Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airborn schreef:Murphy, ze bedoelt volgens mij dat de schouders, net als de heupen en dus op 1 lijn met de heupen (allemaal van de mens) mee draaien met de schouders van het paard. Doordat schouders en heupen meedraien zijn ze dus alsnog op 1 lijn.
Moll schreef:murphy102 schreef:Suelza, je spreekt jezelf in een antwoord tegen. Enerzijds zeg je dat de schouders meedraaien, vervolgens zeg je even dat de heupen meedraaien waardoor de schouders boven de heupen kunnen blijven.
Als je je schouders, los van je heupen, laat meedraaien, ga je zelf UIT balans zitten en dit komt overeen met scheef zitten.
Dan wil ik nu wel meteen de volgende vraag stellen: "Ooit wel eens in dameszadel gereden?"
Laat ik me daar nu behoorlijk in bekwaamd hebben. Ook de galopchangementen zaten daar in.
Als je je het ergens niet kan permitteren om uit balans te raken, dan is het wel in een dameszadel. Het moeilijke daarbij is steeds weer die rechter heup en rechter schouder terug te houden, hetgeen absoluut noodzakelijk is om je schouders recht boven je heupen te houden. Het probleem hierbij is dat r.heup en schouder terug willen schieten, dus bovenlichaam zal willen draaien. Echter, dan haal je meteen je paard uit balans. Probeer het maar eens op een stoel.
moety u toch eens praten met dfe ruiters van bueckeburg
murphy102 schreef:Moll schreef:moety u toch eens praten met dfe ruiters van bueckeburg
Daar kan ik niets mee. Ik vraag u bij deze of u hier een ervaring mee heeft, want dan zou u precies begrijpen wat ik bedoel.
Suelza schreef:Helaas doet mijn pc het thuis iets minder goed en kan ik even niets quoten, dus maar even zo...
@ Murphy, ik spreek mijzelf helemaal niet tegen. Ik stel dat als ik mijn wending inzet, ik mijn buitenheup naar voren breng, tegelijkertijd met mijn buitenschouder, waardoor mijn binnenheup, als ook mijn binnenschouder achter blijven...
Ik stel ook nergens dat ik de schouder 'extra' naar voren zou brengen. Ik stel dat door het inbuigen van de heup (en het gelijktijdig kantelen van het bekken) de buitenschouder voor de binnenschouder komt, het buitenbeen tegen het paard aankomt te liggen en dat het binnenbeen het paard de ruimte biedt de wending in te zetten.
Niet meer en niet minder...
Dat dit alles een 'logisch' gevolg van elkaar is, moge duidelijk zijn. Echter, als alles zo logisch was als het leek, zou ik niet dagelijks mijn geld verdienen met het trainen van paarden en het geven van instructie...
Wellicht moest ik het niet anders zeggen, maar moest u het anders lezen, daar Airborn en Moll mijn reactie kennelijk wel begrepen hebben...
Op uw vraag of ik bekend ben met het rijden in dameszadel?
Jazeker...
Sterker nog... aankomend najaar zal ik 1 van mijn paarden in de klasse Z dressuur uitbrengen in, jawel, een dameszadel...
Echter, hierbij wel zeggende dat het dameszadel niet is ontworpen voor de comfort van het paard, maar voor de kuisheid van zijn amazone...
Suelza schreef:Maar wat doet dit af aan het feit dat de heup en schouder wordt meegenomen in de wending?
De kuit heb ik in het hele verhaal niet genoemd, enkel heel basaal dat het binnenbeen het paard de ruimte bied om te wenden...
Citaat:Om mezelf even te laten visualiseren.
Vraag aan professor: de ruiter kijkt toch wel in de richting waar hij heen gaat? En de ruiter zit toch ook mee in de wending?
Bijvoorbeeld een schouder binnenwaart; het paard gaat over de lange zijde, het paard brengt te schouder naar binnen. De ruiter blijft recht boven het paard, kijkt de lange zijde af in de richting waar hij heen gaat Buitenhand "tegen" de hals, binnenhand klein beetje van de hals. Dan moet de heup ennschouder toch wat meedraaien naar binnen??
Zooist schreef:De wijze van Moll kan ik wel visualiseren omdat ik dat regelmatig zie en uitvoer. Moet daarbij wel opmerken dat mijn binnenbeen aangesloten blijft, mijn buitenbeen waakt dat er geen achterbeen naar buiten wordt gezet, en dat het draaien van de schouder mm werk is.
Hmmm, ingewikkeld om te omschrijven.
.
murphy102 schreef:Het is geen klein verschil, want de gevolgen zijn groot. Professor heeft zojuist beschreven wat de gevolgen zijn. Het brengt het paard niet IN, maar UIT zijn rijkunstig evenwicht. Het staat dus oefeningen als schouderbinnenwaarts geheel in de weg, omdat men op de buitezitbeenknobbel gaat zitten, terwijl schouderbinnewaarts de voorbereidende oefening zou moeten zijn voor het inleiden van een wending en niet schouderbuitenwaarts.