Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:59

Citaat:
Klopt, maar is gewoon stang en trens.
Eh, OK. Vind ik niet per se gewoon hoor. Alle bitten met hefboomwerking hebben al inwerking door het teugelgewicht en horen m.i alleen thuis in de handen van ruiters met een perfecte timing en 200% onafhankelijke zit (ik niet dus). Waarom werd er niet op een simpele trens gereden, zeker gezien het feit dat dit een les is? Gewoonte?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:01

Askja schreef:
Wat ik bedoel met juist gebruik boven- en onderlijn: een paard kan alleen een ruiter goed dragen als het zijn buikspieren (onderlijn) en hals-, rug- en achterhandspieren (bovenlijn) evenredig gebruikt, met een elastische aanspanning. Anders loopt het paard in twee stukken waar de ruiter ahw tussenin zit - niet gewenst dus. Dit aanspannen is als een boog die de ruiter door het variëren van de teugellengte kan 'opbollen' of meer kan stretchen. De energie voor het opspannen van de boog komt vanuit het ondertredende achterbeen. Niet alleen losheid dus, maar ook veerkrachtige aanspanning. Zo ontwikkelt het paard een draagkrachtige rug.

Nee, ik zie het anders
het draagvermogen van een paard om een ruiter (overigens maar 12% van zijn totale gewicht, vergelijkbaar dus met een rugzakje die jij draagt van 6 kilo ongeveer) te dragen gebeurd vanuit de achterhand, bekken gebied
op het moment dat je een paard zijn buikspieren gaat trainen om de ruiter te dragen trek je het paard uit zijn fundament (eigen skelet en balans) en moet je dit weer compenseren met handgebruik.
een rug hoort niet op te bollen...nooit, dat is echt niet goed voor de beweging en skelet.
wij lopen zelf ook niet met bolle rug, maar recht en in ons eigen fundament
met of zonder rugzak.
de rug(spier) kan je niet trainen. Dat is en blijft een bewegingsspier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:02

Askja schreef:
Citaat:
Eh, OK. Vind ik niet per se gewoon hoor. Alle bitten met hefboomwerking hebben al inwerking door het teugelgewicht en horen m.i alleen thuis in de handen van ruiters met een perfecte timing en 200% onafhankelijke zit (ik niet dus). Waarom werd er niet op een simpele trens gereden, zeker gezien het feit dat dit een les is? Gewoonte?

Dit was geen gewone les nee. Ik ging de PRE paarden kijken bij een fokker.
de dag daarna heb ik wat intensiever les gehad. Ging zeker stukken beter.
En je hebt gelijk, dat in dit geval ik misschien nog beter met een trensje kon rijden.
Mijn paarden kan ik met alles rijden
bitloos, stang en trens, trens, portugese stang , zeg het maar

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:16

Even twee opmerkingen aangaande jouw reacties inzake boven- en onderlijn:
ten eerste zeg ik niet dat je specifiek de buikspieren van je paard moet trainen. Biomechanisch gezien kan dat niet eens, boven- en onderlijn werken samen. Ten tweede zeg ik niet dat de RUG op moet bollen. Het gaat erom dat een nageeflijk paard geen blokkades heeft in de bovenlijn, dus zich daar nergens vastzet, en de ruiter het paard daardoor probleemloos kan verlengen en verkorten in het gehele lichaam. Dit lijkt optisch een beetje op een boog, vooral bij een paard dat voorwaarts-neerwaarts gereden wordt. De rugspieren bollen niet op maar kunnen deinen, doordat ze ondersteund worden door de aanspanning van de onderlijn en het ondertredende achterbeen. Een paard met een holle rug dat systematisch goed getraind wordt over een langere tijd kan op stand overigens wel degelijk het beeld geven dat de rug 'omhoog' komt, simpelweg doordat de rugspieren zich dan ontwikkelen. Dat kan echt een enorm verschil geven. De rug vult dan ahw op.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:20

Jongens wat gaan jullie hard. Nu ja, dan toch maar even antwoord geven op de vraag van Horseyfries. Het ligt aan het gevoel dat het paard me geef, hoe ik mijn hand hou. Dus bij een paard dat stugger is, lastiger nageeflijk te rijden is, gebruik ik meer mijn gebalde vuist als het nodig is en zoveel mogelijk mijn ontspannen hand als het kan. Dus ik gebruik bij alle paarden diverse handhoudingen al naar gelang het gevoel op dat moment, maar bij de 1 kan ik vaker helemaal mijn hand ontspannen, zodat ik zelfs mijn hand kan openen, dan bij een ander.
Trouwens, dat kan ook bij stang en trens en ook op hoog niveau. Daar spreek ik uit ervaring. Gelukkig mag er nu tot op het hoogste niveau op trens gereden worden (met uitzondering van internationale wedstrijden dan), dat vind ik toch nog steeds het makkelijkste en ik denk ook het fijnste voor het paard.
En trouwens, 13 jaar geleden dacht ik dat ik kon paardrijden. Ahum, nu hoop ik dat ik kan paardrijden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:23

Citaat:
Gelukkig mag er nu tot op het hoogste niveau op trens gereden worden
Ja, dat vind ik nou echt een stap vooruit! (heb er zelf overigens niets mee te maken met mijn IJslandse poonies die ik allemaal op een simpel trensje rijd, voor mij geen ingewikkeld hang- en sluitwerk)

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:26

Ik hoop dat de dag komt dat dat ook in andere landen en internationaal mag, al vind ik wel dat er dan ook een aantal andere regels bij moeten komen. Als je nu namelijk een paard met een tongprobleem hebt, al dan niet door slecht rijden, dan is nu iedereen heel positief dat je dat paard op een trens voorstelt op hoger niveau, terwijl het natuurlijk ook tot gevolg heeft dat je nog een sperriem erbij hebt waarmee je de mond nog wat verder dicht kan snoeren.... Dus dan moet er ook gecontroleerd worden op strakheid van neusriem en sperriem!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:30

Citaat:
Dus dan moet er ook gecontroleerd worden op strakheid van neusriem en sperriem!
Dat zou een hele goede volgende stap zijn op de weg naar een echte 'Happy Athlete' . En zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn want een leek kan zien of een neusriem te strak zit of niet ...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:33

horseyfries schreef:
Dus dan moet er ook gecontroleerd worden op strakheid van neusriem en sperriem!

Nou, dat mag van mij dus ook. Ook bij de stang en trensgebruikers.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:33

Nee, maar dat is wel iets wat ik momenteel zie gebeuren. Iedereen in katzwijm over iemand die met trens op hoog niveau rijdt omdat het zo vriendelijk is, terwijl ik een zwaar dichtgesnoerde neusriem en sperriem zie en weet uit het verleden dat het paard zijn tong bij een stang en trens uitsteekt.....
Ik wil maar zeggen dat je nooit zomaar moet oordelen of iets vriendelijker of onvriendelijker is, daarvoor moet je echt veel meer (achtergrond) informatie hebben.

Er zijn paarden met zo'n smal mondje dat een stang en trens erin proppen echt dierenmishandeling is, denk bijv. aan paarden met arabisch bloed, maar dat wil omgekeerd niet zeggen dat iemand die op trens rijdt het per definitie doet om diervriendelijker te zijn.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 05-02-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:34

nombrado schreef:
Askja schreef:
Overigens zie ik in het door jou geplaatste filmpje wel degelijk teugelhulpen. Kan ook bijna niet anders met het soort bitten waarmee gereden wordt, dan heb je al inwerking (en dus een bepaalde vorm van weerstand ;) ) alleen door het gewicht van de teugel. Vind het verder een aardig filmpje, het ziet er in ieder geval vriendelijk en ontspannen uit. Fouten kijken laat ik wel aan anderen over.

en zeker dat dit paard enorm reageerde op mijn (nog onbewuste) scheve en niet bewuste zithulpen (teveel)
verder (als je goed kijkt) zijn mijn beugels veel te kort , en nog ongelijk ook :+ .
Ik weet nog dat ik toen ook niet lekker kon zitten en teveel achter de beweging zat om goed te kunnen voelen.
ik kan in dit filmpje mijn binnenhand er wel afhakken, want daarmee doe ik veel te veel (onbewust toen nog) en is een hel geweest dit af te leren. (met dank aan die eerdere fijne instructeurs :( )

Dan is het toch wel erg dom om door te rijden terwijl je voelt dat de beugels ongelijk zitten.

Wat ik zo vlug even zie:
Veel evenwichtsproblemen vooral in de draf.
Achteroverhangen in de middendraf.
Begin filmpje achter de LL lopen paard.
Voltes linksom teveel stelling.
Vind je eigenlijk in de galop nog het beste zitten,zal wel de gemakkelijkste gang van het paard zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:35

Askja schreef:
Even twee opmerkingen aangaande jouw reacties inzake boven- en onderlijn:
ten eerste zeg ik niet dat je specifiek de buikspieren van je paard moet trainen. Biomechanisch gezien kan dat niet eens, boven- en onderlijn werken samen. Ten tweede zeg ik niet dat de RUG op moet bollen. Het gaat erom dat een nageeflijk paard geen blokkades heeft in de bovenlijn, dus zich daar nergens vastzet, en de ruiter het paard daardoor probleemloos kan verlengen en verkorten in het gehele lichaam. Dit lijkt optisch een beetje op een boog, vooral bij een paard dat voorwaarts-neerwaarts gereden wordt. De rugspieren bollen niet op maar kunnen deinen, doordat ze ondersteund worden door de aanspanning van de onderlijn en het ondertredende achterbeen. Een paard met een holle rug dat systematisch goed getraind wordt over een langere tijd kan op stand overigens wel degelijk het beeld geven dat de rug 'omhoog' komt, simpelweg doordat de rugspieren zich dan ontwikkelen. Dat kan echt een enorm verschil geven. De rug vult dan ahw op.

Ik vind dit persoonlijk een erg ingewikkelde omschrijving.
Zelf ben ik meer bezig met de draagkracht vanachter te ontwikkelen, niet zozeer met rug of buik
die wil ik gewoon los verend . zo ook de rug.
ondertredend achterbeen vind ik ook een kreet waar ik niet zoveel mee kan
het paard zet (biomechanisch gezien) het achterbeen onder in de mate van tempo, al dan niet verzameling.
dat kan je niet manipuleren
daar is ie mee geboren.
Ik snap ook echt niet mensen die zeggen dat een paard zon goede mooie ruime stap heeft (2 hoefafdrukken over) In mijn ogen heeft dit puur te maken met slapheid achter.
Een paard die kort gebouwd is, zal minder "over" zetten dan een paard die langer gebouwd is.
maar dat moeten we als ruiter niet willen "verbeteren" Je kan namelijk niet iets maken wat er niet is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:38

horseyfries schreef:
Er zijn paarden met zo'n smal mondje dat een stang en trens erin proppen echt dierenmishandeling is, denk bijv. aan paarden met arabisch bloed, maar dat wil omgekeerd niet zeggen dat iemand die op trens rijdt het per definitie doet om diervriendelijker te zijn.

jep, hier zo 1
daar krijg ik écht geen stang en trens in, en zal ik daarom ook niet doen.
klein smoeltje met korte dikke tong en laag verhemelte
Overigens bij paarden waarbij het wel kan? Waarom niet? moet toch allemaal kunnen? het is toch de ruiter(hand) die bewust moet zijn?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:44

horseyfries schreef:
Nee, maar dat is wel iets wat ik momenteel zie gebeuren. Iedereen in katzwijm over iemand die met trens op hoog niveau rijdt omdat het zo vriendelijk is, terwijl ik een zwaar dichtgesnoerde neusriem en sperriem zie en weet uit het verleden dat het paard zijn tong bij een stang en trens uitsteekt.....
Ik wil maar zeggen dat je nooit zomaar moet oordelen of iets vriendelijker of onvriendelijker is, daarvoor moet je echt veel meer (achtergrond) informatie hebben.

Dat zal zeker zo zijn, wat dat betreft zal er heus een hoop verdoezeld worden en gecamoufleerd worden ten nadele van het paard. Van mij mag daar nog veel meer op gecontroleerd worden. Zowel bij de basis als bij de subtop, er vanuit gaande dat het bij de internationale top al gebeurd.
Wat je zegt over die kleine mondjes, daar heb je ook een punt. Daarom ben ik zo blij dat het nu mag. Ik heb nu eenmaal paarden met kleine mondjes en het was een hele toer om iets te vinden dat net past wat stang en trens betreft. Nu hoeft dat gelukkig niet meer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:53

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:58

Je vroeg om een filmpje van 13 jaar geleden, dat heb ik alleen op VHS nog ergens, maar hier wel een foto van een jaar of 14 geleden met mijn toenmalige wedstrijdpaard, zelf opgeleid t/m Z2 en later verkocht aan HKH Prinses Margriet:

http://www.dressuurstal-jenny-veenstra. ... 0klein.jpg

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:05

Citaat:

Nombrado: ja, een achterbeen treedt altijd onder, en ja, de mate waarin is deels bepaald door de aanleg van het paard.
Maar hierop heeft de ruiter/trainer natuurlijk wel degelijk invloed. Een paard met een ontspannen functionerende bovenlijn kan verder onder de massa treden dan een paard dat om wat voor reden dan ook een blokkade heeft in de bovenlijn. Dan blijft de beweging stokken en houdt het paard zich in, met als gevolg korte krabbelpassen. Ik ben het wel met je eens dat paarden die enorm overstappen achter (dus over de afdruk van het voorbeen) vaak slap zijn, die hebben vaak weinig afdruk en slingeren hun achterbeen weinig gecoördineerd van achteren naar voren.

Ik ga de filmpjes straks bekijken, ga nu eerst zelf rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:11

Askja schreef:
Citaat:

Nombrado: ja, een achterbeen treedt altijd onder, en ja, de mate waarin is deels bepaald door de aanleg van het paard.
Maar hierop heeft de ruiter/trainer natuurlijk wel degelijk invloed. Een paard met een ontspannen functionerende bovenlijn kan verder onder de massa treden dan een paard dat om wat voor reden dan ook een blokkade heeft in de bovenlijn. Dan blijft de beweging stokken en houdt het paard zich in, met als gevolg korte krabbelpassen. Ik ben het wel met je eens dat paarden die enorm overstappen achter (dus over de afdruk van het voorbeen) vaak slap zijn, die hebben vaak weinig afdruk en slingeren hun achterbeen weinig gecoördineerd van achteren naar voren.

De fysiotherapeute die ons les gaf in paardenmassage, liet ons allemaal op handen en voeten op de grond zitten, en ons dan proberen ons been naar voren te brengen, eerst met een holle rug, dan met een bolle rug. Dan merk je ineens heel duidelijk waarom een achterbeen meer of minder kan ondertreden. De uiteindelijke maximale uitslag is aanleg, maar de manier om daar te komen is idd een ontspannen functionerende bovenlijn. Zodra die zich blokkeert is de beweging niet meer optimaal.

Het wel dan niet overstappen is voor mij in veel mindere mate een graadmeter dan de manier waarop (met gebruik van spronggewricht en krachtig, of zoals hier genoemd zonder kracht naar voren slingeren), maar ook moet je daarbij ook nog kijken naar het voorbeen, immers hoe verder het voorbeen wordt weggezet, hoe groter de pas naar voren van het achterbeen moet worden om die afdruk te bereiken. Een paard kan dus ook enorm overstappen omdat hij minimaal het voorbeen wegzet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:26

Laatst bijgewerkt door nombrado op 05-02-13 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:27

Askja schreef:

Je kan je ook afvragen, wat veroorzaakt een gespannen bovenlijn? Ik weet bijna wel zeker dat dit het (onbewuste) gebruik is van de ruiterhand en de onbewuste niet in het middelpunt zittende ruitergewicht.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:43

nombrado schreef:
Zelfde paard vorig jaar.
Mooi gereden vind ik zelf.
http://www.youtube.com/watch?v=KunZKegARUQ
gewoon gereden op trensje

Paard is wel verbeterd in ieder geval, hij is een stuk rechter geworden dan in het eerste filmpje. Wel vind ik dat hij nog iets teveel met zijn hoofd doet in het stuk passage richting piaffe, maar dat vond de ruiter blijkbaar ook want hij liet hem duidelijk even schrikken voor zijn been om achter weer meer erbij te zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:44

nombrado schreef:
Askja schreef:

Je kan je ook afvragen, wat veroorzaakt een gespannen bovenlijn? Ik weet bijna wel zeker dat dit het (onbewuste) gebruik is van de ruiterhand en de onbewuste niet in het middelpunt zittende ruitergewicht.

Dat is één reden, maar zo zijn er nog een heleboel andere te bedenken ook. Foutief lichaamsgebruik kan bij de ruiter vandaan komen, bij het paard, of bij externe factoren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:45

horseyfries schreef:
nombrado schreef:
Zelfde paard vorig jaar.
Mooi gereden vind ik zelf.
http://www.youtube.com/watch?v=KunZKegARUQ
gewoon gereden op trensje

Paard is wel verbeterd in ieder geval, hij is een stuk rechter geworden dan in het eerste filmpje. Wel vind ik dat hij nog iets teveel met zijn hoofd doet in het stuk passage richting piaffe, maar dat vond de ruiter blijkbaar ook want hij liet hem duidelijk even schrikken voor zijn been om achter weer meer erbij te zijn.

Dit is ook een andere ruiter
zelfs minder geschoold, maar des te meer gemotiveerd (colombiaan) Zeer sympatiek ruiter!
hij was hier in training voor de OS, helaas werd Colombia niet geselecteerd voor de OS in London .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:46

Vind het in basis een heel stuk beter dan bij de andere ruiter....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:55

zeker!
Een ruiter die deze ervaring op deze manier omschrijft? en zijn dankbaarheid op deze manier uit naar het paard, is voor mij een ruiter van wereldklasse en verdient alle lof
Dear friends, these will be the last pictures riding "GUSARAPO". Why do I say "riding a warrior "? Because this is what this great Spanish Stallion has been over the past 5 months, he gave his best to take the Olympic dream with me. Through his teachings I became a Grand Prix rider and had the opportunity to compete internationally in Europe. Unfortunately an injury to one of his front legs abruptly awakened us from this great dream. In a couple of days "GUSARAPO" will return to his home in "YEGUADA EL MORALEJO" to enjoy a well deserved retirement by multiplying his race (it will be a hard goodbye). I also thank all those who in one way or another supported this crazy and great adventure. "GUSARAPO" WHAT A BIG HEART YOU HAVE AND WHAT A GREAT HORSE YOU ARE!! THANKS
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 468&type=3
(weet niet of jullie het kunnen zien op fb?)
Paard was 18, wordt dit jaar 19!