Tango1979 schreef:Aanleuning: de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard, die opgezocht wordt door het paard. Hierbij wordt door de ruiter hand, been en zit gebruikt.
Kan volgens mij niet zonder contact, maar lijkt mij toch vrij belangrijk bij het rijden. Of als je het niet over aanleuning wil hebben (komt later in de opleiding dan takt en ontspanning) dan zie ik graag een ruiter een groen paard op de grote volte begrenzen bij het over de buitenschouder weglopen, zonder een teugelhulp.
Ik wil trouwens niet z**ken over termen hoor, maar uit de discussie blijkt wel dat we dichter bij elkaar zitten, dan we eerst dachten. Alleen het verhaal over zonder contact, zonder teugelhulp rijden krijg je mij niet door mijn strot
Oke,
dus je wilt zien, een paard met lange teugel en een aanleuning? schreef je eerder? vandaar mijn eerdere vraag
dat gaat dus niet

Ik vraag me ernstig af of men hier eigen paarden wel met lange teugels een volte kan rijden?
wb het weglopen over de buitenschouder, kan je ook prima met je zit ondersteunen, daarbij is wel het tempo van belang.