Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:59

Professor schreef:
nombrado schreef:
doe je nooit wat met je schouders dan?

Nee de grootste fout die men maken kan.

Dat ben ik the hard way aan het leren afgelopen 2 wkn.
Heb een schouder verdraaid, loop dus dom scheef en zit dus nu scheef.
Door die afgezakte arm, waar je dan ook nog eens niets mee kan, verplaats ik onbewust
mijn gewicht naar die kant (rechts) met als gevolg dat ik dus geen volte linksom meer kan rijden,
aangezien zwartje (het is toch zo'n schat en hij is zo slim :( en blijkbaar heb ik hem iets te subtiel opgeleid. ).
Dan doodleuk naar links uitbreekt op de volte en niet zuinig ook, zelfs in stap, kom ik midden in de
bak uit, terwijl ik toch echt op een volte 15 m zat aan het uiteinde.
Kan hem dan dus niet tussen 2 teugels houden.
Schouders moeten dus braaf boven de van het lichaam blijven en recht,
anders geef je dus onbewust hele andere hulpen dan je wou.
Hier dus geen kans gehad, de variatie op slangenvolte die getekend was te proberen.

Ik kan overigens ook browny's bakken (met hulp van dr. Oetker) en appeltaart (hint).

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:10

Professor schreef:
Airborn schreef:
Je schouders zijn toch onderdeel van je houding en dus van je zit?

Schouders en heupen van de ruiter zijn altijd gericht op de heupen van het paard.

hey, dit vind ik interesant. Volgens mij zit hier een verschil tussen u en de heer Moll. Deze heeft mij namelijk vertelt de heupen paralel te houden met die van het paard, en de schouder met de schouders van het paard.

Hmm, en mijn gevoel zegt heupen en schouders gelijk aan elkaar omdat je je anders verdraait in je rug, en mee in de buiging als die er is, dus ergens tussen schouders en heupen van eht paard in. Naar mijn idee zit je vlak bij de schouders van het paard, en met de buiging van het paard in de hele rug zijn. Als je dan je heupen gelijk hebt met die van het paard, zit je, op 2/3e van de rug van het paard vanaf de heupen gezien, toch tegen de beweging in?

Afbeelding
Ff geprobeert het te tekenen. Zwarte is het paard, met de dwarsstrepen respectivelijk de heupen en schouders. De rode streep is hoe naar mijn idee de heupen en schouders van de ruiter moeten staan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:12

Ik kan overigens ook browny's bakken (met hulp van dr. Oetker) en appeltaart (hint).
Appeltaart graag. *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:13

Airborn schreef:
Afbeelding
Ff geprobeert het te tekenen. Zwarte is het paard, met de dwarsstrepen respectivelijk de heupen en schouders. De rode streep is hoe naar mijn idee de heupen en schouders van de ruiter moeten staan.

Wanneer een paard zo gebogen zou zijn dan is het paard echt niet in orde.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:16

Nouja, mijn teken skills zijn niet heel erg goed, was vooral bedoelt als verduidelijking van wat ik bedoel. Maar, in minder extreme mate, is dit toch wel wat er gebeurt? Want de hoek van zowel heupen als schouders met de ruggegraat zelf veranderd niet volgens mij, alleen buigt de rug van het paard mee toch?
Of Snap ik dr nu opeens niets meer van? Lol...
Samenvatting: les eens uit? :P

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:21

Airborn schreef:
alleen buigt de rug van het paard mee toch?
Nauwelijks, zie afbeelding.
Afbeelding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:23

ART_UMA schreef:
Airborn schreef:
Afbeelding

Een paard is ook alleen "buigzaam" in hals en lendenen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:29

En wanneer wij dan de heupen en de schouders op de heupen van het paard gericht houden dan is die verandering minimaal. De hals en het hoofd hebben wij als ruiter met de zit niets te maken.
Wanneer wij draaien met onze schouders zou het gewicht juist contra gaan.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:30

ART_UMA schreef:
Airborn schreef:
Afbeelding

Professor schreef:
En wanneer wij dan de heupen en de schouders op de heupen van het paard gericht houden dan is die verandering minimaal. De hals en het hoofd hebben wij als ruiter met de zit niets te maken.

Ik weet niet, maar als ik het plaatje zo bekijk, en kijk waar de ruiter zit, zou deze scheef zitten tenopzichte van de ruggegraat als deze paralel zit aan de heupen. En je wil toch juist graag de lengte buiging in het paard? *snapt dr ff helemaal niets meer van*

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:33

maar aangezien je lijf ook altijd in de loodlijn moet blijven als je zelf dan bijv. in een wending je bekken gelijkhoud met die van het paard draait automatisch je romp dus je schouders en je hoofd mee?

als je alleen je schouders zou draaiien dan zou je het paard hinderen en je eigen loodlijn niet meer in overeenskomst met die van het paard hebben plus dat je eigen loodlijn afgebroken word., alle delen in je lijf werken als een geheel je kunt niet je heupen zo draaiien en dan je schouders of visa verca

ten inste das dan weer mijn boerenlogica er achter.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 05-03-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:35

Ja, dan kijk je meteen netjes mee tussen de oren van het paard door de bocht in zegmaar, zonder rare draai in je rug te moeten maken.

Oh wacht, u bedoelt gelijk met het bekken van het paard. En ik met de schouders van het paard, lol.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:44

Gebogen paard:
Afbeelding

Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:46

Ik moet heel eerlijk bekennen dat hoewel dat mooie plaatjes zijn ze mij niet veel verduidelijking brengen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:49

Professor schreef:
Gebogen paard:
Afbeelding

Afbeelding

Daar hebben we het bovenlichaam, professor :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:55

Professor schreef:
Gebogen paard:
Afbeelding

jep, met behulp van de binnenhand gebogen paard ;(
vandaar dat deze ruiter de binnenhand nodig heeft, terwijl, stel hij de schouders gelijk houd tov de schouders van het paard, dit niet nodig is

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:06

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Gebogen paard:
Afbeelding

Afbeelding

Daar hebben we het bovenlichaam, professor :D

in wat voor contex bedoel je dat die scheefhangende? edith: niet goed gelezen en gekeken sorry
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 05-03-11 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:08

nombrado schreef:
Professor schreef:
Gebogen paard:
Afbeelding

jep, met behulp van de binnenhand gebogen paard ;(
vandaar dat deze ruiter de binnenhand nodig heeft, terwijl, stel hij de schouders gelijk houd tov de schouders van het paard, dit niet nodig is

de ruiter op dit plaatje werkt helemaal niet terug met de binnenhand als je hem rechtuit zou zetten waren beidde handen precies naast elkaar

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:10

Waarom steeds het plaatje mee quoten????
Denkt u maar eens na wat eronder het plaatje staat.
En diegene die zegt de buiging door de binneteugel is niet helemaal up to date, aangezien het de stelling hoogstens kan zijn.
Een paard buigt om het binnenbeen, de binnenteugel doet heel wat anders.
Daar heb ik ook wel plaatjes van maar daar gaat het niet over het ging over heupen en schouders.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:12

plaatje quoten was gemakzucht van mij :o

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:16

Professor schreef:

wanneer ik mensen vraag een volte of een wending in te rijden zeg ik inderdaad altijd dat ze hun schouders licht mee moeten draaien,in de schouder binnen idem, wanneer men te statish in de rug blijft werkt men het paard tegen in de beweging van de onder rug, in het begin wil ik graag dat de ruiter het meer doet dan later in de opleiding, het doel in deze is dat het gewicht van de teugel op op de lagen blijft gelijk blijft en de schouder van het paard makkelijker mee genomen en begrenst word.

dus nee ik ben het niet eens dat het gewicht contra is, want de ruiter dient op beide zit been knobbels te blijven zitten
Laatst bijgewerkt door Moll op 05-03-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:16

ART_UMA schreef:
Airborn schreef:
Afbeelding

plaatje klopt niet
wordt een beetje lastig buigen voor een paard op deze manier :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:19

Professor schreef:
Gebogen paard:
Afbeelding

hier zijn de schouders gelijk aan de van het paard

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:19

Nombrado: Als ik mij goed kan herinneren is dit model gemaakt nav een levend paard met sensoren in de spinale uitsteeksels...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:25

Needje schreef:
Nombrado: Als ik mij goed kan herinneren is dit model gemaakt nav een levend paard met sensoren in de spinale uitsteeksels...

op het plaatje zit er een lichte buiging in het midden van de wervels, waar de ribben zitten
dat is onmogelijk om die buiging daar te maken voor een paard (ook voor een mens trouwens)
waar ribben zitten kan geen buiging zijwaarts ontstaan

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:33

nombrado schreef:
Needje schreef:

op het plaatje zit er een lichte buiging in het midden van de wervels, waar de ribben zitten
dat is onmogelijk om die buiging daar te maken voor een paard (ook voor een mens trouwens)
waar ribben zitten kan geen buiging zijwaarts ontstaan

Hier de link naar een grotere afbeelding: http://nicholnl.wcp.muohio.edu/dingosbreakfastclub/BioMech/Diagramsgeneral/BendGraph.gif
Volgens mij verwijst de staafdiagram aan de onderkant van de afbeelding naar de mate van beweging tussen de wervels, niet naar de wervels zelf