Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:56

flugeltje schreef:
Maar wat is te dik ?? Je zou je beter is kunnen afvragen, wat het gewicht is wat paarden verantwoord kunnen dragen, dat heef namelijk niks te maken met Te dik alleen.

Als iemand van 1.60 te dik is wegen ze ?? 80 a 90kg en dus mogen ze niet paardrijden, hmmm en een man van 1.80 met een normaal gewicht weegt dat ook en die mag dan wel paardrijden ??? beetje vreemd. Ik ken ook wel mannelijke ruiters die over de 100 kg gaan en een normaal postuur hebben, dus alle mensen, ongeacht hoe lang ze zijn, die onder de 110 kg wegen mogen dan dus paardrijden ??

die man is normaal voor zijn lengte en die word daardoor minder belemmerd in zijn bewegingen, kan zijn evenwicht beter houden en zijn hulpen beter geven dan die persoon die klein is met het zelfde gewicht.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:57

chanel1985 schreef:
Maar wat is te dik? Mijn gewicht verschilt niet veel van die van jouw, terwijl er mensen in dit topic dit al teveel vinden.
Dus, als men tegen jouw zegt dat je niet meer mag rijden, want 70 kilo is teveel, dan doe je dat ook? Of ga jij zeggen dat het voor uw paard nog wel kan?

volgens mij word hier niet gesproken over 70 kg maar over 'echt' te zwaar. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:17

pien_2010 schreef:
Colway schreef:
waarom kiezen tussen 2 uitersten :')

Om te laten zien dat ik vind dat niet het gewicht belangrijk is maar het hele plaatje er om heen dus paard en manier van rijden. Ik vind namelijk dat hier wel heel negatief en ongenuanceerd geschreven wordt over zwaar gewicht en dat vind ik jammer en doet de dikkerds onder ons te kort. Ik vind het ook vervelend dat we in NL altijd overal dat dunnen zo ophemelen, ik heb veel gereisd en elders is dat toch wel veel minder. Als je in NL dik bent zou je er nog een complex van krijgen. En begrijp me goed ik heb alle argumenten goed doorgelezen hoor maar wil een ander geluid laten horen.
Vandaar dit voorbeeld zoals het ook werkelijk bij ons met de paarden is. Onze paarden zijn twee uitersten en zo kan ik me dat ook bij ruiters voor stellen.

Ik vind redeneren in uitersten een manier om kromme dingen recht te l ullen. Je moet namelijk niet willen kiezen, je moet gewoon gaan voor wat goed is voor je paard. En dat is een ruiter met een aanvaardbaar (gezond) gewicht met een aanvaardbare manier van rijden

Hoezo wordt er in Nederland dunne mensen opgehemeld? Vind dat wel meevallen eigenlijk

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:18

Ja, maar sommige zeggen dat 70 kilo al " te zwaar" is voor een paard, vandaar ;)

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:21

wie zegt dat dan? Dat heb ik nergens op bokt gelezen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:26

MaritAriel schreef:
flugeltje schreef:
Maar wat is te dik ?? Je zou je beter is kunnen afvragen, wat het gewicht is wat paarden verantwoord kunnen dragen, dat heef namelijk niks te maken met Te dik alleen.

Als iemand van 1.60 te dik is wegen ze ?? 80 a 90kg en dus mogen ze niet paardrijden, hmmm en een man van 1.80 met een normaal gewicht weegt dat ook en die mag dan wel paardrijden ??? beetje vreemd. Ik ken ook wel mannelijke ruiters die over de 100 kg gaan en een normaal postuur hebben, dus alle mensen, ongeacht hoe lang ze zijn, die onder de 110 kg wegen mogen dan dus paardrijden ??

die man is normaal voor zijn lengte en die word daardoor minder belemmerd in zijn bewegingen, kan zijn evenwicht beter houden en zijn hulpen beter geven dan die persoon die klein is met het zelfde gewicht.

Wat een onzin !! Een beginnende man heeft een betere balans dan een gevorderd te dik persoon ?? Nu ga ik toch echt achter mijn oren krabben hoor.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:32

Citaat:
Wat een onzin !! Een beginnende man heeft een betere balans dan een gevorderd te dik persoon ?? Nu ga ik toch echt achter mijn oren krabben hoor.

je verdraait dingen .... waar zei ik beginnende man? waar had ik het over een gevorderd iemand? :z

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:45

MaritAriel schreef:
flugeltje schreef:

Ik verdraai niks, lees je eigen tekst...

Die man heeft betere balans en kan zijn hulpen beter geven dan een te dik persoon volgens jou...

Ik denk toch echt dat een gevorderd te dik persoon op hoger niveau een betere balans heeft dan een man met normaal postuur op lager niveau. Dus in dat opzicht zitten we ons paard allemaal in de weg, je moet tenslotte allemaal beginnen bij het begin en dat is ook ten nadele van ons paard en dat mag dan ook niet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:48

flugeltje schreef:

Die man heeft betere balans en kan zijn hulpen beter geven dan een te dik persoon volgens jou...

Ik denk toch echt dat een gevorderd te dik persoon op hoger niveau een betere balans heeft dan een man met normaal postuur op lager niveau. Dus in dat opzicht zitten we ons paard allemaal in de weg, je moet tenslotte allemaal beginnen bij het begin en dat is ook ten nadele van ons paard en dat mag dan ook niet.

ja inderdaad die man kan inderdaad beter zijn hulpen geven dat een te dik persoon . maar waarom maak jij er iemand van hoog en laag niveau van als ik het daar niet over heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:52

schrikdraad schreef:
Joenohoe
ik ben je lief niet.
En ik ben niet gefrusreerd jij daarintegen wel.
Of is dat je normale gang van praten?
Dat lijkt me pas erg.

Wie ben jij om te bepalen wie te zwaar is?
Ben jij een dierenarts?

Het gaat niet om maten en gewichten maar je weet wel te vertellen wie er te dik zijn.
Goed van je.

Jij hebt in het boomloos topic fotos geplaatst. Ik hier.
Ik ben volgens theorie van vele van je voorgangers te zwaar.
Maar vergelijk ze eens.

Dan is veroordelen heel snel gedaan.

Aha, ik had dus toch gelijk, je bent zelf dik daarom reageer je zo heftig.

Verder:
- ik heb geen gewicht genoemd of gezegd wie er te dik zijn. Dat hoeft ook niet want dat weet iedereen voor zichzelf wel;
- ik denk dat ik met mijn 1.65 meter, 66 kilo en maat 40 toch echt wel een stukje slanker ben dan jij, sorry;
- ik heb jou nooit veroordeeld, noch iemand anders die foto's geplaatst heeft.

Ik herhaal nu voor de laatste keer wat ik gezegd heb: mijn mening is dat TE dikke mensen niet zouden mogen paardrijden. Waarom ? Omdat JIJ de verantwoordelijkheid hebt voor het welzijn van je paard. JIJ moet ervoor zorgen dat je paard gezond blijft in alle opzichten. Een paard kan niet kiezen wie hij op zijn rug krijgt... Een paard is niet gemaakt om te dragen, dus als je toch wilt rijden dan moet JIJ ervoor zorgen dat je een gezond gewicht hebt om je paard niet overmatig te belasten en hem kapot te maken. JIJ bent de denkende mens, JIJ beslist over je paard, JIJ moet voor hem zorgen en voor zijn gezondheid en dus ga je NIET op hem zitten als je te dik bent.

Noem ik nog even het voorbeeld van een paard met HKO en rugklachten, waarvan de volgens haarzelf te dikke ruiter zegt dat ze er elke keer met schuldgevoel op gaat zitten. En terecht... De broek zakt me dr nog steeds van af dat je op een paard met rugklachten gaat zitten en HKO terwijl je veel te zwaar bent, wat zijn klachten waarschijnlijk gaat verergeren.

Goed, dit is het laatste wat ik in dit topic zeg. Elke keer dezelfde argumenten van de echte dikkerds om toch te mogen paardrijden, het is verspilde energie om steeds te blijven roepen dat het welzijn van hun paard voor zou moeten gaan voor hun eigen lol, want ze luisteren toch niet (de goeien als bijvoorbeeld Grote Vogel bedoel ik daarmee niet !!!).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:00

MaritAriel schreef:
flugeltje schreef:

ja inderdaad die man kan inderdaad beter zijn hulpen geven dat een te dik persoon . maar waarom maak jij er iemand van hoog en laag niveau van als ik het daar niet over heb?

Gewoon een voorbeeld... Het hangt niet alleen van gewicht af, maar ook van niveau.

Beenhulpen misschien, maar een te dik persoon is misschien weer beter in de gewichtsverplaatsing hulpen...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:01

Citaat:
Gewoon een voorbeeld... Het hangt niet alleen van gewicht af, maar ook van niveau.

Beenhulpen misschien, maar een te dik persoon is misschien weer beter in de gewichtsverplaatsing hulpen...

ja ik snap zelf ook nog wel dat het van niveau af hangt , maar daar gaat het nu even niet over , daarom pak ik 2 mensen met 'hetzelfde' niveau .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:02

chanel1985 schreef:
Ja, maar sommige zeggen dat 70 kilo al " te zwaar" is voor een paard, vandaar ;)

dan kunnen maar weinig mensen nog op hun paard stappen :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:04

Hou toch op hier. Er is volgens mij nog nooit bewezen dat een zwaar iemand slecht is voor een paard. Denk dat iedereen met een eigen paard echt wel weet wat die doet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:05

kohtje schreef:
Hou toch op hier. Er is volgens mij nog nooit bewezen dat een zwaar iemand slecht is voor een paard. Denk dat iedereen met een eigen paard echt wel weet wat die doet.

dan moet je denk ik even je ogen openen. Want als je goed om je heen kijkt zie je 9 van de 10 x wel anders (helaas) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:06

flugeltje schreef:

Nou moet ik toch nog even reageren... Een dik persoon beter in gewichtsverplaatsing hulpen ? Sorry hoor, echt niet! Vrouw, dikke bovenbenen/kont, kan niet eens goed hulpen geven / zitten / lichtrijden door al dat vet (spreek uit ervaring... maar dat merk je pas als je afvalt). Man, bierbuik, evenwicht ligt al totaal verkeerd dus subtiele seintjes met hun achterste kunnen ze al niet eens geven... Ik hoef de spieren van mijn kruis maar aan te trekken of paard snapt hem al, mn gewicht klein beetje te verplaatsen, been beetje naar achter en paard springt gelijk in de goede galop aan of desgewenst in de contra. Toen ik nog dikker was (81 kilo) kon ik mijn lijf niet goed genoeg bewegen om de normale hulpen goed te geven, laat staan de subtiele hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:12

MaritAriel schreef:
kohtje schreef:

dan moet je denk ik even je ogen openen. Want als je goed om je heen kijkt zie je 9 van de 10 x wel anders (helaas) ;)

Helaas wel ja, en dan hoef je het nog niet eens over dikkerds te hebben... En niet eens over rijden... Jaren later schaam ik me er nog over, maar ook ik ben wel eens uit mijn dak gegaan tegen mijn paard, uit pure machteloosheid omdat het niet wilde zoals ik het wilde, omdat beest weer eens kijkerig was... Toen was ik nog veel jonger, net een eigen paard, net aan het paardrijden... En mijn paard was zo goed als bolle, die vergaf me alles... Maar toen ik dat een keer deed in de les van Jan Willem Voorn (nog steeds met mijn eerste paard) kreeg ik wel zo ongenadig op mijn flikker dat ik me schaamde... En tegenwoordig tot 21 tel, ademhalingsoefeningen doe als ik voel dat ik boos word en dan is de boosheid meestal wel weg (en ik moet eerlijk zeggen dat ik dan meestal beter boos op mezelf kan zijn, omdat ik dan raar ga zitten of debiel doe met mijn handen of zoiets dergelijks). IK heb de verantwoordelijkheid mijn paard netjes te behandelen, IK ben de denkende mens... Maar te vaak zie ik dat anders jammer genoeg, want "beest moet doen wat ik zeg anders krijgt ie een ram". Dus als peerd niet stil staat bij het poetsen krijgt ie een schop in zijn buik, enzovoorts... Verschrikkelijk vind ik het.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-11 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:13

Geweldig hoe mensen op de kast te krijgen zijn en hoe ze der eigen mening op willen dringen aan anderen.

Mijn mening... Doe waar je zelf een goed gevoel bij hebt :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:14

joenohoe schreef:
Helaas wel ja, en dan hoef je het nog niet eens over dikkerds te hebben... En niet eens over rijden... Jaren later schaam ik me er nog over, maar ook ik ben wel eens uit mijn dak gegaan tegen mijn paard, uit pure machteloosheid omdat het niet wilde zoals ik het wilde, omdat beest weer eens kijkerig was... Toen was ik nog veel jonger, net een eigen paard, net aan het paardrijden... En mijn paard was zo goed als bolle, die vergaf me alles... Maar toen ik dat een keer deed in de les van Jan Willem Voorn (nog steeds met mijn eerste paard) kreeg ik wel zo ongenadig op mijn flikker dat ik me schaamde... En tegenwoordig tot 21 tel, ademhalingsoefeningen doe als ik voel dat ik boos word en dan is de boosheid meestal wel weg. IK heb de verantwoordelijkheid mijn paard netjes te behandelen, IK ben de denkende mens... Maar te vaak zie ik dat anders jammer genoeg, want "beest moet doen wat ik zeg anders krijgt ie een ram". Dus als peerd niet stil staat bij het poetsen krijgt ie een schop in zijn buik, enzovoorts... Verschrikkelijk vind ik het.

Ja hier kan ik me helemaal in vinden . :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:20

flugeltje schreef:
Geweldig hoe mensen op de kast te krijgen zijn en hoe ze der eigen mening op willen dringen aan anderen.

Niemand zit hier op de kast behalve misschien jezelf en schrikdraadjelief. En doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt ? Dacht het niet. JIJ bent verantwoordelijk voor je paard en als denkend mens weet je het donders goed als je te dik bent en dan ga je NIET op een paard zitten. Anders ben je puur egoistisch bezig en is alleen je eigen lol belangrijk en niet je paard blijkbaar. Ook als je er niet op zit kun je veel leuke dingen doen met je paard, waardoor je eigen conditie ook nog eens beter wordt: lange teugelen (moet je zelf heeeeeeeeeeel veel lopen), wandelen met je paard (dito), fietsen met je paard (goed met tegenwind) en heb je geen zin in echte lichaamsbeweging kun je ook nog lekker gaan mennen.

Voor de laatste keer doe ik een beroep op het gezond verstand van mensen... denk aan je paard en niet alleen maar ikke ikke ikke en mijn paard kan stikke.

En geheel off topic: MaritAriel wat heb jij een gaaf paard zeg !!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:21

joenohoe schreef:
MaritAriel schreef:

Helaas wel ja, en dan hoef je het nog niet eens over dikkerds te hebben... En niet eens over rijden... Jaren later schaam ik me er nog over, maar ook ik ben wel eens uit mijn dak gegaan tegen mijn paard, uit pure machteloosheid omdat het niet wilde zoals ik het wilde, omdat beest weer eens kijkerig was... Toen was ik nog veel jonger, net een eigen paard, net aan het paardrijden... En mijn paard was zo goed als bolle, die vergaf me alles... Maar toen ik dat een keer deed in de les van Jan Willem Voorn (nog steeds met mijn eerste paard) kreeg ik wel zo ongenadig op mijn flikker dat ik me schaamde... En tegenwoordig tot 21 tel, ademhalingsoefeningen doe als ik voel dat ik boos word en dan is de boosheid meestal wel weg (en ik moet eerlijk zeggen dat ik dan meestal beter boos op mezelf kan zijn, omdat ik dan raar ga zitten of debiel doe met mijn handen of zoiets dergelijks). IK heb de verantwoordelijkheid mijn paard netjes te behandelen, IK ben de denkende mens... Maar te vaak zie ik dat anders jammer genoeg, want "beest moet doen wat ik zeg anders krijgt ie een ram". Dus als peerd niet stil staat bij het poetsen krijgt ie een schop in zijn buik, enzovoorts... Verschrikkelijk vind ik het.

Verdiep je eens in het natuurlijk gedrag van paarden, ze voeden elkaar op door oa een trap in der buik te geven als ze over de schreef gaan.
Ik zeg niet dat je ze voor elk wissewasje een trap moet geven, maar heel soms zijn er momenten dat het toch echt eens nodig is.
Rijtechnisch maakt een paard geen fouten, de ruiter wel, dus als hij iets niet goed doet moet je jezelf voor je kop slaan :o

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:24

Citaat:
Verdiep je eens in het natuurlijk gedrag van paarden, ze voeden elkaar op door oa een trap in der buik te geven als ze over de schreef gaan.
Ik zeg niet dat je ze voor elk wissewasje een trap moet geven, maar heel soms zijn er momenten dat het toch echt eens nodig is.
Rijtechnisch maakt een paard geen fouten, de ruiter wel, dus als hij iets niet goed doet moet je jezelf voor je kop slaan :o

verdiep jij je eens in het paard . een paard doet ALLES met een reden . Oh mijn paard is stout , hier een schop. Mijn paard heeft nooit , maar dan ook nooit een schop of een klap gehad. Alles is verklaarbaar, mits je de tijd neemt om goed na te denken van waarom doet mijn paard dit. ( dat schijnt voor veel mensen onmogelijk te zijn)

belachelijk. :roll:

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:25

joenohoe schreef:
flugeltje schreef:

Niemand zit hier op de kast behalve misschien jezelf en schrikdraadjelief. En doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt ? Dacht het niet. JIJ bent verantwoordelijk voor je paard en als denkend mens weet je het donders goed als je te dik bent en dan ga je NIET op een paard zitten. Anders ben je puur egoistisch bezig en is alleen je eigen lol belangrijk en niet je paard blijkbaar. Ook als je er niet op zit kun je veel leuke dingen doen met je paard, waardoor je eigen conditie ook nog eens beter wordt: lange teugelen (moet je zelf heeeeeeeeeeel veel lopen), wandelen met je paard (dito), fietsen met je paard (goed met tegenwind) en heb je geen zin in echte lichaamsbeweging kun je ook nog lekker gaan mennen.

Voor de laatste keer doe ik een beroep op het gezond verstand van mensen... denk aan je paard en niet alleen maar ikke ikke ikke en mijn paard kan stikke.
En geheel off topic: MaritAriel wat heb jij een gaaf paard zeg !!!

Is dat niet de wereld tegenwoordig ??
Ik keur egoisme ook niet goed, maar mensen die zo zijn, laten zich echt niet beinvloeden door jouw mening. Dus ik begrijp niet helemaal wat je met je mening wilt bereiken.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:27

MaritAriel schreef:
Citaat:

verdiep jij je eens in het paard . een paard doet ALLES met een reden . Oh mijn paard is stout , hier een schop. Mijn paard heeft nooit , maar dan ook nooit een schop of een klap gehad. Alles is verklaarbaar, mits je de tijd neemt om goed na te denken van waarom doet mijn paard dit. ( dat schijnt voor veel mensen onmogelijk te zijn)

belachelijk. :roll:

Het kan wel verklaarbaar zijn, maar dan heeft hij nog steeds niet het recht om het te doen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:27

joenohoe schreef:
Noem ik nog even het voorbeeld van een paard met HKO en rugklachten, waarvan de volgens haarzelf te dikke ruiter zegt dat ze er elke keer met schuldgevoel op gaat zitten. En terecht... De broek zakt me dr nog steeds van af dat je op een paard met rugklachten gaat zitten en HKO terwijl je veel te zwaar bent, wat zijn klachten waarschijnlijk gaat verergeren.

Hello Joenohoe,
ik hoor dat je het over mij hebt.
Ondertussen even de stand van zaken, ik hoop trouwens dat je je broek allicht opnieuw aanhebt.
Wij werken eraan, het paard werd PER TOEVAL BILATERALE HKO gediagnosticeerd (in de erfelijke vorm, dus niet hoofdzakelijk afkomstig van een foute belasting), zonder uitwendige klachten (paard was niet mank of dergelijke, was tijdens een RX controle voor eventuele fok). Ondertussen kan ik u ook meedelen dat de rugklachten hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn van het zadel, een te smal zadel gecombineerd met een zwaardere (maar gebalanceerde) ruiter is niet optimaal. Vandaar hebben wij vorige week een zadel volledig op maat van paard en ruiter laten aanmeten door een Franse Sellier. Mijn paard loopt netjes, ontspannen, over de rug, ging deze week met gemak over 1m10.
Mag ik nog rijden van u misschien, of waar haar jij jezelf het recht om iemand zijn passie te ontnemen. Zoals je kan opmerken, zijn we in volle beweging om de omstandigheden te verbeteren, zowel voor het paard als persoonlijk als ruiter. Je kan niet van iemand verwachten dat alles op 1.2.3 opgelost raakt. Ondertussen enkele onderzoeken verder is het grootste deel opgelost.

Nu zou ik het wel fijn vinden als je mij niet steeds als voorbeeld neemt van de te dikke ruiter op het paard met HKO en scheve belasting (waar haal jij dat **** uit?) die ook nog eens rugproblemen heeft. Je ziet dus dat er wel degelijk mensen zijn die alles proberen op te lossen en constant bezig zijn met het welzijn van hun paard, ik hoop dat je inziet dat je mij dus niet als voorbeeld moet gebruiken, enkel en alleen omdat ik niet aan de ideale maten voldoe.

Er zijn echt wel normale mensen of magere mensen, die op andere manieren veel harder het welzijn van hun paard aantasten dan dat overgewicht. En dan heb ik het niet noodzakelijk over het fysieke van het paard (wat evenwel kan), maar ook over de mentale toestand van het paard.

Ik kan u dan ook met een gerust hart zeggen dat mijn paard geen fysieke klachten heeft die het gevolg zouden zijn van mijn overgewicht.