[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:09

Joolien schreef:
juliedo24 schreef:
Jongens, we vallen een beetje stil! :P

Ik verdiep me de laatste tijd erg in de paardenanatomie, en dan met name het skelet. Ik wil me ook eens wat verdiepen in de spieren. ik teken ook erg vaak het skelet (ben iig aan het oefenen, het is nog niet echt kloppend) en verschillende houdingen van paarden om te kijken wat er met het skelet gebeurd. Erg interessant! Ik raad dit ook aan aan mensen die tegen problemen aanlopen als het om nageeflijkheid en houdingen gaat :)
Ik rijd nu vaak op een haflinger genaamd Wodka. Hij kan echt heel leuk lopen. Nu gaat hij de laatste tijd heel veel kauwen, en soms zakt hij ook. Vooral lang en laag gaat goed. Maar ik heb ook heel vaak dat hij blijft kauwen, en wel wil zakken, maar toch neemt hij mijn hand niet helemaal aan. Wat zou ik dan moeten doen? Handen laag ben ik niet zo van. Misschien wat spelen met stelling? Papa gaat dinsdag misschien foto's maken, dan kan ik ook goed zien hoe het van achter zit enzo.

Been geven :) Ik heb zometeen een filmpje klaar waarin dat heel duidelijk te zien is. Hij moet je hand op gaan zoeken door achter actiever te worden.

Ben benieuwd naar het filmpje....
Mijn Haf doet dit ook soms, zoekt inderdaad naar de hand maar een constante verbinding (meer druk dan een behoorlijk losse teugel) zorgt ervoor dat hij zijn hoofd omhoog doet en begint te kauwen.
Zodra ik hem aan de voorkant weer loslaat, zakt hij meteen.
Het lijkt wel of hij in opstand komt zodra je hem iets op wilt pakken, maak je de teugel lang, dan zakt hij weer :roll:

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:11

MAar dat is ook logisch, je bouwt een bepaalde druk op aan de voorkant, en het is niet dat het paard puur loslaat op jouw hand alleen, daar heb je aanvulling van been bij nodig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:22

Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden: http://s140.photobucket.com/user/laurab ... 8.mp4.html

Heb behoorlijk last van mn rug, maar zonder zadel gaat het rijden beter. Bij de overgang naar galop zie je duidelijk spanning, maar verder vind ik 'm wel netjes?
Ik draai mijn linkerbeen naar buiten, terwijl rechts mooi afhangt. Iemand enig idee en hoe ik het op kan lossen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:24

Laat ik het anders uitleggen, onze voormalig manegepony hing eerst vreselijk in je handen, maakte zich loodzwaar en pakte veel vast.
We zijn toen begonnen met een zachter bitje en loslaten aan de voorkant (zodat hij niet meer op je handen kon hangen).
We rijden dus altijd met een vrij losse teugel.
We merkten dat hij steeds vaker de hand opzoekt, dus we willen hem daar proberen op te pakken.
Echter, ongeacht hoe actief hij loopt, zodra je de teugels op maakt maakt, gaat hij zijn nek langmaken, hoofd kantelen en begint hij te kauwen.
Dat doet hij als je de teugel zo kort maakt zoals hij hoort.
Zodra je de teugel weer wat langer maakt, zakt hij meteen weer met zijn hoofd en zoekt je hand weer...

Overigens is de osteopaat onlangs geweest, hij zat oa (en heup, haakbeentjes in beide voorbenen van het op de voorhand sjokken en op twee plaatsen in zijn rug, waaronder rond schoft door een slecht passend zadel in het verleden) in zijn kaak vast (linker mondhoek zit ook een litteken), ik vermoed dat er een keer met heel veel kracht aan zijn mond gehangen is waardoor hij ontspannen/loslaten moeilijk vindt.

Tevens zijn we bezig (hij is nogal afgestompt geraakt van het manegelessen lopen) hem goed aan het been te krijgen, dus dat hij op kuitdruk reageert ipv schoppen en een zweep.
Ook dit gaat de goede kant op, we oefenen veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden.

Maar we zijn er nog lang niet dus ik lees hier heel vaak mee :D
Ik heb hier 1 x een filmpje van mijn dochter opgezet, die rijdt inmiddels ook weer wat beter.
Mijn dochter vraagt nogal eens om spoortjes, maar ik weiger dat soort hulpmiddelen (ook hulpteugels) omdat ik ervan overtuigd ben dat we er zo ook kunnen komen, al duurt het langer...

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:36

Ik plaats ook weer 2 foto's van 1 mei, dat zijn mijn recentste foto's.
Dit was de eerste keer weer thuis (en op gras) rijden nadat ze een halfjaar op een pensionstal had gestaan. Ondanks de spanning van haar hebben we toch fijn kunnen rijden.

1. Afbeelding
Wat ik hier zie is een ruiter wiens handhouding zeer slecht is waardoor de pony niet mooi/goed en correct kan sluiten. Toch zie ik wel ontspanning. Helaas vond mijn nichtje van 5 mij niet belangrijk genoeg om op de foto te zetten ;)

2. Afbeelding
Wat ik hier zie is een ruiter waarvan de handen nog steeds slecht zijn. Ook moet mijn buitenhand naar beneden en moet ik (vooral mijn hoofd) meedraaien met de richting waar ik naartoe wil (ik wou hier een volte rijden.) De pony zelf is ook nog wat te lang en mag naar mijn gevoel meer sluiten.

De pony is trouwens bijna 5 (11 juli) en ik bijna 16 (12 juli)

En nu ga ik even kijken of ik nog nuttig kan reageren op iemand. :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:40

@ doubtless Ik vind het heel mooi filmpje om naar te kijken. Je paard loopt lekker ontspannen en blijft ook fijn constant in haar houding/aanleuning. Goed bezig! Draait je linkerbeen ook naar buiten op het moment dat je op de andere hand rijdt ((linksom)? Het lijkt mij dat het nu komt doordat je op de volte rechtsom rijdt en je paard juist netjes met de juiste buiging door z'n hele lijf de volte loopt, waardoor jouw binnenbeen netjes langs het paard z'n lijf valt en doordat zijn buik door de buiging iets meer naar buiten komt jouw been dit ook doet. Snap je wat ik bedoel?

Verder is het fijn als je wat meer info geeft. Hoe vind jij dat je paard loopt? Wat voel je/merk je? Waar wil je aan werken/of werk je al aan?

@ Nens77 Super dat je ook je dochter niet meteen naar hulpmiddelen laat grijpen! En het kan inderdaad lange duren, maar ik vind het de juiste weg en een lange termijn oplossing ipv een korte termijn oplossing ;)

@ laatste foto's (kan m'n bericht wijzigen, maar zie de berichten dus niet meer... Vooral op de 2e foto valt het me erg op dat je paard voor een veel ruimere pas maakt dan achter. Wat volgens mij is op te lossen door haar meer actief te rijden (veel overgangen). Daardoor zul je haar ook meer kunnen 'opsluiten', meer kunnen laten dragen. Wel vind ik het een fijn plaatje om te zien. Je geeft zelf veel dingen al aan en ik vind het goed om te zien dat ze wel jouw hand opzoekt, zij het iets te diep, maar wel ontspannen. Een goed begin :)
Laatst bijgewerkt door flavlip op 25-05-14 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:42

Doubtless schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden: http://s140.photobucket.com/user/laurab ... 8.mp4.html

Heb behoorlijk last van mn rug, maar zonder zadel gaat het rijden beter. Bij de overgang naar galop zie je duidelijk spanning, maar verder vind ik 'm wel netjes?
Ik draai mijn linkerbeen naar buiten, terwijl rechts mooi afhangt. Iemand enig idee en hoe ik het op kan lossen?

Ik vind het er heel vriendelijk uit zien !
Heb geen tips voor het draaien van je been, links steekt wel iets verder uit.
Is dit ook zo als je met zadel rijdt ?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:46

Doubtless; Ik vind het er vriendelijk uit zien! Een ruiter die niet op de teugels zit omdat ze geen zadel heeft. Over je benen heb ik ook geen tips, helaas.

Nes77: Goed dat jij geen hulpteugels en spoortjes toe staat. Ik denk dat het het beste is om het rustig op te bouwen, eventueel longeren met (losse) bijzet. Dus telkens als je erop zit de teugels ietsje korter nemen zodat het verschil van lang en 'zoals het hoort' niet zo groot is en jouw paard dus ook niet ineens veel meer druk heeft! Maar super dat jullie de tijd willen nemen hiervoor!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:48

flavlip schreef:
@ doubtless Ik vind het heel mooi filmpje om naar te kijken. Je paard loopt lekker ontspannen en blijft ook fijn constant in haar houding/aanleuning. Goed bezig! Draait je linkerbeen ook naar buiten op het moment dat je op de andere hand rijdt ((linksom)? Het lijkt mij dat het nu komt doordat je op de volte rechtsom rijdt en je paard juist netjes met de juiste buiging door z'n hele lijf de volte loopt, waardoor jouw binnenbeen netjes langs het paard z'n lijf valt en doordat zijn buik door de buiging iets meer naar buiten komt jouw been dit ook doet. Snap je wat ik bedoel?

Verder is het fijn als je wat meer info geeft. Hoe vind jij dat je paard loopt? Wat voel je/merk je? Waar wil je aan werken/of werk je al aan?

@ Nens77 Super dat je ook je dochter niet meteen naar hulpmiddelen laat grijpen! En het kan inderdaad lange duren, maar ik vind het de juiste weg en een lange termijn oplossing ipv een korte termijn oplossing ;)

Bedankt !
Dat is dus ook precies de reden....
Lange termijn denken :j
Mijn dochter is elf dus serieus wedstrijd starten (behalve de FNRS proefjes voor de ervaring) is er voorlopig toch niet bij.
En zo blijft het voor iedereen leuk, alleen is mijn dochter een beetje ongeduldig, die denkt meer op korte termijn haha
Hij was gewoon enorm afgestompt op de hulpen, ik heb mijn dochter uitgelegd dat een paard een vliegje voelt op zijn vacht dus dat hij kleine hulpen ook voelt maar dat we hier wel veel mee moeten oefenen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:48

Paard is 5 jaar oud, heeft moeite met gewicht op het rechter achterbeen zetten waardoor de rechterschouder eerder overbelast geraakt is. Soepel in het lijf waardoor recht houden af en toe lastig is, makkelijk in de aanleuning en fijn in tempo. Waar we vooral aan werken is respect voor het been, impuls en dat rechterachterbeen. Linkerbeen is altijd mijn probleembeen. Als ik met zadel rijd heb ik erg veel moeite om dat been lang te houden. Ik snap wat je bedoelt, dat zou een goede verklaring zijn :j

Ze voelde fijn ontspannen & correct & ik vind zelf dat het filmpje dat gevoel wel bevestigd :j Mag nog meer actie van achter, maar dit is een mooie basis.

Fennee: Ik zou haar iets horizontaler rijden om te voorkomen dat het voorbeen zoveel beweging maakt en het achterbeen in vergelijking zo achter blijft. Je handen ben ik het mee eens: Hand voor houden (iets hoger dan de eerste foto) en daar met je been achteraan rijden.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:51

Dankjewel. De benen zijn echt pony eigen, zo loopt ze ook vaak los in het land en aan de longeerlijn. Nu alleen nog zorgen dat de achterhand ook goed meekomt inderdaad. En inderdaad, die rothanden haha.
Horizontaler rijden is inderdaad misschien wel een goed idee. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:31

Fenne, het idee is goed, alleen loopt ze nu erg 'de grond' in, heel erg op de voorhand en weinig activiteit op de achterhand. Probeer dus meer van achter naar voren te gaan rijden, meer de achterhand erbij, been eraan en het tempo opvangen met je zit.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:36

Dankjewel Joolien! Je hebt helemaal gelijk, beiden vinden we het nog lastig. Elkaar aanvullen waar nodig, voor mijn gevoel neemt ze de achterhand ook altijd goed mee, maar dat zal wel komen doordat ze de voorhand wel ver naar voren plaatst. Ik zal er zometeen even goed aan werken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:20

Joolien schreef:
Fenne, het idee is goed, alleen loopt ze nu erg 'de grond' in, heel erg op de voorhand en weinig activiteit op de achterhand. Probeer dus meer van achter naar voren te gaan rijden, meer de achterhand erbij, been eraan en het tempo opvangen met je zit.

Mee eens. Een aanvulling daarop is je houding. Je "zit" hem als het ware naar voren. Ik zou de beugels een gaatje langer maken, meer voorin het zadel gaan zitten, bekken kantelen, been lang maken, schouders naar achteren en niet in je paard kijken. Dat zou ook heel wat kunnen helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:22

Doubtless, altijd moeilijk wat van te zeggen zo zonder zadel. Kan zijn dat je met je ene been wat meer "knijpt" dan met het andere. Ik begrijp dat je last van je rug hebt met zadel op. Zou kunnen betekenen dat je zadel niet goed past. Misschien daar naar laten kijken? Zonder zadel komt in ieder geval je houding niet ten goede (stoelzit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:25

Babootje schreef:
Doubtless, altijd moeilijk wat van te zeggen zo zonder zadel. Kan zijn dat je met je ene been wat meer "knijpt" dan met het andere. Ik begrijp dat je last van je rug hebt met zadel op. Zou kunnen betekenen dat je zadel niet goed past. Misschien daar naar laten kijken? Zonder zadel komt in ieder geval je houding niet ten goede (stoelzit).

Ik heb ongelijke beenligging op verschillende zadels, bij mij komt het weg uit scheefheid :)

Ik kan overigens het filmpje niet online zetten, maar ik heb er wel een mooie still uit :D
Afbeelding

Vind dit een heel gaaf beeld vanuit een paar passen wegrijden, paard kantelt bekken mooi, netjes op de loodlijn en lengte in de hals en een schitterend achterbeen. Alleen mijn nek leidt een eigen leven, ik was er heilig van overtuigd dat ik mijn hoofd recht boven mijn romp had :') maar ik heb een wiplash nek die soms neit helemaal doet wat ik wil dus ik moet weer even naar de osteopaat ermee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 09:16

Oehhww ik kom even binnenvallen!
Je foto/ eigenlijk filmpje, leek scheef dus dacht eigenlijk dat t paard iets achter de LL liep, maar dit valt eigenlijk heel erg mee. :=
Enige wat ik nog op kan merken, is dat er een kleine knik in je pols zit, hangt wat af naar beneden..

Ik hoop toch binnenkort wat te vinden, waarmee ik hier weer eens wat kan posten..!
Gas staat momenteel met een dik achterbeen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:29

LoveUggs schreef:
Oehhww ik kom even binnenvallen!
Je foto/ eigenlijk filmpje, leek scheef dus dacht eigenlijk dat t paard iets achter de LL liep, maar dit valt eigenlijk heel erg mee. :=
Enige wat ik nog op kan merken, is dat er een kleine knik in je pols zit, hangt wat af naar beneden..

Ik hoop toch binnenkort wat te vinden, waarmee ik hier weer eens wat kan posten..!
Gas staat momenteel met een dik achterbeen -O-

Dat klopt, zag ik ook terug in het filmpje, dat komt omdat ze nog heel onrustig is in de aanleuning en ik probeer dan contact te houden door mijn pols in te buigen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:55

Babootje schreef:

Met zadel trek ik mijn linkerbeen ontzettend op, zonder zadel is dit misschien wel knijpen :j
Zadel moet inderdaad nagekeken worden, dat klopt.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:32

Doubtless schreef:
Babootje schreef:

Met zadel trek ik mijn linkerbeen ontzettend op, zonder zadel is dit misschien wel knijpen :j
Zadel moet inderdaad nagekeken worden, dat klopt.

Het zadel zal vast en zeker niet goed liggen :j
Maar de aanvulling over je houding die ik wilde geven naar aanleiding van je filmpje: ik vind dat je in je heup links meer mag meebewegen (dan zal je linkerbeen ook niet meer zo afdraaien). Wat wel eens wil helpen om dat te oefenen, is je linkerhand iets meer naar voren (zonder met je bovenlichaam mee naar voren te gaan zitten!) en in de lucht te tillen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:45

Ik heb een paar maanden geleden van cuup en mij, inmiddels rijd ik hem niet meer en rij ik nu een ander paard. dit paard en ik worden opgeleid doormiddel van het Centered Riding idee. Nu vroeg ik mij af wat jullie ervan vonden.
De teugels hangen inderdaad nog in boogjes, we zijn eerst op deze manier bezig met kilometers maken
hier was ik iets heel raars met mijn handen aan het doen
Afbeelding

Afbeelding

Dit was niet mijn beste dag (heb recentere foto's) normaal rij ik voor extra steun op m'n enkels met chaps. Die had ik dus nu niet om, rijden deed zeer,het wou allemaal niet helemaal.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 18:32

Ik ga er even weinig over zeggen, maar heb wel een vraag;
Heb jij je teugels nou onder je pink door vast? Ze horen namelijk tussen ringvinger en pink door.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:33

Meestal wel, ik maak nog wel eens de fout het niet te doen, dan ben ik zo geconcentreerd, en of ze nou tussen pink en ringvinger door gaan of niet, handschoenen of niet, antislip, springteugels of weet ik het wat. ze glijden er altijd tussen door. Ik kan niet altijd even goed multitasken... en acht fouten maken is menselijk, daar leren we van zullen we zeggen. := :+

de eigenaar en tevens mijn instructrice (herhalen @bokt.nl) hamert er wel op hoor :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:18

Voor zover ik kan zien hangt alleen je linkerteugel in een boogje, kijk maar eens op de laatste foto, daar is het heel goed op te zien. Glijdt alleen je linkerteugel door je hand heen, of heb je dat gevoel ook bij je rechterteugel?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:16

Ja dat klopt wel, ik rijd op m'n buiten teugel, ik stuur hem dus ook echt door de hoeken heen en dat doe ik op teugeldruk aan de buiten teugel (teugel tegen de hals aan leggen). ook heb ik het meeste gewicht op m'n buiten hand (dit gaat uiteindelijk verdeelt worden over zowel m'n binnen als m'n buiten hand.