[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:13

ElineCath schreef:
Diertjec, eerste foto vind ik er niet heel fijn uitzien. Lijkt alsof het paard de rug wegdrukt. Maar op de tweede foto is het rug gebruik iniedergeval een stuk beter.

Het paard drukt de rug niet zozeer weg, maar hij zou wel wat meer ontspanning mogen hebben in de bovenlijn. Ook mag het paard actiever, hij zou voor het mooie meer afdruk mogen hebben, dat zie je vooral bij het halsstrekken, hij laat daar mooi de rug los, maar spoort niet met het achterbeen in het voorbeen. Met zo'n paard zou ik rustig aan wat meer activiteit gaan vragen in deze lengte.

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:18

Oh sorry haha :Y) :D

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:32

Thanks, activiteit zijn we inderdaad mee bezig, en ook dat ze dan netjes loslaat en los blijft laten :D
Ik heb eerder nog foto's geplaatst, die zijn van 2 weken voor de wedstrijd, tijdens de les.
Paard loopt pas zo fijn sinds een maand of 2/3 denk ik :)
Zadel is na die tijd ook nog een keer aangepast, moest na 2 maanden alweer opgevuld worden :oo

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:56

Jolien kan je ook nog wat over ons vertellen? 2 pagina's terug en verdere uitleg 1 pagina terug dacht ik.
Ben benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:10

xAnnouk schreef:
Jolien kan je ook nog wat over ons vertellen? 2 pagina's terug en verdere uitleg 1 pagina terug dacht ik.

Ik kijk vanavond even verder :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:23

Joolien schreef:
xAnnouk schreef:

Ik kijk vanavond even verder :)

okido neem je tijd !
Vind altijd dat je het allemaal goed kan zien, dus ben benieuwd wat je nu ziet bij ons. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:26

xAnnouk schreef:

Toch maar even :) Ik kan er weinig over zeggen, behalve dat je vooral lekker rustig aan moet doen, eerst lekker het paard op eigen benen leren lopen en rustig aan t doen. Ik vind het er zo goed uit zien, maar ondanks dat het paard de nageeflijkheid aanbiedt niet teveel ermee doen. Als hij bijv zijn hoofd omhoog doet, niet dat hoofd weer omlaag willen krijgen. Succes :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:04

Wilde hier ook nog eens wat posten!
Laatste tijd mijn dressuur proberen verbeteren.. niet het weer daarvoor maar goed. Ik voel me al een stuk beter met de platen die er uit voort komen, het is nog ver van perfect maar het ziet er ook niet uit dat ik op niveau 0 ben :')
Ik zelf mag veel meer rechtop zitten. Dat weet ik maar dat krijg je er niet zomaar uit. De combinatie die je hier ziet is meer springgericht ;) Diallo is springgericht gefokt.
Hij mag hier een stuk actiever lopen maar echt, in deze weersomstandigheden heb ik het karakter niet :')

Afbeelding

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:45

Ik ga is proberen te reageren. shoot me if im wrong :+

Wat ik zie is dat hij zijn achterhand er beter en actiever onder mag zetten. zijn neusje mag er ook meer uit. Hij loopt ook wat op de voorhand heb ik het idee.
Ik zie dat hij zijn mond opend, is dit een moment opname of ben je misschien te streng?

:) leuk paard verder! Komt helemaal goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:48

xAnnouk schreef:
Ik ga is proberen te reageren. shoot me if im wrong :+

Wat ik zie is dat hij zijn achterhand er beter en actiever onder mag zetten. zijn neusje mag er ook meer uit. Hij loopt ook wat op de voorhand heb ik het idee.
Ik zie dat hij zijn mond opend, is dit een moment opname of ben je misschien te streng?

:) leuk paard verder! Komt helemaal goed

Goed gezien :) Ik heb het idee dat de ruiter iets teveel aan de voorkant focust, daardoor ga je vaak ook wat scheef zitten om het proberen te zien, maar probeer het te voelen. Eerst van achter naar voren, want idd hij doet de mond open en blijft te kort in de hals, biedt meer ontspanning met activiteit.

Zelf ben ik erg blij met deze foto :)
Afbeelding

Helaas heb ik een probleem met nek en rug, ik loop hiervoor bij een manueel therapeut en osteopaat. :+

Edit: Oh ja ik moet zeggen wat ik ervan vind, nja ik zit dus niet helemaal lekker, maar paard ontspant erg fijn in de bovenlijn, bolt de rug wat door en kantelt mooi het bekken. Ze heeft veel afdruk en activiteit is ruim voldoende.

Hier een middendraf, hier blijft ze fijn in het frame, dit vind ze heel makkelijk en heeft een fijne balans.
Afbeelding

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:00

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 22:40

Hoihoi!
Aangezien het hier een beetje doodbloed, gooi ik hier gewoon wat vragen neer! Heb geen foto's maar hoop die ooit wel weer een keer te hebben.. :=

Het gaat over een van de paarden op de manege. :+ Wij hebben een paard, onwijs schattig, en lief koppie, maar een draak. Ik ben al blij dat ik inmiddels zonder angst op hem kan rijden, maar er naast schijt ik in mijn broek. (mept je echt de stal uit, maar ook uit angst) Maargoed, daar gaat het niet over!
Sinds een week of 6 rijd ik daarop. Het is ook echt een kanon van een paard. Neem een kwpn'er in je hoofd, maar dan 3x zo breed, en behoorlijk groot. Doorzitten is een ramp, omdat je echt gelanceerd word. Maar met rijden doet hij geen vlieg kwaad.
De eerste keer dat ik op hem reed (niet echt de eerste keer, maar de eerste keer die 6 weken geleden) was ik zo bang.. Ik zat er in stap al op met gespannen armen, schouders, billen, rug... Alles wat ik gespannen kon hebben was gespannen. Toen ik dan eindelijk kon ontspannen, scheet ik in mijn broek omdat ik moest gaan draven.. Maar uit eindelijk had ik hem fijn aan het lopen. Ik vroeg mijn instructrice om hulp, omdat ik wilde galoperen maar niet durfde. (en waarom..? Omdat ik enorm bang voor hem was als paard..) Instructrice zei dat ik gewoon de tijd moest nemen, en ook al zat hij verkeerd, gewoon even een klein stukje moest galoperen en dan was het goed. Gedaan! :D Ik had hem daarna heel fijn aan het lopen. En dan bedoel ik echt heel fijn. Hij liep ontspannen. En dan ook echt lekker ontspannen, maar wel actief. Nog niet helemaal netjes nageeflijk, maar wel heerlijk over zijn rug. De week erop had ik nogsteeds spanning, maar het ging al beter. En.. Nu komt het! Aan het einde van die les vlogen de complimentjes om mijn oren. Hij liep heerlijk ontspannen, en actief over de rug. Achteraf kreeg ik te horen dat tijdens het rijden zijn singel heen en weer bungelde, omdat hij blijkbaar zo ontspannen liep dat deze te los was gaan zitten. Hadden ze dit tijdens het rijden gezegd had ik wss gevraagd hem opnieuw aan te singelen, want een sprong op zij en ik had er wss onder gehangen, maar mijn instructrice liet mij expres door rijden omdat het zo lekker ging. Nu mijn vraag; hoe komt het dat hierdoor niets gebeurd is..? Ik reed blijkbaar erg netjes in balans, maar hoe werkt dit in combinatie met mijn benen? Jullie hebben allemaal gezien hoe mijn benen soms een eigen leven leiden. Heeft dit geen invloed op de balans? Of heb ik op dit extreem opgooiende hobbelende paard, gewoon onwijs stille benen waardoor mijn balans beter word? Hebben mijn benen uberhaupt invloed op mijn balans?

Verder doe ik enorm mijn best om hem eerst op de buitenteugel te rijden, omdat hij anders met me weg loopt. Iedere keer is dit goed gelukt, maar afgelopen vrijdag lukte het maar niet! Waarschijnlijk ook door het feit dat hij de afgelopen 2 weken alleen maar buitenritjes gelopen heeft.. Maar zijn hier nog tips om hem sneller en beter op de buitenteugel te krijgen? Wat ik nu doe is binnenhand wat naar voren en daarin toe staan, binnenbeen eraan, en kleine kneepjes in de buitenteugel om daar te vragen mijn buitenteugel aan te nemen. Verder helpen voltes ook wel, maar daar komt dus mijn probleem.. Om een nette volte te rijden moet hij aan mijn buitenteugel zijn, en op dat moment is hij dat dus nog niet, en loopt hij er met me vandoor, achter de billen van een ander, en zie zo'n stier dan maar normaal netjes weg te rijden... Dus.. Brand los! o:) Alle tips zijn welkom.. Ondanks dat ik geen foto heb..!

Heb stiekem wel even hele andere leuke foto's voor degene die willen weten hoe het met Gassie gaat...
[ITP] Een glimlach zegt meer dan 1000 woorden.

<3

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:10

Fijn dat je toch weer lekker aan het rijden bent!

Wat betreft je vraag over het zadel, in mijn ervaring is dat erg paard afhankelijk. Er zijn paarden waarop het zadel zolang je maar niet scheef naar de zijkant zit, keurig blijft liggen met een losse singel. Er zijn echter ook paarden waar dit niet zo is. Ik heb er bijvoorbeeld eentje die ik inderdaad ook weleens vergeet aan te singelen of gewoon even wat losser laat als ik toch alleen wat simpel werk ga doen. Al kan ik tussen de singel door kijken, dan blijft het nog liggen. Ander paard echter daarbij schuift het zadel echt centimeters naar achteren als ik aan de hand aan het uitstappen ben en daarbij de singel één of twee gaatjes losser maak...

Over het aan de buitenteugel rijden, onthoud dat 'aan de buitenteugel' niet betekent dat je binnenteugel los mag vallen! Je wilt een paard kunnen begrenzen op de buitenkant, hem daarop kunnen opsluiten, maar je wilt niet met ongelijke druk rijden (recept voor kantelen van het hoofd!) Dus uitgaan van paard tussen twee teugels en twee benen en van daaruit leren dat hij niet door de buitenkant heen mag drukken. Paard rechter maken of zelfs wat buitenstelling vragen op de volte (met voldoende gebruik van buitenbeen) helpt daar vaak goed bij.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 23:20

Bedankt! Ben trouwens niet gestopt met lekker rijden hoor, want heb nog altijd iedere week les. Maar sinds kort word ik steeds op dit paard ingedeeld wat ik ook echt niet erg vind hoor :+ jammer dat ik buiten het rijden (nog) geen klik met hem heb.
Misschien moet ik idd leren dat ik gewoon moet toestaan in mijn binnenhand en mijn buitenteugel en binnenbeen eraan moet houden om hem eerst op de buitenteugel te rijden. Nu doe ik idd mijn binnenhand wat naar voren om toe te staan. Met rijden is het gelukkig een goud eerlijk paard. Ben veel aan het schakelen met hem, en daarbij moet ik zo nu en dan mijn stokje gebruiken, en daar is hij het af en toe niet mee eens. Maar meer dan een hupsje maakt hij niet, dus gelukkig geen enorme bok, want die zou ik niet uitzitten! :+ het is dus echt een heerlijk paard, en voor mij prima om weer lekker op te leren! Kom iedere keer totaal gesloopt van hem af, en paardlief is dan goed nat, dus we werken er beide hard voor! Met rijden heb ik zeker een klik met hem ontwikkeld, want die was er echt niet 6 weken geleden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:29

Mag ik een domme vraag stellen? O:)
Wanneer loopt het paard nou écht aan de teugel?
Ik zie zoveel verschillende 'vormen' hier op Bokt voorbijkomen, dat ik het ook gewoon niet meer weet :P
Nou ben ik niet echt met het plaatje bezig als ik zelf rijd, maar ben gewoon benieuwd naar bijvoorbeeld een foto van een paard dat correct nageeflijk loopt.

De ene heeft dat het paard meer naar beneden de knik maakt, de ander dat de nek boven de rug uitkomt, soort opgebold ofzo.

En wat klopt er dan nog niet op deze foto, neusje te ver naar buiten toch? http://i61.tinypic.com/ekndxx.png

Iedereen lijkt het anders te doen :Y)
Misschien hebben bokkers hier foto's van zichzelf waar ze correct nageeflijk lopen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:00

Met 't neusje lijkt niet zoveel mis, maar je hebt geen contact op je rechter teugel. Links kan ik zo helaas niet zien. Mis ook nog wat activiteit aan de achterkant.

Als je op zoek bent naar correcte foto's zou ik dit topic eens doorspitten, daar staat precies wat je zoekt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:01

LoveUggs schreef:
Bedankt! Ben trouwens niet gestopt met lekker rijden hoor, want heb nog altijd iedere week les. Maar sinds kort word ik steeds op dit paard ingedeeld wat ik ook echt niet erg vind hoor :+ jammer dat ik buiten het rijden (nog) geen klik met hem heb.
Misschien moet ik idd leren dat ik gewoon moet toestaan in mijn binnenhand en mijn buitenteugel en binnenbeen eraan moet houden om hem eerst op de buitenteugel te rijden. Nu doe ik idd mijn binnenhand wat naar voren om toe te staan.

Misschien moet je eerst met wat stelling en buiging rijden.
Van alleen toestaan met de binnenhand en contact met de buitenteugel gaat je paard niet aan de buitenteugel komen. Dan gaat ie alleen maar met buitenstelling lopen en dan kun je drukken met je binnenbeen maar dan druk je hem echt niet om je been heen.
Je vraagt wat stelling met je binnenhand (klein beetje van de hals af) en je binnenbeen. Dan wacht je (en dat is heel belangrijk) tot je paard het binnen achterbeen "mee neemt" d.w.z. verder onder de massa plaatst.
Voel je dat, dan kun je door de schouder iets te begrenzen met je buitenteugel en je buitenbeen ervoor zorgen dat je die energie niet over de schouder "verliest" en dan maak je dat het paard recht onder je komt.
Niet eerder begrenzen, dan dat je iets te begrenzen hebt (d.w.z dat het achterbeen mee komt).
Makkelijk gezegd, dat is waar.
Want wat als je paard nog scheef is, loopt ie niet altijd zo makkelijk door een wending (dat ie het achterbeen netjes onder plaatst). Dan willen ze soms het (binnen)achterbeen een beetje buiten de massa zetten. En door je been vallen.
Als je dat voelt (dat naar binnen vallen) breng je twee handen iets naar buiten (waarbij je je binnenhand niet over de manenkam brengt) en binnenbeen erbij tot je de volgende wending het weer opnieuw kunt proberen.
Soms helpt de binnenhand iets omhoog (niet over de manenkam) om je paard weer op de buitenschouder te zetten, zodat ie het binnenachterbeen mooi in de wending mee neemt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:09

Doubtless schreef:
Met 't neusje lijkt niet zoveel mis, maar je hebt geen contact op je rechter teugel. Links kan ik zo helaas niet zien. Mis ook nog wat activiteit aan de achterkant.

Als je op zoek bent naar correcte foto's zou ik dit topic eens doorspitten, daar staat precies wat je zoekt.

Oh, aan die foto mankeert ook nog veel hoor :P
Was richting uitstappen bij de allereerste les die ik had. (=nog veel spanning + groen paard)
We zijn alweer verder dan dat.

Het zijn zoveel pagina's :') Heb de eerste 5 rondgekeken en de laatste 5.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:09

Slina schreef:
Mag ik een domme vraag stellen? O:)
Wanneer loopt het paard nou écht aan de teugel?
Ik zie zoveel verschillende 'vormen' hier op Bokt voorbijkomen, dat ik het ook gewoon niet meer weet :P
Nou ben ik niet echt met het plaatje bezig als ik zelf rijd, maar ben gewoon benieuwd naar bijvoorbeeld een foto van een paard dat correct nageeflijk loopt.

De ene heeft dat het paard meer naar beneden de knik maakt, de ander dat de nek boven de rug uitkomt, soort opgebold ofzo.

En wat klopt er dan nog niet op deze foto, neusje te ver naar buiten toch? http://i61.tinypic.com/ekndxx.png

Iedereen lijkt het anders te doen :Y)
Misschien hebben bokkers hier foto's van zichzelf waar ze correct nageeflijk lopen?

Het paard op de foto loopt niet "aan de teugel" omdat er geen contact is. De teugels hangen in een boogje en het paard loopt in een "zelfhouding"
Was er wel contact geweest, was de houding van het paard op zich zo slecht nog niet.

Paard moet actief van achteren naar voren gereden zijn met contact en actief aan het been.
Foto's zeggen me daarbij niet altijd zo veel. Sommige paarden lopen iets achter de loodlijn maar actief en laten wel los. Sommige lopen netjes op de loodlijn (zo op t oog) maar hangen dan een beetje in de hand.
Dan zie ik het eerste liever.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:15

Wel leuk topic dit trouwens :)
Zal eens foto's laten maken bij m'n volgende les, kijken waar ik nu sta. Ik voel wel dat het beter gaat, vooral die achterhand, maar een foto ervan is ook wel leuk :P
Contact vind ik nog lastig. Zodra paard iets druk voelt in haar mond, gaat ze dribbelen of kleine bokjes geven. Dus ik probeer haar op mijn zit te rijden totdat we beiden ontspannen zijn en dan pak ik de teugels op.

-gaat topic doorspitten-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 20:45

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:
Misschien moet ik idd leren dat ik gewoon moet toestaan in mijn binnenhand en mijn buitenteugel en binnenbeen eraan moet houden om hem eerst op de buitenteugel te rijden. Nu doe ik idd mijn binnenhand wat naar voren om toe te staan.

Misschien moet je eerst met wat stelling en buiging rijden.
Van alleen toestaan met de binnenhand en contact met de buitenteugel gaat je paard niet aan de buitenteugel komen. Dan gaat ie alleen maar met buitenstelling lopen en dan kun je drukken met je binnenbeen maar dan druk je hem echt niet om je been heen.
Je vraagt wat stelling met je binnenhand (klein beetje van de hals af) en je binnenbeen. Dan wacht je (en dat is heel belangrijk) tot je paard het binnen achterbeen "mee neemt" d.w.z. verder onder de massa plaatst.
Voel je dat, dan kun je door de schouder iets te begrenzen met je buitenteugel en je buitenbeen ervoor zorgen dat je die energie niet over de schouder "verliest" en dan maak je dat het paard recht onder je komt.
Niet eerder begrenzen, dan dat je iets te begrenzen hebt (d.w.z dat het achterbeen mee komt).
Makkelijk gezegd, dat is waar.
Want wat als je paard nog scheef is, loopt ie niet altijd zo makkelijk door een wending (dat ie het achterbeen netjes onder plaatst). Dan willen ze soms het (binnen)achterbeen een beetje buiten de massa zetten. En door je been vallen.
Als je dat voelt (dat naar binnen vallen) breng je twee handen iets naar buiten (waarbij je je binnenhand niet over de manenkam brengt) en binnenbeen erbij tot je de volgende wending het weer opnieuw kunt proberen.
Soms helpt de binnenhand iets omhoog (niet over de manenkam) om je paard weer op de buitenschouder te zetten, zodat ie het binnenachterbeen mooi in de wending mee neemt.

Bedankt! Dat is wat ik in de hoeken doe. Paard de hoek in rijden, wat stelling, en het binnen achterbeen onder de massa rijden. Dus echt de hoeken als een wending rijden. Daarna maak ik hem weer recht, en daarbij sta ik dus wat toe in mijn binnenhand, om hem daar ook de ruimte te geven en mijn buitenteugel aan te nemen. En eer dat we zo ver zijn, komen we weer een hoek tegen, en pakken we de stelling weer op. Maar ga het de volgende keer eens mee nemen, om hem ook met stelling rechtuit te rijden!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:51

Slina schreef:
Zodra paard iets druk voelt in haar mond, gaat ze dribbelen of kleine bokjes geven. Dus ik probeer haar op mijn zit te rijden totdat we beiden ontspannen zijn en dan pak ik de teugels op.

-gaat topic doorspitten-

Dat kan betekenen dat je dan iets te lang vasthoudt. De kunst is nageeflijk te vragen door iets te begrenzen, maar op tijd los te laten op het moment dat je paard nageeft. Dat begrenzen is bij het ene paard wat meer, dan bij het andere paard. Dat is een kwestie van gevoel. Dribbelen of bokjes geven mag niet. Dan begrens je of te lang, of te veel. Of ze is niet gehoorzaam genoeg en wil door je hand heen. Wat het is, kan ik van achter een scherm natuurlijk niet zien.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:00

@ slina je hoeft niet zozeer druk te geven, gewoon een fijne verbinding zoeken en blijven 'meeveren' (je paard z'n hoofd beweegt, jouw handen volgen die beweging). Heb je ook een recentere foto?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:03

flavlip schreef:
@ slina je hoeft niet zozeer druk te geven, gewoon een fijne verbinding zoeken en blijven 'meeveren' (je paard z'n hoofd beweegt, jouw handen volgen die beweging). Heb je ook een recentere foto?

Zal bij m'n volgende les een camera in m'n vriends handen douwen :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:48

Ik heb een aantal foto's. Ze zijn allemaal niet correct nageeflijk, maar ben toch benieuwd wat jullie zien en tips hebben oid.

Foto 1: Deze vind ik zelf het beste van de 5. Ik ben ontspannen en daar ben ik heel blij mee :) (was ik vroeger nooooit) Paard kijkt niet naar de sterren. Alleen volgens mij mist er activiteit?

Afbeelding

Hier loopt ze niet actief:
http://i80.photobucket.com/albums/j162/ ... 8128eb.png

Bochtje. Ik weet niet zo goed wat ik zie. In mijn onervaren ogen zet ze wel haar achterbeen eronder.
http://i80.photobucket.com/albums/j162/ ... a1fffc.png

Hier duikt ze veel te diep. Ik val klein beetje voorover.
Afbeelding

En eentje van de andere hand..
http://i80.photobucket.com/albums/j162/ ... bc885e.png

Wat ik van allemaal vind behalve 1: Geen boogje in de teugels en ik zet mijn binnenhand niet klem.
Valt veel aan te verbeteren maar ik rijd dit paard pas 1.5 maand :) We hebben wekelijks les (dit was geen les trouwens.)