Askja schreef:Even twee opmerkingen aangaande jouw reacties inzake boven- en onderlijn:
ten eerste zeg ik niet dat je specifiek de buikspieren van je paard moet trainen. Biomechanisch gezien kan dat niet eens, boven- en onderlijn werken samen. Ten tweede zeg ik niet dat de RUG op moet bollen. Het gaat erom dat een nageeflijk paard geen blokkades heeft in de bovenlijn, dus zich daar nergens vastzet, en de ruiter het paard daardoor probleemloos kan verlengen en verkorten in het gehele lichaam. Dit lijkt optisch een beetje op een boog, vooral bij een paard dat voorwaarts-neerwaarts gereden wordt. De rugspieren bollen niet op maar kunnen deinen, doordat ze ondersteund worden door de aanspanning van de onderlijn en het ondertredende achterbeen. Een paard met een holle rug dat systematisch goed getraind wordt over een langere tijd kan op stand overigens wel degelijk het beeld geven dat de rug 'omhoog' komt, simpelweg doordat de rugspieren zich dan ontwikkelen. Dat kan echt een enorm verschil geven. De rug vult dan ahw op.
Ik vind dit persoonlijk een erg ingewikkelde omschrijving.
Zelf ben ik meer bezig met de draagkracht vanachter te ontwikkelen, niet zozeer met rug of buik
die wil ik gewoon los verend . zo ook de rug.
ondertredend achterbeen vind ik ook een kreet waar ik niet zoveel mee kan
het paard zet (biomechanisch gezien) het achterbeen onder in de mate van tempo, al dan niet verzameling.
dat kan je niet manipuleren
daar is ie mee geboren.
Ik snap ook echt niet mensen die zeggen dat een paard zon goede mooie ruime stap heeft (2 hoefafdrukken over) In mijn ogen heeft dit puur te maken met slapheid achter.
Een paard die kort gebouwd is, zal minder "over" zetten dan een paard die langer gebouwd is.
maar dat moeten we als ruiter niet willen "verbeteren" Je kan namelijk niet iets maken wat er niet is.