Babootje schreef:@Jasmijn: Ik heb t gelezen en ik vind het wel mooi om te zien dat een teugeldrukmeter niet alleen de ruiter bewust maakt hoeveel druk deze zet maar blijkbaar ook problemen kan opsporen. Zodat je gericht kunt zoeken wat er aan de hand is. Alles wat bijdraagt aan het opsporen van ongemak bij een paard vind ik een meerwaarde.
Ja dat vind ik ook het mooie er aan. Ik heb nu meerdere verhalen van ruiters uitgewerkt die ermee hebben gereden en vrijwel allemaal voelde ze wel dat er iets niet klopte. Maar wat dan de oorzaak was?
Babootje schreef:De teugeldrukmeter zit daar ook in het "pakket" dus dat gaan we zeker doen als we weer aan de slag kunnen.
Leuk! Ik ben benieuwd!
Kadankovitch schreef:Voor mij persoonlijk betwijfel ik of ik hier ooit moeite mee zou hebben gehad, of veterinaire hulp had gevraagd.
Ja? In dit geval had dit paard echt wel wat veterinaire hulp nodig ivm een forse artose, dus ik denk dat het goed is dat deze amazone hulp heeft ingeschakeld. Artrose los je niet op met rijden.... Met de juiste behandeling kun je het wel verlichten, waardoor je daarna weer op de juiste manier kunt gaan trainen.
Babootje schreef:Zeer ervaren/professionele ruiters voelen dit soort problemen denk ik zelf ook wel aan.
Klopt. Alleen kunnen die ook niet altijd exact aanwijzen wat dan precies het probleem is. De nieuwe versie van de teugeldrukmeter die in oktober op de markt komt kan een onregelmatigheid detecteren nog voordat deze met het blote oog zichtbaar is en ook aangeven om bijvoorbeeld welk been het gaat. Ik denk dat dat voor iedere ruiter, met uitzondering van die enkeling die zo ervaren is en over zoveel gevoel beschikt dat die dat al direct voelt, een uitkomst is. Ik kan niet wachten tot ik er mee kan rijden in ieder geval. Wat ook super handig is, is dat je je gevoel ermee kunt 'ijken'. Heel vaak denken we dat we ons paard recht hebben en gelijke druk op twee teugels. Maar als je dan gaat meten, dan blijkt er toch een verschil te zijn.