Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:41

Ik geloof meteen dat ze graag aan het werk wil. Ik hoop alleen dat we een consensus kunnen bereiken over wat "werken" precies in houdt. :P
Mijn man was laatst op weide en toen die terug kwam vroeg die of die gele ook wel eens op haar vier benen tegelijk stond.... Toen ik hem een beetje vragend aan keek zei die "dat ding staat toch constant op haar voorbenen..."
(ofwel: ze bokt nogal veel, vooral als iemand op weide is die daar in haar mening niet moet zijn .. :') )

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:52

Dat deed Dallas ook, maar onder man deed ze nooit wat om je kwijt te raken.
Het idioot doen in vrijheid was om zichzelf te vermaken, met werken werd ze vermaakt.
Moest wel regelmatig (minimaal 1x per week) een buitenrit maken anders liet ze me niet opstappen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:57

Ik hoop dat dat voor haar ook geld. Ik heb niet het idé dat ze gemeen is. Haar moeder kon dat wel zijn. Zij doet idioot maar ze weet precies waar ze loopt en ook waar jij bent.. Dus het is puur macho gedrag. (al denk ik dat je haar niet tegen je in het harnas moet jagen maar da's een ander verhaal.)... Ze is alleen vreselijk ongeduldig maar dat is de jongigheid denk ik, hoop ik. Stil staan enz is overated... :') Ze doet het wel als het echt, echt, echt moet... Maar als het anders kan dan liever anders zeg maar. :P
Er zit gewoon veel vuur in die jongedame.... En dat mag ik wel.. (ja, ik ben net een trotse mama. :') )

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:36

Zoo eindelijk 60 pagina's bijgeleerd gekregen, dat was me nogal een zware boterham! Interessante dingen komen hier toch wel altijd voorbij, dingen waar ik toch altijd wel zelf bij stilsta.

Één van die dingen is namelijk ook die loodlijn discussie, ik wil ze niet echt weer doen aanwakkeren. Maat op een gegeven moment dacht ik: 'waarom focussen op die paar mm? Waarom niet de focus op een open kaak/de ruimte achter de kaak?'

Ik weet dat hier in mijn lessen aandacht wordt aan besteed, er wordt vaak gezegd dan: 'hij komt te diep, hij opent de kaak niet' of 'ja, daar opent hij mooi'.

(Begrijpen jullie wat ik bedoel met een open kaak?)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:13

Dag allemaal!

Via pb werd ik al meerdere keren geattendeerd op dit topic en wat een interessante cases komen er voorbij! Vooral het dilemma; is een probleem nu rijtechnisch of is er iets met het paard aan de hand?

Ik heb onlangs een blog geschreven en wellicht is deze blog ook een leuke aanvulling voor jullie topic? ook bij dit paard waren er twijfels over wat er aan de hand was... Ook met foto en filmpjes.

[url] https://www.ipostechnology.com/riders-b ... sical-one/
[/url]

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:54

SheeNegro schreef:
Zoo eindelijk 60 pagina's bijgeleerd gekregen, dat was me nogal een zware boterham! Interessante dingen komen hier toch wel altijd voorbij, dingen waar ik toch altijd wel zelf bij stilsta.

Één van die dingen is namelijk ook die loodlijn discussie, ik wil ze niet echt weer doen aanwakkeren. Maat op een gegeven moment dacht ik: 'waarom focussen op die paar mm? Waarom niet de focus op een open kaak/de ruimte achter de kaak?'

Ik weet dat hier in mijn lessen aandacht wordt aan besteed, er wordt vaak gezegd dan: 'hij komt te diep, hij opent de kaak niet' of 'ja, daar opent hij mooi'.

(Begrijpen jullie wat ik bedoel met een open kaak?)

U bedoeld het ontspannen openen en sluiten, ook wel eens 'kauwen' aangeduid in de literatuur? Ik ben inderdaad niet van mening dat een paar centimeters achter de loodlijn een doodzonde zijn indien de ruiter/africhter dat bewust tijdelijk doet om een bepaald doel te bereiken. En ik had ook het idee dat ik daarin niet alleen stond.
Het [kunnen] openen door het paard van zijn mond is, volgens mij, een noodzakelijke voorwaarde om een paard fijn te kunnen rijden. Ik doel dan niet op wat men 'sperren' noemt waar het paard permanent de mond open heeft. Soms veroorzaakt door te hoge aanhoudende teugelspanning, soms omdat het paard ertoe is gebracht het bit 'uit te spugen'.

Ik ben mij niet zeker wat u bedoelt met "de ruimte achter de kaak".

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:57

jasmijn78 schreef:
Dag allemaal!

Via pb werd ik al meerdere keren geattendeerd op dit topic en wat een interessante cases komen er voorbij! Vooral het dilemma; is een probleem nu rijtechnisch of is er iets met het paard aan de hand?

Ik heb onlangs een blog geschreven en wellicht is deze blog ook een leuke aanvulling voor jullie topic? ook bij dit paard waren er twijfels over wat er aan de hand was... Ook met foto en filmpjes.

[/url]

Voor mij persoonlijk betwijfel ik of ik hier ooit moeite mee zou hebben gehad, of veterinaire hulp had gevraagd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:04

@Jasmijn: Ik heb t gelezen en ik vind het wel mooi om te zien dat een teugeldrukmeter niet alleen de ruiter bewust maakt hoeveel druk deze zet maar blijkbaar ook problemen kan opsporen. Zodat je gericht kunt zoeken wat er aan de hand is. Alles wat bijdraagt aan het opsporen van ongemak bij een paard vind ik een meerwaarde.
Wij staan nu met ons paard bij SHH{P in revalidatie na een operatie (2 benen). Daar is ook de Raaphorst bij betrokken dus die ken ik wel. De teugeldrukmeter zit daar ook in het "pakket" dus dat gaan we zeker doen als we weer aan de slag kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:09

jasmijn78 schreef:
Dag allemaal!

[/url]

Kadankovitch schreef:
Voor mij persoonlijk betwijfel ik of ik hier ooit moeite mee zou hebben gehad, of veterinaire hulp had gevraagd.

Het eerste denk ik niet; het tweede wel (maar daar zou je dan misschien geen teugeldrukmeter bij nodig hebben gehad). Zeer ervaren/professionele ruiters voelen dit soort problemen denk ik zelf ook wel aan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:39

@ jasmijn, het probleem waar het paard in de blog mee liep herken ik zeker en er is gewoon een medische term voor deze aandoening, hopping syndrome, maar ws komt dat dan weer omdat ik al m'n hele paardenleven "klant" bij de raaphorst ben, en bekend met hun behandelmethodes, werkwijze en termen en me daarnaast echt verdiep in het hoe en waarom van het paardenlijf en hoe je daar het best mee aan de slag kan.
@ sheenegro, ja ik weet precies wat je daarmee bedoeld en dat is de hoek die de onderkaak op de hals van het paard maakt, wordt die hoek te eng/ nauw is dat minder goed in combinatie met het dieper lopen dat dat zou zijn als de hoek groter is.
Naar mijn idee is dat weer afhankelijk van het gegeven of het paard correct afbuigt of dat er sprake is van een valse knik- dus valse knik staat bijna garant voor dichte kaak en te diep en een correcte halshouding houdt de kaak open maar kan gepaard gaan met te diep of achter de loodlijn gaan
Ik ga eens kijken of ik er foto's of afbeeldingen bij kan vinden om het te illustreren.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 18-03-17 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:52

Babootje schreef:
@Jasmijn: Ik heb t gelezen en ik vind het wel mooi om te zien dat een teugeldrukmeter niet alleen de ruiter bewust maakt hoeveel druk deze zet maar blijkbaar ook problemen kan opsporen. Zodat je gericht kunt zoeken wat er aan de hand is. Alles wat bijdraagt aan het opsporen van ongemak bij een paard vind ik een meerwaarde.

Ja dat vind ik ook het mooie er aan. Ik heb nu meerdere verhalen van ruiters uitgewerkt die ermee hebben gereden en vrijwel allemaal voelde ze wel dat er iets niet klopte. Maar wat dan de oorzaak was?

Babootje schreef:
De teugeldrukmeter zit daar ook in het "pakket" dus dat gaan we zeker doen als we weer aan de slag kunnen.

Leuk! Ik ben benieuwd!

Kadankovitch schreef:

Ja? In dit geval had dit paard echt wel wat veterinaire hulp nodig ivm een forse artose, dus ik denk dat het goed is dat deze amazone hulp heeft ingeschakeld. Artrose los je niet op met rijden.... Met de juiste behandeling kun je het wel verlichten, waardoor je daarna weer op de juiste manier kunt gaan trainen.

Babootje schreef:
Zeer ervaren/professionele ruiters voelen dit soort problemen denk ik zelf ook wel aan.

Klopt. Alleen kunnen die ook niet altijd exact aanwijzen wat dan precies het probleem is. De nieuwe versie van de teugeldrukmeter die in oktober op de markt komt kan een onregelmatigheid detecteren nog voordat deze met het blote oog zichtbaar is en ook aangeven om bijvoorbeeld welk been het gaat. Ik denk dat dat voor iedere ruiter, met uitzondering van die enkeling die zo ervaren is en over zoveel gevoel beschikt dat die dat al direct voelt, een uitkomst is. Ik kan niet wachten tot ik er mee kan rijden in ieder geval. Wat ook super handig is, is dat je je gevoel ermee kunt 'ijken'. Heel vaak denken we dat we ons paard recht hebben en gelijke druk op twee teugels. Maar als je dan gaat meten, dan blijkt er toch een verschil te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:28

Aha, paard met huppel :P
Als ik een paard zou kopen liet ik een paard met huppeltje, al is het nog zo klein, definitief staan.
Soms is het enkel nog rijtechnisch maar vaak zit er al meer achter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:20

jasmijn78 schreef:
Heel vaak denken we dat we ons paard recht hebben en gelijke druk op twee teugels. Maar als je dan gaat meten, dan blijkt er toch een verschil te zijn.

Iedere scheefheid vertaalt zich in druk aan de ene of de andere kant. Als dat heel minimaal is moet je een prof zijn om dat te kunnen voelen volgens mij. Niet in de laatste plaats omdat die meer verschillende paarden onder hun kont hebben dan wij. Op je eigen paard loop je toch altijd het gevaar dat je "gewend" raakt aan zo'n minimale scheefheid. Zoals je zegt: je ijkpunt is niet zuiver. Dan lijkt me zo'n meter echt een openbaring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:26

@knollentuin: mooie voorbeelden vind ik dat. Ik had laatst in een ander topic ook even zo'n discussie over "de valse knik". Er wordt vaak "gefoeid" op een valse knik als het dat helemaal niet is. Half bokt kent t onderscheid volgens mij niet :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:28

bokt vindt dat zodra de oren niet het hoogste punt zijn het een valse knik is. Terwijl er prima een valse knik kan zijn met het neusje op de loodlijn en de oren op het hoogste punt ook, maar dát zien ze dan weer niet. :(:)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:49

knollentuin schreef:
@ jasmijn, het probleem waar het paard in de blog mee liep herken ik zeker en er is gewoon een medische term voor deze aandoening, hopping syndrome, maar ws komt dat dan weer omdat ik al m'n hele paardenleven "klant" bij de raaphorst ben, en bekend met hun behandelmethodes, werkwijze en termen en me daarnaast echt verdiep in het hoe en waarom van het paardenlijf en hoe je daar het best mee aan de slag kan.
@ sheenegro, ja ik weet precies wat je daarmee bedoeld en dat is de hoek die de onderkaak op de hals van het paard maakt, wordt die hoek te eng/ nauw is dat minder goed in combinatie met het dieper lopen dat dat zou zijn als de hoek groter is.
Naar mijn idee is dat weer afhankelijk van het gegeven of het paard correct afbuigt of dat er sprake is van een valse knik- dus valse knik staat bijna garant voor dichte kaak en te diep en een correcte halshouding houdt de kaak open maar kan gepaard gaan met te diep of achter de loodlijn gaan
Ik ga eens kijken of ik er foto's of afbeeldingen bij kan vinden om het te illustreren.

[ [url=m/OIi6Hp.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Gi0kbH.png]Afbeelding[/url] ]

mooie illustraties. Als ene paard open blijft in de kaak reikt het naar het bit en loopt het over de rug. hij heft vertrouwen in de ruiterhand en ontrekt zich niet aan contact. dat zie je mooi in de bovenste foto. het dier is achter de LL maar wel "open"

de onderste foto zie je ene duidelijke onderhals en spanning in de kaak. hier is geen aanleuning zichtbaar. het dier onttekt zich aan het contact.

ik zou beide paarden er meer uitrijden. handen naar voor en het bovenste paard nog meer laten strekken. de houding wordt nog zwaarder om te onderhouden. op die manier het paard motiveren nog meer van achter over de rug te komen.

het onderste paard eerst weer uitbouwen vanaf de grond.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:08

aanvullend over het LL verhaal. Dat een paard achter de LL gaat vind ik geen drama. Het is voor mij not done als ene paard achter de LL gereden wordt. daarmee bedoel ik, het paard bewust achter de LL rijden. dan krijg je dus het onderste plaatje. Ik dat dat er een groot verschil zit in die twee varianten. je dwingt namelijk een paard door hem bewust daar te rijden. terwijl het paard er voor kiest om een houding aan te nemen. dan laat ik even in het midden wat de redden is voor het paard om vrijwillig die houding aan te nemen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 10:20

knollentuin schreef:

[ [url=m/OIi6Hp.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Gi0kbH.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is inderdaad wat ik bedoelde met een open kaak.
Je zou dus kunnen zeggen dat ookal loopt het paard achter de loodlijn, wanneer het paard zijn kaakt opent, heeft hij een vwnw tendens en gebruikt hij zijn lijf correct. In mijn ogen is dan in zo'n situatie de hand van de ruiter de beperkende factor om de neus voor de loodlijn te laten gaan.
Ik vraag mij dan af, moet je dan als ruiter wetende dat jij de beperkende factor bent op het bereiken van die loodlijn, telkens streven naar het naar voor geven van de hand (het spreekwoordelijk karretje vooruit duwen) of schenk je er geen aandacht aan en rij je 'blind' verder.

Edit: wat Darko een beetje zei dus..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:25

Is dan echt de ruiter in dat geval de beperkende factor? Is het niet de bouw van het paard?
Bij een dichte kaak is het naar mijn inzien de ruiterhand die beperkt... en dat heeft dan invloed op heel veel dingen...
maar bij achter de loodlijn met open kaak... denk ik eerder aan te weinig kracht van het paard... en dus ja je wil iets uitschuiven maar dat kan niet meteen een heel rondje dat zou je dan opbouwen.

(Heeft iemand ervaring met een paard bijrijden voor iemand die dit soort dingen helemaal niet ziet... en dan toch roept dat paard minder flexibel is? ... ik heb hier een baalmomentje)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:30

helaas heb ik die ervaring @Evelijn. helaas kun je mensen niet dwingen om iets te zien. ze zullen zelf op ontdekking uit moeten gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:38

En DarkoFoitzik.... blijven rijden of iets anders gezocht? Paard is super lief maar echt niet de makkelijkste verliest zeer makkelijk haar takt, zocht tot paar maanden geleden nauwelijks zelf contact met het bit... en kon toen ik er opstapte niet halsstrekken. Het was meer een soort giraffe ... en nu zeggen anderen (hoefsmid, instructeur etc.) allemaal dat ze haar zou opgeknapt vinden... maar eigenaren zien dat anders is mij gisteren medegedeeld.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:43

Ik heb even getwijfeld maar ik ga toch mijn foto hier plaatsen aangezien de discussie toch een wending neemt die denk ik goed bij ons aansluit.

Ik heb het bericht volledig gekopieerd uit een andere post dus misschien klopt hij niet helemaal met het topic hier maar er staat wel in grote lijnen hoe of wat. :)

We zijn weer een paar maanden verder.

Ik ga er niet veel over uitwijken maar Rhea is verkocht, en inmiddels staat er een nieuw paard op stal.
Ik heb de eer deze knapperd ook weer bij te mogen rijden en wat een heerlijk paard! <3

Even wat achtergrond info:
Udo is bijna 16 jaar, heeft M1 gelopen maar vooral in de krul gelopen.
Knopjes zitten er dus op maar ontspannen is een lastig iets. We proberen hem dus eerst wat uit te schuiven voordat we hem daar weer gaan oppakken. Een rondje halsstrekken is met hem eigenlijk niet te doen zonder dat je het contact verliest, dus wanneer hij fijn loopt pakken we dit mee en pakt hij dit goed op. Ik heb zelf een beetje een rij dip gehad, alles zat tegen, niks lukte.. Handen gingen alle kanten op, mijn voeten gingen alle kanten op, ik verloor mijn beugels, ik zat weer terug in stoelzit.. Het ging gewoon even niet. De eerste keer dat ik hem reed schaamde ik me dus best wel. Dan zit je op een waanzinnig gave knol, heel ruim in de bewegingen, kan al een hoop, en dan zit je erop als een hoopje ellende of hoe je het wilt noemen..

Hij loopt graag over zijn tempo, komt op deze manier makkelijk onder het werk uit dus we rijden hem veel terug, maar vergeten de tempowisselingen niet hoor! :) Eerst terug rijden naar een tempo waarin hij kan ontspannen en daarna gaan we wisselen in tempo. Een pasje naar voren heeft dan in het begin heel wat been nodig dus dan moeten we echt eerst een paar flinke overgangen rijden, maar ook weer een pasje terug vanuit het pasje naar voren moeten we consequent in zijn. Een pasje onder zijn tempo is ook goed te doen met hem. Tot bijna in stap en dat een lange zijde lang (bak is niet zo heel groot). Daarnaast ook de zijgangen mee nemen, pasje wijken, sb.. Hij doet het met 2 hoeven in zijn neus, nu ik nog. Maar na een paar keer rijden wordt ik er al wat handiger in met hem.

Inmiddels heb ik hem een stuk of 4/5 x gereden, en 2 lessen met hem gehad en is dat al verbeterd.

Goed: tijd voor de foto.

Afbeelding

Wat ik zie: ik draag mijn handen mooi dus daar wordt ik wel blij van. Hak mag nog meer naar achter onder mijn kont. Paard laat hier meer los en begint te ontspnnen, oortjes ontspannen en hij loopt gewoon horizontaal. Misschien wat te veel op de voorhand maar dit pakken we later wel op, eerst maar leren ontspannen en los te laten. Hij loopt hier niet zo gek boven in de krul maar laat echt meer los. Verder zie ik dat hij mooi gebogen is op de volte.

Wat zijn we aan het doen: dit is een stukje waarin hij wat makkelijker los kan laten. Op de volte, en vooral wat meer stelling vragen naar binnen. Niet iedereen zou het op deze manier aanraden, daar ben ik me bewust van maar op deze manier krijgen we nu les en het werkt met hem. In eerste instantie starten we op met de buiten teugel aan nemen. Op beide kanten. Vervolgens komen er veel, heel veel voltes in het spel. Waar hij eerst nog niet echt in wil buigen. We rijden hem hier nog steeds op de buiten teugel en binnen been om hem op die volte te houden. Wat de bedoeling is is dat ik hem eigenlijk overdreven binnenstelling vraag. Waar we naartoe werken is dat ik hem dus op die volte kan zetten, binnenstelling kan vragen en vervolgens gewoon los kan laten en hij daar blijft lopen. Ik rijd mijn volte dan dus op mijn buitenteugel en binnenbeen. In het begin gaat dit nog lastig maar naarmate we wat langer aan het rijden zijn wordt hij hier steeds makkelijker in. Op het punt op bovenstaande foto zou ik hem dus los moeten kunnen laten maar wel gebogen om mijn been. Wat bij mijn vorige les in het begin gebeurde was dat als hij hier op de ene hand lekker liep, en ik draaide een 8'je was ik hem meteen weer kwijt. Nu zijn we al op een punt dat ik hem recht kan maken, stelling om kan zetten en hij weer daar bij me blijft. :j
Uiteraard rijden we niet alleen voltes. Wanneer hij fijn loopt gaan we rustig weer rechtuit en maak ik hem recht, om hem in de hoek weer om mijn been te zetten. Verlies ik hem weer, dan pakken we weer een paar voltes. Zo zijn we rustig een uur flink aan de bak en sluiten we super fijn af. *\o/*

Ik ben helemaal happy met zo'n geweldig fijn paard onder mijn kont. Ik kan hem wat leren door hem te laten durven ontspannen, en hij kan mij wat leren door anders te reageren wanneer ik mijn hulpen niet goed geef. :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:53

Mooi LoveUggs dat je weer zo blij bent met een bijrijdpaard.
Je hebt wel veel zwart op de foto... volgende keer witte handschoentjes en fel gekleurde rijbroek en trui ;) dan zie je veel meer.
Ik vind het vooral jammer dat je meer inbuigen op de volte bereikt door een terugwerkende hand. Dat zal er niet voor zorgen dat het paard je hand beter gaat aannemen en je beperkt daarmee ook het achterbeen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:53

Evelijn schreef:
En DarkoFoitzik.... blijven rijden of iets anders gezocht? Paard is super lief maar echt niet de makkelijkste verliest zeer makkelijk haar takt, zocht tot paar maanden geleden nauwelijks zelf contact met het bit... en kon toen ik er opstapte niet halsstrekken. Het was meer een soort giraffe ... en nu zeggen anderen (hoefsmid, instructeur etc.) allemaal dat ze haar zou opgeknapt vinden... maar eigenaren zien dat anders is mij gisteren medegedeeld.

blijft een moeilijk verhaal. je kunt ze proberen te educeren. werkt dat niet moet jij een keuze maken voor jezelf. je blijft het paard rijden zoals jouw dat goed dunkt. of je stopt ermee omdat je de waardering niet krijgt en er dus eigenlijk geen reden is om het paard te blijven rijden. mits je niet betaald wordt natuurlijk.

ik prober nog te educeren op het moment. voor mij is het sowieso een aflopende zaak aangezien ik over twee maanden vertrek.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:00

Evelijn schreef:
Mooi LoveUggs dat je weer zo blij bent met een bijrijdpaard.
Je hebt wel veel zwart op de foto... volgende keer witte handschoentjes en fel gekleurde rijbroek en trui ;) dan zie je veel meer.
Ik vind het vooral jammer dat je meer inbuigen op de volte bereikt door een terugwerkende hand. Dat zal er niet voor zorgen dat het paard je hand beter gaat aannemen en je beperkt daarmee ook het achterbeen.

Busted :+
Dat is inderdaad een probleempje waar ik wel veel mee bezig ben. Ik krijg met een les heel vaak te horen dat ik mijn hand opzij moet doen in plaats van naar me toe. :j Dit is waarschijnlijk net zo'n stukje geweest waar ik dat niet deed, maar ik probeer er wel veel op te letten! Ik ben met zo veel dingen tegelijk bezig, dat gaat tot een bepaald moment goed haha. Hij is een hele uitdaging wat dat betreft dus ondanks mijn hand vind ik het wel een fijn beeld, inmiddels heb ik hem een stuk of 10 keer gereden en heb ik hem nog net even wat beter door (maar geen beeldmateriaal).