Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 14:50

In ieder geval ieder moment dat hij zich oprolt houd je contact, span je rustig, soepel, je kruis aan, drijf je vanuit je knieën met twee kuiten voorwaarts. (je moet hiervoor wél aangesloten knieën hebben...)
Je perst hem in je gevoel als een sinaasappel naar voren voor je uit.
Dit is in het begin heel vermoeiend voor je.
Het wordt vanzelf beter.

Hij zou dan in je hand moeten komen, het eerste moment daarin vraag je hem na te geven, met heel lichte tedere weerstand.
Je hand volgt gewoon zoals altijd de bewegingen maar biedt een heel klein beetje weerstand net zolang als nodig.
Gaat hij nu in de krul lopen, dan volg je met je hand, met dezelfde weerstand.
In de fractie van een seconde dat je de neiging voelt dat hij na zal gaan geven breng je je hand zover naar voren als nodig om hem weer voor de loodlijn in te kunnen stellen, alsof hij mag gaan strekken.
Beloooooon!.
Stop.
Morgen verder.

Vraag als het niet werkt, het is een kwestie van snappen en dat via internet...
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 07-10-15 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:57

Ik herken dat wel HW, mijne vind het stukje er tussen in ook het moeilijkst. Maar zodra hij dat goed doet en ik stel nog iets hoger in, heb ik daar tegenwoordig ook goede aanleuning.

ankem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:50

Hetzelfde probleem hier Horseware. Daarom heb ik een flinke stap terug gedaan.
Zodra ik iets oppak naar arbeidshouding wil ze ook niet meer naar het bit reiken. Of ze krult op en kruipt erachter, of ze wordt zwaar en blijft er voor. Zal eens aan de slag met de tip van Simpelman.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:02

Ik heb trouwens zo een filmpje online van een paar weken geleden. Wil ik liever niet openbaar delen, maar uiteraard wel via pb met topic-genoten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:02

Horseware en ankem,
Dit is heel glad ijs zo via internet.

Heel veel paarden geven dit soort van probleem.
Zo gauw er iets gevraagd wordt gaan ze achter de teugel.

Iemand die door dit probleem heengekomen is weet hoe de stapjes voelen.
We zijn hier niet met een gewone africhting bezig maar met correctie.
We volgen dus niet de standaard regels.

Laten we samen proberen er doorheen te komen, misschien lukt het.
Heel kort werken is essentieel, het gaat om de correctie en niet om de training.
Het gaat om het paard en niet de ruiter en zijn gevoelens en verlangens.

"Allways quit at the right moment"
Wat niet goed is is vervelend voor het paard, wat goed is prettig.
Hiermee gaan we aan het werk.

Wanneer er meer mensen met dit probleem worstelen dan nodig ik ze uit mee te discussieren, hoe meer verschillende aspecten er aangevoerd worden hoe gemakkelijker het uiteindelijk te begrijpen zal zijn.
De correctie op zich is niet zo'n probleem, de kunst is het om over te brengen wat en wanneer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:18

Dat met de knieën 'uitpersen' werkt als een tierelier, ik heb dat bij mijn vorige instructrice al geleerd :) spierpijn heb ik gehad :))

Ik gebruik het nu om mijn paard groter te laten draven, hij loopt er dan ook echt in, de aanleuning wordt elastisch.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:57

Ik wil het filmpje wel graag zien Ankem. Altijd interessant om filmpjes van anderen te zien :)

Dat met de knieën werkt inderdaad goed maar is zeer vermoeiend in het begin heb ik gemerkt :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:00

Het is inderdaad een lastig probleem als alles nieuw is. Wat dat betreft was het aanleren van de stretch nog niet eens zo moeilijk :o

Ik snap waarom je een stap terug gedaan hebt Ankem. Hoe is de jouwe inmiddels in de stretch in alle gangen en in de zijgangen? Mijne is daar zo bevestigd in en vindt het zo makkelijk dat ik liever niet constant daar blijf rijden. Ik moet inmiddels een stapje verder, daar is hij zeker klaar voor. Het valt alleen niet mee zonder instructie die er echt kaas van gegeten heeft. Met alle respect overigens voor mijn instructeur die echt meedenkt, maar voor wie het ook nieuw is.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:03

Dan staat me nog wat te wachten wat betreft het uitpersen…:(
Stretch in stap is vrij goed, ook in figuren. In wijken en zijgangen blijft ze nog niet constant genoeg.
In draf is het nog erg wisselend.

Ik ga je de link van het filmpje pb'en. In de pb staat wel waarom ik het niet openbaar wil plaatsen. ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:07

Simpelman schreef:
Horseware en ankem,
Dit is heel glad ijs zo via internet.

Heel veel paarden geven dit soort van probleem.
Zo gauw er iets gevraagd wordt gaan ze achter de teugel.

Iemand die door dit probleem heengekomen is weet hoe de stapjes voelen.
We zijn hier niet met een gewone africhting bezig maar met correctie.
We volgen dus niet de standaard regels.

Laten we samen proberen er doorheen te komen, misschien lukt het.
Heel kort werken is essentieel, het gaat om de correctie en niet om de training.
Het gaat om het paard en niet de ruiter en zijn gevoelens en verlangens.

"Allways quit at the right moment"
Wat niet goed is is vervelend voor het paard, wat goed is prettig.
Hiermee gaan we aan het werk.

Wanneer er meer mensen met dit probleem worstelen dan nodig ik ze uit mee te discussieren, hoe meer verschillende aspecten er aangevoerd worden hoe gemakkelijker het uiteindelijk te begrijpen zal zijn.
De correctie op zich is niet zo'n probleem, de kunst is het om over te brengen wat en wanneer.

Op het goede moment stoppen vind ik nog weleens lastig maar het gaat steeds beter. Laatst meteen na de goede galop gestopt en de volgende dag was de galop meteen perfect. Ook die dag daarna lekker uitgestapt.

De stretch is dus nu echt in alle gangen bevestigd bij Timo, dus het wordt zeker tijd voor dat stapje verder. Hoger dan kniehoogte hoeft hij nog niet; dat is hoog genoeg op dit moment. Iets hoger lijkt inderdaad wat makkelijker voor hem, net als bij jou Starbreeze, maar ik denk dat dat in zijn geval schijn is. En voordat ik hem daar instel wil ik de tussenstap (kniehoogte) bevestigd hebben.

Gelukkig is het echte opkrullen er wel uit en ik lijk ook op de goede weg te zijn omdat hij steeds grotere stukken naar het bit blijft reiken. Maar ik vind het lastig zonder ervaren begeleiding en ik weet nooit of ik het goed doe. Het is allemaal nog erg pril en als hij dan zo zoekerig is vind ik het lastig om te bepalen wat precies de juiste hulp op precies het juiste moment is. Ik wil hem voorwaarts houden, maar moet erg oppassen dat dat niet direct uitmondt in achter het bit kruipen en rennerig worden. Dus ik wil het tempo niet te hoog leggen, maar moet daarbij weer niet vergeten om wel de motor goed draaiende te houden. Wat nog wel lijkt te werken is de arbeidshouding na de galop te doen. Hij heeft dan van zichzelf net wat meer impuls.

Het is net wat Simpelman zegt: het is correctie van het paard. Mijne heeft jarenlang niets anders geleerd dan net erachter kruipen en diep in de krul te gaan. Logisch dat hij daar op terug valt als het moeilijker wordt. Hij doet braaf wat ik hem geleerd heb...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:09

@Ankem: prima ik ben benieuwd naar je filmpje :)
Als ik Will Faerber mag gelover mag je pas beginnen met oppakken als de stretch in alle gangen bevestigd is. Wellicht is het voor jouw paard nog net te vroeg om hem te willen oppakken?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:44

Een chambon besteld via marktplaats, maar blijkt een gogue te zijn. Vond haar er nog niet echt fijn op lopen.
Als iemand nog een site weet waar ik een cob maat chambon kan bestellen graag!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 17:48

Beetje improviseren.

Afbeelding

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:54

Dat is ook nog een idee. Even kijken of het werkt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:54

@Hw, kniehoogte heeft mijne geen moeite mee, boeghoogte (hals horizontaal) is wat moeilijker maar al wel stukken beter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:56

Volgens mij is mijn chambon eigenlijk ook een gogue, ik gebruik het tuigje dat aan de singel zit daarom niet maar heb zelf een korter touwtje aan de singel gemaakt. De 2 touwen aan het bit zijn zo namelijk lang genoeg.

Heb jij ook 2 touwen met clipjes?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:06

Ja klopt 2 touwen met klipjes, ze zijn erg lang ja. Dat is ook een goede tip extra touwtje erom.
Dank jullie weer! :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:29

Starbreeze schreef:
@Hw, kniehoogte heeft mijne geen moeite mee, boeghoogte (hals horizontaal) is wat moeilijker maar al wel stukken beter.

Jij gaat hard! :D +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:11

Mocht iemand op zoek zijn naar een eerlijk boek zonder perfect geshopte foto's en een eenvoudige maar uitvoerige beschrijving van paardrijden zonder specificatie van rijstijl heb ik nog een linkje: http://www.silke-hembes.de
Je moet alleen wel duits kunnen lezen.

Haar cursussen zijn heel fijn en voor elk niveau van vanaf totale beginner toegangelijk. Omdat ze zo'n beetje elke stijl wel gereden heeft van spring/dressuursport tot western, barokke paarde en ijslanders komt ze met hele creatieve ingevingen als iemand vast loopt.
Ze spreekt ook engels dus wellicht een idee om uit te nodigen voor een weekend cursus?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:52

Sizzle schreef:
Mocht iemand op zoek zijn naar een eerlijk boek zonder perfect geshopte foto's en een eenvoudige maar uitvoerige beschrijving van paardrijden zonder specificatie van rijstijl heb ik nog een linkje: http://www.silke-hembes.de
Je moet alleen wel duits kunnen lezen.
Super linkje zeg :j heb al twee delen in een keer uit gelezen. *\o/*
Ze schrijft het allemaal leesbaar en volkomen logisch onderbouwd.

Deze link bied nog wat meer info: http://www.toeltknoten.de/reiten.html
http://www.toeltknoten.de/english.html
o.a. met fiks deel grondwerk basis & lange lijnen > super informatie <

Overigens is haar uitleg doorspekt met KD :j
Alleen al de citaten over het "afkauwen bitje" = Pien / France lees je hier ook nog mee :D

Wat vinden jullie van haar ideeen mbt: Die Littauerführung ?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:57

Simpelman schreef:
In ieder geval ieder moment dat hij zich oprolt houd je contact, span je rustig, soepel, je kruis aan, drijf je vanuit je knieën met twee kuiten voorwaarts. (je moet hiervoor wél aangesloten knieën hebben...)
Je perst hem in je gevoel als een sinaasappel naar voren voor je uit.
Dit is in het begin heel vermoeiend voor je.
Het wordt vanzelf beter.

Hij zou dan in je hand moeten komen, het eerste moment daarin vraag je hem na te geven, met heel lichte tedere weerstand.
Je hand volgt gewoon zoals altijd de bewegingen maar biedt een heel klein beetje weerstand net zolang als nodig.
Gaat hij nu in de krul lopen, dan volg je met je hand, met dezelfde weerstand.
In de fractie van een seconde dat je de neiging voelt dat hij na zal gaan geven breng je je hand zover naar voren als nodig om hem weer voor de loodlijn in te kunnen stellen, alsof hij mag gaan strekken.
Beloooooon!.
Stop.
Morgen verder.

Vraag als het niet werkt, het is een kwestie van snappen en dat via internet...

Lees ik het goed dat je de weerstand licht op de teugel houdt als het paard er achter kruipt? En dat als hij dan nageeft, je hem weer uitschuift.

Ik ben nog niet toe aan de werkhouding. Mijn paard moet nog iets meer voorwaarts in de stretch. Maar vroeger ging hij wel achter de teugel lopen, omdat hij het niet aankon. Ik "pers" hem dan voorwaarts en herstelde daar het contact. Ging hij weer in de krul dan perste ik weer en vond hem daar weer. Maar je kan dus ook de druk er licht ophouden als hij achter de loodlijn komt? Zodat hij met nageven mee naar voren geschoven kan worden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:59

Littauerführung kan heel goed werken bij paarden die achter het bit kruipen.
Ik raak er alleen zelf hopeloos van in de war :+
Maar ik heb er wel goede dingen mee gezien :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:01

Avanti schreef:
Ja klopt 2 touwen met klipjes, ze zijn erg lang ja. Dat is ook een goede tip extra touwtje erom.
Dank jullie weer! :D

Hier een foto van mijn chambon, of gogue 8-)

Afbeelding

De clipjes aan het bit gewoon vastmaken zoals normaal, de andere clipjes aan de singelring (of verlengen met een klein koortje wanneer dit te strak is).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:03

Horseware schreef:
Starbreeze schreef:

Jij gaat hard! :D +:)+

Af en toe gewoon eens wat proberen ;) het lukt niet altijd natuurlijk. Ik merk dat de ene dag de draf goed gaat en de andere dag de galop weer. Ik moet ook niet proberen 2 dagen achtereen hetzelfde resultaat proberen te behalen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:20

Iedereen bedankt voor het reageren op m'n vraag op de vorige pagina. M'n chambon vandaag binnen gehad, dus ben aan het longeren geweest. Als ze helemaal stretched, dan wordt ze ook erg recht op de volte. En als ik dan wat lichte spanning op de lijn zet om haar iets minder recht te laten zijn, dan komt ze ook weer wat omhoog. Ik kan me voorstellen dat het voor haar ontzettend moeilijk is. Komt het stretchen op de eerste plek? Liever goed stretchen en recht, dan iets hoger en een beetje buiging zeg maar? Zelfde geld voor het tempo, ze komt dan ook wat terug in tempo als ze naar beneden gaat, ook gewoon laten gebeuren eerst? Haha ik voel me net als in m'n eerste paardrijdles :')