Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:09

Tango1979 schreef:
Aanleuning: de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard, die opgezocht wordt door het paard. Hierbij wordt door de ruiter hand, been en zit gebruikt.

Kan volgens mij niet zonder contact, maar lijkt mij toch vrij belangrijk bij het rijden. Of als je het niet over aanleuning wil hebben (komt later in de opleiding dan takt en ontspanning) dan zie ik graag een ruiter een groen paard op de grote volte begrenzen bij het over de buitenschouder weglopen, zonder een teugelhulp.

Ik wil trouwens niet z**ken over termen hoor, maar uit de discussie blijkt wel dat we dichter bij elkaar zitten, dan we eerst dachten. Alleen het verhaal over zonder contact, zonder teugelhulp rijden krijg je mij niet door mijn strot :o

Oke,
dus je wilt zien, een paard met lange teugel en een aanleuning? schreef je eerder? vandaar mijn eerdere vraag
dat gaat dus niet :D . Als je het paard zelf in hun eigen fundament met lange teugel en zithulp rijd en stuurt, dan heb je geen aanleuning nee. Wel verbinding met je zit en het paard.
Ik vraag me ernstig af of men hier eigen paarden wel met lange teugels een volte kan rijden?
wb het weglopen over de buitenschouder, kan je ook prima met je zit ondersteunen, daarbij is wel het tempo van belang.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:16

Nee dat weet ik, daarom lijkt het mij dus ook niet realistisch om een paard de beleren zonder contact.
Dus jij wil met een jong paard in het begin van de opleiding geen verbinding, geen begin maken van de aanleuning? En wanneer wil je dit dan wel? Ik bedoel met een jong paard dan:
- accepteert ruiter op zijn rug
- gaat op stemhulp in combinatie met andere hulpen vooruit en terug
- loopt op eigen benen in een redelijke balans

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:19

Tjonge wat gaan jullie hard. Leuk Loriene om dat zo samen te doen. Ik was met mijn jongste dochter ook altijd gezellig met paarden/dressuur bezig, niet alleen rijden maar ook lezen/praten/kijken. Eigenlijk was het de hobby van mijn dochters maar nu ben ik de enige die nog rij. Jouw dochter heeft geluk. Ten eerste is ze jong, ten tweede wil ze leren en ten derde heeft ze een moeder die er achter staat en verstandig is. Zo te horen weten jullie zelf al heel goed waar je nog aan wilt werken. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik wou dat ik zo'n moeder als jij had gehad, die van mij is letterlijk bang voor alles waar een vacht op zit. ;)

Moet nog een heleboel filmpjes bekijken zag ik.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:20

Tango1979 schreef:
Dus jij wil met een jong paard in het begin van de opleiding geen verbinding, geen begin maken van de aanleuning? En wanneer wil je dit dan wel? Ik bedoel met een jong paard dan:

pas als het jonge paard reageert op mijn zithulpen, (stemhulp) ook tempo terug en weer vooruit, worden de teugels er voorzichtig bij gepakt.
Vooral gevoelige types (in de mond vooral) houden zich juist teveel in als er al voor iets in de mond zit , waar ook nog de ruiterhand aan verbonden en krijgen anders in hun beweging tactfouten.
Je begint dus al vanaf het begin met vanachter rijden, met de begrenzing in je zit.
Zie het als fietsen zonder handen. :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:27

Dat geef ik ook aan, eerst reactie op stemhulp/zithulp. Maar bij het beleren van een paard, hoort in mijn ogen (het begin van)de aanleuning er ook bij. Contactteugel is niet iets waar maanden overheen moet gaan, zie jij dat dan anders? Ik maak uit eerdere reacties op dat jij vindt dat een paard beleerd moet worden zonder contact, aanleuning, weerstand biedende hand/halve ophouding?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:34

nombrado schreef:
Tango1979 schreef:

pas als het jonge paard reageert op mijn zithulpen, (stemhulp) ook tempo terug en weer vooruit, worden de teugels er voorzichtig bij gepakt.
Vooral gevoelige types (in de mond vooral) houden zich juist teveel in als er al voor iets in de mond zit , waar ook nog de ruiterhand aan verbonden en krijgen anders in hun beweging tactfouten.
Je begint dus al vanaf het begin met vanachter rijden, met de begrenzing in je zit.

Op deze manier heb ik dus de kleine Cob opnieuw opgeleid.
Teugels helemaal los en "gewoon" op stem/zit/beenhulpen.
Ik denk dat bij hem het grootste probleem was, dat hij veel aanbood.
Na de longeertraining die ik eerst met hem gedaan had, is mijn dochter erop gegaan en 3 dagen later (door omstandigheden) "reed" ze al mee in de les.

Het leren reageren op de zit bij verreden paarden/pony's is veel moeilijker dan het gelijk vanaf het allereerste begin aan te leren.
Zit/gewichtshulpen worden bij groene paarden heel goed begrepen.

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:53

Dat is ook mijn ervaring Cherie

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:43

nombrado schreef:
[Ik vraag me ernstig af of men hier eigen paarden wel met lange teugels een volte kan rijden?

Pardon? Zoiets zeg je toch niet.
Jouw (dressuur)wereldbeeld lijkt mij een tomeloos geval van megalomanie aan de lange teugel al dan niet met stang- en trensoptoming. :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 22:48

Hermelientje schreef:
nombrado schreef:
[Ik vraag me ernstig af of men hier eigen paarden wel met lange teugels een volte kan rijden?

Pardon? Zoiets zeg je toch niet.

Lukt het jou?
enige manier om uit te vinden of je wel je paard stuurt met zit ipv handen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:56

Haha dat zit toch al in een B proefje, dat kan toch iedereen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:01

chikohaa schreef:
Haha dat zit toch al in een B proefje, dat kan toch iedereen?

:D

Inderdaad zit het op een bepaalde manier al in een B-proefje.
Maar hoeveel wedstrijdruiters lukt het om het paard/pony op de correcte manier die volte door te sturen?

Ik heb er nog zeer weinig gezien.

Mijn dochter heeft dit natuurlijk ook moeten laten zien, maar om het thuis echt met losgegooide teugels te laten zien, was een heel ander verhaal /3

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:44

Ik vind het eerlijk gezegd meer nut hebben om een paard in een correcte aanleuning, takt en ontspanning door een grote volte te rijden, dan met losse teugels.

Zou graag nog horen hoe jullie dan (het begin van) de aanleuning zien bij een paard dat vrij kort onder het zadel is. Zoals ik al eerder aangaf: contactteugel is niet iets waar maanden overheen moet gaan, zie jij (cherie, nombrado) dat dan anders? Ik krijg het gevoel uit eerdere reacties op dat jij vindt dat een paard beleerd moet worden zonder contact, aanleuning, weerstand biedende hand/halve ophouding? (correct me if I'm wrong please)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:54

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:19

Ik weet niet hoe lang net is?
Het ziet er wel ontspannen uit.
maar de manier waarop ik het nu doe, is juist de teugels nog losser, helemaal lang en het paard zelf de balans laten vinden/zoeken en je als ruiter daarin het paard ondersteunen.
langzaam tempo. De galop begin ik pas aan als de zijgangen bevestigd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:24

Laat eens een filmpje zien Nombrado. Ik vind het nml. onverantwoord om op een groen paard te gaan zitten zonder stuur. Dus jij hebt er ook geen teugels aan dan? Ik ben heel benieuwd naar een filmpje.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:28

Ziet er heel goed uit Burl. Ik zou iedereen aanraden om een jong paard te kopen die op die manier gereden wordt.

Ik heb wel wat gelezen over jonge paarden omdat ik er geen enkele ervaring mee had (heb wel hulp natuurlijk) dus ik wilde in ieder geval theoretisch wat meekrijgen voordat ik het in de praktijk bracht. En wie je ook leest of het nou Carl Hester is of Klimke of een andere topafrichter ze zeggen allemaal dat het in het begin het belangrijkste is het paard te leren wijken voor druk, dus been is voorwaarts, hand is stop en liefst ook zijwaarts voor druk. Dat moet eerst goed bevestigd zijn (hoeft helemaal niet lang te duren, snappen de meeste paarden na slechts enkele malen herhalen, en daarna komen pas de subtielere hulpen). Bovendien wordt dit bevestigd door wat gedragswetenschappers zoals McLean erover zeggen.

En je wilt inderdaad het paard zo snel mogelijk leren lopen zoals jij het wilt. Als een paard het namelijk eerst op zijn manier mag doen dan is dat dus GOED vanuit het paard bezien en MAG het dus. Daarom is dus ook het advies dat Horseyfries geeft in haar clinic over het wegstormen/door de hand heen lopen het enige goede advies. Meer dan drie passen door de hand lopen/wegstormen/over de schouder weglopen en ga zo maar door betekent vanuit het paard bezien dat het GOED gedrag is want het MOCHT. En ik vind het toch steeds weer verbijsterend dat mensen die nog redelijk aan het begin van het rijden staan niet willen luisteren naar iemand die al heel veel paarden heeft afgericht of gecorrigeerd en daarnaast ook nog eens een grondige kennis heeft van de leertheorie. En nee ik kan het zelf ook niet altijd perfect uitvoeren, daarom vind ik het des te belangrijker om er wel over na te denken hoe het moet en of het wel logisch is. Het is opvallend dat heel veel mensen met de allerbeste bedoelingen (paardvriendelijkheid) toch juist foute africhtingsstrategieën kiezen.

nombrado schreef:

Ik vond het juist niet handig om daar mee te beginnen toen mijn kinderen leerden fietsen maar als jij het zo wilt, prima natuurlijk en het vat ook precies samen wat jij doet en dat is niet bij het begin beginnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:29

burl schreef:
Laat eens een filmpje zien Nombrado. Ik vind het nml. onverantwoord om op een groen paard te gaan zitten zonder stuur. Dus jij hebt er ook geen teugels aan dan? Ik ben heel benieuwd naar een filmpje.

zucht gaan we weer
het stuur van een paard zit niet aan de voorkant! en zeker niet aan zijn hoofd
nee, ik heb er geen filmpje van
ik probeer het hier theoretisch uit te leggen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:31

Hermelientje schreef:
nombrado schreef:

Ik vond het juist niet handig om daar mee te beginnen toen mijn kinderen leerden fietsen maar als jij het zo wilt, prima natuurlijk en het vat ook precies samen wat jij doet en dat is niet bij het begin beginnen.

het stuur van een fiets zit idd aan de voorkant
het stuur van een paard niet
hebben jullie je wel eens verdiept in hoe een paard eigenlijk zelf een wending in stuurt?
gedragswetenschapper of niet? op deze simpele vraag kan bijna niemand antwoord geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:32

Als meelezer heb ik een vraag: ik lees hier meerdere malen dat een jong paard eerst aan de longe in balans moet leren lopen. Ik heb zelf geen enkele ervaring met het beleren e.d. van jonge paarden, maar ik vraag mij af waarom je met een jong paard niet eerst zoveel mogelijk rechtuit werkt? Het lijkt mij dat een volte behoorlijk lastig is voor een paard en al helemaal als je hoofd dan ook nog eens aan een lijn zit?

Alhoewel ik persoonlijk de vergelijking tussen het menselijk lichaam en een paard niet helemaal juist vind, vraag ik mij hierbij af; als een kind leert lopen, dan is het voor een kind toch ook makkelijker omdat eerst rechtuit te leren?

Ik zie paarden veel dingen van nature in de wei doen, maar ik zie ze nooit een aantal maal een keurig net rondje (volte) van 20 meter lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:33

Ja Nombrado, het stuur bij een paard zit aan de voorkant.
Als jij serieus genomen wil worden zul je toch eens met bewijs moeten komen. Je verkondigt behoorlijk veel onzin nml.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:36

burl schreef:
Ja Nombrado, het stuur bij een paard zit aan de voorkant.
Als jij serieus genomen wil worden zul je toch eens met bewijs moeten komen. Je verkondigt behoorlijk veel onzin nml.

-O-
en aan zijn hoofd?
Een paard zet (let maar eens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed op als je je paard in vrijheid ziet bewegen
met zijn buitenachterbeen de wending in.
niet met zijn voorhand
en zeker niet met zijn hoofd
een paard is prima in staat om rechtdoor te lopen en links te blijven kijken...
het bit en hand als stuur gebruiken klopt dus al biomechanisch niet
Laatst bijgewerkt door nombrado op 06-02-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:36

Bij ons zit het stuur wel aan de voorkant.Vreemde paarden heb jij.
Wij leren het sturen van een paard die net onder het zadel is met verplaatsen van het gewicht in combinatie met lichtjes sturen met de teugels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:38

loriene schreef:
Wij leren het sturen van een paard die net onder het zadel is met verplaatsen van het gewicht in combinatie met lichtjes sturen met de teugels.

Kijk, en daar ontstaat de fout dus al bij de (jonge) ruiters.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:40

nombrado schreef:
loriene schreef:

Kijk, en daar ontstaat de fout dus al bij de (jonge) ruiters.

Ach!!
Verklaar je nader.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:40

loriene schreef:
Ach!!
Verklaar je nader.

even teruglezen Loriene