Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:31

Sorry maar ik kom nu toch even uit de meelees modus. Het gaat nu al 5 pagina's over een weerstandbiedende hand, nageven, ophoudingen maken, pullen etc. Dit was dus wat de Professor bedoelde met de juiste termen gebruiken en daarmee helder communiceren. Jullie praten over hetzelfde en noemen het anders of jullie noemen het hetzelfde maar bedoelen iets heel anders, het gevolg is dat ik en met mij velen hier niets van leren en verward achterblijven. Dan de filmpjes, Hf promoot zichzelf en daarom is het voor haar geen probleem om filmpjes neer te zetten, voor mij totaal niet interessant omdat dit absoluut niet lijkt op de manier waarop ik denk dat er dressuurmatig gereden moet worden. 1 moeder post filmpjes van haar dochter waar ik alleen maar van kan zeggen; geweldige pony en een mooi meisje maar wat betreft de rijkunst heeft ze nog heel wat te leren, het lijkt nu meer op meeliften. Dan een filmpje van 13 jaar oud waarop nombrado meerdere malen het commentaar heeft gegeven dat zij hiervan geleerd heeft en tegenwoordig een totaal andere manier van rijden heeft en ons daar theoretisch in wil laten delen. Toch lijkt het nodig om haar dmv dit filmpje totaal af te branden terwijl ze zelf aangeeft dat dit een filmpje is hoe het niet moet. Ik denk dat het telkens vragen om filmpjes/foto's van instructeurs of andere bekende bokkers een negatieve invloed op dit topic heeft. Bokt is een forum waar je je anoniem kan bewegen en mede daardoor zijn er enkele bijzonder gekwalificeerde mensen die hun wijsheid en kunde met ons willen delen, dat zij ervoor kiezen om anoniem te blijven lijkt mij hun keuze die wij te respecteren hebben. Ik vind het jammer dat zowel de prof als murphy niet meer meedoen in dit topic, helaas missen we daardoor heel veel theoretische kennis die noodzakelijk is om de dressuurmatige africhting van het paard te verbeteren. Mijn kennis is absoluut onvoldoende om op niveau mee te praten maar ik probeer wel bij te leren en meer te begrijpen over de "klassieke" dressuur dus misschien kunnen jullie duidelijk zijn in jullie terminologie en stoppen met elkaar op foutjes of verkeerde begrippen af te branden. Verder vind ik het een fantastisch topic waar ik in ieder geval al veel van geleerd heb en ik hoop op nog veel discussieplezier!

loriene

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:53

Dan moet ik je helaas teleurstellen Miss Q!!!!
Meeliften doet mijn dochter zeer zeker niet.
Pony is gekocht op 2,5 jr leeftijd,is nu 6,5 jaar en Z2 dressuur.
Dochter heeft alles zelf gedaan,alles zelf geleerd en gereden.
Hoogtepunten meegemaakt maar zeker ook diepe dalen en toch altijd doorgezet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:03

@ MissQ

Het probleem met theoretische kennis is dat iedereen die theorie anders beoordeeld en toepast.

De weerstandbiedende hand wordt gebruikt bij paarden die zich vasthouden in nek en kaak om het paard dmv wijken voor druk te laten nageven.
De duur van het weerstand bieden door de ruiter is afhankelijk van het paard, zoals met alles ;)
Vaak is het probleem een harde ruiterhand.

Bij een halve ophouding is de tijdsduur van weerstand bieden heel kort, maar een fractie.
Het is ook geen probleem van een harde ruiterhand.

Wel hebben beide oplossingen dezelfde achtergrond; nl het vasthouden van kaak en nek.
Beide oplossingen moeten ook altijd in combinatie met drijvende hulpen gegeven worden.

Daarom is het belangrijk om theorie te combineren met praktijk en een goede instructeur.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:10

nombrado schreef:
Askja schreef:
Wat ik bedoel met juist gebruik boven- en onderlijn: een paard kan alleen een ruiter goed dragen als het zijn buikspieren (onderlijn) en hals-, rug- en achterhandspieren (bovenlijn) evenredig gebruikt, met een elastische aanspanning. Anders loopt het paard in twee stukken waar de ruiter ahw tussenin zit - niet gewenst dus. Dit aanspannen is als een boog die de ruiter door het variëren van de teugellengte kan 'opbollen' of meer kan stretchen. De energie voor het opspannen van de boog komt vanuit het ondertredende achterbeen. Niet alleen losheid dus, maar ook veerkrachtige aanspanning. Zo ontwikkelt het paard een draagkrachtige rug.

Nee, ik zie het anders
het draagvermogen van een paard om een ruiter (overigens maar 12% van zijn totale gewicht, vergelijkbaar dus met een rugzakje die jij draagt van 6 kilo ongeveer) te dragen gebeurd vanuit de achterhand, bekken gebied
op het moment dat je een paard zijn buikspieren gaat trainen om de ruiter te dragen trek je het paard uit zijn fundament (eigen skelet en balans) en moet je dit weer compenseren met handgebruik.
een rug hoort niet op te bollen...nooit, dat is echt niet goed voor de beweging en skelet.
wij lopen zelf ook niet met bolle rug, maar recht en in ons eigen fundament
met of zonder rugzak.
de rug(spier) kan je niet trainen. Dat is en blijft een bewegingsspier.

12%?? Dan moeten er heel veel ruiters flink afvallen denk ik... dan ben ik met mijn 65 kilo en 1.72m al te zwaar voor mijn paard van 1.60m en 500 kilo? Vind het wel erg krap..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:30

Miss Q, vond jij de discussie toen echt leuker? Toen er gemierenneukt werd over het feit dat iemand 'galopswissel' ipv 'changement' zei? Is dat in jouw ogen een rijtechnische discussie?
Ik zie hier niemand ergens de termen in twijfel trekken, enkel welke nuance iemand erin ziet. En dat is met de buitenspelval in het voetbal net zo. Niemand trekt de term in kwestie, maar de ene zal roepen dat het buitenspel was terwijl de andere dit ontkent.
Laat deze discussie alsjeblieft niet weer verzanden in een taalkwestie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:33

Citaat:
Een paard kan dus ook enorm overstappen omdat hij minimaal het voorbeen wegzet.

Is dat niet gewoon een taktfout?
Wat me nogal eens opvalt bij dressuurpaarden in stap is dat ze best vaak lateraal stappen. Dan zie je dat verschil in paslengte tussen voorbeen en achterbeen dus optreden. Soms is het zo extreem dat ik als gangenpaardenruiter denk: volgens mij kun je zo aantölten (nouja, schweinepassen dan ;) ). Mijn instructrice (rijdt zowel IJslanders als dressuurpaarden) zegt dat dit een gevolg is van te veel handgebruik waardoor het paard te kort wordt in de hals en daardoor voor te weinig paslengte maakt. Ik vind dat laterale stappen bij grote paarden een interessant fenomeen, omdat ik veel IJslanders ken die juist heel groot en toch taktmatig stappen. Dit terwijl de takt bij een IJslander vanwege de extra gangen in de basisgangen behoorlijk kwetsbaar is. Een taktmatige stap vind ik een eerste graadmeter van ontspanning, ik werk ook heel veel in stap met mijn paarden. Ik ben benieuwd naar de visie van jullie 'grotepaardenruiters' op dat lateraal stappen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:39

loriene schreef:

Miss Q:
Je moet een meisje van 16-18 jaar ook niet vergelijken met een volwassen ruiter met wel 20 of 30 jaar (professionele) ervaring. Knap hoor van je dochter, Loriene. Van iedere pony of paard leert zij en de ervaring neemt zij weer mee naar het volgende paard. Het kan alleen maar beter worden.

Gini,
Ik sluit mij verder bij jou aan. :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:40

@Vur: bedankt voor het filmpje (van inmiddels tig pagina's geleden, pff wat gaat het snel). Ik zie heel mooi dat de ruiter bij het terugkomen na de middendraf even weerstand bied als het paard ietwat 'omhoog' wil komen. Jij noemt dat een nagevende hand, ik noem dat weerstand bieden en weer nageven. Bij het werk aan de lange lijnen, zie ik een paard wat ietsje achter de loodlijn komt. Voor mij geen doodzonde, voor andere misschien wel. Maar wat ik in dit filmpje zie, is voor mij weerstand bieden en op het juiste moment weer nageven. Misschien zitten we wel meer op een lijn dan je zou denken?

Loraine: ik zie op het filmpje van je dochter een paard wat spanning opbouwt (aanleuning niet constant, staart). En niet zo gek, met die entourage en mss wat spanning van haar. Ok, ze kan het nog niet perfect laten afvloeien die spanning, maar wat wil je, jonge meid in zo'n omgeving? Ik hou niet van fouten kijken, maar kijk naar het positieve. Voor het zelfde geld bouwt die spanning op en op, totdat je helemaal niet meer aan rijden toekomt. Juist dat leren omgaan met spanning (van jezelf en van je paard) en dat weer kunnen afvloeien, is voor mij leren paardrijden. Ben het dan ook absoluut niet eens met eerdere post, dat je dochter dit zelf veroorzaakt. Een paard kan door de omgeving spanning opbouwen, dat ze dat op haar leeftijd nog niet perfect kan laten afvloeien is toch geen crime? Ik vind dit een leuke combi en wat enorm knap van je dochter dat ze dit helemaal zelf heeft bereikt!

Nombrado: wel of geen filmpje van jezelf plaatsen, dat is jouw beslissing. Maar wat ik dan wel graag zou willen zien, is een filmpje waarop IEMAND(wie dan ook) een paard opleid (of een paard dat al verkeerd is gereden, weer oppakt) zonder teugelcontact, zonder begrenzen met de teugel, zonder ophouding... En dan niet een paard wat correct is opgeleid met behulp van teugel en wordt nagereden zonder. Ik zou het fantastisch vinden om dat te zien, want ik denk dat dit niet bestaat.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 05-02-13 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:46

Askja: mijn eerste paard liep snel in de telgang. Veel teugeldruk kon je niet hebben,want dan liep ze gelijk met haar kin op der borst. Ook deed ze het vooral aan de lange teugel en moest ik juist wat oefeningen gaan doen om haar weer correct te krijgen. Zij liep heel ruim. Ik kan mij dus niet vinden in de reactie van je instructeur.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:51

MissQ, wat eerder in dit topic gaf je aan dat je Murphy persoonlijk kent. Is het dan niet vele malen fijner om haar ervaring in de praktijk mee te maken en zo te leren ipv dit topic waar je je blijkbaar aan ergert?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:52

Askja: mijn paard neigt naar telgang in de stap, vanwege een overijverigheid. Mijn 'oplossing' was dus juist de ontspanning te zoeken. In het begin stapte ik eigenlijk alleen in, met een licht contact. Vrij snel daarna meteen werken in draf. Pas na bijvoorbeeld ook 20 minuten draven en galloperen, ging ik weer een stukje stappen met wat meer contact.
Vond dit best moeilijk hoor, je wil toch graag meteen die rust in de stap en je gaat dan veel te snel inwerken met je hand. Heb dus moeten 'leren' om eerst de rust in draf en galop te vinden en pas daarna stukken stap mee te pakken.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:54

Dank Electra en Tango.
We zijn ook met de pony daarheen gegaan om te kijken wat hij zou gaan doen en reageren.
Heb vantevoren ook gezegd:lekker gaan rijden en heeeeeel veel genieten.
Het is een jonge pony en moet nog veel ervaring opdoen om optimaal te kunnen presteren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:54

Askja: dat ben ik helemaal met je eens. Er wordt soms belabberd gestapt door de paarden en er wordt vaak geen aandacht aan besteedt. Vaak deed ik om de zoveel tijd alleen staptraining met de paarden die ik reed. Dan werkte ik een halfuur lang enkel in stap.
Wanneer ik dan gedaan had en terug naar de stal liep, heb ik vaak de opmerking moeten horen "hee, heb je al gedaan, maar je hebt toch niet gereden?" Ik weet niet voor wie ik het erger vond, de persoon in kwestie of diens paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:55

Askja schreef:
Citaat:
Een paard kan dus ook enorm overstappen omdat hij minimaal het voorbeen wegzet.

Is dat niet gewoon een taktfout?
Wat me nogal eens opvalt bij dressuurpaarden in stap is dat ze best vaak lateraal stappen. Dan zie je dat verschil in paslengte tussen voorbeen en achterbeen dus optreden. Soms is het zo extreem dat ik als gangenpaardenruiter denk: volgens mij kun je zo aantölten (nouja, schweinepassen dan ;) ). Mijn instructrice (rijdt zowel IJslanders als dressuurpaarden) zegt dat dit een gevolg is van te veel handgebruik waardoor het paard te kort wordt in de hals en daardoor voor te weinig paslengte maakt. Ik vind dat laterale stappen bij grote paarden een interessant fenomeen, omdat ik veel IJslanders ken die juist heel groot en toch taktmatig stappen. Dit terwijl de takt bij een IJslander vanwege de extra gangen in de basisgangen behoorlijk kwetsbaar is. Een taktmatige stap vind ik een eerste graadmeter van ontspanning, ik werk ook heel veel in stap met mijn paarden. Ik ben benieuwd naar de visie van jullie 'grotepaardenruiters' op dat lateraal stappen.

die paarden stuwen achter en trekken voor. Gewicht teveel op de voorhand
niet het gewicht verdeeld over 4 benen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:58

Tango1979 schreef:
Nombrado: wel of geen filmpje van jezelf plaatsen, dat is jouw beslissing. Maar wat ik dan wel graag zou willen zien, is een filmpje waarop IEMAND(wie dan ook) een paard opleid (of een paard dat al verkeerd is gereden, weer oppakt) zonder teugelcontact, zonder begrenzen met de teugel, zonder ophouding... En dan niet een paard wat correct is opgeleid met behulp van teugel en wordt nagereden zonder. Ik zou het fantastisch vinden om dat te zien, want ik denk dat dit niet bestaat.

sorry, aan zon filmpje kan ik je niet helpen
bovendien wordt het dan een serie :D van aantal uurtjes.
Als ik met dat soort dingen bezig ben, zit ik er echt niet aan te denken een film van te maken.
kben bewust bezig met het paard (en indirect met de eigenaar) niet met filmpjes die ik op bokt kan zetten :o

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:59

Superwoman, wat voor oefeningen deed je dan om het laterale eruit te krijgen?
Bij lateraal stappende IJslanders ligt de oplossing vaak juist wel in halslengte rijden en daarbij uiteraard letten op tempocontrole en ontspanning.
Gini, ik werk soms ook wel een halfuur in stap. Er wordt naar mijn idee inderdaad vaak weinig aandacht aan de stap besteed. In het land van herkomst van mijn poonies slaan ze de stap meestal maar helemaal over (ook bij -10 met paarden die net van stal komen :( )
Nombrado, wat is jouw oplossing bij een laterale stap?
Laatst bijgewerkt door Askja op 05-02-13 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:59

loriene schreef:

Met welke leeftijd is ze dan begonnen het dier in te rijden?
In spanje mag je pas vanaf 7 jaar in de hogere (M nivo) starten. Is dat hier niet zo dan?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:59

nombrado schreef:
Tango1979 schreef:

sorry, aan zon filmpje kan ik je niet helpen
bovendien wordt het dan een serie :D van aantal uurtjes.
Als ik met dat soort dingen bezig ben, zit ik er echt niet aan te denken een film van te maken.
kben bewust bezig met het paard (en indirect met de eigenaar) niet met filmpjes die ik op bokt kan zetten :o

Je kunt gewoon aan iemand vragen om het op te nemen met de camera.
Doen wij ook.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:01

nombrado schreef:
loriene schreef:

In spanje mag je pas vanaf 7 jaar in de hogere (M nivo) starten. Is dat hier niet zo dan?

Met 3,5 jaar begonnen.
Met 5 jaar mag je hier M starten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:03

Askja schreef:
Bij lateraal stappende IJslanders ligt de oplossing vaak juist wel in halslengte rijden en daarbij letten op tempocontrole en een ontspannen zit.
Gini, ik werk soms ook wel een halfuur in stap. Er wordt inderdaad vaak weinig aandacht aan de stap besteed. In het land van herkomst van mijn poonies slaan ze de stap meestal maar helemaal over (ook bij -10 met paarden die net van stal komen :( )

Ik heb een PRE getraind die dit deed. (leek wel een kameel :+ )
Het dier was slap achter en zich niet bewust van de achterhand
miste behoorlijk wat bespiering .
ik heb dit dier eerst los aan de longe gewerkt (aan halstertje) en langzaam tempo te leren stappen en draven .
Na ongeveer 2 weken erop, en ook in stap, laaaaaaaaaaaangzaam en neem van mij aan, in het begin komen ze echt in de knoei met de achterhand (geen balans)
wel moet je als ruiter heel stil kunnen zitten en meegaan in hun beweging, anders vallen ze zo om :D (beetje overdreven)
Galop laat ik bij deze dieren even zitten....die was trouwens bij dit paard super.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:06

loriene schreef:
Doen wij ook.

nee, dat wil ik niet. Ik doe het voor de paarden en diens eigenaren die erom vragen. Dat ga ik niet/nooit openbaar maken.

jij plaatst hier een filmpje van je dochter.
ik vraag me af of ze dit weet
zelf had ik niet graag een moeder gehad, die dit ongevraagd op bokt plaatst , discussieert en zich bemoeid met MIJN sport.

Laat het aub van je dochter zijn.!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:07

Askja schreef:
Bij lateraal stappende IJslanders ligt de oplossing vaak juist wel in halslengte rijden en daarbij uiteraard letten op tempocontrole en ontspanning.
Gini, ik werk soms ook wel een halfuur in stap. Er wordt naar mijn idee inderdaad vaak weinig aandacht aan de stap besteed. In het land van herkomst van mijn poonies slaan ze de stap meestal maar helemaal over (ook bij -10 met paarden die net van stal komen :( )

Zijgangen. Ze moest ook in een lager tempo gaan. Met lange teugel ging ze erg hard en daardoor viel ze in de telgang.

(btw,mijn paard was niet slap in de achterhand)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 05-02-13 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:09

Gini schreef:
Miss Q, vond jij de discussie toen echt leuker? Toen er gemierenneukt werd over het feit dat iemand 'galopswissel' ipv 'changement' zei? Is dat in jouw ogen een rijtechnische discussie?
Ik zie hier niemand ergens de termen in twijfel trekken, enkel welke nuance iemand erin ziet. En dat is met de buitenspelval in het voetbal net zo. Niemand trekt de term in kwestie, maar de ene zal roepen dat het buitenspel was terwijl de andere dit ontkent.
Laat deze discussie alsjeblieft niet weer verzanden in een taalkwestie.

Mee eens. Daar mag Miss Q anders over denken, het is echter niet zij die bepaalt hoe en wat wij schrijven. Verder vind ik er juist nu heel open en duidelijk over gesproken worden wie er met welke term wat bedoelt, wat de discussie in mijn ogen alleen maar meer inhoud geeft, ipv telkens alleen als woordenboek te dienen. Zie het genoemde voorbeeld van de galopwissel, wat een doodnormale term is die in proeven gebruikt wordt, en toch in verscheidene posts weer terugkwam om mensen op de vingers te tikken wegens vermeende verkeerde terminologie.
Verder zie ik me nergens reclame maken, ik plaats slechts filmpjes van mezelf omdat ik het niet bepaald netjes vind om die van anderen wel te bekritiseren en zelf niet met de billen bloot te gaan. Dat is in mijn ogen alleen maar een teken van zwakheid. Reclame maken heb ik gelukkkig niet nodig, klanten genoeg en werk genoeg, over de hele wereld. En daar ben ik alleen maar heel dankbaar voor, het geeft me veel voldoening dat ik zoveel mensen kan helpen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:10

nombrado schreef:
loriene schreef:

Vreemd, internationaal mag je op die leeftijd allang Prix st Georges starten en in Spanje pas M? Weet je dat zeker?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:11

nombrado schreef:
loriene schreef:
Doen wij ook.

nee, dat wil ik niet. Ik doe het voor de paarden en diens eigenaren die erom vragen. Dat ga ik niet/nooit openbaar maken.

jij plaatst hier een filmpje van je dochter.
ik vraag me af of ze dit weet
zelf had ik niet graag een moeder gehad, die dit ongevraagd op bokt plaatst , discussieert en zich bemoeid met MIJN sport.

Laat het aub van je dochter zijn.!

Volgens mij, heeft Loreine een aantal pagina's terug gezegd, dat zij in overleg met haar dochter de filmpjes heeft geplaatst. En misschien rijdt Loreine ook paard? Zit ze in de sport? Is ze jury of instructrice?
Wat een aannames!!