Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:11

nombrado schreef:
loriene schreef:
Je kunt gewoon aan iemand vragen om het op te nemen met de camera.
Doen wij ook.

nee, dat wil ik niet. Ik doe het voor de paarden en diens eigenaren die erom vragen. Dat ga ik niet/nooit openbaar maken.

jij plaatst hier een filmpje van je dochter.
ik vraag me af of ze dit weet
zelf had ik niet graag een moeder gehad, die dit ongevraagd op bokt plaatst , discussieert en zich bemoeid met MIJN sport.

Laat het aub van je dochter zijn.!

Heb het van tevoren aan haar gevraagd hoor.
Anders had ik het hier ook niet neergezet.
Zo onfatsoenlijk ben ik niet.
Hier bij ons thuis is het ONZE sport en niet MIJN sport.
Wij doen alles wat betreft de paardesport metelkaar.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:13

Ik hoef geen filmpje van jou hoor Nombrado, ik zou dit graag zien doen door wie dan ook. De filmpjes die jij plaats, zijn geen filmpjes van paarden die pas net een ruiter op zich hebben. Ik wil graag een filmpje van een nog vrij groen paard, dat zonder teugelcontact toch in takt, ontspannen en met aanleuning door de baan gaat.
Vind de reactie naar loriene niet zo gepast, ze heeft volgens mij eerder in het topic al aangegeven dat ze het plaatsen eerst met haar dochter heeft overlegd. Knap ook van de dochter dat ze daar mee instemt, geeft wel aan dat ze wil leren en niet bang is voor kritiek. Ik zou het fantastisch hebben gevonden als kind, als mijn ouders zo meeleefden met mijn sport.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:13

Askja schreef:
Citaat:
Een paard kan dus ook enorm overstappen omdat hij minimaal het voorbeen wegzet.

Is dat niet gewoon een taktfout?
Wat me nogal eens opvalt bij dressuurpaarden in stap is dat ze best vaak lateraal stappen. Dan zie je dat verschil in paslengte tussen voorbeen en achterbeen dus optreden. Soms is het zo extreem dat ik als gangenpaardenruiter denk: volgens mij kun je zo aantölten (nouja, schweinepassen dan ;) ). Mijn instructrice (rijdt zowel IJslanders als dressuurpaarden) zegt dat dit een gevolg is van te veel handgebruik waardoor het paard te kort wordt in de hals en daardoor voor te weinig paslengte maakt. Ik vind dat laterale stappen bij grote paarden een interessant fenomeen, omdat ik veel IJslanders ken die juist heel groot en toch taktmatig stappen. Dit terwijl de takt bij een IJslander vanwege de extra gangen in de basisgangen behoorlijk kwetsbaar is. Een taktmatige stap vind ik een eerste graadmeter van ontspanning, ik werk ook heel veel in stap met mijn paarden. Ik ben benieuwd naar de visie van jullie 'grotepaardenruiters' op dat lateraal stappen.

Nee, stel je voor dat een paard wel taktmatig stapt, viertakt, het achterbeen verdrijft het voorbeen, maar het paard stapt zo slecht uit de schouder naar voren toe dat het een heel korte pas met het voorbeen maakt (dit kan van nature zo zijn of door verkeerd rijden/ verkeerd zadel enz.). Dan krijg je dus het effect dat dat been heel weinig naar voren gaat, en het gelijkzijdige achterbeen daardoor als dit wél een grotere pas maakt veel verder over de indruk zal komen dan als het voorbeen een grotere pas maakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:14

horseyfries schreef:
Vreemd, internationaal mag je op die leeftijd allang Prix st Georges starten en in Spanje pas M? Weet je dat zeker?

de klasse is anders dan hier. (kmoet het eens even precies navragen)
Ik denk dat de proeven overeenkomen met Z of M dressuur
Mag wel gereden worden met stang en trens in die klasse
Ik heb nog nooit een 7 jarige in spanje Prix st Georges zien rijden. (dan rijd je je paard toch helemaal stuk?)
7 jarige is nog steeds in de groei.
Met 10 is een paard pas klaar in de groei....waarom dan zo zwaar trainen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:14

Tango1979 schreef:
Ik hoef geen filmpje van jou hoor Nombrado, ik zou dit graag zien doen door wie dan ook. De filmpjes die jij plaats, zijn geen filmpjes van paarden die pas net een ruiter op zich hebben. Ik wil graag een filmpje van een nog vrij groen paard, dat zonder teugelcontact toch in takt, ontspannen en met aanleuning door de baan gaat.
Vind de reactie naar loriene niet zo gepast, ze heeft volgens mij eerder in het topic al aangegeven dat ze het plaatsen eerst met haar dochter heeft overlegd. Knap ook van de dochter dat ze daar mee instemt, geeft wel aan dat ze wil leren en niet bang is voor kritiek. Ik zou het fantastisch hebben gevonden als kind, als mijn ouders zo meeleefden met mijn sport.

Mee eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:15

nombrado schreef:
horseyfries schreef:
Vreemd, internationaal mag je op die leeftijd allang Prix st Georges starten en in Spanje pas M? Weet je dat zeker?

de klasse is anders dan hier. (kmoet het eens even precies navragen)
Ik denk dat de proeven overeenkomen met Z of M dressuur
Mag wel gereden worden met stang en trens in die klasse
Ik heb nog nooit een 7 jarige in spanje Prix st Georges zien rijden. (dan rijd je je paard toch helemaal stuk?)
7 jarige is nog steeds in de groei.
Met 10 is een paard pas klaar in de groei....waarom dan zo zwaar trainen

Is dat zo? Wil het wel eens nazoeken, maar bijna in ieder land zijn er wel getalenteerde 7 jarigen die Prix st Georges lopen, dus het zou me verbazen als dat in Spanje niet het geval zal zijn. Zal een goede vriendin van me eens vragen die in Spanje rijdt.

Ik weet niet welke groei je bedoelt, maar als je het over het sluiten van groeiplaten hebt, dat is wel iets eerder dan tien jaar al klaar. Op zesjarige leeftijd sluiten de laatsten zich.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 05-02-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:15

horseyfries schreef:
Nee, stel je voor dat een paard wel taktmatig stapt, viertakt, het achterbeen verdrijft het voorbeen, maar het paard stapt zo slecht uit de schouder naar voren toe dat het een heel korte pas met het voorbeen maakt (dit kan van nature zo zijn of door verkeerd rijden/ verkeerd zadel enz.). Dan krijg je dus het effect dat dat been heel weinig naar voren gaat, en het gelijkzijdige achterbeen daardoor als dit wél een grotere pas maakt veel verder over de indruk zal komen dan als het voorbeen een grotere pas maakt.

Dan zou ik het paard toch eens echt laten nakijken. (en zadel)
Misschien een goede smid erbij? (verkeerde stand? natuurlijk bekapt, hielen weggehaald?)

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:17

Nombrado, er zijn paarden die dit van veulen af al doen zonder dat soort gekkigheid, je hebt ook nog zoiets als een steile schouder, een slecht exterieur, en weinig natuurlijke schoudervrijheid.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:18

horseyfries schreef:
Nombrado, er zijn paarden die dit van veulen af al doen zonder dat soort gekkigheid, je hebt ook nog zoiets als een steile schouder, een slecht exterieur, en weinig natuurlijke schoudervrijheid.

tuurlijk , dat kán
die moet je dan dus JUIST de achterhand krachtig en lenig trainen
dan kunnen ze het achter opvangen wat ze voor iets missen.
Kheb liever een paard met iets slechte bouw voor, dan achter ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:19

Zijgangen en dan met name het schouderbinnenwaarts is een oefening om het laterale stappen te helpen oplossen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:20

loriene schreef:

dus je rijd zelf ook.
kan je dan ook een filmpje van jou rijden plaatsen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:21

In mijn opmerking ging het erover dat je niet alleen op het over of instappen van de achterhoeven moet letten, maar voor de paslengte ook moet letten op het wegzetten van het voorbeen. Omdat overstappen niet zo moeilijk is als het paard voor weinig wegzet. Overigens kun je de stap bijzonder weinig verbeteren, als deze van nature slecht is. In de draf is dat een ander geval. Maar daar ging het hier niet over.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:21

Cherie: dat vind ik heel interessant. Waarom helpt het sb hiermee? En werkt dat ook als de onzuiverheid ontstaat door overijverigheid van het paard? Ik heb altijd in mijn hoofd zitten dat je juist zo weinig mogelijk aan de stap moet werken, aangezien dat de gang is die je het meeste kan verpesten.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 05-02-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:22

Tango1979 schreef:
.

verklaar aanleuning?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:22

horseyfries schreef:
Ik weet niet welke groei je bedoelt, maar als je het over het sluiten van groeiplaten hebt, dat is wel iets eerder dan tien jaar al klaar. Op zesjarige leeftijd sluiten de laatsten zich.

Gemiddeld sluiten de groeischijven van de rug op 8-jarige leeftijd.
Bij een groot paard later

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:23

nombrado schreef:
loriene schreef:

dus je rijd zelf ook.
kan je dan ook een filmpje van jou rijden plaatsen?

Jij neemt maar van alles aan.
Wie zegt dat ik rij?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:24

loriene schreef:
Wie zegt dat ik rij?

omdat je zegt dat het JULLIE sport is. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:26

Ik denk ook niet Tango dat wij echt iets anders bedoelen. Het is jammer dat we het alleen met woorden moeten doen en het niet even in de praktijk voor kunnen doen wat we bedoelen. Maar ja, we zullen het ermee moeten doen en het zo goed mogelijk omschrijven. En inderdaad Horseyfries, ik vind het ook een prima discussie geweest over de weerstandbiedende en nagevende hand. Zo krijg je steeds meer inzicht in elkaar en welke nuances er zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:27

Aanleuning: de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard, die opgezocht wordt door het paard. Hierbij wordt door de ruiter hand, been en zit gebruikt.

Kan volgens mij niet zonder contact, maar lijkt mij toch vrij belangrijk bij het rijden. Of als je het niet over aanleuning wil hebben (komt later in de opleiding dan takt en ontspanning) dan zie ik graag een ruiter een groen paard op de grote volte begrenzen bij het over de buitenschouder weglopen, zonder een teugelhulp.

Ik wil trouwens niet z**ken over termen hoor, maar uit de discussie blijkt wel dat we dichter bij elkaar zitten, dan we eerst dachten. Alleen het verhaal over zonder contact, zonder teugelhulp rijden krijg je mij niet door mijn strot :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:30

Tango1979 schreef:
Cherie: dat vind ik heel interessant. Waarom helpt het sb hiermee? En werkt dat ook als de onzuiverheid ontstaat door overijverigheid van het paard? Ik heb altijd in mijn hoofd zitten dat je juist zo weinig mogelijk aan de stap moet werken, aangezien dat de gang is die je het meeste kan verpesten.

In de stap is ook veel te verpesten als paarden teveel met de hand gereden worden en er teveel gedreven wordt.

Bij een sb wordt meer "verzameling" gevraagd en dat voorkomt overijverigheid bij paarden.

Juist in stap is een paard heel goed los te werken door gebruik te maken van sb, travers en wijken.
Ook wil ik juist in stap een paard al aan het been hebben.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:31

nombrado schreef:
loriene schreef:
Wie zegt dat ik rij?

omdat je zegt dat het JULLIE sport is. ;)

Ja,ik rij soms nog.
Heb heel veel gereden alleen de laatste jaren niet zoveel meer omdat ik een spierziekte heb.
Dus onze dochter heeft het stokje overgenomen en daar genieten haar vader en moeder dagelijks van.
Wanneer ik goed ga zoeken heb ik wel ergens beelden van mijn eigen rijden alleen staan die op banden en die moeten dus overgezet worden op CD en dat vind ik wel erg ver gaan omdat dat speciaal te doen omdat jij dat graag wil zien,je doet het zelf toch ook niet?

superwoman

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:52

Maar loriene heeft imo ook geen andere filmpjes afgekraakt. Zegt niet hoe het moet. Een filmpje van haar zou ik niet echt een toevoeging vinden. Vind het idd ook knap van haar dochter om toestemming te geven.
Van de andere die een filmpje zelf hebben geplaatst vind ik dat top. Ga ik zeker niet afkraken, al doe ik dat toch al liever niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:54

Tango1979 schreef:
Ik wil trouwens niet z**ken over termen hoor, maar uit de discussie blijkt wel dat we dichter bij elkaar zitten, dan we eerst dachten. Alleen het verhaal over zonder contact, zonder teugelhulp rijden krijg je mij niet door mijn strot :o

Helemaal met je eens.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:57

superwoman schreef:
Maar loriene heeft imo ook geen andere filmpjes afgekraakt. Zegt niet hoe het moet. Een filmpje van haar zou ik niet echt een toevoeging vinden. Vind het idd ook knap van haar dochter om toestemming te geven.
Van de andere die een filmpje zelf hebben geplaatst vind ik dat top. Ga ik zeker niet afkraken, al doe ik dat toch al liever niet.

Onze dochter is heel nuchter,ze weet haar tekortkomingen wel.
Waar ze wat van kan leren neemt ze mee en het andere legt ze langs haar neer.
Ik sta ook veel aan de kant te bleren. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:06

loriene schreef:
Ja,ik rij soms nog.
Heb heel veel gereden alleen de laatste jaren niet zoveel meer omdat ik een spierziekte heb.
Dus onze dochter heeft het stokje overgenomen en daar genieten haar vader en moeder dagelijks van.
Wanneer ik goed ga zoeken heb ik wel ergens beelden van mijn eigen rijden alleen staan die op banden en die moeten dus overgezet worden op CD en dat vind ik wel erg ver gaan omdat dat speciaal te doen omdat jij dat graag wil zien,je doet het zelf toch ook niet?

oke, Dat is vervelend voor je.
Dan WAS het jou sport
en IS nu de sport van je dochter.
nee hoor, filmpje hoef ik niet te zien..., doe geen moeite :D
ik kan prima uit iemand theoretische onderbouwing dingen halen, daar hoef ik geen filmpje van te zien. ;)

(persoonlijk krijg ik er altijd de kriebels van als ouders zich zo bemoeien met de sport van hun kinderen, gelukkig hebben die van mij dit nooit gedaan. Ben ik ze nog eeuwig dankbaar voor.)