Simpelman schreef:Ik zou zeggen, wanneer je het gevoel hebt dat je instructeur "niet zo goed is", geloof jezelf dan maar.
Je kunt beter géén les hebben dan slecht, dat is beter voor je paard.

Zelfde met dressuur, beter geen dressuur, dan slechte dressuur..
Qua les, ben ik heel erg van verschillende lesgevers en clinics. Ik heb het opgegeven om een lesgever te willen vinden die 100% voldoet aan mijn ideeën

Ik heb zelf een heel goed plaatje in m'n hoofd hoe ik het wil hebben, dan kan ik daar iemand bij zoeken die een mooi puzzelstukje heeft, die ik (op dat moment) nodig heb.
Ik heb specifiek iemand voor zit en specifiek iemand voor dressuur (vanuit horsemanship) en verder ga ik graag naar clinics van verschillende mensen. Dit jaar bijv. Pat en Linda Parelli, Uta Graf, Christoph Hess, instructeurs van Philippe Karl. Helaas heb ik Manolo Mendez gemist

Ik ken trouwens super goede "rechtrichters", zit ook heel veel verschil tussen academisch of Antoine de Both.
Ik ben zelf niet zo van het academische, maar over het algemeen denk ik dat veel mensen juist die basis prima van hen zou kunnen leren. Als je meer ontspanning wilt of vwnw wil leren longeren zonder hulpteugels, dat kunnen ze meestal prima.
Iemand vinden voor een goede basis, is het probleem niet zo. Die basis op een fijne manier verder brengen, daar zijn niet zo heel veel mensen goed in.