Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wyb_ster schreef:Bedankt Simpelman, ik zou het eens uitzoeken, de filmpjes van Will bekijk ik ook met regelmaat alleen vind ik het moeilijk om het juiste filmpje bij de situatie te vinden
Sizzle schreef:Komen jullie dan bijna allemaal van LDR achtige wijzes?
Ik lees steeds over terugval of oude frame namelijk. Dat lijkt me lastig.
Ik heb wel eens een fries 'gecorrigeerd' die zich zo ongeveer alleen nog maar in de borst kon bijten en hard rennen. Daar merkte je dan ook wel dat als hij onzeker was dan snel weer achter de teugel wilde, maar die was wel heeeeel erg slecht gereden (stang en trens met slof en doodsbang van het been). Het is wel goed gekomen gelukkig.
Ik moet zeggen dat ik die problemen niet herken, daarom blijf ik waarschijnlijk ook niet zo lang in die vwnw fase "hamgen". Ik weet namelijk dat op ieder moment dat ik mijn hand naar voren doe de neus (van beide paarden) erachteraan gaat.
Dallas heeft wel vanuit haar bouw de neiging te licht te worden. Dan rij ik steeds weer tempowisselingen met een duidelijke frame verlenging naar voren, dat is meestal wel voldoende.
Ik neem op sommige vlakken mijn lesgever ook met een korrel zout. Hij is wel heel fijn trouwens maar ergert zich aan het feit dat Dallas graag misbruik maakt van geboden ruimte en dan soms gaat lopen klooien met de aanleuning (zodat ze beter in de spiegel kan kijken bijv). Dan wil hij ook dat ik gewoon goed blijf vasthouden.
Ik moet dan goed oppassen dat ik inderdaad enerzijds consequent genoeg blijf en beter begrens, maar gelijkertijd wel de lengte erin kan houden.
Want hij heeft ergens natuurlijk wel gelijk, met een paard dat ieder rondje de neus bij de jury op tafel wil leggen geeft geen punten.
We zijn daarom wel meer aan de gehoorzaamheid gaan werken met ook meer begrenzen, maar zodra ze dan constant blijft geef ik dan ook steeds weer lengte.
Ben blij met het huidige resultaat. Nu hopen dat ze snel lichamelijk weer helemaal belastbaar is.
Wyb_ster schreef:In mijn geval betekent terugval: spanning + onderhals gebruiken + koppie omhoog. Nee, hoe fout het ook is, ik had liever gehad dat we uit LDR kwamen, dan hadden we nog iets "bereikt" ; tuurlijk is dat niet zo maar ik weet niet hoe ik het anders zou moeten benoemen.
Citaat:Het hals strekken telkens controleren, zonodig herbevestigen en met veel variatie rechtdoor en gebogen voorwaarts rijden in alle graden van oprichting.
Je hebt er alleen maar VOELEN voor nodig.
Je paard vertelt je telkens wat het aankan en wat niet.
Uiteindelijk komt alles voort uit het VOORWAARTS.
Simpelman schreef:Wyb_ster schreef:Bedankt voor de uitleg Simpelman, maar mag ik concluderen dat u dus ook niet weet waar je moet zijn voor de juiste instructie?
Ik ben al 15 jaar weg uit NL.
Ivon Hoogervorst ziet er goed uit.
Zoek naar leerlingen van Phillip Karl, Manolo Mendez (héél erg goed), Bestudeer de video's van Will Faerber.
Fransje_70 schreef:@Simpelman. Van alle mensen die jij noemt zijn er nauwelijks instructeurs. Philippe Karl is in NL behoorlijk onbekend, itt bijv Duitsland waar er hele opleidingen worden gegeven. Misschien dat er hier 1 iemand is in NL die daar wat meer vanaf weet, maar die ken ik dan ook niet.
Manolo Mendez: nobody. Hoewel een hele goede leerling van hem nu vanuit Australië naar de UK is verhuisd, dus dat is wel een clinic waard, maar dus niet op reguliere basis mogelijk.
Yvonne Hoogervorst is dan de enige Will Faerber instructeur die hier in NL is.
Dus echt ver kom je wat dat betreft niet. Ik zit zelf in het Iberische wereldje en er komen momenteel wel veel goede Portugese Instructeurs naar NL. Die zijn over t algemeen erg de moeite waard, er wordt elke maand wel ergens een clinic georganiseerd. Verder ken ik persoonlijk wel een paar hele goede en fijne instructeurs, die behoorlijk klassiek geschoold zijn, maar die zet ik hier niet openbaar. In noord Holland 2, in Noord Limburg 1, en op de Veluwe 1.
Sizzle schreef:Ik vond Bernoski een super fijne trainer.
Maar dan wel als je de basis er al in hebt, vanaf m niveau zeg maar.
Hij gaf mijn paard (en mij) precies die rust die nodig was om het beste eruit te halen.
Ik weet niemand die zo op dat stretchen focussed, daarvoor zou ik het in de western/pleasure hoek zoeken.
Ik vind inderdaad ook dat teveel 'rechtrichters' volledig het voorwaartse vergeten.