Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:53

Ik vond developing collection part 2 een goeie, ik dacht toen, dát wil ik ook kunnen!!

Oja en wat het hem ook deed, het is al eerder genoemd in dit topic: verleng je teugels!! Ineens zakte mijn paard wel tot de grond.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:58

Wyb_ster schreef:
Bedankt Simpelman, ik zou het eens uitzoeken, de filmpjes van Will bekijk ik ook met regelmaat alleen vind ik het moeilijk om het juiste filmpje bij de situatie te vinden :o

Bestudeer ze allemaal, doorgrond ze.
Het gaat om de intentie, als je die begrepen hebt dan kun je zelf aan het werk.
Het is niet een kwestie van nadoen, maar een kwestie van begrijpen, daarvoor moet je jezelf investeren, er helemaal in gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:01

Komen jullie dan bijna allemaal van LDR achtige wijzes?
Ik lees steeds over terugval of oude frame namelijk. Dat lijkt me lastig.
Ik heb wel eens een fries 'gecorrigeerd' die zich zo ongeveer alleen nog maar in de borst kon bijten en hard rennen. Daar merkte je dan ook wel dat als hij onzeker was dan snel weer achter de teugel wilde, maar die was wel heeeeel erg slecht gereden (stang en trens met slof en doodsbang van het been). Het is wel goed gekomen gelukkig.

Ik moet zeggen dat ik die problemen niet herken, daarom blijf ik waarschijnlijk ook niet zo lang in die vwnw fase "hamgen". Ik weet namelijk dat op ieder moment dat ik mijn hand naar voren doe de neus (van beide paarden) erachteraan gaat.
Dallas heeft wel vanuit haar bouw de neiging te licht te worden. Dan rij ik steeds weer tempowisselingen met een duidelijke frame verlenging naar voren, dat is meestal wel voldoende.
Ik neem op sommige vlakken mijn lesgever ook met een korrel zout. Hij is wel heel fijn trouwens maar ergert zich aan het feit dat Dallas graag misbruik maakt van geboden ruimte en dan soms gaat lopen klooien met de aanleuning (zodat ze beter in de spiegel kan kijken bijv). Dan wil hij ook dat ik gewoon goed blijf vasthouden.
Ik moet dan goed oppassen dat ik inderdaad enerzijds consequent genoeg blijf en beter begrens, maar gelijkertijd wel de lengte erin kan houden.
Want hij heeft ergens natuurlijk wel gelijk, met een paard dat ieder rondje de neus bij de jury op tafel wil leggen geeft geen punten.
We zijn daarom wel meer aan de gehoorzaamheid gaan werken met ook meer begrenzen, maar zodra ze dan constant blijft geef ik dan ook steeds weer lengte.
Ben blij met het huidige resultaat. Nu hopen dat ze snel lichamelijk weer helemaal belastbaar is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:01

Zondag gaan we weer naar het bos Simpelman, tenminste, dat is de planning! Ik doe mijn beugels maar een gaatje korter deze keer :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:03

Starbreeze schreef:
Zondag gaan we weer naar het bos Simpelman, tenminste, dat is de planning! Ik doe mijn beugels maar een gaatje korter deze keer :Y)

Hopelijk ben je maandag weer van de party. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:05

@sizzle, zeker niet! Klassieke achtergrond hier, maar ik kreeg het niet voor elkaar bij mijn huidige paard. Beetje stom om te zeggen maar het zadel deed hem pijn, hij durfde niet te zakken. En ik al onzeker omdat het niet lukte allemaal... Had er zelf ook een jaar of 5/6 uitgelegen! Maar nu dat allemaal opgelost is zijn we gewoon opnieuw begonnen. Alleen die trainingen volledig in de stretch zijn wel nieuw voor me. Vwnw an sich niet.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:07

In mijn geval betekent terugval: spanning + onderhals gebruiken + koppie omhoog. Nee, hoe fout het ook is, ik had liever gehad dat we uit LDR kwamen, dan hadden we nog iets "bereikt" ; tuurlijk is dat niet zo maar ik weet niet hoe ik het anders zou moeten benoemen.

Simpelman, ik ga het proberen!! Bedankt voor uw advies

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:08

Sizzle schreef:
Komen jullie dan bijna allemaal van LDR achtige wijzes?
Ik lees steeds over terugval of oude frame namelijk. Dat lijkt me lastig.
Ik heb wel eens een fries 'gecorrigeerd' die zich zo ongeveer alleen nog maar in de borst kon bijten en hard rennen. Daar merkte je dan ook wel dat als hij onzeker was dan snel weer achter de teugel wilde, maar die was wel heeeeel erg slecht gereden (stang en trens met slof en doodsbang van het been). Het is wel goed gekomen gelukkig.

Ik moet zeggen dat ik die problemen niet herken, daarom blijf ik waarschijnlijk ook niet zo lang in die vwnw fase "hamgen". Ik weet namelijk dat op ieder moment dat ik mijn hand naar voren doe de neus (van beide paarden) erachteraan gaat.
Dallas heeft wel vanuit haar bouw de neiging te licht te worden. Dan rij ik steeds weer tempowisselingen met een duidelijke frame verlenging naar voren, dat is meestal wel voldoende.
Ik neem op sommige vlakken mijn lesgever ook met een korrel zout. Hij is wel heel fijn trouwens maar ergert zich aan het feit dat Dallas graag misbruik maakt van geboden ruimte en dan soms gaat lopen klooien met de aanleuning (zodat ze beter in de spiegel kan kijken bijv). Dan wil hij ook dat ik gewoon goed blijf vasthouden.
Ik moet dan goed oppassen dat ik inderdaad enerzijds consequent genoeg blijf en beter begrens, maar gelijkertijd wel de lengte erin kan houden.
Want hij heeft ergens natuurlijk wel gelijk, met een paard dat ieder rondje de neus bij de jury op tafel wil leggen geeft geen punten.
We zijn daarom wel meer aan de gehoorzaamheid gaan werken met ook meer begrenzen, maar zodra ze dan constant blijft geef ik dan ook steeds weer lengte.
Ben blij met het huidige resultaat. Nu hopen dat ze snel lichamelijk weer helemaal belastbaar is.

Steeds maar voorwaarts denken, de voordeur open, lang en omhoog, maar nageeflijk, i.p.v. de boel in elkaar proppen.
Zo ontwikkelt zich de achterhand, wordt het paard steeds sterker en kan zich steeds beter in evenwicht houden.
Dat evenwicht vanuit de achterhand gecontroleerd is namelijk het hele eieren eten van het paardrijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:13

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:

Hopelijk ben je maandag weer van de party. ;)

Tuurlijk :D
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:16

Wyb_ster schreef:
In mijn geval betekent terugval: spanning + onderhals gebruiken + koppie omhoog. Nee, hoe fout het ook is, ik had liever gehad dat we uit LDR kwamen, dan hadden we nog iets "bereikt" ; tuurlijk is dat niet zo maar ik weet niet hoe ik het anders zou moeten benoemen.

Dat is geen terugval.
Dat is een paard dat zegt zegt dat het gevraagde moeilijk is, of tegen zijn gewoonten.

Rustig en geduldig steeds weer opnieuw meenemen/uitnodigen om het gevraagde uit te voeren.
Lukt het, STOP!, klaar, NIET DOORGAAN.
Goed doen is klaar, DAT motiveert.
Langzaam aan steeds een heel klein klein beetje langer, bijna zonder dat hij er erg in heeft.

Leer jezelf iets:
Druk jezelf zoveel keer op als je kan, je maximum.(handen op de grond, benen naar achteren, rug gestrekt)
Laten we zeggen 15X.
Doe het nu iedere dag 10X, dat kost je geen moeite, het is ruim onder je vermogen.
Na 6 weken probeer je weer hoeveel je er maximaal kunt.
Verassing!, waarschijnlijk 22X, je kunt nu je oude maximum gemakkelijk aan.
Zo werkt paardentraining, "de harmonieuze ontwikkeling van het organisme".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:23

Starbreeze schreef:

Simpelman gaat iedere week 2 à 3 keer naar het bos, nog steeds van de partij...

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:41

Hier ook een Noord-Hollander!
Vind het idee van Ankem echt leuk. Maar ik ben eigenlijk alleen maar dravers gewend. Heb laatst eens op een kwpn gezeten, die heb ik na 5 min weer terug gegeven aan de eigenaresse. Vind dat nog een beetje spannend. Maar ik vind van anderen leren erg leuk. Dus ik voel ik zeker wat voor. En het is altijd leuk om gelijkgestemden te leren kennen

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:53

Met mijn jonge paard van 4 nog niet onder het zadel werk ik ook zo afwisselend mogelijk. Longeren aan de kaptoom - wandelingetjes naar buiten - werken aan de dubbele lange lijnen - loswerken- handwerken in de bak: ik leer haar aan de hand op t moment vw nw op de volte, wijken, travers, ubertreten, als ze dit kan gaan we door met schouderbinnenwaarts, en dan sb op de volte en travers op de volte. Maar daar zijn we nog lang niet.
En dan ook nog 1x per week trailerladen maar dat komt omdat ze zo groen als gras is en dit nog helemaal moet leren.
Eigenlijk doe ik alles gemiddeld 1x per week en dan heeft ze ook nog dagen vrij tussendoor.
Ik vind altijd dat er nog een enorm scala aan dingen te doen valt waar je paard van verbetert zonder dat je er op hoeft te gaan zitten. Voordeel is, dat je alles veel beter ziet hoe hij t doet.

@Simpelman. Van alle mensen die jij noemt zijn er nauwelijks instructeurs. Philippe Karl is in NL behoorlijk onbekend, itt bijv Duitsland waar er hele opleidingen worden gegeven. Misschien dat er hier 1 iemand is in NL die daar wat meer vanaf weet, maar die ken ik dan ook niet.
Manolo Mendez: nobody. Hoewel een hele goede leerling van hem nu vanuit Australië naar de UK is verhuisd, dus dat is wel een clinic waard, maar dus niet op reguliere basis mogelijk.
Yvonne Hoogervorst is dan de enige Will Faerber instructeur die hier in NL is.
Dus echt ver kom je wat dat betreft niet. Ik zit zelf in het Iberische wereldje en er komen momenteel wel veel goede Portugese Instructeurs naar NL. Die zijn over t algemeen erg de moeite waard, er wordt elke maand wel ergens een clinic georganiseerd. Verder ken ik persoonlijk wel een paar hele goede en fijne instructeurs, die behoorlijk klassiek geschoold zijn, maar die zet ik hier niet openbaar. In noord Holland 2, in Noord Limburg 1, en op de Veluwe 1.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 05-10-15 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:54

Citaat:
Het hals strekken telkens controleren, zonodig herbevestigen en met veel variatie rechtdoor en gebogen voorwaarts rijden in alle graden van oprichting.
Je hebt er alleen maar VOELEN voor nodig.
Je paard vertelt je telkens wat het aankan en wat niet.

Uiteindelijk komt alles voort uit het VOORWAARTS.

Hoe simpel kan het zijn :=

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:54

Ik meld me ook weer :D Ontzettend druk met de dekenverkoop, 2 paarden rijden, huishouden (moet nu alles in m'n eentje doen want m'n verloofde is 3 weken weg). Ik probeer wel zoveel mogelijk mee te lezen en lees veel goede berichten :) Ook wat nieuwkomers zag ik: welkom!

Het rijden hier gaat goed. Ik ben met Timo vooral bezig met tempowisselingen en meer werkhouding. Hij vindt het nog steeds lastig maar langzaamaan gaat het beter. Wat wel leuk is dat sinds een paar dagen de galop ineens super gaat. ook daarin stretcht hij nu helemaal tot beneden zonder op de voorhand te vallen. Je voelt dat altijd zo goed, dan wordt hij rennerig en struikelig en als hij dan in balans is en diep zakt is het tempo gecontroleerd, val ik niet meer voorover en struikelt hij niet meer. Heel fijn dat die galop ook zo goed gaat nu :)

Met Manolito stap ik nog steeds veel en verder doe ik stukjes galop. Dat is nog lastig maar gaat wel beter. De chambon is er helemaal af nu die is niet meer nodig *\o/*

Ik heb me gisteren opgegeven voor een dressuurwedstrijdje HC in de B op 1 november. Tsja ik kom dan wel uit het Z maar ik denk dat een B proefje op deze manier van rijden uitdaging genoeg is voor nu :+

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:21

Simpelman schreef:
Wyb_ster schreef:
Bedankt voor de uitleg Simpelman, maar mag ik concluderen dat u dus ook niet weet waar je moet zijn voor de juiste instructie?

Ik ben al 15 jaar weg uit NL.
Ivon Hoogervorst ziet er goed uit.
Zoek naar leerlingen van Phillip Karl, Manolo Mendez (héél erg goed), Bestudeer de video's van Will Faerber.

Bertrand Ravoux komt in november weer naar belgie, voor meer info zie:

http://www.michielmartens-legerete.com/

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 08:50

Fransje_70 schreef:
@Simpelman. Van alle mensen die jij noemt zijn er nauwelijks instructeurs. Philippe Karl is in NL behoorlijk onbekend, itt bijv Duitsland waar er hele opleidingen worden gegeven. Misschien dat er hier 1 iemand is in NL die daar wat meer vanaf weet, maar die ken ik dan ook niet.
Manolo Mendez: nobody. Hoewel een hele goede leerling van hem nu vanuit Australië naar de UK is verhuisd, dus dat is wel een clinic waard, maar dus niet op reguliere basis mogelijk.
Yvonne Hoogervorst is dan de enige Will Faerber instructeur die hier in NL is.
Dus echt ver kom je wat dat betreft niet. Ik zit zelf in het Iberische wereldje en er komen momenteel wel veel goede Portugese Instructeurs naar NL. Die zijn over t algemeen erg de moeite waard, er wordt elke maand wel ergens een clinic georganiseerd. Verder ken ik persoonlijk wel een paar hele goede en fijne instructeurs, die behoorlijk klassiek geschoold zijn, maar die zet ik hier niet openbaar. In noord Holland 2, in Noord Limburg 1, en op de Veluwe 1.

Er komen via pb nog al eens een namen langs, maar wanneer ik dan wat ga spitten dan zie ik meestal LBO niveau, een gebrek aan visie, geen sluitend systeem.
Nagesproken kennis i.p.v. begrepen kennis.

Ik zie nog al wat "recht richters" die fijn bezig zijn wat betreft de omgang met het het paard maar er geen benul van hebben dat ze met losgelatenheid en recht stellen bezig zijn i.p.v. rijkunstig recht richten.
Geen aanleuning, geen Schwung, geen tact.

De Portugezen hebben een andere visie rondom de rijkunst ze rijden de paarden niet "over de rug" zoals wij dat hier in dit topic proberen te prediken.
Er is geen constante aanleuning.
Het is absoluut niet mogelik beide visies met elkaar te vermengen, ze zijn in strijd met elkaar.

Ik zou wel wat goede intelligente, fijnzinnige instructeurs in NL willen kennen...., ten minste twee keer per week vraagt er iemand hier naar.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:53

*kom ook even binnenvallen*

"Waar" of "hoe" leer je dan zoiets Simpelman? Hoe wordt je dan dergelijke instructeur? Of hoe kan je dat leren als leerling, als er al geen instructeurs zijn? Ik vermoed qua opleiding dat dat maar een mager beestje zal zijn... Is dat puur uit boeken dan?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:58

Ik verbaas mij er eigenlijk ook wel over dat dit stukje vaak overgeslagen en niet goed uitgelegd wordt.
Denken ze dan dat dit thuis wel geoefend wordt? Is het niet belangrijk genoeg? Of wil het merendeel van de ruiters niet bezig zijn met die 'saaie' basis?

In plaats van daar aan te werken hangen ze er liever een ander bit in want ja, daar moeten die aanleuningsproblemen toch mee opgelost worden? Er zijn zoveel ruiters die hun paard scheef rijden en aan de voorkant vasthouden... met nare blessures (!) als gevolg waarvan ze niet begrijpen waar ze vandaan komen. En als niemand ze het vertelt... Echt onwetendheid, jammer. Ohja ik vergeet nog de ruiters die trainen alsof er een jury bij zit, paard constant hoog in de krul en constant oefeningen rijden.

Terwijl ik toch denk dat de klassieke methode toch minstens de basis van iedere instructeur moet zijn (geweest).

Horseware: fijn om te horen!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 06-10-15 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 09:05

Veel lezen, niet alles geloven.
Veel kijken naar anderen en voelen.
Nadenken, niet klakkeloos navolgen.
Zo veel mogelijk werken met paarden, vooral "probleempaarden", dat zijn de paarden die zeggen dat het "zo" niet werkt(e), voor hen moet je een andere oplossing zoeken.
Daar leer je het meeste van.
Vallen en op staan.

Er zijn nog steeds mensen op niveau bezig, voornamelijk buiten NL, het kost tijd, geld en opoffering om wijsheid bij hen te halen, daar moet je bereid toe zijn.

Lees FEI art 401 1000 keer over en probeer de doorgronden wat er staat, het is je kader, je handboek.
Kies een woord in die tekst en probeer te begrijpen wat de functie van dat woord is.

Denk na over het Scala der Ausbildung, gooi het eens door elkaar en zie wat er gebeurt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:26

Ken een drietal kd gerichte nl lesgevers, maar zij kozen bewust ervoor om niet actief meer op bokt hierover in discussie te gaan.
Het is niet aan mij om die namen bekend te maken.
Raadpleeg hun visie en kennis backstage wel met regelmaat.

Goed gaan zoeken hier op bokt in de topics... :j

Zijn hier in topic of bij de meelezers ook spring gerichte mensen aan het trainen ?
(Op Basis nivo)

HW: leuk dat je weer wat laat horen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:01

Hier ook geen rollkur achtergrond en zelfs geen echte LDR. Wel was het niet altijd een groot probleem als het paard eens een beetje achter de loodlijn kwam in het leerproces. Zelf van huis uit geleerd om een paard naar beneden te rijden bij het beleren van een jong paard en tbv de ontspanning en opwarming. Ik krijg elk paard naar beneden. Bij de 1 gaat het sneller dan de ander. Maar hierdoor heb ik minder ervaring met het omhoog rijden. Wel tot Z-niveau zeg maar, maar hoger heb ik later met veel moeite moeten leren. Dat gaat dus nog steeds niet vanzelf.
Daarom rijd ik zeker niet heel lang in de stretch. Als ik tevreden ben over het gevoel dat mijn paard geeft, dus lengte in de hals, stil contact met de hand en een mond die naar mijn hand reikt, dan is mijn doel bereikt. Dat voel ik dan terug in een swingende rug. Soms heb ik daar de stretch daar niet voor nodig en is vwnw zoals bijvoorbeeld Ingrid Klimke het doet, genoeg. Dan begin ik met tempowisselingen, overgangen, voltes en oefeningen.
De stretch gebruik ik ook wel als een paard schrikkerig is. Dan ontspannen ze over het algemeen mooi en worden ze iets rustiger.
Het idee om elkaar te gebruiken om ervaringen uit te wisselen is sympathiek. Ik woon alleen niet in de buurt volgens mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:30

Ik vond Bernoski een super fijne trainer.
Maar dan wel als je de basis er al in hebt, vanaf m niveau zeg maar.
Hij gaf mijn paard (en mij) precies die rust die nodig was om het beste eruit te halen.

Ik weet niemand die zo op dat stretchen focussed, daarvoor zou ik het in de western/pleasure hoek zoeken.

Ik vind inderdaad ook dat teveel 'rechtrichters' volledig het voorwaartse vergeten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:07

Er hoeft helemaal niet op het stretchen gefocussed te worden, dat is maar een onderdeel van de basis, meer niet.
Wanneer dat bevestigd is dan kunnen we verder....
Het gaat uiteindelijk om de "regie" over de rug en de schoft naar de aanleuning die daar uit voortkomen.
Probleem is alleen maar dat wanneer het hals strekken niet bevestigd is, we niet verder komen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:11

Sizzle schreef:
Ik vond Bernoski een super fijne trainer.
Maar dan wel als je de basis er al in hebt, vanaf m niveau zeg maar.
Hij gaf mijn paard (en mij) precies die rust die nodig was om het beste eruit te halen.

Ik weet niemand die zo op dat stretchen focussed, daarvoor zou ik het in de western/pleasure hoek zoeken.

Ik vind inderdaad ook dat teveel 'rechtrichters' volledig het voorwaartse vergeten.

Bernoski zou ik in mijn straatje passen. :j Bij dergelijke trainers is het vaker zo dat de basis er in moet zitten. Bij Vn Bergen begonnen ze ook pas vanaf het Z.