Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:43

Kan geen stukje over evenwichtshulpen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:45

Nombrado, waarom heb jij dan teugels en zelfs een S&T aan je hoofdstel hangen?
Als je zo stellig bent als jij, laat het dan zien.
Je bent nml. niet echt geloofwaardig zo.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:47

burl schreef:

Mee eens,en ik hoop dat de meelezers ook.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:52

[***] schreef:
Als meelezer heb ik een vraag: ik lees hier meerdere malen dat een jong paard eerst aan de longe in balans moet leren lopen. Ik heb zelf geen enkele ervaring met het beleren e.d. van jonge paarden, maar ik vraag mij af waarom je met een jong paard niet eerst zoveel mogelijk rechtuit werkt? Het lijkt mij dat een volte behoorlijk lastig is voor een paard en al helemaal als je hoofd dan ook nog eens aan een lijn zit?

Alhoewel ik persoonlijk de vergelijking tussen het menselijk lichaam en een paard niet helemaal juist vind, vraag ik mij hierbij af; als een kind leert lopen, dan is het voor een kind toch ook makkelijker omdat eerst rechtuit te leren?

Ik zie paarden veel dingen van nature in de wei doen, maar ik zie ze nooit een aantal maal een keurig net rondje (volte) van 20 meter lopen.

Dat is een hele goede vraag. Ik denk dat het idee is dat een paard zelf (zonder ruitergewicht) al prima rechtuit kan lopen vanaf dat hij een paar uur oud is, dat hoef je hem niet meer te leren. Door hem op de volte te leren lopen maak je hem denk ik sterker in het binnenachterbeen en leert hij zijn balans houden op de volte omdat wij dat later ook graag willen onder het zadel. Als je in het begin erop zit ga je eerst wel veel meer rechtuit natuurlijk.

Nog even over die langere teugel. Carl Hester zegt in zijn boek dat teugels langer laten, hij bedoelt daarmee voorwaarts/neerwaarts op de goede manier, loodzwaar is voor een jong paard en daarom doe je dat dus juist niet in het begin. Dan is het paard volgens hem na vijf minuten totaal uitgeput.

Ik vind inderdaad ook dat als je claimt niets te doen aan de voorkant dat je er dan ook niets in hoeft te hangen. Maar je houdt dan niet zozeer ons maar vooral jezelf voor de gek denk ik dan maar.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 06-02-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:53

[***] schreef:
Als meelezer heb ik een vraag: ik lees hier meerdere malen dat een jong paard eerst aan de longe in balans moet leren lopen. Ik heb zelf geen enkele ervaring met het beleren e.d. van jonge paarden, maar ik vraag mij af waarom je met een jong paard niet eerst zoveel mogelijk rechtuit werkt? Het lijkt mij dat een volte behoorlijk lastig is voor een paard en al helemaal als je hoofd dan ook nog eens aan een lijn zit?

Alhoewel ik persoonlijk de vergelijking tussen het menselijk lichaam en een paard niet helemaal juist vind, vraag ik mij hierbij af; als een kind leert lopen, dan is het voor een kind toch ook makkelijker omdat eerst rechtuit te leren?

Ik zie paarden veel dingen van nature in de wei doen, maar ik zie ze nooit een aantal maal een keurig net rondje (volte) van 20 meter lopen.

Ik zal maar even op deze vraag ingaan, want de discussie sturen aan de voorkant/remmen met de teugels daar komen we niet uit geloof ik ;)

Wat ik vooral fijn vind aan het eerst longeren, is dat ik het paard perfect kan aanleren om puur op stem te stoppen, stappen, draven en galopperen, langzamer en sneller te gaan in dezelfde gang. Dat geeft me een extra hulp die ik kan inzetten als ik er voor de eerste keer op ga zitten.
Het meer in balans leren lopen (juist in de wending!) is daar een bijkomend voordeel van. Een paard heeft het idd veel gemakkelijker als het rechtuit kan gaan, daar heb je helemaal gelijk in. Maar voor mijn veiligheid rijd ik in het begin wel in een omheining in een bak van max. 20 x 40, en dat betekent dat er heel wat wendingen tijdens het rijden voorbij komen. Als een paard dan al op de volte heeft geleerd zijn balans in die wending te houden in stap, draf en galop, dan voorkomt dat een hoop paniek bij het paard, want als ze in het begin tijdens het rijden het gevoel krijgen dat ze naar binnen vallen, gaan ze meestal nog versnellen om hun evenwicht te houden, hangen ze nog schever, en zo gaat het steeds slechter.

Wat je bijv. bij Gerd vd Hof ziet is dat hij bijna meteen rechtuit de weg uit gaat en dat is natuurlijk ook een manier, maar zonder veel stuur of rem vind ik dat persoonlijk voor mijn eigen veiligheid geen goede keuze, maar dat zou ook een optie kunnen zijn.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:57

Wij leren het jonge dier eerst de stap,draf en galop ook aan de longe op stem.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:01

Trouwens Nombrado, ik heb nog wel een paar driejarige hengsten lopen die nog zadelmak gemaakt moeten worden, misschien wel leuk om één van deze naar jou toe te brengen en dan in dit topic de vooruitgang te volgen van het opleiden zonder teugels en sturen aan de achterkant.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:05

burl schreef:

hebben we het nu over een jong paard beleren? of een beleerd paard dressuurmatig de hogere oefeningen rijden?
wat ik hier al eerder heb gemeld, is dat ik bij mijn (oudere) paarden, zowel bitloos, trens, st en tr en portugese stang kan indoen. met elk bit(loos) kunnen ze de oefeningen uitvoeren.
Met stang en st en tr moet je erg uitkijken geen valse aanleuning erin te rijden. dat gaat ten koste van het vanachternaarvoor verhaal en niet een zuivere aanleuning.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:05

dubbel :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:07

horseyfries schreef:
Trouwens Nombrado, ik heb nog wel een paar driejarige hengsten lopen die nog zadelmak gemaakt moeten worden, misschien wel leuk om één van deze naar jou toe te brengen en dan in dit topic de vooruitgang te volgen van het opleiden zonder teugels en sturen aan de achterkant.

ja leuk
de teugels gaan erwel aan hoor
alleen lang
als je me even pbt, kan ik je het tarief even doormailen.
Enige is, dat ik 3 jaar wel erg jong vind, en liever nog even 1 jaartje wacht

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:08

Ik begrijp niet goed als je toch alleen maar in je eigen bak rijd dat je dan de moeite nog zou doen om een hoofdstel aan te doen, als alles net zo goed zonder kan. Waarom doe je dat dan uberhaupt nog? Beetje raar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:09

horseyfries schreef:
Ik begrijp niet goed als je toch alleen maar in je eigen bak rijd dat je dan de moeite nog zou doen om een hoofdstel aan te doen, als alles net zo goed zonder kan. Waarom doe je dat dan uberhaupt nog? Beetje raar.

lees je wel wat ik schrijf? en begrijp je het ook?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:10

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

ja leuk
de teugels gaan erwel aan hoor
alleen lang
als je me even pbt, kan ik je het tarief even doormailen.
Enige is, dat ik 3 jaar wel erg jong vind, en liever nog even 1 jaartje wacht

Ik zie je pb met tarief graag tegemoet, begrijp niet goed waarom er nu opeens teugels aangaan want jij stopt hem op de zit dacht ik, maar dat mag, dat moet hij later toch ook. Drie jaar is een normale leeftijd om in te rijden, we wachten dus niet nog een jaar, de hengst kan zoals je zelf al zei, dat kleine percentage extra aan gewicht gemakkelijk dragen. Zijn vader is Grand Prix, dus je krijgt wel talent onder je kont waar je iets mee zou moeten kunnen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:11

nombrado schreef:
burl schreef:

hebben we het nu over een jong paard beleren? of een beleerd paard dressuurmatig de hogere oefeningen rijden?
wat ik hier al eerder heb gemeld, is dat ik bij mijn (oudere) paarden, zowel bitloos, trens, st en tr en portugese stang kan indoen. met elk bit(loos) kunnen ze de oefeningen uitvoeren.
Met stang en st en tr moet je erg uitkijken geen valse aanleuning erin te rijden. dat gaat ten koste van het vanachternaarvoor verhaal en niet een zuivere aanleuning.

Ik lees dat je met elk soort bit de oefeningen kan uitvoeren, ik mag toch hopen dat je dat niet zegt zonder het geprobeerd te hebben? Dus heb je ze met die bitten gereden, en was mijn vraag waarom je dat in vredesnaam er allemaal in zou hangen, als je zegt zonder te kunnen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:20

Hermelientje schreef:
En je wilt inderdaad het paard zo snel mogelijk leren lopen zoals jij het wilt. Als een paard het namelijk eerst op zijn manier mag doen dan is dat dus GOED vanuit het paard bezien en MAG het dus. Daarom is dus ook het advies dat Horseyfries geeft in haar clinic over het wegstormen/door de hand heen lopen het enige goede advies. Meer dan drie passen door de hand lopen/wegstormen/over de schouder weglopen en ga zo maar door betekent vanuit het paard bezien dat het GOED gedrag is want het MOCHT. En ik vind het toch steeds weer verbijsterend dat mensen die nog redelijk aan het begin van het rijden staan niet willen luisteren naar iemand die al heel veel paarden heeft afgericht of gecorrigeerd en daarnaast ook nog eens een grondige kennis heeft van de leertheorie. En nee ik kan het zelf ook niet altijd perfect uitvoeren, daarom vind ik het des te belangrijker om er wel over na te denken hoe het moet en of het wel logisch is. Het is opvallend dat heel veel mensen met de allerbeste bedoelingen (paardvriendelijkheid) toch juist foute africhtingsstrategieën kiezen.

Pfff spuit 11.. volgens mij heb jij niet zo goed meegelezen de afgelopen pagina's.
Dat was dus precies wat ik zei; in het filmpje is ze bezig met leren gehoorzamen, prima, dat zal wel nodig zijn geweest in die situatie. Hoewel ik in eerste instantie dacht aan een paard dat geen goede balans had en daardoor met het hoofd omhoog ging lopen, dan vind ik dit geen juiste rijtechnische oplossing. Daarna werd gezegd dat het om een gevaarlijkere situatie ging, echt rennen zodat ruiter geen controle heeft en dat daarom voor deze oplossing gekozen is.
Maar toen ik begon over deze manier van oplossen bij een paard met onbalans werd door anderen hier in het topic net gedaan alsof dit rijkunstig leren nageven prima is. DAAR zat in mijn ogen iets niet juist. En dat heb ik daarna ook uitgelegd dat ik dat niet kan zien als nageven zoals je wilt dat het rijkunstig ontstaat. In mijn ogen is wat in het filmpje uitgelegd wordt puur leren gehoorzamen.

Daarnaast vind ik het raar om te stellen dat iemand die net aan het begin van het rijden staat moet LUISTEREN naar iemand met meer ervaring. Wie zegt dat die ervaring altijd juist is. We moeten kritisch blijven. En ik zie HF niet als een voorbeeld voor mij, maar blijkbaar zou zij, volgens jou, automatisch voor iedereen als voorbeeld moeten dienen OMDAT ze clinics geeft, en zoveel ervaring heeft met africhten en corrigeren. Nee dat gaat er bij mij niet in.. dat zou alleen maar dom meeloopgedrag zijn. Ik ken wel meer mensen die veel 'ervaring' hebben, wil niet zeggen dat ze de waarheid in pacht hebben en het zelf allemaal zo goed doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:24

En nu dan hoe jij het zou doen, want je wilt niet dom meelopen en vind het niet juist, zou het dan niet veel nuttiger zijn om te vertellen hoe het volgens jou zou moeten?
Dan kunnen de meelezers zelf uitmaken of zelfs gewoon uitproberen wat voor hen het beste werkt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:29

Jij begrijpt het dus ook niet.. ik heb wat dat betreft dus niets op jouw filmpje aan te merken over dat leren gehoorzamen, maar er moet vervolgens niet net gedaan worden alsof dit heel normaal 'leren' nageven is. In die situatie is dat niet leren nageven maar leren gehoorzamen. Dat verschil wilde ik duidelijk maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:36

horseyfries schreef:
Als jij je vingers zo strekt, houd jij dan de teugel op dezelfde lengte met je duim? Want anders kan het toch niet anders of je teugels worden altijd te lang? Niet flauw bedoelt hoor, maar ik zit het hier uit te proberen en weet niet waar je dan je teugel nog mee op maat houdt.
Dus bij een halve ophouding laat jij sowieso gelijk weer los ook al reageert hij niet, maar bij het weerstandbieden bij je jonge paard houd je wel vol tot hij reageert? Ik vind persoonlijk het laatste veel duidelijker dan het eerste.
Als mijn paard niet reageert op een halve ophouding volgt er een hele ophouding, om de reactie op de halve ophouding te verbeteren en aan te geven dat hij iets anders had moeten doen.

nombrado schreef:
Als je vanaf het begin af aan al leert je paard vanachteruit te werken (en niet met de boeg laten trekken en hard voorwaarts rijden) heb je van het bovenstaande geeneens last.

horseyfries schreef:
Nombrado, jij hebt het over een eindresultaat. Als jij op dag één op een paard stapt weet dat paard niet binnen tien minuten hoe het in balans van achteruit moet werken. Dat is de werkelijkheid, en daarom dien je je teugels zo vast te houden dat ze op de juiste lengte kunnen blijven ook als het paard af en toe probeert door je hand heen te lopen.

Komt weer eens uit de meeleesmodus :D :D :D
Ik ben het eens met Horseyfries, dat het helemaal afhankelijk is van de mate van training van een paard van dat moment met hoeveel "hulp" je het paard moet rijden. Het ontwikkelen van balans, spierkracht en gehoorzaamheid kost nu eenmaal tijd. Daarom duurt het ook jaren om een paard op GP niveau te krijgen. Een jong paard zal grotere hulpen nodig hebben om bijvoorbeeld recht te richten. Hoe meer balans, spierkracht en gehoorzaamheid hoe kleiner de hulpen kunnen worden en uiteindelijk hoef je alleen maar voorwaarts te "denken" om een paard voorwaarts te laten gaan. Het eindresultaat. En daartussen zit een groot aantal "resultaten". Mijn definitie van "van achter naar voren gereden" is , dat het paard in horizontaal evenwicht moet kunnen gaan met impuls. Omdat paarden van nature al met meer gewicht op de voorhand loopt waar wij als ruiter nog eens bijkomen, gebeurt dit niet uit zichzelf. Daarvoor dus verbinding / begrenzing / weerstand of hoe je het ook noemen wilt, om een paard te leren vanuit zijn achterhand te werken. Om een paard dus correct van achteren naar voren te laten lopen is al enige draagkracht van de achterhand nodig en een juiste verbinding. Een jong paard is daar niet mee geboren. Daarbij is het ook afhankelijk van de bouw, werkzaamheid etc van het paard hoeveel hulp en hoeveel tijd er nodig is.
Met een ideaal en gebouwd dresuurpaard zal dit gemakkelijker gaan dan met een Fries, een welsh cob of een tuiger met een steil achterbeen. Daar worden ze immers ook voor gefokt. Maar dat je tot het eindresultaat kan komen zonder begrenzing kan er bij mij niet in.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:45

Nou het ging wel hard Ansie dus het zou kunnen dat ik verkeerd gelezen heb. Maar ik bedoelde mijn opmerking over luisteren naar ervaringsdeskundigen meer in zijn algemeenheid. Het sloeg niet alleen op het voorbeeld van HF, maar dat was denk ik niet duidelijk uit mijn post. Ik bedoelde dat ik liever luister naar adviezen van mensen als Carl Hester en zo omdat ik het eindresultaat kan zien dan naar een Boktgoeroe. Maar HF geeft wat mij betreft wel gewoon inhoudelijk antwoorden en ik heb inderdaad even jouw aanpak gemist, zeker overheen gelezen. Heel vaak ben ik het wel eens met HF (niet altijd maar dat kan gewoon niet in de paardenwereld denk ik :D ). In ieder geval geeft zij wel blijk van inzicht in hoe een paard leert en dat mis ik toch wel vaak bij veel anderen.

Maar even concreet als een paard zijn hoofd in de lucht gooit en heel hard loopt hoe weet jij dan wanneer het onbalans is of dat het paard dat eens uitgeprobeerd heeft en er achter is gekomen dat dat mag van de ruiter (en dus goed is in zijn optiek). En hoe kan het dat bij sommige handige ruiters er gelijk vanaf het begin nooit sprake lijkt te zijn van een dergelijke onbalans?

En ik lees net je volgende post. Wat HF doet is het paard het principe van wijken voor druk leren en dat is volgens alle africhters uit alle "scholen" van essentieel belang als basis van het africhten. Ze gaat dus terug naar de basis (want daar is kennelijk iets fout gegaan) en dat lijkt mij dan ook volkomen correct. Het is dus wel normaal leren nageven. Dat is namelijk de definitie van nageven ook in de klassieke school. Nageven is het loslaten in de kaak (het principe van wijken voor druk). Dat zegt verder nog niets over de rest van het paard of hij goed gaat enz. Zo staat het ook in de klassieke handleiding, dat het woord dat betekent. Misschien geef jij een andere uitleg aan dat woord, maar ik vermoed dat HF niet meer of minder dan dit bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 06-02-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:08

Dat klopt dat HF dat bedoelt, daar hadden we het later ook over. Ik betrek bij de nageeflijkheid ook meer de gehele beweging van het paard, losgelatenheid. Vandaar dat daar een soort van miscommuncatie over ontstaan is. Wijken voor druk en nageven zijn wat dat betreft dus voor mij 2 andere dingen op andere momenten. Wijken voor druk, een keer 'druk' zetten en vragen in stilstand, nageven ontstaat doordat het paard ontspannen is en losgelaten is. Maar goed, dat is voor mij persoonlijk, mijn gevoel bij die woorden.

Ik denk dat wat je beschrijft beiden ontstaat door onbalans. Het is niet iets wat het paard in eerste instantie uitprobeert, het is een reactie van het paard op bijv. de ruiter die uit balans zit of het is vluchtgedrag enz. Als dit vervolgens dus niet gecorrigeerd/verbeterd wordt dan uit het zich misschien in gedrag dat steeds terug komt. Ik denk dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen paarden die het echt op een lopen zetten en waar hulpen dus niet meer doorkomen, en paarden die uit onbalans het hoofd omhoog doen, rug wegdrukken maar waar je d.m.v. oefeningen bijv. een volte rijden en achterbeen bij vragen, weer de balans kan herstellen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:23

Ik ben blij dat jullie er met zijn tweeën zo uitkomen, zo te lezen begrijp je idd hoe ik het bedoel.
Ansie, zelf verwar je blijkbaar nageeflijkheid met losgelassenheid. Nageven op druk kan in stilstand, dat hoeft niet in beweging. In beweging zou dat nageven moeten leiden tot losgelassenheit door het hele lichaam, maar dat is wel de volgende stap.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:27

Dat begrip nageven wordt inderdaad anders ingevuld, dat zie ik wel vaker, daarom heb ik het ook al een aantal malen opgezocht. Heb mijn vorige post nog even aangepast want ik had het inderdaad op een manier opgeschreven waarop het alleen op die discussie betrekking leek te hebben maar zo was het niet bedoeld. En ik wilde ook alleen maar duidelijk maken dat het principe van gelijk corrigeren cruciaal is. Daarin herken je de kennis en handigheid van de ruiter. Dat vind ik zelf het moeilijkste. En zoals ik het zie zijn er een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om je paard te laten nageven tijdens het rijden (dus niet in stilstand). Je probeert in je rijden de goede omstandigheden te creëren (impuls, rechtgerichtheid enz.). Maar dan nog is het nageven in mijn optiek een aangeleerd gedrag dat te maken heeft met wijken voor druk. Ik zat altijd te hannesen met dat van voor naar achter en van achter naar voren rijden totdat bokker Kadankovitch zo vriendelijk was om me te vertellen dat je in zijn optiek achter moest rijden EN voor moest rijden (niet tegelijkertijd) en dat was wat mij betreft heel goed advies en wordt ook ondersteund door wetenschappelijke inzichten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat alle goede ruiters dat doen (zelf die die volhouden dat ze van achteren naar voren rijden) ze geven juist de hulpen onafhankelijk, dat maakt ze tot goede ruiters. En niet alleen voor de ruiter ook voor het paard is het een leerproces. De snelheid waarmee je opeenvolgende subtiele hulpen kunt geven is een aangeleerd proces voor het paard zoals Babootje hierboven ook zegt, het is een weg die je moet volgen en als ik mensen spreek die veel paarden hebben gereden is die weg met elk paard weer net ietsje anders.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:35

horseyfries schreef:
Ik ben blij dat jullie er met zijn tweeën zo uitkomen, zo te lezen begrijp je idd hoe ik het bedoel.
Ansie, zelf verwar je blijkbaar nageeflijkheid met losgelassenheid. Nageven op druk kan in stilstand, dat hoeft niet in beweging. In beweging zou dat nageven moeten leiden tot losgelassenheit door het hele lichaam, maar dat is wel de volgende stap.

En over dit denken we dus verschillend.

Ik persoonlijk, denk dat losgelatenheid juist een vorm van nageven/nageelfijkheid is.

Een paard wat niet losgelaten is in het lichaam zal dus ook nooit kunnen nageven.
Losgelatenheid is een synoniem (voor mij) voor (totale) ontspanning.
Nageeflijkheid en durchlässigkeit zijn ook synoniemen.

Een paard kan zich inderdaad pas ontspannen als het in balans loopt en dan ook pas kunnen "nageven" in het lichaam.

Het hoofd hoog gooien, kan op 2 manieren uitgelegd worden; of verzet tegen teugels/ruiterhand of onbalans en daardoor dus spanning.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:40

Hermelientje schreef:
Dat begrip nageven wordt inderdaad anders ingevuld, dat zie ik wel vaker, daarom heb ik het ook al een aantal malen opgezocht. Heb mijn vorige post nog even aangepast want ik had het inderdaad op een manier opgeschreven waarop het alleen op die discussie betrekking leek te hebben maar zo was het niet bedoeld. En ik wilde ook alleen maar duidelijk maken dat het principe van gelijk corrigeren cruciaal is. Daarin herken je de kennis en handigheid van de ruiter. Dat vind ik zelf het moeilijkste. En zoals ik het zie zijn er een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om je paard te laten nageven tijdens het rijden (dus niet in stilstand). Je probeert in je rijden de goede omstandigheden te creëren (impuls, rechtgerichtheid enz.). Maar dan nog is het nageven in mijn optiek een aangeleerd gedrag dat te maken heeft met wijken voor druk. Ik zat altijd te hannesen met dat van voor naar achter en van achter naar voren rijden totdat bokker Kadankovitch zo vriendelijk was om me te vertellen dat je in zijn optiek achter moest rijden EN voor moest rijden (niet tegelijkertijd) en dat was wat mij betreft heel goed advies en wordt ook ondersteund door wetenschappelijke inzichten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat alle goede ruiters dat doen (zelf die die volhouden dat ze van achteren naar voren rijden) ze geven juist de hulpen onafhankelijk, dat maakt ze tot goede ruiters. En niet alleen voor de ruiter ook voor het paard is het een leerproces. De snelheid waarmee je opeenvolgende subtiele hulpen kunt geven is een aangeleerd proces voor het paard zoals Babootje hierboven ook zegt, het is een weg die je moet volgen en als ik mensen spreek die veel paarden hebben gereden is die weg met elk paard weer net ietsje anders.

En dat is nu net een probleem in mijn ogen.

Als de omstandigheden goed en juist zijn voor een paard, zal het paard zich nergens vasthouden.
Dit leren wijken voor druk wordt al aangeleerd bij het jonge paard aan de longeerlijn zodra er een bijzetteugel wordt aangehangen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:45

horseyfries schreef:
Wat ik vooral fijn vind aan het eerst longeren, is dat ik het paard perfect kan aanleren om puur op stem te stoppen, stappen, draven en galopperen, langzamer en sneller te gaan in dezelfde gang. Dat geeft me een extra hulp die ik kan inzetten als ik er voor de eerste keer op ga zitten.
Het meer in balans leren lopen (juist in de wending!) is daar een bijkomend voordeel van.

Was je stem dan geen beter hulp(gehoorzaamheids)middel??