[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:47

Waarom houd je je nu al in deze prille begin fase van de opleiding bezig met hoe het paard zijn hoofd houd? :oo :?

Het belangrijkste is dat het paard zijn balans leert te vinden onder de man, op zijn eigen benen loopt en de basis hulpen leert te begrijpen. Als ruiter is het belangrijk om een onafhankelijke zit te hebben zodat je het paard niet stoort. Het paard rijd met een lichte contact teugel en dat het rustig & simpel de basis hulpen leert (stuur, gas, rem). Wanneer het paard dan vertrouwd is met de ruiter en het die basis begrijpt kun je verder gaan, stapje voor stapje.

Ik vind het er goed uit zien maar let erop dat je niet te veel / te snel wilt. Het is volgens mij een erg fijn paard die zelf ook al veel gaat aanbieden. Maar pas er echt voor op, laat hem eerst lekker zijn eigen balans vinden en op eigen benen lopen zonder dat je van alles wilt (achterhand erbij, nagevelijk met neusje iets voor de loodlijn etc. etc.).

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:07

Bedankt voor je reactie.
Het is een super leuk beessie ben ook heel blij met hem, hij is super slim maar absoluut geen dooie.
We doen inderdaad ontzettend rustig aan. Hij krijg echt alle tijd die hij nodig heeft.
(hij is inmiddels zeven ;) )
We waren op een punt dat het wel goed ging, ik kon los stappen, draven en galloperen. (niet belaald gecontroleerd maar oke)
Toen werd ik er echt niet normaal hard afgegooid. Hij ging maar door en door, zelfs toen ik eraf lag.
Bleek dat hij last had van zijn rug.. daarna hebben we er een hele tijd uitgelegen.
We hebben uiteindelijk de beslissing genomen helemaal overnieuw te beginnen, dus eerst weer rustig longeren, laten wennen aan het zadel opnieuw omdat bij beide, zowel paardlief als ik, het vertrouwen weg was.
Nu zijn we weer sinds 3 weken bezig en het gaat aardig goed.
Er komt geengeruk en gepluk bij kijken hoor. Ik pak de teugels op lengte en meneer gaat al netjes naar beneden. Hij bied dit zelf aan dus dat is alleen maar fijn voor ons beide. :)

Dus kort samen gevat; hij heeft echt alle tijd om zich te ontwikkelen etc. Die heeft hij gekregen en die zal hij krijgen.
Ookal moeten we nog een jaar bezig aan de longeerlijn of andere dingen doen, ik wil dat het voor hem en mij fijn en rustig gaat. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:07

Oei, wat is er met dit paard, is ie herstellende van een ziekte? Slechte spieren, maar hij oogt niet heel jong. Feit dat je hem nu 'pas' inrijd maakt me nieuwsgierig.

Ik ben zelf niet zo van inrijden aan de longe. Bij voorkeur gewoon na 2x los en sturen. Maar voor elk jong paard telt eigenlijk het zelfde. Je begint met vlot voorwaarts rijden, lekker aan het been. Waar het hoofd zit maakt nog niet zo veel uit. Zolang paard er niet aan hangt is eigenlijk alles wel goed. Pas als hij beetje balans is en je kan sturen en schakelen gaat het uitmaken waar het hoofd moet zijn.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:09

Veulen84 schreef:
Oei, wat is er met dit paard, is ie herstellende van een ziekte? Slechte spieren, maar hij oogt niet heel jong. Feit dat je hem nu 'pas' inrijd maakt me nieuwsgierig.

Ik ben zelf niet zo van inrijden aan de longe. Bij voorkeur gewoon na 2x los en sturen. Maar voor elk jong paard telt eigenlijk het zelfde. Je begint met vlot voorwaarts rijden, lekker aan het been. Waar het hoofd zit maakt nog niet zo veel uit. Zolang paard er niet aan hangt is eigenlijk alles wel goed. Pas als hij beetje balans is en je kan sturen en schakelen gaat het uitmaken waar het hoofd moet zijn.

Aan de longe is dus omdat we toen echt een ontzettende klapper hebben gemaakt. Voor ons beide is dit nu veiliger.
We rijden een rustig tempo draf want hoe "harder" hij draaft hoe meer spanning hij opbouwt. We proberen alles zo relaxed mogelijk te doen.
Ik zie ons het liefste ook los, maar dit doen we pas wanneer dit ook echt "veilig" is.

Ik ben al blij dat hij nu braaf was gisteren en we gewoon lekker een half uurtje bezig zijn geweesr.

Edit; er is trouwens niks mis met hem, de eerste 6 jaar van zijn leven heeft hij lekker in de bergen van Frankrijk mogen lopen. :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:11

hihi geen reacties op mijn foto? :7 :o

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:13

xAnnouk, ik vind het allemaal erg gespannen en strak eruit zien. Misschien is het een idee om het paard eerst wat beter over de rug te laten lopen door heb wat meer ruimte te geven en voorwaarts houden?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:15

Ik ga even de filmpjes in elkaar flanzen want jullie krijgen een ontzettend verkeerd beeld volgens mij :)

En aan filmpjes zie je tien keer meer als fotos !

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:32

ElineCath schreef:
hihi geen reacties op mijn foto? :7 :o

Ik had je over het hoofd gezien :o

Hij gaat wel vooruit. Duidelijk te zien dat ie z'n achterbeen al meer neerzet dan eerst. Grappig vind ik wel de verschillen tussen de 2 foto's. Eerste foto zit je zelf heel netjes, maar hou je hem eigenlijk wat te kort. 2de foto zit je zelf slordig maar loopt ie erg ruim.

Die eerste foto doen we even vergeten. Dat was vast wedstrijdstress ;)
Op de tweede foto zie je al duidelijk meer achterhand en ruggebruik. Maar toch gaat er in de hoofd-halshouding nog iets mis. Hij knikt nog iets achter de loodlijn en hij buigt wat te vroeg door in de hals. Ik heb niet het idee dat het door de lengte van jou teugels komt. Die zien er juist heel goed uit.
Hij zal nog iets meer op z'n achterhand moeten komen en ik denk dat je hem daar het beste mee kan helpen door je eigen zit ook iets te verbeteren.
Draag je handen van je bovenbenen, ellebogen gebogen. Je been ligt wel erg voor in het zadel, over het zweetblad heen. Je kan nog iets naar achter in het zadel en ik zou ook de beugels iets langer maken. Daarnaast druk je hakken uit!

Verder veel overgangen en schijnovergangen (maar ik denk dat je dat al doet), schouderbinnenwaarts en stukjes contragalop.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:39

haha maakt niet uit!

Ja dat was zeker wedstrijdstress:')

Het probleem van mijn been die bijna over het zweetblad komt, ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen, ook als ik er echt op let en mijn hakken uitdruk en been iets naar achter leg, kom ik er nog overheen.. Ik denk dat dit met de vorm van mijn zadel te maken heeft (?)

Overgangen doen we zeker heel veel! Maar daar moet ik inderdaad mee doorgaan!
Dankjewel!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:21

Waar zit de ophanging van je beugelriem? Je hebt namelijke een erge stoelzit. En het lijkt er op dat je dat compenseert door je hakken op te trekken.

Je hebt best lange benen, dus misschien is dit niet het juiste zadel. En anders houding trainen :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:18

We zijn hier ook aan het lessen geslagen , na jaaaren en een spierpijn dat ze had bij het afstappen haha. Ze moest haar hele houding aanpassen. Ik ga ook nog lessen daar , werd er helemaal door gemotiveerd maar mijn paard moet eerst nog een veulen krijgen in Juli dan gaan wij ook aan de slag.

Ik heb alleen foto's van de draf

Afbeelding
Hoe ze begonnen.

Afbeelding
Na een tijdje rijden met uitleg.

Afbeelding
Tegen het einde.

We gaan met 2 weken weer heen.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:25

tanjaatjuhh schreef:
We zijn hier ook aan het lessen geslagen , na jaaaren en een spierpijn dat ze had bij het afstappen haha. Ze moest haar hele houding aanpassen. Ik ga ook nog lessen daar , werd er helemaal door gemotiveerd maar mijn paard moet eerst nog een veulen krijgen in Juli dan gaan wij ook aan de slag.

Ik heb alleen foto's van de draf

[ Afbeelding ]
Hoe ze begonnen.

[ Afbeelding ]
Na een tijdje rijden met uitleg.

[ Afbeelding ]
Tegen het einde.

We gaan met 2 weken weer heen.

Haha ik sta op bokt! Moet je er wel even bijzeggen dat ik jaaaaren geen les heb gehad en met dit paard nog nooit, gewoon beetje aanknooien. Ik kon haast niet meer lopen na het afstappen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:45

Lottie, ik denk dat je een deel spierpijn al kunt verhelpen door goed schoeisel aan te trekken zoals chaps of laarzen, dat biedt veel meer steun en stabiliteit, nu moet je zelf nog meer compenseren met je eigen lichaam om in balans te blijven zitten. Verder kan ik er niet zo heel veel over zeggen. Wat kreeg je mee?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:48

Ik krijg de filmpjes helaas niet op de laptop.. jammer.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:48

Joolien schreef:
Lottie, ik denk dat je een deel spierpijn al kunt verhelpen door goed schoeisel aan te trekken zoals chaps of laarzen, dat biedt veel meer steun en stabiliteit, nu moet je zelf nog meer compenseren met je eigen lichaam om in balans te blijven zitten. Verder kan ik er niet zo heel veel over zeggen. Wat kreeg je mee?

Chaps heb ik wel ergens, geen idee waar en mijn laarzen pas ik niet meer... Ik moet mijn handig hoog houden, heb ze altijd langs de hals... Rechterop gaan zitten en meer werken met mijn zit, doe alles vanuit mijn handen. Dat was het voor voorlopig. Galopperen hebben we niet gedaan, ben er een tijd terug afgevallen met een breukje in mijn ruggenwervel als gevolg (niet van deze trouwens) dus moet er nog een beetje inkomen.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:50

Ohja en sowieso meer op mijn zit letten, ik raak snel in paniek en daardoor wordt zij ook druk, ik ga dan gelijk voorover zitten en pak de teugels korter...

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:04

Geen idee hoe ik het uit moet leggen haha, gewoon een standaard ophanging lijkt mij, zo'n haakje die je dan om kan klappen (?)

Ik zou heel graag een dressuurzadel willen, maar dit zadel hebben we 1,5 jaar geleden nieuw gekocht, en twee maanden geleden laten aanpassen, dus mijn ouders gaan nu geen nieuw zadel voor mij kopen ben ik bang..

Vreemd trouwens hoe mijn houding op foto's er altijd zo slecht uit ziet en ik er slecht commentaar op krijg (wat ik overigens terecht vind) en ik heb nu 2 wedstrijden gereden, vier proeven bij allemaal verschillende jury's en ik krijg drie keer een 7 en één keer een 8 voor mijn houding?

xxliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:09

Hier een paar fotootjes van mij en mijn verzorgpaard (ze is ondertussen verkocht). Ze was hier zo'n 3 maanden onder het zadel (we zijn dus helemaal bij 0 begonnen) en ik vroeg me af wat jullie er van vinden :)

Afbeelding
Aan mijn houding zie ik hier dat ik mijn been verder naar achter moet leggen. Dit zadel drukt mijn been heel erg naar voren, dat is een beetje irritant.

Afbeelding
Hier loopt ze te diep, mijn handen mogen hoger en weer hetzelfde met mijn been.

Ik heb ook nog een vraagje; wat is en hoe kan je nou precies zien wanneer een paard op de voorhand loopt.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:19

Oeei, je hebt haar wel erg strak van voren. Zeker omdat je zegt dat ze pas zo kort onder het zadel is. Ga dus bij een toekomstig (verzorg)paard meer los laten van voren. Ook mogen je handen zelf naar voren, die moeten voor het zadel zijn, nu heb je ze erg dicht bij je. (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:42

Idd, voor zo'n Jong paard is dit geen goede houding, je bent zelf ook redelijk strak in je armen en kijkt wat te focussen op de voorkant. Een Jong paard moet eerst op 4 benen leren lopen en zijn balans zoeken,dan verder. Ik reageer morgen uitgebreider.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:44

Joolien, heb je misschien ook nog tips voor mij? :D :o
Sta op vorige pagina

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:52

Inderdaad, ik vind de fries, voor 3 maanden onder het zadel, wel erg strak gereden. Zoals vaker gezegd (niet alleen tegen jou, maar ook tegen anderen met jonkies), begin eerst met voorwaarts en balans. Zodra een paard in balans is, kan je beginnen met nageeflijkheid :)

edit;

Ik wil nog even 2 foto's laten zien van mijn wedstrijd halverwege mei. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Afbeelding
Afbeelding

Op de 2e foto zie ik zelf een paard dat achter de loodlijn loopt, maar waar ze wel m'n hand volgt. Ze treedt vanaf achter netjes onder (vind ik zelf, correct me if I'm wrong).
Bij de eerste foto vind ik het zelfde, alleen heb ik zelf het idee dat ze heel gespannen toont, terwijl dat in de proef zelf dus onwijs mee viel hahah.

En even een foto van hoe groot ons vertrouwen in elkaar is, 1e keer samen op het strand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:02

ElineCath schreef:
Joolien, heb je misschien ook nog tips voor mij? :D :o
Sta op vorige pagina

Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor, maar wel vind ik jou zit een aandachtspuntje. De beugels 2 gaten langer helpt al een boel. En ze lijkt niet zo goed aan het been, klopt dat? Dat beinvloed jouw zit maar het is belangrijk dat je pony actief is en achter goed mee komt. Dat zie je ook op de eerste foto, pony blijft wat recht in de hals vanuit de schoft. Al met al ziet het er niet verkeerd uit hoor.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:06

Jaa aan t been is zeker een aandachtspunt, daar doen we ook een hooop tempowisselingen voor. Mijn zit heeft daar misschien ook wel mee te maken, als hij niet reageerd krijgt hij een schopje, maar daarbij trek ik mijn hakken op. Zal straks beugels iets langer doen, kijken of dat gaat!

Dankjewel:)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:10

Diertjec, eerste foto vind ik er niet heel fijn uitzien. Lijkt alsof het paard de rug wegdrukt. Maar op de tweede foto is het rug gebruik iniedergeval een stuk beter.