Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Als meelezer heb ik een vraag: ik lees hier meerdere malen dat een jong paard eerst aan de longe in balans moet leren lopen. Ik heb zelf geen enkele ervaring met het beleren e.d. van jonge paarden, maar ik vraag mij af waarom je met een jong paard niet eerst zoveel mogelijk rechtuit werkt? Het lijkt mij dat een volte behoorlijk lastig is voor een paard en al helemaal als je hoofd dan ook nog eens aan een lijn zit?
Alhoewel ik persoonlijk de vergelijking tussen het menselijk lichaam en een paard niet helemaal juist vind, vraag ik mij hierbij af; als een kind leert lopen, dan is het voor een kind toch ook makkelijker omdat eerst rechtuit te leren?
Ik zie paarden veel dingen van nature in de wei doen, maar ik zie ze nooit een aantal maal een keurig net rondje (volte) van 20 meter lopen.
[***] schreef:Als meelezer heb ik een vraag: ik lees hier meerdere malen dat een jong paard eerst aan de longe in balans moet leren lopen. Ik heb zelf geen enkele ervaring met het beleren e.d. van jonge paarden, maar ik vraag mij af waarom je met een jong paard niet eerst zoveel mogelijk rechtuit werkt? Het lijkt mij dat een volte behoorlijk lastig is voor een paard en al helemaal als je hoofd dan ook nog eens aan een lijn zit?
Alhoewel ik persoonlijk de vergelijking tussen het menselijk lichaam en een paard niet helemaal juist vind, vraag ik mij hierbij af; als een kind leert lopen, dan is het voor een kind toch ook makkelijker omdat eerst rechtuit te leren?
Ik zie paarden veel dingen van nature in de wei doen, maar ik zie ze nooit een aantal maal een keurig net rondje (volte) van 20 meter lopen.
burl schreef:Nombrado, waarom heb jij dan teugels en zelfs een S&T aan je hoofdstel hangen?
Als je zo stellig bent als jij, laat het dan zien.
Je bent nml. niet echt geloofwaardig zo.
horseyfries schreef:Trouwens Nombrado, ik heb nog wel een paar driejarige hengsten lopen die nog zadelmak gemaakt moeten worden, misschien wel leuk om één van deze naar jou toe te brengen en dan in dit topic de vooruitgang te volgen van het opleiden zonder teugels en sturen aan de achterkant.
nombrado schreef:horseyfries schreef:Trouwens Nombrado, ik heb nog wel een paar driejarige hengsten lopen die nog zadelmak gemaakt moeten worden, misschien wel leuk om één van deze naar jou toe te brengen en dan in dit topic de vooruitgang te volgen van het opleiden zonder teugels en sturen aan de achterkant.
ja leuk
de teugels gaan erwel aan hoor
alleen lang
als je me even pbt, kan ik je het tarief even doormailen.
Enige is, dat ik 3 jaar wel erg jong vind, en liever nog even 1 jaartje wacht
nombrado schreef:burl schreef:Nombrado, waarom heb jij dan teugels en zelfs een S&T aan je hoofdstel hangen?
Als je zo stellig bent als jij, laat het dan zien.
Je bent nml. niet echt geloofwaardig zo.
hebben we het nu over een jong paard beleren? of een beleerd paard dressuurmatig de hogere oefeningen rijden?
wat ik hier al eerder heb gemeld, is dat ik bij mijn (oudere) paarden, zowel bitloos, trens, st en tr en portugese stang kan indoen. met elk bit(loos) kunnen ze de oefeningen uitvoeren.
Met stang en st en tr moet je erg uitkijken geen valse aanleuning erin te rijden. dat gaat ten koste van het vanachternaarvoor verhaal en niet een zuivere aanleuning.
Hermelientje schreef:En je wilt inderdaad het paard zo snel mogelijk leren lopen zoals jij het wilt. Als een paard het namelijk eerst op zijn manier mag doen dan is dat dus GOED vanuit het paard bezien en MAG het dus. Daarom is dus ook het advies dat Horseyfries geeft in haar clinic over het wegstormen/door de hand heen lopen het enige goede advies. Meer dan drie passen door de hand lopen/wegstormen/over de schouder weglopen en ga zo maar door betekent vanuit het paard bezien dat het GOED gedrag is want het MOCHT. En ik vind het toch steeds weer verbijsterend dat mensen die nog redelijk aan het begin van het rijden staan niet willen luisteren naar iemand die al heel veel paarden heeft afgericht of gecorrigeerd en daarnaast ook nog eens een grondige kennis heeft van de leertheorie. En nee ik kan het zelf ook niet altijd perfect uitvoeren, daarom vind ik het des te belangrijker om er wel over na te denken hoe het moet en of het wel logisch is. Het is opvallend dat heel veel mensen met de allerbeste bedoelingen (paardvriendelijkheid) toch juist foute africhtingsstrategieën kiezen.
horseyfries schreef:Als jij je vingers zo strekt, houd jij dan de teugel op dezelfde lengte met je duim? Want anders kan het toch niet anders of je teugels worden altijd te lang? Niet flauw bedoelt hoor, maar ik zit het hier uit te proberen en weet niet waar je dan je teugel nog mee op maat houdt.
Dus bij een halve ophouding laat jij sowieso gelijk weer los ook al reageert hij niet, maar bij het weerstandbieden bij je jonge paard houd je wel vol tot hij reageert? Ik vind persoonlijk het laatste veel duidelijker dan het eerste.
Als mijn paard niet reageert op een halve ophouding volgt er een hele ophouding, om de reactie op de halve ophouding te verbeteren en aan te geven dat hij iets anders had moeten doen.
nombrado schreef:Als je vanaf het begin af aan al leert je paard vanachteruit te werken (en niet met de boeg laten trekken en hard voorwaarts rijden) heb je van het bovenstaande geeneens last.
horseyfries schreef:Nombrado, jij hebt het over een eindresultaat. Als jij op dag één op een paard stapt weet dat paard niet binnen tien minuten hoe het in balans van achteruit moet werken. Dat is de werkelijkheid, en daarom dien je je teugels zo vast te houden dat ze op de juiste lengte kunnen blijven ook als het paard af en toe probeert door je hand heen te lopen.
horseyfries schreef:Ik ben blij dat jullie er met zijn tweeën zo uitkomen, zo te lezen begrijp je idd hoe ik het bedoel.
Ansie, zelf verwar je blijkbaar nageeflijkheid met losgelassenheid. Nageven op druk kan in stilstand, dat hoeft niet in beweging. In beweging zou dat nageven moeten leiden tot losgelassenheit door het hele lichaam, maar dat is wel de volgende stap.
Hermelientje schreef:Dat begrip nageven wordt inderdaad anders ingevuld, dat zie ik wel vaker, daarom heb ik het ook al een aantal malen opgezocht. Heb mijn vorige post nog even aangepast want ik had het inderdaad op een manier opgeschreven waarop het alleen op die discussie betrekking leek te hebben maar zo was het niet bedoeld. En ik wilde ook alleen maar duidelijk maken dat het principe van gelijk corrigeren cruciaal is. Daarin herken je de kennis en handigheid van de ruiter. Dat vind ik zelf het moeilijkste. En zoals ik het zie zijn er een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om je paard te laten nageven tijdens het rijden (dus niet in stilstand). Je probeert in je rijden de goede omstandigheden te creëren (impuls, rechtgerichtheid enz.). Maar dan nog is het nageven in mijn optiek een aangeleerd gedrag dat te maken heeft met wijken voor druk. Ik zat altijd te hannesen met dat van voor naar achter en van achter naar voren rijden totdat bokker Kadankovitch zo vriendelijk was om me te vertellen dat je in zijn optiek achter moest rijden EN voor moest rijden (niet tegelijkertijd) en dat was wat mij betreft heel goed advies en wordt ook ondersteund door wetenschappelijke inzichten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat alle goede ruiters dat doen (zelf die die volhouden dat ze van achteren naar voren rijden) ze geven juist de hulpen onafhankelijk, dat maakt ze tot goede ruiters. En niet alleen voor de ruiter ook voor het paard is het een leerproces. De snelheid waarmee je opeenvolgende subtiele hulpen kunt geven is een aangeleerd proces voor het paard zoals Babootje hierboven ook zegt, het is een weg die je moet volgen en als ik mensen spreek die veel paarden hebben gereden is die weg met elk paard weer net ietsje anders.
horseyfries schreef:Wat ik vooral fijn vind aan het eerst longeren, is dat ik het paard perfect kan aanleren om puur op stem te stoppen, stappen, draven en galopperen, langzamer en sneller te gaan in dezelfde gang. Dat geeft me een extra hulp die ik kan inzetten als ik er voor de eerste keer op ga zitten.
Het meer in balans leren lopen (juist in de wending!) is daar een bijkomend voordeel van.