[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 23:03

Ik vind je foto's best netjes. Paard loopt niet extreem op de voorhand, maar eerder mooi horizontaal.
Vind nog wel dat er wat te veel spanning zit in oa de hals. Vind hem te strak, vooral goed op de eerste foto te zien. (laten we de foto's van nu dan maar gebruiken om te beoordelen) Vind de tweede foto qua hals het netste ogen.

Ik ga je een voorbeeld geven van mij met Amira. Helaas rijd ik haar niet meer bij, maar om je een voorbeeld te geven.
Op de voorhand? Nee hoor, moment opname. Bij jou precies zo
Zelfde dag, andere hand. Jammer van de openstaande mond.. Pony liep hier dus helemaal niet op de voorhand, dit was gewoon een moment opname.
Hier eens 2 foto's van Gaspard waar je het verschil goed kan zien, tussen het ondertreden van de achterhand, en op de voorhand vallen. Allebei van dezelfde dag, tijdens het longeren. Enkel heel veel laten schakelen.
Afbeelding
Let hierbij vooral op de billen. Die zijn rond, lopen vanuit de rug iets omhoog. Kijk naar zijn hals, en de uitdrukking op zijn hoofd. Hij oogt gespannen (terwijl hij zichzelf regelmatig in de krul trekt. Deed hier nog niet zo lang dubbele lijnen met hem dus was voor hem ook nieuw), onderhals erop, en vind hem wat gespannen.
Afbeelding
Neem dan nu deze foto. Kijk naar de billen. Vanuit de rug lopen deze omlaag. Zijn kont is hier niet rond meer, maar wat langer. Zijn pas is ruimer, en het achterbeen treed meer onder. Hij loopt als het ware opwaarts. Let dan op zijn hals. Hij zakt hier vanuit de schoft, zijn neusje is netjes op de loodlijn (ongeveer dan, is lastig te zien op de foto maar als je het je een beetje inbeeld kan dit best kloppen), en paard is gewoon lekker ontspannen aan het werk. (en let even op de touwtjes waar geen spanning opstaat :D)
Gaspard rekt hier dus zijn rugspier wat op, en spant zijn buikspieren aan.

Ik probeer altijd dit beeld een beetje voor me te houden. Probeer vooral naar de billen van het paard te kijken, en hoe deze staan. Komen ze als een bolletje uit de rug omhoog (dus de ronde billen), dan treed het paard niet correct onder met de achterhand, want het paard kan op die manier nooit ver genoeg onder treden om dat opwaartse effect te krijgen.

Vind jouw paard niet op de voorhand vallen hoor. :n Maar ook zeker nog niet genoeg op de achterhand om echt los te laten, en van achter naar voor te lopen. Daarvoor houd je hem voor nog te veel tegen. Ik zou eerst flink gaan schakelen, en je paard wat aan t werk zetten, zodat hij meer op zn achterbenen komt te staan, en daar de motor gaat gebruiken. Nu zit die een beetje in het midden. :+

De anderen, zoals Veulen, Joolien en Babootje zullen het vast nog 100 malen beter uitleggen dan ik. Wat dat betreft vind ik het moeilijk om zo via tekst met lettertjes uit te leggen wat ik bedoel, en dit kunnen zij gewoon veel beter. Simpel weg doordat zij meer ervaring hebben dan ik, maar hoop toch dat je wat aan mijn uitleg hebt, en dat de anderen dit zullen verbeteren, en aanvullen waar nodig is. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:41

Heb hier ook 2 foto's van gister, waar ik eigenlijk heel tevreden over ben! In de brandende zon, tussen die gekke lage witte hekjes, en het toch maar even doen :D

Mooi laag, mooi actief en een fijne aanleuning :)
Afbeelding
Afbeelding

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:08

@LoveUggs, Bedankt voor je reactie! Ik heb het zojuist doorgelezen en de voorbeeld foto's van het longeren heb ik echt wat aan! Ik zal vanavond nog wat uitgebreider reageren maar wilde even laten weten dat ik blij met je reactie ben! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:42

Dreamer het ziet er mooi vriendelijk uit. Ik dacht even dat ik naar hals uitstrekken zat te kijken.
Maar met dit plaatje is nog wel veel mis. Je paard loopt erg uit elkaar en op de voorhand. Daarbij oogt het een beetje loom en vlak.

Rij je paard op de achterhand en daardoor meer richting opwaarts. Je paard hangt op z'n voorbeen en het hoofd zit ook nog achter de loodlijn. Dat is een kenmerk van een achterbeen wat nog niet sterk ontwikkeld is en veel meer aangesproken mag worden voor werk.

Ga overgangen en schijnovergangen rijden... Durf dat achterbeen te laten werken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:05

Irmaatje: Dapper hoor om het toch te doen, het is altijd moeilijk om het van jezelf te zien.
Eerst even een tip. Als je dubbele driehoekjes tekent laat ze dan op de zelfde hoogte beginnen. Dan geven ze wat meer informatie. Maar om te bepalen of je paard op de voorhand loopt is 1 driehoekje (van oksel tot grond, tussen de 2 benen) per benen paar genoeg. Is de achterste kwa oppervlak groter dan de voorste dan loopt het paard in de regel op z'n voorhand.

Ik kan het niet precies voor je uittekenen omdat ik de originelen niet heb. Zo op het oog loopt je paard wel iets op de voorhand, maar niet schokkend. Maar er is wel een ander 'probleem' in je paard.
Hij beweegt namelijk niet heel ontspannen en soepel door het lijf. Je teugels zijn eigenlijk net wat te kort en je handen wat te dwingend, daarbij is je zit dan nog een beetje rommelig, je paard nog niet vol in z'n spieren... Probleem met de schwung.

Het lijkt me dat je beugels iets te lang zijn(of je zadel niet passend voor jou), je hebt ook een stoelzit. Af en toe verberg je het door voorover te gaan zitten, maar daarbij werk je het paard dan net weer te veel tegen.
Verbeter je houding, maak je handen zachter. Rij vervolgens het paard vanuit het achterbeen meer naar voren en geef hem ruimte. Nu is de de hals en nek steeds wat te kort, de hals is het hoogste punt en niet de nek. Hij komt niet vrij uit de schoft. (De beweging van de hals komt uit de schoft, daar daalt hij of komt op. Niet zoals hier uit de onderhalsspieren en de kaak)
Aan de teugel komt pas op het moment dat het achterbaanbeen losjes en krachtig kan doorkomen. Het is een springveer van jou been naar het achterbeen, door de spiergroepen langs je zit naar de mond en dan via de teugels naar je hand. Bij jou is het een gebroken geheel.

Ik zou naast je zit goed werken aan luchtige ongeblokkeerde overgangen. Dus van van draf naar vrije/uitgestrekte stap. Vraag wat stelling op de rechte lijnen en daarna eventueel wat meer met lengte buiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:23

Veulen84 schreef:
Dreamer het ziet er mooi vriendelijk uit. Ik dacht even dat ik naar hals uitstrekken zat te kijken.
Maar met dit plaatje is nog wel veel mis. Je paard loopt erg uit elkaar en op de voorhand. Daarbij oogt het een beetje loom en vlak.

Rij je paard op de achterhand en daardoor meer richting opwaarts. Je paard hangt op z'n voorbeen en het hoofd zit ook nog achter de loodlijn. Dat is een kenmerk van een achterbeen wat nog niet sterk ontwikkeld is en veel meer aangesproken mag worden voor werk.

Ga overgangen en schijnovergangen rijden... Durf dat achterbeen te laten werken.

Bedankt! Maar de eerste foto was volgens mij ook het moment dat we begonnen met halsstekken ;) Dat ze op de voorhand loopt zie ik ook wel, maar ik zie niet dat ze uit elkaar valt? En loom kan best, het was de tweede proef, bij 27 graden in de brandende zon ;)
Schijnovergangen is ook iets wat wij al een hele tijd doen ja, en balkjes lopen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:49

27 graden bah, ja daar worden ze wel wat loom van.

Het uit elkaar vallen komt voornamelijk omdat ze met haar achterbeen stuwt. En dat stuwen wil je langzaam overzetten in dragen. Dragen heb je bv nodig voor mooie overgangen, maar ook voor bv galop. Je krijgt dan als het ware wat meer lucht in de bewegingen.
Daarbij dus dat ze wel erg op het voorbeen gaat, dan heb je eigenlijk een paard wat langer is dan dat ze eigenlijk zijn.

Overigens is het niet slecht,. Zo te zien is het een jong paard, en dit is een prima weg om verder mee te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:53

Ze is 5 inderdaad :)
En bedankt voor je uitleg!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:50

@LoveUggs, Ik heb je voorbeeldfoto's goed in me opgenomen en geprobeerd zo naar die van mezelf te kijken, maar dan zie ik het nog niet. foto's zijn niet net zo duidelijk als die van jou, en toen dacht ik ineens dat ik 1 foto er helemaal niet bij gezet heb waar het voor mij misschien makkelijker op te zien is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-48AMBAF8.jpg
Ik heb het idee dat hij z'n achterhand hier wel goed eronder zet, alleen is z'n hals inderdaad ook strak op deze foto. Ik denk dat hij ook wat over z'n tempo loopt op dat moment.
Dat hij niet zo fijn in de aanleuning is op de foto's klopt voor mijn gevoel ook wel, het was ook weer voor het eerst dat ik met een ander paard in de bak reed en daar reageert hij heel erg op. Als dat paard bijvoorbeeld aan galoppeert zonder dat hij dat ziet word hij er een soort opgefokt van. Dus dit was een goede oefening om daarmee om te leren gaan.
Ik kan hem zegmaar 2 weken stil laten staan er er zo opstappen zolang ik alleen in de bak ben. Maar als er andere paarden zijn dan gaat hij klieren.
Hoe vind jij hem lopen op de bewerkte foto's dan? Er zitten er ook een paar tussen waar hij strak in de hals word, maar ook fijne of niet?
Wel goed om te lezen dat we met de training op de goede weg zitten, zal wel eens vragen of ze morgen een filmpje wil maken. Dan ga ik weer op vreemd terrein rijden, dus ben benieuwd!

@Veulen, Bedankt voor je reactie! Ja zeker, maar ben wel blij dat ik het gedaan heb al!
Ik ben bezig om even een filmpje te uploaden, misschien dat je daar ook wat aan hebt. Dat was van vorige week, toen had ik m'n telefoon op de bakrand gezet en het filmpje bewerkt zodat je niet meest van de tijd naar een lege bak zit te staren haha! Maar ik vind hem in z'n achterhand heel erg soepel bewegen, maar misschien moet ik dat anders zien.
M'n zadel is inderdaad een inch maat te groot, achteraf niet zo handig! Want zit helemaal niet zo stabiel in het zadel, in het begin wel maar als hij moe word dan word het rommelig en dan kan ik mezelf niet zo goed corrigeren op het juiste moment. Tenminste zo ervaar ik dat, maar wellicht zien jullie wat anders aan de hand van het filmpje.
Wat betreft m'n handen heb je ook gelijk denk ik, want eerst had ik het probleem dat de teugels steeds langer werden en ik ze dus telkens aan het korter maken was waardoor het een heel onrustig beeld gaf. Daar heb ik erg op geoefend, maar merk als ik zelf spanning heb dat ik m'n handen hard dichtknijp.
Hoe vinden jullie het zadel liggen zo van de foto? Ik heb het idee dat hij niet helemaal lekker ligt, ga er binnenkort mee naar de zadelmaker. Maar de spanning zou daar ook wel eens een deel vandaan kunnen komen.
Bedoel je met luchtige ongeblokeerde overgangen dat ik heb lang moet laten in de overgang?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:12

Vandaag op t paard van een vriendin gereden. Heb het paard zeker 3 jaar niet meer gezien, en de laatste keer dat ik op haar reed was ze net onder het zadel. Ze is nu 7.

Paard kan heel veel, maar bedoeling was om even naar buiten te gaan.. Paard dacht er anders over dus maar terug gegaan. Ze maakte zich heel sterk en ging op het einde pas echt los laten. Wanneer de foto's precies genomen zijn weet ik niet maar ik vind het een heerlijk dier!

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb mijn buiten hand erg hoog, ook op de foto hierna. Denk eerlijk gezegd om haar recht te maken, en buiten teugel eraan te houden omdat ze anders tegen het hek aan liep.. Mijn houding is niet alles, maar is ook heel erg een kwestie van wennen. Erg groot paard, erg ruim in de passen en een typische fries dat de benen hoog optrekt.. Achterhand is er op beide foto's mooi bij maar ze mag meer zakken. Ze had misschien iets ronder vanuit de hals mogen komen (en wat meer lengte) maar ben erg blij met deze foto's. :j denk dat ze hier nog niet helemaal los liet.. Zal vanavond nog eens kijken naar meer foto's en er wat meer tijd voor nemen. Wat vinden jullie?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:21

Zo wat een bakbeest! Ziet er heel gaaf uit, fijn plaatje! Alleen je hand inderdaad, maar dat zal je wel wel bewust doen. Aan mijn commetaar heb je verder niet zoveel natuurlijk, maar vind het er mooi uitzien! Paard kijkt blij/geconcentreerd, dat is ook een fijn gezicht.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:09

Een tijdje geleden dat ik hier een foto heb geplaatst. Ik moest meer opgericht gaan rijden, het was allemaal wel lekker makkelijk voor Flavio ;)

Afbeelding

Hard gewerkt en langzaam maar zeker komt Flavio iets meer omhoog, gaat zijn achterhand iets beter gebruiken (meer dragen). Nog steeds genoeg om aan te werken... maar we zijn op de goede weg. Handen rechtop en mogen nog steeds iets hoger. Ik ben hier heel blij mee :)
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:04

Toch ook maar een filmpje erbij... Mijn allereerste rijfilmpje op bokt! Heel confronterend, maar wel leerzaam en geeft een beter beeld. De foto was van eergisteren en filmpje van gisteren. Ik ben trots op mijn overgangen, het heeft lang geduurd voor Flavio ook daar ontspannen in bleef. Hij kwam omhoog en zakte er daarna weer in, nu blijf hij redelijk ontspannen, dit "blokkeren" komt bij mij vandaan, ik zet dan mijn ellebogen vast. Dit blijft een leerpunt. Flavio is een paardje die liever lui dan moe is, dus moeilijk om hem actief te krijgen/houden.

View My Video

Wat zien jullie?

Ik zal ook proberen commentaar te geven op eerdere rijfoto's en filmpjes. Vind ik erg lastig...

@ Vientje Ik vind het er heel fijn uitzien. Een grote stap vooruit. Je geeft zelf al aan dat ze soms wat ronder wordt, maar dat ze je hand nog wel volgt. Ik heb hier ook geen probleem mee, ik vind het nog steeds ontspannen ogen. Ik vind dat je heel goed bezig bent.

@ irmaaatje Je hebt al veel tips gehad. Ik vind je paardje fijn lopen, lekker actief en zeker niet op de voorhand. Waar jij aan zou kunnen werken is je paardje meer "opsluiten", zodat hij iets meer gesloten gaat lopen/iets meer gaat dragen, zoals mijn zus altijd zeg, je paard moet wat compacter worden ;) Ook denk ik dat het belangrijk is dat jij je handen iets meer gaat dragen. Ik zie bij jou hetzelfde als bij mij, handen te laag, waardoor je paardje af en toe net iets achter de loodlijn gaat lopen. Let er wel op dat je ellebogen los zijn, dit zorgt ervoor dat de verbinding constanter blijft. Heb je ook recentere foto's?

@ Dreamer Zo tussen die gekke hekjes loopt je paard wel lekker ontspannen. Wel vind ik dat ze vrij diep loopt, achter de loodlijn en wat laag met haar hals, maar zeker een goed begin punt en je paard loopt lekker actief, een goede basis, ga zo door.

@ LoveUggs Ik vind het lastig bij jou goed commentaar te geven, aangezien je al aangeeft dat je niet regelmatig op dit paard rijdt en het heel lang geleden is. Wat mij opvalt is het tempo, ik vind het er wat gehaast uitzien. Je handen zei je zelf al, wel vind ik het goed dat jij je armen lekker ontspannen hebt. Ik zou graag iets meer ruimte van voren zien.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 00:56

@irmaaatje, bedankt! Ze is werkelijk ENORM, dus was heel erg wennen.

@Flavlip, het gehaaste valt heeeeeel erg mee. Ze ging hier juist actiever lopen, waardoor ik ook echt een licht contact had met de mond. Ik hoefde hier enkel nog maar mijn hand stil te houden, en dan veranderde er niets in haar houding. Ze stuwt nog iets te veel, maar had haar hier wel echt van achter naar voren lopen. Geen racetempo of wat dan ook :') gewoon een actief tempo. Want er kon nog een enorme middendraf uit. Als je echt te hard draaft met je paard, kan je nooit geen middendraf meer rijden. Dat kon ik wel. En hoe := misschien dat het op de foto dus zo lijkt, maar t was echt niet zo. :m dat van m'n handen vind ik een fijn compliment want die wil ik nog wel eens vastzetten.
Meer ruimte van voor is zeker iets. Al moet ik zeggen dat het door haar bouw heel moeilijk te zien is als je het niet gewend bent.. Moest het deze keer even doen met wat m'n vriendin aangaf. Maar zal zeker iets meer lengte in de hals mogen hebben. (Ook al in mijn post aan gegeven. :j)

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:50

@flavlip, Bedankt voor je tips! We zijn veel bezig met overgangen op het moment, dat gaat eigenlijk heel goed behalve de overgand draf galop en andersom. Dat is ook op de filmpjes te zien. De draf foto is net na een overgang terug gemaakt
Ben je na het zien van de filmpjes nog steeds van mening dat ik m'n handen meer moet dragen? Soms weet ik niet zo goed hoe ik ze het beste kan houden, kan het wel eens aan m'n instructrice vragen!
Wat voor oefeningen zijn denk jij het beste om hem meer gesloten te krijgen?

Filmpjes zijn van afgelopen dinsdag, weer op vreemd terrein wat heel goed ging. Alleen waren we al een half uur aan het rijden, dus de batterij begon aardig leeg te raken. Had hem even laten stappen omdat hij moe werd, alleen als ik hem dan weer oppak is hij heel erg hangerig terwijl hij voor het stappen super fijn liep. Hebben jullie dat ook? Of heeft er iemand een tip daarvoor?
https://www.youtube.com/watch?v=eokvrXazf3g

https://www.youtube.com/watch?v=A8zK5SyJE9U

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie zelf wat aan m'n houding, stoel zit neigt het inderdaad naar. Maar zou ik dan juist m'n beugels een gaatje korter moeten maken? Volgens mij komen m'n knieen dan helemaal over het zadel heen. En een gaatje langer ga ik nog meer op m'n tenen staan denk ik?
Wat denken jullie?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:20

Veel overgangen maken is al goed om je paard meer gesloten te rijden. Een stukje schoudervoor/schouderbinnenwaarts werkt bij mijn pony ook goed. Je handen op het filmpje vind ik inderdaad netjes, de lijn van zijn mond naar jouw elleboog is recht. Let er wel op de je je handen rechtop houdt, ik kan het niet zo heel goed zien, maar het lijkt alsof je ze wat kantelt ("pianohandjes"). Verder vind ik je houding heel netjes. Het enige puntje is dat je erop moet letten in galop je schouders ook netjes naar achteren te houden, dan zit je weer wat beter rechtop, nu ga je hierdoor iets naar voren, naarmate het filmpje vordert gaan jouw schouders iets naar voren (waardoor je helemaal naar voren gaat zitten, in plaats van op je kont ;))
Ik zou je beugels zo laten, ze zijn naar mijn mening lang genoeg en korter zou ik ook niet doen, want dan ligt je knie inderdaad te ver.

Wat vind je van mij?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:30

LoveUggs schreef:
Vandaag op t paard van een vriendin gereden. Heb het paard zeker 3 jaar niet meer gezien, en de laatste keer dat ik op haar reed was ze net onder het zadel. Ze is nu 7.

Paard kan heel veel, maar bedoeling was om even naar buiten te gaan.. Paard dacht er anders over dus maar terug gegaan. Ze maakte zich heel sterk en ging op het einde pas echt los laten. Wanneer de foto's precies genomen zijn weet ik niet maar ik vind het een heerlijk dier!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb mijn buiten hand erg hoog, ook op de foto hierna. Denk eerlijk gezegd om haar recht te maken, en buiten teugel eraan te houden omdat ze anders tegen het hek aan liep.. Mijn houding is niet alles, maar is ook heel erg een kwestie van wennen. Erg groot paard, erg ruim in de passen en een typische fries dat de benen hoog optrekt.. Achterhand is er op beide foto's mooi bij maar ze mag meer zakken. Ze had misschien iets ronder vanuit de hals mogen komen (en wat meer lengte) maar ben erg blij met deze foto's. :j denk dat ze hier nog niet helemaal los liet.. Zal vanavond nog eens kijken naar meer foto's en er wat meer tijd voor nemen. Wat vinden jullie?

Wat ik zie. Paard stuwt zichzelf met z'n achterbeen over z'n voorbeen heen. Een valse knik en een weggedrukte rug. Geen aan de teugel, maar een houding.
Dit is 1 van de meest gemaakte fouten met barokke of tuigpaarden. Ze hebben enorm veel been, maar ze leren vaak niet om hun voorbeen naar voren te plaatsen. Vaak hoor je ook een heel typisch getik onder je. Mensen verwarren dat met ruime bewegingen, terwijl dat een bewegingsfout is.

flavlip schreef:
Toch ook maar een filmpje erbij... Mijn allereerste rijfilmpje op bokt! Heel confronterend, maar wel leerzaam en geeft een beter beeld. De foto was van eergisteren en filmpje van gisteren. Ik ben trots op mijn overgangen, het heeft lang geduurd voor Flavio ook daar ontspannen in bleef. Hij kwam omhoog en zakte er daarna weer in, nu blijf hij redelijk ontspannen, dit "blokkeren" komt bij mij vandaan, ik zet dan mijn ellebogen vast. Dit blijft een leerpunt. Flavio is een paardje die liever lui dan moe is, dus moeilijk om hem actief te krijgen/houden.

View My Video

Wat zien jullie?

Gunst, die is ook liever lui dan moe he :)
Wat heel erg opvalt in het filmpje zijn haar achterbenen. Ze zet ze allebei buiten de massa en buigt daardoor niet haar hakken. Zo krijg je achter een heel kort stapje waaruit niks kan komen. De vraag bij mij reist een beetje wat er mis met die benen is. Is ze drachtig, of vaak geweest?
Het lijkt vanuit d'r bekken te komen. Als ze niet drachtig is, dan is het de moeite waard om er eens een osteo te laten kijken. Ze draagt d'r staart ook hoog en scheef, heel vaak wijst dit op problemen in de rug of bekken.

Je hebt eigenlijk 2 problemen. Het eerste is dat je moet leren om je teugels op maat te houden. Nu klapperen ze te veel. Leer ruimte geven vanuit je schouder en je bovenarm. Het is een veer, je hebt contact met de mond en als je meer nodig hebt geef je eerst een klein beetje uit je schouder en eventueel veel vanuit je arm.

Dan heb je dat achterbeen, dat maakt eigenlijk hele kleine pasjes en je voorbeen grote passen. Je moet heb achterbeen gaan bewegen tot buiging en onder de massa zetten. Anders blijft het er altijd een beetje stijf uitzien. Mooie oefeningen daarvoor zijn schouderbinnenwaarts, wijken (en dan liefst de hoeken in), Gebroken lijnen galopperen (2 van 5 meter op 1 zijde), Franse slangevoltes en overgangen draf - stap - halt - achterwaarts - draf.

Maar ik zou zeker eens een osteo laten komen. (En iets slanker ;) )

irmaaatje schreef:
@flavlip, Bedankt voor je tips! We zijn veel bezig met overgangen op het moment, dat gaat eigenlijk heel goed behalve de overgand draf galop en andersom. Dat is ook op de filmpjes te zien. De draf foto is net na een overgang terug gemaakt
Ben je na het zien van de filmpjes nog steeds van mening dat ik m'n handen meer moet dragen? Soms weet ik niet zo goed hoe ik ze het beste kan houden, kan het wel eens aan m'n instructrice vragen!
Wat voor oefeningen zijn denk jij het beste om hem meer gesloten te krijgen?

Filmpjes zijn van afgelopen dinsdag, weer op vreemd terrein wat heel goed ging. Alleen waren we al een half uur aan het rijden, dus de batterij begon aardig leeg te raken. Had hem even laten stappen omdat hij moe werd, alleen als ik hem dan weer oppak is hij heel erg hangerig terwijl hij voor het stappen super fijn liep. Hebben jullie dat ook? Of heeft er iemand een tip daarvoor?
https://www.youtube.com/watch?v=eokvrXazf3g

https://www.youtube.com/watch?v=A8zK5SyJE9U

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik zie zelf wat aan m'n houding, stoel zit neigt het inderdaad naar. Maar zou ik dan juist m'n beugels een gaatje korter moeten maken? Volgens mij komen m'n knieen dan helemaal over het zadel heen. En een gaatje langer ga ik nog meer op m'n tenen staan denk ik?
Wat denken jullie?

Zal ik je eens wat zeggen? Dit valt me heel erg mee. Ziet er zelfs behoorlijk goed uit. Ja hij komt af en toe over de teugel (met name overgangen terug in tempo) en hij plakt her en der in je hand. Maar, daar kan je zeker aan werken en dan ben je er ook vrij vlot in een mooie aanleuning, hij reageert namelijk wel op jou.

Ik vind hem wel stijf in z'n buigingen. Het is makkelijker voor hem om meer gesloten te blijven in een overgang als hij meer kan bewegen in rug en achterhand. Hij kan als het ware jou dan meer absorberen. (Net als dat jij hem beter kan absorberen als je je bovenbenen zacht houdt).
Zo'n volte is heel lekker voor je paard, maar probeer hem op de volte ook eens wat te laten wijken naar binnen en buiten. Geleidelijk, als een spiraal. Probeer hem er van te overtuigen dat ie moet losgeven.

Je handen vind ik trouwens niet zo heel erg wiebelig, enige storende is het piano-element. Leer dat af! Je zit jezelf er kwa gevoel mee in de weg. Je gaat beter voelen wanneer je ze netjes rechtop houdt. Je hebt een open houding verder, dus je spieren zullen je dan veel sneller vertellen wanneer ze dreigt er overheen te komen. Dan kun je sneller ingrijpen met je been en komt het leertechnisch ook beter uit voor je paard.

Overigens heb ik het idee dat je je bekken iets te veel naar binnen draait (dat is makkelijker te zien aan de buitenkant van de volte dan aan de binnenkant). Je heupen moeten gelijk blijven met het paard, je bovenlichaam is je draaibare. Die kijkt mee met je paard. Zo hou je hem zuiverder op z'n achterhand.

1 echte fout zie ik wel vanuit jou. Als hij doordramt zodra die uit galop komt... Niet gaan lichtrijden, ho is ho. Zo laat je het eigenlijk een beetje toe. Niet doen, daar loopt hij van z'n achterbeen af en door het naar voren lichtrijden geef je te veel in. Doorzitten, verzwaren op het buitenbekken (trap je buitenhak naar de grond) en als ie doordramt een halve of hele ophouding. Daarna doorrijden in jou tempo.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:37

Dankje veulen84 voor je reactie! Flavio is een ruin :P Hij is erg rondgeribt en daardoor lijkt het alsof hij eigenlijk altijd erg dik is... Maar zonder zadel kun je z'n ribben zien, voor zijn doen is hij dun ;)

Wat betreft zijn achterbenen, klopt, hij is erg stijf en scheef. Van veulen af aan draagt hij zijn staart naar rechts en vroeger zag je ook echt dat zijn bekken een knik maakten. Hij is nu rechter, maar zijn linkerachterbeen blijft zijn moeilijke been. Osteo is er al een keer bij geweest, kan er weinig aan doen.

Gebroken lijnen galopperen is nog iets te hoog gegrepen voor meneertje... Ik ben al heel blij dat hij eindelijk een beetje sprong maakt in de galop :D

Wat betreft armen en meeveren, daar heb je mijn grote leerpunt! (wat ik al erbij zette, ik zet vaak mijn ellebogen vast, of mijn schouders). Het gaat wel al beter, maar ik blijf het moeilijk vinden. Eerder was het echt los-vast, nu is het iets stabieler. Ook "roei" ik vaak met mijn handen, ik ben geneigd ze laag te houden, probeer ze hoger te houden, dan zakken ze weer... enz...

De andere oefeningen zijn de dingen die ik regelmatig doe. Schouderbinnenwaarts is zeker een goede oefening, al hou ik het nu nog bij schoudervoor.

Wat vind je verder van zijn hoofd/halshouding? (vooral het verschil tussen de 2 foto's)

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:00

@Flavlip, Bedankt voor je reactie, wat betreft die schouders heb je helemaal gelijk! Loop hiervoor bij de fysio omdat ik in het dagelijks leven ook voorover loop met gebogen schouders, er is al verbetering maar ben er nog lang niet haha!

Ik moet zeggen dat ik het heel erg lastig vind om tips te geven. Ik heb hiervan al veel geleerd van het commentaar op m'n eigen foto's!
Van je foto's af viel mij de staart ook heel erg op, maar in de laatste bericht begrijp ik dat dat altijd al zo is. Zoals ik het zie vind ik hem niet helemaal er door heen qua aanleuning? Het is maar een klein filmpje natuurlijk en wat ik al zeg, ik heb er niet zoveel verstand van. Maar als ik de hals vergelijk met mijn paard zie ik geen mooie verdikte spier aan de bovenkant van z'n hals, hij loopt voor mijn gevoel een beetje in een houding dan. In het begin van het filmpje zie je hem wel af en toe, en als je de laatste overgang naar stap maakt volgt hij mooi je hand.
Vind wel dat jij netjes rechtop zit, en je armen dat weet je zelf al.
Ik hoop dat het ergens op slaat wat ik typ, en anders moet je het maar snel vergeten :o

@Veulen84, Bedankt voor je reactie! Leuk om te horen dat het meevalt :D
Wel een goeie tip om hem te laten wijken op de volte, ga ik eens oefenen! Wijk nu alleen af en toe van de a-c lijn af.
Ik zal eens op m'n bekken letten, zie je dat vooral in de galop?
Ja die overgangen terug uit de galop word ik uit het zadel gewipt, en ga ik dus maar gelijk lichtrijden omdat het me niet lukt om te blijven zitten. Ga er mee aan het werk, want vind dat zelf heel vervelend ja!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:45

@ irmaaatje Dankje voor je reactie! Natuurlijk heb ik er wat aan :) Klopt dat hij er net niet helemaal doorheen liep, vooral in draf vindt hij dit erg moeilijk. In stap gaat dit een stuk beter, dus goed gezien. Wat spieren betreft, Flavio is nogal duikboot :P dus nu probeer ik hem opgerichter te rijden, die spieren hebben nog even tijd nodig ;) Langzaam maar zeker kan hij opgerichter lopen, ik merk nu dat als ik hem teveel probeer op te vangen hij achter de loodlijn gaat lopen, dus ik heb hem eigenlijk liever net niet er doorheen, dan achter de loodlijn... Dus als iemand nog tips heeft? Hoe kan ik voorkomen dat hij achter de loodlijn duikt (en dus weer op de voorhand gaat lopen..)?

Foto's van vandaag, waaruit goed blijkt dat ik echt dat achterbeen probeer te activeren en hij hem soms toch redelijk onder de massa probeert te zetten. Dat hij actief loopt is het begin, daar ben ik heel lang mee bezig geweest, de motor zit achter en pas dan kan ik het achterbeen er onder gaan plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:52

Die foto's zien er goed uit! Echt een heel vriendelijk beeld. En wat betref het beter voor de loodlijn dan erachter heb je zeker gelijk in, goed uitgangspunt. Mijn paard wilde er nog wel eens achter kruipen en dan was de verbinding dus ook weg, ik kreeg als oefening veel schakelen. Dus als hij erachter kwam voorwaarts houden.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:40

Hooi!

Ik heb hier een hele tijd geleden een foto geplaatst, en vraag me af wat voor reactie's/tips op meer recente foto's zullen komen!

Afbeelding

Afbeelding

Zelf vind ik dat hij al een stuk actiever is geworden, maar kan zeker meer!
Op de tweede foto zijn mijn beugels te kort, op de eerste zijn ze langer.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:59

hihi het was hier eerst een stuk drukker!

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:11

Afbeelding
Afbeelding
Wat vinden jullie van mijn 4 jaarse merrie?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:18

Hallo mensen, wij gaan ons er ook maar is aan wagen.
Op voorhand; helaas zijn de fotos van slechte kwaliteit ik zal binnenkort de goede camera mee nemen en vragen of paps weer nieuwe fotos wil schieten.

Ben dus bezig met inrijden en we zijn nu nog bezig aan de longe, wel aan het eind links en rechtsom los gestapt wat goed ging.
Ik hoop dat jullie wat tips en opmerkingen hebben waar we wat van kunnen leren (ookal is het aan de longeerlijn).

Dit vind ik zelf opzich wel een netjes beeld wel ernstig dat ik op het verkeerde been lichtrij :=
Afbeelding

Dit vind ik zelf te diep.
Afbeelding

Buitenteugel er bij houden.
Afbeelding

Afbeelding

Als jullie vragen hebben over hoe en wat, ik geef graag antwoord :)