Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:57

DarkoFoitzik schreef:
ik weet niet of het iets is wat al langer speelt of sinds kort.

ik heb donderdag twee weken geleden les gehad. in de les zijn we de contra gallop gestart. dit ging boven verwachting goed. de dag erna voeld ehij wat wankel aan van achter. Ik wijte dit aan de zware training. toen liep hij wel gelijkmatig. die zaterdag heft hij schijnbaar veel gelegen in de box (horde ik achteraf). ik was dat weekend weg. zondag haalde ik hem uit de box waar hij achter dus niet goed liep.

ik weet dus niet of dit komt door de grotere belasting op de achterhand of door dat hij zich dus vast gelegen heft in de box of dat hij uitgegleden is met opstaan.

de DA laten komen vind ik met kreupelheden zo onzinnig. dan ga ik liever direct naar de kliniek. wat zouden jullie doen?

Jouw verhaal bevestigd m'n vermoeden over het si gewricht. Idd laten nakijken op de kliniek.
En woooow met je paard naar amerika!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:36

Picasso schreef:
Is spierbevangen niet een beetje een heftige conclusie? Voor hetzelfde is het diertje uitgegleden of heeft vastgelegen en is wat stijf daardoor. Ben benieuwd wat er loos is met hem/haar Darko. Laat je het hier weten als je het zelf weet?

Ik vind hem net alleen achter slecht maar voor ook; algehele indruk ontzettend vast. Vandaar..
Ja ik zou ook naar de kliniek gaan. Kunnen ze verder kijken als dat nodig is.
En idd ontzettend gaaf: naar Amerika. Tijdelijk of voorgoed?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:44

Maar als je op de eerdere filmpjes kijkt (bv die van feb) loopt hij daar niet heel anders toch?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:46

spierbevangen lijkt me onwaarschijnlijk. hij krijgt alleen voer zeer lag in suiker en zetmeel. hij staat wel sinds kort weer op de weide maar dat is een week nadat hij de symptomen laat zien. hij heft overigens wel looplust aan de hand. het is niet dat hij niet wilt. hij oogt overigens ook niet sloom of ziek. puur dat hij in de achterhand stijf blijft.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:47

FCSA schreef:
Maar als je op de eerdere filmpjes kijkt (bv die van feb) loopt hij daar niet heel anders toch?

wat mij vooral nu opvalt is dat hij rechtachter stijf houdt en buiten de massa plaasts.

je hebt gelijk dat ik nu mijn twijfels heb over alles eigenlijk.

in het filmpje draf (vergroten) zie je dat hij door rechts achter heen zakt bij 1 pas. dit baart mij dan ook veel zorgen.

bedankt voor jullie inbreng allemaal.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:49

Babootje schreef:
Picasso schreef:
Is spierbevangen niet een beetje een heftige conclusie? Voor hetzelfde is het diertje uitgegleden of heeft vastgelegen en is wat stijf daardoor. Ben benieuwd wat er loos is met hem/haar Darko. Laat je het hier weten als je het zelf weet?

Ik vind hem net alleen achter slecht maar voor ook; algehele indruk ontzettend vast. Vandaar..
Ja ik zou ook naar de kliniek gaan. Kunnen ze verder kijken als dat nodig is.
En idd ontzettend gaaf: naar Amerika. Tijdelijk of voorgoed?

het Amerika verhaal zou definitief zijn *\o/*. hopelijk kan mijn grote vriend mee

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:06

Superleuk joh! Ruimte genoeg voor paarden daar :D :D :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:08

ruimte zat, het paard is daar nog echt een luxe product. onder de 500 dollar per maand vind je geen stalling. vandaar dat ik moet weten of hij nog geschikt is voor mijn doel. ik wil het hem niet aan doen om die reis te maken om als veredelde grasmaaier aan het werk te Mogen. wat de eerste 3 jaar sowieso niet zal zijn aangezien we naar Phoenix Arizona gaan (woestijn)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:29

Weer eens een sprong in het diepe. Dit maal met mijn nieuwe bijrijd...poownie :D Dit is Duc! Deze jongen (arabisch volbloed met wat teveel kilootjes) van 12 jaar jong is een ex-renpaard.

Eigenlijk totaal niet wat ik zocht (wou juist een paard.. en dan ook eentje waar ik mee kan gaan starten/die al op niveau was) maar toch weer een project gevonden. :') Hij is wel heel lief (en een beetje spastisch afentoe) en de eigenaresse is een heerlijk mens dus sja.. we gaan er voor!

In stap en draf bleef hij heel klein en traag. Hij wou niet fijn naar de hand zoeken/dalen en accepteerde hem maar deels als je contact aan nam (binnenhand zachtjes aan en opzij om stelling te vragen was ok maar begrenzen op buitenteugel vond hij maar niets). De takt in galop was.... niet zo goed.. en dan zeg ik het nog netjes. Flinke 4-takt en zowel linksom als rechtsom sprong hij achter telkens om. In het begin soms 3x per volte. Inmiddels is het 2x aan het begin van het galopwerk en zodra hij wat soepeler beweegt helemaal niet meer. Het is nog steeds vlak en 4-takt maar het is al vele malen beter dan het in maart was.

Ik ben met hem aan de gang gegaan om het basistempo wat op te schroeven waarbij ik zijn hals zoveel mogelijk horizontaal wil hebben zodat ik hem achter ook wat kan attenderen als hij begint met duikelen (hij is wat overbouwd). Gericht op ontspanning en dalen naar de hand.

Hieronder het verschil tussen 9 maart 2017 en 3 april 2017 (de filmpjes in de avond zijn die van 9-3)

Mocht je het leuk vinden om wat langere film te zien van vandaag:

Ik wil wat meer overgangen gaan rijden maar momenteel vind hij het dalen nog moeilijk genoeg, zeker als ik ook ga slalommen van links naar rechts/rechtuit en de volte op. Na 20 minuten is zijn concentratie volledig op en is hij flink bezweet terwijl hij gewend is 45 min gereden te worden. Dan gaat hij een beetje over de kop lopen op de voorhand en is hij niet fijn meer bij te rijden van achter. Ik rijd daarom ook maar max. 20-30 minuten. De keren dat ik hem langer door heb gereden sleepte hij nog net niet alle 4 zijn hoeven over de grond naar stal dus dat doe ik niet meer.

De eigenaresse is 3 weken op vakantie en ik heb m nu al bijna 2 weken voor mezelf. Nog 1 weekje te gaan *\o/*

Mochten jullie kritiek/tips hebben, voel je vrij :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-04-17 17:55, in het totaal 4 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:35

Is al een stuk vooruit gegaan Sam! Galop is wel echt matig maar goed, je kunt er het beste uit halen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:56

Leuk weer een filmpje! Zal hem binnenkort bekijken. Zit nog lekker in het zonnetje en dan zie ik niet zoveel.
Darko hoop echt dat het meevalt en je paard mee kan. Wat een gestress zo voor je emigratie. Weet je al iets?
Voor de liefhebbers organiseert equicare-plus een clinic van 19 tm 21 mei met Manolo Mendez. Ik ben zeker van de partij al toeschouwer ( onder het zadel al vol), ik vind hem echt zo kundig en gaat op een fijne manier met zijn paarden om.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:14

ziet er goed uit. ik zie inderdaad het van achter naar voor rijden als ene uitdaging bij hem. je geeft zelf al aan dat hij te dik is. hij heft dus de kracht niet om dit lang vol te houden. 20 minute van dit werk is meer dan voldoende. hij heeft inderdaad een typisch gallop, heel vlak en kort. dit heeft ook met de activiteit te maken. zodra hij sterker wordt en wat vetjes kwijt raakt zal de gallop ook beter worden. leuk project :)

tip: blijf VOORWAARTS-neerwaarts denken en rijden. :) *\o/*

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:02

Jullie zijn goed bezig Sam! Hij durft al veel meer te ontspannen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:42

Thnx :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:37

duidelijk verbetering. Op de goede weg dus!

DF, hoe gaat het met je paard?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:38

13 april naar de kliniek. Orthopeed had naar het beeld material gekeken en ziet dat er iets mis is. hij kan op afstand natuurlijk niet zien wat. ik wil hem geheel gekeurd hebben voordat ik besluit om hem mee te nemen. to be continued

thanks for asking :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:38

Hoop dat t meevalt DF.

Had het filmpje doorgestuurd naar baasje die op vakantie is. Beetje onder het mom van "alles gaat goed hier".

Kreeg de reactie: "dat ziet er goed uit! Soepel ook! Alsof hij nooit anders gedaan heeft hihi"

Altijd leuk als een eigenaar blij met je is en vooruitgang ziet ^-^

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:15

Ik heb even snel gekeken naar filmpjes, ik zie merendeels een paard dat wel in de houding loopt maar niet door t lijf is, niet zijn rug gebruikt. Ik zie al wel dat jullie meer een team worden maar er is nog erg veel werk.
En als je het beginplaatje van t tweede filmpje goed bekijkt twijfel ik of het zadel niet te lang is en hoe of dat jij daar in zit, op het moment van deze afbeelding zit je te ver achterin. Je bent op deze momentopname uit balans.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:24

Ik spam m'n topic hier ook even. Heeft niet heel veel met dressuur te maken maar wel met trainen van de achterhand. Eerste foto die erin staat laat een flink verschil in bespiering zien.
Voel je vrij om het wel/niet te bekijken.
[ITP] Bodybuildtraining aan de hand

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:08

Mooi om te zien dat je paard ronder wordt, blij beest, leuk om naar te kijken

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:30

Hoi!
Ik lees dit topic al een tijdje afentoe mee, en ben mede door dit topic meer richting de klassieke dressuur/rijkunst geneigd. Nu heb ik mijn 1e 3 lessen gehad hier in, en mijn paard is totaal verandert!
Dat hij bij ons kwam 2 jaar geleden was hij erg stroef in zijn kaak, kon weinig takt houden, weinig impuls en slecht reageren op het been, en hij liep het liefst in een houding (valse knik).
Na een tijdje werd hij steeds beter aan het been, alleen de kaak bleef een probleem. Ik zette zelf onwijs vast op links en hij ook, naja hij zocht steun op links, omdat aan die kant zijn zwaartepunt zit/lange kant is.
Tijdens de lessen hebben we (mijn moeder en ik) geleerd om zijn linkerachterbeen te actieveren zodat deze meer ondertreed. Ook hebben we geleerd dat er eigenlijk niet iets bestaat als binnen/buitenhand, maar je linker en rechterhand. Mijn instructeur (deels opgeleid door onder andere Reiner Klimke) legde dit zo uit: Bij 99% van de paarden ligt het zwaartepunt van het paard links, dit komt omdat 99% van de paarden in de baarmoeder met zijn hoofd op zijn rechterheup ligt. Een paard houdt daarom niet op links 'vast' maar zoekt als het ware steun. Hij gaf ons daarom de tip om altijd, op de linker én rechterhand, altijd meer druk te hebben om rechts dan op links (en natuurlijk zo min mogelijk druk in het algemeen).

Door deze lessen is mijn paard al onwijs verandert, hij liet voor de 1e keer in 2 jaar zijn lijf los en liep in horizontaal evenwicht *\o/* ! Ook heeft mijn instructeur er ook zelf op gezeten en zei dat hij geen beperkingen heeft en een heel fijn paard is! (1e keer dat wij dit hoorden, hij werd altijd als moeilijk, sterk etc beschouwd)

Ik zal hieronder 2 vergelijkingsfoto's plaatsen van 2 jaar geleden tot nu:
Afbeelding
Afbeelding
(Onze 2e les)

Ik sta natuurlijk open voor tips, maar houd het aub wel lief, ik doe mijn uiterste best om hem altijd respectvol te rijden en luister ook altijd goed naar mijn paard.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:04

Helaas slecht nieuws gehad. Hij heeft achter ook artrose op de kroonrand. Hij kan het werk helaas niet meer aan. Ik ben nu op zoek naar een goed thuis. Hij kan nog prima voor de koets of buitenritten maken. Jullie ideeën? Hij gaat helaas niet mee naar de VS

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:09

He bah Darko dat is akelig.
Anderzijds heb je nu wel duidelijkheid.

Waarom kan een paard trouwens nog wel voor de koets als hij niet meer gereden kan worden?

Wanneer ga je precies naar de US?
Echt leuk dat je die stap gaat maken :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:12

Hij kan nog prima rechtdoor lopen. Hij kan het stuk verzameling en wending niet aan. Voor recreatie kan hij nog ingezet worden.

Ja heel k.u.t. beter dat ik het nu weet dan als ik hem had overgezet. We vertrekken 1juni. Heel kort dag om alles voor hem te regelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:14

Aha op die manier.
Je kunt in iedergeval vast adverteren natuurlijk.
Toen ik naar het buitenland vertrok heb ik mijn toen kreupele paard bij een stal in Friesland gezet.
Ze bemiddelen ook paarden, dis misschien is zouets voor jou ook een oplossing?