nombrado schreef:
Appyeren, ziet er best goed uit. Volgens Harry Boldt mag je zowel links als rechts zitten afhankelijk van meer of minder "opzij"
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:En wanneer wij dan de heupen en de schouders op de heupen van het paard gericht houden dan is die verandering minimaal. De hals en het hoofd hebben wij als ruiter met de zit niets te maken.
Wanneer wij draaien met onze schouders zou het gewicht juist contra gaan.
ART_UMA schreef:Appyeren, ziet er best goed uit. Volgens Harry Boldt mag je zowel links als rechts zitten afhankelijk van meer of minder "opzij"
Professor schreef:ART_UMA schreef:Appyeren, ziet er best goed uit. Volgens Harry Boldt mag je zowel links als rechts zitten afhankelijk van meer of minder "opzij"
U moet iemand niet iets in de mond leggen wat hij nooit zo gezegd heeft, het staat in meerdere Klassieke boeken om korte momenten het gewicht naar binnen iets te ontlasten.
Maar niet zo als op deze foto waar de binnenkuit mijlen ver van het paard is, waar alleen de spoor werkt, trouwens deze ruiter zit altijd op rechts.
Professor schreef:ART_UMA schreef:Appyeren, ziet er best goed uit. Volgens Harry Boldt mag je zowel links als rechts zitten afhankelijk van meer of minder "opzij"
U moet iemand niet iets in de mond leggen wat hij nooit zo gezegd heeft, het staat in meerdere Klassieke boeken om korte momenten het gewicht naar binnen iets te ontlasten.
Maar niet zo als op deze foto waar de binnenkuit mijlen ver van het paard is, waar alleen de spoor werkt, trouwens deze ruiter zit altijd op rechts.
Sjolvir schreef:@nombrado, misschien even googlen op iets met ballet of fysiotherapie, misschien handiger plaatje te vinden.
Hoewel deze uiterst rustgevend zijn
Moll schreef:ik ben het vaak met u eens professor in deze helaas niet, de schouder draait altijd licht mee met de schouder van het paard, heb eerder al aan gegeven waarom
murphy102 schreef:Moll schreef:ik ben het vaak met u eens professor in deze helaas niet, de schouder draait altijd licht mee met de schouder van het paard, heb eerder al aan gegeven waarom
Eerlijk gezegd ben ik het niet met je eens.
De schouders blijven altijd recht en ontspannen boven de eigen heupen. Deze dienen gelijk te zijn aan de heupen van het paard. Zodoende zit en beweeg je ALTIJD mee in de bewegingsrichting van het paard, ongeacht dat op de rechte lijn is of in een wending. Zou je dat niet doen, haal je jezelf uit balans en als gevolg daarvan ga je scheef zitten met alle gevolgen van dien.
Moll schreef:murphy102 schreef:Eerlijk gezegd ben ik het niet met je eens.
De schouders blijven altijd recht en ontspannen boven de eigen heupen. Deze dienen gelijk te zijn aan de heupen van het paard. Zodoende zit en beweeg je ALTIJD mee in de bewegingsrichting van het paard, ongeacht dat op de rechte lijn is of in een wending. Zou je dat niet doen, haal je jezelf uit balans en als gevolg daarvan ga je scheef zitten met alle gevolgen van dien.
ben het niet met u eens en scheef zitten al helemaal niet, omdat de ruiter op beide zitbeen knobbels blijft zitten, en als de ruiter in knikt in de heup, betekent dit dat de navel niet voldoende om hoog wijst van de ruiter
murphy102 schreef:Moll schreef:ik ben het vaak met u eens professor in deze helaas niet, de schouder draait altijd licht mee met de schouder van het paard, heb eerder al aan gegeven waarom
Eerlijk gezegd ben ik het niet met je eens.
Suelza schreef:Moll schreef:
ben het niet met u eens en scheef zitten al helemaal niet, omdat de ruiter op beide zitbeen knobbels blijft zitten, en als de ruiter in knikt in de heup, betekent dit dat de navel niet voldoende om hoog wijst van de ruiter
Stille meelezer, meldt zich in het topic![]()
Ik ben het in deze eens met Moll. De schouders draaien wel degelijk mee met de beweging van de schouders van het paard.
Als de ruiter het paard beweegt een wending in te zetten doet hij dit door vanuit de heup mee te draaien. Hierdoor komt de buitenschouder van zowel paard, als ruiter, voor en de binnenschouder bij zowel paard, als ruiter, lichtjes terug. Hierdoor komt tevens het buitenbeen tegen het paard aan en het binnenbeen biedt ruimte voor het paard om omheen te buigen...
Nergens wordt gesteld dat de ruiter 'scheef' komt te zitten, wel dient de ruiter mee te zitten in de beweging van het paard, omdat er anders een ritmeverstoring wordt veroorzaakt en er geen sprake meer is van een twee-eenheid...murphy102 schreef:Eerlijk gezegd ben ik het niet met je eens.
Door de heupen mee te draaien, blijven de schouders zeer zeker boven de eigen heupen.
Daarnaast buigt het paard in de wending mee en zijn dus ook de heupen van het paard ingebogen, dus is er wel zeker sprake van het volgen van de bewegingsrichting van het paard...
Dit staat los van scheef zitten...
JPS schreef:Maar je draait toch eerder mee met de achterhand, daar zit toch de motor..
murphy102 schreef:Suelza, je spreekt jezelf in een antwoord tegen. Enerzijds zeg je dat de schouders meedraaien, vervolgens zeg je even dat de heupen meedraaien waardoor de schouders boven de heupen kunnen blijven.
Als je je schouders, los van je heupen, laat meedraaien, ga je zelf UIT balans zitten en dit komt overeen met scheef zitten.
Dan wil ik nu wel meteen de volgende vraag stellen: "Ooit wel eens in dameszadel gereden?"
Laat ik me daar nu behoorlijk in bekwaamd hebben. Ook de galopchangementen zaten daar in.
Als je je het ergens niet kan permitteren om uit balans te raken, dan is het wel in een dameszadel. Het moeilijke daarbij is steeds weer die rechter heup en rechter schouder terug te houden, hetgeen absoluut noodzakelijk is om je schouders recht boven je heupen te houden. Het probleem hierbij is dat r.heup en schouder terug willen schieten, dus bovenlichaam zal willen draaien. Echter, dan haal je meteen je paard uit balans. Probeer het maar eens op een stoel.