Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:30

Jeetje wat een naar bericht DF!! Sterkte ermee.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:22

Wat vervelend! Wel goed dat je er nu achter gekomen bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:27

DarkoFoitzik schreef:
Hij kan nog prima rechtdoor lopen. Hij kan het stuk verzameling en wending niet aan. Voor recreatie kan hij nog ingezet worden.

Ja heel k.u.t. beter dat ik het nu weet dan als ik hem had overgezet. We vertrekken 1juni. Heel kort dag om alles voor hem te regelen.

Nu is het ineens je grote vriend niet meer? :\
Met zo'n vrienden heb je geen vijanden nodig.
Ik vind het een heel apart verhaal. Je kreeg vorige keer al de opmerking dat die onregelmatig was en toen wuifde je het weg. En nu ineens neem je het advies ter harte en is ie al nagekeken en alles en blijkbaar ook "grote vriend" af.
Hoe ontstond artrose ook alweer volgens jou?
En je weet al bijna een jaar dat hij artrose heeft in de voorbenen... :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:47

Tuurlijk is het mijn grote vriend. En denk geen seconde dat dit geen pijn doet. Met de artrose kan hij nog redelijk uit de voeten. Mijn grootste argument is niet dat hij niet meer bij mijn Gebruiksdoel past. Het gaat er met name om dat hij zonder reden getransporteerd wordt naar een plek waar hij niets heeft zonder reden anders dan dat het mijn grote vriend is. Mijn keuze zou moeten zijn voor zijn welzijn.

Ik vind het een vervelend bericht dat je stuurt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:32

Of er een reden is of niet maakt voor het paard nul verschil. Voor jou als eigenaar wel. Maar draai daar dan ook niet om heen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:41

Weet je... een verhuizing naar ander werelddeel is een grote stap... en het klinkt misschien nu wat koud en afstandelijk van DarkoFoitzik maar hij hoeft zijn ziel en zaligheid hier ook niet bloot te leggen. Daarnaast reageert iedereen anders op slecht nieuws.... sommige worden zeer emotioneel andere juist afstandelijk. Dat is niet aan andere Bokkers om te bepalen hoeveel DarkoFoitzik van zijn paard houdt.

Ik heb 3 weken geleden mijn ouwe paard laten inslapen... en denk dat ook velen vinden dat ik daar heel rationeel en makkelijk in was... maar in dat soort situaties reageer ik juist eerder onderkoeld... dat maakt niet dat mijn pijn daardoor minder waard is dan dat van iemand die er overemotioneel van raakt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:47

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:03

DarkoFoitzik schreef:
Tuurlijk is het mijn grote vriend. En denk geen seconde dat dit geen pijn doet. Met de artrose kan hij nog redelijk uit de voeten. Mijn grootste argument is niet dat hij niet meer bij mijn Gebruiksdoel past. Het gaat er met name om dat hij zonder reden getransporteerd wordt naar een plek waar hij niets heeft zonder reden anders dan dat het mijn grote vriend is. Mijn keuze zou moeten zijn voor zijn welzijn.

Heel begrijpelijk dat u het vervelend vindt. Maar ik vermoed dat ik ook begrijp wat Ayasha bracht tot het plaatsen van haar bericht. Wat ik niet begrijp is u al veel eerder wist dat uw paard niet geschikt meer was om mee verder te werken. Waarom, als u deze besluitvorming dat toch openbaar maakt, doet u juist alsof het laatste onderzoek de doorslag gegeven heeft ?

Of laat ik mijn bedenking iets anders formuleren: Waarom hebt u niet veel eerder uw paard van alle training ontslagen. U wist immers vorig jaar al dat het dier artrose in de kroonrand had. Dat was toen zeker al reden genoeg om een dier te ontzien. Een dier dat sowieso door haar afstamming niet echt geschikt is voor het gereden werk. Daarvoor had u toch niet hoeven te wachten dat de schade nog groter was ?

Ik ben iets verbaast, ja zelfs misschien teleurgesteld. Uit uw opiniestukken die u hier regelmatig plaatste, heb ik opgemaakt dat u erg strenge normen hanteer met betrekking wat u ethisch aanvaardbaar vindt met betrekking tot het gebruik van paarden. Mag ik u herinneren aan uw nogal afkeurende opmerkingen als het ging over top-wedstrijdruiters, of ruiters die gewoon niet uw hoogstaand rij-kunstig gedachtegoed deelde?
Zoals bij zoveel, gaat het hier om perceptie. Wellicht kunt mijn "verbazing" veranderen in 'begrip'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:07

KDV je verwoord het weer 500 keer beter dan ik.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:17

suikermeisje schreef:
Stukje training van vandaag.
https://instagram.com/p/BS_ScX-AmFV/

Mijn houding moet ik echt weer eens mee aan de gang :x
Paard vind ik heel wat verbeterd. We oefenen lekker hard door :)

Ik zie duidelijk vooruitgang in de beweging. Probeer dat te bevestigen en dan pas weer iets te verbeteren. Geniet nu een tijdje van deze vooruitgang.
Ja, uit de houding leid ik af dat u nog iets moeite hebt uw paard in die schwung te houden. Maar als dat meer bevestigd is, zult u moeten proberen met 'minder' toe te komen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:46

Kadankovitch schreef:
suikermeisje schreef:
Stukje training van vandaag.
https://instagram.com/p/BS_ScX-AmFV/

Mijn houding moet ik echt weer eens mee aan de gang :x
Paard vind ik heel wat verbeterd. We oefenen lekker hard door :)

Ik zie duidelijk vooruitgang in de beweging. Probeer dat te bevestigen en dan pas weer iets te verbeteren. Geniet nu een tijdje van deze vooruitgang.
Ja, uit de houding leid ik af dat u nog iets moeite hebt uw paard in die schwung te houden. Maar als dat meer bevestigd is, zult u moeten proberen met 'minder' toe te komen.

Leuk om te horen dank!
Goed punt noem je. Je bedoelt dus eigenlijk hiermee doorgaan en dan pas weer meer gaan vragen? Ga ik mee bezig!
En paard is eigenlijk te groot voor mij. De druk van voor wordt wel steeds beter, hele lichte druk maar wel verbinding. Kan m'n handen dan voor houden en dan blijft ie in gewenste houding lopen.

Laatste zin, zou je die kunnen toelichten? Daar ben ik te blond voor :+

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:48

Nou die zin was ook niet duidelijk. Uit uw blijkt dat u de beweging van uw paard sterk wilt of moet ondersteunen. Daarom is die houding niet zo mooi. Maar ik zou ook daar niet aan veranderen totdat u de indruk krijgt dat die manier van bewegen voor het paard quasi 'natuurlijk' is geworden. Dus als die manier is bevestigd. En dan pas moet u proberen met steeds minder sterk inwerken met uw zit, toe te komen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 05:49

Kadankovitch schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Heel begrijpelijk dat u het vervelend vindt. Maar ik vermoed dat ik ook begrijp wat Ayasha bracht tot het plaatsen van haar bericht. Wat ik niet begrijp is u al veel eerder wist dat uw paard niet geschikt meer was om mee verder te werken. Waarom, als u deze besluitvorming dat toch openbaar maakt, doet u juist alsof het laatste onderzoek de doorslag gegeven heeft ?

Of laat ik mijn bedenking iets anders formuleren: Waarom hebt u niet veel eerder uw paard van alle training ontslagen. U wist immers vorig jaar al dat het dier artrose in de kroonrand had. Dat was toen zeker al reden genoeg om een dier te ontzien. Een dier dat sowieso door haar afstamming niet echt geschikt is voor het gereden werk. Daarvoor had u toch niet hoeven te wachten dat de schade nog groter was ?

Ik ben iets verbaast, ja zelfs misschien teleurgesteld. Uit uw opiniestukken die u hier regelmatig plaatste, heb ik opgemaakt dat u erg strenge normen hanteer met betrekking wat u ethisch aanvaardbaar vindt met betrekking tot het gebruik van paarden. Mag ik u herinneren aan uw nogal afkeurende opmerkingen als het ging over top-wedstrijdruiters, of ruiters die gewoon niet uw hoogstaand rij-kunstig gedachtegoed deelde?
Zoals bij zoveel, gaat het hier om perceptie. Wellicht kunt mijn "verbazing" veranderen in 'begrip'.

Hij vertoonde eerder geen kreupelheid na het werk. Tijdens het werk wat onregelmatigheid, af en toe. Nu was hij 4 weken kreupel na een sessie "zwaarder" werk. Klinisch toonde hij amper iets bij de DA. Een stukje ontkenning en een klinische afwezigheid van kreupelheid brengen je tot hoop. Hij geeft immers geen indicatie van pijn. Nu trouwens ook niet meer. In combinatie met mijn ruiter capaciteiten had ik nog even met hem door kunnen rijden totdat het "te veel" zou worden.

Ik wist toen niet van zijn artrose achter af, hij had hier immer nog symptomen getoond (of ik wilde ze niet zien)

Dan komt de keuze van verhuizing, naar Arizona (woestijn). Ga ik hem dat trauma aan doen of zoek ik een goed thuis voor hem?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:23

Kadankovitch schreef:
Nou die zin was ook niet duidelijk. Uit uw blijkt dat u de beweging van uw paard sterk wilt of moet ondersteunen. Daarom is die houding niet zo mooi. Maar ik zou ook daar niet aan veranderen totdat u de indruk krijgt dat die manier van bewegen voor het paard quasi 'natuurlijk' is geworden. Dus als die manier is bevestigd. En dan pas moet u proberen met steeds minder sterk inwerken met uw zit, toe te komen.

Dank! Is duidelijk zo ja. Hij gaat het wel steeds meer doen uit zichzelf. Vriendje is beginner maar daarbij ging ie donderdag ook knap sjouwen, vriendje wist alleen niet zo goed wat ie ermee aan moest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:42

DarkoFoitzik schreef:
Hij vertoonde eerder geen kreupelheid na het werk. Tijdens het werk wat onregelmatigheid, af en toe. Nu was hij 4 weken kreupel na een sessie "zwaarder" werk. Klinisch toonde hij amper iets bij de DA. Een stukje ontkenning en een klinische afwezigheid van kreupelheid brengen je tot hoop. Hij geeft immers geen indicatie van pijn. Nu trouwens ook niet meer. In combinatie met mijn ruiter capaciteiten had ik nog even met hem door kunnen rijden totdat het "te veel" zou worden.

Ik wist toen niet van zijn artrose achter af, hij had hier immer nog symptomen getoond (of ik wilde ze niet zien)

Dan komt de keuze van verhuizing, naar Arizona (woestijn). Ga ik hem dat trauma aan doen of zoek ik een goed thuis voor hem?

Dat je paard al een jaar kreupel is had ik eigenlijk gemist.
Tja, onregelmatigheid staat voor mij synoniem aan kreupel en niet goed op een buigproef is niet goed op een buigproef. Dan ga je niet meer rijden op zo'n paard tot de veearts bevestigt dat je paard wel weer goed is. Met artrose, grote kans dat dat niet meer helemaal goed komt.
Klinisch amper iets tonen bij de DA kan niet. Je paard toont wel "iets" of niets.
Eerlijkheidshalve snap ook niet dat je een paard dat in het werk "wat onregelmatig" is toch "zwaarder" laat werken. Hoe hard had je paard moeten "schreeuwen" om aan te geven dat hij pijn heeft? Toch niet tot hij op 3 benen staat hoop ik?

Neemt niet weg, dat ik het best kan begrijpen dat je het dier niet meeneemt naar de VS. Daarbij zou ik het me ook nog afvragen of zo'n koudbloed het in de woestijn van Arizona uberhaupt wel naar de zin heeft.
Maar ik vrees dat je paard op dit moment (kreupel) ook niet verkoopbaar is (behalve dan aan de slager).
Een goed thuis zoeken wordt een hele klus. Wat ga je doen als dat niet lukt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:44

Door het verhaal van DF helemaal over jouw foto's heen gelezen JuliaKamm.
Wat een mooi verschil in bespiering van je pony zeg!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:45

Misschien een plekje als weidemaatje zoeken DF?

@suikermeisje, leuk dat je een filmpje deelt. Ik herken mijn paard er wel een beetje in w.b. grote bewegingen en traag achterbeen. Ik zou eerst werken aan wat vlugger/simpeler door blijven bewegen in alle (zij)gangen; de oprichting lijkt nu niet van achteruit te komen. Ben heel benieuwd naar de mening van juf Knollentuin :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:48

Ziet er al goed uit Suikermeisje.
Ik zou hem wel nog wat vlugger in benen willen zien maar dat moet je dan ook maar allemaal kunnen verwerken. En idd, hij is best groot voor je.
Edit: FCSA was me net voor. Mee eens, met deel twee alhoewel ik het idee heb dat dat wat je op het oog ziet ook wel een beetje door zn bouw kan komen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:08

Wij waren dit weekend even iets anders doen :D

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:15

Gaaf! FCSA. Leuk om te doen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:31

Toffe foto's fre! Ging ie goed?? :))
Ik heb ook gemist dat DarkoFoitzik z'n paard al langer niet goed was. En weer bijzonder om te zien dat een paard met pijn in de kroonrand dus zeer beperkt in bekken gaat lopen zo zie je maar, als er ergens in t paard een beperking zit heeft dat invloed op het hele lijf.
In de verdere discussie meng ik me niet. Ken de geschiedenis en omstandigheden niet.
Suikermeisje je paard moet in mijn idee vlotter! Niet harder maar sneller, z'n beweging is te traag en te groot, hij hangt in z'n lijf daarom ook Die helikopter staart,
In de zijgangen verlies je ook de buiging omdat hij van achter niet mee is, snel blijft maar traag wordt.
Bouw zie ik zo in beweging niet zo snel iets aan. Wel een beetje de gewoonte in beweging een houding aan te nemen, kont en hals hoog en rug laag, daar moet je wel mee aan de slag omdat hij zich op deze manier een beetje degradeert naar een zweefdraf . En daar moet je vanaf, zo snel mogelijk, elke keer als hij dit trage zweverige loopje krijgt schakelen!!!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:36

knollentuin schreef:
Toffe foto's fre! Ging ie goed?? :))

Yep! Springen foutloos, 1 weigering bij de opsprong en wat vertraging bij het water (we kwamen wat te hard aan en vlogen uit de bocht haha), maar verder heel fijn gereden! Komend weekend weer een rondje in het Amsterdamse bos :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:42

FCSA schreef:
Misschien een plekje als weidemaatje zoeken DF?

@suikermeisje, leuk dat je een filmpje deelt. Ik herken mijn paard er wel een beetje in w.b. grote bewegingen en traag achterbeen. Ik zou eerst werken aan wat vlugger/simpeler door blijven bewegen in alle (zij)gangen; de oprichting lijkt nu niet van achteruit te komen. Ben heel benieuwd naar de mening van juf Knollentuin :)

Oprichting vraag ik niet hier van hem. Hij biedt dit zelf aan. Dit was voorheen anders. Hij speelt namelijk het liefst duikboot.
Aan het vlugger worden werk ik (heeeel erg hard). Mijn instructeur helpt me daar ook heel erg goed bij!

Hij tilt hier al 100x sneller z'n benen op dan eerder :+ maar dank voor wat jullie zien! Leerzaam en daarom deel ik het. Al is op bokt de kans soms best groot dat je flink de grond in wordt geboord.

Probleem nu nog is dat hij z'n benen wel op kan tillen maar nog niet de kracht heeft te blijven veren met snellere reflexen. Dan is ie niet meer in de verzameling en kan die z'n lijf zelf niet meer dragen.

Babootje schreef:
Ziet er al goed uit Suikermeisje.
Ik zou hem wel nog wat vlugger in benen willen zien maar dat moet je dan ook maar allemaal kunnen verwerken. En idd, hij is best groot voor je.
Edit: FCSA was me net voor. Mee eens, met deel twee alhoewel ik het idee heb dat dat wat je op het oog ziet ook wel een beetje door zn bouw kan komen.

Wat babootje noemt dus: hij kan het niet meer verwerken dan. Dit vordert met de week. Zweepdraf ben ik het niet echt mee eens als ik het goed interpreteer. Ik probeer in deze stukjes ook te schakelen. Voorwaarts en dan weer terug naar verzameling.

Z'n bouw is moeilijk voor hem.
Hele slechte foto maar wel het beste te zien hoe z'n bouw is. (Zat er hier na 5 weken voor het eerst weer op met gebroken been :P ) en alweer 2 jaar geleden zelfs.
Afbeelding

Fcsa leuke foto's! Ben je in maarsbergen geweest?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:45

Ja klopt, in Maarsbergen was het. Mooie locatie!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:01

Top locatie idd! Twee maal gereden. Helaas kan/wil ik niet springen/crossen met m'n huidige paard. Vind het wel jammer maar anders blijft ie niet heel.