Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:38

Simpelman schreef:
Ik zou zeggen, wanneer je het gevoel hebt dat je instructeur "niet zo goed is", geloof jezelf dan maar.
Je kunt beter géén les hebben dan slecht, dat is beter voor je paard.

_/-\o_ :D :D
Zelfde met dressuur, beter geen dressuur, dan slechte dressuur..

Qua les, ben ik heel erg van verschillende lesgevers en clinics. Ik heb het opgegeven om een lesgever te willen vinden die 100% voldoet aan mijn ideeën :D.
Ik heb zelf een heel goed plaatje in m'n hoofd hoe ik het wil hebben, dan kan ik daar iemand bij zoeken die een mooi puzzelstukje heeft, die ik (op dat moment) nodig heb.
Ik heb specifiek iemand voor zit en specifiek iemand voor dressuur (vanuit horsemanship) en verder ga ik graag naar clinics van verschillende mensen. Dit jaar bijv. Pat en Linda Parelli, Uta Graf, Christoph Hess, instructeurs van Philippe Karl. Helaas heb ik Manolo Mendez gemist :\

Ik ken trouwens super goede "rechtrichters", zit ook heel veel verschil tussen academisch of Antoine de Both.
Ik ben zelf niet zo van het academische, maar over het algemeen denk ik dat veel mensen juist die basis prima van hen zou kunnen leren. Als je meer ontspanning wilt of vwnw wil leren longeren zonder hulpteugels, dat kunnen ze meestal prima.

Iemand vinden voor een goede basis, is het probleem niet zo. Die basis op een fijne manier verder brengen, daar zijn niet zo heel veel mensen goed in.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:41

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:48

Ik heb een heel fijne lesgeefster die overal voor open staat. En alles vanuit de basis op lost. Erg prettig, aangezien ik niet precies weet hoe mijn paard is gereden voordat ik hem kreeg. De vorige eigenaresse reed hem niet meer omdat hij "te gevaarlijk" was. Maar ik heb wel een vermoede van hoe hij is gereden. Aangezien hij na vijf jaar stilstaan, steeds gezellig achter de loodlijn dook bij contact met de mond. Dat hebben we er nu bijna helemaal uit!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:39

Simpelman schreef:
Stal Bernoski....

Ik snap niet waarom dat relevant is.
Hans heeft mij super geholpen.
Hij benadrukte van de voorkant af te blijven, naar het paard te luisteren wat deze aanbood, de oefeningen correct te rijden en niet zoals de jury het graag wil, frame te verlengen in de uitgestrekte gangen, constante maar zachte aanleining te bewaren, alle overgangen goed voorbereiden etc.

Hoe de ruiters daar op stal (die wellicht ook bij iemand anders lessen) rijden kan me weinig boeien.

Terpetijn, ik heb je topic een beetje gevolgd. Volgens mij zijn jullie goed bezig :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:51

Ik heb vandaag toch weer zo fijn gereden :D De volledige stretch in de galop ging vandaag weer super. Het rennerige gaat er dan helemaal vanaf en hij springt veel beter door van achteren. Zo fijn!
Ook de arbeidshouding ging beter. Hij bleef 2 rondes achter elkaar helemaal constant. Dat is een mijlpaal want eerder bleef hij zoekerig (vandaag ook nog wel, maar echt minder).
Makkelijk is het nog niet, die arbeidshouding. Ik weet dat ik voorwaarts moet denken maar ik moet erg oppassen dat dat niet direct resulteert in rennerig worden met de nek in de krul, oftewel zijn oude houdinkje die ik hem natuurlijk 3 jaar lang aangeleerd heb -O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 06:07

Voorwaarts is grotere passen maken en dat kan alleen maar als de "voordeur" open staat.

De arbeidshouding is de hals strekken maar niet verder dan tot de begrenzing die de hand in stelt.
De hand begrenst dus alleen maar het strekken, verder niets......................
Altijd voor de loodlijn, het paard geeft zelf aan hoe hoog het ingesteld kan worden, komt het achter de loodlijn dan wordt er teveel gevraagd ten opzichte van het beschikbare vermogen.
Hier bevestigen we nu aanleuning en nageeflijkheid.

In de arbeidshouding voorwaarts rijden, wanneer het paard dan de hals omhoog brengt en de rug aan spant om aan de extra inspanning te ontkomen vragen we de hals te strekken, wat zodanig goed bevestigd is dat het paard hier direct zonder weerstand gevolg aan geeft.
Het is nu een spel tussen ontspanning en inspanning.

Het duurt een paar maanden voordat het paard sterk en handig genoeg is geworden om deze houding onder verschillende omstandigheden te handhaven.
Buigen links, buigen rechts, wijken voor het been, overgangen draf>stap>draf, voorwaarts, nog geen galop, dat verstoort in het begin slechts de harmonie. (we zijn nu in de L oefeningen aangekomen)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 06:08

Sizzle schreef:
Simpelman schreef:
Stal Bernoski....

Ik snap niet waarom dat relevant is.
Hans heeft mij super geholpen.
Hij benadrukte van de voorkant af te blijven, naar het paard te luisteren wat deze aanbood, de oefeningen correct te rijden en niet zoals de jury het graag wil, frame te verlengen in de uitgestrekte gangen, constante maar zachte aanleining te bewaren, alle overgangen goed voorbereiden etc.

Hoe de ruiters daar op stal (die wellicht ook bij iemand anders lessen) rijden kan me weinig boeien.

Dit is relevant omdat de betreffende video's door stal Bernoski zelf geplaatst zijn.
Het waarde oordeel komt van jullie. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:27

Dat kan zijn, maar als ruiter hecht ik enkel waarde aan de dingen die mij bijgebracht worden en waar ik wat aan heb, niet wat een ander doet.
Van mijn huidige instructeur zijn ook leerlingen die zelf ook les geven maar waarvan ik nog niet eens gratis les wil hebben. Daar heb ik verder geen last van.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:21

Nu ja, ik ken nog zo'n verhalen van lesgevers waar de paarden bijeen getrokken worden op de borst en de achterhand in Scherpenheuvel loopt (een uitdrukking van hier). Maar dat is bij ruiters die geen goede basis hebben. Bij ruiters daarentegen waar de juiste basis erin zit en het paard al enkele jaren correct is gereden komen er wel ineens handige tips en juiste instructies uit deze lesgevers.. 8)7

Wat ik geleerd heb en dat zie ik ook bij mijn lesgever, het hangt er allemaal vanaf hoe je het interpreteerd en of je weet wat je doet. Bv: lesgever 'hij mag iets ronder', je kan als leerling 2 reacties hebben: je paard met je handen breed naar de borst toe vragen of je kan je handen geven en je paard vragen een mm te zakken. Ik zie het eerste veel gebeuren bij andere, maar ik gebruik het tweede. -:)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:13

SheeNegro schreef:
Wat ik geleerd heb en dat zie ik ook bij mijn lesgever, het hangt er allemaal vanaf hoe je het interpreteerd en of je weet wat je doet. Bv: lesgever 'hij mag iets ronder', je kan als leerling 2 reacties hebben: je paard met je handen breed naar de borst toe vragen of je kan je handen geven en je paard vragen een mm te zakken. Ik zie het eerste veel gebeuren bij andere, maar ik gebruik het tweede. -:)

Deze is wel interessant om te analyseren.
Je hoort dit veel langs de kant, "hij mag iets ronder".
Je hebt hier nu te maken met een instructeur die "het" niet begrepen heeft.

Een paard dat aanleuning neemt zakt neerwaarts tot aan de begrenzing van de hand.
De hals zal zich neerwaarts strekken vanuit de schoft, niet met de neus voorwaarts.
De teugellengte wordt dus opgevuld door het neerwaarts gaan en niet door de neus uit te steken.
Wanneer de hals/neus voorwaarts strekt (iets dat we héél veel zien) dan is er geen aanleuning.
Het korter maken van de teugel maakt dat dat het lijkt of het paard in een juiste houding gaat, dit is in werkelijkheid echter "in de krul rijden".
Aanleuning komt van achteren naar voren over een ontspannen rugboog neerwaarts in de hand.
De neus dient voor de loodlijn te blijven, de hals zal dan bij begrenzing op een hoogte komen die het paard op dat ene moment aankan.

Bovenstaande instructeur kent dus het bgerip aanleuning niet.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:25

Dat instructies op meerdere manieren opgevat kunnen worden omdat de manier waarop een vaag begrip is waardoor het discutabel is (zie dit topic) maakt dit van het lesgeven een kunst. Naast dat je kennis moet hebben van de kunst van het rijden, moet je ook een bepaalde mensenkennis beheersen en de behaalde kennis goed kunnen overdragen. Iedere ruiter wil iets anders evenals ieder paard. Het is aan jou als instructeur om daar een evenwicht in te vinden.

Daarnaast vind ik het ook zeer moeilijk om te bepalen wat je voor waarheid kan aannemen wat betreft kennis. Van een hoogleraar economie mag je aan nemen hoe je een bepaalde opgave moet berekenen maar van wie kan je kennis aannemen wat betreft paardrijden. Ik denk dat je soms van iemand die stalhulp is op een simpele manege, maar al op veel plaatsen kennis heeft opgedaan, soms meer kan aannemen dan van iemand die zich nooit verbreed heeft en de focus lag op een klein deel van het geheel, maar wel de naam instructeur draagt.

Maar nog steeds blijft het 'vaag'. En misschien is dat wel wat het paardrijden uitdagend houdt, want wanneer de ene vraag beantwoord wordt, volgt er vanzelf weer een nieuwe vraag.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:26

Hoi, ik kom even binnenvallen :)

Ik maakte hiervoor nooit gebruik van stretchen, niet zo laag in ieder geval. Toen ik vorige week op Youtube in aanraking kwam met Art2Ride was ik geboeid door de manier van trainen. Nu ben ik iemand die uit meerdere 'rijstijlen' een beetje meeneemt om zo te rijden zoals ik en mijn paard fijn vinden. Toen leek het me wel interessant om een tijdje te stretchen om eens te kijken wat het me gaat brengen. Mijn paard pakt het hartstikke goed op, no problem there. Maar ik kan er uit filmpjes niet echt uithalen of het paard zo laag in de stretch op de loodlijn, voor of erachter zou moeten lopen ideaal gezien. Ik zie het namelijk in de filmpjes allemaal voorbij komen.

Ik zie overigens dat @simpelman hierboven zegt voor de loodlijn, maar ik ben wat verward door de verschillende beelden in filmpjes.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:43

De neus moet ten alle tijden voor de loodlijn blijven :)
Leuk dat je paard het zo goed oppakt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 12:13

We zijn op zoek naar losgelatenheid, daarvoor gebruiken we het strekken van de hals.
Pas in losgelatenheid kan een paard correct gebruik maken van zijn lichaam.
Een paard kan zich lichamelijk pas totaal loslaten wanneer het zich eerst geestelijk los laat.
Wanneer het bij het strekken achter de loodlijn komt is dit een teken dat er nog spanning is, vooral emotioneel.
Het paard is nog niet helemaal in vertrouwen, blijft op zijn reserves.

Dat volledig vertrouwen moet dan eerst bevestigd worden.
De bevestiging uit zich in het laten vallen van de hals en het los laten van de nek en de onderhals spier.
Wanneer de nek en de onderhalsspier ontspannen dat komt de neus voor de loodlijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:12

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:16

Simpelman schreef:
Voorwaarts is grotere passen maken en dat kan alleen maar als de "voordeur" open staat.

De arbeidshouding is de hals strekken maar niet verder dan tot de begrenzing die de hand in stelt.
De hand begrenst dus alleen maar het strekken, verder niets......................
Altijd voor de loodlijn, het paard geeft zelf aan hoe hoog het ingesteld kan worden, komt het achter de loodlijn dan wordt er teveel gevraagd ten opzichte van het beschikbare vermogen.
Hier bevestigen we nu aanleuning en nageeflijkheid.

In de arbeidshouding voorwaarts rijden, wanneer het paard dan de hals omhoog brengt en de rug aan spant om aan de extra inspanning te ontkomen vragen we de hals te strekken, wat zodanig goed bevestigd is dat het paard hier direct zonder weerstand gevolg aan geeft.
Het is nu een spel tussen ontspanning en inspanning.

Het duurt een paar maanden voordat het paard sterk en handig genoeg is geworden om deze houding onder verschillende omstandigheden te handhaven.
Buigen links, buigen rechts, wijken voor het been, overgangen draf>stap>draf, voorwaarts, nog geen galop, dat verstoort in het begin slechts de harmonie. (we zijn nu in de L oefeningen aangekomen)

En precies dat vindt mijn paard moeilijk, dat hij ook in een hogere houding moet blijven strekken naar het bit. Hij wil gelukkig wel te allen tijde meteen mijn hand naar beneden volgen, maar bij het oppakken is hij wat zoekerig tussen naar het bit strekken en dat net niet doen. Het ziet er heel niet slecht uit maar ik voel het wel heel goed wanneer hij zich net niet strekt.
Hogere houding is bij ons overigens ongeveer kniehoogte; hoger lukt zeker nog niet en dat ga ik dus ook nog niet van hem vragen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:24

Zeker interessant Murosch dank voor het plaatsen :)

Gelukkig weet Sjef hoe hij op de juiste manier de rollkur moet uitvoeren en zijn wij allemaal nitwits die het verkeerd uitvoeren :')

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:42

Ik denk dat het weer tijd is voor een filmpje, Horseware (daar leren wij zo veel van :o :D )

Interessant filmpje. Wel naar om naar te kijken...

Ik heb vandaag weer zo heerlijk gereden! Het was wel een gewone buitenrit en omdat ik in een groep reed kon ik niet zo veel trainen. Maar normaal loopt mijn paard achteraan, omdat het te snel en te zwaar voor hem was. Nu ontdekte ik zowaar wat IJslands vuur *\o/* Hij wilde uit zichzelf steeds inhalen en had lekker de pas er in. Hij wordt echt eindelijk losser, sterker en vrolijker _/-\o_

Binnenkort krijg ik les van Y von H oogervorst. Ben heel benieuwd. Ik hoef gelukkig niet bang te zijn dat ik hem wat ronder in moet stellen dan ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:46

Wat leuk Jennyxx dat hij sterker en losser wordt :D Heel logisch maar altijd bijzonder om te ervaren :j

Een nieuw filmpje komt er over een paar weken weer als m'n verloofde weer terug is uit Mozambique en mij weer kan filmen. Ik denk dat ik dan weer nieuwe dingen kan laten zien zoals meer werkhouding en tempowisselingen; de dingen waaraan ik moest werken van Will Faerber.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:53

Horseware schreef:
En precies dat vindt mijn paard moeilijk, dat hij ook in een hogere houding moet blijven strekken naar het bit. Hij wil gelukkig wel te allen tijde meteen mijn hand naar beneden volgen, maar bij het oppakken is hij wat zoekerig tussen naar het bit strekken en dat net niet doen. Het ziet er heel niet slecht uit maar ik voel het wel heel goed wanneer hij zich net niet strekt.
Hogere houding is bij ons overigens ongeveer kniehoogte; hoger lukt zeker nog niet en dat ga ik dus ook nog niet van hem vragen.

En hoe is het op dat moment gesteld met het voorwaarts?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:01

Weet iemand hier of het boek: verlichte rijkunst van Heather Moffelt, een toegevoegde waarde heeft

En of de harmonie waar hij over spreekt de harmonie is die ik zoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:03

Jennyxx schreef:
Ik denk dat het weer tijd is voor een filmpje, Horseware (daar leren wij zo veel van :o :D )

Interessant filmpje. Wel naar om naar te kijken...

Ik heb vandaag weer zo heerlijk gereden! Het was wel een gewone buitenrit en omdat ik in een groep reed kon ik niet zo veel trainen. Maar normaal loopt mijn paard achteraan, omdat het te snel en te zwaar voor hem was. Nu ontdekte ik zowaar wat IJslands vuur *\o/* Hij wilde uit zichzelf steeds inhalen en had lekker de pas er in. Hij wordt echt eindelijk losser, sterker en vrolijker _/-\o_

Binnenkort krijg ik les van Y von H oogervorst. Ben heel benieuwd. Ik hoef gelukkig niet bang te zijn dat ik hem wat ronder in moet stellen dan ;)

Wat leuk dat je les krijgt van Y von. Ik geloof zeker dat ze je niet zal teleurstellen.

En leuk om te lezen dat je het "IJslands vuur" ontdekte bij je paard!

Inderdaad een interessant filmpje Murosch. Eerlijk gezegd geen nieuws :o . De voorstanders van LDR zullen nu wel roepen dat de "Duitsers" altijd al tegen Anky en Sjef zijn geweest en dat er niets deugt van het onderzoek.......

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:19

Hier vandaag niet fijn gereden, meneers aandacht was 'all over the place', niet te doen. Strakke oren en plopogen.. Morgen maar even goed longeren..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 14:20

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:33

Simpelman schreef:
Horseware schreef:

En hoe is het op dat moment gesteld met het voorwaarts?

Voorwaarts genoeg voor zover in kan inschatten (het is nieuw voor mij). Zijn intentie is ook goed maar hij is jarenlang niets anders gewend dan dat verder oppakken een grotere krul en verder achter de ll betekent. Nu krult hij zich al niet meer op, behalve als ik een voor hem moeilijke oefening zoals travers in die arbeidshouding vraag, dus ik hou het simpel in de arbeidshouding (vooral veel voltes en gewoon rechtuit, hoogstens beetje wijken), maar hij wisselt constant tussen reiken naar het bit en net niet reiken naar het bit. Leg ik zijn hals dan weer helemaal uit naar de stretch dan is het meteen goed. Hoe dan ook: hij volgt mijn hand direct naar beneden. Maar nu wordt het tijd om juist te werken aan een iets hoger frame (en dat frame is nog niet hoog, maar wel hoger dan die hele diepe stretch die hij kan).