[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:31

Je wilt dat het paard ten aller tijde de hand volgt, ook om bijvoorbeeld uit te schuiven, om lengte te krijgen bijvoorbeeld of stelling te kunnen vragen. Dus contact houden is heel belangrijk, ook om voor een groen paard vertrouwen te krijgen in de ruiterhand en de ruiterhand te durven opzoeken.
Je ziet nu ook dat je paard zich opdrukt vanuit de onderhals, op de eerste foto beter te zien dan de tweede. Wat er dan ook vaak gebeurd is dan paarden het lijf vast gaan houden en niet lekker ontspannen willen draven, ze blijven wat tegen je been en ipv voorwaarts te gaan drukken ze zich nog meer op(ik heb het idee dat dit paard dat ook heel erg doet, gezien de spanning in het hoofd, oren te ver terug, venijnig bijten met de tanden). Contact aannemen is dus voor mij heel belangrijk, omdat je paard dus de hand moet leren volgen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:32

Joolien, ook ik krijg les op de manier van Centered Riding en de eerste maanden gaat het eigenlijk alleen om je eigen zit en houding. Daarbij mag het paard in het begin eigenlijk zo lopen als hij wil, in de houding die voor hem t fijnst is. Waar en ik welk tempo is wel aan de ruiter. Tuurlijk zoek je voor het paard ook een ontspannen manier van lopen, maar idd zoals Lillian aangeeft, vooral met de buitenteugel. Ik heb altijd geleerd dat je buitenteugel de rem en het stuur is (in combinatie met je lichaam natuurlijk) en de binnenteugel de stelling bepaald.
Als na een tijd je eigen houding en zit optimaal is, gaat de focus naar het paard. Ik ben geen expert in Centered Riding, maar volgens mij is de gedachte erachter dat eerst je eigen houding optimaal moet zijn, zodat alle hulpen die je aan je paard geeft bewust zijn. Niet dat je onbewust een tegenstrijdige hulp geeft.
Dus zoals Lillian al zegt, ze is nu kilometers aan t maken om dr eigen houding te verbeteren en daarna kan ze het paard helpen om zo fijn mogelijk te lopen.

@ Lillian: Ik vind het er vriendelijk uitzien, alleen vind ik je onderbeen te ver naar achter. Dit kan natuurlijk te maken hebben met dat je geen chaps aan hebt.
Ook zou het paard wat meer ontspannen kunnen lopen. Bij mijn paard werkt t soms dat als ik duidelijk contact heb op de buitenteugel, om deze dan mee te geven. Als het goed is volgt het paard dan je hand en loopt hij net wat lager met zijn hoofd, maakt hij zijn bovenlijn wat langer en kan hij beter ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:35

Ja dat snap ik wel, maar wat is er zo'n groot verschil om contant aan te nemen met de mond? Dat is voor je houding niks anders, alleen gaat de teugel wat korter :)
Centered riding is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van het paard. En daar bedoel ik mee, stel dat Lilian een half jaar alleen maar bezig gaat met cr, en het paard loopt een half jaar met een opgedrukte onderhals en een weggedrukte rug, dan schiet dat ook niks op natuurlijk. Houding is heel belangrijk, maar het paard mag er niet onder lijden.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:28

Als je nog niet stabiel zit, kan het contact met de mond ook niet constant zijn :)
Ben het wel met je eens dat CR niet ten koste moet gaan van het paard. Maar denk dat ze door de buitenteugel op het juiste moment mee te geven al een grote verandering in de houding van het paard kan bereiken. Dus ipv de binnenteugel te verkorten, de buitenteugel juist iets verlengen.
En foto's blijven natuurlijk moment opnames. Misschien was dit net een stukje dat ze iets wilde versnellen en het paard de verkeerde reactie gaf ;) Filmpjes vind ik altijd een eerlijker beeld geven.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:14

Dankje belmera, ik snap wat jolien bedoelt vind het alleen lastig om uitleg te geven. Er is wel een filmpje van het rijden, ik vond dat ik mijn benen heel erg bewoog de eigenaar vond dit meevallen, m'n benen deinde mee met de beweging van het het paard. Ik ben inderdaad nog bezig met kilometers maken, maan loopt nu in deze houding het meest ontspannen en het klopt dat mijn houding nog niet helemaal stabiel is (er komt een zitles op het moment dat de eigenaar helemaal is gerevalideerd van haar operatie)
Er zijn wel betere foto's, die moet ik dan even van mijn telefoon afhalen.\

Edit: ik voeg nog even een stukje toe: inmiddels zijn we wel zover dat ik met alleen mijn zit armani's tempo helemaal kan regelen op enkel mijn zit. Het is nog laaaaang niet perfect, maar we komen er wel

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:40

Lillian__ schreef:
Ik heb een paar maanden geleden van cuup en mij, inmiddels rijd ik hem niet meer en rij ik nu een ander paard. dit paard en ik worden opgeleid doormiddel van het Centered Riding idee. Nu vroeg ik mij af wat jullie ervan vonden.
De teugels hangen inderdaad nog in boogjes, we zijn eerst op deze manier bezig met kilometers maken
hier was ik iets heel raars met mijn handen aan het doen
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit was niet mijn beste dag (heb recentere foto's) normaal rij ik voor extra steun op m'n enkels met chaps. Die had ik dus nu niet om, rijden deed zeer,het wou allemaal niet helemaal.

ziet er goed uit alleen denk aan je hakken laag;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:18

Ik heb een jaar geleden hier al eens gepost, toen met deze foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MGP3WIVK.jpg

De (terechte) feedback van zowel mezelf als de mensen hier was dat het een vrij bedrieglijk plaatje was: op het eerste gezicht lijkt het aardig maar daarna valt de spanning en het feit dat paard van het achterbeen af en de rug vastzet op. Was veel werk aan de winkel dus :Y)

Nu een jaartje (waarvan plm 5 maanden daadwerkelijk "trainen" en een heleboel zadelperikelen) begint er vooruitgang in te zitten :)
Filmpje (van simpel wat voltewerk en overgangen, we zijn nu plm een maand echt weer aan het rijden na een fikse blessure, is ook de eerste serieuze werkgalop weer):

Mijn eigen opmerkingen: beeld is een heel stuk meer ontspannen (blij paard!) terwijl paard wél netjes aan het werk is *\o/* Het contact voelt fijn en ze laat zich goed bewerken, fijne regelmaat en ruimte in de gangen zonder hectisch te lopen pootjeszwaaien.
Het mag vanaf hier nog wat meer van achter naar voor, om meer op de achterhand te krijgen.Het is nog een beetje vrijblijvend zo te zien. Veel overgangen/schijn-overgangen dus. Daarnaast mag ze nog wat soepeler, dus veel buien, rechtstellen, contrastelling etc. Ik zelf zit erop als Charlie Chaplin en duw haar op de voorhand met mijn zit :+ Benen lang, binnenkant bovenbeen ontspannen (dus meer gaan "zitten"), schouders terug en buikspieren aanspannen. Bekken kantelen, maar dat lukt me helaas in dit VZH niet zonder de boel op spanning te zetten. Helaas past ons dressuurzadel niet meer, dus tijdelijk even met VZH-boscrosszadel. Geen excuus, maar wel een puntje :Y)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 09:26

Heb nog een puntje, ziet er allemaal heel ontspannen uit, maar zou graag meer lengte in de hals zien.
Vind haar nog te veel 'opkroppen' voor iets waar je eigenlijk nog niet zo heel lang mee bezig bent.
Eerst lekker over de rug gaan rijden, meer uitschuiven in de hals, en daar van achter naar voren gaan werken, voor je haar echt oppakt aan de voorkant, en daar wat meer oprichting gaat vragen.

Verder om meer te beoordelen vind ik het filmpje wat te onduidelijk.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:24

Ik vind het al een stuk beter. Er mag inderdaad iets meer lengte in de hals voor zover ik kan zien, het filmpje is helaas onduidelijk.

------

Ook ik heb weer aan jullie tips gewerkt, ze veranderd daardoor ook haar halshouding maar dat is (vind ik) positief.

Helaas is deze foto net gemaakt toen ik naar haar halshouding keek (ik moet van instructrice om de zoveel rondjes even kijken omdat we het beide nog lastig vinden). Maar desondanks vind ik Julia wel fijn lopen, de achterhand mag nog meer mee maar dit is van een week oefenen dus ik ben al zeer tevreden met het verschil! :j

Afbeelding

Meer foto's (van dezelfde training) staan in het topic die in mijn OS staat.
Laatst bijgewerkt door Fennee op 02-06-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:27

Ik denk dat je vooral eerst aan het achterbeen moet werken.
Veel, heeeeeel veel schakelen en schijnovergangen enz enz. Wat voor verschil zie je in haar benen?
Enz enz, voordat ik verder ga, wil ik eerst kijken of je het zelf weet. (dat is tenslotte ook waar het topic eigenlijk om draait, kijken wat je zelf al weet, en leren)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:34

Wat ik vooral nu doe is veel overgangen, zowel schijnovergangen als 'normale' overgangen. Vooral veel in draf omdat ze het daar het lastigst vindt. Ondertussen houd ik wel contact met de mond zodat ze haar rug niet kan wegdrukken. Het verschil in ruimte tussen voor- en achterbenen is te groot waardoor ze ook (lichtelijk) op de voorhand valt. Ik moet dus proberen haar achterhand nóg beter mee te krijgen, doormiddel van oa. overgangen. Tijdens het losrijden rijd ik lang en laag maar eenmaal aan het werk niet meer aangezien ze dan heel snel op haar voorhand valt. Ik moet er dus voor zorgen dat ze actief blijft en de achterhand goed en actief meekomt, tegelijkertijd opvangen van voren omdat ze anders te voorwaarts gaat en haar rug wegdrukt.
We hebben nog een lange weg te gaan maar ik voel zelf wel verschil!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:39

Fennee schreef:
Wat ik vooral nu doe is veel overgangen, zowel schijnovergangen als 'normale' overgangen. Vooral veel in draf omdat ze het daar het lastigst vindt. Ondertussen houd ik wel contact met de mond zodat ze haar rug niet kan wegdrukken. Het verschil in ruimte tussen voor- en achterbenen is te groot waardoor ze ook (lichtelijk) op de voorhand valt. Ik moet dus proberen haar achterhand nóg beter mee te krijgen, doormiddel van oa. overgangen. Tijdens het losrijden rijd ik lang en laag maar eenmaal aan het werk niet meer aangezien ze dan heel snel op haar voorhand valt. Ik moet er dus voor zorgen dat ze actief blijft en de achterhand goed en actief meekomt, tegelijkertijd opvangen van voren omdat ze anders te voorwaarts gaat en haar rug wegdrukt.
We hebben nog een lange weg te gaan maar ik voel zelf wel verschil!

Je zegt idd precies wat ik opmerkte. Haar motor zit voor, en niet achter.
Even dikgedrukte; Ik zou terug gaan naar lang en laag. Je hebt haar nu hoger lopen, maar met een verkeerde redden (hoe zeg ik dat goed..?)
Oke, ik zou dus terug gaan naar lang en laag, en daar gaan schakelen. Achterkant aan het werk zetten, zodat ze daar je hand op zoekt. Pas als je dat voor elkaar hebt, richt je wat meer op. Dan zal ze achter haar pas verruimen, en meer onder het lichaam komen, en zal ze van de voorhand af komen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:46

Het probleem is nu nog dat ze zodra ik haar vraag haar achterhand mee te nemen dat ze zelf al opgericht gaat lopen, zodra ik haar dan weer lager wil instellen duikt ze gelijk naar beneden en verslechterd het alleen maar. Ik laat haar nu dus eerst opgericht zodat ik me alleen hoef te richten op de achterhand, zodra dat goed is vraag ik haar weer lager. Ze is nog jong dus ik wil niet teveel in een keer vragen van haar, stapje voor stapje is voor haar het fijnste dus dan maar wat langer bezig i.p.v. alles tegelijk en een pony die zich vastzet omdat ze teveel in een keer moet doen en het niet snapt/moeilijk vind. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:50

Fennee schreef:
Het probleem is nu nog dat ze zodra ik haar vraag haar achterhand mee te nemen dat ze zelf al opgericht gaat lopen, zodra ik haar dan weer lager wil instellen duikt ze gelijk naar beneden en verslechterd het alleen maar. Ik laat haar nu dus eerst opgericht zodat ik me alleen hoef te richten op de achterhand, zodra dat goed is vraag ik haar weer lager. Ze is nog jong dus ik wil niet teveel in een keer vragen van haar, stapje voor stapje is voor haar het fijnste dus dan maar wat langer bezig i.p.v. alles tegelijk en een pony die zich vastzet omdat ze teveel in een keer moet doen en het niet snapt/moeilijk vind. :j

Dat is ook hartstikke logisch en imo geen enkel probleem. Paard kan onmogelijk met het hoofd omlaag en gewicht op het achterbeen nemen, zo flexibel is de ruggegraat simpelweg niet! Wat wel kan is leren om in het vwnw in horizontale balans te lopen en dat is ook belangrijk om aan te werken. Ik vind het echter juist goed dat je afwisselt, wat lager ingesteld losrijden en daarin proberen ze zo fijn mogelijk naar je hand toe te rijden en daarna in een wat hogere (let op, 'wat hoger' dus niet ineens helemaal oprichten) houding je paard leren in de overgangen te blijven dragen, het bekken te kantelen en te gaan zitten. Naarmate ze sterker worden, worden ze steeds lichter in de hand en krijg je uiteindelijk echt oprichting.

Verwachten dat je paard leert te dragen van achter en gaat zitten in een lage halshouding, is echt niet realistisch en ook niet eerlijk. Werken aan activiteit kan prima in vwnw, aan gedragenheid niet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:51

Dat is logisch want ze gaat dan van achter naar voren lopen. Daar kan je haar dan gaan oppakken, als ze de achterhand gaat gebruiken. :j Wbt het lager instellen als ze de achterhand gebruikt, en op daardoor op de voorhand vallen, probeer haar steeds even uit te schuiven en weer normaal. Speel daar een beetje in.

Is ze nog 4 zoals in je profiel? Doe dan lekker rustig aan. Idd niet te veel willen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:58

Ze wordt volgende maand inderdaad pas 5 jaar. :j Daarom wil ik niet te veel tegelijk vragen maar wat ik vraag wil ik wel goed vragen.

Ik ga nu gewoon door zoals ik bezig ben (anders snapt zij het ook niet meer als ik steeds een andere methode ga gebruiken.) Maar dan met kleine aanpassingen, dus iets lager instellen (maar niet te laag) en vooral zorgen dat die achterhand meekomt i.p.v. dat ie maar wat mee bungelt en ze op haar voorhand valt.
Maar we gaan dus nóg meer (schijn)overgangen maken en veel schakelen in tempo, dan moet ze haar achterhand wel meenemen aangezien ze anders de oefening (niet goed) kan uitvoeren. Want ze is wel heel werkwillig en ijverig dus het komt vast wel goed! :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:13

Even een opmerking nav het opkroppen op mijn filmpje: ze wordt af en toe wat te rond van voren, maar aangezien de halsspier voor de schoft wel netjes losgelaten wordt en ze dan niet achter mijn hand kruipt vind ik dat niet erg. Ze volgt nl wel fijn de hand als ze nog meer ruimte krijgt, maar ze heeft de kracht nog niet om daar te (blijven) dragen van achteren dus dat moet in kleine stukjes opgebouwd gaan worden :) *edit: ben het helemaal eens met 0000, maar die zegt het beter :P

Juist door het meer op de achterhand zetten (overgangen, schijnovergangen) zal ze meer kunnen gaan dragen en daardoor de neus meer op de loodlijn komen. Dat heeft nog niks te maken met oprichting, maar vooral met aanleuning en activiteit -> draagkracht ontwikkelen.
Daarbij is wat wisselen in hoofd-halshouding inderdaad belangrijk (we pakken regelmatig stukjes halsstrekken mee bijv), maar om haar nu puur en alleen lengte te gaan geven om die neus maar naar voren te krijgen is niet de bedoeling. Dan kukelt ze nl op de voorhand, en komen we terug in exact het stukje wat hierboven door Fennee besproken wordt mbt haar pony. Het beeld zoals zij laat zien op de foto herken ik ook heel erg van een paar maanden terug bij ons, en toen was ook dat zodra ze opgepakt worden de motor uitgaat.
Oplossing: korte kleine overgangen en wel op licht contact houden met je hand vóór, zodra de kracht er vanachter bij komt komt ook die lengte wel weer. Niet zo blind staren op die hoofd-halshouding, zolang ze de rug loslaten en er een fijn contact is is het goed al lopen ze er wat voor/achter.
Wel héél belangrijk om dan dus je hand niet vast te zetten in dat contact, waar geen ruimte voor is kunnen ze ook geen ruimte nemen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:23

Fennee schreef:
Ze wordt volgende maand inderdaad pas 5 jaar. :j Daarom wil ik niet te veel tegelijk vragen maar wat ik vraag wil ik wel goed vragen.

Ik ga nu gewoon door zoals ik bezig ben (anders snapt zij het ook niet meer als ik steeds een andere methode ga gebruiken.) Maar dan met kleine aanpassingen, dus iets lager instellen (maar niet te laag) en vooral zorgen dat die achterhand meekomt i.p.v. dat ie maar wat mee bungelt en ze op haar voorhand valt.
Maar we gaan dus nóg meer (schijn)overgangen maken en veel schakelen in tempo, dan moet ze haar achterhand wel meenemen aangezien ze anders de oefening (niet goed) kan uitvoeren. Want ze is wel heel werkwillig en ijverig dus het komt vast wel goed! :)

Ik heb echt het idee dat jij twee dingen door elkaar haalt, namelijk activiteit en draagkracht. Het 'erachteraan bungelen' waarmee je (denk ik) bedoelt dat ze gewoon een te kleine pas maakt met het achterbeen, het achterbeen niet voldoende naar voren wordt gebracht en ze dus niet actief genoeg is, is iets volledig anders dan het 'op de voorhand vallen' in de zin van het gewicht op de voorhand nemen. Paard kan prima actief zijn en toch op de voorhand vallen. Ik zie op je laatste foto een hartstikke ruime beweging van een paard dat erg veel kracht mist. Daar ga je op een heel andere manier mee aan de slag (als dit tenminste representatief is voor hoe ze meestal loopt) dan wanneer ze simpelweg niet actief is.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:34

Ik bedoel dat wanneer ik haar lager instel ze op haar voorhand valt, niet meer actief is en dan de achterhand niet goed meeneemt. Ze moet dus wat meer dragen voordat ze haar achterhand goed meeneemt. Maar dit zijn waarschijnlijk problemen die komen doordat ik heel snel naar voren ga zitten als ik haar laag instel, daardoor valt zij op haar voorhand. Ik laat haar nu dus iets meer dragen zodat ik rechtop zit, haar niet naar beneden kan drukken en daardoor haar niet in de weg zit om haar achterhand mee te nemen!
Uitleggen d.m.v. typen is niet mijn sterkste punt haha.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:37

Fennee schreef:
Ik bedoel dat wanneer ik haar lager instel ze op haar voorhand valt, niet meer actief is en dan de achterhand niet goed meeneemt. Ze moet dus wat meer dragen voordat ze haar achterhand goed meeneemt. Maar dit zijn waarschijnlijk problemen die komen doordat ik heel snel naar voren ga zitten als ik haar laag instel, daardoor valt zij op haar voorhand. Ik laat haar nu dus iets meer dragen zodat ik rechtop zit, haar niet naar beneden kan drukken en daardoor haar niet in de weg zit om haar achterhand mee te nemen!
Uitleggen d.m.v. typen is niet mijn sterkste punt haha.

Ok, een combinatie van dus. Misschien leuk om te proberen om haar eens niet in een keer laag in te stellen, maar vanuit de houding die je op de foto ziet bijvoorbeeld eens eerst een paar cm naar beneden te laten zakken, daarin wat schakelen en wachten tot ze weer helemaal loslaat en actief blijft en dan weer een stukje uitschuiven bijvoorbeeld. Het kan namelijk ook simpelweg zo zijn dat als jij ze te snel laat zakken, ze haar balans verliest en dat niet meer gecompenseerd krijgt. Door het even in stukjes op te delen maak je het haar wat makkelijker.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:42

Ik zou haar niet nog meer oppakken dan op de foto. Dan gaat ze door de oprichting haar rug wegdrukken. Zo houden qua hoofdhalshouding, eventueel wat schakelen met halsstrekken. En lekker schakelen met tempowisselingen, schijnovergangen enzovoorts :)
Als je dr losgooit, helemaal zonder zadel en ruiter, loopt ze dan ook op de voorhand zoals ze nu doet? Misschien ook interessant om te kijken. Als dat niet zo is zou je misschien doormiddel van grondwerk ook de achterhand sterker kunnen maken. Doe je wel eens iets van grondwerk?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:03

Ik longeer minimaal 1x per week. Met losgooien beweegt ze überhaupt niet veel aangezien ze 24/7 buiten komt met inloopstal en dus niet perse hoeft te rondrennen om haar energie kwijt te kunnen.

Hals strekken is inderdaad iets wat we wel vaker kunnen meenemen, we doen het altijd maar we kunnen daarin inderdaad wat meer dingen meepakken. :)

Iedereen hartstikke bedankt voor de tips! :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:32

Ik hoor vaak het advies dat een paard langer en lager gereden moet worden als het paard al compleet op de voorhand valt. Ik zou dat juist niet doen. hoe kan het paard nou beter ondertreden als het compleet uit elkaar valt? dan jaag je hem alleen nog maar meer op de voorhand. zeker met een jong paard zou ik in eerste instantie gewoon proberen in horizontaal evenwicht te rijden en tussendoor af en toe een paar passen de hand meegeven om te controleren of je goed bezig bent en even te stretchen. Volgens mij is correct lang en laag rijden juist heel moeilijk voor een paard.
@ fennee je paard is nog een beetje overbouwd of niet? dat vertekent al erg en de foto is ook nog een beetje scheef. Je draait wel wat vreemd in met je heup, daardoor blokkeert ze een beetje in haar buiging lijkt. Probeer dus recht boven je paard te blijven zitten.
schuift het zadel wat naar voren of ligt het altijd zo? Het ligt nu op de schouder, dat duwt haar ook wat meer de grond in.
Verder denk ik dat je best goed bezig bent. Lekker overgangen rijden en probeer het simpel en klein te houden met een jong paard. Kleine stukjes voorwaartser en meer terug en kleine stukjes wat langer in de halshouding dan weer terug naar normaal en soms ietsje meer weerstand bieden. De extremen komen later wel: neus netjes op kniehoogte met halsstrekken en de oprichting netjes op de achterhand.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:08

Hoi,

Lang getwijfeld of ik hier om een mening zou vragen, maar ik zou toch graag eens willen weten hoe je kan zien of een paard op de voorhand loopt. Z'n rug correct gebruikt, in de juiste aanleuning loopt. Ik heb wel eens op internet voorbeeldjes opgezocht en dat op foto's van mijn rijden los gelaten, maar kom er dan nog niet helemaal uit.
De eerste foto's zijn van heel recent, en de bewerkte foto's van een jaar geleden. Ben eigenlijk pas sinds 1 maand weer wat fanatieker aan het rijden dus hij is eigenlijk veel te ruim in conditie, daarbij is hij wel wat spier kwijt aangezien hij toch bijna een half jaar zo goed als stil gestaan heeft.
Ik probeer zelf de foto's te beoordelen, maar als ik dat niet goed doe hoor ik dat graag. :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-XJSSPUCZ.jpg
Deze foto vind ik zelf wel netjes, wat me opviel is dat de lijn van m'n elleboog naar zijn mond niet helemaal recht is. Ook heeft hij iets zijn mond open, nou is het wel zo dat hij erg veel op het bit kauwt en er mee bezig is. Als hij dat doet is de verbinding ook niet stabiel, als ik hem dan wat mee voorwaarts laat gaan word dat beter.

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-4IEHTM3D.jpg
Deze foto laat zien denk ik dat hij erg op de voorhand galoppeert? Ook is mijn onderbeen te ver naar voor?

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-DQQAEILW.jpg
Weer een moment verder, nou zit ik heel erg achterin mn zadel, en m'n been draait raar weg.

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-GZHHC4IU.jpg
Draf moment, drukt hij iets z'n neusje eruit. Verder wel een mooi beeld wat ik eraan zie, mijn houding vind ik netjes. Hij is actief? Dat vind ik moeilijk te beoordelen
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-LMMLZXKW.jpg
Dit is een ronde verder, hij vind ik hem helemaal niet actief ogen? Ook lijkt m'n zadel wat achterover te vallen, of komt dat omdat ik erg achterop het zadel zit?

Deze foto's zijn dus van vorig jaar, hiermee heb ik geprobeerd te kijken of hij dus op de voorhand loopt of niet. Maar kon er uiteindelijk niet echt een duidelijke conclusie uit trekken. Het zijn natuurlijk moment opnamens, heb de beelden uit een filmpje gehaald. Want op het filmpje kan ik het helemaal niet beoordelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-7OW7TMKH.jpg
Afbeelding

Ik heb dit voorbeeld gebruikt op de bewerkte foto's:
http://www.permicavallo.nl/opdevoorhand.jpg

Ik wil heel graag leren van de foto's, ik sta open voor commentaar of verbeterpunten.
In m'n training ben ik nu vooral bezig met overgangen rijden, om het dus actief te krijgen. Ik heb dan zelf erg veel moeite om netjes stil te blijven zitten in de overgangen. Als ik ga doorzitten dan gaat dat beter, alleen heb ik het idee dat dat niet zo fijn is voor hem als ik dat continu doe.
De meeste foto's staan in een linkje omdat ze te groot waren om te tonen. Maar ik hoop dat er toch naar gekeken word :D

Ben benieuwd!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 22:16

Ik wil zo graag eens een poging wagen het je uit te leggen! Op m'n mobiel zijn de foto's niet goed te zien.. Maar weet wel dat ik er wat van kan zeggen! Binnen nu en een half uur! Hoop dat 'de rest' mij daar de kans voor wil geven, anders ga ik mijn verhaal aanpassen aan andere reacties... :=