Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 01:16

doerakje schreef:
Mag ik ook twee filmpjes plaatsen?

12 jarige Sandrohit x rohdiamant
Z1 dressuur en nu na een half jaar weinig dressuurmatig te hebben gedaan sinds ongeveer 1,5 mnd weer aan het werk. Ik longeer momenteel voornamelijk om haar weer sterker te krijgen en rijd ongeveer 1/2 keer in de week. Ze stond een tijdje te koop maar toch besloten om haar te houden. Deze filmpjes zijn gemaakt nadat er weer kopers waren komen kijken en ik had besloten dat ze bleef. Niet heel spannend werk maar gewoon wat losrijden en rechtrichten.
Trainen altijd aan de gallop, reactie snelheid, correct rug en buikspieren gebruik. Paard is heel kort dus lastig in de LB.

http://youtu.be/N2Zw8XuQZrM

https://youtu.be/NWLzHGA14AA

Ik plaats nooit filmpjes oid dus vind het best spannend.. Maar here goed nothing!

Probeer je benen vooral in de galop gewoon ontspannen af laten hangen. Als je deze ontspant kan je ook beter de rest van je lichaam ontspannen en dit werkt weer door op je paard.
Gewoon lekker op je gat zitten dus en niet teveel willen doen.

Bij mij is de galop ook nog zo lastig, galoppeerd nog steeds niet recht en valt op de binnenschouder, ik los het nu op door naar buiten te wijken. Het is steeds op dezelfde plek, ik weet dus al dat ze daar naar binnen gaat vallen. Iemand nog advies hiervoor?

Hoe gaat het met de revalidatie van je paard Babootje?

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:25

als je paard naar binnen valt neem meer contact op de buiten teugel en verplaats je gewcith meer naar buiten. vooral het verplaatsen van gewicht is effectief bij mij.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:01

DarkoFoitzik schreef:
als je paard naar binnen valt neem meer contact op de buiten teugel en verplaats je gewcith meer naar buiten. vooral het verplaatsen van gewicht is effectief bij mij.

Ehm nee... Juist dan duw je je paard naar binnen. Je sluit de buitendeur dus zal het paard naar binnen gaan.
Zaak is eerst uit te zoeken hoe je paard naar binnen 'valt' loopt je paard voor teveel druk aan de buiten kant naar binnen? is je paard scheef en is achterhand meer naar buiten gericht? -zal hij zich vanuit buitenachterbeen naar het binnen voorheen duwen, of is de romp uit t lood- verticale evenwicht niet in orde.

Afbeelding
Afbeelding toegevoegd, ala je de rode ruiter meer aan de buitenkant zet zal hij het paard nog meer naar de grond- binnenkant duwen.
Idd Ayasha zo zie ik het ook
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 23-03-17 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:05

Ik was ook al aan het denken... Door naar buiten te gaan zetten "help" je hem juist naar binnen vallen... Veel paarden die naar binnen vallen "zetten je" wat op die buitenkant. Ja, als je daar zit, dan voelt dat vermoedelijk beter voor jou maar dan valt ie nog steeds (en vaak nog meer) naar binnen. Je compenseert nl ook nog een deel van zijn onbalans op die manier. :=

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:54

hij valt toch echt midner naar binnen als ik mijn gewicht naar buiter verplaats. het kan zijn dat ik teveel naar binnen zit. dat durf ik je niet te zeggen. mij lijkt de oplossing zijn schouder rechter te plaatsen voor zijn achterhand.

als het antwoord niet het gewicht naar buiten plaatsen. dan is het dus het tegenovergesteld zoals jullie het stellen. nog meer gewicht op de binnenkant zetten waar het paard meer gewicht op neemt.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 23-03-17 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:58

DarkoFoitzik schreef:
hij valt toch echt midner naar binnen als ik mijn gewicht naar buiter verplaats. het kan zijn dat ik teveel naar binnen zit. dat durf ik je niet te zeggen. mij lijkt de oplossing zijn schouder rechter te plaatsen voor zijn achterhand.

*kruipt onder steen vandaan*

Mij is ook altijd geleerd dat het paard de onbalans die je creëert wilt opvullen, en je daarom inderdaad je gewicht licht kunt verplaatsen. Heeft voor mij altijd gewerkt :) (dan heb ik het natuurlijk niet over inknikken in de heup of extreem hangen)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:02

DarkoFoitzik schreef:

Volgens mij hoort dit juist andersom?
De achterhand achter de voorhand plaatsen. Je stuurt tenslotte ook vooral met je zit en benen en eigenlijk zo min mogelijk met de voorkant. Hoe zet je die voorhand dan voor de achterhand als je voornamelijk met zit en benen stuurt? Als mijn paard naar binnen valt zorg ik dat ik dit aanvul met mijn buitenbeen en (moet ik even goed nadenken want zo schrijven is anders dan doen en voelen) buitenteugel zodat ik het paard recht kan maken. Valt mijn paard naar buiten doe ik dit precies andersom. Binnenbeen eraan, binnen teugel en paard recht maken. Daar zit je basis want als paard niet recht is zou het nooit volledig kunnen nageven.
Ik heb een tijd een paard gereden dat het rechter achterbeen buiten de massa plaatste. Dit paard heb ik standaard gereden met een zweepje in mijn rechterhand zodat, wanneer ik het niet met mijn been op kon lossen ik even dat achterbeen erbij kon tikken om haar recht te maken. Pas toen ze recht was kon zij gaan ontspannen en de hand op gaan zoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:05

DarkoFoitzik schreef:

als het antwoord niet het gewicht naar buiten plaatsen. dan is het dus het tegenovergesteld zoals jullie het stellen. nog meer gewicht op de binnenkant zetten waar het paard meer gewicht op neemt.

Nee gewoon in het midden proberen te blijven zitten en je paard recht onder je proberen te krijgen met behulp van de correcte hulpen is ook nog een optie... Welke die correcte hulpen zijn hangt af van de reden waarom het paard naar binnen valt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:08

knollentuin schreef:
Ehm nee... Juist dan duw je je paard naar binnen. Je sluit de buitendeur dus zal het paard naar binnen gaan.

Mee eens. Je kunt niet sluiten voordat je uberhaupt iets te begrenzen hebt.

DF: Als je paard door je been heen naar binnen (op de schouder) valt komt dat in de regel door scheefheid. Je paard zet zn binnenachterbeen buiten de massa.
De voorhand voor de achterhand plaatsen is op zich goed, maar je moet zijn gewicht eerst van de binnenschouder naar de buitenschouder verplaatsen. Dan de wending in ervoor zorgen dat je paard het binnenachterbeen mee neemt onder de massa en dan pas begrenzen/schouder plaatsen als het over de schouder weg wil lopen.
Als je de schouder te vroeg inzet of je bent te strak aan de buitenteugel, geef je je paard ook geen ruimte om om je been te buigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:14

LoveUggs schreef:
De achterhand achter de voorhand plaatsen. Je stuurt tenslotte ook vooral met je zit en benen en eigenlijk zo min mogelijk met de voorkant. Hoe zet je die voorhand dan voor de achterhand als je voornamelijk met zit en benen stuurt?

Een paard dat nog zo scheef is, dat het in de wending door je been naar binnen valt, kun je nog niet goed op alleen zithulpen sturen. Je kunt ook nog niet recht richten, alleen nog maar recht stellen.
Recht stellen doe je door sturen. En sturen doe je aan de voorkant.
Om te leren voelen hoe je paard zich belast en hoe je je paard van de binnenschouder af kunt sturen, zijn een paar lesjes Antoine de Bodt best aan te raden. Daar leer je hoe je verbazend eenvoudig het is om je paard recht te stellen, zonder veel been te gebruiken dan alleen maar voorwaarts te vragen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:49

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:
De achterhand achter de voorhand plaatsen. Je stuurt tenslotte ook vooral met je zit en benen en eigenlijk zo min mogelijk met de voorkant. Hoe zet je die voorhand dan voor de achterhand als je voornamelijk met zit en benen stuurt?

Een paard dat nog zo scheef is, dat het in de wending door je been naar binnen valt, kun je nog niet goed op alleen zithulpen sturen. Je kunt ook nog niet recht richten, alleen nog maar recht stellen.
Recht stellen doe je door sturen. En sturen doe je aan de voorkant.
Om te leren voelen hoe je paard zich belast en hoe je je paard van de binnenschouder af kunt sturen, zijn een paar lesjes Antoine de Bodt best aan te raden. Daar leer je hoe je verbazend eenvoudig het is om je paard recht te stellen, zonder veel been te gebruiken dan alleen maar voorwaarts te vragen.

Dat klinkt logisch. :j
Ik leer het op bovenstaande manier, en misschien klopt dit niet helemaal in praktijk zoals ik het hier schrijf, dat kan best want zoals ik al aangaf: het is anders om het zo op te schrijven dan dat je het voelt en uitvoert, moet er nu ineens hard over na denken hoe ik dit nu precies doe haha.
Maar hier gaat het dan ook over een paard dat het wel degelijk goed kan, maar wegens iets aan dat rechter achterbeen is dit, zeker in het begin nog erg lastig voor haar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:58

Mij is altijd geleerd dat je in eerste instantie de voorhand voor de achterhand plaatst omdat die zeker in het begin gewoon het makkelijkste "te beïnvloeden" is als ruiter. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:11

Ayasha schreef:
Mij is altijd geleerd dat je in eerste instantie de voorhand voor de achterhand plaatst omdat die zeker in het begin gewoon het makkelijkste "te beïnvloeden" is als ruiter. :)

Inderdaad. Geen doen om te proberen bij een paard dat scheef is de achterhand achter de voorhand te krijgen met beenhulpen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:17

Dan gaat er denk ik bij mij (in mijn hoofd) iets verkeerd haha :=
oliebol happens :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:30

Avanti schreef:
Hoe gaat het met de revalidatie van je paard Babootje?

Dank je,
Voor zover ik weet goed; hij stapt er goed op, draaft af en toe een stukje aan de hand.
Half april terug voor beeldvorming; dan weten we meer.
Tot dan stappen en in de aquatrainer.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:46

Het komt duidelijk vanuit de achterhand. Ik voel de het buiten achterbeen minder krachtig af zetten en vervolgens het diagonale paar en dan valt ze op de binnenschouder. Het is vaak in dezelfde hoek en op de zelfde plek plek op de volte net als ik weer op de hoefslag kom.
Ze ze mij dan inderdaad op haar buitenkant.
De enige oplossing die in nu heb is naar buiten wijken en zo blijf ik ook rechter in het zadel en de galop blijft vloeiender.
Ik zag op de site dat Anthoine dat je filmpjes kan insturen. Dat zou nog een goede optie zijn. Zal me er eens in verdiepen thx.
Babootje: Dus nog even spannend, gelukkig lijkt het goed te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:14

Wat was er met je paard Babootje?
Dat heb ik gemist denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:45

Sizzle schreef:
Wat was er met je paard Babootje?
Dat heb ik gemist denk ik.

Geopereerd 2 benen (1 chip RV en een botcyste LA)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:10

Ayasha schreef:
Met er uit rijden bedoel ik dat ik mijn tijd neem om hem kracht te laten opbouwen en zodra ik voel dat hij die heeft, dan pas te gaan "vragen" om die neus er uit te houden. Zo lang ik voel dat hij er "nood" aan heeft iets te rond te komen mag hij dat van mij zo lang hij maar los blijft in zijn lijf. Liever dat, dan hem die neus naar voren "doen" schuiven en dat ie gaat compenseren door uit balans te gaan lopen of strak te worden.
En ja, dat kan in houden dat ze hier een aantal trainingen of zelfs een periode te rond zijn. :)
Ik ben gewoon niet zo extreem angstig voor dat ronde als sommigen hier. :)

Ik deel deze opvatting de volle 100%

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:48

Wat vinden jullie
Spoiler:
ik vind het wel interessant

http://www.horses.nl/sport/laat-horen-d ... meer-tijd/

Dressuurruiter Peter de Boer vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn met de dressuurjurering in haar huidige vorm: “De dressuursport is altijd een bron van discussie. Een discussie die naar mijn mening uiteindelijk naar de ondergang van de sport zal lijden, en bovenal een onnodige discussie.

Wij vragen van een jury iets dat niet reëel is en dat ook niet waargemaakt kan worden. Als ik een pirouette als voorbeeld noem dan moet je iédere pas beoordelen, de afstand tussen de achterbenen, de buiging in de sprong, de daling in de heup, het ondertreden van het achterbeen, het ruggebruik, de rijzing van de schoft, de plaatsing van het voorbeen, de halslengte, de nageeflijkheid in de hals, de lengtebuiging, de mond, de positie hoofd, oren, staart, de positie ruiter, het hulpgebruik ruiter, de balans, het tempo en het algemene beeld. Dan heb ik het nog niet over de drie passen voor de pirouette, de gelijke verdeling van iedere pas, achterbeen dat binnen de meter blijft, en het uitrijden… Dat kan niemand, het opnoemen is al een hele klus!

Veel simpeler, een wissel, een volte een diagonaal. Allemaal zaken die je wel ongeveer kan beoordelen, maar nooit écht sluitend kan beoordelen met het blote oog.
Beweging registreren

De Universiteit Utrecht publiceerde een geavanceerd systeem te hebben ontwikkeld om de beweging van een paard te kunnen registreren, dat revolutionair kan zijn voor de geneeskunde en fokkerij. Veel mensen kennen ook het filmpje van het onderzoek dat gedaan is voor de ontwikkeling van de Fairfax singel. Daarbij is naar de beweging en anatomie tot in het uiterste detail gekeken.
Computers voor de beoordeling

Beide kinderspel als je naar een film als Avatar kijkt waarin een volledig nieuwe wereld gecreëerd werd in een studio en met name op een computer. Degenen die dan denken dat een computer niet veel beter en simpeler een dressuurproef op technisch gebied kan beoordelen, vind ik persoonlijk een beetje naïef. Sterker nog, er zijn al systemen ontwikkeld voor computers met betrekking tot de dressuursport. En het mooiste hieraan, die mogen niet eens getest worden!

De ontwikkeling van de sport
Natuurlijk, jury’s zijn bang om hun uitjes mis te lopen, topruiters voor hun positie. Heel begrijpelijk, maar daar gaat het niet om. Het gaat niet om het nu, het gaat om de ontwikkeling van de sport. De sport ligt zo onder vuur en onder een vergrootglas dat je met tastbare bewijzen zal moeten komen. Er zal technisch en medisch onderzocht moeten worden wat bijvoorbeeld de gewenste aanleuning is.
200 gram of 50 kilo

Om vervolgens met bijvoorbeeld teugeldruk meters te gaan rijden, want met het blote oog kan ook niemand zien of dat kleine meisje met een mooie lach op haar gezicht nu 200 gram of 50 kilo in haar handen heeft. Op het moment dat je op feiten over gaat, is de discussie van blauwe tongen, vervorming van het kaakbot, LDR en al dat soort dingen ten einde.

Reëel om te vragen
Een jury mag van er van mij blijven. Maar dan om het totaalbeeld te beoordelen en dat is ook reëel om van ze te vragen

Peter de Boer

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:57

Ik zou er eigenlijk wel eens mee willen testen. :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:39

Zoals ik hem ken, is hij dus niet tevreden over hoe hij tot nu toe is beoordeeld ~~}>

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:31

Whaha lol. :')

Het lijkt mij bijna onmogelijk om te ontwikkelen, maar een teugeldruk meter zou wel weer simpel toe te passen zijn.

Zijn we trouwens in de paarden wereld (inclusief mijzelf) trouwens niet een beetje hypocriet dat we wel flink wat kritiek op de top leveren, maar in onze persoonlijke omgeving nergens wat van zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:35

Nabije omgeving kan je nog op onwetendheid steken.
Bij de top not so much, die doen bewust wat ze doen.
Then again, ook in de nabije omgeving zal ik niet jubelen om harde handjes.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-03-17 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:36

Kadankovitch schreef:
Zoals ik hem ken, is hij dus niet tevreden over hoe hij tot nu toe is beoordeeld ~~}>

:D :D :D Mogelijk. Maar er zit natuurlijk wel iets in wat hij zegt. Computers dringen steeds meer door in de wedstrijdsport dus waarom ook niet in de paardensport? Je kunt met een holografisch model van de perfecte proef heel goed zien waar de foutjes gemaakt worden. Meer dan alle ogen van de jury en niet door smaak beinvloed.
Verder ben ik wel benieuwd naar met hoeveel druk de profs nu eigenlijk rijden. Een prof ruiter is in staat om heel wat te maskeren.
Of het allemaal uitvoerbaar is geen idee. Maar ik vind het wel interessant.