LoveUggs schreef:Bedankt! Ben trouwens niet gestopt met lekker rijden hoor, want heb nog altijd iedere week les. Maar sinds kort word ik steeds op dit paard ingedeeld wat ik ook echt niet erg vind hoor

jammer dat ik buiten het rijden (nog) geen klik met hem heb.
Misschien moet ik idd leren dat ik gewoon moet toestaan in mijn binnenhand en mijn buitenteugel en binnenbeen eraan moet houden om hem eerst op de buitenteugel te rijden. Nu doe ik idd mijn binnenhand wat naar voren om toe te staan.
Misschien moet je eerst met wat stelling en buiging rijden.
Van alleen toestaan met de binnenhand en contact met de buitenteugel gaat je paard niet aan de buitenteugel komen. Dan gaat ie alleen maar met buitenstelling lopen en dan kun je drukken met je binnenbeen maar dan druk je hem echt niet om je been heen.
Je vraagt wat stelling met je binnenhand (klein beetje van de hals af) en je binnenbeen. Dan wacht je (en dat is heel belangrijk) tot je paard het binnen achterbeen "mee neemt" d.w.z. verder onder de massa plaatst.
Voel je dat, dan kun je door de schouder iets te begrenzen met je buitenteugel en je buitenbeen ervoor zorgen dat je die energie niet over de schouder "verliest" en dan maak je dat het paard recht onder je komt.
Niet eerder begrenzen, dan dat je iets te begrenzen hebt (d.w.z dat het achterbeen mee komt).
Makkelijk gezegd, dat is waar.
Want wat als je paard nog scheef is, loopt ie niet altijd zo makkelijk door een wending (dat ie het achterbeen netjes onder plaatst). Dan willen ze soms het (binnen)achterbeen een beetje buiten de massa zetten. En door je been vallen.
Als je dat voelt (dat naar binnen vallen) breng je twee handen iets naar buiten (waarbij je je binnenhand niet over de manenkam brengt) en binnenbeen erbij tot je de volgende wending het weer opnieuw kunt proberen.
Soms helpt de binnenhand iets omhoog (niet over de manenkam) om je paard weer op de buitenschouder te zetten, zodat ie het binnenachterbeen mooi in de wending mee neemt.