Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lillian__ schreef:Ik heb een paar maanden geleden van cuup en mij, inmiddels rijd ik hem niet meer en rij ik nu een ander paard. dit paard en ik worden opgeleid doormiddel van het Centered Riding idee. Nu vroeg ik mij af wat jullie ervan vonden.
De teugels hangen inderdaad nog in boogjes, we zijn eerst op deze manier bezig met kilometers maken
hier was ik iets heel raars met mijn handen aan het doen
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit was niet mijn beste dag (heb recentere foto's) normaal rij ik voor extra steun op m'n enkels met chaps. Die had ik dus nu niet om, rijden deed zeer,het wou allemaal niet helemaal.
Fennee schreef:Wat ik vooral nu doe is veel overgangen, zowel schijnovergangen als 'normale' overgangen. Vooral veel in draf omdat ze het daar het lastigst vindt. Ondertussen houd ik wel contact met de mond zodat ze haar rug niet kan wegdrukken. Het verschil in ruimte tussen voor- en achterbenen is te groot waardoor ze ook (lichtelijk) op de voorhand valt. Ik moet dus proberen haar achterhand nóg beter mee te krijgen, doormiddel van oa. overgangen. Tijdens het losrijden rijd ik lang en laag maar eenmaal aan het werk niet meer aangezien ze dan heel snel op haar voorhand valt. Ik moet er dus voor zorgen dat ze actief blijft en de achterhand goed en actief meekomt, tegelijkertijd opvangen van voren omdat ze anders te voorwaarts gaat en haar rug wegdrukt.
We hebben nog een lange weg te gaan maar ik voel zelf wel verschil!
Fennee schreef:Het probleem is nu nog dat ze zodra ik haar vraag haar achterhand mee te nemen dat ze zelf al opgericht gaat lopen, zodra ik haar dan weer lager wil instellen duikt ze gelijk naar beneden en verslechterd het alleen maar. Ik laat haar nu dus eerst opgericht zodat ik me alleen hoef te richten op de achterhand, zodra dat goed is vraag ik haar weer lager. Ze is nog jong dus ik wil niet teveel in een keer vragen van haar, stapje voor stapje is voor haar het fijnste dus dan maar wat langer bezig i.p.v. alles tegelijk en een pony die zich vastzet omdat ze teveel in een keer moet doen en het niet snapt/moeilijk vind.
Fennee schreef:Ze wordt volgende maand inderdaad pas 5 jaar.Daarom wil ik niet te veel tegelijk vragen maar wat ik vraag wil ik wel goed vragen.
Ik ga nu gewoon door zoals ik bezig ben (anders snapt zij het ook niet meer als ik steeds een andere methode ga gebruiken.) Maar dan met kleine aanpassingen, dus iets lager instellen (maar niet te laag) en vooral zorgen dat die achterhand meekomt i.p.v. dat ie maar wat mee bungelt en ze op haar voorhand valt.
Maar we gaan dus nóg meer (schijn)overgangen maken en veel schakelen in tempo, dan moet ze haar achterhand wel meenemen aangezien ze anders de oefening (niet goed) kan uitvoeren. Want ze is wel heel werkwillig en ijverig dus het komt vast wel goed!
Fennee schreef:Ik bedoel dat wanneer ik haar lager instel ze op haar voorhand valt, niet meer actief is en dan de achterhand niet goed meeneemt. Ze moet dus wat meer dragen voordat ze haar achterhand goed meeneemt. Maar dit zijn waarschijnlijk problemen die komen doordat ik heel snel naar voren ga zitten als ik haar laag instel, daardoor valt zij op haar voorhand. Ik laat haar nu dus iets meer dragen zodat ik rechtop zit, haar niet naar beneden kan drukken en daardoor haar niet in de weg zit om haar achterhand mee te nemen!
Uitleggen d.m.v. typen is niet mijn sterkste punt haha.