Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:03

Visitor een begrenzende hand is alleszins geen weerstand biedende hand. Het begrenzen is zacht en subtiel, je vraagt als het ware om te zakken, je weet wat tot waar hij zakt en daar vang je hem nu zacht op met je hand. Zakt hij een cm verder volg je, enz.. Een weerstand biedende hand zou dan zijn dat je besluit dat hij maar tot de knieën mag zakken en elke beweging naar beneden of opzij niet gevolgd wordt door je hand.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:08

Duidelijk uitgelegd SheeNegro. Dank je wel! Dit maakt het voor mij NET even duidelijker. Ik denk dat ik in stap, in de werkhouding, toch nog te veel weerstand aan het bieden ben. Ipv begrenzen

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:11

Shee Negro, zo bedoelde ik het iig niet, lees dan maar begrenzen en niet weerstand bieden, mijn vraag blijft hetzelfde. :) Kort gezegd: hoe voorkom je dat hij in de arbeidshouding niet achter de LL komt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:14

Wat ik zou doen is als hij er achter kruipt is weer opnieuw beginnen.
Ik zou denken dat hij erachter kruipt omdat hij het nog niet volledig aankan.
Dus dan zou ik het paard weer laten strekken naar lagere houding en vervolgens als je daar weer rustig in is weer opnieuw proberen.

WF heeft het er ook over dat als ze geleerd hebben om achter het bit te kruipen en niet hun nek het hoogste punt hebben... dat het wel een jaar duurt voordat dat weer goed is... dus vooral heel veel geduld en verder laten stofzuigen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:17

Ik weet niet of het altijd iets met het aankunnen te maken heeft... Het heeft misschien ook iets te maken met je paard het verschil uitleggen tussen de hand naar beneden volgen en de hand naar voren volgen. Dat is een erg subtiel verschil en ik vind het moeilijk dat onder woorden te brengen, nu ik er zo over nadenk.

Edit: ik denk dat het m zit in wat Simpelman bovenaan in p 147 uitlegde, dat is het precies. Ik val dus eigenlijk in herhaling met mijn vraag, sorry :-)

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:20

@simpelman :
zouden we de term losgelatenheid niet beter vertalen door : "gewilligheid zich op te stellen ten dienste van de mens, waaruit een kalme en vertrouwelijke relatie blijkt?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:31

Maar dan heb je voor de werkhouding toch juist een weerstandbiedende hand nodig? Want bij de werkhouding doe je hetzelfde als bij het halsstrekken maar dan zoet je ervoor dat je paard niet verder kan zakken toch?

Visitor bij mijn paard hoef ik niks te doen ter voorkoming, hij komt niet achter de ll. paarden die lange tijd achter de loodlijn gereden zijn doen dit vaak wel. Een of een paar pagina's terug heeft simpelman uitgelegd dat je hier niet op de 'normale' wijze te werk gaat maar dat je ze opnieuw moet leren om altijd naar het bit te reiken. Dit doe je volgens mij dus door eerst halsstrekken aan te leren. Vervolgens ga je kleine stukken de teugels korter pakken. Als hij toch achter de loodlijn komt licht contact houden en goed voorwaarts rijden. En het belangrijkst is als hij het een stuk goed doet direct stoppen!

Als ik het goed begrepen heb dan :p

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:35

Alles heeft zijn tijd nodig.
Hét grote probleem waar velen tegenop lopen is dat ze in het midden willen beginnen.
De snelste manier om bij het eind te komen is echter de langste.

1/ De gewennigsperiode, het 1e jaar, het paard moet (zelf) zijn door het ruitergewicht verstoorde evenwicht hervinden.
Dat heeft hij nodig om zichzelf te kunnen zijn, zelfvertrouwen te kunnen hebben, te kunnen meewerken vanuit zijn eigen positieve inzet.
Dit gebeurt aan een contactteugel, het paard bepaald zélf waar en hoe het zijn hoofd draagt, kort gezegd, bemoei je daar niet mee.
Wat in deze periode van belang is is het opbouwen van basis communicatie, stap, draf, ho, stil blijven staan, voorwaarts gaan, enz..
Dat doen we met stem, lichaamshouding, fysieke aanwijzingen.
In deze tijd zullen we niet geroemd worden om onze houding en de "juistheid" van de hulpen.
Het gaat hier om de teamvorming, het vertrouwen, het respect, het elkaar begrijpen.
Gehoorzaamheid gebaseerd op vertrouwen.

2/ Het begin van de dressuur, het leren hals strekken én het leren daar in voorwaarts te gaan op aandrijvende hulpen.
Alles aan een contactteugel.
Het is het absoluut en onvoorwaardelijke voorwaarts waar het vaak aan ontbreekt.

3/ Dan, succesieflijk neemt die contactteugel steeds meer het initiatief om de houding van het paard in te stellen.
De teugel gaat het neerwaarts hals strekken langzaam aan inperken, zachtjes, rustig, vriendelijk, begripvol, communicatief, uitleggend, teder.
Het gaan naar een gebruikshouding is dus geen stap, het is een proces van het één naar het ander.

We hebben hier twee gereedschappen bevestigd, het hals trekken en het voorwaarts gaan.
Drijf een paard stevig voorwaarts en hij komt met de hals omhoog en de neus naar voren.
Het is nu een spel tussen deze beide.
Het is een spel van wijze oudere met een kleutertje, het gaat niet in één keer goed, stukje bij beetje.
Het heeft tijd nodig om bevestigd te worden, het paard heeft tijd nodig om zijn nu door ons beinvloede evenwicht te vinden.
Hiervoor heeft het spieropbouw nodig, dat kost tijd.
De ene kleuter is de andere niet, de een is snel de ander is langzaam.
Bij dwang gaat er bij een kleuter de lol af, bij een paard ook.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-10-15 14:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:36

marietta schreef:
@simpelman :
zouden we de term losgelatenheid niet beter vertalen door : "gewilligheid zich op te stellen ten dienste van de mens, waaruit een kalme en vertrouwelijke relatie blijkt?

Dat samen met volledige ontspanning is losgelatenheid. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:55

Avanti schreef:
Een chambon besteld via marktplaats, maar blijkt een gogue te zijn. Vond haar er nog niet echt fijn op lopen.
Als iemand nog een site weet waar ik een cob maat chambon kan bestellen graag!

Ik heb mijn qoque omgebouwd tot chambon. De klipjes kan je gewoon hergebruiken, touwtje wat inkorten bevestigen zoals op de foto van simpleman en dan heb je een chambon.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:17

Simpelman schreef:
In ieder geval ieder moment dat hij zich oprolt houd je contact, span je rustig, soepel, je kruis aan, drijf je vanuit je knieën met twee kuiten voorwaarts. (je moet hiervoor wél aangesloten knieën hebben...)
Je perst hem in je gevoel als een sinaasappel naar voren voor je uit.
Dit is in het begin heel vermoeiend voor je.
Het wordt vanzelf beter.

Hij zou dan in je hand moeten komen, het eerste moment daarin vraag je hem na te geven, met heel lichte tedere weerstand.
Je hand volgt gewoon zoals altijd de bewegingen maar biedt een heel klein beetje weerstand net zolang als nodig.
Gaat hij nu in de krul lopen, dan volg je met je hand, met dezelfde weerstand.
In de fractie van een seconde dat je de neiging voelt dat hij na zal gaan geven breng je je hand zover naar voren als nodig om hem weer voor de loodlijn in te kunnen stellen, alsof hij mag gaan strekken.
Beloooooon!.
Stop.
Morgen verder.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de werkhouding. Maar ik heb het inderdaad opgelost zoals Simpelman hierboven omschrijft. En ja,.... dat heeft bij mij regelmatig spierpijn veroorzaakt.

Ik doe overigens hetzelfde als mijn paard niet in de diepe stretch wil lopen. Dan blijft hij een beetje op kniehoogte lopen. Ik maak er een sinasappel van en ik biedt een heel klein beetje weerstand (niet te veel en blijf meebewegen met zijn beweging). Maar het is echt super subtiel! En dat heb ik echt moeten leren. Even te veel druk of weerstand en het werkt niet meer.

Wat mij overigens opvalt bij de Italiaan is dat hij buitenstelling vraag en dus druk op het bit geeft.
WF heeft het ook vaak over "softening the mouth". Ik moest dit laatst doen van mijn juf. Dat is geen ophouding want die werkt terug, maar het is meer masseren van de mond. Iets wat PK ook doet. Ik vind dus veel manieren best wel op elkaar lijken.

Ik denk overigens dat het achter het bit kruipen niet per definitie hoeft te betekeken dat het paard niet zo ver is. Die van mij was echt wel zover, maar die was niet anders gewend. Druk op het bit betekent "rond worden". Hij wist niet beter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:19

Een aanvulling op hoe je paard voor de ll te houden is het vergelijk met het duwen van een winkelwagentje.

Onder geen beding werkt je hand terug, maar doe alsof je een winkelwagentje duwt. Het paard zal daar je hand op gaan zoeken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:48

[***] schreef:
https://youtu.be/E0OiQ8d3JPg

Dit filmpje heeft mij ontzettend goed geholpen om mijn merrie nog beter te leren stretchen ankem. Mijn paard wil nl ook nog weleens te horizontaal blijven, ze ontspant dan net niet genoeg.

Bovendien is het filmpje erg leuk om naar te kijken en te luisteren.

Dankjewel [***]!
Ik had het filmpje al een paar keer bekeken, maar eigenlijk was mij niet goed duidelijk wat hij nu deed. Ik denk dat ik het inmiddels wel weet. Hij opent zijn rechter (buiten) teugel en drijft met het been aan dezelfde kant. Op dat moment wekt hij een reflex op, waardoor het paard de hals strekt. Ik zie hem dit continu herhalen.
Heb ik zo de boodschap goed begrepen?
Het is inderdaad een grappig filmpje. Dat hij kididididi en het paard blijft gewoon stoïcijns staan. Volgens mij lig je dubbel als je van hem les hebt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:01

Starbreeze schreef:
Een aanvulling op hoe je paard voor de ll te houden is het vergelijk met het duwen van een winkelwagentje.

Onder geen beding werkt je hand terug, maar doe alsof je een winkelwagentje duwt. Het paard zal daar je hand op gaan zoeken.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je een paard hebt dat zo gewend is aan het krulletje, zal het op deze manier niet automatisch de hand opzoeken, maar liever ontwijken. Die van mij gaat aan de longeerlijn als de chambon wat druk geeft zelfs in een krul. Moeilijk om te doorbreken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:18

Ja heb ik ook nog geregeld, mijn Tinker x Fries kruising (nooit in de krul gereden) heeft ook bij tijd en wijle nog wel eens de neiging de hals mooi te laten vallen maar dan net met die neus achter de LL te dukelen.
Ik geef dan teugel en spoor onderwijl aan, meestal komt dan de neus er wel uit, maar soms duurt het ook een hele bakronde. Ik krijg hem meestal wel weer op lengte als ik mijn handen, met name de binnenhand, dan heel even overdreven omhoog doe (niet met een ruk natuurlijk, gewoon handen omhoog heffen), en onderwijl kuiten aandruk, dan fliept hij weer nét voor de loodlijn en geef ik ogenblikkelijk weer mee. Dan heeft hij het vertrouwen weer. en durft dan dat laatste stukje ook weer te pakken. Let wel: je gooit niet de teugels LOS, dat is helemaal wat anders, het gaat om het door het paard durven aannemen van het bit, waar je hem in volgt: het is wel iets waar ik steeds op moet blijven letten, en waarbij je bij sommige types paarden (zoals die van mij) je training/oefening op moet aanpassen, want als het wat moeilijker wordt gebeurt dit vaker, het paard zoekt de gemakkelijkste weg (denkt hij) door in feite het échte contact met het bit te proberen te ontwijken. Ik ga dan al gauw een tandje terug in de oefeningen, of een stukje voluit, in draf of galop, dat herstelt - in mijn geval - meestal snel de zelfverzekerdheid van het paard weer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:07

Nou, ik heb een aantal foto's verwerkt in het volgende "filmpje". Ik ben nu pas een paar dagen hiermee bezig, dus ik voel me nog een ongelofelijke kluns en ik weet nog niet zo goed waar ik soms met mijn handen heen moet :+ maar iedereen zal ergens begonnen zijn, dus hier zijn wij dan:

Ik heb vandaag heel wat filmpjes van Will Faerber zitten kijken en hoop daar veel van te kunnen leren. Het ziet er alleen wel heel eenvoudig uit, maar dat is het nog niet echt _O-. Ik had in eerste instantie niet helemaal begrepen dat ik wel contact met de mond moest onderhouden en liet haar de eerste dagen een beetje te veel contactloos lopen. Nu geprobeerd om contact te houden en mee te gaan met haar hoofdhouding zonder met de hand in te werken ergens. Best lastig, zo zie ik wel wat ik gewend was %). Ik moet er wel even bij melden misschien dat halsstrekken iets is waarvan ik dacht dat dit paard het niet kon. Je ziet nu duidelijk dat ze nog heel erg bovenin blijft hangen en zelf niet weet waar ze nou naartoe moet, ik merk ook echt aan haar dat ze zoekend is en niet begrijpt waar baasje mee bezig is, maar hey, die laatste foto is toch al een begin? *\o/*

Dit was zoals het een tijdje geleden nog ging (of beter gezegd niet ging): [RT-HAW] Verbetering tov vorige topic? Wainonia @ Work

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:19

Wow wat een verschil al Murosch met je laatste topics! Super! Je ziet nu op sommige foto's (vooral de laatste) je paard voor het eerst de bovenhalsspier aanspannen ipv de onderhals. Ga zo door!
En idd contact houden is essentieel maar wordt vaak vergeten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:26

:o :o Dank je wel Horseware, ik ben nu pas gaan begrijpen wat er niet goed ging en ik ben heel blij dat ik er nu iets aan kan gaan doen. Het laatste wat ik wil is mijn paard de vernieling in helpen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:55

ankem schreef:
Starbreeze schreef:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je een paard hebt dat zo gewend is aan het krulletje, zal het op deze manier niet automatisch de hand opzoeken, maar liever ontwijken. Die van mij gaat aan de longeerlijn als de chambon wat druk geeft zelfs in een krul. Moeilijk om te doorbreken.

Ik zeg ook niet dat dit meteen zal lukken, maar dat je paard daar (in de toekomst) je hand gaat opzoeken :) het is meer een soort van geheugensteuntje voor de ruiters die gewend waren het paard in de krul te houden door terug te werken. Door je handen echt van je af te gaan houden en vanuit je knieën voorwaarts te drijven, gaat je pard vroeg of laat naar het bit rijken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:56

Wauw Murosch, goed bezig, wat een positief verschil!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:45

Zeker een mooi verschil!

Ik denk dat ik mijn E-tje maar weer eens terug onder het zadel ga nemen als ik dit zo zie, geeft hoop :Y) . Daar ben ik ruim een half jaar gelegen voor het eerst vanaf gevlogen (paard heeft 2 persoonlijkheden :+ ) en loopt sindsdien 3 maal per week aan de longe. En beter dan voorheen :). Toch mezelf eens wat moed gaan inspreken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:08

Het lijkt erop dat ik net te vroeg ben gaan "klagen" over mijn problemen met de werkhouding: vanavond ging het toch zo goed :D Lange stukken heel mooi constant :) Daarna snel gestopt en uitgebreid beloond

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:28

Murosch, wat een mooi begin. Je ziet aan haar dat ze graag wil zakken. Ze pakt het al snel op hoor. Het duurt echt wel een tijd voordat het er helemaal in zit, dat halsstrekken. Ik ben al maanden bezig. En heb nu de stretch in stap bevestigd. Take your time :)

Horseware, alsof ze het kunnen horen he? ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:38

Horseware schreef:
Het lijkt erop dat ik net te vroeg ben gaan "klagen" over mijn problemen met de werkhouding: vanavond ging het toch zo goed :D Lange stukken heel mooi constant :) Daarna snel gestopt en uitgebreid beloond

Haha dat herken ik ook, denk je dat iets niet lukt, zet je het hier neer en tadaa! Paard doet het ineens wel O:)

Mijne heeft even serieus last van de weersomslag aiaiaiai... Heeft zich gisteren 3 kwartier uitgeleeft in de cirkel. Ik wilde serieus longeren met chambon maar daar dacht hij anders over. Uiteindelijk ben ik maar gestopt want hij ging maar door, zelfs zijn hoofd was nat van het zweet. Daarna lekker gewassen, in de molen en onder het solarium. Toen werd hij weer een beetje zen. Hopelijk istie straks wat kalmer dan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 08:40