Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Askja schreef:Wat ik bedoel met juist gebruik boven- en onderlijn: een paard kan alleen een ruiter goed dragen als het zijn buikspieren (onderlijn) en hals-, rug- en achterhandspieren (bovenlijn) evenredig gebruikt, met een elastische aanspanning. Anders loopt het paard in twee stukken waar de ruiter ahw tussenin zit - niet gewenst dus. Dit aanspannen is als een boog die de ruiter door het variëren van de teugellengte kan 'opbollen' of meer kan stretchen. De energie voor het opspannen van de boog komt vanuit het ondertredende achterbeen. Niet alleen losheid dus, maar ook veerkrachtige aanspanning. Zo ontwikkelt het paard een draagkrachtige rug.
Nee, ik zie het anders
het draagvermogen van een paard om een ruiter (overigens maar 12% van zijn totale gewicht, vergelijkbaar dus met een rugzakje die jij draagt van 6 kilo ongeveer) te dragen gebeurd vanuit de achterhand, bekken gebied
op het moment dat je een paard zijn buikspieren gaat trainen om de ruiter te dragen trek je het paard uit zijn fundament (eigen skelet en balans) en moet je dit weer compenseren met handgebruik.
een rug hoort niet op te bollen...nooit, dat is echt niet goed voor de beweging en skelet.
wij lopen zelf ook niet met bolle rug, maar recht en in ons eigen fundament
met of zonder rugzak.
de rug(spier) kan je niet trainen. Dat is en blijft een bewegingsspier.
Citaat:Een paard kan dus ook enorm overstappen omdat hij minimaal het voorbeen wegzet.
loriene schreef:Dan moet ik je helaas teleurstellen Miss Q!!!!
Meeliften doet mijn dochter zeer zeker niet.
Pony is gekocht op 2,5 jr leeftijd,is nu 6,5 jaar en Z2 dressuur.
Dochter heeft alles zelf gedaan,alles zelf geleerd en gereden.
Hoogtepunten meegemaakt maar zeker ook diepe dalen en toch altijd doorgezet.
Askja schreef:Citaat:Een paard kan dus ook enorm overstappen omdat hij minimaal het voorbeen wegzet.
Is dat niet gewoon een taktfout?
Wat me nogal eens opvalt bij dressuurpaarden in stap is dat ze best vaak lateraal stappen. Dan zie je dat verschil in paslengte tussen voorbeen en achterbeen dus optreden. Soms is het zo extreem dat ik als gangenpaardenruiter denk: volgens mij kun je zo aantölten (nouja, schweinepassen dan). Mijn instructrice (rijdt zowel IJslanders als dressuurpaarden) zegt dat dit een gevolg is van te veel handgebruik waardoor het paard te kort wordt in de hals en daardoor voor te weinig paslengte maakt. Ik vind dat laterale stappen bij grote paarden een interessant fenomeen, omdat ik veel IJslanders ken die juist heel groot en toch taktmatig stappen. Dit terwijl de takt bij een IJslander vanwege de extra gangen in de basisgangen behoorlijk kwetsbaar is. Een taktmatige stap vind ik een eerste graadmeter van ontspanning, ik werk ook heel veel in stap met mijn paarden. Ik ben benieuwd naar de visie van jullie 'grotepaardenruiters' op dat lateraal stappen.
Tango1979 schreef:Nombrado: wel of geen filmpje van jezelf plaatsen, dat is jouw beslissing. Maar wat ik dan wel graag zou willen zien, is een filmpje waarop IEMAND(wie dan ook) een paard opleid (of een paard dat al verkeerd is gereden, weer oppakt) zonder teugelcontact, zonder begrenzen met de teugel, zonder ophouding... En dan niet een paard wat correct is opgeleid met behulp van teugel en wordt nagereden zonder. Ik zou het fantastisch vinden om dat te zien, want ik denk dat dit niet bestaat.
loriene schreef:Dan moet ik je helaas teleurstellen Miss Q!!!!
nombrado schreef:Tango1979 schreef:Nombrado: wel of geen filmpje van jezelf plaatsen, dat is jouw beslissing. Maar wat ik dan wel graag zou willen zien, is een filmpje waarop IEMAND(wie dan ook) een paard opleid (of een paard dat al verkeerd is gereden, weer oppakt) zonder teugelcontact, zonder begrenzen met de teugel, zonder ophouding... En dan niet een paard wat correct is opgeleid met behulp van teugel en wordt nagereden zonder. Ik zou het fantastisch vinden om dat te zien, want ik denk dat dit niet bestaat.
sorry, aan zon filmpje kan ik je niet helpen
bovendien wordt het dan een serievan aantal uurtjes.
Als ik met dat soort dingen bezig ben, zit ik er echt niet aan te denken een film van te maken.
kben bewust bezig met het paard (en indirect met de eigenaar) niet met filmpjes die ik op bokt kan zetten
nombrado schreef:loriene schreef:Dan moet ik je helaas teleurstellen Miss Q!!!!
Met welke leeftijd is ze dan begonnen het dier in te rijden?
In spanje mag je pas vanaf 7 jaar in de hogere (M nivo) starten. Is dat hier niet zo dan?
Askja schreef:Superwoman, wat voor oefeningen deed je dan om het laterale eruit te krijgen?
Bij lateraal stappende IJslanders ligt de oplossing vaak juist wel in halslengte rijden en daarbij letten op tempocontrole en een ontspannen zit.
Gini, ik werk soms ook wel een halfuur in stap. Er wordt inderdaad vaak weinig aandacht aan de stap besteed. In het land van herkomst van mijn poonies slaan ze de stap meestal maar helemaal over (ook bij -10 met paarden die net van stal komen)
Nombrado, wat is jouw oplossing bij een laterale stap?
loriene schreef:Je kunt gewoon aan iemand vragen om het op te nemen met de camera.
Doen wij ook.
Askja schreef:Superwoman, wat voor oefeningen deed je dan om het laterale eruit te krijgen?
Bij lateraal stappende IJslanders ligt de oplossing vaak juist wel in halslengte rijden en daarbij uiteraard letten op tempocontrole en ontspanning.
Gini, ik werk soms ook wel een halfuur in stap. Er wordt naar mijn idee inderdaad vaak weinig aandacht aan de stap besteed. In het land van herkomst van mijn poonies slaan ze de stap meestal maar helemaal over (ook bij -10 met paarden die net van stal komen)
Nombrado, wat is jouw oplossing bij een laterale stap?
Gini schreef:Miss Q, vond jij de discussie toen echt leuker? Toen er gemierenneukt werd over het feit dat iemand 'galopswissel' ipv 'changement' zei? Is dat in jouw ogen een rijtechnische discussie?
Ik zie hier niemand ergens de termen in twijfel trekken, enkel welke nuance iemand erin ziet. En dat is met de buitenspelval in het voetbal net zo. Niemand trekt de term in kwestie, maar de ene zal roepen dat het buitenspel was terwijl de andere dit ontkent.
Laat deze discussie alsjeblieft niet weer verzanden in een taalkwestie.
nombrado schreef:loriene schreef:Dan moet ik je helaas teleurstellen Miss Q!!!!
Met welke leeftijd is ze dan begonnen het dier in te rijden?
In spanje mag je pas vanaf 7 jaar in de hogere (M nivo) starten. Is dat hier niet zo dan?
nombrado schreef:loriene schreef:Je kunt gewoon aan iemand vragen om het op te nemen met de camera.
Doen wij ook.
nee, dat wil ik niet. Ik doe het voor de paarden en diens eigenaren die erom vragen. Dat ga ik niet/nooit openbaar maken.
jij plaatst hier een filmpje van je dochter.
ik vraag me af of ze dit weet
zelf had ik niet graag een moeder gehad, die dit ongevraagd op bokt plaatst , discussieert en zich bemoeid met MIJN sport.
Laat het aub van je dochter zijn.!