Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:_Dreamer: Jullie zijn al heel goed op weg heb ik het idee. En gefeliciteerd met je puntjes. Je paard lijkt nog wel een beetje in je hand te hangen op sommige foto's, wat zou betekenen dat de aanleuning/nageeflijkheid nog niet helemaal in orde is.
Wat was je jurycommentaar trouwens?
SheeNegro schreef:Wat een leuke stippel hierbovenvoor mij lijkt het alsof hij altijd in zijn eigen houding loopt, er is geen verschil tussen het wat dieper vragen wat je doet op de eerste foto? Daar is zelfs je verbinding weg denk ik en de laatste foto waar je denk ik wel al war meer opgepakt hebt. Mijn tip zou dus zijn meer wisselen in hoofdhouding, ook omhoog.
Joolien schreef:Nefertarie, ik heb de reacties van de andere niet gelezen maar hier komt ie.
Ik denk dat je op de goede weg bent. Ik zou alleen wat meer contact willen zien aan de voorkant. Gewoon een fijn teugelcontact, en ik zou veel gaan oefenen met stelling en buiging. Waarom? Omdat je hem zo in de galop ook recht kunt gaan zetten met de schouder. Als je hem op twee teugels recht maakt maar ook wat controle krijgt over de schouder kun je de schouder voor de achterhand gaan plaatsen. Het kan sowieso al helpen om op de 2e hoefslag te gaan rijden zodat recht stellen makkelijker wordt. In het begn zal je paard dat juist moelijker vinden maar blijf voorwaarts denken.
Verder is het idee van balkjes goed, maar ze liggen nu en heel onhandig en te ver juit elkaar waardoor je de juiste werking mist.
Ik zou de balkjes op de 2e hoefslag leggen en dan ong 1,20 mtr uit elkaar, 1 drafpas tussen de balken.
Nefertarie schreef:Wat ik me dan afvraag is, hoeveel contact moet ik dan nemen volgens jullie?
Zeker in mijn hoofdgedeelte van de training, altijd in draf en stap, heb ik heel wat gewicht in mijn hand.
Diertjec schreef:Ik wil jullie deze foto even showen:
[ Afbeelding ]
Dit was tijdens m'n les vanavond, hals strekken. Ik ben heel blij met deze foto.
Paard loopt wel op de voorhand (naar mijn idee?). Voor de rest, ik heb geen idee. Kom maar op!
edit; ohja, ik moet vooruit kijken.
Ik heb morgen ook nog foto's van het opgepakte werk
Joolien schreef:Claudia ik vind het wel meevallen met op de voorhand lopen, zo oogt ze niet. Ik kan helaas even niet vergelijken.
Wat me wel erg opvalt is dat je zadel niet lekker ligt. Die ligt nogal achterover wat zorgt voor een stoelzit en dat zal voor jou moelijker zijn om balans te hebben want je moet veel meer moeite doen om licht te rijden. Ik zou hier even goed naar kijken.
Anoniem schreef:enige echte tip die ik voor je heb, is loslaten! En dan bedoel ik dat jij links niet ook vast moet gaan houden als het paard dat doet, dan maak je m alleen maar sterker.
En voor het aan de muur plakken, op de binnenhoefslag gaan rijdenEn als je merk dat het paard weer 'naar buiten valt', gelijk begrenzen met je buitenteugels en eventueel je been ook nog dan.
Saintelette schreef:Mag ik even een vraag stellen zonder een foto te posten? Ik heb namelijk geen foto van de afgelopen keer rijden, maar ik lees hier altijd braaf mee en heb altijd veel aan jullie tips!
Ik vind het vrij lastig om te verwoorden, maar ik heb vanmiddag gereden op een paard wat behoorlijk vast lijkt op links. Rechtsom gaat alles goed, goed contact op beide teugels, stelling naar binnen gaat makkelijk. Alleen linksom dus niet, stelling naar binnen is wel te verkrijgen, maar het voelt allemaal heel zwaar. Ook is er maar moeilijk contact te houden op de buitenteugel, alsof ze die niet aanneemt. Ook op die hand erg plakkend aan de muur, maar wendingen neemt ze daarintegen wel weer gewoon op twee teugels ( dan voelt ze wel weer goed)..
Wat is jullie 'conclusie' uit dit verhaal? En hebben jullie eventueel tips hiervoor?
Veulen84 schreef:Saintelette schreef:Mag ik even een vraag stellen zonder een foto te posten? Ik heb namelijk geen foto van de afgelopen keer rijden, maar ik lees hier altijd braaf mee en heb altijd veel aan jullie tips!
Ik vind het vrij lastig om te verwoorden, maar ik heb vanmiddag gereden op een paard wat behoorlijk vast lijkt op links. Rechtsom gaat alles goed, goed contact op beide teugels, stelling naar binnen gaat makkelijk. Alleen linksom dus niet, stelling naar binnen is wel te verkrijgen, maar het voelt allemaal heel zwaar. Ook is er maar moeilijk contact te houden op de buitenteugel, alsof ze die niet aanneemt. Ook op die hand erg plakkend aan de muur, maar wendingen neemt ze daarintegen wel weer gewoon op twee teugels ( dan voelt ze wel weer goed)..
Wat is jullie 'conclusie' uit dit verhaal? En hebben jullie eventueel tips hiervoor?
Je omschrijft het gevoel dat je krijgt als een paard 1 achterbeen heeft dat minder sterk gebruikt wordt dan de ander. Vaak is het zo dat het ene been dan meer stuwt en de ander meer draagt. Het lijkt voor de meeste mensen dan zo alsof het paard ook echt scheef is. Echter kan het ook zo zijn dat het paard wel degelijk netjes op z'n eigen sporen loopt, maar dan alleen problemen geeft bij dragende oefeningen.
Probeer het been steeds zo te belasten dat je vraagt om van stuwen naar dragen te gaan. Doe bv wijken en dan na 4 passen wijken omstellen en terug wijken of aan galopperen. Halt houden, achterwaarts en dan weg draven op de volte. Wees creatief.
Soms mist een paard op de andere hand dan wat power en stuwkracht. Dan rij je dus aan de ene kant dragende oefeningen, maar aan de andere kant stuwende oefeningen.
Overigens baseer ik dit alleen maar op jou tekst, als je paard echt scheef is dan zijn er ook nog andere dingen te doen.
juliedo24 schreef:Jongens, we vallen een beetje stil!
Ik verdiep me de laatste tijd erg in de paardenanatomie, en dan met name het skelet. Ik wil me ook eens wat verdiepen in de spieren. ik teken ook erg vaak het skelet (ben iig aan het oefenen, het is nog niet echt kloppend) en verschillende houdingen van paarden om te kijken wat er met het skelet gebeurd. Erg interessant! Ik raad dit ook aan aan mensen die tegen problemen aanlopen als het om nageeflijkheid en houdingen gaat![]()
Ik rijd nu vaak op een haflinger genaamd Wodka. Hij kan echt heel leuk lopen. Nu gaat hij de laatste tijd heel veel kauwen, en soms zakt hij ook. Vooral lang en laag gaat goed. Maar ik heb ook heel vaak dat hij blijft kauwen, en wel wil zakken, maar toch neemt hij mijn hand niet helemaal aan. Wat zou ik dan moeten doen? Handen laag ben ik niet zo van. Misschien wat spelen met stelling? Papa gaat dinsdag misschien foto's maken, dan kan ik ook goed zien hoe het van achter zit enzo.