de wending?

Bijvoorbeeld een schouder binnenwaart; het paard gaat over de lange zijde, het paard brengt te schouder naar binnen. De ruiter blijft recht boven het paard, kijkt de lange zijde af in de richting waar hij heen gaat Buitenhand "tegen" de hals, binnenhand klein beetje van de hals. Dan moet de heup ennschouder toch wat meedraaien naar binnen??

Het hoofd kijkt in de richting van waar men naar toe gaat.
Het lijf blijft recht, heb al eerder een foto hier neergezet.
Het is een verdraaien wat men steeds doet en waardoor men het binnenbeen nooit van zijn leven aan het paard kan krijgen.
Bij schouderbinnenwaarts kijk ik als ruiter wanneer ik dit op de langezijde doe rechtuit de hoek in, zit als het ware op de hoefslag mijn paard heeft alleen de schouders naar binnen, achter is het paard rechtuit gericht en spoort rechtuit, het woord schouder binnen waarts zegt het al.
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-03-11 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:40

Haha zooist, goed idee!

Vwb het binnenbeen, normaliter ligt deze idd aangesloten, echter ingeval van betreffende foto, was het de zeilen even bijzetten en dus ook gewoon een ruiterfout en geen gevolg van de inwerking van houding en zit. Wel geeft het duidelijk weer wat ik bedoel te zeggen vwb heup en schouder...

En idd het gaat om kleine verschillen denk ik, maar het is altijd interessant om te horen wat anderen vinden en waarom...

De paardenwereld gaat gebukt onder goeroes met tunnelvisie, laten we aub breed blijven kijken met een open blik en dus blijven leren van iedereen die iets met paarden doet of heeft.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:42

Suelza, je zegt "de buitenschouder van de ruiter komt voor, daardoor kan buitenhand voor komen en daardoor krijgt paard lengte om wending in te zetten". Heb ik dit goed begrepen zo? Dat staat er, toch?
Als dat zo zou moeten, is het niet zo best gesteld met onze eigen onafhankelijke zit.
Stel dat die buitenhand om wat voor reden dan ook naar voren zou moeten, zou de ruiter dit op elk moment moeten kunnen door vanuit een ontspannen elleboog alleen de onderarm naar voren moeten kunnen laten gaan. Meestal echter is het nageven van de hand al voldoende. NIET de buitenschouder naar voren, dan zit de hele buitenzijde van de ruiter op slot, zoals u dat nu zegt.
Zoals ook Professor zegt: elke verdraaiing in het bovenlichaam is verkeerd!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:44

Denk dat u alle onder de goeroe´s les krijgt, de Klassieke zit daar draait men niet in de schouders.
Het gewicht is op het binnenzitbeenknobbeltje, het binnenbeen ligt aan het paard, men heeft steeds contact met het paard met de kuit ze liggen tegen het paard en nooit van het paard af.
Dit alles in een wending. Wanneer men de foto ziet dan voldoed er niets aan het klassieke denken dat het paard op twee sporen gaat en het binnenbeen onder de massa treed in de wending, het paard kan zich niet dragen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:48

Zooist schreef:
De wijze van Moll kan ik wel visualiseren omdat ik dat regelmatig zie en uitvoer. Moet daarbij wel opmerken dat mijn binnenbeen aangesloten blijft, mijn buitenbeen waakt dat er geen achterbeen naar buiten wordt gezet, en dat het draaien van de schouder mm werk is.

Hmmm, ingewikkeld om te omschrijven.

.

zoals ik het er vaar en uit leg blijf het binnen been ook aan gesloten, dit kan ook niet anders omdat ik het binnen been er onder vraag, wanneer het binnen achterbeen gelicht word word er even lichte kuit hulp gegeven op het binnen been, zolang de navel van de ruiter in de rij richting blijft en naar boven wijst kan er op de heup niet ingeknikt worden

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:50

@ Murphy, waar staat dat het lichaam verdraait wordt? Door mee te draaien met het lichaam in de wending, draait het gehele lijf van schouder tot voet mee in de wending en is er dus geen sprake van een 'verdraaiing' in het lichaam zelf. Het bovenlijf draait niet los van het onderlijf, als dat is wat u bedoeld?

Het naar voren komen van de buitenschouder is het direct gevolg van het inzetten van de wending... Zoals ik al een aantal maal heb aangegeven en met de foto's heb getracht te tonen.

U kunt iedere gesproken zin tot op het bot ontleden of u kunt lezen wat er gezegd en bedoeld wordt.

Dit plaatje, wat Professor zelf al eerder geplaatst heeft, illustreert precies wat ik bedoel...

Afbeelding

Dan nu de discussie of de ruiter hier kaarsrecht op het paard zit of meezit in zijn buigingsoefening...

Eigenlijk zou ditzelfde plaatje in een foto vanaf voor- en achterzijde getoond moeten worden. Dan zou het mooi te zien zijn, want getekend is toch anders als gereden...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:52

Het is geen klein verschil, want de gevolgen zijn groot. Professor heeft zojuist beschreven wat de gevolgen zijn. Het brengt het paard niet IN, maar UIT zijn rijkunstig evenwicht. Het staat dus oefeningen als schouderbinnenwaarts geheel in de weg, omdat men op de buitezitbeenknobbel gaat zitten, terwijl schouderbinnewaarts de voorbereidende oefening zou moeten zijn voor het inleiden van een wending en niet schouderbuitenwaarts.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:53

Wat ik mij nu afvraag, veranderd u allemaal niet uw teugellengte?????
Handen dienen horizontaal gezien op gelijke hoogte te zijn, dus heb het niet erover de hoogte.
Dit snap ik niet waarom men met de schouder naar voren draaien moet om meer ruimte buiten te geven, in de eerste plaats kan men dat zien en dat wil men niet onzichtbare hulpen???
Ten tweede is de dosering nooit te controleren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:53

murphy102 schreef:
Het is geen klein verschil, want de gevolgen zijn groot. Professor heeft zojuist beschreven wat de gevolgen zijn. Het brengt het paard niet IN, maar UIT zijn rijkunstig evenwicht. Het staat dus oefeningen als schouderbinnenwaarts geheel in de weg, omdat men op de buitezitbeenknobbel gaat zitten, terwijl schouderbinnewaarts de voorbereidende oefening zou moeten zijn voor het inleiden van een wending en niet schouderbuitenwaarts.

en dat is dus niet waar, als dit zo zou zijn is de onderug gefixeerd en is de ruiter niet mee in de beweging.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:56

@ professor, als de ruiter meezit in de beweging van het paard, dan hoeft hij, mijn inziens, zijn teugellengte juist niet aan te passen. Doordat de wending gereden wordt en de ruiter meezit, ontstaat er in de wending al ruimte voor het paard om lengte te maken aan de buitenzijde en te verkorten aan de binnenzijde, zonder dat de buitenteugel langer wordt of de binnenteugel korter...

@ Moll, dat is dus ook mijn beeld erbij...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:57

Zooist, u zegt dat je buitenbeen waakt en dat het draaien van je schouder mm werk is: dan verdraait u toch in uw bovenlichaam??