Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:28

Peetstap schreef:
Sizzle schreef:
Mocht iemand op zoek zijn naar een eerlijk boek zonder perfect geshopte foto's en een eenvoudige maar uitvoerige beschrijving van paardrijden zonder specificatie van rijstijl heb ik nog een linkje: http://www.silke-hembes.de
Je moet alleen wel duits kunnen lezen.
Super linkje zeg :j heb al twee delen in een keer uit gelezen. *\o/*
Ze schrijft het allemaal leesbaar en volkomen logisch onderbouwd.

Deze link bied nog wat meer info: http://www.toeltknoten.de/reiten.html
http://www.toeltknoten.de/english.html
o.a. met fiks deel grondwerk basis & lange lijnen > super informatie <

Overigens is haar uitleg doorspekt met KD :j
Alleen al de citaten over het "afkauwen bitje" = Pien / France lees je hier ook nog mee :D

Wat vinden jullie van haar ideeen mbt: Die Littauerführung ?

Bedankt voor deze links!
Ik ga die teugelvoering eens proberen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:30

Als ze hun neus oplaag doen staat de bovenlijn op passieve spanning, als het paard niet erg lenig van nature is kan het dan inderdaad niet ook nog stelling en buiging aannemen. Dat komt dan wel weer. Maar de meeste mensen overbuigen hun paard ook trouwens (even algemeen). Er is geen reden om op een volte de neus duidelijk naar binnen te halen, de mate van buiging beschrijft immers de lijn van de volte.
Als het paard duidelijk buigt op een 20 m volte dan vraag je hem eigenlijk om bewust scheef te lopen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:32

kimmysan schreef:
Iedereen bedankt voor het reageren op m'n vraag op de vorige pagina. M'n chambon vandaag binnen gehad, dus ben aan het longeren geweest. Als ze helemaal stretched, dan wordt ze ook erg recht op de volte. En als ik dan wat lichte spanning op de lijn zet om haar iets minder recht te laten zijn, dan komt ze ook weer wat omhoog. Ik kan me voorstellen dat het voor haar ontzettend moeilijk is. Komt het stretchen op de eerste plek? Liever goed stretchen en recht, dan iets hoger en een beetje buiging zeg maar? Zelfde geld voor het tempo, ze komt dan ook wat terug in tempo als ze naar beneden gaat, ook gewoon laten gebeuren eerst? Haha ik voel me net als in m'n eerste paardrijdles :')

Ik vermoed dat wat jij 'recht' noemt in werkelijkheid 'scheef' is in paardentermen?

Recht op de volte betekent dat het paard met de voor en achterbenen in hetzelfde spoor loopt, er moet dus lengtebuiging in het lichaam zijn. Wanneer het lichaam letterlijk recht wordt op de volte (zeg als een plank) dan loopt het paard scheef.

Het klopt verder wat er gebeurt hoor, stretch met buiging in het lichaam is moeilijker dan stretch op een rechte lijn :) komt vanzelf goed.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:14

Iemand vroeg naar boek heather moffett. Boek sluit wel aan bij dit topic denk ik. Wel redelijk basic maar met veel plaatjes en uitleg. Kan wel even foto van inhoudsopgave plaatsen, of staat die online?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:16

Starbreeze schreef:
kimmysan schreef:
Iedereen bedankt voor het reageren op m'n vraag op de vorige pagina. M'n chambon vandaag binnen gehad, dus ben aan het longeren geweest. Als ze helemaal stretched, dan wordt ze ook erg recht op de volte. En als ik dan wat lichte spanning op de lijn zet om haar iets minder recht te laten zijn, dan komt ze ook weer wat omhoog. Ik kan me voorstellen dat het voor haar ontzettend moeilijk is. Komt het stretchen op de eerste plek? Liever goed stretchen en recht, dan iets hoger en een beetje buiging zeg maar? Zelfde geld voor het tempo, ze komt dan ook wat terug in tempo als ze naar beneden gaat, ook gewoon laten gebeuren eerst? Haha ik voel me net als in m'n eerste paardrijdles :')

Ik vermoed dat wat jij 'recht' noemt in werkelijkheid 'scheef' is in paardentermen?

Recht op de volte betekent dat het paard met de voor en achterbenen in hetzelfde spoor loopt, er moet dus lengtebuiging in het lichaam zijn. Wanneer het lichaam letterlijk recht wordt op de volte (zeg als een plank) dan loopt het paard scheef.

Het klopt verder wat er gebeurt hoor, stretch met buiging in het lichaam is moeilijker dan stretch op een rechte lijn :) komt vanzelf goed.

Precies, het paard is recht en dus niet recht op de volte :j Oke, bedankt voor de adviezen weer! Jullie zijn top.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:20

Ik lees verschillende dingen over wanneer je kunt beginnen met oppakken in de werkhouding.

De 1 zegt, als de stretch in alle gangen is bevestigd. De ander zegt, als de stretch in stap en draf bevestigd is. Bij mij is de stretch in stap bevestigd, in draf nog niet helemaal, wel bijna. Maar we pakken wel af en toe de werkhouding mee in stap, en dat gaat eigenlijk heel goed. Zonder verlies van tempo of achter de loodlijn te kruipen.
Is het dan een probleem om de werkhouding in stap wat vaker mee te pakken, denken jullie?

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:28

Nee hoor, gewoon doen, zo lang takt, regelmaat en onspanning hetzelfde blijft, is het goed.

In draf zou ik nog even wachten tot het bevestigd is. Voor galop geld straks weer hetzelfde. Die werd bij ons ook pas als laatste bevestigd, maar was toen al wel met de werkhouding in draf bezig.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:45

Ik ben ook wel benieuwd naar je filmpje Ankem!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:56

Starbreeze schreef:
Nee hoor, gewoon doen, zo lang takt, regelmaat en onspanning hetzelfde blijft, is het goed.

In draf zou ik nog even wachten tot het bevestigd is. Voor galop geld straks weer hetzelfde. Die werd bij ons ook pas als laatste bevestigd, maar was toen al wel met de werkhouding in draf bezig.

Thanks! Dan gaan we lekker zo door. Met de draf wilde ik indd wachten tot die helemaal bevestigd is.

Ankem, ik zou je filmpje ook wel willen zien :)

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:15

Visitor schreef:
Iemand vroeg naar boek heather moffett. Boek sluit wel aan bij dit topic denk ik. Wel redelijk basic maar met veel plaatjes en uitleg. Kan wel even foto van inhoudsopgave plaatsen, of staat die online?

Helemaal bedankt en ik zou graag een foto van de inhoudsopgave zien, mag ook wel via pb :P

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:26

Ik heb het boek van Heather Moffett ook. Láng geleden dat ik het gelezen heb maar herinner me dat ik het zeer verhelderend vond destijds. Denk dat ik maar weer eens opnieuw ga lezen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:30

Ik heb het boek "te paard! Aanschouwelijk rijonderricht" van W. Müseler. Ik weet niet of iemand het hier kent? Het origineel is uit 1939 en deze druk komt uit 1992. Ik ben erin begonnen en vind het echt een fantastisch boek, ondanks dat het al zo oud is. Ik denk dat het grotendeels overeenkomt met waar het in dit topic over gaat. Ik ben er per toeval aan gekomen bij een kringloopwinkel :)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:41

Die heb ik ook :) Is zeker een aanrader!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:51

Ik ben vandaag fier, fier op mijn kleinste varken. Want hij heeft het ook door, haha *\%/* Maandag toonde hij stukjes van zakken, dus toen hij duidelijk zakte gestopt en met de vriendjes op de wei gezet. Dinsdag was het kwartje al gevallen want ik kreeg 10 cadeautjes. En vandaag heeft hij meer gestofzuigd dan sterretjes gekeken. Die kleintjes moet je dus niet onderschatten -:) of ze doen gewoon alles voor een kriebel en een koekje O:)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:11

Hahaha Sheenegro! Varken :D ik moet lachen om je post. Fijn dat het zo goed gaat.

Met Kilian gaat het echt super. Veel buigingen en wendingen gereden, daarna in draf heel constant in de stretch. Ik mag dus echt meer oefeningen meepakken wat hem betreft. En rechtsom dit keer ook een galopje. Meteen daarna gestopt. Werkhouding komt de volgende keer wel weer. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:06

Ontzettend leuke en goede feedback gekregen op mijn filmpje. Super bedankt!

Wat ik van diverse mensen terug hoorde was dat ik lekker bezig ben, maar dat mijn paard nog dieper mag stretchen vanuit de schoft. Dat was ook wat mijzelf bezig hield. Ze blijft meestal nog wat te hoog, te horizontaal. Je ziet haar wel echt naar het bit reiken en een aanspanning in de bovenlijn, maar het kan nog meer zeg maar. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat zou kunnen bereiken.

Ik probeer al erg goed contact met de mond te houden en ze is ook goed voorwaarts. Ook aan de longe met chambon komt ze niet helemaal naar beneden. Tips heel erg welkom :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:10

ankem schreef:
Hetzelfde probleem hier Horseware. Daarom heb ik een flinke stap terug gedaan.
Zodra ik iets oppak naar arbeidshouding wil ze ook niet meer naar het bit reiken. Of ze krult op en kruipt erachter, of ze wordt zwaar en blijft er voor.

Ik zou op dit moment tevreden zijn met het tweede. Ik wil eerst met een contactteugel met de neus naar voren rijden, zonder opkrullen.

Je kan haar aanleren iets aan het bit te "trekken", vaak hebben ze zichzelf aangeleerd dat opkrullen de oplossing is voor druk op het bit.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:12

Ik kreeg de tip om even op de hals te kloppen. Mijn paard reageert daar goed op. Die zakt meteen tot voorbij de knieën.

Ook kan het helpen om net iieets meer contact te vragen, door je handen een heel klein beetje naar voren en omhoog te doen. En dan weer te laten zakken. Misschien dat dat net de druppel is waardoor ze nog meer wil zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:24

https://youtu.be/E0OiQ8d3JPg

Dit filmpje heeft mij ontzettend goed geholpen om mijn merrie nog beter te leren stretchen ankem. Mijn paard wil nl ook nog weleens te horizontaal blijven, ze ontspant dan net niet genoeg.

Bovendien is het filmpje erg leuk om naar te kijken en te luisteren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:25

@Ankem, mag ik je filmpje ook zien misschien? Ik ben als beginner erg benieuwd hoe andere mensen dingen oppakken :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 12:21

ankem schreef:
Zodra ik iets oppak naar arbeidshouding wil ze ook niet meer naar het bit reiken.
Of ze krult op en kruipt erachter, of ze wordt zwaar en blijft er voor.

Het lukt je om je paard de hals te laten strekken en nu begin je dus de fase van de arbeidshouding.
Deze houding is dezelfde als die van het hals strekken, alleen met als beperking de begrenzing die je in stelt.
Er is dus geen sprake van oppakken, dat is iets actiefs, dat werkt van voor naar achteren, begrenzen is passief.

De arbeidshouding is de hals strekken maar niet verder dan.
Je paard komt op deze manier aan in je hand. (aanleuning)
Je hand nu volgt hier soepel, zacht, vriendelijk de bewegingen van je paard, zoals bij de contactteugel, met een verschil dat hij, door zonodig zachtjes weerstand te bieden, de grens aangeeft hoever je paard mag zakken.
Het is vooral een mentale instelling.

Het kunnen rijden met een contactteugel is dus een eerste vereiste om een paard in aanleuning te kunnen rijden.
Daarom beginnen we in de eerste fase van de africhting een paard te rijden aan een contactteugel.
De ruiter leert hier nu deze techniek aan en het paard went succesieflijk aan de aanwezigheid van het bit in zijn mond en het feit dat hier signalen mee gegeven kunnen worden.
Samen wennen aan elkaar.

Bij een contacteugel neemt de ruiter contact met de mond van het paard, het paard draagt zijn hoofd hoe en waar het maar wil, de hand volgt, soepel, vriendelijk, zacht, teder.
Binnen dit kader is het mogelijk om zachtjes teugel signalen aan het paard te geven.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:42

Ik vraag me bij filmpjes van die Italiaan altijd af: Hoe kan hij het paard correct berijden met zijn niet zo ideale zit? Is je zit dan toch minder belangrijk dan velen doen denken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:02

Op deze video is het wel heel erg, misschien eerder grappig...., maar er zijn meer video's van hem te vinden waarbij hij wat correcter zit.
In mijn ervaring is een correcte zit essentieel om goed en vooral licht te kunnen communiceren en een stabiel evenwicht te vinden voor zowel ruiter als paard.

Je ziet in de video geen lichte communicatie....
Maar dat is nu juist de waarde ervan in dit geval, het is duidelijk.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:39

Simpelman, je vertelt over het begrenzen en de weerstand biedende hand. Wat ik lastig vind is hoe je in deze theorie daarbij voorkomt dat je paard inknikt en achter de teugel komt, edit: sorry ik bedoel achter de loodlijn natuurlijk :-D . In de arbeidshouding bedoel ik dus, als het hals strekken bevestigd is. Ik kan het als ik erop zit doorgaans wel voorkomen maar ik vind dat moeilijk uit te leggen, wat is de theorie daarbij? Want ik krijg de indruk dat de mensen hier in het topic daar soms ook tegenaan lopen. Een goeie uitleg daarover (van simpelman of iemand anders) zou veel mensen kunnen helpen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:54

Simpelman schreef:
Je ziet in de video geen lichte communicatie....
Maar dat is nu juist de waarde ervan in dit geval, het is duidelijk.

Jep :j :j :j