Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:27

Simpelman schreef:
Er hoeft helemaal niet op het stretchen gefocussed te worden, dat is maar een onderdeel van de basis, meer niet.
Wanneer dat bevestigd is dan kunnen we verder....
Het gaat uiteindelijk om de "regie" over de rug en de schoft naar de aanleuning die daar uit voortkomen.
Probleem is alleen maar dat wanneer het hals strekken niet bevestigd is, we niet verder komen.

Dat ben ik enerzijds met je eens, sommigen onder ons kunnen goed vooruit met wat video's.
Maar je moet niet vergeten dat er ook mensen meelezen die zelf de basis nog niet hebben en werkelijk geen flauw idee hebben hoe je ook maar een aanzet kan geven voor het halsstrekken.
Daar heb je dan echt wel hulp bij nodig.

Echt goede basisinstructeurs is lastig te vinden. Goede instructeurs op zijn er wel degelijk als je bereid te reizen en ook een bepaald bedrag wil betalen. Maar die nemen vaak geen echte beginnende ruiter op zijn koudbloedje. Degene die plezier halen uit deze groep en het ook echt serieus en goed doen zijn lastig te vinden of hebben het zo druk dat ze ook niet op locatie komen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:31

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:23

2 ontzettend knappe paarden met elk ander kwaliteiten, neemt niet weg dat ze zeker wel hoger werk kunnen halen, alleen de ruiters zijn niet zo knap helaas.

Onder het mom van, als ik de neus dichter bij trek zal hij ook wel korter worden in het lijf. 8)7

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:26

Ooo ik kan maar heel even kijken 8)7
Zo stond ik een tijdje noodgedwongen op een 'gemoedelijke' dressuur pensionstal waar 2 meiskes een heel mooi bloedpaardje weer aan het 'oppakken' waren na een blessure. Let wel, na een blessure dus. Het ruitermeiske was zo hard aan het trekken dat ze na een half uur triomfantelijk riep jeeeeeZús zeg!!! Wat heb ik een pijn in mijn schouders en mijn armen!!! Hahaha!
-O-
Ik kan t niet meer aanzien. Ik sta altijd onbewust hardop te vloeken als ik dat zie.
Ik sta nu op een natuurlijke pensionstalling waar men soms weer wat doorslaat naar t andere uiterste, maar de paarden daar sloffen gemoedelijk mee met de grondoefeningetjes en mogen dan weer de wei op, ik zie dat liever dan t geruk en gesjor. Ik kan er echt niet meer tegen.

Wat ik zelf vaak heb gedaan is in groepsverband les hebben, en dan bij elkaar kijken. Als je dat 1x per 2 maanden doet een zaterdag leer je al ontzettend veel, ook door bij elkaar te kijken. Je kan dan bijv kiezen of je alleen gaat longeren of ook wil rijden of 1 van de twee, en het is heel leuk om verschillende niveaus te zien, dus open voor iedereen. Je zou n clubje bij elkaar kunnen zien te krijgen, maar ik weet niet of de mensen hier makkelijk hun paard kunnen vervoeren.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:56

Wyb_ster schreef:
ankem schreef:
Wat een lieve foto Anne_sproet!

Ik heb nog geen geschikte instructie van buiten kunnen vinden. Ik had laatst wel een lumineus idee. Ik weet of er zich mensen in het noorden des lands bevinden, maar wat mij leuk zou lijken is een soort critica friend idee. Eerst naar paard van de een. Rijden, de ander kijkt en mag misschien ook even voelen/rijden en geeft feedback op wat hij/zij ziet voelt. Dan naar paard van de ander en hetzelfde riedeltje. Gewoon met gesloten beurzen, maar om van en met elkaar te leren.

Dat lijkt me ook wel wat maar ik woon Zuid-Holland zuid :(

Ik woon ook in zuid Holland zuid. Ik heb een hele fijne instructrice, die momenteel weer wekelijks deze kant op komt. Ik weet niet of ze extra tijd heeft maar als je wil kan ik het vragen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:46

O jak. Het tweede filmpje kon ik niet afkijken. De takt in de draf is werkelijk zeer bedroevend. Arm paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:47

Stal Bernoski....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:06

Bijzonder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:09

Afbeelding
Ik ben nu inmiddels met m'n 6 jarige groenige (net zadelmakke, meer ook niet) merrietje Khavanna aan de slag, we zijn bij punt: correct leren longeren. Dus vrijwel totaal basisgebeuren.

Ben van plan met de opgedane inzichten en voorbeelden (lees nog steeds alles mee) uit dit topic met haar door te gaan, it takes as long as SHE takes is mijn insteek.

Ik pas ook het eea. uit dit topic toe in mijn trainingen (rijden) met Bonte Jaopie, die al 11 jaar is, terwijl ik ook sedert een jaar off and on 1 x in de 14 dagen privéles heb van een "rechtrichter" (waar Simpelman zo'n hekel aan schijnt te hebben). van dat laatste weet ik niet hoe lang het ene nog met het andere verenigbaar blijkt te zijn, aangezien mijn inzichten nog steeds blijken te veranderen. Bij de 'rechtrichter" heb ik enorm veel ten goede zien veranderen bij mijn oudste paard, maar uiteraard zijn er ook twijfels en vragen gerezen, die ik daar nog niet op een "logische" wijze beantwoord heb gekregen.

Over de weg die ik in wil slaan met merrie Khavanna, die rijtechnisch nog een zo goed als onbeschreven blad is, heb ik géén twijfels: daarbij volg ik het in dit topic gevolgde scenario.

Merrie Khavanna (moeder: Haf x Fries, vader bont KWPN tuigpaard):

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:29

Ik heb geen hekel aan rechtrichters.

Recht richten is een rijkunstige term, die staat voor het gelijkmatig ontwikkelen van beide zijden van het paard.
Dat gelijkmatig ontwikkelen is spieren enerzijds versterken en anderzijds verlengen zodat er geen verschil meer is tussen beide zijden.
Zo kan een paard zich in de verzameling recht in evenwicht houden vanuit de achterhand.

Er is een andere rijkunstige term, "recht stellen".
Dat wil zeggen dat we tijdens het rijden het scheef lopende paard recht stellen, voorbenen gecentreerd tussen de achterbenen.

Om recht te kunnen stellen hebben we een ontspannen (losgelaten) paard nodig dat tactmatig voorwaarts gaat op aandrijvende hulpen, dat aanleuning heeft genomen en nageeflijk is.

Onze "recht richters" zijn bezig met losgelatenheid en proberen daar in het paard recht te stellen.
Losgelatenheid en recht stellen.

Bij alles dat ik bij hen gezien heb is er geen sprake van tact, stabiele aanleuning en de daar uit voort komende nageeflijkheid.
Paarden lopen er tactloos en Schwungloos te schuifelen.
Met andere woorden ze zitten in de verschillende fases van het Scala wat te rommelen, er is geen opbouw volgens het Scala én ze suggereren met de vierde fase van het Scala bezig te zijn, het recht richten.
Dat is allemaal nog al verwarrend......

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:40

Lekker dingske die Khavanna, Terpentijn! Daar zit zo te zien wel een eigen plan in t koppie. Hoe doet ze t aan de longe momenteel?

Ik denk dat iedereen altijd les moet hebben en houden. Alleen al om iemand anders naar je te laten kijken wat jij doet (en natuurlijk dan ook je paard). Iedereen heeft maniertjes, dingetjes, een raar uitstekende teen, een friemelend handje, een heup die meer of minder indraait, een schouder die achterblijft.... dat kan je niet allemaal zelf corrigeren, sterker, je hebt daar eigenlijk geen weet van, want je bent het gewend. Ik ben voor levenslang les! (van een goede instructeur).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:54

Simpelman schreef:
Om recht te kunnen stellen hebben we een ontspannen (losgelaten) paard nodig dat tactmatig voorwaarts gaat op aandrijvende hulpen, dat aanleuning heeft genomen en nageeflijk is.

En hier liepen we tegenaan met mijn paard. Want bij haar lijkt het andersom te werken; ik moet haar eerst rechtstellen, en dan gaat ze pas ontspannen en wilt ze pas voorwaarts. Het gaat niet altijd volgens het boekje helaas. Daarom altijd kijken per paard...

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:00

Fransje_70 schreef:
Lekker dingske die Khavanna, Terpentijn! Daar zit zo te zien wel een eigen plan in t koppie. Hoe doet ze t aan de longe momenteel?

Ik denk dat iedereen altijd les moet hebben en houden. Alleen al om iemand anders naar je te laten kijken wat jij doet (en natuurlijk dan ook je paard). Iedereen heeft maniertjes, dingetjes, een raar uitstekende teen, een friemelend handje, een heup die meer of minder indraait, een schouder die achterblijft.... dat kan je niet allemaal zelf corrigeren, sterker, je hebt daar eigenlijk geen weet van, want je bent het gewend. Ik ben voor levenslang les! (van een goede instructeur).

Helemaal mee eens vooral van die kleine dingetjes glippen er makkelijk tussen door, zo ben ik binnen een paar weken mijn handen weer vast gaan zetten, toen ik les had en dat ter sprake kwam gelijk weer gecorrigeerd en nu is het zo goed als weg _/-\o_

Anne_sproet, zou je haar naam door willen mailen in een pb :P Ik moet er nog eventjes goed over nadenken en per toeval vandaag weer een goed filmpje van Will gevonden, dus dat, zodra ik tijd heb, ook eventjes uitproberen. Ik ga nu mijn zwartje van het land plukken voor een wandeling :D

Dat over de basis herken ik, ook laten sommigen graag de 'probleempaarden' staan. Als je dan met het sportpaardje aan komt staan ze te springen maar kom je met een paard dat gecorrigeerd moet worden zodat we de basis kunnen gaan aanleren, draaien ze je de rug toe.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:01

Ze doet 't relatief goed, is erg welwillend, menslievend, attent, pakt alles heel snel op, let heel goed op wat er van de mens uit gaat, zal nooit onuitgenodigd in jouw menselijke ruimte treden, maar verder wel een enorm hectisch ding. Rust en vertrouwen zijn de eerste zaken waar we nu mee bezig zijn, anders heb je geen toegang meer tot het bolletje.
Ze zit snel op de kast, met name door onwennige/plotselinge omgevingsfactoren en kan dan in paniek gaan steigeren. Aan de andere kant is ze totaal onverstoorbaar door alles wat je op of aan haar lijf doet, legt of hangt,van peeskapjes tot zadel er op, of spuitbussen antiklit, daar reageert ze niet op. Het is geen miepje wat dat betreft.
Ze is wel ontzettend miepig voor dingen aan haar hoofd, ook een bit in is een waar drama (net als een ontwormingsspuit), ze gaat voorlopig nog even bitloos.
Ik denk wel dat we ook dat punt zullen weten te passeren, het is een lange weg die ik graag met haar samen wil afleggen, in alle rust.
Dat eigen plan mag ze gerust hebben... maar ik heb er ook een!
Na dit hele topic gevolgd te hebben lijkt het mij dat JUIST zo'n type als zij met die VWNW en alles in rust en op langere termijn daar erg veel baat bij zal hebben.. ze is niet per se zo voordelig gebouwd ook, met dat tuigerbloed, waarbij die onderhals al snel wordt ingezet, dus voor haar is de in dit topic voorgestane aanpak in mijn ogen een uitstekende, zo niet de énige

Gelukkig heb ik met haar de kans van 0 af aan te beginnen....wat een hele omslag in je benadering en denkwijze met zich brengt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:13

@Tancreda: dat had ik dus ook met Bonte Jaopie, die bleek zo scheef als wat, niemand van mijn v/h instructiefiguren had mij ooit maar een létter verteld daarover, en ik had daar dus nooit iets over geleerd, en kon daarom niet echt doorkomen, niet zakken met de hals, niet ruim meer bewegen. Na drie (3!) lessen van de "rechtrichter" liep Jaopie weer als een zonnetje. Hals kon opeens wél zakken, achterbenen kwamen weer wél goed door, dit alles vergezeld van zeer zinnige uitleg en verklaringen. En een zeer persoonlijke, op type paard en capaciteiten gerichte begeleiding.
Daar ben je dan wel ontzettend blij mee!

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:17

Oke ik pb je ff haar naam wybster!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 17:22

Zo werkt het losmaken inderdaad @terpentijn.
losgelatenheid is buigen links, buigen rechts, wijken voor het been, achterhand uitzwaaien, stelling, contrastelling, hals strekken.
Maar dat is niet recht richten, dat is losgelatenheid en recht stellen, niets mis mee!, maar verwarrend, pretentieus.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:38

@Simpelman: geef me even de tijd daar nu zelf ook achter te komen... want naarmate ik langer les heb, komen bij mij dus ook de vragen van: ja en hoe nu verder?
Dus m.a.w.: na de aanvankelijke fase van euforie over het opgeloste probleem begint nu een nieuwe fase van kritische beschouwing met het oog op "verder".

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:46

Nou ik had vandaag weer een 'bijzondere' ervaring. Ik ging binnen rijden, de grote schuifdeur in de binnenbak staat open, uitzicht op de weide en tussen de bak en de schuifdeur is nog een bergruimte, afgeschermd met doek wat nogal wappert als die deur open staat.

Paard wil graag even de openstaande deur inspecteren en ik laat hem dat doen, voor het klapperende doek heeft hij gek genoeg geen aandacht.

Hij blijft echt aan het loeren naar de weide, en zet flink de pas erin. Ik ga aandraven maar toen meneer weer wilde kijken en ik dat niet wilde maakte hij een soort sprongetje. Ik dacht ohoh wat was dat nu weer, heel fris of wat anders? Longeren, of toch maar even doorzetten? Ik vertrouwde het niet helemaal want hij kán idd ooit heel fris zijn. Zeker met het weer dat omslaat.

Heb de teugels op maat gepakt en ben gewoon aan de slag gegaan. Deur bleef interessant en hij wilde het liefst daar stil gaan staan en naar buiten kijken.

Omdat hij het weer op een lopen zette en ik de teugels door zijn gedrag nog steeds niet volledig kon laten vieren, ben ik overgangen terug gaan rijden. Eerst van stap naar halt, toen van draf naar halt. Op niet voor de hand liggende plekken stil gaan staan, net voor de hoek en een paar passen verder weer etc.

Mijn paard pakt de rechterteugel wat minder aan dus ik ben linksom over de hoefslag gaan rijden en heb ophoudingen op de rechterteugel gemaakt. Ik denk dat hij hierdoor heel recht werd want hij ging me toch aan het sjouwen! Ik kon weer 'in' mijn paard gaan zitten, had een erg fijne verbinding en hij reageerde fantastisch op voorwaarts en terug. Middendraf was goed uit te zitten en had echt impuls! Toch nog een succesje dus :)

Achteraf bleek dat hij niet in de wei maar in de paddock gestaan had. Ik denk dat hij me dat duidelijk wilde maken met zijn geloer ofzo :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:57

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:58

Wat gaan jullie hard! Ik ben even een dagje naar mijn werk geweest en we zijn zo een paar pagina's verder. Ik ga vanavond even bijlezen.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:08

Ik moet ook alles nog bijlezen haha, vandaar dat ik zo laat op wybster reageerde

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 18:10

terpentijn schreef:
@Simpelman: geef me even de tijd daar nu zelf ook achter te komen... want naarmate ik langer les heb, komen bij mij dus ook de vragen van: ja en hoe nu verder?
Dus m.a.w.: na de aanvankelijke fase van euforie over het opgeloste probleem begint nu een nieuwe fase van kritische beschouwing met het oog op "verder".

Het lijkt er op dat je daar zelf al achter bent gekomen.
De basis heb je onder de knie en nu verder.
Voorwaarts in losgelatenheid, in alle gangen en houdingen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-10-15 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 18:17

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:25

Sizzle schreef:
Komen jullie dan bijna allemaal van LDR achtige wijzes?
Ik lees steeds over terugval of oude frame namelijk. Dat lijkt me lastig.
Ik heb wel eens een fries 'gecorrigeerd' die zich zo ongeveer alleen nog maar in de borst kon bijten en hard rennen. Daar merkte je dan ook wel dat als hij onzeker was dan snel weer achter de teugel wilde, maar die was wel heeeeel erg slecht gereden (stang en trens met slof en doodsbang van het been). Het is wel goed gekomen gelukkig.

Ik moet zeggen dat ik die problemen niet herken, daarom blijf ik waarschijnlijk ook niet zo lang in die vwnw fase "hamgen". Ik weet namelijk dat op ieder moment dat ik mijn hand naar voren doe de neus (van beide paarden) erachteraan gaat.

Ik heb hetzelfde als jij Sizzle. Ik heb nooit LDR gereden. Ik zie wel foto's van vroeger terug waarop hij iets achter de loodlijn komt, maar zeker niet extreem. Toen had ik ook geen idee dat dat niet goed zou zijn ofzo, dus het was onbewust.
Ik herken de problemen van een paard wat achter de loodlijn/achter het bit gaat bij het oppakken daarom denk ik ook niet. Mij lijkt het ook inderdaad lastig op te lossen als je paard dat wel doet. Zou je dan zelf weer het contact moeten opzoeken en weer lang en laag gaan proberen te rijden? Ik zie veel paarden in de wedstrijden die bij het onderdeel hals strekken een hele losse teugel krijgen maar toch ver achter de loodlijn blijven en nauwelijks zakken. Zo zie je gelijk welk paard correct wordt gereden.