Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:48

cherie78 schreef:
Zit- en gewichtshulpen zijn dat andere hulpen?

Het kunnen "andere" hulpen worden :j

Dan zou ik daar graag uitleg over willen hebben, en die smilies kunt u gerust weg laten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:00

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Zit- en gewichtshulpen zijn dat andere hulpen?

Het kunnen "andere" hulpen worden :j

Dan zou ik daar graag uitleg over willen hebben, en die smilies kunt u gerust weg laten.

De zit is in contact met het zadel, gewichtshulpen kunnen ook afkomstig zijn van het bovenlichaam van de ruiter.

Of ik smile's gebruik, zou ik graag zelf willen bepalen :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:03

cherie78 schreef:
De zit is in contact met het zadel, gewichtshulpen kunnen ook afkomstig zijn van het bovenlichaam van de ruiter.

Daar begrijpt niemand wat van, gewichtshulpen zijn de zithulpen, wat u schrijft is juist wat men nooit mag doen in de Klassieke Dressuur, met het bovenlichaam werken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:07

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Daar begrijpt niemand wat van, gewichtshulpen zijn de zithulpen, wat u schrijft is juist wat men nooit mag doen in de Klassieke Dressuur, met het bovenlichaam werken.

Ik lees in bv Steinbrecht iets anders :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:10

cherie78 schreef:
Ik lees in bv Steinbrecht iets anders

Het is de laatste keer dat ik en uw onzin beantwoord, dat is knap, vooral die oude Duitse schrift te kunnen lezen en te begrijpen.
Dacht trouwens dat u alles uit uw "ervaring" en "aanvoelen" had.
Bovendien wil ik als laatste nog aan u vermelden dat Klassiek rijden de ruiters niet alleen hun zitvlak als contactpunt met het zadel betrachten, wanneer het daar op zou houden dan houd ook het rijden op.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:14

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Ik lees in bv Steinbrecht iets anders

Het is de laatste keer dat ik en uw onzin beantwoord, dat is knap, vooral die oude Duitse schrift te kunnen lezen en te begrijpen.
Dacht trouwens dat u alles uit uw "ervaring" en "aanvoelen" had.
Bovendien wil ik als laatste nog aan u vermelden dat Klassiek rijden de ruiters niet alleen hun zitvlak als contactpunt met het zadel betrachten, wanneer het daar op zou houden dan houd ook het rijden op.

_/-\o_ _/-\o_

Ben ik even blij, dat ik ook boeken lees en het heb uit ervaring en het aanvoelen.
En anderen daar mee heb kunnen helpen :)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:20

[ dingen te bespreken, met het paard er bij, makkelijker denk ik zelf, onder het genot van een bak koffie
[/quote]
Dat laatste neem ik graag aan, alleen moet ik dan de gelegenheid daarvoor vinden.
Maar het is juist intressant om u aan het denken en formuleren te zetten, dat vind ik juist het leukste in een discussie, niet alleen het gevoel voor het rijden ansich, maar in woorden aan te geven wat men werkelijk doet.[/quote]

Dat wordt een interessant treffen!Kunnen we toeschouwen?

Apple

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:12

Moderatoropmerking:
Weer even een herinnering aan iedereen om vooral niet op de man te spelen, maar op de bal. Het zou jammer zijn als dit topic op slot zou moeten omdat enkele personen bij herhaling op de man spelen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:32

Professor schreef:
Moll schreef:
denk datik met heffen /liften verkeerde woord keuze heb gemaakt en daar de miscominucatie begonnen is, echter denk ik dat het toch eens tijd word dat u richting NL afrijst om dit soort dingen te bespreken, met het paard er bij, makkelijker denk ik zelf, onder het genot van een bak koffie

Dat laatste neem ik graag aan, alleen moet ik dan de gelegenheid daarvoor vinden.
Maar het is juist intressant om u aan het denken en formuleren te zetten, dat vind ik juist het leukste in een discussie, niet alleen het gevoel voor het rijden ansich, maar in woorden aan te geven wat men werkelijk doet.

Dit lijkt me heel interessant. :j

Ik weet nog wel een locatie ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:33

Zooist volgens mij willen we er allemaal bij zijn omdat we dit zo interessant vinden. Ik neem wel wat lekkers mee :+ .

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:39

Dan zorg ik voor een drankje :j

Een soort ronde tafel discussie met paarden erbij! Geweldig leerzaam!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:49

Oh ik doe ook mee! Dan bak ik wel brownies of een taart ofzo!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:51

En dan de professor en/ of Moll , Quadripes voor rijden. Ik ben niet goed genoeg dus daar heeft niemand iets aan. Lijkt me geweldig want dan kun je theorie en praktijk samen nemen. Van mij is niet enkel een grapje hoor, ik zou dat echt geweldig leerzaam vinden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:53

quadripes schreef:
als je een paard vanaf het begin af aan Durchs Genick rijdt, kun je meteen al voelen of het zich ergens stijfhoudt of het de achterhand goed gebruikt. Je kunt dan het paard meteen loswerken en als dat in de stap goed is, draaf je pas aan.

Als je met lange teugel dit doet (zo deed ik het in het begin ook), gaat je paard meteen weer in de eigen houding lopen en dus niet op vier benen in evenwicht, maar zoals het paard dat gelongeerd werd in dat filmpje (even overdreven gezegd). De kans op struikelen, ontaktmatig draven (en galopperen) wordt meteen vergroot. Je zadelt je paard dus eigenlijk met stijfheid en ongemak op vanaf het begin als je op die manier 'losrijdt'. En dat moet je daarna dan er weer uit zien te rijden tijdens de training.

Paarden die met een losse teugel worden gereden, willen trouwens niet graag vooruit en zullen dus altijd zelf voor een rustiger tempo kiezen omdat ze vaak bang zijn hun evenwicht te verliezen op die manier. Of ze gaan rennen, dan kan ook nog.

Hoe rijd je het paard vanaf begin af aan durchs genick (ik neem aan dat hiermee nageven wordt bedoeld)? Is dat echt puur en alleen (uit wat ik hier begrijp) het nageven op druk van beide handen?
Voor mijn gevoel klinkt dat namelijk als met de hand rijden.
Zal nog maar even toevoegen dat dit een echte geinteresseerde vraag is ;)
Voor mij is namelijk nageven /in de houding iets wat ik pas krijg (en vraag) na losmaken, buigen, zijwaarts in stap.

Ik begrijp niet helemaal je laatste zin, als je paard met losse teugel stopt of juist gaat rennen, dan betekent dat naar mijn idee dat je je paard alleen onder controle hebt dmv de teugel? Als ik de teugel loslaat dan wil ik dat mijn paard precies hetzelfde blijft lopen eigenlijk.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:55

Ik durf ook wel te rijden hoor :j
Lijkt me onwijs leerzaam.

Maar de brownies klinken goed.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:57

Hehe, van mijn rijden zou je vooral nog leren hoe het niet moet volgens mij... Maar het lijkt mij inderdaad ook ONWIJS leerzaam!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:59

Van kijken kan je ook erg veel leren. Dat is zeker zo. Alleen ben ik een persoon die het graag wil ervaren en doen. Dus mocht ik zo'n kans krijgen dan pak ik die kans ook graag.

Ik doe ook echt zooooveeeeel fout. :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:01

Hmm, oh ik wil dingen ook graag ervaren en doen, maar ik heb net 2 lessen gehad van Moll, en mn rijniveau is nieteens B te noemen in de praktijk, HEEL erg basis nog dus. Dus tja :P

Offtopic, wat heb jij ONWIJS mooie paarden trouwens!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:14

Dank je :o

Vandaag heb ik met mijn zwarte merrie de slangvoltes met volte 8 meter gereden. Ook de slangevoltes vanaf hoefslag tot middenlijn gedaan. Eerst alles in stap. Daarna in draf.

Dit paard heeft een geweldige werklust maar kan soms wel wat strak worden in het lijf. Ze is erg bloederig en bij het minste of geringste schrikt ze en spant te zich. Ze blijft gelukkig wel onder me. Ik ben dan vaak wel even bezig met het terugvinden van de ontspanning.

Door deze oefening was ze zo met mij bezig dat ze geen enkelinke reactie gaf toen er een paard met een boel kabaal door de rijbaan vloog.

Ik merkte ook dat ze zich veel sneller ontspande in kaak en nek. Ook bleef zijn actief gaan en kwam er heel veel beweging in haar lijf. Echt een hele positieve oefening voor dit paard :j

Morgen zal ik eens kijken hoe de vierjarige dit oppakt. De bogen van de slangevoltes en de voltes in de slangevoltes zal ik nog wat groter maken. Ik schat in dat dit ook een hele goede oefening is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:40

Professor schreef:
cherie78 schreef:

doe je nooit wat met je schouders dan?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:41

Je schouders zijn toch onderdeel van je houding en dus van je zit?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:42

nombrado schreef:

Nee de grootste fout die men maken kan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:43

Airborn schreef:

Schouders en heupen van de ruiter zijn altijd gericht op de heupen van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:46

Professor schreef:
nombrado schreef:

Nee de grootste fout die men maken kan.

Wel degelijk wel, en klassiek is juist met schouders, lichaam , bekken en benen werken
het hele lijf dus.
Als je bovenlijf niets zou doen, zou je bij je paard hetzelfde teweeg brengen in de schouders/hals. Nl een strakke gespannen houding.
het lichaam hoort los en lenig te paard te zitten, en het lijf ook schouders de oefeningen te ondersteunen.

ik krijg altijd bij bovenlijf niks mee doen een bezemsteel gevoel :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:46

Professor schreef:
Airborn schreef:

Schouders en heupen van de ruiter zijn altijd gericht op de heupen van het paard.

dus? doet je bovenlijf wel wat!