cherie78 schreef:Zit- en gewichtshulpen zijn dat andere hulpen?
Het kunnen "andere" hulpen worden
Dan zou ik daar graag uitleg over willen hebben, en die smilies kunt u gerust weg laten.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:cherie78 schreef:Zit- en gewichtshulpen zijn dat andere hulpen?
Het kunnen "andere" hulpen worden
Dan zou ik daar graag uitleg over willen hebben, en die smilies kunt u gerust weg laten.
Professor schreef:cherie78 schreef:De zit is in contact met het zadel, gewichtshulpen kunnen ook afkomstig zijn van het bovenlichaam van de ruiter.
Daar begrijpt niemand wat van, gewichtshulpen zijn de zithulpen, wat u schrijft is juist wat men nooit mag doen in de Klassieke Dressuur, met het bovenlichaam werken.
cherie78 schreef:Ik lees in bv Steinbrecht iets anders
Professor schreef:cherie78 schreef:Ik lees in bv Steinbrecht iets anders
Het is de laatste keer dat ik en uw onzin beantwoord, dat is knap, vooral die oude Duitse schrift te kunnen lezen en te begrijpen.
Dacht trouwens dat u alles uit uw "ervaring" en "aanvoelen" had.
Bovendien wil ik als laatste nog aan u vermelden dat Klassiek rijden de ruiters niet alleen hun zitvlak als contactpunt met het zadel betrachten, wanneer het daar op zou houden dan houd ook het rijden op.
Professor schreef:Moll schreef:denk datik met heffen /liften verkeerde woord keuze heb gemaakt en daar de miscominucatie begonnen is, echter denk ik dat het toch eens tijd word dat u richting NL afrijst om dit soort dingen te bespreken, met het paard er bij, makkelijker denk ik zelf, onder het genot van een bak koffie
Dat laatste neem ik graag aan, alleen moet ik dan de gelegenheid daarvoor vinden.
Maar het is juist intressant om u aan het denken en formuleren te zetten, dat vind ik juist het leukste in een discussie, niet alleen het gevoel voor het rijden ansich, maar in woorden aan te geven wat men werkelijk doet.
quadripes schreef:als je een paard vanaf het begin af aan Durchs Genick rijdt, kun je meteen al voelen of het zich ergens stijfhoudt of het de achterhand goed gebruikt. Je kunt dan het paard meteen loswerken en als dat in de stap goed is, draaf je pas aan.
Als je met lange teugel dit doet (zo deed ik het in het begin ook), gaat je paard meteen weer in de eigen houding lopen en dus niet op vier benen in evenwicht, maar zoals het paard dat gelongeerd werd in dat filmpje (even overdreven gezegd). De kans op struikelen, ontaktmatig draven (en galopperen) wordt meteen vergroot. Je zadelt je paard dus eigenlijk met stijfheid en ongemak op vanaf het begin als je op die manier 'losrijdt'. En dat moet je daarna dan er weer uit zien te rijden tijdens de training.
Paarden die met een losse teugel worden gereden, willen trouwens niet graag vooruit en zullen dus altijd zelf voor een rustiger tempo kiezen omdat ze vaak bang zijn hun evenwicht te verliezen op die manier. Of ze gaan rennen, dan kan ook nog.
Professor schreef:cherie78 schreef:De zit is in contact met het zadel, gewichtshulpen kunnen ook afkomstig zijn van het bovenlichaam van de ruiter.
Daar begrijpt niemand wat van, gewichtshulpen zijn de zithulpen, wat u schrijft is juist wat men nooit mag doen in de Klassieke Dressuur, met het bovenlichaam werken.
Professor schreef:nombrado schreef:doe je nooit wat met je schouders dan?
Nee de grootste fout die men maken kan.