Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:38

Oei heftig Babootje, wat een pech.

Die technologische vooruitgang lijkt mij ook wel wat :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:39

Sizzle schreef:
Oei heftig Babootje, wat een pech.

Nou, pech niet helemaal hoor. We wisten ervan toen we hem kochten (voor weinig).
De chip was er natuurlijk makkelijk uit te halen. De cyste (die maar klein was) kon twee kanten op: of alsnog verdwijnen (gebeurt nog wel eens met jonge paarden) of een kanaaltje maken naar het gewricht. (Gokje dus: had kunnen weten dat dat niet goed zou gaan want ik heb nog nooit iets gewonnen met gokken :D :D )
Het laatste is dus gebeurd. HIj was er nog niet zichtbaar kreupel op, maar omdat de chip eruit moest hebben we de cyste ook maar gelijk laten opereren. De prognose is wel dat het helemaal goed komt met hem, maar het duurt ff.
Tja wat doe je. Het paard is zo enorm leuk en lief en een once in a lifetime match met mijn dochter. Investeren dan maar. Hij is het waard. :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:30

Een computer die naar een dressuurproef kijkt lijkt me super interessant. Maar dat zal wel niet zo'n vaart lopen. Maar er moet wel iets veranderen....
ik heb gisteravond de nieuwe bondscoach dressuur wel 10x horen zeggen "dat moet je niet meteen in de proef doen maar is wel belangrijk in de training" en dan ging het over een wat luchtigere verbinding waarin paard beter door de bovenlijn komt maar door gemis aan kracht zich er wat uitdrukt bij overgangen.

Ik besefte me daar weer dat er toch wel heel groot verschil zit in wat scoort op wedstrijd en wat nou eigenlijk goed trainen is en eigenlijk is dat toch niet simpel uit te leggen aan ruiters die gewoon in de B of L rond tuffen. Want dat betekend toch gewoon dat je best punten kan rijden en toch je paard verkeerd aan het trainen bent... en waar zijn die dressuurproeven dan voor? (en ja het is niet zo zwart/wit misschien en goed rijden wordt uiteindelijk echt wel beloond... maar als je ziet met wat voor camouflage trucjes de juryleden slikken is dat toch echt beetje de verkeerde boodschap naar ruiters toe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:48

Als je echt verkeerd aan het trainen bent, dan kom je gewoon niet hoger dan het Z. Het stopt gewoon dan daar en misschien nog wel eerder. Het is aan de instructie om uit te leggen wat goed trainen is, maar daar wordt m.i. te weinig aandacht aan besteed. Nog geen instructeur/trice tegen gekomen (behalve de onze nu) die het paard beoordeelt en een trainingsschema met je opstelt, uitlegt hoe je moet trainen, inclusief voeding eventuele supplementen. Het komt toch vaak neer op een half uurtje les per week waarna je weer aan jezelf bent overgeleverd. Gek, want voor zichzelf doen ze dat vaak wel.

Paarden die op GP niveau lopen zijn atleten. Die worden echt wel goed getraind.
Wel zijn professionele ruiters er handig in foutjes te maskeren en ben ik er ook wel benieuwd naar hoeveel druk er ten faveure van expressie wordt gebruikt.
Ik denk dat je met gebruik te maken van de techniek pas echt goed kan zien wat de beste combinatie is.
Alle subjectiviteit wordt eruit gefilterd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:57

Ja maar hebben die paarden met ruiters zonder grote dressuur ambities niet ook gewoon recht op een fatsoenlijke training... die door en instructeur en juryleden worden onderschreven. Dus dat de instructeur zich in de week na de wedstrijd niet moet gaan lopen verdedigen dat er inderdaad op het protocol staat "moet ronder" maar dat het even hoofd omhoog bij overgang niet moet worden opgelost door de handen nog vaster neer te zetten... en het hikje te camoufleren maar dat de langere weg beter is voor het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:08

Absoluut. En in mijn ogen super slechte instructie. Maar je komt dat inderdaad nog veel tegen.
Uiteindelijk red je het daar niet mee.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:34

Klopt hoor die van mij verbreekt ook de verbinding bij het aandraven.
Zondag een clinic gehad van Karin Liebbrandt en zij loste dit op door eerst zo zo snel te stappen dat ze zelf willen aandraven, maar dit is nog niet zo makkelijk.
Was echt een super clinic voor mij want we hebben toch nog best wat problemen met de verticale balans en daar werd uitgelegd hoe je het paard weer rechtstelt dmv de zachte teugel weer harder maken oftewel de schouder weer recht voor het lijf zetten.
Ook kan een paard alleen vwnw blijven als deze in balans blijft dus als het hoofd omhoog komt is dit het gevolg van disbalans.
Dit moet je dus ook niet corrigeren met het hoofd weer naar beneden te vragen want dan gaat het paard compenseren in het lijf.
Ik vind het wel wat weg hebben van A. De Both.
Hun paarden liepen ook zo ontzettend fijn.
Haar boek is ook echt een aanrader, mijn vragen zijn weer beantwoord.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:04

het hoofd naar beneden is geen doel. dit is het logische gevolg van de juiste opleidingsroute. door het paard te training in de ontspannen balans zal het sterker worden. Hierin wordt het nageeflijk. deze houding is in inderdaad over de rug met het hoofd (omlaag).

de hals van het paard is zijn balans stok (staart van een kat). het paard kan inderdaad niet bij onbalans nageven. zou het paard dat wel doen dan valt hij.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:36

Avanti schreef:
Klopt hoor die van mij verbreekt ook de verbinding bij het aandraven.
Zondag een clinic gehad van Karin Liebbrandt en zij loste dit op door eerst zo zo snel te stappen dat ze zelf willen aandraven, maar dit is nog niet zo makkelijk.
Was echt een super clinic voor mij want we hebben toch nog best wat problemen met de verticale balans en daar werd uitgelegd hoe je het paard weer rechtstelt dmv de zachte teugel weer harder maken oftewel de schouder weer recht voor het lijf zetten.
Ook kan een paard alleen vwnw blijven als deze in balans blijft dus als het hoofd omhoog komt is dit het gevolg van disbalans.
Dit moet je dus ook niet corrigeren met het hoofd weer naar beneden te vragen want dan gaat het paard compenseren in het lijf.
Ik vind het wel wat weg hebben van A. De Both.
Hun paarden liepen ook zo ontzettend fijn.
Haar boek is ook echt een aanrader, mijn vragen zijn weer beantwoord.

Klopt, zitten weer veel raakvlakken met de boht bij, maar ook weer erg klassiek en een beetje academisvh- alles heeft raakvlakken . Samen met karin gewerkt bij een paard met wen behoorlijk lichamelijk probleem, leuk is dat om zo te ontdekken dat dat wat ik in m'n lessen en begeleiding en eigen rijden gebruik bij haar als hele routing voor een opleiding voor revalidatie trainer gebruikt wordt. Mooie bevestiging voor mezelf en leuke dingen geleerd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:55

DarkoFoitzik schreef:
het hoofd naar beneden is geen doel. dit is het logische gevolg van de juiste opleidingsroute. door het paard te training in de ontspannen balans zal het sterker worden. Hierin wordt het nageeflijk. deze houding is in inderdaad over de rug met het hoofd (omlaag).

de hals van het paard is zijn balans stok (staart van een kat). het paard kan inderdaad niet bij onbalans nageven. zou het paard dat wel doen dan valt hij.

Of hij hangt lekker aan de hand van de ruiter- 5 e been...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:58

knollentuin schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Of hij hangt lekker aan de hand van de ruiter- 5 e been...

wahahahah dus dat. :')

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:15

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:26

Maar dat is ze wel zelf..
En volgens mij ook haar eigen post..
Equivalent is haar eigen bedrijf
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 30-03-17 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:29

Wat vreemd dan dat ze deze foto kiest! Zij zou toch de eerste moeten zijn die ziet dat de galop niet correct is op deze foto...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:24

dat is inderdaad erg vreemd. Dit zet gelijk de toon, als potentiele klant ben je dan bij voorbaat niet geinteresserd. je kunt haar verhaal niet serieus nemen omdat ze schijnbaar zelf niet ziet of een paard taktmatig goed loopt.

ongeacht de problemen van het paard en de omstandigheden. kies inderdaad ene foto die uitbeeld wat je wilt verkopen. ik vind het altijd z'n gemiste kans.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:26

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:43

DarkoFoitzik schreef:
mag ik jullie inschakelen voor wat hulp?

Ik heb het idee dat mijn paard niet lekker loopt. met name rechtachter. kunnen jullie wat zien aan zijn beweging? zi ja, wat?

https://www.youtube.com/channel/UC_1AHK ... WERswmhHHg

Die loopt of ie in z'n broek gepoept heeft. lijkt wijd te lopen achter. heup bekken si knieën zoiets.
Is hij ergens uitgegleden?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:51

Ik dacht ook gelijk aan uitgegleden zijn bij t zien van t filmpje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:25

Dat ziet er niet lekker uit.
Niet spierbevangen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:17

Ik zou ook zeggen spierbevangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:42

Is spierbevangen niet een beetje een heftige conclusie? Voor hetzelfde is het diertje uitgegleden of heeft vastgelegen en is wat stijf daardoor. Ben benieuwd wat er loos is met hem/haar Darko. Laat je het hier weten als je het zelf weet?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:31

ik weet niet of het iets is wat al langer speelt of sinds kort.

ik heb donderdag twee weken geleden les gehad. in de les zijn we de contra gallop gestart. dit ging boven verwachting goed. de dag erna voeld ehij wat wankel aan van achter. Ik wijte dit aan de zware training. toen liep hij wel gelijkmatig. die zaterdag heft hij schijnbaar veel gelegen in de box (horde ik achteraf). ik was dat weekend weg. zondag haalde ik hem uit de box waar hij achter dus niet goed liep.

ik weet dus niet of dit komt door de grotere belasting op de achterhand of door dat hij zich dus vast gelegen heft in de box of dat hij uitgegleden is met opstaan.

de DA laten komen vind ik met kreupelheden zo onzinnig. dan ga ik liever direct naar de kliniek. wat zouden jullie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:34

Ik zou hem op de trailer zetten en voor de zekerheid na laten kijken in de kliniek (n.a.v. je laatste post) Succes! +:)+ Beter het zekere voor het onzekere denk ik dan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:36

ik heb gister ook de filmpjes door gestuurd naar de kliniek (op hun verzoek). ik denk ook dat ik hem op de trailer zet en maar even binnenste buiten laat keren. hij moet namelijk mee naar Amerika als ik zelf verhuis over 2 maanden :Y) . dan wil ik zeker weten dat hij in orde is en dat ik nog jaren dressuur plezier met hem kan beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:43

Oi, dat zijn plannen zeg! Wauw! Ja dan helemaal even laten checken denk ik, good luck!