Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:21

Quadripes bedankt voor je uitleg w.b.t. nageven en het rijden van slangevoltes.

Proffessor uiteraard eerst de stap voor elkaar voor dat men gaat draven.

Als ik het plaatje vertaal van de juiste houding naar de praktijk.
Heb ik mijn paard dan in de goede houding? (= in stap)
Afbeelding
Gelet u allen liever op de houding van het paard, ik moet zelf nog veel leren en weet dat alles nog niet klopt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:23

laat ik mij zelf duidelijker formuleren, als ik de teugel op pakt, geeft het paard meteen na op het gewicht van de teugel , als ik de teugel terug neer leg op de schoft en los laat blijft het paard daar nagevelijk op het gewicht van de teugel

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:25

Moll schreef:
laat ik mij zelf duidelijker formuleren, als ik de teugel op pakt, geeft het paard meteen na op het gewicht van de teugel , als ik de teugel terug neer leg op de schoft en los laat blijft het paard daar nagevelijk op het gewicht van de teugel

Toen vroeg ik nageeflijk of geeft hij na in kaak en nek?
Dat paard blijft los in kaak en nek, maar van nageeflijkheid kan men daar niet spreken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:25

moll: nageven en nageeflijkheid zijn twee aparte termen.

en volgens mij is nageven een voortdurend proces dat alleen in een samenspel tussen hand en mond kan plaatsvinden. de teugel is een dood gewicht, daar krijg je toch geen dynamische verbinding door? zou u mij dat willen uitleggen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:34

Professor schreef:
Moll schreef:

Toen vroeg ik nageeflijk of geeft hij na in kaak en nek?
Dat paard blijft los in kaak en nek, maar van nageeflijkheid kan men daar niet spreken.

waarom zou men niet over nageeflijkheid kunnen spreken volgens u?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:37

Moll schreef:

Omdat een enkele hulp die u daar aangeeft, die net Klassiek is geen enkel uitsluitsel geeft of het paard op dat moment nageeflijk/Durchlässig is. Het moet wel nageven in nek en kaak, dus ontspannen zijn in kaak en nek.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:40

nageeflijkheid zit in het lijf en niet in de mond. Durchlaessigkeit is juist het moment dat alle hulpen totaal doorkomen bij het paard en dat het daarop precies juist reageert. en dat zijn dus zeldzame momenten, maar je moet er wel telkens naar streven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:43

Professor schreef:
Moll schreef:

Omdat een enkele hulp die u daar aangeeft, die net Klassiek is geen enkel uitsluitsel geeft of het paard op dat moment nageeflijk/Durchlässig is. Het moet wel nageven in nek en kaak, dus ontspannen zijn in kaak en nek.

als het paard gesloten is en het gewicht over 4 benen gelijkmatig is verdeeld, ben ik van mening dat het paard zeker nageeflijk is, wanneer men dit in stilstand toepast merkt me dit waneer het paard van ut het achter been weg stapt en over de rug gaat, en met schwung bijft gaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:46

Moll schreef:
als het paard gesloten is en het gewicht over 4 benen gelijkmatig is verdeeld, ben ik van mening dat het paard zeker nageeflijk is, wanneer men dit in stilstand toepast merkt me dit waneer het paard van ut het achter been weg stapt en over de rug gaat, en met schwung bijft gaan.

Denk dat u de Durchlässigkeit/nageeflijkheid toch iets te vroeg denkt te hebben bereikt.

U bedoeld het horizontale evenwicht, wat een pomonade paard bereikt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:53

Professor schreef:
Moll schreef:

Denk dat u de Durchlässigkeit/nageeflijkheid toch iets te vroeg denkt te hebben bereikt.

dat kan dat u dat denkt, naar mij mening is het op dat moment zeker aan wezig, is het blijvend, nee, maar de eerste aantal stappen is het er wel, na gelang de stap voorderd veranderd het paard in fraim, en gaat het moment verloren, maar echter is het niet zo dat het paard terug komt in de gang op dat moment zoals net werd aan gegeven, en geeft niet he gevoel niet in verticaal balans/evenwicht :D te zijn, en daar dus bang voorzou zijn

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:59

Citaat:
dat kan dat u dat denkt, naar mij mening is het op dat moment zeker aan wezig, is het blijvend, nee, maar de eerste aantal stappen is het er wel, na gelang de stap voorderd veranderd het paard in fraim, en gaat het moment verloren, maar echter is het niet zo dat het paard terug komt in de gang op dat moment zoals net werd aan gegeven, en geeft niet he gevoel niet in verticaal balans/evenwicht te zijn, en daar dus bang voorzou zijn

Dan is het een moment opname, maar het ging om dat heffen met de hand en dan weer terug op de schoft, dat met losse teugel.
Nu haalt u heel andere dingen erbij. En de opmerking van quadripes van die teugels is ook nog niet helemaal duidelijk door u beantwoord.
Denk dat wij u niet begrijpen, aangezien zoals ik al schreef deze hulp zo gegeven niet ken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:00

@Ilegra: wat een prachtig paard! Het is erg lastig om vanaf een foto commentaar te leveren, het is altijd een momentopname en de foto is ook uit een lastige hoek genomen (om te beoordelen dan he).

Ik stuur je even een PB, dat vind ik correcter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:14

Professor schreef:
Citaat:
dat kan dat u dat denkt, naar mij mening is het op dat moment zeker aan wezig, is het blijvend, nee, maar de eerste aantal stappen is het er wel, na gelang de stap voorderd veranderd het paard in fraim, en gaat het moment verloren, maar echter is het niet zo dat het paard terug komt in de gang op dat moment zoals net werd aan gegeven, en geeft niet he gevoel niet in verticaal balans/evenwicht te zijn, en daar dus bang voorzou zijn

Dan is het een moment opname, maar het ging om dat heffen met de hand en dan weer terug op de schoft, dat met losse teugel.
Nu haalt u heel andere dingen erbij. En de opmerking van quadripes van die teugels is ook nog niet helemaal duidelijk door u beantwoord.
Denk dat wij u niet begrijpen, aangezien zoals ik al schreef deze hulp zo gegeven niet ken.

denk datik met heffen /liften verkeerde woord keuze heb gemaakt en daar de miscominucatie begonnen is, echter denk ik dat het toch eens tijd word dat u richting NL afrijst om dit soort dingen te bespreken, met het paard er bij, makkelijker denk ik zelf, onder het genot van een bak koffie

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:18

Citaat:
denk datik met heffen /liften verkeerde woord keuze heb gemaakt en daar de miscominucatie begonnen is, echter denk ik dat het toch eens tijd word dat u richting NL afrijst om dit soort dingen te bespreken, met het paard er bij, makkelijker denk ik zelf, onder het genot van een bak koffie

Dat laatste neem ik graag aan, alleen moet ik dan de gelegenheid daarvoor vinden.
Maar het is juist intressant om u aan het denken en formuleren te zetten, dat vind ik juist het leukste in een discussie, niet alleen het gevoel voor het rijden ansich, maar in woorden aan te geven wat men werkelijk doet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:50

Professor schreef:
Citaat:

Dat laatste neem ik graag aan, alleen moet ik dan de gelegenheid daarvoor vinden.
Maar het is juist intressant om u aan het denken en formuleren te zetten, dat vind ik juist het leukste in een discussie, niet alleen het gevoel voor het rijden ansich, maar in woorden aan te geven wat men werkelijk doet.

en daar heeft u het geen dat ik het in me les goed kan uit leggen vind ik het beschrijven zo als hier niet altijd, van zelf sprekend, ik denk dat ik het woord liften moet vervangen met de teugel op pakken in de zin van oppakken wanneer men op het paard gaat zitten

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:52

daarin ben ik niet van mening dat wanneer het paard, met lange teugel door de baan gaat, hij hierdoor op terug komt en of rennerig word nog uit evenwicht raakt, mij ervaring zegt dat het paard eerder rennerig word wanneer de teugel te veel aan genomen word en terug komt in de gang wanneer de hand niet voldoende mee in de beweging is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:59

Moll schreef:
daarin ben ik niet van mening dat wanneer het paard, met lange teugel door de baan gaat, hij hierdoor op terug komt en of rennerig word nog uit evenwicht raakt, mij ervaring zegt dat het paard eerder rennerig word wanneer de teugel te veel aan genomen word en terug komt in de gang wanneer de hand niet voldoende mee in de beweging is.

Is dat niet mede afhankelijk van de opleidingsgraad van het paard?
Waarbij onervaren betekend dat het meer ondersteund moet worden door de hulpen dan ervaren?
En dan bedoel ik meer het eerste stuk van het citaat dan het tweede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:01

Quadripes bedankt voor uw uitleg via BP.
Is zeer verhelderend :j .

Ghe ghe ghe de discussie w.b.t nageefelijkheid doet mij wel overtuigen het woord nageeflijkheid niet zomaar in de mond te nemen :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:06

geerke schreef:
Als je echt lange afstanden bedoelt zoals endurance,daar zie ik de paarden nooit door de rug lopen.
Meer met het hoofd omhoog,misschien dat een andere houding ook niet te doen is over een echt lange afstand?

Onderweg varieren, maar inderdaad groot deel paard in een zelfgekozen houding laten lopen, mits deze acceptabel is.
(dus binnen door ons bepaalde grenzen)
Af en toe vwnw rijden, af en toe even netjes durchs genick rijden en dan weer naar de onstpannig toe, zelf pak ik
af en toe ook nog oefeningetje mee, dus sb l en r, travers, renv. wijken, appyementje van l naar r over het pad,
ter variatie en om alle spiergroepen af en toe even weer wakker te maken, zijn maar korte stukjes, maar toch.
Denk echter dat neit alle lange afstand ruiters dat doen, dat is meer omdat ik beginner lange afstand ben en
een fijn atypischdressuur ponytje onder mijn achterste had. heb, nou ja, zoiets.

Het lijkt me duidelijk dat je geen 40 km 3 uur lang je paard in 1 houding gaat rijden. (en dat is nog niet eens lange afstand,
dat is instap lange afstands rijden :+ .)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:34

Sjolvir schreef:
Moll schreef:

Is dat niet mede afhankelijk van de opleidingsgraad van het paard?
Waarbij onervaren betekend dat het meer ondersteund moet worden door de hulpen dan ervaren?
En dan bedoel ik meer het eerste stuk van het citaat dan het tweede.

zou heel goed mogelijk zijn, echter leer ik het de paarden al aan de dubbelelonge

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:48

quadripes schreef:
als je een paard vanaf het begin af aan Durchs Genick rijdt, kun je meteen al voelen of het zich ergens stijfhoudt of het de achterhand goed gebruikt. Je kunt dan het paard meteen loswerken en als dat in de stap goed is, draaf je pas aan.

Als je met lange teugel dit doet (zo deed ik het in het begin ook), gaat je paard meteen weer in de eigen houding lopen en dus niet op vier benen in evenwicht, maar zoals het paard dat gelongeerd werd in dat filmpje (even overdreven gezegd). De kans op struikelen, ontaktmatig draven (en galopperen) wordt meteen vergroot. Je zadelt je paard dus eigenlijk met stijfheid en ongemak op vanaf het begin als je op die manier 'losrijdt'. En dat moet je daarna dan er weer uit zien te rijden tijdens de training.

Paarden die met een losse teugel worden gereden, willen trouwens niet graag vooruit en zullen dus altijd zelf voor een rustiger tempo kiezen omdat ze vaak bang zijn hun evenwicht te verliezen op die manier. Of ze gaan rennen, dan kan ook nog.

Een paard kan zich niet 'geven' bij een losse teugel waarbij het paard niet Durchs Genick hoeft.

Dit antwoord staat vol tegenstrijdigheden.
Als de ruiter een paard "goed" naar de aanleuning rijdt (die dus van het paard ZELF afkomt) is een paard altijd durchs genick :)
Een paard wat zichzelf hier of daar vasthoudt, zal die aanleuning nooit zoeken.

Een lange teugel zorgt er dus voor dat het paard zelf gaat "zoeken"

En zorgt er altijd voor dat een paard zich "geeft"

Ik dacht even dat je HET toch begon te snappen

quadripes schreef:
ik denk dat je niet altijd de focus op dat nageven moet leggen, maar dat het nageven door oefeningen (losmakende oefeningen) bespoedigd kan worden. zodra het paard contact zoekt met de hand kun je dat wel steeds sneller beantwoorden en zo bevestigen. echter, mensen beginnen altijd met nageven. en dat is van voren naar achteren werken. daarom wil ik daar altijd een beetje minder de nadruk op leggen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:54

Moll schreef:

8-) we zijn het een keer eens :j

Waarbij ik nog even wil aanvullen, dat een paard heel vlug reageert op de zit/been/gewichtshulpen van de ruiter
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 05-03-11 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:39

cherie78 schreef:
[

Waarbij ik nog even wil aanvullen, dat een paard heel vlug reageert op de zit/been/gewichtshulpen van de ruiter

Zit- en gewichtshulpen zijn dat andere hulpen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:45

Professor schreef:
cherie78 schreef:
[

Zit- en gewichtshulpen zijn dat andere hulpen?

Het kunnen "andere" hulpen worden :j

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:46

cherie: je hebt niets begrepen van de term 'durchs Genick' noch van aanleuning noch van enig woord dat ik daar geschreven heb.